Kendelse af 23-09-2024 - indlagt i TaxCons database den 24-10-2024

Journalnr. 23-0093827

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperioden 1. kvartal 2020

Forhøjelse af salgsmoms

20.990 kr.

10.090 kr.

Stadfæstelse

Købsmoms

Ingen ændring

Forhøjelse

Hjemvisning

Afgiftsperioden 2. kvartal 2020

Forhøjelse af salgsmoms

20.991 kr.

8.443 kr.

Stadfæstelse

Købsmoms

Ingen ændring

Forhøjelse

Hjemvisning

Afgiftsperioden 3. kvartal 2020

Forhøjelse af salgsmoms

20.990 kr.

10.143 kr.

Stadfæstelse

Købsmoms

Ingen ændring

Forhøjelse

Hjemvisning

Afgiftsperioden 4. kvartal 2020

Forhøjelse af salgsmoms

20.991 kr.

3.091 kr.

Stadfæstelse

Købsmoms

Ingen ændring

Forhøjelse

Hjemvisning

Faktiske oplysninger

[person1] (herefter indehaveren) har drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] med CVR-nr. [...1] i afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020. Virksomheden er startet den 1. december 2014 og er registreret med branchekoden 561020 Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v.

Virksomheden er registreret med kvartalsvis momsafregning i indkomståret 2020.

Der er indberettet følgende moms for virksomheden i afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020:

1. kvartal 2020

2. kvartal 2020

3. kvartal 2020

4. kvartal 2020

I alt

Salgsmoms

70.132 kr.

120.109 kr.

136.270 kr.

70.746 kr.

397.257 kr.

Købsmoms

37.556 kr.

96.823 kr.

76.745 kr.

38.636 kr.

249.760 kr.

Indehaveren har selvangivet et overskud på 449.936 kr. på baggrund af en nettoomsætning på 1.589.531 kr. for indkomståret 2020.

Skattestyrelsen modtog uanset anmodning herom ikke regnskabsmateriale fra indehaveren, hvorfor Skattestyrelsen har indhentet kontoudtog for indehaverens bankkonto [...87] i [finans1].

Indehaverens konto [...87] i [finans1] er en erhvervskonto, og kontoen er registreret til virksomheden.

I afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020 er der på kontoen 872 indsætninger på i alt 2.166.123 kr., som indgår i Skattestyrelsens opgørelse.

Det fremgår af kontoudtogene, at indsætningerne bl.a. har transaktionsteksterne ”[virksomhed2]”, ”DKFLX xxxx xxxxxxxxxxxxx” og ”FNR xxxxxxx”. Indsætningerne udgør beløb på mellem ca. 25 kr. og ca. 28.000 kr.

Skattestyrelsen har henført indsætningerne som omsætning i virksomheden.

Der indgår ikke kontante indbetalinger i indehaverens kontoudtog eller i Skattestyrelsens opgørelse over konstaterede indsætninger.

Skattestyrelsen har lagt til grund, at virksomheden foruden de konstaterede indsætninger har haft kontant omsætning, som ikke fremgår af de fremlagte kontoudtog. Skattestyrelsen har lagt til grund, at virksomhedens kontante omsætning udgør 10 % af virksomhedens samlede omsætning.

Det fremgår af Danmarks Nationalbanks analyse, at 10 % af den samlede værdi af betalinger i 2019 udgjorde fysiske kontantbetalinger.

Den af Skattestyrelsen skønnede kontante omsætning udgør 240.600 kr. i indkomståret 2020.

Skattestyrelsen har fundet grundlag for at forhøje virksomhedens omsætning med 335.847 kr. eksklusiv moms for indkomståret 2020. Skattestyrelsen har på denne baggrund beregnet yderligere salgsmoms på 83.962 kr. i indkomståret 2020, som er ligeligt fordelt på afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020.

Skattestyrelsen har efter fremsendelse af forslag til afgørelse den 24. april 2023 modtaget resultatopgørelse, regnskabsbilag samt kontospecifikationer for udgifterne i resultatopgørelsen. Det modtagne regnskabsmateriale vedrører indkomståret 2020.

Skattestyrelsen har også modtaget z-bonner og kassekladder for 339 dage i indkomståret 2020.

Det fremgår af z-bonnerne, hvilke beløb virksomheden har modtaget hver dag, henholdsvis som kortbetaling, mobilepay-betaling og som kontant betaling i kassen.

