Kendelse af 09-12-2024 - indlagt i TaxCons database den 11-01-2025

Journalnr. 23-0093614

Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2018.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren, der er fuldt skattepligtig til Danmark og hjemmehørende i Danmark, har i perioden fra den 2. juni 2018 til den 30. november 2019, arbejdet i Tyskland for [virksomhed1] GmbH.

Klageren har den 20. april 2019 via Tast Selv indberettet oplysninger for indkomståret 2018 uden at oplyse om betalt bidrag til obligatorisk social sikring til Tyskland.

Skattestyrelsen har foretaget kontrol af de oplysninger, som klageren selv har indberettet til skatteansættelsen for indkomståret 2018. I den forbindelse har Skattestyrelsen den 6. august 2021 bedt klageren om at fremsende dokumentation for de oplysninger, som klageren havde indberettet.

I forbindelse med Skattestyrelsens kontrol af de af klageren indberettede oplysninger, har klageren ikke anmodet om fradrag for obligatorisk social sikring betalt til Tyskland.

Skattestyrelsen har den 15. september 2022 fremsendt forslag til afgørelse vedrørende klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2019 og 2020 til klageren. Den 18. oktober 2022 har klageren fremsendt en e-mail og diverse bilag til Skattestyrelsen. Iblandt bilagene var tysk attest A1.

Det fremgår af attest A1, at den er udstedt den 27. september 2022. Endvidere fremgår det af attesten, at den vedrører klagerens arbejde i Tyskland i perioden 2. juni 2018 til 30. november 2019, og at klageren i perioden 2. juni 2018 til 30. november 2019 var omfattet af social sikring i Tyskland.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke imødekommet klagerens anmodning, om ekstraordinært at genoptage klagerens skatteansættelse for indkomståret 2018.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

”... Skattestyrelsen genoptager ikke grundlaget for din skat for indkomståret 2018, da betingelserne for genoptagelse for genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 og stk. 2 ikke er opfyldt.

Sagsfremstilling og begrundelse

1. Genoptagelse

1.1. De faktiske forhold

Du har den 18. oktober 2022 fremsendt dine bemærkninger til vores forslag af den 15. september 2022 vedrørende dine skatteansættelser for indkomstårene 2019 og 2020. Du har sammen med dine bemærkninger fremsendt en A1-blanket fra de kompetente myndigheder i Tyskland gældende i perioden fra den 2. juni 2018 til den 31. december 2019.

Det fremgår af den indsendte A1-blanket, at den er udstedt den 27. september 2022.

1.2. Dine bemærkninger

Vi har ikke modtaget bemærkninger til vores forslag.

...

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

En borger, der ønsker genoptagelse, skal senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb, komme med oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring af skatteansættelsen, jævnfør skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.

Skattestyrelsen kan, uanset fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, give tilladelse til genoptagelse, hvis en af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 er opfyldt.

Skattestyrelsen kan kun give tilladelse til ekstraordinær genoptagelse, hvis du har bedt om genoptagelse senest 6 måneder efter, at du har fået kendskab til det, der begrunder fravigelsen af fristerne i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Skattestyrelsen har mulighed for at se bort fra 6-månedersfristen, hvis der er særlige omstændigheder jævnfør skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 og Den juridiske vejledning, afsnit A.A.8.2.2.2.4 Reaktionsfristen.

Fristen for genoptagelse for indkomståret 2018 udløb 1. maj 2022. Fristen for ordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 er derfor udløbet, og du kan derfor som udgangspunkt ikke få genoptaget behandlingen af skatteansættelsen.

Hvis skatteansættelsen for indkomståret 2018 alligevel skal ændres, skal betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 og stk. 2 være opfyldt. I denne sag er det spørgsmålet, om du kan opfylde betingelsen i stk. 1, nr. 8, om at der skal foreligge særlige omstændigheder.

Særlige omstændigheder kan foreligge, hvis Skattestyrelsen har begået fejl eller har foretaget en åbenbart urimelig skønsmæssig ansættelse. Der er derimod ikke mulighed for ekstraordinær genoptagelse som følge af eksempelvis et glemt fradrag.

