Kendelse af 10-12-2024 - indlagt i TaxCons database den 29-01-2025
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2020 | |||
Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat | 82.582 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag | 13.056 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Indkomståret 2021 | |||
Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat | 116.021 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag | 18.343 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
[virksomhed1] ApS, herefter selskabet, blev stiftet den 5. december 2018. Selskabet har i perioden fra stiftelsen og frem til den 14. oktober 2021 været et iværksætterselskab med navnet [virksomhed2] IVS. Selskabet er drevet af [person1], der er direktør og hovedanpartshaver. Selskabet er registreret under branchekoden 464500 "Engroshandel med parfumerivarer og kosmetik" og bibranchekoden 562900 "Anden restaurationsvirksomhed". Derudover er selskabet registreret med binavnene "[virksomhed3] ApS" og "[virksomhed4] ApS". Selskabets formål er at drive virksomhed indenfor rengøring, engroshandel samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.
Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet har været moms- og arbejdsgiverregistreret i indkomstårene 2020 og 2021.
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har selskabet i perioden fra januar 2020 til maj 2020 været registreret med mellem 1-3 ansatte, herunder 0,35-1,15 årsværk. Selskabet har ikke været registreret med ansatte i perioden fra juni 2020 til december 2021.
Selskabet har indberettet følgende lønangivelser i indkomstårene 2020 og 2021:
År | Antal ansatte | Lønudbetalinger | Indeholdt A-skat | Indeholdt AM-bidrag |
2020 | 3 | 83.821 kr. | 7.343 kr. | 6.705 kr. |
2021 | 0 | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
Selskabets indberettede lønninger fordeler sig således:
[person1] | [person2] | [person3] | ||||
Timer | Beløb | Timer | Beløb | Timer | Beløb | |
Januar 2020 | 50 | 5.530 kr. | 77 | 9.961 kr. | 61 | 7.860 kr. |
Februar 2020 | 50 | 5.530 kr. | 70 | 9.056 kr. | 29 | 3.751 kr. |
Marts 2020 | 70 | 7.780 kr. | 70 | 9.056 kr. | 35 | 4.528 kr. |
April 2020 | 81 | 10.479 kr. | 30 | 3.881 kr. | ||
Maj 2020 | 49 | 6.404 kr. | ||||
I alt | 170 | 18.840 kr. | 347 | 44.956 kr. | 155 | 20.020 kr. |
De af selskabet indberettede lønomkostninger svarer til en timepris afrundet på (18.840 kr. / 170 timer) = 110 kr./time for selskabets hovedanpartshaver, (44.956 kr. / 347 timer) = 130 kr./time for [person2] og (20.020 kr. / 155 timer) = 129 kr./time for [person3].
Skattestyrelsen har oplyst, at selskabets hovedanpartshaver har oppebåret løn fra en fuldtidsstilling hos [virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...1], på 339.558 kr. i indkomståret 2020 og 419.727 kr. i indkomståret 2021.
Skattestyrelsen har videre oplyst, at selskabet har angivet en skattepligtig indkomst på 58.150 kr. for indkomståret 2020 og 88.066 kr. for indkomståret 2021.
I forbindelse med kontrol af selskabet har Skattestyrelsen den 20. juni 2022 anmodet selskabet om at indsende regnskabsmateriale for indkomstårene 2019-2021, herunder kontospecifikationer, fakturaer fra underleverandører, samarbejdsaftaler/-kontrakter og kontoudskrifter m.v. Selskabet har ikke imødekommet Skattestyrelsens anmodning af den 20. juni 2022, hvorfor Skattestyrelsen har indhentet selskabets kontoudskrifter hos [finans1]. Skattestyrelsen har modtaget selskabets kontoudskrifter den 25. juli 2022.