De angivne beløb for kortbetalinger og mobilepay-betalinger på z-bonnerne fremgår ikke af de konstaterede indsætninger på indehaverens konto.

Det fremgår af kassekladderne, hvad kassebeholdningen er ”ved start” og ”ved slut” den pågældende dag. På nogle af kassekladderne er der tillagt det beløb, som fremgår som kontant betaling på z-bonnerne i kassebeholdning ”ved slut”. På de øvrige kassekladder er der både tillagt kontant omsætning for dagen samt mobilepay-betalinger.

Det fremgår af kassekladderne, at det meste af kassebeholdningen indsættes i banken hvert kvartal.

I de regnskabsbilag, som Skattestyrelsen har modtaget, indgår et stort antal udgiftsbilag som vedrører afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020. Den indeholdte moms i henhold til udgiftsbilagene udgør et samlet beløb på 253.377 kr. i afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020.

Bilagene udgør eksempelvis fakturaer udstedt af Cash & Carry til virksomheden, fakturaer udstedt af [virksomhed3] til virksomheden, samt fakturaer udstedt af [virksomhed4] ApS til virksomheden.

Indehaveren har indsendt nye resultatopgørelser, balancer og tilhørende kontokort for indkomstårene 2019 og 2020 til Skatteankestyrelsen.

Indehaveren har indsendt et stort antal underbilag til Skatteankestyrelsen under sagens behandling, som vedrører virksomhedens udgifter i indkomståret 2020.

Udgiftsbilagene udgør eksempelvis fakturaer udstedt af [finans2] A/S til virksomheden, fakturaer udstedt af [virksomhed3] til virksomheden samt fakturaer udstedt af [virksomhed2] til virksomheden.

Den indeholdte moms i de af indehaveren fremsendte udgiftsbilag udgør et samlet beløb på 56.652 kr. i afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020.

Det fremgår af de nye fremsendte resultatopgørelser, at virksomhedens har haft en nettoomsætning på 1.716.106 kr. i indkomståret 2020. Der indgår ikke kontante indbetalinger i bank eller kontant omsætning i øvrigt af den opgjorte omsætning i de fremsendte regnskaber.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med henholdsvis 20.990 kr., 20.991 kr., 20.990 kr. og 20.991 kr. i afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020.

Skattestyrelsen har som begrundelse for sin afgørelse anført:

”[...]

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen har ønsket at gennemse dine momsindberetninger for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020. Vi har derfor bedt om dit momsregnskab med tilhørende bogføring og grundbilag for de nævnte perioder.

Dette materiale har vi ikke modtaget. Hvis vi beder om det, skal regnskabsmaterialet afleveres til os. Se momsloven § 74, stk. 1 og 4.

Da vi ikke har modtaget regnskabsmaterialet, og det dermed ikke har været muligt at efterprøve regnskabsgrundlaget og de indberettede momstal, vil vi fastsætte din moms efter et skøn. Se opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Til brug for skønnet har vi indhentet dine og virksomhedens kontoudskrifter fra [finans1].

Vi har indhentet kontoudskrifter for følgende konti:

3409 [...87]
3409 11637787

Salgsmoms

Du skal betale moms af varer og ydelser, du leverer mod vederlag her i landet. Se momslovens § 4, stk. 1. Momsen udgør 25 % af omsætningen. Se momsloven § 33.

Din salgsmoms af omsætning for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020, er opgjort med udgangspunkt i dine bankkontoudskrifter og et skønnet kontantsalg.

Som det fremgår af sagsfremstillingens afsnit 1, er omsætningen inkl. moms opgjort til 2.458.196 kr. for 2019 og 2.406.723 kr. for 2020. Der er ved opgørelsen taget hensyn til, at du både modtager betaling via elektroniske betalingsmidler samt kontante indbetalinger. Ifølge sagsfremstillingens afsnit 1 ses en difference i indsætningerne på dine bankkonti hos [finans1] og dine indberettede regnskabsoplysninger for 2019 og 2020. Her ses en difference på 284.734 kr. ekskl. moms i 2019 og en difference på 335.847 kr. ekskl. moms i 2020. Skattestyrelsen finder, at du er momspligtig af dette yderligere salg. Den manglende opgørelse af salgsmoms udgør 25 % af 284.734 kr., eller 71.183 kr. for 2019 og opgørelse af salgsmoms udgør 25 % af 335.847 kr., eller 83.962 kr. for 2020. Beløbene er momspligtige ifølge momslovens § 4 stk. 1.

