Kendelse af 12-08-2024 - indlagt i TaxCons database den 20-09-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Selskabets opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Afgiftsperioderne i 2021 | |||
Forhøjelse af momstilsvaret | 14.301 kr. | 9.173 kr. | Nedsættes til 13.441 kr. |
[virksomhed1] ApS, herefter selskabet, blev stiftet den 3. september 2019. Af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, fremgår under selskabets formål ”Virksomhedens formål er under Sikkerhedsstyrelsen, Huseftersynsordningen, at udarbejde - Tilstandsrapporter - Energimærker Endvidere - Arkitektydelser - Bygherrerådgivning - Projektledelse”. Selskabets adresse er [adresse1], [by1].
Skattestyrelsen har gennemført en kontrol af selskabets skatteansættelse og momstilsvar for 2021. Selskabet har i den forbindelse indsendt saldobalance, kontospecifikationer samt en række indtægts- og udgiftsbilag.
Selskabet afregner moms kvartalsvis og har angivet et momstilsvar for afgiftsperioderne i 2021 på 159.014 kr., heraf salgsmoms med 209.383 kr. og købsmoms med 50.369 kr.
Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med 14.301 kr. Heraf kan 7.113 kr. henføres til en forhøjelse af salgsmomsen og 7.128 kr. til en nedsættelse af købsmomsen. Beløbene fordeler sig således:
Beløb ekskl. moms | Moms | ||
Punkt 1 | Salg af varer/ydelser m/moms | - | 7.173 kr. |
Punkt 2 | Underleverandører | 2.031 kr. | 507 kr. |
Punkt 5 | Personaleudgifter | 8.000 kr. | 2.000 kr. |
Punkt 9 | Mindre anskaffelser | 18.244 kr. | 4.561 kr. |
Punkt 10 | Telefon | 239 kr. | 60 kr. |
I alt | 14.301 kr. |
Selskabet har ikke påklaget punkterne 1 og 5. Det er herefter selskabets opfattelse, at Skattestyrelsens forhøjelse af momstilsvaret skal nedsættes til 9.173 kr. (7.173 kr. + 2.000 kr.) Sagen angår således det af Skattestyrelsen ikke godkendte fradrag for købsmoms på 5.128 kr. (507 kr. + 4.561 kr. + 60 kr.) Beløbet kan henføres til nedenstående punkter i Skattestyrelsens afgørelse.
Punkt 2 – Underleverandører
På konto 1315 – Underleverandører har selskabet fratrukket en udgift på 2.031 kr. ekskl. moms og angivet købsmoms med 507 kr. Selskabet har som dokumentation for udgiften fremlagt en faktura fra [virksomhed2] ApS, som beløber sig til 2.031 kr. ekskl. moms (afrundet), hvor momsen udgør 507 kr. Det fremgår, at beløbene kan henføres til ”Ny belysning i kontor”, og af fakurabeskrivelsen fremgår, at der er tale om køb af en lampe samt montering heraf.
Selskabet har oplyst, at lampen er monteret i et kontor, som selskabet har haft til rådighed i hovedaktionærens bolig, og hvor selskabet har fratrukket 6.000 kr. i den skattepligtige indkomst. Selskabet har fremlagt et dokument udarbejdet af selskabet den 31. december 2021, hvor det fremgår, at der for perioden 1. januar 2021 til 31. december 2021 er opgjort et beløb på 6.000 kr. vedrørende ”Forbrug kontor, el, varme m.v.”. Selskabets hovedaktionær har den 31. december 2021 underskrevet dokumentet dels på vegne af selskabet og dels på egne vegne
Punkt 9 – Mindre anskaffelser
Vedrørende mindre anskaffelser har selskabet angivet købsmoms med 4.561 kr. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for denne købsmoms. Det ikke godkendte fradrag kan henføres til følgende udgifter:
Kvartal | Bilagsnr. | Posteringstekst konto 3617 | Beløb ekskl. moms | Moms | Beskrivelse af bilag |
2. kvartal | 160 | Arbejdssko | 600,00 kr. | 150,00 kr. | Faktura af 30. marts 2021 fra [virksomhed3] til hovedaktionæren, [adresse2], [by1] vedr. køb af sikkerhedssko. |
2. kvartal | 189 | [virksomhed4] | 879,50 kr. | 219,88 kr. | Faktura af 10. juni 2021 fra [virksomhed4] værktøj og beslag til selskabet vedr. køb af Polo snikers, redskabsophæng til 10 redskaber og 48 batterier |
