Kendelse af 18-07-2024 - indlagt i TaxCons database den 19-09-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2020 Yderligere godkendt fradrag for lønudgifter | 0 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 185.625 kr. |
Indkomståret 2021 Yderligere godkendt fradrag for lønudgifter | 0 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 423.090 kr. |
Indkomståret 2022 Yderligere godkendt fradrag for lønudgifter | 0 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 88.175 kr. |
[virksomhed1] ApS, herefter selskabet, blev stiftet den 3. april 2013 og er fortsat aktivt. Selskabet er ejet og drevet af [person1]. Selskabet er registreret under branchekoden 439990 ”Anden Bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering”. Formålet med selskabet er entreprenørvirksomhed.
Selskabet har i den påklagede periode været registreret med 2-5 ansatte og 2-4 årsværk.
Selskabet har i 2020 afholdt lønudgifter med i alt 1.266.567 kr. fordelt på 3 ansatte. Heraf er [person1] lønnet med i alt 554.344 kr.
Selskabet har i 2021 afholdt lønudgifter med i alt 1.508.833 kr. fordelt på 5 ansatte. Heraf er [person1] lønnet med i alt 555.004 kr.
Selskabet har i 2022 afholdt lønudgifter med i alt 1.803.607 kr. fordelt på 5 ansatte. Heraf er [person1] lønnet med i alt 555.004 kr.
Selskabet blev momsregistreret den 3. april 2013 og blev den 1. august 2013 registreret for selskabsskat, A-skat, AM-bidrag og ATP. Selskabet afregner moms kvartalsvis.
Selskabet har angivet følgende momstilsvar:
Periode | Salgsmoms | Købsmoms | Momstilsvar | |
1. kvartal 2020 | 496.853 kr. | 380.224 kr. | 116.629 kr. | |
2. kvartal 2020 | 871.606 kr. | 826.400 kr. | 45.206 kr. | |
3. kvartal 2020 | 1.520.541 kr. | 1.006.731 kr. | 513.810 kr. | |
4. kvartal 2020 | 908.147 kr. | 808.015 kr. | 100.132 kr. | |
I alt | 3.797.147 kr. | 3.021.370 kr. | 775.777 kr. | |
1. kvartal 2021 | 428.498 kr. | 385.652 kr. | 42.846 kr. | |
2. kvartal 2021 | 795.352 kr. | 651.275 kr. | 144.077 kr. | |
3. kvartal 2021 | 996.538 kr. | 614.958 kr. | 381.580 kr. | |
4. kvartal 2021 | 777.543 kr. | 663.685 kr. | 113.858 kr. | |
I alt | 2.997.931 kr. | 2.315.570 kr. | 682.361 kr. | |
1. kvartal 2022 | 811.241 kr. | 457.221 kr. | 354.020 kr. | |
2. kvartal 2022 | 587.537 kr. | 567.591 kr. | 19.946 kr. | |
3. kvartal 2022 | 683.897 kr. | 620.603 kr. | 63.294 kr. | |
4. kvartal 2022 | 833.320 kr. | 672.226 kr. | 161.094 kr. | |
I alt | 2.915.995 kr. | 2.317.641 kr. | 598.354 kr. | |
Totalt | 9.711.073 kr. | 7.664.581 kr. | 2.056.492 kr. |
Skattestyrelsen har i forbindelse med kontrol af selskabets underleverandørudgifter fundet anledning til at se nærmere på selskabets momstilsvar. Som følge heraf har Skattestyrelsen forhøjet selskabets købsmoms med 696.980 kr. for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2022. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms vedrørende fakturaer udstedt af nedenstående underleverandører og manglende dokumentation for bogførte udgifter.
