Kendelse af 12-08-2024 - indlagt i TaxCons database den 03-10-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Selskabets opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2021 | |||
Skattepligtig indkomst | 649.301 kr. | 565.291 kr. | Nedsættes til 599.276 kr. |
[virksomhed1] ApS, herefter selskabet, blev stiftet den 3. september 2019. Af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, fremgår under selskabets formål ”Virksomhedens formål er under Sikkerhedsstyrelsen, Huseftersynsordningen, at udarbejde - Tilstandsrapporter - Energimærker Endvidere - Arkitektydelser - Bygherrerådgivning - Projektledelse”. Selskabets adresse er [adresse1], [by1].
Selskabet er stiftet og ejet af [person1], herefter benævnt hovedaktionæren. Hovedaktionæren er ligeledes registreret som direktør. I indkomståret 2021 er selskabet ikke registreret med ansatte, og hovedaktionæren/direktøren har ikke modtaget løn fra selskabet.
Skattestyrelsen har gennemført en kontrol af selskabets skatteansættelse for indkomståret 2021. Selskabet har i den forbindelse indsendt saldobalance, kontospecifikationer samt en række indtægts- og udgiftsbilag.
Selskabets skattepligtige resultat udgør 557.040 kr. (afrundet) for indkomståret 2021. Selskabet har haft en omsætning på 866.222 kr. (afrundet), og selskabets driftsudgifter har udgjort 314.537 kr.
Skattestyrelsen har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2021 til 649.301 kr., da Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for driftsudgifter svarende til 92.261 kr. Beløbet fordeler sig således:
Punkt 2 | Underleverandører | 2.031 kr. |
Punkt 3 | Km-penge | 31.255 kr. |
Punkt 4 | Kursusafgift uden moms | 10.000 kr. |
Punkt 5 | Personaleudgifter | 8.000 kr. |
Punkt 6 | Gaver og blomster | 746 kr. |
Punkt 7 | Rejseudgifter | 350 kr. |
Punkt 8 | Forbrug el, varme m.v. kontor | 6.000 kr. |
Punkt 9 | Mindre anskaffelser | 18.244 kr. |
Punkt 10 | Telefon | 239 kr. |
Punkt 11 | Gebyrer uden fradragsret | -99 kr. |
Punkt 12 | Porto og gebyrer | 1.180 kr. |
Punkt 13 | Kontingenter u/moms | 14.315 kr. |
I alt | 92.261 kr. |
Selskabet har ikke påklaget punkterne 5, 7 og 11, svarende til 8.251 kr., og finder herefter, at selskabets skattepligtige indkomst skal udgøre 565.291 kr. (557.040 kr. + 8.000 kr. + 350 kr. – 99 kr.)
Punkt 2 og 8 – Underleverandører og Forbrug el, varme m.v. kontor
På konto 3420 – Forbrug el, varme m.v. kontor har selskabet fratrukket en udgift på 6.000 kr. ekskl. moms. Selskabet har som dokumentation for udgiften fremlagt et dokument udarbejdet af selskabet den 31. december 2021, hvor det fremgår, at der for perioden 1. januar 2021 til 31. december 2021 er opgjort et beløb på 6.000 kr. vedrørende ”Forbrug kontor, el, varme m.v.”. Hovedaktionæren har den 31. december 2021 underskrevet dokumentet dels på vegne af selskabet og dels på egne vegne.
Selskabets repræsentant har i forbindelse med klagesagens behandling ved Skatteankestyrelsen oplyst, at det drejer sig om et kontor på 20 m2, som selskabet har haft til rådighed i hovedaktionærens private bolig. Selskabet har ikke afholdt øvrige lokaleomkostninger. Af ovennævnte dokument fremgår, at de 6.000 kr. er opgjort på baggrund af et månedligt beløb på 500 kr. Ifølge selskabets repræsentant dækker beløbet husleje og forbrug.
På konto 1315 – Underleverandører har selskabet fratrukket en udgift på 2.031 kr. ekskl. moms. Selskabet har som dokumentation for udgiften fremlagt en faktura fra [virksomhed2] ApS, som beløber sig til 2.031 kr. ekskl. moms (afrundet). Det fremgår, at beløbet kan henføres til ”Ny belysning i kontor”, og af fakturabeskrivelsen fremgår, at der er tale om køb af en lampe samt montering heraf.
Selskabet har oplyst, at lampen er monteret i det kontor, som selskabet har haft til rådighed.
Punkt 3 – Km.-penge
På konto 2230 – KM-penge har selskabet fratrukket udgift til kørselsgodtgørelse på 31.255 kr. (afrundet) udbetalt til hovedaktionæren. Selskabet har i forbindelse med klagesagens behandling hos Skatteankestyrelsen fremlagt hovedaktionærens kørselsregnskab, hvoraf det fremgår, at hovedaktionæren har kørt 9.086 km. i selskabets interesse i indkomståret 2021. Selskabet har opgjort kørselsgodtgørelsen på baggrund af statens takster, som af Skatterådet er sat til 3,44 kr. pr. kilometer indtil 20.000 kilometer for indkomståret 2021. Af kørselsregnskabet fremgår datoen for kørslen, den erhvervsmæssige begrundelse for kørslen, adressen på den kunde/ejendom, som hovedaktionæren har kørt til, kilometertællerens udvisende ud og hjem samt det daglige antal kørte kilometer.
Selskabet har i forbindelse med klagesagens behandling hos Skatteankestyrelsen fremlagt selskabets bankkonto over selskabets forretningskonto. Heraf fremgår en række betalinger fra selskabets kunder, hvor kundens navn og adresse m.v. ofte er angivet i ”Tekst fra afsender”. Disse adresser optræder også i det ovennævnte kørselsregnskab.
Punkt 4 – Kursusudgifter uden moms
På konto 2235 – Kursusafgift uden moms har selskabet fratrukket en udgift på 10.000 kr. Selskabet har som dokumentation for udgiften fremlagt en rykkerskrivelse af 3. november 2021 fra Professionshøjskolen UCN, som kan henføres til en faktura udstedt den 22. september 2021 til [person2], herefter [person2]. Fakturabeløbet udgør 10.000 kr. ekskl. moms. Det fremgår ikke, hvad beløbet kan henføres til, men af kontoteksten på konto 2235 fremgår, at det vedrører [person2]’s deltagelse i et energikonsulentkursus. Selskabet har fremlagt en ansættelsesaftale af 1. oktober 2021, hvor det fremgår, at [person2] blev ansat hos selskabet pr. 1. november 2021. Aftalen er underskrevet af hovedaktionæren og [person2] den 1. oktober 2021.