2. kvartal | 183 | Makulator | 247,20 kr. | 61,80 kr. | Kontantnota af 20. juni 2021 fra [virksomhed5] til hovedaktionæren vedr. køb af HSM SHREDSTAR. Kundens E-mail fremgår som [...@...com] |
2.kvartal | 194 | Mobiltlf. | 1.199,20 kr. | 299,80 kr. | Kontantnota fra [virksomhed5] køb af MOTO 69 Power Dato og kundenavn fremgår ikke angivet, men kundens E-mail fremgår som [...@...com] |
3. kvartal | 197 | Mobilcover | 91,20 kr. | 22,80 kr. | Mail af 21. juni 2021 til selskabets mailadresse fra capida vedr. faktura nr. 120393583. Det fremgår ikke hvad der er købt, men der fremgår oplysninger vedrørende fakturering, betaling og levering. |
3. kvartal | 200 | [virksomhed6] broderi | 156,00 kr. | 39,00 kr. | Faktura af 23. juni 2021 fra [virksomhed6] til selskabet vedr. køb af broderi. |
3. kvartal | 212 | [person1] pc og skærme | 9.564,80 kr. | 2.391,20 kr. | Faktura af 18. august 2021 fra [virksomhed5] til selskabet, Att: [person1], [adresse3], [by2]. Køb af bærbar computer og to skærme. Levering er sket til [adresse3], [by2]. |
4. kvartal | 226 | [person1] afstandsmåler | 496,00 kr. | 124,00 kr. | Faktura af 7. september 2021 fra [virksomhed3] til hovedaktionæren, [adresse2], [by1] vedr. køb af Leica afstandsmåler. |
4. kvartal | 234 | [virksomhed3] beklædning | 415,00 kr. | 103,75 kr. | Faktura af 12. oktober 2021 fra [virksomhed3] til hovedaktionæren, [adresse2], [by1] vedr. køb af strømper og t-shirts. |
4. kvartal | 238 | [person1] arbejdstøj | 1.417,60 kr. | 354,40 kr. | Faktura af 3. november 2021 fra [virksomhed7] til selskabet vedr. køb af strikjakke, t-shirts, håndværkerbukser og stretch jakke. |
4. kvartal | 239 | Værktøj | 659,00 kr. | 164,75 kr. | Faktura af 9. november 2021 fra [virksomhed4] til selskabet vedr. køb af 10 stk. tommestok, vaterpas og batteri. |
4. kvartal | 244 | [virksomhed6] broderi | 328,00 kr. | 82,00 kr. | Faktura af 18. november 2021 fra [virksomhed6] til selskabet vedr. farveskrift og broderi. |
4. kvartal | 250 | [virksomhed3] værktøj [person1] | 2.190,44 kr. | 547,61 kr. | Faktura af 2. november 2021 fra [virksomhed3] til hovedaktionæren, [adresse2], [by1] vedr. køb af teleskopstige, fugtighedsmåler, båndmål og værktøjskasse. |
I alt (afrundet) | 18.244 kr. | 4.561 kr. |
Punkt 10 – Telefon
På konto 3620 – Telefon har selskabet fratrukket en udgift på 239,20 kr. ekskl. moms og bogført købsmoms med 60 kr. (afrundet). Bilagsnummeret er angivet som 1023. Selskabet har som dokumentation for udgiften fremlagt en faktura fra til selskabet vedrørende internetabonnement for perioden 1. marts 2021 til 31. marts 2021. På fakturaen er bilag 142 anført.
Af konto 3621 – Internetforbindelse fremgår, at bilag 142 tillige er bogført med 239,20 kr. ekskl. moms og købsmoms med 60 kr.
Skattestyrelsen har ændret selskabets momstilsvar således:
1. kvartal | 2. kvartal | 3. kvartal | 4. kvartal | I alt | |
Salgsmoms | 60.369 kr. | 72.950 kr. | 53.100 kr. | 30.136 kr. | 216.555 kr. |
Købsmoms | 7.994 kr. | 18.672 kr. | 13.669 kr. | 2.905 kr. | 43.240 kr. |
Momstilsvar | 52.375 kr. | 54.278 kr. | 39.431 kr. | 27.231 kr. | 173.315 kr. |
Regulering | 2.000 kr. | 1.239 kr. | 2.453 kr. | 8.609 kr. | 14.301 kr. |
Skattestyrelsen har forhøjet selskabets momstilsvar med 14.301 kr. for afgiftsperioderne i 2021, bl.a. da Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms vedrørende køb og opsætning af en lampe i et kontor, mindre anskaffelser og en telefonudgift, som er bogført to gange.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:
”1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Skattestyrelsen har gennemgået det tilsendte regnskabsmateriale samt bilag og har følgende bemærkninger.
