Kendelse af 02-07-2024 - indlagt i TaxCons database den 31-07-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
2020 | |||
Hæftelse for manglende indeholdelse af AM-bidrag | 28.864 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 36.079 kr. |
Hæftelse for manglende indeholdelse af A-skat | 182.564 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 228.206 kr. |
2021 | |||
Hæftelse for manglende indeholdelse af AM-bidrag | 135.864 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 169.830 kr. |
Hæftelse for manglende indeholdelse af A-skat | 859.339 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 1.074.174 kr. |
Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], herefter virksomheden, blev oprettet af [person1] den 20. august 2017 med adresse i [by1] frem til den 2. juni 2019, hvorefter adressen var [by2]. Virksomheden har været registreret med branchekode 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger”. Virksomheden ophørte den 30. september 2022, hvor virksomhedens momsregistrering og registrering som arbejdsgiver ophørte.
Skattestyrelsen har taget virksomheden ud til kontrol. I den forbindelse har virksomheden fremlagt kontokort, skatteregnskab for 2020 og 2021, bankkontoudtog samt bilag vedrørende underleverandører.
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, har virksomheden været registreret med 1-2 ansatte og 1,3-2 årsværk i 2020. Fra januar til oktober 2021 har virksomheden været registreret med 1-3 ansatte og 1,4-4 årsværk. Herefter har virksomheden ikke været registreret med ansatte.
Virksomhedens repræsentant har oplyst, at arbejdet er udført af ejer, ejers ægtefælle, ansatte og underleverandører, samt at alle fakturaer udstedt af underleverandørerne er betalt.
Skattestyrelsen har fra virksomheden modtaget materiale, der er benævnt ”system-1”, hvilket viser hvilke ejer- og andelsboligforeninger, der er blevet udført arbejde for. ”System-2” er tilsvarende materiale, som er udarbejdet af hovedentreprenør. Begge ”systemer” er fremlagt af virksomheden som dokumentation for alt det udførte arbejde.
Virksomheden har indsendt regnskab for år 2020 og 2021 til Skattestyrelsen. Af regnskaberne fremgår, at virksomheden har haft en omsætning på 1.332.113 kr. i år 2020 og 2.555.443 kr. i år 2021.
Virksomheden har i 2020 indberettet løn med i alt 570.808 kr. og i 2021 indberettet løn med 808.218 kr.
Selskabet har i kontrolperioden anvendt følgende underleverandører:
Underleverandør | år | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
[virksomhed2] | 2020 | 85.500 kr. | 21.375kr. | 106.875 kr. |
[virksomhed3] | 2020 | 30.000 kr. | 7.500 kr. | 37.500 kr. |
[virksomhed4] | 2020 | 75.300 kr. | 18.824 kr. | 94.124 kr. |
[virksomhed5] A/S | 2020 | 50.000 kr. | 12.500 kr. | 62.500 kr. |
[virksomhed6] | 2020 | 120.000 kr. | 30.000 kr. | 150.000 kr. |
[virksomhed7] | 2020 | 130.000 kr. | 32.500 kr. | 162.500 kr. |
[virksomhed8] | 2021 | 83.500 kr. | 20.875 kr. | 104.375 kr. |
[virksomhed9] | 2021 | 267.000 kr. | 66.750 kr. | 333.750 kr. |
[virksomhed10] | 2021 | 263.000 kr. | 65.750 kr. | 328.750 kr. |
[virksomhed11] | 2021 | 923.800 kr. | 230.950 kr. | 1.154.750 kr. |
[virksomhed12] ApS | 2021 | 161.000 kr. | 40.250 kr. | 201.250 kr. |
Total | 2.189.100 kr. | 547.274 kr. | 2.736.374 kr. |
Skattestyrelsen har oplyst, at Skattestyrelsen i sit beregningsgrundlag ikke har medtaget underleverandøren [virksomhed7], da Skattestyrelsen i forbindelse med kontrol af denne underleverandør har vurderet, at der har været udbetalt ”sorte lønninger” i [virksomhed7], hvorfor der er beregnet og indeholdt A-skat og AM-bidrag i [virksomhed7]. I beregningsgrundlaget har Skattestyrelsen tilsvarende ikke inkluderet udokumenterede bilag. Skattestyrelsens beregningsgrundlag udgør på denne baggrund 2.059.100 kr., svarende til de relevante fakturaer ekskl. moms.
Følgende forhold gør sig gældende for underleverandørerne, der indgår i beregningsgrundlaget:
[virksomhed2], CVR-nr. [...1], herefter [virksomhed2]. [person2] oprettede [virksomhed2] den 27. september 2019 med adresse i [by3], og den 17. februar 2021 ophørte [virksomhed2]. Ifølge CVR var [virksomhed2] registreret med branchekode 783000 ”Anden personaleformidling”.
Ifølge CVR har [virksomhed2] i den påklagede periode ikke været registreret med ansatte.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] på intet tidspunkt har angivet moms.
Der er fremlagt følgende to fakturaer fra [virksomhed2] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:
Fakturadato | Fakturanr. | Tekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
30.12.2019 | 162 | mandskab til rengøring | 48.000 kr. | 12.000 kr. | 60.000 kr. |
30.01.2020 | 15 | rengøring | 37.500 kr. | 9.375 kr. | 46.875 kr. |
i alt | 85.500 kr. | 21.375 kr. | 106.875 kr. |
Faktura 162 er bogført den 6. januar 2020, hvorfor Skattestyrelsen har medtaget den i år 2020.
Fakturaerne vedrører mandskab og rengøring. Det fremgår ikke, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet, og hvornår arbejdet er udført. Der bliver målt i antal og til enhedspriser, men det fremgår ikke, om arbejdet måles i timer eller andet.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] har udstedt fakturaer for et større antal mandskabstimer, som ikke vil kunne leveres af én person (virksomhedsindehaver) alene, uden at [virksomhed2] er arbejdsgiverregistreret.