Ifølge skatteforvaltningsloven § 31 stk. 1 kan Skattestyrelsen ikke ændre afgiftstilsvaret senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Derved kan vi ikke ændre momsen for 2019.

Den yderligere salgsmoms for 2020 vil blive delt ligeligt mellem 1., 2, 3. og 4. kvartal 2020.

Den skønnede salgsmoms for 2020 er herefter opgjort således:

2020

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Ændring af

salgsmoms

20.990 kr.

20.991 kr.

20.990 kr.

20.991 kr.

83.962 kr.

Den samlede ændring af salgsmoms udgør 83.962 kr.

[...]

2.5. Skattestyrelsens bemærkninger og endelige afgørelse

Skattestyrelsen har efter telefonsamtaler med din rådgiver [person2] og modtagelsen af materialet gennemgået sagen igen.

Skattestyrelsen fastholder den fundne meromsætning på 284.734 kr. ekskl. moms for indkomståret 2019 og den fundne meromsætning på 335.847 kr. ekskl. moms for indkomståret 2020 med uændret begrundelse. Se punkt 1.4

Som det fremgår af sagsfremstillingens afsnit 1, er omsætningen inkl. moms opgjort til 2.458.196 kr. for 2019 og 2.406.723 kr. for 2020. Der er ved opgørelsen taget hensyn til, at du både modtager betaling via elektroniske betalingsmidler samt kontante indbetalinger. Ifølge sagsfremstillingens afsnit 1 ses en difference i indsætningerne på dine bankkonti hos [finans1] og dine indberettede regnskabsoplysninger for 2019 og 2020. Her ses en difference på 284.734 kr. ekskl. moms i 2019 og en difference på 335.847 kr. ekskl. moms i 2020. Skattestyrelsen finder, at du er momspligtig af dette yderligere salg. Den manglende opgørelse af salgsmoms udgør 25 % af 284.734 kr., eller 71.183 kr. for 2019 og opgørelse af salgsmoms udgør 25 % af 335.847 kr., eller 83.962 kr. for 2020. Beløbene er momspligtige ifølge momslovens § 4 stk. 1.

Ifølge skatteforvaltningsloven § 31 stk. 1 kan Skattestyrelsen ikke ændre afgiftstilsvaret senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. Derved kan vi ikke ændre momsen for 2019.

Den yderligere salgsmoms for 2020 vil blive delt ligeligt mellem 1., 2, 3. og 4. kvartal 2020.

Den skønnede salgsmoms for 2020 er herefter opgjort således:

2020

1. kvartal

2. kvartal

3. kvartal

4. kvartal

I alt

Ændring af

salgsmoms

20.990 kr.

20.991 kr.

20.990 kr.

20.991 kr.

83.962 kr.

Den samlede ændring af salgsmoms udgør 83.962 kr.

Skattestyrelsen har modtaget kontospecifikationer for udgifter i resultatopgørelsen samt regnskabsbilag tilhørende regnskabsåret 2020. Derved godkender Skattestyrelsen den indberettede købsmoms og den indberettede elafgift for indkomståret 2020.

Den samlede ændring af købsmoms for 2020 udgør 0 kr.

Den samlede ændring af elafgift for 2020 udgør 0 kr.

[...]”

Skattestyrelsen har i udtalelse af 13. november 2023 fastholdt den påklagede afgørelse.

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen den 13. februar 2024 kommet med følgende bemærkninger:

”[...]

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Afgørelsen fra Skattestyrelsen går på, at vi har fundet en del meromsætning på virksomhedens bankkonto. Derudover har vi skønnet et kontantsalg, da vi ikke mener at et pizzeria ikke sælger pizzaer med kontanter som betaling.

Vi kan se, at de nye fremstillede regnskaber alene har medtaget de indsætninger der har været på virksomhedskontoen. Der er ikke medtaget nogen form for kontantomsætning.

Der er ligefrem i regnskabet for indkomståret 2019 bogført kontantindsætninger direkte ned på kassen, og ikke som en del af omsætningen.

Ifølge de nye fremstillede regnskaber er bruttoavancen 59 % for indkomståret 2019 og 60 % for indkomståret 2020. Ifølge Danmarks statistik er bruttoavancen for restauranter i gennemsnit 69 %.

Dette tyder også på, at der mangler en del omsætning.

De nye fremstillede regnskaber viser en forskel på resultaterne i forhold til de indberettede resultater for indkomstårene 2019 og 2020.

