Kendelse af 10-09-2024 - indlagt i TaxCons database den 04-11-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2019 | |||
Nedsættelse af skattepligtig indkomst | 90.000 kr. | 0 kr. | 0 kr. |
Hjemvisning til fornyet behandling | - | Ja | Nej |
Indkomståret 2020 | |||
Nedsættelse af skattepligtig indkomst | 91.407 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Hjemvisning til fornyet behandling | - | Ja | Nej |
[virksomhed1] ApS, herefter selskabet, er stiftet den 4. august 2016 af [person1] under navnet [virksomhed2] ApS. Selskabet er registreret under branchekoden 411000 "Gennemførelse af byggeprojekter", hvor formålet er drift af byggevirksomhed og VVS-virksomhed og dermed beslægtet virksomhed. Selskabet angiver moms halvårligt.
[person1] er direktør og eneanpartshaver i selskabet.
Ifølge udskrift fra CVR har selskabet i den påklagede periode været registreret med 2-4 medarbejdere, fordelt på 1,09-5 årsværk.
Selskabet har i indkomståret 2019 haft en samlet omsætning på 586.957,90 kr. Det fremgår af selskabets resultatopgørelse, at selskabet havde et underskud på salg af ejendomme på 82.110 kr.
For indkomståret 2020 har selskabet haft en omsætning på 630.929,65 kr. Det fremgår derudover, at selskabet havde et underskud på salg af ejendomme på 512.000 kr.
Selskabet har drevet virksomhed med opførelse og salg af beboelsesejendomme og har modtaget momspligtige indtægter herfra.
Selskabet er i forbindelse med salg af [projekt1] i [by1] blevet udtaget til kontrol af Skattestyrelsen. Under kontrolsagen har Skattestyrelsen modtaget selskabets regnskabsmateriale samt redegørelser for udvalgte forhold fra selskabets revisor.
Skattestyrelsen traf den 25. april 2023 afgørelse om at forhøje selskabets salgsmoms på baggrund af omsætning fra salg af nye beboelsesejendomme ved [adresse1] og salgsmoms af omsætning fra auktionssalg. Som konsekvens heraf har Skattestyrelsen allokeret en større del af selskabets omsætning til salgsmoms, hvormed selskabets skattepligtige indkomst er blevet tilsvarende nedsat.
Øvrige ejendomme i [adresse1]
Selskabet har solgt en række ejendomme på [adresse1]. Af disse ejendomme har Skattestyrelsen gennemgået selskabets bogføring og forhøjet selskabets salgsmoms. Forhøjelsen skyldes, at salgssummerne, der fremgår af tingbogen, og den tilhørende salgsmoms ikke stemmer overens med selskabets bogføring.
Selskabet har bogført indtægter fra salg af en række ejendomme i området [adresse1] i balancen på kontonummer 5092 "Afgang i årets løb" samt bogført tilhørende salgsmoms på konto 6901 "Udgående moms". Selskabet har foretaget følgende registreringer:
Dato | Bilag | Tekst/Ejendom | "Afgang i årets løb" | "Udgående moms" | Momsbeløb |
02-09-2019 | 9999 | [adresse1] 3B | 1.556.000,00 kr. | Salg | -389.000,00 kr. |
10-07-2019 | 9999 | [adresse1] 3A | 1.396.000,00 kr. | Salg | -349.000,00 kr. |
10-10-2019 | 9999 | [adresse1] 5B | 1.560.000,00 kr. | Salg | -390.000,00 kr. |
07-10-2019 | 9999 | [adresse1] 5C | 1.440.000,00 kr. | Salg | -360.000,00 kr. |
06-03-2020 | 22 | [adresse1] 7A | 1.656.000,00 kr. | Salg | -414.000,00 kr. |
