Kendelse af 23-02-2024 - indlagt i TaxCons database den 19-03-2024
Denne sag er i medfør af skatteforvaltningslovens § 35 g en genoptagelse af Landsskatterettens afgørelse af 26. juli 2023 i sag [sag1], hvor Landsskatteretten nedsatte virksomhedens fradrag for købsmoms for de påklagede afgiftsperioder.
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Virksomhedens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Afgiftsperioderne 2017 | |||
| |||
Købsmoms | 826.400 kr. | 1.046.197 kr. | Nedsættes til 387.837 kr. |
2. kvartal | |||
Købsmoms | 1.367.780 kr. | 1.762.688 kr. | Nedsættes til 1.272.894 kr. |
3. kvartal | |||
Købsmoms | 1.298.763 kr. | 1.622.989 kr. | Nedsættes til 1.222.434 kr. |
4. kvartal | |||
Købsmoms | 1.164.315 kr. | Yderligere fradrag | Nedsættes til 438.917 kr. |
Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], CVR-nr. [...1], blev ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, stiftet af [person1] den 16. november 2012 under branchekoden Engroshandel med kød og kødprodukter. Virksomheden drev tillige handel med kødprodukter fra en forretning [virksomhed2] beliggende [adresse1] i [by1].
Virksomheden har angivet følgende købsmoms i 2017:
1. kvartal 1.046.197 kr.
2. kvartal 1.762.688 kr.
3. kvartal 1.622.989 kr.
4. kvartal 0 kr.
Ved afgørelse af 17. juni 2019 traf Skattestyrelsen afgørelse om ændring af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioden 1. januar 2017 – 31. december 2017. Skattestyrelsen opgjorde virksomhedens købsmoms for de første 3. kvartaler skønsmæssigt på baggrund af virksomhedens indberettede salgsmoms. For 4. kvartal 2017 var der ikke indberettet købsmoms, og derfor skønnede Skattestyrelsen købsmoms for 4. kvartal 2017 på baggrund af en bruttoavance på 24,2 %. Fradrag for købsmoms blev opgjort til henholdsvis 826.400 kr. i 1. kvartal, 1.367.780 kr. i 2. kvartal, 1.298.763 kr. i 3. kvartal og 1.164.315 kr. i 4. kvartal, eller i alt 4.657.258 kr.
Afgørelsen blev påklaget til Landsskatteretten.
Landsskatteretten nedsatte i afgørelse af 26. juli 2023 virksomhedens fradrag for købsmoms for perioderne 1. og 2. kvartal 2017 til 0 kr. For momsperioderne 3. og 4. kvartal 2017 godkendte Landsskatteretten på baggrund af fremlagte købsbilag fradrag for købsmoms med henholdsvis 385.152 kr. i 3. kvartal 2017 og 821 kr. i 4. kvartal 2017.
Den 26. oktober 2023 anmodede virksomhedens repræsentant om genoptagelse af Landsskatterettens afgørelse af 26. juli 2023. Med anmodningen blev fremlagt yderligere en række købsbilag. Anmodning om genoptagelse blev på denne baggrund imødekommet af Landsskatteretten i afgørelse af 13. december 2023, for så vidt angik virksomhedens købsmoms.
Der er ved fremlæggelse af bilagene ikke vedlagt specifikation af opgjort købsmoms. På baggrund af de fremlagte bilag har Skattestyrelsen i udtalelse af 10. januar 2024 opgjort købsmoms til i alt 3.069.522 kr. fordelt på kvartalerne i 2017:
Det fremgår af de fremlagte bilag, at hovedparten af købsfakturaer i perioden 1. januar – 31. december 2017 vedrører køb fra [virksomhed3] og [virksomhed4] med opgjort købsmoms på henholdsvis 1.465.196,49 kr. og 1.323.586,67 kr. Der fremgår endvidere fakturaer fra [person2], [virksomhed4], [person3] og [virksomhed5] [by2].