Skattestyrelsen har, efter en gennemgang af selskabets kontoudskrifter, opgjort selskabets omsætning eksklusive moms til i alt 247.027 kr. i indkomståret 2020 og i alt 229.291 kr. i indkomståret 2021, og fordeler sig således:
Periode | Omsætning | Salgsmoms | Omsætning ekskl. moms |
1. kvartal 2020 | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
2. kvartal 2020 | 201.903 kr. | 40.381 kr. | 161.523 kr. |
3. kvartal 2020 | 52.131 kr. | 10.426 kr. | 41.705 kr. |
4. kvartal 2020 | 54.750 kr. | 10.950 kr. | 43.800 kr. |
I alt | 308.784 kr. | 61.757 kr. | 247.027 kr. |
1. halvår 2021 | 0 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
2. halvår 2021 | 286.614 kr. | 57.323 kr. | 229.291 kr. |
I alt | 286.614 kr. | 57.323 kr. | 229.291 kr. |
Selskabets omsætning er opgjort på baggrund af følgende indsætninger på selskabets konto hos [finans1]:
Betalingsdato | Posteringstekst | Beløb inkl. moms | Heraf moms | Beløb ekskl. moms |
2. kvartal 2020 | ||||
11-05-2020 | overførsel | 77.733,41 kr. | 15.546,68 kr. | 62.186,73 kr. |
28-05-2020 | 45 | 18.525,00 kr. | 3.705,00 kr. | 14.820,00 kr. |
03-06-2020 | fak 22 | 20.000,00 kr. | 4.000,00 kr. | 16.000,00 kr. |
03-06-2020 | fak 46 | 5.625,00 kr. | 1.125,00 kr. | 4.500,00 kr. |
19-06-2020 | fak 22 | 15.000,00 kr. | 3.000,00 kr. | 12.000,00 kr. |
30-06-2020 | fak 49 | 2.125,00 kr. | 425,00 kr. | 1.700,00 kr. |
17-04-2020 | tilbage betaling | 47.894,74 kr. | 9.578,95 kr. | 38.315,79 kr. |
27-04-2020 | fak 44 | 15.000,00 kr. | 3.000,00 kr. | 12.000,00 kr. |
I alt | 201.903,15 kr. | 40.380,63 kr. | 161.522,52 kr. | |
3. kvartal 2020 | ||||
18-08-2020 | [virksomhed4] ApS | 9.562,00 kr. | 1.912,40 kr. | 7.649,60 kr. |
01-07-2020 | faktura 43 | 17.250,00 kr. | 3.450,00 kr. | 13.800,00 kr. |
04-08-2020 | [virksomhed4] ApS | 18.525,00 kr. | 3.705,00 kr. | 14.820,00 kr. |
10-08-2020 | fak 22 | 6.793,75 kr. | 1.358,75 kr. | 5.435,00 kr. |
I alt | 52.130,75 kr. | 10.426,15 kr. | 41.704,60 kr. | |
4. kvartal 2020 | ||||
18-12-2020 | [virksomhed4] ApS | 17.250,00 kr. | 3.450,00 kr. | 13.800,00 kr. |
23-12-2020 | [virksomhed6] ApS | 12.500,00 kr. | 2.500,00 kr. | 10.000,00 kr. |
19-11-2020 | [virksomhed6] ApS | 25.000,00 kr. | 5.000,00 kr. | 20.000,00 kr. |
I alt | 54.750,00 kr. | 10.950,00 kr. | 43.800,00 kr. | |
2. halvår 2021 | ||||
03-09-2021 | udenl overførsel | 36.614,00 kr. | 7.322,80 kr. | 29.291,20 kr. |
28-09-2021 | afregn. Rest. Deposit | 30.193,75 kr. | 6.038,75 kr. | 24.155,00 kr. |
05-07-2021 | afregn. Depositum | 219.806,25 kr. | 43.961,25 kr. | 175.845,00 kr. |
I alt | 286.614,00 kr. | 57.323,80 kr. | 229.291,20 kr. |
Der er ikke foretaget indsætninger på selskabets konto hos [finans1] i 1. halvår 2021.