Du har den 20. april 2019 indberettet oplysninger for indkomståret 2018 via TastSelv. Du har ikke oplyst fradrag for social sikring. Vi har efterfølgende i forbindelse med kontrol af det oplyste, den 6. august 2021 fremsendt materialeindkaldelse med anmodning om fremsendelse af dokumentation for det oplyste.

Du har ikke i forbindelse med vores kontrol af skatteansættelsen for indkomståret 2018 gjort opmærksom på, at du ønsker fradrag for obligatorisk social sikring betalt i udlandet.

På baggrund af ovenstående, er det vores vurdering, at du ikke kan få genoptaget skatteansættelsen for indkomståret 2018 vedrørende fradrag for udenlandsk obligatorisk social sikring. ...”

Udtalelse fra Skattestyrelsen

Skattestyrelsen fastholder afslaget på ekstraordinær genoptagelse.

I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 15. november 2023 udtalt følgende:

”...

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen. Vi har dog følgende bemærkninger til den indsendte klage:

I en situation hvor klager har valgt at erhverve sin indkomst ved at arbejde i udlandet, har klager en udvidet pligt til at sætte sig ind i de regler og retningslinjer der forefindes på området. Dette allerede på det tidspunkt hvor det udenlandske ansættelsesforhold etableres, og således ikke først når Skattestyrelsen iværksætter en kontrol.

Vi skal endvidere henvise til hændelsesforløbet som beskrevet i vores afgørelse af den 29. september 2023.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at hans skatteansættelse for indkomståret 2018 genoptages og ændres, så han kan få fradrag for tysk obligatorisk social sikring.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

“... Jeg var ikke blevet informeret om, at Social sikring og SKAT er opdelt i en MAP sag. Dvs. at det sociale bidrag, som jeg havde betalt i Tyskland, ikke var indkluderet i MAP sagen, der kører. Og da Tyskland har et andet system end Danmark, hvor Sociale bidrag udgør 70 % af de penge jeg har betalt til den Tyske stat, må det siges, at have væsentlig betydning, da jeg bliver dobbeltbeskattet.

Havde jeg været klar over situationen, havde jeg selvfølgelig reageret og sent de ønskede dokumenter, ligesom jeg har gjort de efterfølgende år.

...

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår om der kan ske ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2018 med henblik på at medtage fradrag for tyske sociale bidrag.

Retsgrundlaget

Det følger af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, at en skattepligtig, der ønsker at få ændret sin ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat, senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb skal fremlægge oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Uanset fristerne i § 26 kan en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat ændres efter anmodning fra den skattepligtige, hvis en af betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-8 er opfyldt.

Ifølge skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8 er det en betingelse for ekstraordinær ansættelse, at der foreligger særlige omstændigheder.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, svarer indholdsmæssigt til den tidligere gældende bestemmelse i skattestyrelseslovens § 35, stk. 1, nr. 8 (lovbekendtgørelse nr. 868 af 12. august 2004, som blev ophævet ved lovbekendtgørelse nr. 758 af 2. august 2005). I forarbejderne til bestemmelsen hedder det bl.a., jf. lovforslag nr. 175 af 12. marts 2003 under de specielle bemærkninger til § 1, nr. 2:

”...

Forslaget indebærer, at ændring af ansættelsen kan tillades efter en konkret bedømmelse af forholdene. Bestemmelsens anvendelsesområde er således tilfælde, hvor der foreligger særlige omstændigheder uden for de tilfælde, hvor genoptagelse kan ske efter de objektive betingelser i bestemmelsens øvrige punkter, jf. forslaget til § 35, stk. 1, nr. 1-7, og hvor det må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen.

Genoptagelse vil endvidere kunne ske efter bestemmelsen i de tilfælde, der er omfattet af den gældende § 35, stk. 1, nr. 9, i skattestyrelsesloven, hvorefter en ansættelse kan foretages eller ændres i det omfang, der er begået ansvarspådragende fejl af skattemyndighederne. Den foreslåede bestemmelse vil dog yderligere finde anvendelse, hvor der er begået fejl af den skatteansættende myndighed, uden af fejlene kan anses for ansvarspådragende, når fejlen har medført en materielt urigtig ansættelse, og det efter en konkret bedømmelse må anses for urimeligt at opretholde ansættelsen.