Underleverandører | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
[virksomhed2] ApS | 392.700 kr. | 98.175 kr. | 490.875 kr. |
[virksomhed3] | 609.800 kr. | 152.540 kr. | 762.250 kr. |
[virksomhed4] | 135.000 kr. | 33.750 kr. | 168.750 kr. |
[virksomhed5] AS ApS | 555.100 kr. | 138.775 kr. | 693.875 kr. |
[virksomhed6] ApS | 745.260 kr. | 185.565 kr. | 927.825 kr. |
[virksomhed7] ApS | 352.700 kr. | 88.175 kr. | 440.875 kr. |
I alt | 2.787.560 kr. | 696.980 kr. | 3.484.250 kr. |
Skattestyrelsen har som følge af nægtelsen af fradrag for købsmomsen forhøjet selskabets A-skat og AM-bidrag med samlet 1.635.267 kr., idet Skattestyrelsen har anset betalingerne af fakturaerne for at være afholdt for at dække over løn til uregistrerede ansatte. Skattestyrelsen har som konsekvens heraf forhøjet selskabets lønudgifter med i alt 2.787.560 kr., svarende til fakturabeløbene ekskl. moms. Skattestyrelsen ændrede tilsvarende selskabets skattemæssige fradrag for udgifter til underleverandører, hvorefter selskabets skatteansættelse forblev uændret.
Følgende forhold gør sig gældende for underleverandørerne:
[virksomhed2] ApS, CVR-nr. [...1], herefter [virksomhed2], har tidligere været registreret som [virksomhed8] ApS. [virksomhed2] blev stiftet den 5. juni 2013 og har branchekoden 431200 ”forberedende byggepladsarbejde” samt bibrancherne 782000 ”Vikarbureauer” og 494100 ”Vejgodstransport”. Formålet er at drive virksomhed ved at yde forretningsservice og administration af søster- og datterselskaber. [virksomhed2] er under konkurs.
[virksomhed2] har ikke været registreret med ansatte.
Selskabet har fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed2]:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
20.11.2020 | 1485 | 293.700 kr. | 73.425 kr. | 367.125 kr. |
20.11.2020 | 1486 | 99.000 kr. | 24.750 kr. | 123.750 kr. |
I alt | 392.700 kr. | 98.175 kr. | 490.875 kr. |
Faktura 1485 har varebeskrivelsen: ”PROJECT: [adresse1], [by1] – FACADEARBEJDE ILF. AFTALE 293.700,00EX MOMS”. Selskabet har fremlagt entrepriseaftale med [virksomhed2]. Det er specificeret, at arbejdet vedrører montage af 300 m2 STO Therm Mineral facadesystem med 250 mm facadeisolering samt opsætning af 65 m2 STO Inno Drain sokkelisolering i samlet tykkelse på 240 mm med efterfølgende sokkelpuds og sokkelmaling. Tilhørende aftalen er det nævnt, at der foreligger bilag i form af projektgrundlag samt tidsplan. Disse bilag er ikke fremlagt.
Faktura 1486 har varebeskrivelsen ”PROJECT: [adresse2] – FACADEARBEJDE IFL. AFTALE 99.000,00EX MOMS PROJECT: [adresse2] – FACADEARBEJDE IFL. AFTALE 99.000,00 EX MOMS PROJECT: [adresse2] – FACADEARBEJDE IFL. AFTALE 99.000EX MOMS”. Der foreligger ikke yderligere dokumentation for denne faktura.
Skattestyrelsen har oplyst, at der er foretaget overførsler til udlandet via en betalingsplatform, og at Skattestyrelsen har konstateret, at der på fakturaer udstedt af [virksomhed2] er anført bankoplysninger tilhørende andre juridiske enheder.
Herudover har Skattestyrelsen oplyst, at [virksomhed2] anvender 11-12 bankkonti i forskellige pengeinstitutter tilhørende forskellige lønmodtagere og virksomheder, som ikke er registreret tilknyttet [virksomhed2]. Skattestyrelsen har også oplyst, at selskabets direktør, [person2], er direktør i en række selskaber. Skattestyrelsen har yderligere oplyst, at [virksomhed2] fakturerer til mange forskellige brancher, at [virksomhed2] ikke har afholdt almindelige driftsomkostninger og ikke har angivet moms og A-skatter, samt at [virksomhed2] ikke besvarer Skattestyrelsens henvendelser.
[virksomhed3], CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed3]. [virksomhed3] startede den 1. november 2019 og er registreret med branchekoden 412000 ”Opførelse af bygninger” samt bibrancherne 4511110 ”Engroshandel med personbiler, varebiler og minibusser”, 467320 ”Engroshandel med lak, maling, tapet, gulvbelægning m.v.” og 494100 ”Vejgodstransport”. Der er ikke angivet et formål med virksomheden. [virksomhed3] er ophørt.