På baggrund af ovenstående har Skattestyrelsen forhøjet selskabets indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag med i alt 230.002 kr. for indkomstårene 2020 og 2021. Forhøjelsen fremkommer som en konsekvens af, at Skattestyrelsen har anset differencen mellem den af Skattestyrelsen opgjorte omsætning eksklusive moms og selskabets lønindberetninger for at udgøre yderligere lønudgifter i selskabet.
Skattestyrelsen har herefter beregnet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag til følgende:
Indkomståret 2020 | |
Skattestyrelsens opgjorte omsætning ekskl. moms | 247.027 kr. |
Selskabets lønindberetninger | 83.821 kr. |
Beregningsgrundlag (247.027 kr. - 83.821 kr.) | 163.206 kr. |
AM-bidrag (8 % af 163.206) | 13.056 kr. |
A-skat (55 % af (163.206 kr. - 13.056 kr.)) | 82.582 kr. |
Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt | 95.638 kr. |
Indkomståret 2021 | |
Skattestyrelsens opgjorte omsætning ekskl. moms | 229.291 kr. |
Selskabets lønindberetninger | 0 kr. |
Beregningsgrundlag (229.291 kr. - 0 kr.) | 229.291 kr. |
AM-bidrag (8 % af 229.291 kr.) | 18.343 kr. |
A-skat (55 % af (229.291 kr. - 18.343 kr.)) | 116.021 kr. |
Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt | 134.364 kr. |
Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat manglende indeholdelse af selskabets A-skat og AM-bidrag til i alt 230.002 kr. for indkomstårene 2020 og 2021.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende (uddrag):
"3. Skønsmæssig opgørelse af A-skat og am-bidrag
3.1. De faktiske forhold
...
3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Den yderligere omsætning i selskabet i 2020 og 2021 er af en sådan størrelse, at det er Skattestyrelsens opfattelse, at selskabet ikke har kunnet udføre arbejdet uden ansatte i 2021 eller uden flere ansatte, eller yderligere løn til dem som allerede er ansat i 2020. Derfor er det Skattestyrelsens opfattelse, at der har været flere ansatte i virksomheden, som ikke er indberettet til eindkomst systemet.
Skattestyrelsen er ikke i besiddelse af oplysninger om hvem eller hvor mange personer, som der har været beskæftiget i virksomheden, eller om hvor meget der beløbsmæssigt er udbetalt til de pågældende personer.
Skattestyrelsen har skønnet, at selskabets yderligere omsætning i 2020 og 2021 er anvendt til udbetaling af "sorte lønninger".
Skattestyrelsen har derfor opgjort en lønudgift i selskabet til en ukendt kreds af lønmodtagere for 2020 med 163.206 kr. og 2021 med 229.291 kr.
Der er i indkomståret 2020 faktureret en omsætning ekskl. moms på 247.027 kr. Selskabet har selv haft lønudbetalinger ifølge eindkomst systemet på 83.821 kr. hvilket giver et resultat på 163.206 kr. (247.027 kr. - 83.821 kr.) dvs. selskabet har udbetalt lønninger til yderligere ansatte med 163.206 kr.
Der er skattemæssigt fradrag for lønudgiften 163.206 kr. i indkomståret 2020.
I indkomståret 2021 har selskabet faktureret en omsætning ekskl. moms på 229.291 kr. Selskabet har ikke foretaget nogen lønudbetalinger i 2021, hvorfor beløbet 229.291 kr. anses at være gået til sorte lønninger.
Der er skattemæssigt fradrag for lønudgiften på 229.291 kr.
Da selskabet har været forpligtet til at indeholde A-skat og am-bidrag i den udbetalte løn uden at opfylde denne forpligtigelse, hæfter selskabet for betaling af den opgjorte A-skat og am-bidrag.
