Kendelse af 12-08-2024 - indlagt i TaxCons database den 13-09-2024

Journalnr. 23-0092928

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

1. og 2. halvår 2021

Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar

241.405 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

1. halvår 2022

Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar

603.494 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Indehaveren drev i indkomståret 2021 virksomheden [virksomhed1] med CVR-nr.: [...1]. Det fremgår af det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at virksomheden fra 6. januar 2019 til 27. august 2021 var registreret med branchekoden 463100 Engroshandel med frugt og grøntsager, og fra 28. august 2021 og frem har været registreret med branchekoden 532000 Andre post- og kurertjenester.

Der er for virksomheden indberettet følgende moms for 1. og 2. halvår 2021 og 1. halvår 2022:

Perioden Salgsmoms købsmoms Momstilsvar

1. og 2. halvår 2021 244.394 kr. 179.088 kr. 65.306 kr.

1. halvår 2022 797.810 kr.607.122 kr. 190.688 kr.

Moms i alt: 1.042.204 kr. 786.210 kr. 255.994 kr.

Som led i en landsdækkende kontrol af virksomheder, der har angivet positiv moms, har Skattestyrelsen ved materialeindkaldelse forsøgt at indhente regnskabsmateriale, herunder årsregnskab for 2021 og momsregnskaber for 1. og 2. halvår 2021 og 1. halvår 2022.

Da indehaveren ikke har fremsendt materialet, har Skattestyrelsen indhentet kontoudtog fra [finans1] og [finans2] og i den forbindelse konstateret posteringer på følgende konti; [...] [...91], [...] [...] og [...] [...], som Skattestyrelsen har anset for at være erhvervsmæssige.

Ifølge afgørelsens ”Bilag 1” har Skattestyrelsen således konstateret indsætninger i 1. og 2. halvår 2021 på samlet 1.533.555,83 kr.

Ifølge afgørelsens ”Bilag 2” har Skattestyrelsen konstateret indsætninger i 1. halvår af indkomståret 2022 på samlet 3.970.908,03 kr.

I forbindelse med indsætningerne er der bl.a. henvist til ”OVERFØRSEL”, ”OVERFØRSEL Faktura”, ”FAKTURA”, ”F.NR”, ”F.KT”, ”F” og ”K” efterfulgt af et nummer, ”DEL FAKTURA”, ”FRA [virksomhed2]”, ”FRA [virksomhed3]” og ”UGE 43+44+45 [...]”.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at ovennævnte indsætninger udgør momspligtig omsætning, og Skattestyrelsen har herefter opgjort virksomhedens salgsmoms for 1. og 2. halvår 2021 og 1. halvår 2022 til:

Perioden Salgsmoms

1. og 2. halvår 2021 306.711 kr.

1. halvår 2022 794.182 kr.

Moms i alt 1.100.893 kr.

Skattestyrelsen har i forbindelse med ansættelsen af virksomhedens overskud for indkomståret 2021 godkendt et skønsmæssigt fradrag for driftsomkostninger på 5 % af omsætningen.

Skattestyrelsen har i mangel af dokumentation for virksomhedens udgifter ikke godkendt fradrag for købsmoms for 1. og 2. halvår 2021 og 1. halvår 2022 og nedsat virksomhedens indberettede købsmomsfradrag på 179.088 kr. og 607.122 kr. til 0 kr.

Skattestyrelsen har på den baggrund beregnet et yderligere momstilsvar for 1. og 2. halvår 2021 og 1. halvår 2022 på 844.899 kr. (1.100.893 kr. – 255.994 kr.)

I forbindelse med klagesagens behandling har virksomhedens tidligere repræsentant bl.a. oplyst, at følgende konti fra [finans1]; [...76]” og [...06]” samt konto [...]” fra [finans2] også skal indgå i vurderingen af, hvilke konti der indeholder udgifter af erhvervsmæssig karakter.

Det fremgår af konto [...76], at hævningerne i 2021 primært udgør interne overførsler til konto [...] [...].

På konto [...06] er der to posteringer i 2021 på henholdsvis -0,05 kr. og 2,27 kr.

På konto [...] er der ikke posteringer i 2021.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for 1. og 2. halvår 2021 forhøjet virksomhedens momstilsvar med samlet 241.405 kr.

For 1. halvår 2022 har Skattestyrelsen forhøjet virksomhedens momstilsvar med 603.494 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført følgende:

”Punkt 2. Ændring af virksomhedens momstilsvar

...