Skattestyrelsen har desuden oplyst, at der i løbet af tre måneder er udstedt fakturaer for et tocifret millionbeløb, og at beløbene bliver indsat på [virksomhed2]s konti og efterfølgende bliver videreført til udlandet.
[person2] har til Skattestyrelsen oplyst, at han har været udsat for identitetstyveri.
[virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed3], er startet den 30. august 2016 og er den 20. oktober 2021 opløst efter konkurs. Konkursdekretet blev afsagt den 26. november 2020. [virksomhed3] var registreret med hovedbranchekode 412000 ”Opførelse af bygninger” og bibrancherne 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger”, 494100 ”Vejgodstransport” og 782000 ”Vikarbureauer”. [virksomhed3]s formål var at drive håndværker & restaurations virksomhed, samt beslægtet virksomhed.
Ifølge CVR har [virksomhed3] været registreret med følgende ansatte i perioden januar 2020 til maj 2020:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
Januar 2020 | 24 | 24 |
Februar 2020 | 30 | 28 |
Marts 2020 | 25 | 25 |
April 2020 | 25 | 28 |
Maj 2020 | 1 | 1 |
Der er fremlagt én faktura fra [virksomhed3] til virksomheden som dokumentation for fradrag:
Fakturadato | Fakturanr. | Tekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
20.02.2020 | 26 | Mandskab Iflg. Aftale rengøring | 30.000 kr. | 7.500 kr. | 37.500 kr. |
I alt | 30.000 kr. | 7.500 kr. | 37.500 kr. |
Af fakturaen fremgår, at der er tale om mandskabsudlejning og rengøring ifølge aftale. Arbejdet måles i antal og enhed i stk. til en stk. pris. Det fremgår ikke af fakturaen, hvor arbejdet er udført, hvornår arbejdet er udført, og af hvem arbejdet er udført.
Skattestyrelsen har ikke kunnet få kontakt til [virksomhed3] og har konstateret, at [virksomhed3] er ubekendt på den af [virksomhed3] oplyste adresse.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] ikke har angivet moms for 1. halvår af 2020, samt at [virksomhed3] i marts 2020 har indberettet løn for perioden januar 2020 for 24 personer med i alt 4.359.808 kr. Skattestyrelsen har videre oplyst, at det ikke fremgår af [virksomhed3]s bankkonto, at der har været lønudgifter i den størrelsesorden, og at de indberettede A-skatter og AM-bidrag ikke er betalt.
[virksomhed3] har efter Skattestyrelsens oplysninger ikke indsendt årsrapporten for 2020 til Erhvervsstyrelsen.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] har haft fakturaindbetalinger på ca. 36.500.000 kr. i 1. halvår af 2020. Størstedelen af indbetalingerne er blevet overført til udlandet.
[virksomhed4] , CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed4]. [person3] oprettede [virksomhed4] den 3. september 2019 med adresse i [by4]. [virksomhed4] ophørte den 31. august 2020. [virksomhed4] var registreret med branchekode 821100 ”Kombinerede administrationsserviceydelser” og bibrancherne 493110 ”Rutebuskørsel, by- og nærtrafik”, 469000 ”Ikke-specialiseret engroshandel” og 782000 ”Vikarbureauer”.
Ifølge CVR havde [virksomhed4] i januar 2020 og februar 2020 én ansat og årsværk mellem 0.34-0.91.
[virksomhed4] har ikke angivet moms, og Skattestyrelsen har oplyst, at der kun er angivet en mindre lønudgift.
Der er fremlagt to fakturaer fra [virksomhed4] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:
Fakturadato | Fakturanr. | Tekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
30.04.2020 | 001130 | Vikar I perioden april 2020 | 25.050,00 kr. | 6.262,50 kr. | 31.312,50 kr. |
30.06.2020 | 1334 | Vikar juni 2020 | 50.250,00 kr. | 12.562,50 kr. | 62.812,50 kr. |
I alt | 75.300 kr. | 18.824 kr. | 94.124 kr. |
Af fakturaen fremgår vikar, men det fremgår ikke, hvilket type arbejde der er blevet udført. Det er ikke specificeret, hvor arbejdet er udført, af hvem arbejdet er udført, og hvornår arbejdet er udført. Der er angivet tid for det udførte arbejde som ”i perioden april 2020” og ”vikar juni 2020”. De to fakturaer har et meget forskelligt udseende.
[virksomhed4] har ikke reageret på Skattestyrelsens henvendelser.
Skattestyrelsen har oplyst, at bankkontoen ikke ejes af [virksomhed4], og at ejer af [virksomhed4] var udrejst på tidspunktet for størstedelen af aktiviteten i [virksomhed4].
[virksomhed5] A/S , CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed5], er startet den 30. april 2012. [virksomhed5] er registreret med branchekode 259900 ”Fremstilling af andre færdige metalprodukter i.a.n.” og bibrancherne 439910 ”Murere”, 431100 ”Nedrivning” og 782000 ”Vikarbureauer”. [virksomhed5]s formål er produktion.
[virksomhed5] er under konkurs. Konkursdekret er afsagt den 8. april 2021.
[virksomhed5] har ifølge CVR været registreret med mellem 9-12 ansatte i år 2020 og haft 5-11 årsværk. I juli måned 2020, hvor den fremlagte faktura er udstedt, har [virksomhed5] haft 10 ansatte og fem årsværk.