Efter Skattestyrelsens opfattelse, er vi berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af ikke angivet A-skat og am-bidrag, da der i selskabets regnskab indgår fiktive eller falske bilag.
Am-bidrag er beregnet med 8 % af den opgjorte løn. A-skat er beregnet med 55 % af den opgjorte løn fratrukket beregnet am-bidrag.
Ikke angivet A-skat og am-bidrag heraf er beregnet således:
2020 | |||||
Opgjort yderligere lønudgift | 163.206 | ||||
Am-bidrag heraf 8 % | 13.056 | ||||
A-skat heraf 55 % af 150.150 (163.206 - 13.056) | 82.582 | ||||
I alt | 95.638 | ||||
2021 | |||||
Opgjort yderligere lønudgift | 229.291 | ||||
Am-bidrag heraf 8 % | 18.343 | ||||
A-skat heraf 55 % af 210.948 (229.291 - 18.343) | 116.021 | ||||
I alt | 134.364 |
I alt
Am-bidrag af den yderligere lønudgift for 2020 | 13.056 |
Am-bidrag af den yderligere lønudgift for 2021 | 18.343 |
I alt | 31.399 |
A-skat af den yderligere lønudgift for 2020 | 82.582 |
A-skat af den yderligere lønudgift for 2021 | 116.021 |
I alt | 198.603 |
For lidt angivet A-skat og am-bidrag i alt | 230.002 |
Da selskabet i forvejen har ansatte, har selskabet været klar over, at der skal indeholdes A-skat og am-bidrag af lønudbetalinger. Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke foreligger en uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, som kan fritage selskabet for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at det opgjorte lønbeløb til ukendte modtagere ligger udenfor den allerede angivne løn i virksomheden."
Udtalelser fra Skattestyrelsen
I forbindelse med klagesagsbehandlingen har Skattestyrelsen den 16. november 2023 udtalt følgende:
"Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.
Det bemærkes dog, at det fremgår af klagen, at Skattestyrelsen har medtaget kompensation vedrørende Covid 19 i opgørelsen over omsætning og salgsmoms. Dette er ikke korrekt."
På forespørgsel fra Skatteankestyrelsen har Skattestyrelsen den 27. juni 2024 udtalt følgende:
"Der er 3 ansatte i 2020.
[person1] har modtaget 18.841 kr, som fordeler sig således:
Januar 2020: 5.530 kr. for 50 timers arbejde.
Februar 2020: 5.530 kr. for 50 timers arbejde.
Marts 2020: 7.780 kr. for 70 timers arbejde.
[person2] har modtaget 44.958 kr. som fordeler sig således:
Januar 2020: 9.961 kr. for 77 timers arbejde.
Februar 2020: 9.056 kr. for 70 timers arbejde.
Marts 2020: 9.056 kr. for 70 timers arbejde.
April 2020: 10.479 kr. for 81 timers arbejde.
Maj 2020: 6.404 kr. for 49 timers arbejde.
[person3] har modtaget 20.022 kr. som fordeler sig således:
Januar 2020: 7.860 kr. for 61 timers arbejde.
Februar 2020: 3.751 kr. for 29 timers arbejde.
Marts 2020: 4.528 kr. for 35 timers arbejde.
April 2020: 3.881 kr. for 30 timers arbejde.
· | I 1. kvartal 2020 har der ifølge Skattestyrelsens oplysninger ikke været omsætning. |
· | I 2. kvartal 2020 har der ifølge Skattestyrelsens oplysninger været en omsætning på 201.903 kr. inkl. moms. |
· | I 3. og 4. kvartal 2020 har der ifølge Skattestyrelsens oplysninger være en omsætning på 106.881 kr. |
· | I 1. kvartal 2021 har der ifølge Skattestyrelsens oplysninger ikke været omsætning. |
· | I 2. kvartal 2021 har der ifølge Skattestyrelsens oplysninger været en omsætning på 286.614 kr. |
Konklusion:
I januar, februar og marts måned 2020 har der været 3 ansatte (i alt 512 timer) men ingen omsætning.