Forskellen for indkomstårene ifølge de nye regnskaber er:

108.069 kr. for indkomståret 2019

43.754 kr. for indkomståret 2020

I denne forskel er der taget højde for den meromsætning som er indgået på virksomhedens bankkonto samt der i de nye regnskaber er medtaget flere udgifter.

Skattestyrelsen mener, at der i de nye fremstillede regnskaber mangler en kontantomsætning og at de nye medtaget udgifter skal kunne dokumenteres i form af bilag for at dette kan godkendes.

Hvis der kommer yderligere oplysninger fra klager, ønsker Skattestyrelsen at blive hørt i sagen igen, inden der træffes afgørelse i sagen.

[...]”

Skattestyrelsen er den 12. marts 2024 kommet med følgende supplerende udtalelse:

”[...]

Vi har følgende kommentarer til de nye oplysninger, som ikke står i sagsfremstillingen:

Skatteyders repræsentant har bogført det hele forfra for både indkomståret 2019 og indkomståret 2020. Han mener, at det indberettet resultat for indkomståret 2019 skal forhøjes med 111.113 kr. og det indberettet resultat for indkomståret 2020 skal forhøjes med 43.754 kr. Disse tal bliver lagt til grund ud fra en ny bogføring. I de nye regnskaber repræsentanten har lavet er der ikke bogført et kontantsalg.

Som nævnt i tidligere udtagelse er bruttoavancen 59 % for indkomståret 2019 og 60 % for indkomståret 2020. Ifølge Danmarks statistik er bruttoavancen for restauranter i gennemsnit 69 %.

Dette tyder på, at der mangler en del omsætning.

Repræsentanten skriver at Skattestyrelsens forhøjelser på baggrund af bruttoavancen ikke tager højde for nedlukning i 2020. For det første ses det ikke at virksomheden har været nedlukket i forhold til den omsætning der er indgået på virksomhedens konti. For det andet vil bruttoavancen i det fleste tilfælde være den sammen uanset nedlukning eller ej. Køb og salg følges som regel ad.

Skattestyrelsen fastholder vores skøn omkring den kontante meromsætningen på 245.800 kr. inkl. moms for 2019 og 240.600 kr. inkl. moms for 2020 må anses at være betalt kontant i forbindelse med salg fra virksomheden.

[...]”

Klagerens opfattelse

Indehaveren har nedlagt påstand om, at forhøjelsen af virksomhedens salgsmoms nedsættes til henholdsvis 10.090 kr., 8.443 kr., 10.143 kr. og 3.091 kr. i afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020 i overensstemmelse med det fremsendte regnskab.

Indehaveren har subsidiært nedlagt påstand om, at sagen hjemvises til Skattestyrelsen til fornyet behandling.

Indehaveren har anført:

”[...]


SAGSFREMSTILLING
[person1] har modtaget afgørelse fra SKAT vedrørende indkomstårende 2019 og 2020. SKAT har ved flere lejligheder rykket for materiale, dog har tidligere revisor [person2] ikke fremsendt materialet. Derfor har SKAT selv indkaldt kontoudtog fra [finans1]. Der er foretaget en analyse af alle indsætninger og deraf fremkommer skat med en forhøjelse.

Herefter har revisor [person2] fremsendt nogle udskrifter fra det bogholderi han har udarbejdet for [person1]. Det fremsendte materiale har har udarbejdet er mildest talt mangelfuldt og lever slet ikke op til mindstekravsbekendtgrelsen og bogføringsloven.


[person1] tager kontakt til os og vi går i gang med at udarbejde en ny bogføring og det viser sig ret hurtigt at vi ikke er enige med hverken tidligere revisor eller SKAT.

Overskud af virksomhed er angivet med kr.

2019 2020

Indberettet skattepligtigt resultat 336.662 449.936

Korrekte resultat 447.775 493.690

Indtægt forhøjes med 111.113 43.754

[...]

Faktuellle forhold.

Det er vores opfattelse at Skattestyrelsen ikke har taget højde for omkostninger, men alene kigget på indtægter til forhøjelse. Det er naturligvis en skattemedarbejders opgave at sikre en skattepligtig betaler de korrekte skatter, moms og afgifter og ikke bare så meget som muligt.

Der er ligeledes skønnet nogle forhøjelser på baggrund af et landsdækkende dækningsbidrag, I SKAT’s beregninger af avance er der ikke taget højde for regulering af varelager ej heller forbrug egne varer. Der er heller ikke taget højde for virksomhedens geografiske beliggenhed i en lille landsby og ej heller for nedlukningsperioder på i alt 4 ud af 12 måneder i 2020 i fobindelse med COVID-19.