Bestemmelsen vil eksempelvis finde anvendelse i tilfælde, hvor en urigtig ansættelse skyldes svig fra tredjemand eller andre særlige omstændigheder, der ikke kan bebrejdes den skattepligtige.

...

Bestemmelsen giver derimod ikke grundlag for genoptagelse i tilfælde, hvor den skattepligtige har glemt et fradrag, eller hvor myndighederne har fortolket lovgivningen forkert, med mindre myndighederne i den forbindelse har handlet ansvarspådragende.

...”

Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., at en ansættelse kun kan foretages i de i stk. 1 nævnte tilfælde, hvis genoptagelsesanmodningen fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, sidste pkt., kan told- og skatteforvaltningen behandle en anmodning om genoptagelse, der er modtaget efter udløbet af fristen i 1. pkt., hvis særlige omstændigheder taler derfor.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Den ordinære ansættelsesfrist, efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, for indkomståret 2018 udløb den 1. maj 2022.

Den af klageren fremsendte tyske attest A1 den 18. oktober 2022 er således fremsendt efter udløbet af fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, om ordinær ansættelse.

Spørgsmålet om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2018 skal herefter afgøres efter bestemmelsen om ekstraordinær ansættelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1. Oplistningen af betingelserne for ekstraordinær ansættelse i bestemmelsen er udtømmende.

Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1-7 indeholder en række objektive kriterier for genoptagelse af skatteansættelsen. Klageren opfylder ikke de objektive kriterier. Klageren vil herefter alene kunne få ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2018, hvis der foreligger særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, og såfremt tidsfristen på 6 måneder er overholdt, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt.

Bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, må efter sin ordlyd, placering og forarbejder anses for at have et snævert anvendelsesområde, jf. blandt andet SKM2017.224.HR og SKM2019.192.HR. Der henvises endvidere til SKM2021.161.HR.

Landsskatteretten finder, at der ikke foreligger særlige omstændigheder, som kan begrunde en ekstraordinær ansættelse af skatteansættelsen for indkomståret 2018 i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Der er lagt vægt på, at klageren den 20. april 2019 har selvangivet sine skatteforhold for indkomståret 2018 uden at oplyse om fradrag for udgifter vedrørende social sikring i Tyskland, og at det forhold, at klageren har glemt at oplyse om et fradrag ikke anses som en særlig omstændighed. Endvidere er der lagt vægt på, at klageren, i forbindelse med Skattestyrelsens henvendelse til klageren vedrørende kontrol af skatteoplysninger og skatteforhold for indkomståret 2018, ikke har anmodet Skattestyrelsen om fradrag for udgifter til social sikring i Tyskland, og at klageren først den 18. oktober 2022 har fremsendt tysk attest A1 til Skattestyrelsen.

Retten har yderligere lagt vægt på, at Skattestyrelsen ikke kan anses for at have begået myndighedsfejl. Det forhold, at Skattestyrelsen foretog skatteansættelsen for 2018 på grundlag af de af klageren selvangivne oplysninger, hvor klageren ikke havde anmodet om fradrag for udgifter til social sikring i Tyskland og ikke havde fremlagt dokumentation desangående, berettiger ikke til ekstraordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8.

Retten bemærker, at det er klagerens pligt årligt at give skatteforvaltningen oplysninger om sine indtægtsforhold såvel positive som negative. Det fremgår af skattekontrollovens § 2, stk. 1.

Ud fra en konkret vurdering, finder retten, at klageren ved indberetningen af sin tyske løn til Skattestyrelsen den 20. april 2019 vedrørende indkomståret 2018 eller senest ved modtagelsen af en endelig tysk skatteansættelse for indkomståret 2018 burde være bekendt med oplysningen om, at han er omfattet af tysk social sikring og har betalt bidrag til tysk social sikring i 2018. Betingelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt. er dermed heller ikke opfyldt. Det ændrer ikke herved, at den tyske blanket A1 er udskrevet den 27. september 2022, og fremsendt i forbindelse med, at Skattestyrelsen efterspørger dokumentation, ligesom ukendskab til reglerne om fradrag for social sikring heller ikke ændrer på fristen til at reagere.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse om, at betingelserne for ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1 og stk. 2 af skatteansættelsen for indkomståret 2018 ikke er opfyldt.