Punkt 6 – Gaver og blomster
På konto 2754 – Gaver og blomster har selskabet bogført udgifter på 3.385 kr. og har fratrukket 847 kr., svarende til 25 %. Selskabet har som dokumentation for udgifterne fremlagt to fakturaer fra [virksomhed3] af henholdsvis 30. marts 2021 og 19. december 2021, som er udstedt til hovedaktionæren. Fakturabeløbet på den ene faktura udgør 925 kr. inkl. moms (afrundet). Selskabet har bogført en udgift på 400 kr. (afrundet) vedrørende køb af en Pinot Noir smagekasse. På bilaget er påført navnet [PL]. Fakturabeløbet på den anden faktura udgør 1.050 kr. inkl. moms. Selskabet har bogført hele beløbet, som vedrører køb af to Mystery kasser. Selskabet har tillige fremlagt en bon af 20. december 2021 fra Fakta vedrørende køb af 13 stk. AB Luxury gold til en pris af 585 kr. inkl. moms samt en bon af 16. december 2021 fra [virksomhed4] vedrørende køb af 18 stk. favourites jul til en pris af 1.350 kr. inkl. moms. På fakturaen af 19. december 2021 samt bonerne er der udelukkende anført et bilagsnummer.
Skattestyrelsen har godkendt fradrag for 100 kr., svarende til 25 % af udgiften på 400 kr. vedrørende fakturaen fra [virksomhed3] af 30. marts 2021.
Punkt 9 – Mindre anskaffelser
På konto 3617 – Mindre anskaffelser har selskabet fratrukket udgifter på 18.683 kr. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for 18.244 kr. heraf. Det ikke godkendte fradrag kan henføres til følgende udgifter:
Bogføringsdato | Bilagsnr. | Posteringstekst konto 3617 | Beløb ekskl. moms | Moms | Beskrivelse af bilag |
12042021 | 160 | Arbejdssko | 600,00 kr. | 150,00 kr. | Faktura af 30. marts 2021 fra [virksomhed5] til hovedaktionæren, [adresse2], [by1] vedr. køb af sikkerhedssko. |
11062021 | 189 | [virksomhed6] | 879,50 kr. | 219,88 kr. | Faktura af 10. juni 2021 fra [virksomhed6] værktøj og beslag til selskabet vedr. køb af Polo Snikers, redskabsophæng og 48 batterier. |
11062021 | 183 | Makulator | 247,20 kr. | 61,80 kr. | Kontantnota af 20. juni 2021 fra [virksomhed7] til hovedaktionæren vedr. køb af HSM SHREDSTAR. Kundens E-mail fremgår som [...@...com]. |
11062021 | 194 | Mobiltlf. | 1.199,20 kr. | 299,80 kr. | Kontantnota fra [virksomhed7] køb af MOTO 69 Power Dato og kundenavn fremgår ikke angivet, men kundens E-mail fremgår som [...@...com]. |
15072021 | 197 | Mobilcover | 91,20 kr. | 22,80 kr. | Mail af 21. juni 2021 til selskabets mailadresse fra capida vedr. faktura nr. 120393583. Det fremgår ikke hvad der er købt, men der fremgår oplysninger vedrørende fakturering, betaling og levering. |
15072021 | 200 | [virksomhed8] broderi | 156,00 kr. | 39,00 kr. | Faktura af 23. juni 2021 fra [virksomhed8] til selskabet vedr. køb af broderi. |
24082021 | 212 | [person2] pc og skærme | 9.564,80 kr. | 2.391,20 kr. | Faktura af 18. august 2021 fra [virksomhed7] til selskabet, Att: [person2], [adresse3], [by2]. Køb af bærbar computer og to skærme. Levering er sket til [adresse3], [by2]. |
06102021 | 226 | [person2] afstandsmåler | 496,00 kr. | 124,00 kr. | Faktura af 7. september 2021 fra [virksomhed5] til hovedaktionæren, [adresse2], [by1] vedr. køb af Leica afstandsmåler. |
03112021 | 234 | [virksomhed5] beklædning | 415,00 kr. | 103,75 kr. | Faktura af 12. oktober 2021 fra [virksomhed5] til hovedaktionæren, [adresse2], [by1] vedr. køb af strømper og t-shirts. |
10112021 | 238 | [person2] arbejdstøj | 1.417,60 kr. | 354,40 kr. | Faktura af 3. november 2021 fra [virksomhed9] til selskabet vedr. køb af strikjakke, t-shirts, håndværkerbukser og stretch jakke. |
10112021 | 239 | Værktøj | 659,00 kr. | 164,75 kr. | Faktura af 9. november 2021 fra [virksomhed6] til selskabet vedr. køb af 10 stk. tommestok, vaterpas og batteri. |
28112021 | 244 | [virksomhed8] broderi | 328,00 kr. | 82,00 kr. | Faktura af 18. november 2021 fra [virksomhed8] til selskabet vedr. farveskrift og broderi. |
04122021 | 250 | [virksomhed5] værktøj [person2] | 2.190,44 kr. | 547,61 kr. | Faktura af 2. november 2021 fra [virksomhed5] til hovedaktionæren, [adresse2], [by1] vedr. køb af teleskopstige, fugtighedsmåler, båndmål og værktøjskasse. |
I alt (afrundet) | 18.244 kr. | 4.561 kr. |
Punkt 10 – Telefon
På konto 3620 – Telefon har selskabet fratrukket en udgift på 239,20 kr. ekskl. moms. Bilagsnummeret er angivet som 1023. Selskabet har som dokumentation for udgiften fremlagt en faktura fra til selskabet vedrørende internetabonnement for perioden 1. marts 2021 til 31. marts 2021. På fakturaen er bilag 142 anført.
Af konto 3621 – Internetforbindelse fremgår, at bilag 142 tillige er bogført og fratrukket med 239,20 kr. ekskl. moms på denne konto.