Nærværende sag er derfor nødvendiggjort.

Vi skal derfor i konsekvens heraf fremsætte følgende.:

PÅSTAND

PRINCIPALT

Skattestyrelsen tilpligtes til at anerkende det nye fremsendte materiale og komme med de korrekte korrektioner hertil.

SUBSIDIÆRT

Sagen hjemvises til fornyet behandling

Processuelle forhold

Virksomhedens tidligere bogholderi har været meget mangelfuldt.

Der er dog udarbejdet bogholderi der opfylder kravene som skal danne grundlag for ny behandling af såvel skattepligtig indkomst som momstilsvar.

Principalt

Skatteankestyrelsen kan derfor ligge til grund at afgørelsen ikke har taget højde for omkostninger og nedlukninger og derfor må anses for at være på et utilstrækkelig grundlag i udførelse af SKAT’s opgave at sikre borgeren betaler den korrekte skat.

Subsidiært

Skatteankestyrelsen kan derfor ligge til grund at afgørelsen må hjemvises til fornyet behandling.

[...]”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med henholdsvis 20.990 kr., 20.991 kr., 20.990 kr. og 20.991 kr. i afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020 på baggrund af konkrete indsætninger på indehaverens konto og en skønnet kontant omsætning.

Sagen angår også, om det er med rette, at Skattestyrelsen har godkendt den indberettede købsmoms for virksomheden i afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020.

Retsgrundlag:

Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1, 1. pkt.

Betaling af afgift påhviler som udgangspunkt den afgiftspligtige person, som foretager en afgiftspligtig levering af varer og ydelser her i landet, jf. momslovens § 46, stk. 1, 1. pkt.

Virksomheder, der skal registreres efter bestemmelsen i § 47, stk. 1, skal føre et momsregnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for kontrollen med afgiftens berigtigelse, jf. momslovens § 55.

Kravene til regnskabet fremgår af kapitel 13 i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven samt årsregnskabsloven.

Hvis størrelsen af det tilsvar, der påhviler virksomheden ikke kan fastsættes på grundlag af virksomhedens regnskab, eksempelvis hvis regnskabet ikke er fremlagt, eller ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af dagældende opkrævningslovs § 5, stk. 2 (lov nr. 1127 af 23. september 2013).

Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.

Af momslovens § 37 fremgår:

“Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

(...)”.

Landsskatteretten har den 26. august 2021 i en anden sag, offentliggjort som SKM2021.456.LSR, truffet afgørelse vedrørende fortolkning af opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt.

På baggrund af EU-Domstolens praksis i blandt andet C-516/14 (Barlis) og C-664/16 (Vadan) fandt Landsskatteretten, at SKAT uretmæssigt havde fastsat et skønsmæssigt fradrag for købsmoms, da der ikke var objektive beviser, der understøttede dette skøn.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse:

”... Det er nødvendigt for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling. Dette er et krav i henhold til EU-retten, og opkrævningslovens § 5, stk. 2, 1. pkt., anses ikke for et tilstrækkeligt hjemmelsgrundlag for et udokumenteret momsfradrag. Fradragsretten er betinget af fremlæggelse af dokumentation for levering og betalt moms, og dette ses ikke sket i denne sag. Betingelserne for momsfradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er således ikke opfyldt.

...”.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten har i afgørelsen med sagsnummer [sag1] vedrørende indehaverens skattepligtige indkomst for indkomståret 2020 fundet, at indehaverens skattepligtige indkomst kan fastsættes skønsmæssigt.

Dette fordi retten i afgørelsen med sagsnummer [sag1] fandt grundlag for at tilsidesætte virksomhedens oprindelige regnskab og virksomhedens nye fremsendte regnskab, idet indsætningerne på indehaverens bankkonto ikke kan afstemmes med virksomhedens bogføring i hverken det nye eller det oprindelige regnskab. Retten lagde også vægt på, at de fremsendte z-bonner og kassekladder viser en kontant omsætning, som ikke fremgår af de fremsendte regnskaber.

Henset hertil er der ligeledes grundlag for at fastsætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5 stk. 2.

Salgsmoms

Retten har i afgørelsen med sagsnummer [sag1] endvidere fundet, at indehaverens omsætning for indkomståret 2020 skal forhøjes med 335.847 kr. som følge af konstaterede indsætninger og en tillagt skønnet kontant omsætning.