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Med henvisning til oplysningerne i punkt 1.1 og punkt 2.1, samt vores bemærkninger i punkt 1.4, har vi bedt virksomheden om at indsende regnskabsmaterialet og momsregnskaberne for perioden 1. januar 2021 til 30. juni 2022 samt årsregnskabet for 2021.

Vi har dags dato ikke modtaget regnskabsmaterialet, herunder momsregnskaberne til opgørelse af virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2021 til 30. juni 2022.

I henhold til momslovens § 55, stk. 1, § 56, stk. 1 til 3 og § 57, stk. 1, påhviler det en registreret virksomhed at føre et regnskab, opgøre momsgrundlaget og angive det til Skattestyrelsen. Indsender virksomheden ikke på begæring efter momslovens § 74 et momsregnskab, kan Skattestyrelsen fastsætte momsgrundlaget skønsmæssigt efter opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Vi har efterfølgende opdelt vores begrundelse for skønnet i punkterne salgsmoms og købsmoms.

Salgsmoms

Vi anser dig for at være en afgiftspligtig person efter momslovens § 3 og der skal betales salgsmoms af virksomhedens salg efter momslovens § 4, stk. 1.

Ved skønsudøvelsen af den momspligtige omsætning for 2021 og 1. halvår 2022 er der taget udgangspunkt i kontoudskrifter for konti [...][...], [...][...] og [...][...91].

De øvrige nævnte konti i punkt 2.1. er ikke anset for erhvervsmæssige i de anførte perioder, og indgår derfor ikke som en del af skønsgrundlaget.

En opgørelse over de opgjorte indsætninger fremgår af bilag 1 og 2, der indgår som en integreret del af dette brev. Salgsmomsen er herefter opgjort således;

Indsætninger

Indsætninger alt Moms heraf Afrundet

Bilag 1, indsætninger 2021 1.533.555,83 306.711,17 306.711

Bilag 2, indsætninger 1. halvår 2022 3.970.908,03 794.181,61 794.182

I alt 1.100.893

Ansat salgsmoms for perioden 1. januar 2021 til 30. juni 2022 udgør herefter i alt 1.100.893 kr.

Købsmoms

Af momslovens § 37, stk. 1 fremgår det, at en registreret virksomhed kan fradrage købsmoms for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der anvendes til momspligtige aktiviteter.

Det fremgår endvidere af momsbekendtgørelsens § 82, at det er en betingelse for fradrag for købsmoms, at der kan fremlægges dokumentation. I henhold til SKM2021.456.LSR er det et krav at;

”hvis en virksomhed i forbindelse med en skønsmæssig ansættelse ikke efterkommer en anmodning om indsendelse af regnskabsmateriale og således ikke fremlægger dokumentation /bevis for foretagne fradrag i form af bilag (fakturaer og kvitteringer), som viser, at der er foretaget indkøb tillagt dansk moms hos andre momsregistrerede virksomheder, vil købsmomsen kunne sættes til 0 kroner.”

Du har ikke indsendt de momsregnskaber, som vi har bedt om. Købsmomsen for perioden 1. januar 2021 til 30. juni 2022 er derfor ansat til 0 kr.

Med henvisning til foranstående kan den samlede ændring af virksomhedens momstilsvar herefter specificeres således;

Ansat udgående moms i alt for perioden

1.100.893

Angivet udgående moms i perioden (244.394+797.810)

1.042.204

58.689

Ikke godkendt indgående moms 2021

179.088

Ikke godkendt indgående moms 1. halvår 2022

607.122

786.210

Samlet ændring af virksomhedens momstilsvar

844.899

Den samlede momsændring for din virksomhed kan specificeres således på periode og afgiftsart:

1/1 2021- 30/6 2021 Udgående 0 15.600 15.600

Indgående 0 0 0

I alt 15.600

1/7 2021- 31/12 2021 Udgående 244.394 291.111 46.717

Indgående 179.088 0 179.088

I alt 225.805

1/1 2022- 30/6 2022 Udgående 797.810 794.182 -3.628

Indgående 607.122 0 607.122

I alt 603.494

Ændring i alt 844.899

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen kommet med følgende bemærkninger:

”...

2. Klage over skønsgrundlaget.

Skattestyrelsen skal fastholde, som anført i vores afgørelse af 10. juli 2023, at der korrekt er foretaget en skønsansættelse af indkomsten for 2021 og af momsgrundlaget for 2021 og 1. halvår 2022, da det anmodede materiale ikke er indsendt.

Skønnet, såvel som grundlaget for skønnet, er opgjort og begrundet i afgørelsen.