Der er fremlagt én faktura fra [virksomhed5] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:
Fakturadato | Fakturanr. | Tekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
30.07.2020 | 1020 | Akkord ifølge aftale trappevask og rengøring i perioden juli måned 2020 | 50.000 kr. | 12.500 kr. | 62.500 kr. |
I alt | 50.000 kr. | 12.500 kr. | 62.500 kr. |
Ud fra fakturaen fremgår det, at der er tale om trappevask og rengøring i perioden juli måned 2020 efter aftale. Der er ikke angivet, hvor mange timer arbejde, der er blevet udført, ligesom der ikke fremgår en timepris. Fakturaen beskriver ikke, hvem der har udført arbejdet, hvor arbejdet er udført, og hvornår arbejdet er udført.
Skattestyrelsen har oplyst, at der er afsagt dom vedrørende [virksomhed5] den 24. juni 2021 og 28. juni 2021, hvor den reelle ejer og direktør i [virksomhed5] ”[person4]” samt 4 medgerningsmænd er fundet skyldig i hvidvask af særlig grov beskaffenhed efter straffelovens § 290 a, stk. 2, jf. stk. 1.
[virksomhed6], CVR-nr. [...5], herefter [virksomhed6]. [person5] oprettede den 29. juni 2019 [virksomhed6] med adresse i [by5]. Efter den 28. april 2020 har [virksomhed6] haft adresse i [by6]. [virksomhed6] er ophørt den 11. januar 2022. [virksomhed6] var registreret med branchekode 433410 ”Malerforretninger” og bibrancherne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 461900 ”Agenturhandel med blandet sortiment”.
Ifølge CVR har [virksomhed6] været registreret med 1-4 ansatte og 0.82-4 årsværk i perioden februar 2020 til august 2020. Der fremgår ikke oplysninger om ansatte efter august 2020.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed6] ikke har indberettet moms, og at der ingen indikation er på, at der har været brugt underleverandører, ligesom der ikke er indberettet lønninger.
Skattestyrelsen har oplyst, at det fremgår af [virksomhed6]’ bankkontoudtog, at udbetalinger er sket til udlandet, uden at Skattestyrelsen kan se, hvad der er købt.
Der er fremlagt én faktura fra [virksomhed6] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:
Fakturadato | Fakturanr. | Tekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
01.10.2020 | 00149 | Rengøring Desinficerende hovedrengøring i perioden august 2020 Rengøring Desinficerende hovedrengøring i perioden september 2020 | 120.000 kr. | 30.000 kr. | 150.000 kr. |
I alt | 120.000 kr. | 30.000 kr. | 150.000 kr. |
Af fakturaen fremgår, at der er foretaget hovedrengøring. Det fremgår ikke, hvor arbejdet er udført, hvornår arbejdet er udført, og af hvem arbejdet er blevet udført. Der fremgår desuden ikke et timeantal. Det fremgår, at perioden er august 2020 og september 2020.
Skattestyrelsen har oplyst, at ejer af [virksomhed6] er indrejst til Danmark den 26. februar 2019 og udrejst af Danmark den 1. januar 2020.
[virksomhed7] , CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed7]. [virksomhed7] blev oprettet den 1. juli 2019 af [person6] med adresse i [by7]. [virksomhed7] er ophørt den 26. september 2021. Ifølge CVR har [virksomhed7] været registreret med branchekode 951200 ”Reparation af kommunikationsudstyr” og bibrancherne 532000 ”Andre post- og kurertjenester”, 741020 ”Kommunikationsdesign og grafisk design” og 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger”.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed7] ikke har angivet moms i kontrolperioden, at der ikke har været ansatte i kontrolperioden, og at [virksomhed7] har ikke været registreret som arbejdsgiver. Af CVR fremgår ingen ansatte i [virksomhed7].
Virksomheden har fremlagt én faktura fra [virksomhed7] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:
Fakturadato | Fakturanr. | tekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
01.10.2020 | 0122 | Oktober og november udlejning af mandskab | 130.000 kr. | 32.500 kr. | 162.500 kr. |
I alt | 130.000 kr. | 32.500 kr. | 162.500 kr. |
Af fakturaen fremgår, at der er udlejet mandskab. Det fremgår ikke, hvilken type opgave der er udført. Der er ikke en specifikation af, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet, og hvilke dage arbejdet er udført.
Leveringsdatoen fremgår som den 1. oktober 2020, dvs. samme dag som fakturadatoen.
[virksomhed8] /[virksomhed13] ApS, CVR-nr. [...7], herefter [virksomhed8], er startet den 14. juli 2021. [virksomhed8] er registreret med branchekode 661900 ”Andre hjælpetjenester i forbindelse med finansiel formidling” og bibranchen 783000 ”Anden personaleformidling”. [virksomhed8]s formål er at drive virksomhed med finansiel rådgivning med tilhørende services og arbejde med fintech og tilhørende services. [virksomhed8] er et binavn til selskabet [virksomhed13] ApS, og selskabet er også registreret med binavnene [virksomhed14] ApS, [virksomhed15] ApS, [virksomhed16] ApS og [virksomhed17] ApS.
Skattestyrelsen har oplyst, at uagtet at [virksomhed8] har angivet moms, er det angivne i væsentligt misforhold til de faktiske forhold. Der er uploadet udgiftsbilag vedrørende den fiktive underleverandør [virksomhed18] ApS for 13,5 mio. kr., uagtet at disse ikke er afregnet fra [virksomhed8]s bankkonto.
[virksomhed8] er under konkurs. Der er den 21. juni 2022 afsagt konkursdekret.
Det fremgår af CVR, at [virksomhed8] ikke har haft ansatte.