Af faktura 62543 dateret den 20. januar 2017 fra [virksomhed3] A/S fremgår eksempelvis levering af unge dyr, milt, tapper, kalv, udbenet, lever, haler, hjerter, tunger, nyrer og køller i perioden 16. januar 2017 til den 20. januar 2017. Der er i denne periode leveret i alt 3.988,62 kg. unge dyr. Varebeløbet udgør totalt 119.749,82 kr. eksklusive moms. Moms heraf er opgjort til 49.937,46 kr. Disse oplysninger fremgår generelt af fakturaer fra ovenstående leverandører.
Det fremlagte materiale indeholder herudover bilag, hvor momsbeløbet ikke er anført, momsfri bilag eks. opkrævninger fra fødevarestyrelsen, rykkerskrivelser, salgsbilag, betalingsservice samt bilag som ikke er udstedt til virksomheden. Der fremkommer endvidere bilag i flere kopier.
Skattestyrelsen har skønnet virksomhedens købsmoms for 1. – 4. kvartal til henholdsvis 826.400 kr., 1.367.780 kr., 1.298.763 kr. og 1.164.315 kr.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:
”Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
(...)
Virksomheder, der er registreret efter momslovens §§ 47, 49, 51 eller 51 a, skal angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden.
Moms forfalder til betaling den 1. i den måned, hvor angivelsen skal indgives, og skal indbetales senest samtidig med angivelsesfristens udløb. Se opkrævningslovens § 2, stk. 4.
Virksomheden kan fratrække købsmomsen i momsopgørelsen på indkøb af varer og ydelser, der udelukkende bruges til virksomhedens leverancer, når leverancerne ikke er fritaget for afgift efter momslovens § 13. Reglerne om fradragsret for købsmoms står i momslovens §§ 37 - 42.
Det er en betingelse for at få fradrag for købsmoms, at virksomheden kan fremlægge dokumentation herfor i form af korrekte fakturaer. Reglerne står i momslovens § 37 og momsbekendtgørelsens § 82.
Efter momslovens § 55, skal registrerede virksomheder føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og for Skattestyrelsens kontrol med afgiftens berigtigelse.
Registrerede virksomheder skal efter momslovens § 74, stk. 4, udlevere regnskabsmaterialet til Skattestyrelsen, når Skattestyrelsen anmoder herom.
Kan størrelsen af det tilsvar som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan Skattestyrelsen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Som det fremgår under afsnittet om "faktiske forhold", har vi gentagne gange rykket for virksomhedens regnskabsmateriale for kontrolperioden.
Vi har modtaget 2 mails den 6. december 2017, som er vedlagt følgende materiale:
• | En kopi af momsindberetningen for 1. kvartal 2017. |
• | Kontoudskrift der viser bogføringen på konto 64000 (salgsmoms /udgående moms) for 3. kvartal 2017. |
• | Kontoudskrift der viser bogføringen på konto 64040 (moms af ydelser indkøbt fra udlandet) og et kontoudskrift der viser bogføringen på konto 64060 (købsmoms/ indgående moms). Begge for 1. kvartal 2017. Ved mail af 7. februar 2018, modtager vi kontokortene som viser bogføringen på samtlige drifts- og balancekonti for 3. kvartal 2017. |
Vi har ikke modtaget anden bogføringsmateriale for 2017 eller nogen bilagsdokumentation for virksomhedens angivne købsmoms for 2017.
Skattestyrelsen kan derfor ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Det er en betingelse for at få fradrag for købsmoms, at virksomheden kan fremlægge dokumentation herfor i form af korrekte fakturaer. Reglerne står i momslovens § 37 og momsbekendtgørelsens § 82. Eftersom vi ikke har modtaget nogen dokumentation for virksomhedens købsmoms, kan der som udgangspunkt ikke godkendes fradrag herfor.