Retten finder som følge heraf, at virksomhedens salgsmoms for afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020 skal forhøjes med i alt 83.962 kr. Der er lagt vægt på, at den yderligere omsætning i form af konstaterede indsætninger og tillagt skønnet kontantsalg anses for at være udeholdt omsætning i virksomheden, hvoraf der skal svares salgsmoms.

Da der ikke er fremlagt yderligere oplysninger, som kan føre til en anden fordeling af forhøjelsen, finder retten, at forhøjelsen af virksomhedens salgsmoms skal fordeles ligeligt mellem afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020.

Repræsentantens oplysninger om, at der ikke i fastsættelsen af virksomhedens omsætning og salgsmoms er taget hensyn til nedlukningsperioder som følge af COVID-19, kan ikke føre til et andet resultat. Dette henset til, at nedlukningsperioderne allerede indgår i skønnet, idet skønnet er begrundet i konkrete indsætninger og en tillagt skønnet procentmæssig kontant omsætning.

Købsmoms

Landsskatteretten finder, at der ikke kan godkendes et skønsmæssigt fradrag for købsmoms alene med henvisning til, at Skattestyrelsen har fast en skønsmæssig omsætning.

Landsskatteretten kan således ikke godkende et momsfradrag ud fra en formodning om, at der er afholdt udgifter i virksomheden til generering af den angivne omsætning. Det er en betingelse for godkendelse af et skønsmæssigt momsfradrag, at der fremlægges dokumentation for levering og betaling, jf. Landsskatterettens afgørelse af 26. august 2021, offentliggjort som SKM2021.456.LSR.

Den indberettede købsmoms for virksomheden i afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020 udgør samlet 249.760 kr. Skattestyrelsen har under sagens behandling modtaget et stort antal udgiftsbilag og Skattestyrelsen har på baggrund af de fremsendte bilag godkendt den indberettede købsmoms i afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020.

Den indeholdte moms i henhold til de udgiftsbilag, som forelå for Skattestyrelsen på afgørelsestidspunktet, udgør et samlet beløb på 196.726 kr.

Indehaveren har indsendt et betydeligt antal udgiftsbilag under behandling af klagesagen. Den afholdte moms i henhold til de indsendte udgiftsbilag udgør samlet 56.652 kr. i afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020. Der foreligger således på nuværende tidspunkt udgiftsbilag med indeholdt moms på 253.377 kr. samlet.

Idet de til Skatteankestyrelsen indsendte udgiftsbilag er indsendt under klagesagens behandling, har Skattestyrelsen ikke haft lejlighed til at foretage en prøvelse af, om de fremlagte bilag dokumenterer, at virksomheden har afholdt udgifter i henhold til bilagene, der berettiger til et fradrag for købsmoms i afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020.

Der er således en difference mellem den godkendte købsmoms og den af virksomheden afholdte moms i henhold til de foreliggende bilag.

Der ses ikke at være foretaget en egentlig prøvelse af de konkret fremsendte bilag og opgørelse af det fremsendte materiale i den oprindelige sagsbehandling hos Skattestyrelsen.

Landsskatteretten finder herefter, at det i første instans bør overlades til Skattestyrelsen at tage stilling til og træffe afgørelse om virksomhedens fradrag for købsmoms for de omhandlede afgiftsperioder under inddragelse af det nu yderligere fremlagte materiale.

Der er herved lagt vægt på, at Skattestyrelsen endnu ikke foretaget en nærmere bedømmelse af det nye materiales eventuelle betydning for opgørelsen af virksomhedens momstilsvar. Der er også lagt vægt på princippet om instansrækkefølge, herunder muligheden for at bevare virksomhedens adgang til en administrativ prøvelse i forhold til virksomhedens momstilsvar for de omhandlede afgiftsperioder.

Landsskatteretten hjemviser på denne baggrund spørgsmålet om virksomhedens fradrag for købsmoms til fornyet behandling hos Skattestyrelsen med henblik på en ny opgørelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020, herunder en behandling af og stillingtagen til de foreliggende udgiftsbilag.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse om forhøjelse af virksomhedens salgsmoms på henholdsvis 20.990 kr., 20.991 kr., 20.990 kr. og 20.991 kr. i afgiftsperioderne 1.-4. kvartal 2020 og hjemviser fastsættelsen af virksomhedens købsmoms for samme periode til fornyet behandling ved Skattestyrelsen.