Punkt 12 – Porto og gebyrer
På konto 3628 – Porto og gebyrer har selskabet fratrukket en udgift på 1.180 kr. Selskabets repræsentant har oplyst, at udgiften kan henføres til et kontogebyr, som selskabet betaler til [finans1] for at opretholde selskabets forretningskonto. Af bankkontoudtoget fremgår, at der henholdsvis den 5. januar 2021, 6. april 2021, 5. juli 2021 samt 5. oktober 2021 er betalt et gebyr på 245 kr., samt at der den 5. maj 2021 er betalt et gebyr på 200 kr., dvs. samlet 1.180 kr.
Punkt 13 – Kontingenter uden moms
På konto 3663 – Kontingenter uden moms har selskabet fratrukket en udgift på 26.015 kr. Som dokumentation for posteringer svarende til 11.700 kr. har selskabet fremlagt ni fakturaer fra Energistyrelsen vedrørende betaling af gebyr for ret til indberetning af energimærkning. Det fremgår af de ni fakturaer og selskabets bankkontoudtog, at selskabet har betalt 90 gebyrer af 130 kr. Det samlede beløb udgør således 11.700 kr. Skattestyrelsen har godkendt fradrag for udgiften.
Endvidere har selskabet fremlagt en opkrævning af et rykkergebyr på 65 kr. fra Skattestyrelsen i forbindelse med betaling af selskabets momstilsvar.
Slutteligt har selskabet vedrørende en postering på 14.250 kr. i forbindelse med klagesagens behandling hos Skatteankestyrelsen fremlagt en mail fra Økonomichefen hos Sikkerhedsstyrelsen af 8. december 2023, hvor han bekræfter, at selskabet har betalt 14.250 kr. for tilstandsrapporter udarbejdet af selskabet. Økonomichefen har vedlagt et udtræk over selskabets afsluttede tilstandsrapporter i 2021. Af udtrækket fremgår, at Sikkerhedsstyrelsen har opkrævet 125 kr. pr. afsluttet rapport. Fakturadatoerne fremgår sammen med oplysning om, hvornår rapporterne er oprettet og afsluttet, ligesom det fremgår, at hovedaktionæren er oprettet som bruger.
Af selskabets bankkontoudtog for indkomståret 2021 fremgår, at selskabet har foretaget en række betalinger på 125 kr. med posteringsteksten ”Dankort-køb Energistyrelsen No...”, som i alt udgør 14.250 kr.
Skattestyrelsen har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst til 649.301 kr., da Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for udgifter for i alt 92.261 kr. for indkomståret 2021.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:
”1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Skattestyrelsen har gennemgået det tilsendte regnskabsmateriale samt bilag og har følgende bemærkninger.
(...)
2. Underleverandører (konto 1315)
Skattestyrelsen har kigget på bogføringen og bilag for konto. Udgiften er fratrukket med 126.151 kr.
Ved gennemgangen er det konstateret, at der er fratrukket udgift til belysning i kontor, bilag nr. 158, med 2.031,51 kr. skattemæssigt og 507,88 kr. momsmæssigt.
Driftsomkostninger kan fradrages i den skattepligtige indkomstopgørelse. Driftsomkostninger anses som udgifter, der i årets løb er afholdt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Det fremgår af statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a.
(...)
Udgiften til belysning på kontoret, anses for en privat udgift til selskabets direktør, og som er selskabet uvedkommende, da den ikke er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde selskabets indkomst.
Det fremgår ikke af regnskabet for selskabet, at der er afholdt udgift til kontor.
Skattestyrelsen forhøjer den skattepligtige indkomst med 2.031 kr. skattemæssigt og 507 kr. momsmæssigt.
Udgiften anses for maskeret udbytte til hovedaktionær [person1] jf. ligningslovens § 16 A stk. 1 og stk. 2.
3. KM-penge (konto 2230)
Skattestyrelsen har kigget på bogføringen for kontoen, og den består af et bilag nr. 263. Skattestyrelsen har ikke fået bilaget tilsendt.
Ifølge Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a kan der fratrækkes udgifter der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indtægten.
For at en udgift kan fratrækkes kræver det, at der er et bilag som dokumentation for udgiften. Bilaget skal dokumentere, at udgiften er afholdt og den er erhvervsmæssig, jf. Juridisk Vejledning afsnit C.C.2.2.1.1.
Skattestyrelsen kan ikke godkende fradrag for KM-penge.
Skattestyrelsen forhøjer den skattepligtige indkomst med 31.255 kr. skattemæssigt.
4. Kursusafgift uden moms (konto 2235)
Skattestyrelsen har kigget på bogføringen og bilag for kontoen. Den består af et bilag nr. 235.
Bilaget er en rykkerskrivelse til kursus for [person2].
Der gives fradrag for erhvervsmæssige udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, i det indkomstår, hvor der er opstået en endelig retlig forpligtelse til at betale det pågældende beløb, og hvor beløbet kan gøres endeligt op (typisk datoen for fakturaen). En rykkerskrivelse anses ikke for fyldestgørende dokumentation for en udgift.
Endvidere er udgiften afholdt for [person2], som er uvedkommende for selskabet. Der er ikke afholdt lønudgifter i selskabet, og [person2] er ikke hovedaktionær i selskabet.
Skattestyrelsen kan ikke godkende fradrag for kursusafgift.
Skattestyrelsen forhøjer den skattepligtige indkomst med 10.000 kr.
Udgiften anses for maskeret udbytte til hovedaktionær [person1] jf. ligningslovens § 16 A stk. 1 og stk. 2.
(...)
6. Gaver og blomster (konto 2754)
Skattestyrelsen har kigget på bogføringen og bilag for kontoen. Den består af et bilag nr. 152 og nr. 1030. Efter reduktion for ikke fradragsberettiget del (75 %) er udgiften fratrukket med 846 kr.
Skattestyrelsen har ikke modtaget bilag nr. 1030 og kan dermed ikke godkende fradrag for bilaget, jf. Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Bilag nr. 152 er en faktura fra [virksomhed3] med bl.a. en kasse vin til 399,95 kr. som er bogført som gave.
Ifølge Ligningslovens § 8, stk. 1 er der fradrag for udgifter til repræsentation. Og ifølge Ligningslovens § 8, stk. 4 begrænses fradraget for repræsentation til 25 % af de afholdte udgifter.
Skattestyrelsen kan derfor godkende repræsentation med 25 % af 399,95 kr. = 100 kr.
Skattestyrelsen forhøjer den skattepligtige indkomst med (846 – 100) 746 kr.