[virksomhed3] har fra den 1. juni 2020 til den 31. december 2021 haft registreret 3-4 ansatte svarende til 0-2 årsværk.
Selskabet har fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed3]:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
10.06.2020 | 206 | 349.800 kr. | 87.450 kr. | 437.250 kr. |
31.03.2021 | 1120 | 115.000 kr. | 28.750 kr. | 143.750 kr. |
31.03.2021 | 1121 | 145.000 kr. | 36.250 kr. | 181.250 kr. |
I alt | 609.800 kr. | 152.450 kr. | 762.250 kr. |
Faktura 206 har varebeskrivelsen: ”Projekt [adresse3], Gasbeton montage ifl. Aftale”. Fakturaen angiver ikke betalingsdato eller referencer for betalingen.
Faktura 1120 har varebeskrivelsen: ”[adresse4] Aconto 1”. Fakturaen er herudover opbygget på samme vis som faktura 206. Betalingsoplysningerne er ikke enslydende med faktura 206.
Faktura 1121 har varebeskrivelsen ”[adresse5], [by2], Aconto 1”. Fakturaen er herudover opbygget på samme vis som faktura 206. Betalingsoplysningerne er enslydende med faktura 1120.
Som yderligere dokumentation vedrørende fakturaerne har selskabet fremlagt en mail af 19. april 2021, hvor [person3] har sendt faktura 1120 og 1121. Af mailen fremgår ”Sending you the last invoices. Please confirm that we don’t have any other financial standing with each other”.
Selskabet har i tilknytning til de tre fakturaer fremlagt tre entrepriseaftaler. Herudover har selskabet fremlagt en udskrift fra Erhvervsstyrelsens hjemmeside vedrørende [virksomhed3] dateret den 12. marts 2023.
Skattestyrelsen har oplyst, at styrelsen ikke har kunnet komme i kontakt med [virksomhed3], at [virksomhed3] ikke har indsendt bogføring eller andet regnskabsmateriale, at momsindberetningerne ikke stemmer med virksomhedens aktivitet, at der ikke er afholdt driftsudgifter på virksomhedens bankkonti, at der på flere fakturaer er angivet betaling til andre end virksomheden, at virksomheden har bankkonti i flere lande, og at virksomhedens bankkonti i Danmark er ophørt i 2020.
[virksomhed4], CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed4], er startet den 10. juli 2020 og er registreret med branchekoden 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkerivirksomhed” samt bibranchen 467200 ”Engroshandel med metaller og metalmalme”. Der er ikke angivet et formål med virksomheden. Virksomheden er ophørt efter konkurs.
[virksomhed4] har ikke været registreret med ansatte.
Selskabet har fremlagt følgende faktura fra [virksomhed4]:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
20.11.2020 | 2053 | 135.000 kr. | 33.750 kr. | 168.750 kr. |
Faktura 2053 har varebeskrivelsen: ”[virksomhed1]-projekt: [adresse6] i [by3]; Aconto nr. 1 for porebetonmontage. I tilknytning til fakturaen er der fremlagt en entrepriseaftale.
Herudover er der fremlagt udskrift fra Erhvervsstyrelsens hjemmeside vedrørende [virksomhed4] samt et print af en forespørgsel på [virksomhed4]s momsnummer fra Skattestyrelsens hjemmeside. Begge er dateret den 12. marts 2023.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed4] ikke har angivet korrekt købs- og salgsmoms, og at virksomhedens fakturaer i flere tilfælde er angivet til betaling til andre end [virksomhed4].
[virksomhed5] AS ApS, CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed5]. [virksomhed5] blev stiftet den 22. januar 2018 og er registreret med branchekoden 466300 ”Engroshandel med maskiner til minedrift og bygge og anlægsvirksomhed”. Formålet med selskabet er at drive handel med maskiner, import og eksport med alle former for varer samt service og administration i forbindelse med samme. [virksomhed5] er under konkurs.
[virksomhed5] har ikke været registreret med ansatte.