(...)
2. Underleverandører (konto 1315)
Skattestyrelsen har kigget på bogføringen og bilag for konto. Udgiften er fratrukket med 126.151 kr.
Ved gennemgangen er det konstateret, at der er fratrukket udgift til belysning i kontor, bilag nr. 158, med 2.031,51 kr. skattemæssigt og 507,88 kr. momsmæssigt.
(...)
Ifølge momslovens § 37, kan virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.
Udgiften til belysning på kontoret, anses for en privat udgift til selskabets direktør, og som er selskabet uvedkommende, da den ikke er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde selskabets indkomst.
Det fremgår ikke af regnskabet for selskabet, at der er afholdt udgift til kontor.
Skattestyrelsen forhøjer den skattepligtige indkomst med 2.031 kr. skattemæssigt og 507 kr. momsmæssigt.
Udgiften anses for maskeret udbytte til hovedaktionær [person2] jf. ligningslovens § 16 A stk. 1 og stk. 2.
(...)
9. Mindre anskaffelser (konto 3617)
Skattestyrelsen har kigget på bogføringen og bilag for konto. Udgiften er fratrukket med 18.683 kr.
(...)
Ifølge momslovens § 37, kan virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.
Følgende udgifter kan ikke godkendes fratrukket:
(...)
Der kan ikke godkendes fradrag for udgifter købt til [person1]. Der ses ikke at være indberettet lønninger for selskabet ifølge skattestyrelsens systemer. Udgifterne anses for uvedkommende for selskabet.
Faktura som er udstedt til hovedaktionær personligt, anses for uvedkommende for selskabet, men anses for hovedaktionærs personlige udgift.
Faktura hvor det ikke kan ses hvad der er købt, kan ikke godkendes fratrukket, idet det ikke kan vurderes om udgiften er en erhvervsmæssig udgift.
Skattestyrelsen forhøjer den skattepligtige indkomst med 18.244 kr. og momsmæssigt med 4.561 kr.
(...)
10. Telefon (konto 3620)
Skattestyrelsen har kigget på bogføringen og bilag for konto. Udgiften er fratrukket med 239 kr.
Skattestyrelsen har ikke modtaget bilag nr. 1023, som er anført i bogføringen, og kan dermed ikke godkende fradrag for udgiften, jf. Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, samt momslovens § 37.
Skattestyrelsen forhøjer den skattepligtige indkomst med 239 kr. og momsmæssigt med 60 kr.
(...)”
Udtalelse fra Skattestyrelsen
Skattestyrelsen har endvidere anført følgende den 16. november 2023:
”Ad punkt 1 og 6
Skattestyrelsen har ikke tidligere set dokumentationen vedrørende forbrug el, varme på kontoret. Men skattestyrelsen er af den opfattelse, at det ikke kan anses for fyldestgørende dokumentation for forbrug på kontoret.
Og der er stadig ikke oplysninger om hvordan forbruget er beregnet m.m. – hvor stort er kontoret i forhold til resten af huset, og hvad er det samlede forbrug på adressen.
(...)
Ad punkt 8
Hvis bilag nr. 142 skal udgøre dok for manglende bilag 1023, så er bilaget fratrukket under konto 3621. Konto 3621 er godkendt, som fratrukket. Ingen ændringer.
Ad punkt 9
Dokumentationen anses ikke for fyldestgørende.
(...)”
Skattestyrelsen har desuden anført følgende den 12. januar 2024:
”Ad pkt. 1 og 6:
Dokumentationen for udgiften til leje af kontoret er ikke en faktura. Det ser ud som om, det er ApSét der har udskrevet dokumentet. Det er ApS’et, der lejer sig ind i hovedaktionærens private bolig.
(...)
Det fremgår i øvrigt ikke af nogle dokumenter/lejekontrakt hvem der skal afholde hvilke udgifter på kontoret.
(...)
Ad pkt. 7:
Ingen yderligere kommentarer.