Det påhviler herefter klager at dokumentere, at de udøvede skøn er forkert, eller hviler på et forkert grundlag. Det er dokumenteret, at skønnet over virksomhedens skattepligtige resultat hviler på et forkert grundlag, og dette er ændret ved punkt 1 i denne skrivelse.

Herudover er der ikke indsendt nye eller andre oplysninger der ændrer på de udøvede skøn, herunder grundlaget for skønsudøvelserne.

De udøvede skøn er baseret på faktiske forhold i form af kontoudskrifter fra bank og virksomhedens lønindberetning til e-Indkomst for 2021. Disse faktiske forhold kan ikke tilsidesættes eller underkendes, ved eksempelvis at henvise til virksomhedens registrering af branchekode.

Klager anfører under den subsidiære påstand, at flere af kontoudskrifterne indeholder posteringer, der har en sådan erhvervsmæssig karakter, at sagen indeholder formelle mangler og må hjemvises til fornyet behandling. Det fremgår ikke mere konkret, hvilke posteringer der er tale om.

Det er anført i afgørelsen, at Skattestyrelsen har medtaget 3 konti i skønsgrundlaget, og udeholdt 3 andre konti, med henvisning til de ikke indeholder oplysninger, der er medtaget eller indgår i skønsudøvelsen. Det fremgår klart af afgørelsen af 10. juli 2023, samt bilag 1 og 2, hvilke posteringer Skattestyrelsen har medtaget i skønsudøvelsen, samt en begrundelse for hvordan udgiftssiden er opgjort.

Det er derfor ikke korrekt, at skattestyrelsen uden nærmere begrundelse, har medtaget 3 konti i skønsudøvelsen og udeholdt 3 andre konti.

De indsendte kontoudskrifter i forbindelse med klagen tilfører ikke sagen nye oplysninger, da det ikke fremgår af det indsendte, hvilke posteringer klager mener bør indgå i skønsudøvelsen, og som vil ændre det allerede udøvede skøn. De indsendte kontoudskrifter er i sig selv ikke nye oplysninger, da Skattestyrelsen allerede havde oplysningerne ved skønsudøvelsen. (bilag 009 og 010).

3. Anmodning om dokumentation for den foreløbige ansættelse, der gik forud for den nuværende sag.

Skattestyrelsen indsender til brug for Skatteankestyrelsens besvarelse af punktet, en kopi af dokumentet - Taksationsforslag 2021.

Det anføres i klagen, at klager ikke mener det oprindelige skøn kan ændres af Skattestyrelsen.

Skattestyrelsen har ved bilag 1 dokumenteret, at virksomheden i 2021 har haft indsætninger på 1.226.845 kr. Det er endvidere konstateret, at virksomheden i følge kontoudskrifterne fra bank og indberetning til e-Indkomst, ikke har haft væsentlige erhvervsmæssige udgifter i 2021.

Det skal indstilles, at det påhviler klager at reagere på en skønsmæssig ansættelse, når denne er åbenlys for lav. Der er aldrig reageret på taksationsforslaget. Bliver Skattestyrelsen senere bekendt med nye oplysninger, der viser at et tidligere udøvet skøn er forkert, kan der foretages et fornyet skøn.

Vi skal derfor indstille, at retten henser til det forhold, at den samlede størrelse af indsætninger for 2021 ikke kan indeholdes i det takserede overskud af virksomhed på 245.000. Der er derfor grundlag for at ændre taksationsforslaget. Grundlaget for den for lave ansættelse blev konstateret ved modtagelse af bankkontoudskrifterne, der er tilgået sagen senere end den 7. oktober 2022, der er dateringen for taksationsforslaget.

Det skal endvidere bemærkes, at det takserede resultat af selvstændig virksomhed for 2021 var baseret på virksomhedens egne momsoplysninger. Virksomheden har endnu ikke indsendt regnskabsgrundlaget for 2021 til dokumentation for rigtigheden af den angivne moms, hverken i forbindelse med Skattestyrelsens sagsbehandling eller i forbindelse med den indsendte klage.

Med henvisning til ovenstående skal det derfor fastholdes, at afgørelsen af 10. juli 2023 er fremsendt i overensstemmelse med gældende lovgivning.”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens tidligere repræsentant har principalt nedlagt påstand om, at momsansættelsen for perioden 1. januar 2021 til 30. juni 2022 skal nedsættes med 844.899 kr.

Der er subsidiært nedlagt påstand om, at momsansættelsen for perioden 1. januar 2021 til 30. juni 2022 skal hjemvises til fornyet behandling ved Skattestyrelsen.