7. Rejseudgifter (konto 2770)
Skattestyrelsen har kigget på bogføringen og bilag for kontoen. Udgiften er fratrukket med 976,24 kr.
Posten består af 4 bilag – nr. 229, 230, 1019 og 1026.
Skattestyrelsen har ikke modtaget bilag nr. 1019 og 1026, og kan dermed ikke godkende fradrag for bilagene, jf. Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Bilag nr. 229 og 230 vedrører færgeudgift til [ø1]. De kan godkendes med 626 kr. skattemæssigt og 74 kr. momsmæssigt, ifølge bilag.
Skattestyrelsen forhøjer den skattepligtige indkomst med (976 – 626) 350 kr.
Momsmæssigt sker der ingen ændringer.
8. Forbrug el, varme m.v. kontor (konto 3420)
Skattestyrelsen har kigget på bogføringen og bilag for konto. Udgiften er fratrukket med 6.000 kr.
Skattestyrelsen har ikke modtaget bilag nr. 1017, som er anført i bogføringen, og kan dermed ikke godkende fradrag for udgiften, jf. Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Skattestyrelsen forhøjer den skattepligtige indkomst med 6.000 kr.
9. Mindre anskaffelser (konto 3617)
Skattestyrelsen har kigget på bogføringen og bilag for konto. Udgiften er fratrukket med 18.683 kr.
Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettiget i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er selskabets indkomstopgørelse uvedkommende.
(...)
Følgende udgifter kan ikke godkendes fratrukket:
(...)
Der kan ikke godkendes fradrag for udgifter købt til [person2]. Der ses ikke at være indberettet lønninger for selskabet ifølge skattestyrelsens systemer. Udgifterne anses for uvedkommende for selskabet.
Faktura som er udstedt til hovedaktionær personligt, anses for uvedkommende for selskabet, men anses for hovedaktionærs personlige udgift.
Faktura hvor det ikke kan ses hvad der er købt, kan ikke godkendes fratrukket, idet det ikke kan vurderes om udgiften er en erhvervsmæssig udgift.
Skattestyrelsen forhøjer den skattepligtige indkomst med 18.244 kr. og momsmæssigt med 4.561 kr.
Udgiften anses for maskeret udbytte til hovedaktionær [person1] jf. ligningslovens § 16 A stk. 1 og stk. 2.
10. Telefon (konto 3620)
Skattestyrelsen har kigget på bogføringen og bilag for konto. Udgiften er fratrukket med 239 kr.
Skattestyrelsen har ikke modtaget bilag nr. 1023, som er anført i bogføringen, og kan dermed ikke godkende fradrag for udgiften, jf. Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, samt momslovens § 37.
Skattestyrelsen forhøjer den skattepligtige indkomst med 239 kr. og momsmæssigt med 60 kr.
12. Porto og gebyrer (konto 3628)
Skattestyrelsen har kigget på bogføringen og bilag for konto. Udgiften er fratrukket med 1.180 kr.
Skattestyrelsen har ikke modtaget bilag nr. 1011 og 1013, som er anført i bogføringen, og kan dermed ikke godkende fradrag for udgiften, jf. Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Skattestyrelsen forhøjer den skattepligtige indkomst med 1.180 kr.
13. Kontingenter u/moms (3663)
Skattestyrelsen har kigget på bogføringen og bilag for konto. Udgiften er fratrukket med 26.015 kr.
Bilag nr. 157 vedrører udgift til rykkergebyr til skattestyrelsen. Der kan ikke godkendes fradrag for denne udgift, idet udgiften ikke anses for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten jf. Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a.
Ifølge momsbekendtgørelsen § 57 skal en faktura indeholde udstedelsesdato, oplysninger om sælger og køber samt oplysninger om hvad der er leveret.
Skattestyrelsen anser ikke bilag nr. 259 for at opfylde disse betingelser, og der kan derfor ikke godkendes fradrag for udgiften.
Skattestyrelsen forhøjer den skattepligtige indkomst med (65 + 14.250) 14.315 kr.
(...)
Øvrige punkter
Ændringerne i punkterne 2, 4 og 9, har skattestyrelsen anset for at være maskeret udbytte til hovedaktionær.
Der vil senere blive fremsendt et brev direkte til hovedaktionær [person1], vedrørende ændringerne.”
Udtalelse fra Skattestyrelsen
Skattestyrelsen har endvidere anført følgende den 16. november 2023:
”Ad punkt 1 og 6
Skattestyrelsen har ikke tidligere set dokumentationen vedrørende forbrug el, varme på kontoret. Men skattestyrelsen er af den opfattelse, at det ikke kan anses for fyldestgørende dokumentation for forbrug på kontoret.
Og der er stadig ikke oplysninger om hvordan forbruget er beregnet m.m. – hvor stort er kontoret i forhold til resten af huset, og hvad er det samlede forbrug på adressen.
Ad punkt 2
Skattestyrelsen har ikke tidligere set dokumentationen. Men dokumentationen er ikke et fyldestgø- rende ført kørselsregnskab, i henhold til juridisk vejledning afsnit C.A.4.3.3.3.3.3. Her er det anført, at kilometertælleren i bilen skal føres ved start og slut.
Ad punkt 3
[person2] (som er hovedaktionærs søn) er ansat pr. 1/11-2021, men modtager først løn (og udfører ar- bejde) første gang i maj 2022.
Skattestyrelsen mener stadig ikke, at der er fradrag for udgift til uddannelse af [person2]. Skattestyrelsen har vedlagt oplysninger fra systemerne omkring lønudbetaling for selskabet.
(...)
Ad punkt 5
Bilag nr. 254, 255 og 256 er bogført på konto 2760.
Der anses stadig ikke at være fradrag, det er ikke oplyst hvem der modtager gaverne og i hvilken anledning m.m. Endvidere er det ene bilag udskrevet til hovedaktionæren selv og ikke selskabet.
Ad punkt 6
Bilaget anses ikke for fyldestgørende dokumentation. Se Ad punkt 1.
Ad punkt 7
[person2] (som er hovedaktionærs søn) er ansat pr. 1/11-2021, men modtager først løn (og udfører ar- bejde) første gang i maj 2022.
Skattestyrelsen mener stadig ikke, at der er fradrag for udgifterne.
Ad punkt 8
Hvis bilag nr. 142 skal udgøre dok for manglende bilag 1023, så er bilaget fratrukket under konto 3621. Konto 3621 er godkendt, som fratrukket. Ingen ændringer.
