Kendelse af 04-09-2024 - indlagt i TaxCons database den 08-10-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
1. halvår 2016 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 86.657 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
2. halvår 2016 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 21.610 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
2. halvår 2017 | |||
Forhøjelse af momstilsvar | 28.647 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, at [person1] (herefter indehaveren) i indkomstårene 2016-2017 har været registreret med enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1] (herefter virksomheden) med CVR-nr. [...1]. Virksomheden blev opstartet den 1. januar 2009 og er registreret under branchekoden ”691000 Juridisk bistand”.
Virksomheden har siden den 1. januar 2015 været momsregistreret med halvårlig afregningsperiode.
Indehaveren har for afgiftsperioderne i 2016 indberettet følgende momstilsvar:
Indberettet | 1. halvår 2016 | 2. halvår 2016 | Totaler |
Salgsmoms | 206.111 | 247.606 | 453.717 |
Købsmoms | 76.616 | 57.122 | 133.738 |
Momstilsvar | 129.495 | 190.494 | 319.979 |
Indehaveren har for afgiftsperioderne i 2017 indberettet følgende momstilsvar:
Indberettet | 1. halvår 2017 | 2. halvår 2017 | Totaler |
Salgsmoms | 301.430 | 319.272 | 620.702 |
Købsmoms | 80.615 | 105.845 | 186.460 |
Momstilsvar | 220.815 | 213.427 | 434.242 |
Skattestyrelsen har den 9. juni 2022 fremsendt en materialeindkaldelse til virksomheden. Herefter og frem til januar 2023 har Skattestyrelsen haft løbende kontakt med indehaverens revisor.
Den 24. januar 2023 har Skattestyrelsen modtaget regnskabsmateriale vedrørende indkomstårene 2015, 2016 og 2017.
Den 20. februar 2023 har Skattestyrelsen modtaget kontospecifikationer samt momskoder for indkomstårene 2015 og 2016.
Skattestyrelsen har herefter anmodet om efterposteringer for indkomståret 2017.
Den 14. april 2023 har indehaverens revisor givet besked til Skattestyrelsen om, at indehaveren ikke er i besiddelse af efterposteringerne for indkomståret 2017.
Virksomhedens bogføring viser følgende momstilsvar:
Bogføring | 1. halvår 2016 | 2. halvår 2016 | Totaler |
Salgsmoms | 292.768 | 275.107 | 567.875 |
Købsmoms | 76.616 | 63.013 | 139.629 |
Tilsvar | 216.152 | 212.094 | 428.246 |
Bogføring | 1. halvår 2017 | 2. halvår 2017 | Totaler |
Salgsmoms | 301.430 | 320.891 | 622.321 |
Købsmoms | 80.615 | 78.817 | 159.432 |
Tilsvar | 220.815 | 242.074 | 462.889 |
Den 7. juli 2023 har Skattestyrelsen fremsendt forslag til afgørelse til indehaveren.
Den 9. august 2023 har Skattestyrelsen modtaget indehaverens bemærkninger til forslaget.
Skattestyrelsen har herefter truffet den påklagede afgørelse den 11. august 2023 om forhøjelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne i 2016 og 2017, hvorefter virksomhedens indberettede momstilsvar blev ændret fra i alt 319.979 kr. til 428.246 kr. for 2016 og fra i alt 434.242 kr. til 462.889 kr. for 2017.
Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens momstilsvar med henholdsvis 86.657 kr. i 1. halvår 2016, 21.610 kr. i 2. halvår 2016 og 28.647 kr. i 2. halvår 2017 på baggrund af virksomhedens bogføring.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:
”(...)
Virksomheden skal for hver afgiftsperiode opgøre den udgående og den indgående afgift. Forskellen udgør virksomhedens afgiftstilsvar, med henvisning til momslovens § 56, stk. 1, 2 og 3. Endvidere skal registrerede virksomheder efter udløbet af hver afgiftsperiode angive størrelsen af virksomhedens udgående- og indgående moms med henvisning til momslovens § 57 stk. 1.
Vi har opgjort din virksomheds momstilsvar på grundlag af de saldobalancer og kontospecifikationer, som vi har modtaget for årene 2016, 2017 og 2020.
Vores kontrol af din virksomhed har derfor taget udgangspunkt i det materiale, som vi har modtaget frem til og med den 14. april 2023, og omfatter perioden 1. januar 2015 til 31. december 2020.
Vi har i forbindelse med vores gennemgang konstateret, at du ikke har angivet korrekt moms til Skattestyrelsen.