Vi har dog undtagelsesvis valgt at godkende fradrag for købsmoms af det vareforbrug, som må anses for at være medgået til at opretholde et varesalg svarende til grundlaget for den angivne salgsmoms. I den forbindelse lægger vi til grund, at virksomheden har haft en momspligtig omsætning svarende til grundlaget for den salgsmoms der er angivet for 1., 2. og 3. kvartal 2017. Derfor ændrer vi ikke på den angivne salgsmoms for de omhandlende perioder.
For 1., 2. og 3. kvartal 2017 agter vi derfor at ændre den af virksomheden angivne købsmoms, så den alene svarer til momsen af det vareforbrug der er medgået til at opretholde det pågældende varesalg. I den forbindelse har vi bortset fra forskydninger i virksomhedens varelager, hvorved virksomhedens vareforbrug anses for at svare til periodens varekøb. Vareforbruget I varekøbet er beregnet på baggrund af en gennemsnitlig bruttoavance for branchen, som for 2017 har udgjort 24,2 % (jf. vedlagte bilag 1).
Der er ikke godkendt fradrag for købsmoms af andre driftsudgifter, da der ikke er modtaget nogen dokumentation herfor.
Købsmoms af virksomhedens kapacitetsomkostninger (husleje, telefon, kontorartikler, transportudgifter m.v.) skønnes at udgøre 0 kr. Dette skyldes, at vi ikke har modtaget nogen bilagsdokumentation for disse udgifter, herunder for at de pågældende udgifter er afholdt eller om de er momsbelagt eller ej. Der gælder særlige fradragsregler for en lang række af disse udgiftsarter. Således kan udgifter til husleje være momsfri (jf. momslovens § 13 stk. 1, nr. 8). Andre udgiftsarter kan på grund af delvis privat benyttelse eller andre særregler i momsloven, være underlagt begrænset momsfradrag. Der henvises herved til momslovens§ 37 stk. 1, § 38 stk. 2, § 40, § 41 og § 42. Vi har ikke modtaget nogen bilagsdokumentation herfor, jf. kravene hertil i momsbekendtgørelsen § 82.
På grund af manglende dokumentation for købsmoms, fastsætter Skattestyrelsen virksomhedens købsmoms skønsmæssigt. Grundlaget herfor er en gennemsnitlig bruttoavance for 2017 på 24,2 % for virksomheder der driver engroshandel med kød og kødprodukter (jf.vedlagte bilag 1).
Endvidere bemærkes, at virksomheden tillige driver handel med kødprodukter fra en forretning beliggende på adressen:
• | [virksomhed2], [adresse1], [by1]. |
Skattestyrelsen er bekendt med, at bruttoavancen ved detailsalg er højre end ved engroshandel. Men Skattestyrelsen har valgt at foretage et forsigtigt skøn af virksomhedens bruttoavance, og benytter derfor den gennemsnitlig beregnede bruttoavance for engrossalg med kød på 24,2 % for 2017. Der henvises til vedhæftede bilag 1.
På baggrund af varesalget (den angivne salgsmoms) kan vi skønne købsmomsen af det vareforbrug/ varekøb der har været nødvendig for at have den pågældende omsætning af kødvarer.
Købsmomsen af virksomhedens varekøb for de enkelte kvartaler, er skønnet som følger:
(...)
For 1. kvartal 2017 | kr. |
Skønnet købsmoms (udgør 75,8 % af salgsmomsen) | 826.400 |
(...)
For 2. kvartal 2017 | kr. |
Skønnet købsmoms (udgør 75,8 % af salgsmomsen) | 1.367.780 |
(...)
For 3. kvartal 2017 | kr. |
Skønnet købsmoms (udgør 75,8 % af salgsmomsen) | 1.298.763 |
Angående virksomhedens salgsmoms, lægger vi til grund, at virksomheden har haft en momspligtig omsætning svarende til grundlaget for den salgsmoms der er angivet for ovennævnte perioder. Derfor ændrer vi ikke på den angivne salgsmoms for de omhandlende perioder. Der henvises herved til momslovens § 4 stk. 1, § 23 og § 56 stk. 2.