Ad punkt 9
Dokumentationen anses ikke for fyldestgørende.
Ad punkt 10
Dokumentationen anses ikke for fyldestgørende.
Bilag 259 kan evt. dække over de øvrige udgifter som er fratrukket og godkendt på konto 3663.”
Skattestyrelsen har desuden anført følgende den 12. januar 2024:
”Ad pkt. 1 og 6:
Dokumentationen for udgiften til leje af kontoret er ikke en faktura. Det ser ud som om, det er
[virksomhed10] der har udskrevet dokumentet. Det er ApS’et, der lejer sig ind i hovedaktionærens private
bolig.
Udgiften på 500 kr. pr. måned synes meget lidt for 20 kvm. kontor. Udgiften skal beregnes efter armslængdeprincippet i LL § 2.
Skattestyrelsen mener stadig ikke, at der kan godkendes fradrag.
Lejeindtægten ses ikke at være medregnet hos hovedaktionæren.
Godkender SANST fradrag for kontorleje hos selskabet, skal lejeindtægten medregnes hos hovedaktionæren som maskeret udlodning, idet det ikke ses at være medregnet.
Skattestyrelsen har ikke medtaget lejen i sin ændring af hovedaktionæren, idet fradraget er blevet
nægtet.
Det fremgår i øvrigt ikke af nogle dokumenter/lejekontrakt hvem der skal afholde hvilke udgifter på
kontoret.
Ad pkt. 2:
Bilens kilometertæller skal fremgå af kørebogen.
Ad pkt. 3:
Der står ikke noget med freelanceansættelse i ansættelseskontrakten. Der står i ansættelseskontrakten, at [person2] skal arbejde 37 timer om ugen.
Det må formodes, at der først udføres arbejde i 2022 hvor der udbetales løn.
(...)
Ad pkt. 5:
Ingen yderligere kommentarer.
Ad pkt. 6:
Se pkt. 1.
Ad pkt. 7:
Ingen yderligere kommentarer.
Ad pkt. 8:
Udgiften er formentlig dobbeltkonteret, hvis bilag nr. 142 skal udgøre dokumentation for manglende bilag 1023. Skattestyrelsen har godkendt fradrag for bilag 1023.
Ad pkt. 9:
Ingen yderligere kommentarer.
Ad pkt. 10:
Konto 3663 er fratrukket i regnskabet med 26.015 kr.
Her udgør bilag 259 14.250 kr. – som der ikke er dokumentation for.
De øvrige poster udgør indberetningsgebyrer vedrørende energistyrelsen.
Man kan stille et regnestykke op således:
Konto 3663 er fratrukket med | 26.015 kr. |
Bilag 259 ej dokumenteret | -14.250 kr. |
Bilag 157 rykkergebyr, ej fradrag | -65 kr. |
Saldo herefter | 11.700 kr. |
Ifølge modtaget dokumentation for posterne på konto 3663, fremgår det, at 1 gebyr udgør 130 kr.
11.700 kr.: 130 kr. = 90
De 11.700 kr. som der er godkendt fradrag for, svarer til 90 gebyrer til energistyrelsen af 130 kr.
Det fremgår ikke, af den modtagne mail, hvor mange besøg det vedrører, og om de evt. kan være en
del af den udgift der er godkendt på 11.700 kr.
Skattestyrelsen kan ikke godkende yderligere fradrag vedrørende kontoen.”
Selskabet har fremsat påstand om, at selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2021 skal ansættes til 565.291 kr., således at selskabet indrømmes fradrag for 84.010 kr. af de i sagen omhandlede driftsudgifter, dvs. at forhøjelsen af selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2021 skal reduceres til (92.261 kr. - 84.010 kr.) 8.251 kr.
Selskabets repræsentant har som begrundelse herfor anført følgende:
”Ad 1 – Underleverandører (pkt.2):
(...)
Vi kan ikke anerkende beskatningen af dette punkt, da selskabet lejer sig ind hos hovedaktionæren
for 6.000 kr. om året omfattende husleje, lys, varme m.v. Se vedhæftede dokumentation for betalt
leje.
Derudover er den afholdte udgift på 2.538 kr. inkl. moms (bilag 158) en nødvendig udgift for at
hovedaktionæren kan udføre sit arbejde (kontorarbejde) for selskabet, og udgiften er derfor klart
omfattet af driftsomkostningsbegrebet jf. Statsskatteloven §6, stk. 1, litra a.
Det er vores opfattelse at der er fuldt fradrag for udgiften jf. Statsskatteloven §6, stk. 1, litra a.
Ad 2 - KM-penge (pkt. 3):
(...)
Vi kan ikke anerkende beskatningen af dette punkt, da vi har fuld dokumentation for kørslen i form
af behørigt ført kørebog, som vedlægges klagen.
Det er vores opfattelse at der er fuldt fradrag for udgiften på 31.255 kr. jf. Statsskatteloven §6, stk.
1, litra a.
Ad 3 - Kursusudgift for [person2] (pkt. 4):
(...)
Vi kan ikke anerkende beskatningen af dette punkt, og vi har vedlagt fakturaen på kursusudgiften i
stedet for en rykkerskrivelse. [person2] er i øvrigt tilknyttet selskabet som ansat jf. vedlagte
ansættelseskontrakt og lønsedler, så det er ikke korrekt som Skattestyrelsen anfører at [person2] er
uvedkommende for selskabet. [person2] er ansat i selskabet og udfører arbejde på lige fod med [person1].
Ved opstarten er man nødt til at ofre et kursus jf. de gældende regler for at han må arbejde med
bl.a. byggeteknisk gennemgang og energirapporter. Uddannelsesmæssigt er han fuldt på højde
med [person1] inden ansættelsen i [virksomhed1] ApS.
[person2] er desuden opført på selskabets hjemmeside [...dk]kontakt, og
har været det siden han blev ansat (ved kursusstart).
Det er vores opfattelse at der er fuldt fradrag for udgiften på 10.000 kr. jf. Statsskatteloven §6, stk. 1,
litra a.
(...)
Ad 5 - Gaver og blomster (pkt. 6):
(...)
Vi kan ikke anerkende beskatningen af dette punkt, da udgiften er dokumenteret ved bilag
254+255+256 som er vedlagt sagen her. Forskellen på de 746 kr. er bogført som postering 1030 af
revisor, da de var fejlkonteret, og består af bilag 254, 255 og 256.