I opgørelserne nedenfor kan du se virksomhedens momstal opgjort ud fra det momstilsvar, virksomheden har indberettet til os på tidspunktet for kontrollens opstart.
Da der er differencer mellem bogføringen og det af virksomhedens angivne momstilsvar, ændrer vi momstilsvarene, så de er i overensstemmelse med bogføringen.
2016 | |||
Momstilsvar ifølge bogføringen | 1. halvår | 2. halvår | Totaler |
Salgsmoms | 292.768 | 275.107 | 567.875 |
Købsmoms | 76.616 | 63.013 | 139.629 |
Tilsvar | 216.152 | 212.094 | 428.246 |
Indberettet tilsvar | |||
Salgsmoms | 206.111 | 247.606 | 453.717 |
Købsmoms | 76.616 | 57.122 | 133.738 |
Tilsvar | 129.495 | 190.484 | 319.979 |
Differencer | |||
Salgsmoms | 86.657 | 27.501 | 114.158 |
Købsmoms | 0 | 5.891 | 5.891 |
Tilsvar | 86.657 | 21.610 | 108.267 |
Vi har afstemt momsen ud fra saldobalancen pr. 31. december 2016.
Af ovenstående opgørelse fremgår det, at vi har beregnet en forhøjelse af momstilsvaret på 108.267 kr. i henhold til momslovens § 56, stk. 1, svarende til det momstilsvaret ifølge bogføringen på 428.246 kr., fratrukket det indberettede momstilsvar på 319.979 kr.
2017 | |||
Momstilsvar ifølge bogføringen | 1. halvår | 2. halvår | Totaler |
Salgsmoms | 301.430 | 320.891 | 622.321 |
Købsmoms | 80.615 | 78.817 | 159.432 |
Tilsvar | 220.815 | 242.074 | 462.889 |
Indberettet tilsvar | |||
Salgsmoms | 301.430 | 319.272 | 620.702 |
Købsmoms | 80.615 | 105.845 | 186.460 |
Tilsvar | 220.815 | 213.427 | 434.242 |
Differencer | |||
Salgsmoms | 0 | 1.619 | 1.619 |
Købsmoms | 0 | -27.028 | 27.028 |
Tilsvar | 0 | 28.647 | 28.647 |
Vi har afstemt momsen ud fra saldobalancen pr. 31. december 2017.
Af ovenstående opgørelse fremgår det, at vi har beregnet en forhøjelse af momstilsvaret på 28.647 kr. i henhold til momslovens § 56, stk. 1, svarende til det momstilsvaret ifølge bogføringen på 462.889 kr., fratrukket det indberettede momstilsvar på 434.242 kr.
(...)
Ud fra det modtagne materiale har vi ingen ændringer til momstilsvaret for 2015, 2018 og 2019, da der ikke er kommet nye oplysninger dertil.
Vi har tidligere bedt om at se dit regnskabsmateriale ved brev af 11. maj 2021 for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2019.
Din revisor efterangav et momstilsvar for 2. halvår 2018 12.123 kr. og et momstilsvar for 1. halvår 2019 med 708 kr. og 2. halvår 2019 med 10.205 kr. i alt 10.913 kr.
1.5 Svar på bemærkninger til brev fra revisor af 9. august 2023
Da der ikke er fremkommet nye oplysninger i sagen og at der er rettet op på forholdet efterfølgende ændrer ikke på, at virksomheden skulle have fulgt op på det i tidligere perioder. Det ændrer derfor ikke på vores vurdering af den grove uagtsomhed. Vi fastholder de ændringer, der er varslet i brev af 7. juli 2023.
Vi er fortsat af den opfattelse, at der foreligger grov uagtsomhed, idet der ikke er foretaget korrekt indberetning af momstilsvaret i overensstemmelse med de foreliggende årsregnskaber. Vi henviser til SKM2016.229. BR, hvor det vurderes groft uagtsomt, at indehaver ikke havde opfyldt sin pligt til at undersøge og sikre korrekt indberetning af moms.
1.6 Ændring af momstilsvar for 2016 og 2017
Den ordinære frist for fastsættelse eller ændring af momstilsvar for perioden 1. januar 2016 til 31. december 2017, er udløbet efter skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1.