I april og maj måned 2020 har der været 2 ansatte (i alt 160 timer) og en omsætning på 127.141 kr. Herudover har der i juni måned 2020 været en omsætning på 34.200 kr. men ingen ansatte.
3. og 4. kvartal 2020 har der været en omsætning på 106.8981 kr. men ingen ansatte.
1. kvartal 2021 har der hverken været ansatte eller omsætning.
2. kvartal 2021 har der været en omsætning på 286.614 kr. men ingen ansatte.
Et selskab kan ikke generere en omsætning uden at der har været ansatte.
Vedrørende indsætninger i forbindelse med Covid 19 kompensation:
· | Det fremgår ikke af bankkontoudtoget fra [finans1], at der skulle være indsat 58.150 kr. i 2020 og 286.615 kr. i 2021. Derfor kan det oplyses, at beløbene ikke er medtaget i opgørelse af omsætningen for 2020 og 2021. |
Til bemærkningen om at selskabets ejer er eneste ansatte:
· | Det kan hertil oplyses, at selskabets hovedanpartshaver har modtaget 18.841 kr. brutto i 2020 (januar, februar og marts måned). Der har ikke været registreret nogen omsætning i disse måneder. |
Til bemærkningen om at arbejdet snildt kan være udført af en mand (ejer):
· | Hertil kan det oplyses, at der har været omsætning i måneder/kvartaler hvor der ikke har været registrerede ansatte. |
Til bemærkningen om hvorfor selskabets hovedanpartshaver ikke har kunne oppebære den yderligere omsætning i 2020 og 2021 alene:
· | Det har ikke kunne lade sig gøre, idet der har været omsætning uden registrerede ansatte til at kunne udføre arbejdet. (bortset fra nogle få måneder i 2020). |
Til bemærkningen om hvorvidt hovedanpartshaveren har oppebåret indkomst fra andre steder i 2020 og 2021:
· | I 2020 har hovedanpartshaver [person1] oppebåret løn fra [virksomhed5] ApS med 339.558 kr. |
· | I 2021 har hovedanpsrtshaver [person1] opprbåret løn fra [virksomhed5] ApS med 419.727 kr. |
Til bemærkningen om at repræsentanten anfører, at hovedanpartshaveren har udvist løntilbageholdenhed:
· | Det har Skattestyrelsen ingen bemærkninger til, bortset fra, at et selskab kan ikke udføre arbejde uden ansatte. |
Til spørgsmålet om, hvorvidt har selskabet udbetalt løn i 2022 og 2023:
· | Det kan oplyses, at selskabet ikke har angivet lønninger i 2022 og 2023. |
· | Endvidere kan det oplyses, at selskabet ikke har angivet moms i 2022 og 2023. |
Eventuelt:
Det fremgår af klagen, at selskabet mener, at afgørelsen bør anses som ugyldig eller hjemvises, idet de her naturligvis vil fremsende det materiale som Skattestyrelsen har bedt om.
Det undrer Skattestyrelsen, at selskabet og dennes repræsentant ikke har fremsendt det ønskede materiale.
Vedrørende bankkonti er Skattestyrelsen i tvivl om vi har haft alle bankkonti inde til kontrol. Vi har kun været bekendt med kontoen i [finans1], men det er uvist om selskabet har andre danske eller eventuelt udenlandske bankkonti, eller om der er blevet benyttet en konto som ikke tilhører selskabet. Dette henset til, at Skattestyrelsen umiddelbart ikke kan finde indsætninger fra Covid19 kompensation. Endvidere er det bemærkelsesværdigt, at selskabet har haft ansatte i måneder hvor der ingen omsætning har været."