For 4. kvartal 2017 er virksomhedens momstilsvar foreløbigt fastsat til kr. 65.000.
Skattestyrelsen har beregnet virksomhedens salgsmoms for 4. kvartal 2017 skønsmæssigt som følger:
• | Skønnet salgsmoms for 4. kvartal 2017 udgør i alt kr. 1.536.035. Grundlaget for skønnet, er gennemsnittet af den angivne salgsmoms for 1., 2. og 3. kvartal 2017. Den gennemsnitlige salgsmoms er beregnet som følger: ((1.090.237 + 1.804.460 + 1.713.408 4.608.105) I 3 = 1.536.035). |
Vi har på grund af virksomhedens manglende angivelse for perioden, foreløbig fastsat selskabets momstilsvar til kr. 65.000, der er fastlåst som salgsmoms. Virksomhedens salgsmoms skal derfor forhøjes med kr. 1.471.035.
• | På baggrund af den skønnede salgsmoms, har vi ligesom for de foregående kvartaler beregnet virksomhedens købsmoms af vareforbruget/varekøbet skønsmæssigt, på grundlag af bruttoavancen på 24,2 %, jf. vedlagte bilag 1). |
(...)
For 4. kvartal 2017 (momstilsvaret foreløbig fastsat af SKAT på kr. 65.000) | kr. |
Skønnet købsmoms (udgør 75,8 % af salgsmomsen) | 1.164.315 |
Resultatet af ovenstående er, at virksomhedens (...) skal ændres som følger:
(...)
Periode: 1. kvartal 2017 | |||
Angivet | Skønnet | Difference | |
Købsmoms | 1.046.197 kr. | 826.400 kr. | -219.797 kr. |
(...)
Periode: 2. kvartal 2017 | |||
Angivet | Skønnet | Difference | |
Købsmoms | 1.762.668 kr. | 1.367.780 kr. | -394.888 kr. |
(...)
Periode: 3. kvartal 2017 | |||
Angivet | Skønnet | Difference | |
Købsmoms | 1.622.989 kr. | 1.298.763 kr. | -324.226 kr. |
(...)
Periode: 4. kvartal 2017 | |||
Foreløbigt fastsat af SKAT | Skønnet | Difference | |
Købsmoms | 0 kr. | 1.164.315 kr. | 1.164.315 kr. |
Der henvises herved til opkrævningslovens § 5, stk. 2.
(...)
Skattestyrelsens endelige afgørelse
Advokat [person4] har i ovenstående mail anført, at virksomhedens momstilsvar for perioden 1/1- 31/12 2017 skal fastholdes til at udgøre kr. 261.531.
Momstilsvaret på kr. 261.531 beror på følgende:
| kr. | 44.040 | ||
| kr. | 62.072 | ||
| kr. | 90.419 | ||
| kr. | 65.000 | ||
| kr. | 261.531 |
Vi har gennem adskillige breve og mails meddelt virksomheden, at vi ønsker at foretage en momskontrol af virksomhedens regnskabsgrundlag for perioden 1/1 til 31/12 2017. Vi har endnu ikke modtaget det regnskabsmateriale for perioden 1/1 til 31/12 2017 som vi har anmodet om at få tilsendt.
For 4. kvartal 2017 er der ikke indberettet nogen momsangivelse for virksomheden. Periodens momstilsvar er derfor foreløbig fastsat at Skattestyrelsen til kr. 65.000.
Derfor mener vi, at momstilsvaret på kr. 261.531 for perioden 1/1-31/12 2017 ikke er retvisende.
Advokat [person4] har i ovenstående mail anført, at virksomhedens bruttoavance for perioden 1/1 til 31/12 2017 udgør 9,36 %. Som nævnt ovenfor, har vi til dato vi ikke modtaget noget regnskabsmateriale fra virksomheden, der underbygger den anførte bruttoavance på 9,36 %.