Det er vores opfattelse, at sagen er omfattet af de ekstraordinære frister, som fremgår af skatteforvaltningsloven § 32. Med henvisning til skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1 nr. 3 kan et momstilsvar fastsættes eller ændres, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at momstilsvaret er fastsat på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
Det er vores opfattelse, at der i dette tilfælde er tale om minimum grov uagtsomhed i forbindelse med, at du har angivet for lidt moms i perioden 1. januar 2016 til 31. december 2017.
Ifølge skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 kan en ansættelse i henhold til de i stk. 1 nævnte tilfælde kun foretages, hvis betingelserne omkring 6 måneders reaktionsfristen i skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 er overholdt.
6 måneders fristen regnes fra det tidspunkt, hvor Skatteforvaltningen har erhvervet et tilstrækkeligt grundlag for at kunne varsle en korrekt afgørelse. Vi anser kundskabstidspunktet for at være den 14. april 2023, hvor vi har modtaget mail fra din revisor med dokumentation, der danner grundlag for opgørelsen.
Vi har først efter denne dato kunnet opgøre vores krav, hvorfor det er vores opfattelse, at der kan ske genoptagelse efter Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, og at 6 måneders fristen løber fra modtagelsen af den sidste del af dokumentationen, der danner grundlag for vores opgørelse. Det er således vores opfattelse, at fristen for at ændre momstilsvaret for perioden 1. januar 2016 til 31.december 2017 er den 14. oktober 2023.
SKM2018.481.HR. Højesteret finder i dommen, at kundskabstidspunktet må anses for at være det tidspunkt, hvor SKAT er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse.
Øvrige punkter
Det skal bemærkes, at vi i forbindelse med kontrollen ikke har haft mulighed for at gennemgå dine bilag for perioden. Vi har således ikke taget stilling til, eller godkendt de enkelte bilag.
(...)”
I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen den 23. november 2023 fremkommet med følgende bemærkninger:
”(...)
Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.
Virksomheden har vedlagt bilag A, som ikke er relevant for 2016 og 2017, da reguleringerne er bogført i 2019.
(...)”
Indehaveren har nedlagt påstand om, at der ikke er grundlag for at forhøje virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2016 samt 2. halvår 2017.
Indehaveren har anført følgende til støtte herfor:
”(...)
Det er min opfattelse, at momstilsvaret for 2016 er i overensstemmelse med det indberettede momstilsvar for samme år. Det samme gør sig gældende for 2017.
Det gøres derfor gældende, at momslovens § 56 og § 57 ikke er overtrådt vedrørende 2016 og 2017.
Vedrørende behandling af klagen henviser jeg til det materiale, som virksomhedens revisor, statsautoriseret revisor [person2], tidligere har fremsendt til Skattestyrelsen.
Herudover anføres følgende vedrørende 2016 og 2017.
Det er korrekt, som angivet i afgørelsen af 11. august 2023, at der vedrørende årene 2016 og 2017 er differencer mellem momstilsvaret i henhold til bogføring og det indberettede tilsvar.
Det skal dog hertil oplyses, at det indberettede tilsvar for 2016 er korrekt. I 2016 er der foretaget indberetning i forbindelse med den omsætning, der var bogført, med fradrag af de tab og tilbageførte salærer, som jeg måtte konstatere skulle foretages vedrørende sager.
Jeg har i sommeren 2016 gennemgået min liste over tilgodehavender/udestående fordringer sammen med din daværende bogholder og har i den forbindelse konstateret, at der indestod væsentlige tilgodehavender, der var tabt eller hvor salæret skulle tilbageføres
Det samme gør sig gældende for 2017, idet jeg dog hertil skal bemærke, at jeg kan konstatere, at man fra Skattestyrelsens side i opgørelsen vedrørende 2017, afgørelsens side 5, har konstateret en difference i købsmoms på kr. 27.028. Jeg kan umiddelbart ikke på nuværende tidspunkt finde bilaget, der dokumenterer differencen, men der er ingen tvivl om, at denne difference under alle omstændigheder er korrekt opgjort.
Jeg vedlægger som bilag A en liste over sager med beløb, hvor momsen er tilbageført.
Jeg skal således gøre opmærksom på, at opgørelsen af tilsvaret for 2016, hvor der er en betydelig difference i salgsmomsen til det indberettede beløb og momstilsvaret ifølge bogføringen, dækker over beløb der uomtvisteligt var tabt og ikke ville indgå.
Det er således min klare opfattelse, at der i 2016 og 2017 ikke er foretaget dispositioner, der er i strid med momslovens regler, § 56 og § 57, og der er dermed ej heller tale om, at jeg har handlet groft uagtsomt og ej heller uagtsomt. Det medfører ligeledes, at de ekstraordinære frister jf. skattekontrollovens § 32 ej heller er gældende i nærværende sag.