Skattestyrelsen har endvidere den 23. juli 2024 på forespørgsler fra Skatteankestyrelsen udtalt følgende:
"Svar til Skattankestyrelsens spørgsmål af den 11. juli 2024.
Til spørgsmålet om, hvorvidt jeg har haft overvejelser om, at omsætningen i juni måned 2020 kunne have været oppebåret for udført arbejde i april/maj måned.
· | Idet jeg ikke har haft regnskabsmaterialet, har jeg ikke umiddelbart haft overvejelser om, at omsætningen i juni måned 2020 kunne have været oppebåret for udført arbejde i april/maj måned. Det ville blive gætterier. Jeg har ikke kunne konstatere det. |
Til spørgsmålet, om jeg har haft disse overvejelser i forhold til selskabets omsætning i 1. kvartal 2020
· | Se mit svar overfor. - tænker det må være samme svar. |
Selskabets hovedanpartshaver har oppebåret løb fra [virksomhed5] ApS- D ønsker cvr-nr. nævnt
· | CVR-nr. [...1] |
Til spørgsmålet, om Skattestyrelsen har haft indkaldt hovedanpartshaverens personlige konti:
· | Nej |
Svar til Skattankestyrelsens spørgsmål af den 15. juli 2024.
Til spørgsmålet om hvordan hovedanpartshavenes løn hos [virksomhed5] ApS er periodiseret, herunder indberettet løn og timer for de enkelte måneder
· | Se vedlagte udtræk |
Til spørgsmålet om hvordan selskabets yderligere omsætning er medgået til sort løn, når der ikke er konstateret nogle kontanthævninger på selskabets konto i 2020 og 2021
· | Det er korrekt at der ikke er foretaget kontante hævninger. Selskabet har foretaget nogle udenlandske overførsler, som kan være kommet tilbage i kontanter, og så afleveret til sorte ansatte eller sort betaling til allerede ansatte. Det kan også være foretaget fra konti som vi ikke er bekendt med. Vi ved det simpelthen ikke." |
Selskabet har principalt fremsat påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse er ugyldig på grund af manglende partshøring og begrundelse.
Subsidiært, at sagen skal hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.
Til støtte for de fremsatte påstande har selskabet anført følgende i klage af den 17. oktober 2023 (uddrag):
"...
Det er klart at selskabet skal indsende materiale m.v. når SKAT beder om det, hvad man ikke har gjort. Der er dog flere ting jeg undrer mig over i afgørelsen som vi mener er fejlagtig på flere punkter.
Det er min opfattelse at afgørelsen bør anses ugyldig, jf. nedenstående begrundelse.
Alternativt bør sagen hjemvises til fornyet behandling hos SKAT, idet vi her naturligvis vil fremsende det materiale som Skattestyrelsen har bedt om.
Bemærkninger til afgørelsen
...
3. Skønsmæssig opgørelse af A-skat og am-bidrag
Iflg. SKATs opgørelse skulle selskabet have haft en omsætning på 58.150 DKK for 2020 og 286.615 DKK for 2021, jf. at de selvangivne indtægter er Covid 19 kompensation.
Jeg stiller mig lidt uforstående over bemærkningerne om at selskabet ikke har kunnet udføre arbejdet uden ansatte i 2021 eller uden flere ansatte eller yderligere løn til dem som allerede er ansat i 2020.
Selskabets ejer har oplyst at han er eneste ansatte og at han selv forestår udførelse af rengøringsarbejdet. Mig bekendt accepteres det i praksis at en ejer/hovedaktionær udviser løntilbageholdenhed, hvad der er tilfældet.
I og med at der ikke er påvist nogle udbetalinger til andre "lønmodtagere" og at den omsætning som SKAT hævder man har haft i de 2 år ikke er større end at arbejdet snildt kan være udført af en mand (ejer) mener jeg at det fastsatte A-skattetilsvar og am-bidrag er helt grundløst.
..."