Det er vores opfattelse at der er fuldt fradrag for udgiften på 746 kr. jf. Statsskatteloven §6, stk. 1, litra a.
Ad 6 - Forbrug el, varme m.v. kontor (pkt. 8):
(...)
Vi kan ikke anerkende beskatningen af dette punkt, da bilaget på udgiften er vedlagt her.
Bilaget dækker husleje, el, varme m.v. ved leje af kontorfacilitet hos hovedaktionæren.
Lejen er fastsat skønsmæssigt ud fra forsigtighedsprincippet, da der er interessefællesskab imellem
hovedaktionær og selskab.
Det er vores opfattelse at der er fuldt fradrag for udgiften på 6.000 kr. jf. Statsskatteloven §6, stk. 1, litra a.
Ad 7 - Mindre anskaffelser (pkt. 9):
(...)
Vi kan ikke anerkende beskatningen af dette punkt.
Bilag 160, 189, 183, 194 og 197 er indkøbt til [person1], som er ansat/hovedaktionær i selskabet og
desuden udfører arbejde for selskabet, så denne udgift er vedrørende selskabet uanset hvad jf.
Statsskatteloven §6, stk. 1, litra a.
Bilag 200, 212, 226, 234, 238, 239, 244 og 250 vedrører ansættelsen af [person2]. Disse ting er først
taget i brug, da [person2] begynder at udføre arbejde for selskabet (der er udbetalt løn til [person2] bilag er
vedlagt her).
Alt materiellet som er anskaffet til [person2] opbevares og er fortsat at finde på selskabets adresse, da
arbejdet foretages med udgangspunkt i denne lokation.
Der er således ikke tale om udgifter, som er selskabet uvedkommende, da de er afholdt i
forbindelse med ansættelsen af [person2], og anskaffelserne er selskabets ejendom, hvilket de har
været hele tiden. Alle disse anskaffelser befinder sig på selskabets adresse, og er selskabets
ejendom.
Det er vores opfattelse at der er fuldt fradrag for udgifterne på 18.244 kr. skattemæssigt og 4.561 kr.
momsmæssigt jf. Statsskatteloven §6, stk. 1, litra a.
Ad 8 – Telefon (pkt. 10):
(...)
Vi kan ikke anerkende beskatningen af dette punkt, og dokumentation for udgiften er vedlagt her.
Det er vores opfattelse at der er fuldt fradrag for udgiften på 239 kr. skattemæssigt og 60 kr. momsmæssigt jf. Statsskatteloven §6, stk. 1, litra a.
Ad 9 - Porto og gebyrer:
(...)
Vi kan ikke anerkende beskatningen af dette punkt, og dokumentation for udgiften er vedlagt her i
form af kontospecifikation fra bogføringen udvisende 690 kr. og 490 kr. eller i alt 1.180 kr.
Gebyrerne er bankgebyrer, hvor der ikke udstedes bilag, men beløbet hæves fra kontoen når de
påløber. Der er derfor vedlagt kontoudtog fra banken, hvor årets gebyrer fremgår. De kan
specificeres således ud fra kontoudtoget:
Dato: | Tekst: | Beløb: |
05012021 06042021 05052021 05072021 05102021 | Gebyr Gebyr Gebyr Gebyr Gebyr | 245 kr. 245 kr. 200 kr. 245 kr. 245 kr. |
I alt | 1.180 kr. |
Det er vores opfattelse at der er fuldt fradrag for udgiften på 1.180 kr. jf. Statsskatteloven §6, stk. 1, litra a.
Ad 10 - Kontingenter u/moms (pkt. 13):
(...)
Vi kan ikke anerkende beskatningen af dette punkt, og dokumentation for udgiften er vedlagt her i
form af kontospecifikation fra banken i alt 14.250 kr. Udgiften vedrører indbetalinger a 125 kr. til
Sikkerhedsstyrelsen i form af gebyr for udarbejdelse af tilstandsrapporter ved bygningssyn.
Specifikationen ser således ud jf. kontoudtog fra banken (vedlagt):
(...) Tabel udeladt
Udgiftens størrelse er ligeledes søgt bekræftet af Sikkerhedsstyrelsen, men dokumentationen er ikke
fremkommet endnu på trods af løfte herom. Dokumentationen herfor kan eftersendes når den er os i hænde såfremt det måtte ønskes.
Det er vores opfattelse at der er fuldt fradrag for udgiften på 14.250 kr. jf. Statsskatteloven §6, stk. 1, litra a.”
Selskabets repræsentant har endvidere anført følgende den 5. december 2023:
”Ad pkt. 1 og 6:
Kontoret er på ca. 20 m2, og bruges kun til selskabets aktivitet. Beløbet på 500 kr. på måned dækker både husleje og forbrug, og er sat meget lavt. Vi anser det ikke for nødvendigt at
dokumentere yderligere, da alene husleje på et kontor på ca. 20 m2 løber op i mindst 500 kr. pr.
måned. Såfremt der ønskes yderligere dokumentation, så fremsender vi det.
Belysningen er opsat på kontoret, som selskabet lejer af hovedaktionæren og der er derfor fradrag for udgiften jf. Statsskatteloven §4.
Ad punkt 2
Vi forstår ikke Skattestyrelsens bemærkninger, da det indeholder alle de nødvendige informationer og krav til et fyldestgørende kørselsregnskab inkl. kilometerstand ved start og slut.
Ad punkt 3:
Vi fastholder vores synspunkter, da [person2] starter sit arbejde for selskabet i 2021 selvom lønnen
først udbetales i 2022.
Det er normalt med freelanceansatte, at de først modtager løn, når de har udført arbejde. For
lønmodtagere er det også normalt at der først udbetales løn bagud.
(...)
Ad punkt 5:
Vi fastholder vores opfattelse af punktet.
Ad punkt 6:
Se besvarelsen under pkt. 1 og 6.
Ad punkt 7:
Vi fastholder vores opfattelse af punktet, og at der er fradrag for udgifterne.
Ad punkt 8:
Vi forstår ikke hvad Skattestyrelsen mener?
Der er vedlagt fuld dokumentation for udgiften.
Ad pkt. 9:
Vi forstår ikke Skattestyrelsens opfattelse, og er af den opfattelse at der er fuld dokumentation
af udgiften i form af det fremsendte. Skulle det kræves så kan vi bede banken om at bekræfte de
hævninger, som de har foretaget på kontoen.