(...)”
Den 11. december 2023 har indehaveren indsendt bemærkning om, at klagen fastholdes.
Den 6. juni 2024 har der været afholdt møde mellem indehaveren, indehaverens revisor og Skatteankestyrelsens sagsbehandler. På mødet fastholdt indehaveren, at der ikke er grundlag for at forhøje momstilsvaret for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2016 samt 2. halvår 2017.
Indehaveren forklarede, at han i 2016 gennemgik sin liste over udestående fordringer, hvorefter han valgte at afskrive de fordringer, han vurderede som uerholdelige. Indehaveren forklarede, at momsbeløbet efterfølgende blev indberettet, uden at der blev taget højde for den udarbejdede liste med uerholdelige fordringer.
Indehaveren forklarede, at han i 2019 opdagede fejlen, og at han i 2019 foretog bogføring vedrørende afgiftsperioderne i 2016 i overensstemmelse med den udarbejdede liste.
Indehaveren og indehaverens revisor understregede, at der var indberettet og betalt korrekt. Fejlen blev dog først opdaget og tilrettet i 2019. De understregede begge, at de ikke mente, at indehaveren havde handlet groft uagtsomt.
Indehaveren forklarede, at hans kone var kræftsyg i perioden fra 2019 til 2021, og at hun herefter gik bort som følge af sygdommen.
Indehaverens revisor forklarede, at indehaveren har haft en berettiget forventning om, at bogføringen var foretaget korrekt og efter afgivne anvisninger.
Indehaverens revisor forklarede endvidere, at SKM2016.229.BR ikke er sammenlignelig med indehaverens situation. Revisoren lagde vægt på, at indehaveren har indberettet korrekt, men at der blot først er bogført i 2019. Revisoren forklarede, at indehaveren har indberettet korrekt med det samme, indehaveren gik ud fra, at det, der fremgik af regnskabet som værende opgjort som moms, også var det, som blev indberettet til Skattestyrelsen.
Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for at forhøje virksomhedens momstilsvar med henholdsvis 86.657 kr. i 1. halvår 2016, 21.610 kr. i 2. halvår 2016 og 28.647 kr. i 2. halvår 2017 på baggrund af virksomhedens bogføring.
Retsgrundlaget
Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Dette fremgår af momslovens § 3, stk. 1, og der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4, stk. 1.
Ved opgørelsen af afgiftstilsvaret kan afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, fradrages. Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1.
Ifølge momslovens § 47, stk. 1, 1. pkt., skal afgiftspligtige personer, der driver virksomhed med levering af varer og ydelser, anmelde deres virksomhed til registrering hos told- og skatteforvaltningen. Det fremgår endvidere af § 48, stk. 1, at afgiftspligtige personer, hvis samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 50.000 kr., ikke skal registreres som momspligtig.
Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelse og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Efter momslovens § 57, stk. 1, 1. og 2. pkt., skal virksomheder registreret efter § 47 efter udløbet af hver afgiftsperiode til told- og skatteforvaltningen angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift i perioden. Beløbene angives i hele kroner, idet der bortses fra ørebeløb.
Det fremgår af momslovens § 57, stk. 4, at for virksomheder, hvis samlede afgiftspligtige leverancer ikke overstiger 5 mio. kr. årligt, er afgiftsperioderne første og anden halvdel af kalenderåret. Virksomhedens angivelse efter stk. 1 skal foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb.
Det følger af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 1, at Skattestyrelsen ikke kan afsende varsel om fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb.
Uanset fristerne i § 31 kan Skattestyrelsen foretage en fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at Skattestyrelsen har foretaget en fastsættelse eller ændring af afgiftstilsvar på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3.
En fastsættelse efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, kan dog alene foretages, hvis den varsles af Skattestyrelsen senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 31, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt.
En fastsættelse eller ændring, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal endvidere foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt.
Kundskabstidspunktet i den tilsvarende bestemmelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., om ekstraordinær skatteansættelse regnes fra det tidspunkt, hvor skatteforvaltningen er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5, jf. bl.a. Højesterets dom af 30. august 2018, offentliggjort som SKM2018.481.HR.