Sagen angår, om Skattestyrelsens afgørelse er ugyldig, og om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med i alt 230.002 kr. for indkomstårene 2020 og 2021 på baggrund af, at Skattestyrelsen har anset selskabet for at have yderligere lønudgifter.
Retsgrundlaget
Formalitet
Skattestyrelsen er som offentlig myndighed underlagt de almindelige forvaltningsretlige principper, medmindre der findes præciseringer og særlige undtagelser i skatteforvaltningsloven.
Det følger af skatteforvaltningslovens § 19, stk. 1 og 2, at skatteforvaltningen forinden der træffes en afgørelse, skal udarbejde en sagsfremstilling. Sagsfremstillingen skal indeholde en redegørelse for de oplysninger, som er tillagt betydning for den påtænkte afgørelse. Der skal endvidere oplyses om den afgørelse, som disse oplysninger efter forvaltningens vurdering fører til, med en begrundelse, der opfylder de krav til begrundelsen af en forvaltningsafgørelse, der følger af forvaltningsloven.
Det følger videre af skatteforvaltningslovens § 20, stk. 1, at hvis skatteforvaltningen agter at træffe en afgørelse om momsansættelse på et andet grundlag end det, der er oplyst til told- og skatteforvaltningen, skal den selvangivelsespligtige og eventuelt andre parter underrettes om den påtænkte afgørelse. Underretningen skal opfylde de krav til begrundelsen af en forvaltningsafgørelse, der følger af forvaltningsloven. Partshøring og begrundelse er begge forvaltningsretlige garantiforskrifter, og manglende overholdelse vil bevirke ugyldighed, hvis det ikke kan godtgøres, at manglen er konkret uvæsentlig.
Derudover følger det af skatteforvaltningslovens § 20, stk. 2, at Skattestyrelsen i forbindelse med fremsendelse af agterskrivelse efter skatteforvaltningslovens § 20, stk. 1, samtidig skal underrette den selvangivelsespligtige om, at afgørelsen vil blive truffet som varslet, medmindre den pågældende over for told- og skatteforvaltningen fremkommer med en begrundet skriftlig eller mundtlig udtalelse imod afgørelsen inden for en nærmere angivet frist, der ikke uden den pågældendes samtykke kan være mindre end 15 dage regnet fra skrivelsens datering, medmindre en anden frist er bestemt i lovgivningen, jf. skatteforvaltningslovens § 20, stk. 2.
Endvidere følger det af officialprincippet, som er en ulovbestemt retsgrundsætning, at det som udgangspunkt påhviler myndigheden selv at fremskaffe de fornødne oplysninger om de foreliggende sager, eller foranledige at parterne selv medvirker til sagsoplysningen. Princippet skal understøtte og sikre, at der træffes materielt lovlige og rigtige afgørelser. Såfremt afgørelsesmyndigheden ikke overholder denne garantiforskrift, kan afgørelsen tilsidesættes som ugyldig. Af officialprincippet følger tillige, at en forvaltningsretlig afgørelse først må træffes, når de nødvendige oplysninger foreligger, jf. Østre Landsrets dom offentliggjort som SKM2014.325.ØLR.
Indeholdelsespligt
Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.
I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.
Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af kildeskattelovens § 48, stk. 7.
Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 % af grundlaget.
Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre selskabet godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra selskabets side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler selskabet, ikke opgøres på grundlag af selskabets regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte selskabets tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Det fremgår videre af skattekontrollovens § 74, at:
"Har en skattepligtig omfattet af § 5 ikke rettidigt givet told- og skatteforvaltningen oplysninger efter § 2, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skatteansættelse skønsmæssigt.
...
Stk. 3.