Der er mere subsidiært nedlagt påstand om, at momsansættelsen for perioden 1. januar til 30. juni 2022 skal nedsættes mest muligt efter Landsskatterettens skøn.

Virksomhedens tidligere repræsentant har til støtte for påstandene anført følgende:

”...

ANBRINGENDER

Til støtte for skatteyders principale påstand gøres det helt overordnet gældende, at der ikke er grundlag for at foretage en skønsmæssig forhøjelse af skatteyders skatte- og momstilsvar for perioden 1. januar 2021 til 30. juni 2022.

I den forbindelse bemærker klager, at Skattestyrelsen allerede ved en tidligere lejlighed har foretaget en skønsmæssig ansættelse af skatteyders skatte- og momsansættelse for perioden.

Det af Skattestyrelsen fremlagte materiale giver, efter skatteyders opfattelse, ikke anledning til at ændre ved de oprindeligt fastsatte skøn.

...

Til støtte for skatteyders subsidiære påstand om hjemvisning gøres følgende gældende.

Det er skatteyders opfattelse, at Skattestyrelsens afgørelse lider af flere formelle mangler, der både hver for sig og samlet set bør give anledning til, at sagen hjemvises til fornyet behandling ved Skattestyrelsen.

Først og fremmest har Skattestyrelsen ikke begrundet, hvorfor det alene er tre af de i alt seks kontoudskrifter, der efter Skattestyrelsens opfattelse indeholder udgifter af erhvervsmæssig karakter. Der skal i den forbindelse henvises til, at flere af kontoudskrifterne netop indeholder sådanne udgiftsposter, der må anses for at have erhvervsmæssig karakter. Der henvises i den forbindelse til de fremlagte kontoudskrifter (bilag 4-9).

...

Endvidere har Skattestyrelsen skønsmæssigt ansat virksomhedens fradragsberettigede udgifter til 0 kr. for indkomståret 2021 med bl.a. den begrundelse, at skatteyder – med undtagelse af en kort periode i september 2021 – ikke har været registreret som ejer af et køretøj. Det er bl.a. Skattestyrelsens opfattelse, at der skal have været afholdt udgifter til biler, herunder vedligeholdelse.

Hertil skal bemærkes, at virksomheden i perioden 1. januar 2021 til 27. august 2021 var registreret med branchekoden 463100 Engroshandel med frugt og grøntsager, mens virksomheden i perioden fra 28. august 2021 til d.d. har været registreret med branchekoden 532000 Andre post- og kurertjenester.

Skattestyrelsen har således ikke forholdt sig til, at virksomheden var registreret med en anden branchekode i hovedparten af indkomståret 2021. Skattestyrelsens begrundelse for at nægte fradrag for driftsudgifter er således væsentligt fejlbehæftet, idet Skattestyrelsen alene har forholdt sig til, hvorvidt virksomheden har ejet transportmidler og haft sædvanlige udgifter i den forbindelse. Dette er, efter skatteyders opfattelse, en væsentlig begrundelsesmangel, idet Skattestyrelsen må antages ikke at have lagt fejlagtige oplysninger til grund for sin opgørelse.

Derudover harmonerer Skattestyrelsens begrundelse ikke med den beskrivelse af branchekoden 532000, der fremgår af Erhvervsstyrelsens hjemmeside. Det fremgår således, at der kan være tale om flere transportmåder, og at dette både kan foregå via selvejet eller offentlig transport. Som eksempel er anført afhentning, sortering, transport og udbringning af brevpost og pakker. Skattestyrelsen har imidlertid alene forholdt sig til, hvorvidt det efter styrelsens opfattelse er realistisk, at der er sket transport og hertil forbundne udgifter. Dette er, efter skatteyders opfattelse, en væsentlig begrundelsesmangel.

Endelig skal det bemærkes, at Skattestyrelsen ikke har forholdt sig til det faktum, at virksomheden har været registreret med flere ansatte i perioden, idet der alene er godkendt fradrag for lønudgifter med 13.269 kr., jf. bilag 1, side 5.

Ovenstående forhold skal efter skatteyders opfattelse medføre, at sagen hjemvises til fornyet behandling hos Vurderingsstyrelsen.

Til støtte for skatteyders mere subsidiære påstand om, at skatteyders skatte- og momsansættelse for perioden 1. januar 2021 til 30. juni 2022 nedsættes mest muligt, gøres følgende gældende.

...