Som en konsekvens af det manglende regnskabsmateriale, har Skattestyrelsen ansat virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt som anført i vort forslag til afgørelse af 19. juni 2019.
Der henvises til opkrævningslovens § 5 stk. 2. Efter bestemmelsen kan Skattestyrelsen ansætte virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, eftersom vi ikke har modtaget nogen oplysninger af faktisk eller retlig karakter der kan begrunde et andet resultat.
Virksomheden [virksomhed1], v/[person1], er registreret med branchenummer 46 32 00 "Engroshandel med kød og kødprodukter". Vi har foretaget en udsøgning for branchenummer 46 32 00 der viser, at den gennemsnitlige bruttoavance for tilsvarende virksomheder for 2017 har udgjort 24,2 % jf. bilag 1).
Branchen (46 32 00) omfatter engroshandel med kød og kødprodukter fra både vildt og opdrættede dyr og fjerkræ. Virksomheder der beskæftiger sig med forarbejdning af kød, har en anden branchekode. Der kan f.eks. henvises til branchekode 10 11 90 og branchekode 10 13 00, hvor der foretages forarbejdning af kødprodukter.
Bruttoavancen på 24,2 % er et gennemsnit af de bruttoavancer der kan beregnes for de virksomheder der er registreret med branchekode 46 32 00. Udsøgningen tager udgangspunkt i de regnskabsoplysninger som disse virksomheder har indberettet til Skattestyrelsen for indkomståret 2017 (Business Intelligence udsøgning). Tallene skifter derfor fra år til år.
Det er derfor vores opfattelse, at de virksomheder der indgår i udsøgningen og beregningen af den anvendte gennemsnitlige bruttoavance på 24,2 %, som udgangspunkt har samme grad af produktforarbejdning som den der foretages hos [virksomhed1], v/[person1] og vi kan derfor ikke anerkende, at der skulle være nogen forskel herpå.
Når vi mangler virksomhedens regnskaber, kan Skattestyrelsen foretage en skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret, jf. opkrævningslovens § 5 stk. 2.”
Skattestyrelsen har ved udtalelse af 21. januar 2020 anført:
...”
Skattestyrelsens bemærkninger til de anbringender som [person4] har anført i klagen til Skatteankestyrelsen, jf. sagsnr. [sag2].
Da virksomhedens repræsentant, [person4], ses at have anført bemærkninger til sagen, har vi følgende kommentarer hertil:
Ved en gennemgang af regnskabsmaterialet for 2015 har Skattestyrelsen konstateret, at virksomheden ikke har foretaget en effektiv afstemning af sit kasseregnskab. Det fremgår af revisors nye bogføring for 2015, at bogføringen på konto nr. 15070 ”Kasse beholdning” har en primo saldo på kr. -25.000 og en saldo den 31. december 2015 på kr. -2.416.521 forinden kassebeholdningen udlignes til kr. 0.
Det fremgår tillige af regnskabsmaterialet, at virksomheden for perioden dagligt har modtaget større kontante indbetalinger og foretaget større kontante udbetalinger, hvorfor virksomheden burde have foretaget en daglig kasseafstemning for at sikre fuldstændigheden i regnskabet.
Virksomhedens regnskabsførelse for 2015 er fejlbehæftet og opfylder ikke kravene i bogføringsloven og mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder. Virksomhedens regnskabsgrundlag udviser samtidig en unormal lav bruttoavance for 2015, når denne sammenholdes med branchens gennemsnitlige bruttoavanceprocent for 2015. Derfor tilsidesætter vi virksomhedens regnskabsgrundlag og forhøjer virksomhedens momstilsvar skønsmæssigt, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.
(...)
Når virksomhedens regnskaber ikke er egnede som grundlag for en opgørelse af det momstilsvar som virksomheden skal angive, kan Skattestyrelsen foretage en skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret, jf. opkrævningslovens § 5 stk. 2. I mangel af en effektiv daglig kasseafstemning, der kunne have sikret regnskabernes fuldstændighed og en mere normal bruttoavance, kan Skattestyrelsen derfor med hjemmel i opkrævningslovens § 5 stk. 2 ansætte virksomhedens momstilsvar for 2015 skønsmæssigt.