Selskabet har fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed5]:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
21.09.2021 | 329 | 257.500 kr. | 64.375 kr. | 321.875 kr. |
15.11.2021 | 374 | 297.600 kr. | 74.400 kr. | 372.000 kr. |
I alt | 555.400 kr. | 138.775 kr. | 693.875 kr. |
Faktura 329 har varebeskrivelsen: ”Porrebeton [adresse7]”.
Faktura 374 har varebeskrivelsen: ”[adresse6] – Montering af skillevæg i kælder, iht. aftale.”
I tilknytning til faktura 374 har selskabet fremlagt en entrepriseaftale. Selskabet har ikke fremlagt en entrepriseaftale for faktura 329.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed5] har angivet for lidt moms i perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2021, at [virksomhed5]s bankkonto har været anvendt som betalingsreference på fakturaer udstedt af flere fakturafabrikker, at der er indbetalt ca. 40 mio. kr. på [virksomhed5]s bankkonto, at der er overført store beløb til udlandet, samt at der ikke er afholdt almindelige driftsudgifter.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed5]s direktør, [person4], har udtalt til kurator, at han alene har udført haveservice i form af træfældning og lignende arbejde. Det fakturerede arbejde vedrørende mandskabsudleje i byggebranchen har [person4] ikke kendskab til.
[virksomhed6] ApS, CVR-nr. [...5], herefter [virksomhed6]. [virksomhed6] blev stiftet den 21. september 2020 og er registreret med branchekoden 463890 ”Specialiseret engroshandel med fødevarer i.a.n.” og bibranchen 312000 ”Opførelse af bygninger”. Formålet med selskabet er at drive virksomhed med import og eksport, engroshandel, salg af frugt og grønt, kød, fisk og skaldyr samt enhver i forbindelse hermed beslægtet virksomhed. [virksomhed6] er under konkurs.
[virksomhed6] har ikke haft registrerede ansatte i den påklagede periode.
Selskabet har fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed6]:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
04.05.2021 | 93 | 130.500 kr. | 32.625 kr. | 163.125 kr. |
11.05.2021 | 236.540 kr. | 59.135 kr. | 295.675 kr. | |
31.05.2021 | 122 | 157.500 kr. | 39.375 kr. | 196.875 kr. |
31.05.2021 | 123 | 217.720 kr. | 54.430 kr. | 272.150 kr. |
I alt | 742.260 kr. | 185.565 kr. | 927.825 kr. |
Faktura 93 har varebeskrivelsen ”[adresse5] I [by2], Facadepuds, Aconto 1”.
Der er ikke fremlagt faktura for den bogførte udgift af 11. maj 2021.
Faktura 122 har varebeskrivelsen ”[adresse8] etape 2, udforelse af STO brick facadesystem”.
Faktura 123 har varebeskrivelsen ”[adresse5] I [by2], Facadepud, Aconto 2”.
Selskabet har i tilknytning til faktura 122 vedlagt en entrepriseaftale. Selskabet har ikke fremlagt entrepriseaftale for de øvrige fakturaer.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed6] ikke har besvaret Skattestyrelsens henvendelser, at der ikke er selvangivet selskabsindkomst for indkomståret 2020 og 2021, at der ikke er angivet korrekt moms, at der ikke er foretaget korrekt bogføring af udgifter, og at betalingsstrømmene på bankkontoen indikerer, at [virksomhed6] har været anvendt til gennemstrømning af penge.
[virksomhed7] ApS, CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed7]. [virksomhed7] blev stiftet den 29. juni 2016 og har branchekoden 711210 ”Rådgivende ingeniørvirksomhed”. Formålet med selskabet er at drive rådgivende ingeniørvirksomhed indenfor byggeri og hermed forbundet virksomhed. Selskabets ejerskab er den 4. oktober 2021 overgået til [person5]. [virksomhed7] er under konkurs.
[virksomhed7] har i 2022 været registreret med mellem 1-3 ansatte, svarende til mellem 0,8 og 3 årsværk.