Der er fremlagt én faktura fra [virksomhed8] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:
Fakturadato | Fakturanr. | Tekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
18.01.2021 | 326 | 16 Periode December 1 stk. | 83.500 kr. | 20.875 kr. | 104.375 kr. |
I alt | 83.500 kr. | 20.875 kr. | 104.375 kr. |
Fakturaen indeholder ikke en beskrivelse af, hvad der er lavet. Det fremgår ikke, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet, og hvilke dage arbejdet er udført.
På fakturaen fremgår logo for [virksomhed8]. I bunden er det angivet, at selskabet hedder [virksomhed15] ApS, og ikke [virksomhed8].
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed8] har udstedt fakturaer for 56 mio. kr. inklusive moms. Der er udstedt fakturaer inden for adskillige brancher, og størstedelen af faktureringen fra [virksomhed8] er vedrørende mandskabstimer. Skattestyrelsen har videre oplyst, at i 2021 udgjorde indberettet A-indkomst 662.066 kr. til tre personer. De indbetalte beløb til [virksomhed8] bliver for langt størstedelens vedkommende videreført til konti i udlandet. De udgiftsbilag, der er uploadet vedrørende overførsler til udlandet, ses ikke at have sammenhæng med den foretagne fakturering fra [virksomhed8].
Endvidere har Skattestyrelsen oplyst, at der er væsentlig fejlfakturering, som ikke efterfølgende er blevet forsøgt korrigeret ved udstedelse af kreditnotaer og nye fakturaer. Der er udstedt fakturaer, som efterfølgende er krediteret ved kreditnota, og som alligevel er afregnet til bankkonto.
[virksomhed9] og renovering, CVR-nr. [...8], herefter [virksomhed9]. [virksomhed9] er oprettet den 26. august 2020 af [person7] med adresse i [by8]. Frem til den 28. september 2020 fremgik [virksomhed9] med en adresse i [by8], herefter en adresse i [by9]. [virksomhed9] er ophørt den 10. januar 2022. Virksomheden var registreret med hovedbranche 821100 ”Kombinerede administrationsserviceydelser” og bibrancherne 782000 ”Vikarbureauer” og 469000 ”Ikke-specialiseret engroshandel”.
Skattestyrelsen har ikke kunnet få kontakt til [virksomhed9] og ejeren.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed9] ikke har angivet moms og løn, og at der desuden ikke er dokumentation for brug af underleverandører.
Det fremgår af CVR, at der ikke har været ansatte i [virksomhed9].
Der er fremlagt to fakturaer fra [virksomhed9] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:
Fakturadato | Fakturanr. | Tekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
28.03.2021 | 1042 | Rengøring Trappe vask og rengøring februar måned 2021 | 132.000 kr. | 33.000 kr. | 165.000 kr. |
07.04.2021 | 1045 | Rengøring Trappevask og diverse rengøring for marts måned | 135.000 kr. | 33.750 kr. | 168.750 kr. |
I alt | 267.000 kr. | 66.750 kr. | 333.750 kr. |
Det fremgår på fakturaerne, at der er tale om rengøring og trappevask for henholdsvis februar og marts i 2021. Det fremgår ikke, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet, og hvilke dage arbejdet er udført.
[virksomhed9]’ adresse på fakturaen stemmer ikke overens med oplysningerne i CVR. På fakturaen fremgår en adresse i [by8]. [virksomhed9] havde adresse i [by8] i perioden 26. august 2020 til 28. september 2020. Herefter er den sidste oplyste adresse en C/O adresse, [adresse1], [by9].
[virksomhed10] , CVR-nr. [...9], herefter [virksomhed10], blev oprettet den 15. september 2020 af [person8] med adresse i [by10]. [virksomhed10] har fra den 16. januar 2021 haft adresse i [by11]. [virksomhed10] er ophørt den 15. november 2022. [virksomhed10] var registreret med branchekode 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og bibranche 469000 ”Ikke-specialiseret engroshandel”.
Det fremgår af CVR, at der ikke har været ansatte i [virksomhed10].
Skattestyrelsen har oplyst, at hverken [virksomhed10] eller ejeren har reageret på Skattestyrelsens henvendelser.
Skattestyrelsen har derudover oplyst, at [virksomhed10] ikke har angivet moms og ikke har indberettet løn.
Videre har Skattestyrelsen oplyst, at ejeren er indrejst fra Nederlandene den 30. juli 2020 og udrejst den 5. januar 2021 ligeledes til Nederlandene.
Der er fremlagt fire fakturaer fra [virksomhed10] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:
Fakturadato | Fakturanr. | Tekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
30.03.2021 | 1513 | Håndværker service Sag Nr 19848 Nedrivning af lofter, vægge, gulve samt oprydning på pladserne | 38.000 kr. | 9.500 kr. | 47.500 kr. |
05.05.2021 | 1512 | Håndværker service Sags nr. 19646. opbankning samt slibning af gulve samt udtagning af tank. | 80.000 kr. | 20.000 kr. | 100.000 kr. |
26.05.2021 | 1571 | Rengøring og trappevask april måned 2021 | 105.000 kr. | 26.250 kr. | 131.250 kr. |
26.05.2021 | 1572 | Rengøring og trappevask April måned 2021 | 40.000 kr. | 10.000 kr. | 50.000 kr. |
I alt | 263.000 kr. | 65.750 kr. | 328.750 kr. |
Af fakturaerne fremgår, at der er tale om håndværkerservice, trappevask og rengøring. Det fremgår ikke, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet, og hvilke dage arbejdet er udført.
Der er ikke kronologi i fakturanumrene. Faktura 1512 er udstedt senere end faktura 1513.
[virksomhed11] ApS, CVR-nr. [...10], herefter [virksomhed11], er startet den 11. august 2017. [virksomhed11] er registreret med branchekode 432900 ”Anden bygningsinstallationsvirksomhed” og bibranche 467200 ”Engroshandel med metaller og metalmalme”. [virksomhed11]s formål er installation i bygninger og anlæg bortset fra el-installationer (43.21.00) og VVS- og blikkenslagerarbejde.