Domstolspraksis viser, at skattemyndighederne kan tilsidesætte et regnskabsgrundlag og ansætte den skattepligtige indkomst og momstilsvaret skønsmæssigt, når der ikke er foretaget effektive daglige kasseafstemninger og virksomhedens bruttoavance er unormal lav i forhold til bruttoavancen for lignende virksomheder inden for samme branche. Ud over de 2 domme (SKM2009.266.ØLR og SKM2008.413.BR) som er nævnt i vores afgørelse af 13. februar 2019 kan nævnes, at Østre Landsret ved dom offentliggjort ved SKM2011.459.ØLR anerkender, at skattemyndighederne kan tilsidesætte en skatteyders regnskabsgrundlag og ansætte skatteyderens omsætning og momstilsvar skønsmæssigt, idet der ikke er foretaget effektive daglige kasseafstemninger. Ved SKM2015.183.BR har byretten godkendt, at skattemyndighederne tilsidesatte en frisørvirksomheds regnskabsgrundlag og forhøjede virksomhedens omsætning skønsmæssigt, idet regnskaberne bl.a. ikke var udarbejdet på baggrund af et afstemt kasseregnskab. De skønsmæssige forhøjelser blev foretaget på baggrund af oplysninger om virksomhedens vareforbrug og om branchens gennemsnitlige bruttoavanceprocent, hvilket ligeledes er tilfældet i Vestre Landsrets dom som er offentliggjort som SKM2004.367.VLR.
...”
Skattestyrelsen er på baggrund af en anmodning fra Skatteankestyrelsen kommet med følgende supplerende udtalelse den 10. januar 2024:
” ...
Vedhæftet fremsendes en opgørelse af virksomhedens købsmoms for 2017. Købsmomsen er opgjort på baggrund af de fremsendte bilag i jeres mail af 19. december 2019.
Vores bemærkninger og korrektioner til de fremsendte bilag, fremgår af vedhæftede regneark og korrektionerne beror på følgende fejl og mangler:
• | Under Kolonne C ”Duplikat” er anført købsbilag som er vedlagt i flere kopier. |
• | Der er bilag der ikke opfylder kravene til et momsfradrag, idet købsbilaget ikke anfører momsbeløbet. |
• | Der er bilag der vedrører momsfrie leverancer. |
• | Der er bilag der ikke beror på en købsfaktura, men som beror på en kopi af virksomhedens salgsfaktura. |
Vi har brugt jeres bilagsnummerering. Da der ikke er påført noget bilagsnummer på de sidste bilag i jeres mail, har vi tilføjet disse og givet dem bilagsnummer 230 og 231.
(...)”
Skattestyrelsen har opgjort, at købsmomsen for de fremlagte bilag udgør et totalt beløb på 3.069.522 kr. Heraf har Skattestyrelsen indstillet, at der for perioden 1. januar – 31. december 2017 godkendes yderligere momsfradrag på i alt 2.936.109 kr. fordelt således på afgiftsperioderne:
1. kvartal 2017 | 387.837 kr. |
2. kvartal 2017 | 1.272.894 kr. |
3. kvartal 2017 | 837.282 kr. |
4. kvartal 2017 | 438.096 kr. |
I alt | 2.936.109 kr. |
Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at forhøjelserne vedrørende virksomhedens fradrag for købsmoms nedsættes i overensstemmelse med de fremlagte bilag.
Repræsentanten har i anmodningen om genoptagelse som begrundelse for påstanden anført følgende:
”...
På vegne af [virksomhed1], CVR.nr. [...1] v/[person1], CPR-nr.. [...], (herefter ”klageren”) skal vi hermed venligst anmode om genoptagelse af Skatteankestyrelsens/Landsskatterettens sagsnr. [sag1] (indkomståret 2017), jf. afgørelsen af 26. juli 2023 i bilag 1
(...)