Endelig skal det bemærkes, at Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af virksomhedens udgifter i 2021 er ansat for lavt efter skatteyders opfattelse. Skattestyrelsen har således skønnet en udgift på 5 %, i alt 222.179 kr., hvilket forekommer urealistisk lavt.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, hvorvidt der er grundlag for at forhøje virksomhedens momstilsvar med 241.405 kr. for 1. og 2. halvår 2021 og 603.494 kr. for 1. halvår 2022. Landsskatteretten skal i den forbindelse tage stilling til, om der skal afregnes salgsmoms af den yderligere konstaterede omsætning i virksomheden, som Skattestyrelsen har ansat skønsmæssigt på baggrund af konkrete indsætninger på indehaverens bankkonti, og om der kan godkendes fradrag for købsmoms.

Retsgrundlaget

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55 føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af merværdiafgiften. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven samt årsregnskabsloven. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

I medfør af momslovens § 37, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, kan momsregistrerede virksomheder ved opgørelsen af afgiftstilsvaret få fuld fradragsret for købsmoms, i det omfang indkøbet relaterer sig til virksomhedens momsbelagte aktiviteter.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”.

Den 5. november 2021 tog Landsskatteretten endvidere stilling til i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.692.LSR, at bankkontoudtog alene ikke udgør ekstern objektiv dokumentation og dermed ikke er fyldestgørende dokumentation i forhold til ansættelsen af et fradrag for købsmoms.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Der er for virksomheden ikke fremsendt regnskabsmateriale til Skattestyrelsen. Det har derfor ikke været muligt at efterprøve regnskabsgrundlaget og det for virksomheden angivne momstilsvar.

Virksomhedens indehaver har ikke fremsendt regnskab og underliggende bilagsmateriale i forbindelse med klagesagens behandling.

Retten finder på den baggrund, at der er grundlag for at fastsætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Salgsmoms

Landsskatteretten har i afgørelsen i klagesagen med sagsnr. [sag1] vedrørende virksomhedsindehaverens skattepligtige indkomst for indkomståret 2021 fundet, at konkrete indsætninger på samlet 1.533.555,83 kr. på indehaverens bankkonti skal indgå i virksomhedens omsætning.

Derudover har Skattestyrelsen for 1. halvår 2022 henført konkrete indsætninger på samlet 3.970.908,03 kr. på virksomhedsindehaverens bankkonti til virksomhedens momspligtige omsætning.

Indehaveren har ikke fremsendt oplysninger, der dokumenterer, at indsætningerne ikke udgør momspligtig omsætning.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse, hvor virksomhedens salgsmoms forhøjes med 62.317 kr. for 1. og 2. halvår 2021 og nedsættes med -3.628 kr. for 1. halvår 2022 i forhold til det af virksomhedsindehaveren angivne.

Købsmoms

Der er for virksomheden indberettet købsmomsfradrag på 179.088 kr. for 1. og 2. halvår 2021 og på 607.122 kr. for 1. halvår 2022.

Der er ikke fremlagt fakturaer, afregningsbilag eller anden dokumentation for afholdte udgifter, hvoraf det kan udledes, at der er sket levering af varer eller ydelser til virksomheden, eller at udgifterne, herunder momsbeløb, er betalt af virksomheden.

Landsskatteretten finder, at der ikke kan godkendes et skønsmæssigt fradrag for købsmoms alene med henvisning til, at Skattestyrelsen for indkomståret 2021 har godkendt et skattemæssigt driftsomkostningsfradrag på skønsmæssigt 5 % af virksomhedens omsætning.

Landsskatteretten kan således ikke godkende fradrag for købsmoms ud fra en formodning om, at der er afholdt udgifter i virksomheden til generering af den angivne omsætning. Det er en betingelse for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag, jf. SKM2021.456.LSR.

Det forhold, at klagerens tidligere repræsentant har gjort gældende, at de af Skattestyrelsen indhentede kontoudtog, herunder også konto [...76], konto [...06] og konto [...], indeholder udgifter, der kan anses som erhvervsmæssige, kan ikke ændre herpå. Der henvises i den forbindelse til SKM2021.692.LSR, hvoraf fremgår, at bankkontoudtog alene ikke udgør ekstern objektiv dokumentation og dermed ikke er fyldestgørende dokumentation i forhold til ansættelsen af et fradrag for købsmoms.

Landsskatteretten finder på den baggrund, at betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37, og momssystemdirektivet ikke er opfyldt.

Landsskatteretten stadfæster således også Skattestyrelsens afgørelse vedrørende købsmoms.

Konklusion

Samlet stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse, hvor virksomhedens momstilsvar forhøjes med 241.405 kr. for 1. og 2. halvår 2021 og 603.494 kr. for 1. halvår 2022.