[virksomhed11] er under konkurs. Konkursdekret er afsagt den 17. marts 2022.
[person9] er registreret som værende i direktionen i samhandelsperioden. Skattestyrelsen har oplyst, at [person9] ikke har modtaget løn fra [virksomhed11].
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed11] har været registreret for moms i samhandelsperioden. I 1. halvår 2021 har [virksomhed11] samlet angivet salgsmoms med 2.354.039 kr. For 3. og 4. kvartal 2021 har [virksomhed11] ikke angivet moms.
Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed11] været arbejdsgiverregistreret i perioden med samhandel. I 2021 har [virksomhed11] samlet indberettet løn med 144.099,71 kr.
Det fremgår af CVR, at [virksomhed11] har ansatte i januar til april 2021. Antallet af ansatte er mellem en og tre og årsværk er mellem 0,07 og 1,7 i perioden.
Der er fremlagt seks fakturaer fra [virksomhed11] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:
Fakturadato | Fakturanr. | Tekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
14.06.2021 | 722 | Rengøring af trappe mm | 195.000 kr. | 48.750 kr. | 243.750 kr. |
29-07.2021 | 860 | Rengørings service ifølge aftale | 185.000 kr. | 46.250 kr. | 231.250 kr. |
11.08.2021 | 905 | [adresse2], [by12] Oprydning og stuesugning aftalt time forbrug på denne opgave [adresse3], [by12] Oprydning og stuesugning samt bortskaffelse af miløjet farligt affald. Aftalt time forbrug på denne opgave. | 155.200 kr. | 38.800 kr. | 194.000 kr. |
13.08.2021 | 909 | Ekstra arbejde | 44.600 kr. | 11.150 kr. | 55.750 kr. |
21.09.2021 | 1007 | Trappevask Extra Maincleaning | 149.000 kr. | 37.250 kr. | 186.250 kr. |
13.10.2021 | 1073 | Trappe vask Extra Maincleaning Høje [adresse4] [adresse5] | 195.000 kr. | 48.750 kr. | 243.750 kr. |
I alt | 923.800 kr. | 230.950 kr. | 1.154.750 kr. |
Mængden af informationer varierer på fakturaerne.
Faktura 905 er mere detaljeret end de andre fakturaer. Her fremgår en geografisk placering for det udførte arbejde. På faktura 1073 er der også oplyst en geografisk placering for det udførte arbejde, men det er ikke beskrevet hvilket arbejde, der er udført på lokationen. De øvrige fakturaer mangler en beskrivelse af, hvor arbejdet er udført.
Fælles for fakturaerne er, at det ikke er nærmere specificeret, hvad der er lavet. Der er anvendt beskrivelser som rengøring, trappevask, oprydning og ekstra arbejde. Endvidere er det ikke angivet på fakturaerne, hvem der har udført arbejdet, eller hvornår arbejdet er udført.
Skattestyrelsen har oplyst, at der er udført kontrol af [virksomhed11], og i den forbindelse er det konstateret, at i perioden fra 1. april 2021 til 1. februar 2022 har [virksomhed11] faktureret serviceydelser for i alt 42.748.980 kr. inkl. moms.
Skattestyrelsen har også oplyst, at i sommeren 2022 har [by13] Byret dømt en person for overtrædelse af straffelovens § 290a ved, under særligt skærpende omstændigheder, at have overført 12 forskellige selskabers midler, herunder [virksomhed11], der direkte eller indirekte var udbytte af en strafbar lovovertrædelse, til hovedsageligt udlandet for at skjule eller tilsløre den ulovlige oprindelse (hvidvask). Den dømte har forklaret, at selskaberne, herunder [virksomhed11], blev brugt til at skaffe kontanter. Selskaberne udstedte fakturaer til forskellige selskaber og ”købte” efterfølgende kontanter af den dømte. Når håndværksvirksomheder, som udførte reelt arbejde, ønskede kontanter, købte de en faktura hos en af den dømtes kunder, og den dømte sørgede efterfølgende for, at pengene kom ud i kontanter.
[virksomhed12] ApS , CVR-nr. [...11], herefter [virksomhed12], er startet den 28. august 2018. [virksomhed12] er registreret med branchekode 467200 ”Engroshandel med metaller og metalmalme” og bibranche 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed”. [virksomhed12]s formål er at drive virksomhed med handel med metaller, jernmalm og ædelmetaller.
[virksomhed12] er under konkurs. Konkursdekret er afsagt den 25. juli 2022.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed12] har været registreret for moms, A-skat og AM-bidrag i perioden 28. august 2018 til 25. juli 2022, men [virksomhed12] har ikke angivet moms, A-skat og AM-bidrag i perioden.
Ifølge CVR har [virksomhed12] været registreret med følgende ansatte i perioden maj 2021 til december 2021:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
Maj 2021 | 2 | 2 |
Juni 2021 | 2 | 2 |
Juli 2021 | 2 | 1,84 |
August 2021 | 2 | 1,38 |
September 2021 | 2 | 2 |
Oktober 2021 | 2 | 2 |
November 2021 | 9 | 4 |
December 2021 | 14 | 10 |
Der er fremlagt to fakturaer fra [virksomhed12] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:
Fakturadato | Fakturanr. | Tekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
29.10.2021 | 21306 | Trappevask Ekstra rengøring Hovedrengøring | 81.000 kr. | 20.250 kr. | 101.250 kr. |
29.10.2021 | 21307 | Trappevask Ekstra rengøring Hovedrengøring | 80.000 kr. | 20.000 kr. | 100.000 |
I alt | 161.000 kr. | 40.250 kr. | 201.250 kr. |
Af fakturaerne fremgår, at der er udført trappevask og rengøring. Det fremgår ikke af fakturaerne, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet, og hvilke dage arbejdet er udført. Angivelserne af arbejdet måles i antal og enhed i stk.