Genoptagelsen er begrundet i, at Landsskatteretten i sagsnr. [sag1] for indkomståret 2017, jf. bilag 1 har givet momsfradrag for købsmomsen for de enkelte dokumenterede købsbilag, som klageren har haft.
Klageren er således i besiddelse af alle købsbilagene for indkomståret 2017, der således berettiger til fradrag for købsmoms, jf. afgørelsen i bilag 1.
(...)
Der er således grundlag for at genoptage momsansættelsen for 2017 således, at klageren kan opnå berettiget fradrag for de købsbilag, der kan dokumenteres, jf. afgørelsen i bilag 1, og således at klageren opnår købsfradrag for moms for alle 4 kvartaler i 2017, og ikke kun for 1 kvartal og lidt mere, da klageren er i besiddelse af alle disse købsbilag, der som nye oplysninger bør indgå i sagen.
(...)”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om virksomheden for perioden 1. januar – 31. december 2017 er berettiget til yderligere fradrag for købsmoms i henhold til de nu fremlagte købsbilag.
Retsgrundlaget
Det følger af momslovens § 3, at afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.
Af momslovens § 4, stk. 1, fremgår det desuden, at der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet.
Ved opgørelsen af afgiftstilsvaret kan afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, fradrages. Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1.
Af momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015, § 82 fremgår følgende:
”Registrerede virksomheder, skal jf. § 82 til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer.”
Af momssystemdirektivets artikel 178 fremgår følgende (uddrag):
”Artikel 178
For at kunne udøve sin fradragsret skal den afgiftspligtige person opfylde følgende betingelser:
Samme momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 indeholder i kapitel 12 en række fakturakrav. Bekendtgørelsens § 58, stk. 1, fastsætter de nærmere krav til fakturaens indhold, heraf fremgår:
”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:
1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”
Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Virksomhedens indehaver har ved anmodningen om genoptagelse fremlagt en række købsbilag.
Retten finder, at virksomheden ved fremlæggelsen af bilagene har godtgjort, at der er sket levering og betalt moms, hvorfor betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 og momssystemdirektivet er opfyldt.
Skattestyrelsen har i udtalelse af 10. januar 2024 for afgiftsperioderne 1., 2., 3. og 4. kvartal 2017 vedlagt specifikation af opgjort købsmoms og på baggrund heraf opgjort købsmoms for de bilag, som ifølge Skattestyrelsen opfylder fakturakravene i bekendtgørelsens § 58, stk. 1:
Periode Opgjort moms Godkendt moms
I alt 3.069.522 kr. 2.936.109 kr.
Landsskatteretten finder, at de af Skattestyrelsen i udtalelsen opgjorte beløb vedrørende købsmoms opfylder betingelserne i henhold til momslovens § 37 for fradrag.
I det fremlagte materiale er der således dubletter og enkelte købsbilag, som ikke opfylder fakturakravene i bekendtgørelsens § 58, stk. 1, da der ikke er tale om regnskabsbilag, såsom rykkerskrivelser, bilag uden angivelse af moms, salgsbilag, momsfri bilag og bilag som ikke er udstedt til virksomheden. Landsskatteretten finder, at disse bilag ikke opfylder kravene for fradrag for købsmoms.
Landsskatteretten finder herefter, at virksomheden er berettiget til følgende fradrag for købsmoms for afgiftsperioderne i 2017, idet virksomheden tillige er berettiget til fradrag for købsmoms i henhold til tidligere fremlagte købsbilag (385.152 kr. + 821 kr.):
Periode Købsmoms
I alt 3.322.082 kr.
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse vedrørende købsmoms for 2017 og nedsætter fradrag for købsmoms med henholdsvis 438.563 kr. i 1. kvartal, 94.886 kr. i 2. kvartal, 76.329 kr. i 3. kvartal og 725.398 kr. i 4. kvartal.