Told- og skatteforvaltningen skal som grundlag for den skønsmæssige ansættelse efter stk. 1 og 2 navnlig lægge vægt på oplysninger om den skattepligtige indkomst for tidligere år, årsopgørelser, forskudsregistreringer og oplysninger fra indberetningspligtige. Er den skattepligtige erhvervsdrivende, indgår i grundlaget tillige oplysninger om moms og afgifter og eventuelle oplysninger om bruttoavancen for indkomståret og tidligere indkomstår. Er den skattepligtige en fysisk person, indgår i grundlaget efter stk. 2 tillige oplysninger om den skattepligtiges privatforbrug, herunder oplysninger om skattefrie indtægter og oplysninger om formue. Told- og skatteforvaltningen kan dog foretage en skønsmæssig ansættelse efter stk. 1 eller 2 uden anvendelse af de nævnte oplysninger, hvis ansættelsen kan foretages på et mere sikkert grundlag på baggrund af andre oplysninger."
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Formalitet
Selskabet har fremsat principal påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse er ugyldig. Selskabet har anført, at der mangler partshøring og begrundelse.
Landsskatteretten finder ikke grundlag for at anse Skattestyrelsens afgørelse for ugyldig. Retten bemærker herved, at Skattestyrelsen har foretaget korrekt partshøring, og at afgørelsen af den 19. juli 2023 ses at opfylde begrundelseskravene.
Det bemærkes tillige, at ansættelserne ikke er forældet, jf. forældelseslovens § 3.
Indeholdelsespligt
Skattestyrelsen har på baggrund af indsætninger på selskabets bankkonto i [finans1] opgjort selskabets omsætning til henholdsvis i alt 247.027 kr. eksklusive moms i indkomståret 2020 og i alt 229.291 kr. eksklusive moms i indkomståret 2021.
Landsskatteretten har i klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende selskabets momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2021 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse for så vidt angår selskabets salgsmoms og købsmoms. Retten har i sagen fundet, at indsætningerne på selskabets bankkonto hidrører fra arbejde, der faktisk er udført, og at selskabets bemærkninger om, at Skattestyrelsen i opgørelsen har medregnet kompensation vedrørende Covid-19 ikke kunne føre til et andet resultat, da dette er udokumenteret.
Skattestyrelsen har anset selskabet for at have haft yderligere lønudgifter til en ukendt personkreds svarende til differencen mellem den af Skattestyrelsen opgjorte omsætning eksklusive moms og selskabets lønindberetninger.
Landsskatteretten finder ud fra de i sagen fremlagte oplysninger ikke grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens opgørelse af yderligere lønudgifter. Retten har ved vurderingen lagt vægt på, at den konstaterede omsætning i indkomstårene 2020 og 2021 har haft en sådan størrelse, at selskabets egne ansatte ikke ses at have været i stand til at generere denne omsætning.
Det af selskabet anførte om, at selskabets hovedanpartshaver har udvist løntilbageholdenhed, kan ikke føre til et andet resultat, idet selskabets hovedanpartshaver i indkomstårene 2020 og 2021 har modtaget lønindkomst svarende til en fuldtidsstilling fra en anden virksomhed.
Retten bemærker videre, at selskabet, på trods af opfordring hertil, ikke har fremlagt regnskabs- eller bogføringsmateriale, herunder blandt andet timesedler og salgsfakturaer, der kan føre til en tilsidesættelse af Skattestyrelsens skønsmæssige ansættelse af selskabets indeholdelsespligt.
Selskabets subsidiære påstand om hjemvisning kan derfor ikke tages til følge.
Landsskatteretten finder ud fra en konkret vurdering, at Skattestyrelsens skøn må anses for retvisende, og at det ikke hviler på et forkert grundlag. Selskabet må således have haft ansatte, hvis løn ikke er indberettet eller oplyst til Skattestyrelsen, samt at selskabets yderligere omsætning må anses for at være medgået til aflønning.
Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, at selskabet kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet hæfter derfor for A-skat og AM-bidrag i henhold til den yderligere opgjorte omsætning i indkomstårene 2020 og 2021.
Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i AM-bidrag.
Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.