Selskabet har fremlagt følgende fakturaer fra [virksomhed7]:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
20.11.2022 | 1303 | 183.800 kr. | 45.950 kr. | 229.750 kr. |
20.11.2022 | 1304 | 168.900 kr. | 42.225 kr. | 211.125 kr. |
I alt | 352.700 kr. | 88.175 kr. | 440.875 kr. |
Faktura 1303 har varebeskrivelsen ”[adresse6], Gasbetonmontage bygning B og E aconto nr. 1 (jf. godkendte acontobegæring)”.
Faktura 1304 har varebeskrivelsen ”[adresse9] i [by4], gasbetonmontage aconto nr. 1 (jf. godkendte acontobegæring)”.
Selskabet har i tilknytning til faktura 1304 fremlagt en entrepriseaftale. Selskabet har ikke fremlagt en entrepriseaftale for faktura 1303.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed7]s ejer og direktør [person5] har udtalt, at han er blevet snydt. Skattestyrelsen har hertil oplyst, at [person5] forud for overtagelse af [virksomhed7] ikke har haft anden indtægt end kontanthjælp, at [person5] ikke har haft kapital til rådighed til opstart af virksomhed, at [person5] ikke tidligere har haft erfaring indenfor byggebranchen, at [person5] har oplyst, at han ikke har udført reelt arbejde for [virksomhed7], og at han ikke er bekendt med [virksomhed7]s udenlandske bankkonti, samt at han ikke har adgang til selskabets e-boks eller regnskabsmateriale.
Skattestyrelsen har skønsmæssigt forhøjet selskabets lønudgifter med i alt 2.787.560 kr., svarende til fakturabeløbene ekskl. moms. Skattestyrelsen har med tilsvarende beløb ændret selskabets skattemæssige fradrag for udgifter til underleverandører, hvorefter selskabets skattepligtige indkomst for indkomstårene 2020, 2021 og 2022 forbliver uændret.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:
”Afgørelse: Skattestyrelsen har ændret selskabets moms, A-skat og AM-bidrag
...
Resultatet er, at selskabet skal betale 696.980 kr. mere i moms, og at selskabet skal efterbetale A-skat og AM-bidrag med i alt 1.635.267 kr. Den skattepligtige indkomst forbliver talmæssigt uændret.
...
Ovenstående korrektioner har ingen indvirkning på den skattepligtige indkomst, da det ikke godkendte fradrag modsvares af den fradragsberettigede lønudgift.
...
1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
...
For at selskabet kan opnå skattemæssigt fradrag for udgifter afholdt af selskabet, skal udgifterne
være med til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i selskabet i henhold til statsskattelovens
§ 6, stk. 1 litra a.
Selskabet har ikke fremlagt arbejdssedler eller timeopgørelser, der kan henføres til de konkrete
fakturaer, som kan dokumentere eller på anden måde godtgøre, at de omhandlende tjenesteydelser
rent faktisk er leveret til selskabet.
Det, at der foreligger en entrepriseaftale og at fakturaerne er betalt via bankoverførsler, kan ikke
alene udgøre et sikkert bevis for, at der er leveret en ydelse til selskabet.
Dokumentationsgrundlaget i denne sag er ikke fyldestgørende ifølge Skattestyrelsens opfattelse.
Efter Skattestyrelsens opfattelse kan der rejses berettiget tvivl om realiteten af fakturaerne fra
disse underleverandører i forhold til, om der er sket levering af de fakturerede ydelser fra de pågældende underleverandører.
Skattestyrelsen har i henhold til punkt 1.1 oplistet konstaterbare faktiske forhold vedrørende de
virksomheder, som Skattestyrelsen ikke kan godkende hverken momsmæssigt eller skattemæssigt
fradrag for.
...
1.5 Skattestyrelsens endelige afgørelse
...
Vedrørende yderligere driftsomkostning eller tab på fordring
De fradragsberettigede driftsomkostninger er ifølge SL § 6, stk. 1 litra a de udgifter, som i årets
løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.
Betalinger af fiktive fakturaer henses ikke at være driftsudgifter, som kan fratrækkes efter SL § 6,
stk. 1 litra a.
Betalinger af fiktive fakturaer i et svigs kompleks anses ikke for et driftsøkonomisk tab, som er
fradragsberettiget og derfor ikke omfattet af kursgevinstlovens regler om tab på fordringer.