Ad pkt. 10:
Vi fastholder vores opfattelse af, at der er fuldt fradrag for udgiften.
Sikkerhedsstyrelsen har endnu ikke sendt yderligere dokumentation, men det forventer vi, at de
gør indenfor kort tid.”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for 84.010 kr. af selskabets driftsudgifter og forhøjet selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2021 hermed.
Retsgrundlaget
Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privat udgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.
De fradragsberettigede driftsomkostninger skal afgrænses over for private udgifter. Statsskattelovens § 6, stk. 2, fastslår, at den beregnede skatteindtægt er skattepligtig uden hensyn til, hvorledes den anvendes, altså hvad enten den benyttes til egen eller families underhold, betjening, nytte eller behagelighed. Der skal foretages en konkret vurdering af, om der er tale om en privat udgift eller en fradragsberettiget driftsomkostning, dog således at udgifter, der sædvanligvis forekommer for de fleste skatteydere uafhængigt af, om der udfoldes bestræbelser på at erhverve indkomst, som hovedregel har karakter af privatforbrug, eksempelvis udgifter til fortæring, rejser samt privat bolig.
Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR. I situationer, hvor udgifterne knytter sig til dispositioner mellem interesseforbundne parter, er denne bevisbyrde skærpet.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan der fradrages udgifter til repræsentation i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, med et beløb svarende til 25 % af de afholdte udgifter, jf. ligningslovens § 8, stk. 4.
Repræsentationsudgifter er typisk udgifter, som afholdes for at få afsluttet forretninger eller for at tilknytte eller bevare forretningsforbindelser, og de afholdes over for personer, som ikke er knyttet til virksomheden som medarbejdere. Repræsentation har karakter af opmærksomhed eller kommerciel gæstfrihed over for forretningsforbindelser.
Der stilles betydelige krav til dokumentationen for afholdte repræsentationsudgifter. Det er således sædvanligvis et krav, at sådanne udgifter er dokumenteret ved bilag, og at det på bilaget er noteret, hvem der har deltaget, og i hvilken anledning udgiften er afholdt. Dette fremgår af Østre Landsrets dom af 27. november 2003, offentliggjort i SKM2003.559.ØLR, der omhandlede udgifter til repræsentation herunder restaurationsbesøg.
Godtgørelser, der udbetales af arbejdsgiveren for udgifter, som en lønmodtager påføres af arbejdet, medregnes ved indkomstopgørelsen. Det fremgår af ligningslovens § 9, stk. 4. Det gælder dog ikke for godtgørelser for befordringsudgifter omfattet af ligningslovens § 9 B, hvis godtgørelsen ikke overstiger satser, som fastsættes af Skatterådet.
Det fremgår af retspraksis, at det er en forudsætning for, at en hovedanpartshaver kan få udbetalt skattefrie godtgørelser, at der eksisterer et indtægtsgivende arbejde, jf. Vestre Landsrets dom af 28. juni 2012, offentliggjort i SKM2012.463.VLR, hvor en hovedanpartshaver, der gav afkald på løn grundet selskabets økonomiske situation, ikke kunne anses at have indtægtsgivende arbejde for selskabet.
Skattepligtige, der foretager handelsmæssige eller økonomiske transaktioner med en nærmere angivet kreds af interesseforbundne parter (kontrollerede transaktioner), skal ved opgørelsen af den skatte- eller udlodningspligtige indkomst anvende priser og vilkår i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis transaktionerne var afsluttet mellem uafhængige parter (armslængdeprincippet). Dette fremgår af ligningslovens § 2, stk. 1.
Af ligningslovens § 16 A, stk. 1 og stk. 2, nr. 1, fremgår, at alt, hvad der af selskabet udloddes til aktuelle aktionærer, anses som skattepligtigt udbytte.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Punkt 2 og 8 – Underleverandører og Forbrug el, varme m.v. kontor
Det af selskabet udarbejdede og fremlagte dokument vedrørende betaling af 6.000 kr. for forbrug kontor, el, varme m.v. er først underskrevet af hovedaktionæren på selskabets og egne vegne den 31. december 2021 og indeholder ikke angivelse af, hvad lejemålet indbefatter, betalingsbetingelser, hvornår lejemålet påbegyndes, og hvem der skal afholde udgifter til istandsættelse m.v.
Landsskatteretten finder på baggrund heraf, at det fremlagte dokument ikke godtgør, at der har foreligget en reel og konkret aftale mellem parterne om selskabets leje af et lokale i hovedaktionærens bolig, eller at aftalen er indgået efter armslængdeprincippet.
På baggrund af ovenstående finder Landsskatteretten, at selskabet ikke har løftet den skærpede bevisbyrde for, at selskabet har afholdt udgifter til kontor, som er fradragsberettiget efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Herefter finder retten tillige, at selskabet ikke har godtgjort, at udgiften til ny belysning i kontoret i hovedaktionærens bolig på 2.031 kr. ekskl. moms vedrører selskabet, og at udgiften er afholdt i selskabets interesse, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.
Landsskatteretten finder herefter, at det er med rette, at Skattestyrelsen har anset udgiften inkl. moms på 2.538 kr. (2.031 kr. plus 25 %) for at udgøre maskeret udlodning, jf. ligningslovens § 16 A.
Retten anser tillige det til hovedaktionæren overførte beløb på 6.000 kr. for maskeret udlodning, jf. ligningslovens § 16 A.
Punkt 3 – Km.-penge
Landsskatteretten finder, at selskabet ved det fremlagte kørselsregnskab og oplysningerne på selskabets bankkontoudtog har godtgjort, at hovedaktionæren har kørt 9.086 km. i selskabets interesse, men da selskabet ikke har udbetalt løn til hovedaktionæren, kan selskabet ikke udbetale skattefri kørselsgodtgørelse til hovedaktionæren, da der ikke har eksisteret et indtægtsgivende arbejdssted. Dette følger af SKM2012.463.VLR. Den udbetalte kørselsgodtgørelse på 31.255 kr. anses herefter som løn til hovedaktionæren, hvorefter selskabet kan fradrage udgifterne som lønudgifter, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Idet Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for udgiften på 31.255 kr., ændrer Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt og nedsætter Skattestyrelsens forhøjelse af selskabets skattepligtige indkomst med 31.255 kr.