Ad pkt. 8:
Udgiften er formentlig dobbeltkonteret, hvis bilag nr. 142 skal udgøre dokumentation for manglende bilag 1023. Skattestyrelsen har godkendt fradrag for bilag 1023.
(...)”
Selskabet har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens forhøjelse af selskabets momstilsvar skal nedsættes til 9.273 kr.
Selskabets repræsentant har som begrundelse herfor anført følgende:
”Ad 1 – Underleverandører (pkt.2):
(...)
Vi kan ikke anerkende beskatningen af dette punkt, da selskabet lejer sig ind hos hovedaktionæren for 6.000 kr. om året omfattende husleje, lys, varme m.v. Se vedhæftede dokumentation for betalt leje.
Derudover er den afholdte udgift på 2.538 kr. inkl. moms (bilag 158) en nødvendig udgift for at hovedaktionæren kan udføre sit arbejde (kontorarbejde) for selskabet, og udgiften er derfor klart omfattet af driftsomkostningsbegrebet jf. Statsskatteloven §6, stk. 1, litra a.
Det er vores opfattelse at der er fuldt fradrag for udgiften jf. Statsskatteloven §6, stk. 1, litra a.
Ad 6 - Forbrug el, varme m.v. kontor (pkt. 8):
(...)
Bilaget dækker husleje, el, varme m.v. ved leje af kontorfacilitet hos hovedaktionæren.
Lejen er fastsat skønsmæssigt ud fra forsigtighedsprincippet, da der er interessefællesskab imellem hovedaktionær og selskab.
(...)
Ad 7 - Mindre anskaffelser (pkt. 9):
(...)
Vi kan ikke anerkende beskatningen af dette punkt.
Bilag 160, 189, 183, 194 og 197 er indkøbt til [person2], som er ansat/hovedaktionær i selskabet og desuden udfører arbejde for selskabet, så denne udgift er vedrørende selskabet uanset hvad jf. Statsskatteloven §6, stk. 1, litra a.
Bilag 200, 212, 226, 234, 238, 239, 244 og 250 vedrører ansættelsen af [person1]. Disse ting er først taget i brug, da [person1] begynder at udføre arbejde for selskabet (der er udbetalt løn til [person1] bilag er vedlagt her).
Alt materiellet som er anskaffet til [person1] opbevares og er fortsat at finde på selskabets adresse, da arbejdet foretages med udgangspunkt i denne lokation.
Der er således ikke tale om udgifter, som er selskabet uvedkommende, da de er afholdt i forbindelse med ansættelsen af [person1], og anskaffelserne er selskabets ejendom, hvilket de har været hele tiden. Alle disse anskaffelser befinder sig på selskabets adresse, og er selskabets ejendom.
Det er vores opfattelse at der er fuldt fradrag for udgifterne på 18.244 kr. skattemæssigt og 4.561 kr. momsmæssigt jf. Statsskatteloven §6, stk. 1, litra a.
Ad 8 – Telefon (pkt. 10):
(...)
Vi kan ikke anerkende beskatningen af dette punkt, og dokumentation for udgiften er vedlagt her.
Det er vores opfattelse at der er fuldt fradrag for udgiften på 239 kr. skattemæssigt og 60 kr. momsmæssigt jf. Statsskatteloven §6, stk. 1, litra a.
(...)”
Bemærkninger fra selskabet
Selskabets repræsentant har endvidere anført følgende den 5. december 2023:
”Ad pkt. 1 og 6:
Kontoret er på ca. 20 m2, og bruges kun til selskabets aktivitet. Beløbet på 500 kr. på måned dækker både husleje og forbrug, og er sat meget lavt. Vi anser det ikke for nødvendigt at dokumentere yderligere, da alene husleje på et kontor på ca. 20 m2 løber op i mindst 500 kr. pr. måned. Såfremt der ønskes yderligere dokumentation, så fremsender vi det.
Belysningen er opsat på kontoret, som selskabet lejer af hovedaktionæren og der er derfor fradrag for udgiften jf. Statsskatteloven §4.
(...)
Ad punkt 7:
Vi fastholder vores opfattelse af punktet, og at der er fradrag for udgifterne.
Ad punkt 8:
Vi forstår ikke hvad Skattestyrelsen mener?
Der er vedlagt fuld dokumentation for udgiften.