Det er derfor Skattestyrelsens vurdering, at udgiften til moms for 2020, 2021 og 2022 vedrørende
de af Skattestyrelsen anset fiktive fakturaer, ikke kan anses som en yderligere driftsomkostning
efter SL § 6, stk. 1 litra a, og ej heller fratrækkes som tab på en fordring efter KGL.
...”
Skattestyrelsen har sendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:
”...
Skattestyrelsens begrundelse
Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, hvor selskabet har ret til yderligere fradrag for lønudgifter, som følge af forhøjelse af selskabets A-skat og AM-bidrag.
...
Materielt
...
Ad yderligere fradrag for lønudgifter
Som konsekvens af forhøjelsen vedrørende indeholdelse af selskabets A-skat og AM-bidrag, er Skattestyrelsen enig med Skatteankestyrelsen om, at der skal godkendes et yderligere fradrag for lønudgifter på i alt 696.980 kr., som en almindelig driftsomkostning, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Årsagen til fradraget bygger dels på, at Skattestyrelsen har foretaget en længere gennemgang og beskrivelse af selskabets underleverandører, og har dermed konstateret, at der er tale om fiktive fakturaer, hvorved selskabets overførsler er anset for at dække udgifter til løn til uregistreret arbejdskraft.
Skattestyrelsen har derfor anvendt fakturaernes nettobeløb som beregningsgrundlag for at opgøre virksomhedens yderligere indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag.
Efter indeholdelsen, udgør lønudgifterne almindelige driftsomkostninger i indkomståret 2020-2022, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde selskabets indkomst.
...”
Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at selskabet har fradrag for den ej fradragsberettigede moms.
Til støtte for påstanden har repræsentanten den 10. oktober 2023 anført følgende (uddrag):
”...
Såfremt Skattestyrelsen fastholder, at selskabet ikke har fradrag for moms for 2020, 2021 og 2022,
må denne anses som en yderligere driftsomkostning efter SL § 6, stk. 1 litra a for selskabet, da
beløbet er betalt til udsteder af fakturaerne., alternativt tab på en fordring, jf. KGL.
...”
Selskabets repræsentant er ikke kommet med bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling.
Landsskatteretten skal tage stilling til, om selskabet har ret til yderligere fradrag for lønudgifter som følge af Landsskatterettens afgørelse af klagesagen med sagsnummer [sag1], hvorved selskabets indeholdelsespligtige A-indkomst og AM-bidrag blev forhøjet.
Retsgrundlaget
Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettiget i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, herunder skal udgiftsafholdelsen ligge inden for de naturlige rammer af virksomheden.
Bevisbyrden for, at der foreligger fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, påhviler - i overensstemmelse med, hvad der generelt gælder for skattemæssige fradrag – som udgangspunkt skatteyderen, jf. Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort som SKM2004.162.HR.
Den, der anser sig berettiget til fradrag for udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, må således i fornødent omfang kunne dokumentere eller i hvert fald sandsynliggøre, at betingelserne for fradrag er opfyldt.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten har i afgørelsen af klagesagen med sagsnummer [sag1] ændret Skattestyrelsens afgørelse af 20. september 2023 vedrørende selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag. I afgørelsen har retten anset fakturabeløbene inkl. moms for at være udgifter til løn til uregistreret arbejdskraft. Som konsekvens heraf har Landsskatteretten opgjort lønudgifter i selskabet til 928.125 kr. i indkomståret 2020, 2.115.450 kr. i indkomståret 2021 og 440.875 kr. i indkomståret 2022.
Efter indeholdelsen af A-skat og AM-bidrag udgør disse lønudgifter almindelige driftsomkostninger, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde selskabets indkomst. Udgiften til løn, for hvilken der er indeholdt A-skat og AM-bidrag, er en fradragsberettiget udgift efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Som konsekvens af forhøjelsen vedrørende indeholdelse af selskabets A-skat og AM-bidrag ændrer Landsskatteretten herefter Skattestyrelsens afgørelse og godkender et yderligere fradrag for lønudgifter på 185.625 kr. i indkomståret 2020, 423.090 kr. i indkomståret 2021 og 88.175 kr. i indkomståret 2022.