Skattestyrelsen har oplyst, at i sommeren 2022 har [by13] Byret dømt en person for overtrædelse af straffelovens § 290a ved, under særligt skærpende omstændigheder, at have overført 12 forskellige selskabers midler, herunder [virksomhed12]s, der direkte eller indirekte var udbytte af en strafbar lovovertrædelse, til hovedsageligt udlandet for at skjule eller tilsløre den ulovlige oprindelse (hvidvask). Den dømte har forklaret, at selskaberne, herunder [virksomhed12], blev brugt til at skaffe kontanter. Selskaberne udstedte fakturaer til forskellige selskaber og ”købte” efterfølgende kontanter af den dømte. Når håndværksvirksomheder, som udførte reelt arbejde, ønskede kontanter, købte de en faktura hos en af den dømtes kunder, og den dømte sørgede efterfølgende for, at pengene kom ud i kontanter.
Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftaler, kontaktoplysninger eller underbilagtil støtte for samarbejdet med underleverandørerne.
Skattestyrelsen har ansat manglende indeholdelse og hæftelse for A-skat og AM-bidrag i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2021 til henholdsvis 1.041.903 kr. og 164.728 kr., i alt. 1.206.631 kr.
Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført (uddrag):
”...
2.4.1 | Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse |
[virksomhed1] har udført opgaver og anvendt underleverandører til at udføre arbejdet.
Skattestyrelsen har gennemgået selskabets brug af underleverandører, og der henvises til gennemgangen i punkt 1.4.
Beløbene er medtaget skønsmæssigt med 80 % af fakturabeløbet, som svarer til fakturabeløbet uden moms. Hvis det på et senere tidspunkt viser sig der er anvendt mere end 80 % eller der er anvendt beløb til andre forhold, vil vi forbeholde os ret til at ændre beregningen.
På det foreliggende grundlag er det Skattestyrelsens opfattelse, at følgende virksomheder/selskaber ikke har leveret de bogførte/betalte ydelser:
Anvendte underleverandører, hvor det er Skattestyrelsen opfattelse der ikke er sket levering fra:
2020 | Beløb eksklusiv moms |
[virksomhed2] | 85.500 kr. |
[virksomhed3] | 30.000 kr. |
[virksomhed4] | 75.300 kr. |
[virksomhed5] A/S | 50.000 kr. |
[virksomhed6] | 120.000 kr. |
I alt | 360.800 kr. |
2021 | |
[virksomhed8] | 83.500 kr. |
[virksomhed9] | 267.000 kr. |
[virksomhed10] | 263.000 kr. |
[virksomhed11] ApS | 923.800 kr. |
[virksomhed12] ApS | 161.000 kr. |
I alt | 1.698.300 kr. |
Det er Skattestyrelsen opfattelse, at [virksomhed1] ikke har godtgjort, at betingelserne for fradrag er opfyldt, idet virksomheden ikke har dokumenteret, at fakturaerne dækker over reelle leverancer fra de virksomheder/selskaber, der er anført som fakturaudstedere og i givet fald hvilke leverancer, der er tale om og om de fakturerede ydelser er leveret til virksomheden.
Det er ligeledes Skattestyrelsens opfattelse, at betalinger til ovenstående underleverandører er uden realitet, og at fakturaerne alene er udstedt for, at selskabet kan opnå et moms- og skattemæssigt fradrag. Det er endvidere Skattestyrelsens opfattelse, at beløbene er anvendt til brug for [virksomhed1] udbetaling af sorte lønninger.
Der er herved lagt vægt på, at ingen af de ovenstående underleverandører har været i stand til at levere arbejdskraft til selskabet.
Uagtet, at Skattestyrelsen ikke er færdig med kontrol i alle nævnte virksomheder/selskaber, er det vores opfattelse, at også betalingen til disse virksomheder dækker over fiktive fradrag og finansiering af sorte lønninger, jf. også begrundelsen i afsnit 1.4. Her fremgår at flere virksomheder, som endnu ikke er færdig kontrolleret af Skattestyrelsen ikke har angivet moms eller har haft ansatte, ligesom fakturaerne i flere tilfælde er udstedt inden for flere forskellige brancher og betalt til flere forskellige konti, der ikke tilhører virksomhederne/selskaberne selv.
I det omfang [virksomhed1] fremlægger dokumentation for, hvem der har udført arbejde i ovenstående selskaber/virksomheder, vil der kunne tages hensyn hertil.
For de anførte underleverandører, er det Skattestyrelsen opfattelse, at der er tale om faktura- og betalingsplatforme og ikke reelle virksomheder.
Det er vores opfattelse, at arbejdskraften ikke er kommet fra ovenstående underleverandører.
Det er ligeledes Skattestyrelsen opfattelse, at arbejdskraften stammer fra en ukendt personkreds, og at den sorte løn er finansieret med betalingerne til de fiktive underleverandører på 2.059.100 kr., der returneres til selskabet.
Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at fastslå hvilke personer, der har arbejdet i virksomhederne/selskaberne.
Det antages derfor ikke, at der har været skattekort som grundlag for udbetaling af lønningerne, til den ukendte kreds af personer, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 1.
Er arbejdsgiveren ikke i besiddelse af et skattekort, skal der indeholdes 55 % i A-skat, jf. kildeskattelovens § 48, stk. 8. Der skal endvidere indeholdes et am-bidrag på 8 %, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens §§ 1 og 7.