Punkt 4 – Kursusudgifter uden moms
Landsskatteretten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for udgiften på 10.000 kr., som kan henføres til en rykkerskrivelse fra Professionshøjskolen UCN udstedt til [person2]. Retten har lagt vægt på, at skrivelsen ikke er stilet til selskabet, og at [person2] først blev ansat i selskabet pr. 1. november 2021, hvorfor selskabet ikke har godtgjort, at udgiften vedrører selskabet, og at udgiften er afholdt i selskabets interesse, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Retten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.
Retten finder i øvrigt, at det er med rette, at Skattestyrelsen har anset udgiften for afholdt i hovedaktionærens interesse. Udgiften anses derfor for at være maskeret udlodning, jf. ligningslovens § 16 A.
Punkt 6 – Gaver og blomster
Retten finder, at selskabet ikke har dokumenteret eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at udgifterne på 3.385 kr. ifølge de fremlagte bilag, herunder fakturaer vedrørende køb af vin hos [virksomhed3], vedrører selskabet og er afholdt i selskabets interesse. Retten har herved henset til, at fakturaerne er stilet til hovedaktionæren, og at det ikke fremgår af bilagene, hvem der har modtaget vingaverne, og i hvilken anledning de skulle være givet. Selskabet kan herefter ikke fradrage de 846 kr. i den skattepligtige indkomst, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Retten finder herefter, at det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for 746 kr., men finder samtidig, at det er med urette, at Skattestyrelsen har indrømmet selskabet fradrag for 100 kr.
Landsskatteretten ændrer herefter Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt og forhøjer selskabets skattepligtige indkomst med yderligere 100 kr., hvorefter forhøjelsen udgør 846 kr.
Punkt 9 – Mindre anskaffelser
Af udgifter på samlet set 18.244 kr., som Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for, kan 5.239 kr. (afrundet) henføres til bilag, som er stilet til hovedaktionæren, eller som ikke indeholder oplysning om det købte (bilag 160, 183, 194, 197, 212, 226, 234 og 250). Retten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for disse udgifter, da de fremlagte bilag ikke kan anses som bevis for, at udgifterne vedrører selskabet, og at de er afholdt i selskabets interesse, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Landsskatteretten finder desuden, at det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for udgiften på 9.565 kr., som kan henføres til køb af pc og skærme den 18. august 2021 til [person2] (bilag 212). Retten har lagt vægt på, at [person2] først blev ansat i selskabet pr. 1. november 2021, hvorfor selskabet ikke har godtgjort, at udgiften vedrører selskabet, og at udgiften er afholdt i selskabets interesse, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Retten finder endelig, at selskabet har dokumenteret eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at de øvrige udgifter på 3.440 kr. ekskl. moms (bilag 189, 200, 238, 239 og 244), hvor bilagene er udstedt til selskabet, udgør erhvervsmæssige udgifter, som er afholdt i selskabets interesse. Retten har bl.a. lagt vægt på, at indkøb af arbejdstøj, tryk på arbejdstøj og værktøj til [person2] er sket efter den 1. november 2021, hvor [person2] blev ansat. Udgiften kan herefter fradrages i selskabets skattepligtige indkomst, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Idet Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for udgiften på 18.244 kr., ændres Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt, hvorefter forhøjelsen af selskabets skattepligtige indkomst nedsættes med 3.440 kr., således at forhøjelsen alene udgør 14.804 kr.
Retten finder i øvrigt, at udgiften på samlet set 18.505 kr. inkl. moms (14.808 kr. tillagt moms med 25 %) må anses for afholdt i hovedaktionærens interesse. Udgiften anses derfor for at være maskeret udlodning, jf. ligningslovens § 16 A.
Punkt 10 – Telefon
Da selskabet har bogført bilag nummer 142 både på konto 3620 og 3621 med 239 kr. (afrundet), finder retten, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst med 239 kr., således at selskabet alene indrømmes fradrag for beløbet én gang.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.
Punkt 12 – Porto og gebyrer
Landsskatteretten finder, at selskabet har dokumenteret eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at selskabet har afholdt udgifter på 1.180 kr. til opretholdelse af selskabets forretningskonto i [finans1], hvorefter beløbet kan fradrages i selskabets skattepligtige indkomst, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Idet Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for udgiften, ændres Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt, hvorefter forhøjelsen af selskabets skattepligtige indkomst nedsættes med 1.180 kr.
Punkt 13 – Kontingenter uden moms
Landsskatteretten finder, at en udgift afholdt vedrørende en rykkerskrivelse ikke kan karakteriseres som en følge af en normal driftsrisiko, hvorfor det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for det af selskabet betalte rykkergebyr på 65 kr. Der henvises til SKM2002.493.LSR.
Retten finder samtidig, at selskabet ved det fremlagte materiale har dokumenteret eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at selskabet har betalt 14.250 kr. til Sikkerhedsstyrelsen vedrørende udarbejdede tilstandsrapporter, og at udgifterne er afholdt i selskabets interesse, hvorefter beløbet kan fradrages i selskabets skattepligtige indkomst, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Idet Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for udgiften, ændres Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt, hvorefter forhøjelsen af selskabets skattepligtige indkomst nedsættes med 14.250 kr.
Opgørelse af overskud af virksomhed
På baggrund af ovenstående kan selskabets skattepligtige indkomst opgøres således:
Selvangivet/Oplyst skattepligtig indkomst | 557.040 kr. | ||
Ikke godkendte udgifter: | |||
Punkt 2 | Underleverandører/belysning i kontor | 2.031 kr. | |
Punkt 4 | Kursusafgift uden moms | 10.000 kr. | |
Punkt 5 | Personaleudgifter | 8.000 kr. | |
Punkt 6 | Gaver og blomster | 846 kr. | |
Punkt 7 | Rejseudgifter | 350 kr. | |
Punkt 8 | Forbrug el, varme m.v. kontor | 6.000 kr. | |
Punkt 9 | Mindre anskaffelser | 14.804 kr. | |
Punkt 10 | Telefon | 239 kr. | |
Punkt 11 | Gebyrer uden fradragsret | -99 kr. | |
Punkt 12 | Kontingenter u/moms | 65 kr. | 42.236 |
Skattepligtig indkomst | 599.276 kr. |
Landsskatteretten ændrer hermed Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2021 nedsættes fra 649.301 til 599.276 kr.