Efter sin ordlyd og i kontekst af skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 1, og 20, stk. 1, må lovens § 27, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 5, forstås sådan, at kundskabstidspunktet ikke indtræffer, før skattemyndighederne er kommet i besiddelse af de oplysninger, som er nødvendige for, at der – med fristafbrydende virkning – kan afgives et varsel om den ekstraordinære ansættelse, og at et sådant varsel forudsætter, at de oplysninger, som skattemyndighederne er i besiddelse af, gør det muligt – med forbehold for den skattepligtiges eventuelle udtalelse imod den varslede forhøjelse, herunder den beløbsmæssige opgørelse af en forhøjelse – at angive og begrunde en beløbsmæssig opgørelse af forhøjelsen, jf. Østre Landsrets dom af 19. december 2023, offentliggjort i SKM2024.140.ØLR.
Tilsvarende gælder for skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten finder, at der er grundlag for at forhøje virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. halvår 2016, 2. halvår 2016 og 2. halvår 2017 med henholdsvis 86.657 kr., 21.610 kr. samt 28.647 kr.
Retten har lagt vægt på, at der er en uoverensstemmelse mellem det af indehaveren bogførte momstilsvar og det af indehaveren indberettede momstilsvar.
Retten finder, at indehaverens bemærkninger ikke kan føre til andet resultat. Retten har lagt vægt på, at det af indehaveren fremlagte bilag ikke er relevant for afgiftsperioderne i 2016 og 2017, da reguleringerne er bogført i 2019.
Formalitet – ekstraordinær genoptagelse af afgiftsperioderne i 2016 og 2017
Skattestyrelsen har den 7. juli 2023 fremsendt forslag til afgørelse. Fristen for ordinær fastsættelse for afgiftsperioderne i 1. og 2. halvår 2016 og 2. halvår 2017 udløb henholdsvis den 1. september 2019, den 1. marts 2020 og den 1. marts 2021. Varslingen for afgiftsperioderne ligger således uden for den ordinære frist i skatteforvaltningslovens § 31.
Ændring af afgiftstilsvarene vil derfor kun kunne ske, hvis der foreligger en af betingelserne for ekstraordinær fastsættelse i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1-4.
Skattestyrelsen har konstateret uoverensstemmelser mellem det indberettede momstilsvar og virksomhedens bogføring for regnskabsårene 2016 og 2017. Landsskatteretten finder, at indehaveren ved ikke at have indberettet korrekt moms ifølge bogføringen har handlet mindst groft uagtsomt, og at der derfor er grundlag for at fastsætte momstilsvaret ekstraordinært efter skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3. Indehaveren burde således ved en almindelige gennemgang af virksomhedens bogholderi og regnskab have kunnet konstatere, at der var et ikke uvæsentlig misforhold mellem det angivne momstilsvar og det bogførte momstilsvar, jf. herved Retten i [by1] dom af 25. februar 2016, offentliggjort som SKM2016.229.BR.
Det af indehaveren anførte om, at det var den ansatte sekretær, der var ansvarlig for virksomhedens bogføring og selvangivelser, kan ikke føre til andet resultat. Retten har lagt vægt på, at det er indehaveren, der har ansvaret for, at der bogføres og angives korrekt.
Skattestyrelsen er senest kommet til kundskab om de oplysninger, der udgør grundlaget for den ekstraordinære fastsættelse af momstilsvaret vedrørende afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2016 den 20. februar 2023, da indehaverens revisor fremsendte regnskabsmateriale for 2016. For så vidt angår afgiftsperioden 2. halvår 2017, blev Skattestyrelsen den 14. april 2023 gjort bekendt med, at det efterspurgte materiale ikke kunne fremsendes af indehaveren, og kundskabstidspunktet i relation til 2. halvår 2017 er herefter den 14. april 2023.
Retten anser henholdsvis den 20. februar 2023 og den 14. april 2023 for at udgøre det tidligste tidspunkt, hvorpå Skattestyrelsen havde tilstrækkelige oplysninger til at kunne foretage varsel om ekstraordinær fastsættelse og begrundelse af den beløbsmæssige opgørelse heraf, da indehaverens revisor på disse datoer har givet Skattestyrelsen den fornødne viden til at kunne foretage opgørelserne, jf. SKM2024.140.ØLR.
Da Skattestyrelsen har fremsendt forslaget til ændring af virksomhedens momstilsvar den 7. juli 2023, anses 6 måneders-fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 1. pkt., for opfyldt for både afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2016 og 2. halvår 2017.
Da Skattestyrelsen har fremsendt endelig afgørelse om ekstraordinær fastsættelse af afgiftstilsvar den 11. august 2023, er 3 måneders-fristen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, 2. pkt., også opfyldt.
Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.