Arbejdsmarkedsbidraget kan således beregnes til 8 %, mens den ikke indeholdte A-skat kan beregnes som 55 % af betalingerne minus arbejdsmarkedsbidrag.
Skattestyrelsen ændrer virksomhedens A-indkomst med 360.800 kr. for 2020 og 1.698.300 kr. for 2021.
Beløbene er fordelt ligeligt per måned for hele året. Differencer skyldes øreafrundinger.
Skattestyrelsen vurdere herefter, at virksomheden må have udbetalt løn, der er omfattet af kildeskattelovens § 43, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1, uden at indberette og indbetale den dertilhørende A-skat og arbejdsmarkedsbidrag efter kildeskattelovens § 46, stk. 1 ukendt kreds af personer.
Virksomheden er ansvarlig over for det offentlige for manglende betaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag efter kildeskattelovens § 69, stk. 1 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke foreligger sådan en uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, som kan fritage virksomheden for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
Der henvises til SKM 2016.9.BR, hvor det fremgår, at da skatteyderen ikke havde løftet bevisbyrden for, at arbejdet var udført af underleverandører, og da arbejdet ikke kunne være udført af hovedanpartshaveren selv, lagde retten endvidere til grund, at skatteyderen havde yderligere ansatte, der ikke var indeholdt A-skat og am-bidrag for.
Der kan desuden henvises til SKM2019.332.ØLR, hvor Østre Landsret fastholdt, at selskabet ikke kunne få fradrag for købsmoms for køb hos påståede underleverandører. Østre Landsret fandt, at arbejdet måtte være udført af ansatte hos selskabet, hvorved selskabet hæftede for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for det udførte arbejde.
Virksomheden hæfter således for manglende indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.
Ikke angivet A-skat og am-bidrag er beregnet således:
2020: | (kr.) | |||
Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører ekskl. moms | 360.800 | |||
Am-bidrag heraf 8 % | 28.864 | |||
A-skat heraf 55 % | 333.936 (360.800-28.864) | 182.564 | ||
2021: | ||||
Ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandører ekskl. moms | 1.698.300 | |||
Am-bidrag heraf 8 % | 135.864 | |||
A-skat heraf 55 % | 1.562.436 (1.698.300-135.864) | 859.339 |
A-skat 2020 2021
Ændring jf. ovenstående A-skat 182.564 kr. 859.339 kr.
Ændring jf. ovenstående am-bidrag 28.864 kr. 135.864 kr.
Ændring af A-skat og am-bidrag 211.428 kr. 995.203 kr.
Kravene vedrørende A-skat og am-bidrag er opgjort på årsbasis, idet Skattestyrelsen ikke har mulighed for at vurdere, hvornår arbejdet er udført.
A-skat og am-bidrag skal angives månedligt, hvorfor kravene skønsmæssigt er fordelt på de måneder, hvor der har været aktivitet i selskabet, kravene er således bogført med 1/12 per måned for indkomstårene 2020 og 2021. Den skønsmæssige fordeling af kravene er foretaget, da det ikke er muligt, ud fra det foreliggende materiale, at periodisere lønudgiften mere nøjagtigt. Den sidste måned – december er øreafrundet.
Den samlede efterbetaling af A-skat og am-bidrag er opgjort til 1.206.631 kr. jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Selskabets skattepligtige indkomst bliver ikke ændret, idet lønudgift er fradragsberettigede.
...”
Skattestyrelsen er fremkommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:
”...
Skattestyrelsen har i den sammenholdte momssag fundet, at flere af virksomhedens underleverandører har udstedt fiktive fakturaer.
Skattestyrelen finder, at virksomhedens udgifter til disse underleverandører er gået til dække over udbetaling af løn til uregistrerede ansatte, idet virksomhedens egne ansatte ikke vurderes at kunne have genereret den omsætning som virksomheden har haft i de påklagede år. Skattestyrelsen finder som følge heraf, at vi har været berettiget til at se bort fra virksomhedens regnskaber og foretage en skønsmæssig ansættelse, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Skattestyrelsen fastholder, at virksomheden hæfter for indbetaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1 arbejdsmarkedsbidragslovens § 7 og SKM2023.213.ØLR.
Eftersom der ikke er fremlagt skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskatteloven § 48, stk. 8 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 1.
Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens lønudgifter efter et nettoprincip, der indebærer, at vi har trukket momsen på underleverandørernes fakturaer fra inden vi har opgjort virksomhedens lønudgifter.
Skatteankestyrelsen har indstillet til, at virksomhedens lønudgifter skal opgøres til hele det fakturerede beløb, idet det er tale om fiktive fakturaer, der falder udenfor momslovens anvendelsesområde. Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen om, at der ikke kan trækkes moms fra fiktive fakturaer fra ved opgørelsen.
Skattestyrelsen tiltræder herefter Skatteankestyrelsens indstilling og beløbsmæssige opgørelse.
...”
Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at virksomheden har indberettet og betalt A-skat og AM-bidrag korrekt. Forhøjelsen af virksomhedens indeholdelsespligt er derfor uberettiget.
Til støtte for påstanden har repræsentanten den 23. november 2023 anført følgende (uddrag):
”...
Som advokat for [person1], CPR-nr.. [...], i dennes egenskab af indehaver af [virksomhed1], CVR-nr. [...12], påklager jeg herved Skattestyrelsens afgørelse af 25. august 2023 til Skatteankenævnet/Landsskatteretten, jf. klagevejledningen i afgørelsen side 25.
Der henvises herefter til skrivelsen af 23. juni 2023 og de der fremsendte bilag (bilag 1 med underbilag 1-9).