(...)”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen bl.a. ikke har godkendt fradrag for købsmoms med 5.128 kr. for afgiftsperioderne i 2021, da købsmomsen ikke er anset for at kunne henføres til selskabets afgiftspligtige transaktioner.
Retsgrundlaget
Efter momslovens § 37, stk. 1, kan registrerede virksomheder ved opgørelsen af momstilsvaret som indgående moms, jf. momslovens § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget efter § 13.
Af dagældende momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 fremgår følgende af § 82:
”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. ”
Momsbekendtgørelsens kapitel 12 indeholder en række fakturakrav. I bekendtgørelsens dagældende § 58, stk. 1, er fastsat de nærmere krav til fakturaens indhold:
”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:
1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”
Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det selskabet at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Punkt 2 – Underleverandører
Landsskatteretten har i afgørelsen af klagesagen med sagsnr. 23-0095484 vedrørende selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2021 fundet, at selskabet ikke ved det fremlagte dokument vedrørende betaling for forbrug kontor, el, varme m.v. har bevist, at der har foreligget en reel og konkret aftale mellem parterne om leje af lokalet i hovedaktionærens bolig, som er indgået efter armslængdeprincippet. På denne baggrund finder retten, at selskabet ikke har godtgjort, at udgiften til ny belysning i kontor, hvor købsmomsen udgør 507 kr., vedrører selskabet, og at den relaterer sig til selskabets afgiftspligtige transaktioner, hvorfor betingelserne for fradrag for købsmoms ikke er opfyldt.
Retten finder således, at det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms med 507 kr.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.
Punkt 9 – Mindre anskaffelser
Af den købsmoms på 4.561 kr., som Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for, kan 1.310 kr. (afrundet) henføres til bilag, som er stilet til hovedaktionæren, eller som ikke indeholder oplysning om det købte (bilag 160, 183, 194, 197, 212, 226, 234 og 250). Retten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag herfor, da de fremlagte bilag ikke kan anses som bevis for, at den betalte købsmoms vedrører selskabet, og at den kan henføres til selskabets afgiftspligtige transaktioner, hvorfor betingelserne for fradrag for købsmoms ikke er opfyldt.
Landsskatteretten finder desuden, at det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for den købsmoms på 2.391 kr., som kan henføres til køb af pc og skærme den 18. august 2021 til [person1] (bilag 212). Retten har lagt vægt på, at [person1] først blev ansat i selskabet pr. 1. november 2021, hvorfor selskabet ikke har godtgjort, at udgiften vedrører selskabet, og at den betalte købsmoms kan henføres til selskabets afgiftspligtige transaktioner, hvorfor betingelserne for fradrag for købsmoms ikke er opfyldt.
Retten finder endelig, at selskabet har godtgjort, at den øvrige købsmoms på 860 kr. (bilag 189, 200, 238, 239 og 244), hvor bilagene er udstedt til selskabet, kan henføres til selskabets afgiftspligtige transaktioner. Retten har bl.a. lagt vægt på, at indkøb af arbejdstøj og værktøj til [person1] er sket efter den 1. november 2021, hvor [person1] blev ansat. Selskabet har herefter ret til fradrag for den betalte købsmoms, jf. momslovens § 37.
Idet Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms på 4.561 kr., ændres Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt, således at ikke godkendt fradrag for købsmoms nedsættes med 860 kr. og herefter udgør 3.701 kr. (1.310 kr. + 2.391 kr.)
Punkt 10 – Telefon
Da selskabet har bogført bilag nummer 142 både på konto 3620 og 3621, hvor købsmomsen udgør 60 kr. (afrundet), finder Landsskatteretten, at det er med rette, at Skattestyrelsen har nedsat selskabets købsmoms med 60 kr.
Retten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.
Landsskatteretten ændrer hermed Skattestyrelsens afgørelse med 860 kr., hvorefter ændringen af selskabets momstilsvar for afgiftsperioderne i 2021 udgør 13.441 kr. (14.301 kr. – 860 kr.)
Ændringen resulterer i nedenstående købsmoms pr. kvartal:
1. kvartal | 2. kvartal | 3. kvartal | 4. kvartal | I alt | |
Købsmoms | 2.000 kr. | 1.019 kr. | 2.414 kr. | 8.008 kr. | 13.441 kr. |
Samlet købsmoms ændret til | 7.994 kr. | 18.892 kr. | 13.708 kr. | 3.506 kr. | 44.100 kr. (43.240 kr.+ 860 kr.) |