Spørgsmålet er, hvorvidt der foreligger ”en fakturafabrik” med henblik på hvidvask, eller der, som angivet af klager, foreligger betaling af fakturaer for faktisk udført arbejde i rengøringsbranchen.
Der henvises til de sammen med ovennævnte skrivelse fremsendte underbilag 1-9, der viser de enkelte selskaber, der har været arbejdet for og de fakturaer, der er udstedt det pågældende år 2020 og 2021.Det fastholdes, at materialet, som angivet i ovennævnte redegørelse er udarbejdet af den arbejdsgiver (hovedentreprenør) som klager har arbejdet for, og som viser de enkelte ejerforeninger, hvor der har været udført arbejde, jf. underbilag 6-7 for regnskabsårene 2020 og 2021. Dette viser således de enkelte ejerforeninger og antallet af timer, der har været udført arbejde for.
Klager vil skaffe erklæringer for de pågældende ejerforeninger om, at arbejdet faktisk er udført, og at der er betalt fra ejerforeningerne side.
Det fastholdes således, at der foreligger fuld dokumentation for, at alt det udførte arbejde er udført.
Der henvises herudover til det sammen med klagematerialet af Skattestyrelsen fremlagte bilagsmateriale (det af klager indleverede materiale), der dokumenterer det udførte arbejde.
Sagen er derfor i væsentlig grad en ”vidnesag”, og der ønskes her gennemført mundtlig forhandling for Landsskatteretten eller Skatteankenævnet, hvis dette tillades.
...”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med 1.206.631 kr. for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2021 på baggrund af virksomhedens overførsler til 10 underleverandører.
Retsgrundlaget
Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.
I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.
Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af kildeskattelovens § 48, stk. 7.
Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 % af grundlaget.
Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre virksomheden godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra virksomhedens side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten har i afgørelsen af klagesagen med sagsnummer 23-0107086 vedrørende virksomhedens momstilsvar for perioden den 1. januar 2020 til den 31. december 2021 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår nægtelse af fradrag for købsmoms for udgifter afholdt til 11 underleverandører. Retten har anset virksomhedens fakturaer til disse underleverandører for at være fiktive og har som følge heraf ikke godkendt fradrag for købsmoms af virksomhedens udgifter hertil.
Retten har henset til, at de fremlagte fakturaer ikke indeholder de forskriftsmæssige oplysninger i momsbekendtgørelsen, herunder konkrete oplysninger om omfanget og arten af de leverede ydelser, ligesom fakturaerne ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger om de udførte opgaver, og hvor og hvornår arbejdet er udført. Størstedelen af underleverandørerne har ikke været registreret med ansatte og har ikke indeholdt A-skat og AM-bidrag, jf. SKM2021.395.BR. De samme underleverandører har desuden ikke afregnet moms eller har angivet moms i et omfang, der ikke stemmer med virksomhedsdriften i øvrigt. Endvidere er underleverandørerne i mange tilfælde gået konkurs eller ophørt. Flere af underleverandørerne er dømt for hvidvask ved byretten, hvor det er konstateret, at der er tale om såkaldte fakturafabrikker. Virksomheden har ikke fremlagt tilstrækkelig dokumentation og derfor ikke løftet den skærpede bevisbyrde. Retten har fundet, at virksomhedens udgifter ikke dækker over reelle leverancer.
Virksomheden har imidlertid leveret ydelser til virksomhedens kunder og har ifølge regnskaberne haft en omsætning på 1.332.113 kr. i 2020 og 2.555.443 kr. i 2021. Retten finder, at virksomhedens egne ansatte ikke har været i stand til at generere denne omsætning. Virksomhedens udgifter til underleverandørerne vurderes derfor at dække over udbetaling af løn til uregistrerede ansatte.
Der er nægtet momsfradrag for udgifterne til 11 underleverandører. Skattestyrelsen har oplyst, at der for så vidt angår underleverandøren [virksomhed7], er beregnet og indeholdt A-skat og AM-bidrag hos [virksomhed7]. Fakturaerne udstedt af denne underleverandør skal således ikke indgå i beregningsgrundlaget for indeholdelsen hos virksomheden.
Retten finder på denne baggrund, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.
Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, at virksomheden kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Virksomheden hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra de angivne underleverandører i den påklagede periode.
Da der ikke er oplysninger om, at virksomheden har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.
Beregningsgrundlaget
Landsskatteretten tiltræder ikke Skattestyrelsens opgørelse af virksomhedens yderligere lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har lagt fakturaernes nettobeløb, dvs. ekskl. moms, til grund for beregningsgrundlaget.
Landsskatteretten har i afgørelsen af klagesagen med sagsnummer 23-0107086 vedrørende virksomhedens momstilsvar for perioden den 1. januar 2020 til den 31. december 2021 anset fakturaerne for at være fiktive, hvorfor det på fakturaerne anførte momsbeløb falder uden for momslovens anvendelsesområde, idet der ikke er tale om levering mod vederlag efter momslovens § 37. Retten finder derfor, at fakturabeløbene i sin helhed skal udgøre beregningsgrundlaget, svarende til fakturaernes bruttobeløb, dvs. inkl. moms.
Retten fastsætter herefter beregningsgrundlaget og forhøjelsen af den indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag således:
2020 | |
Beregningsgrundlag: | 450.999 kr. |
AM-bidrag (8 % 450.079 kr.): | 36.079 kr. |
A-skat (55 % af 450.999 kr.– 36.079 kr.): | 228.206 kr. |
2021 | |
Beregningsgrundlag: | 2.122.875 kr. |
AM-bidrag (8 % af 2.122.875 kr.): | 169.830 kr. |
A-skat (55 % af 2.122.875 kr.– 169.830 kr.): | 1.074.174 kr. |
Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt | 1.508.289 kr. |
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.