05-03-2020 | 20 | [adresse1] 7C | 1.476.000,00 kr. | Salg | -369.000,00 kr. |
23-03-2020 | 21 | [adresse1] 1E | 1.516.000,00 kr. | Salg | -379.000,00 kr. |
12-05-2020 | 23 | [adresse1] 1A | 1.516.000,00 kr. | Salg | -379.000,00 kr. |
12-05-2020 | 23 | [adresse1] 1B | 1.676.000,00 kr. | Salg | -419.000,00 kr. |
12-05-2020 | 23 | [adresse1] 1C | 1.516.000,00 kr. | Salg | -379.000,00 kr. |
12-05-2020 | 23 | [adresse1] 1D | 1.516.000,00 kr. | Salg | -379.000,00 kr. |
12-05-2020 | 23 | [adresse1] 3C | 1.676.000,00 kr. | Salg | -419.000,00 kr. |
12-05-2020 | 23 | [adresse1] 5A | 1.516.000,00 kr. | Salg | -379.000,00 kr. |
12-05-2020 | 23 | [adresse1] 5D | 1.520.000,00 kr. | Salg | -380.000,00 kr. |
12-05-2020 | 23 | [adresse1] 7B | 1.520.000,00 kr. | Salg | -380.000,00 kr. |
I alt | 23.056.000,00 kr. | -5.764.000,00 kr. |
Ejendommene på adresserne [adresse1] 1A, 1B, 1C, 1D, 3C, 5A, 5D og 7B er overdraget samlet til [virksomhed3] A/S, CVR-nr. [...1], for i alt 15.770.000 kr. Af de fremsendte tingbogsattester fremgår ejendommene med følgende overdragelsessummer.
Dato | Ejendom | Overdragelsessum | Salgsmoms heraf |
09-09-2019 | [adresse1] 3B | 1.995.000,00 kr. | 399.000,00 kr. |
18-09-2019 | [adresse1] 3A | 1.795.000,00 kr. | 359.000,00 kr. |
14-10-2019 | [adresse1] 5B | 2.000.000,00 kr. | 400.000,00 kr. |
23-10-2019 | [adresse1] 5C | 2.100.000,00 kr. | 420.000,00 kr. |
28-02-2020 | [adresse1] 7A | 2.120.000,00 kr. | 424.000,00 kr. |
28-02-2020 | [adresse1] 7C | 1.895.000,00 kr. | 379.000,00 kr. |
13-03-2020 | [adresse1] 1E | 1.945.000,00 kr. | 389.000,00 kr. |
19-05-2020 | [adresse1] 1A | 15.770.000,00 kr. | 3.154.000,00 kr. |
19-05-2020 | [adresse1] 1B | ||
19-05-2020 | [adresse1] 1C | ||
19-05-2020 | [adresse1] 1D | ||
19-05-2020 | [adresse1] 3C | ||
19-05-2020 | [adresse1] 5A | ||
19-05-2020 | [adresse1] 5D | ||
19-05-2020 | [adresse1] 7B | ||
I alt | 29.620.000,00 kr. | 5.924.000,00 kr. |
Skattestyrelsen har forhøjet selskabets salgsmoms fra salg af ejendomme med differencen mellem selskabets bogførte salgsmoms og salgsmoms opgjort på baggrund af oplysningerne i tingbogsattesterne. Skattestyrelsen har beregnet salgsmoms til 20 % af overdragelsessummen.
Differencen er herefter fordelt på henholdsvis 2. halvår 2019 og 1. halvår 2020 på følgende måde:
Bogført salgsmoms | 5.764.000,00 kr. |
Beregnet salgsmoms | 5.924.000,00 kr. |
Difference | 160.000,00 kr. |
2. halvår 2019 | 90.000,00 kr. |
1. halvår 2020 | 70.000,00 kr. |
Skattestyrelsen har som konsekvens af ændringen nedsat selskabets skattepligtige indkomst med et tilsvarende beløb for indkomstårene 2019 og 2020.
Auktionssalg
Skattestyrelsen har forhøjet selskabets salgsmoms af indtægter fra salg på auktion. Selskabets salgsmoms er blevet forhøjet med 21.407 kr. for 1. halvår 2020.
Ændringerne vedrører selskabets indtægter af 27. februar 2020 og 16. juni 2020 på henholdsvis 16.412,50 kr. inkl. moms og 90.625 kr. inkl. moms. Indtægterne er blevet bogført på konto 1040 "Salg af diverse":
Dato | Bilag | Tekst | Beløb | Momsbeløb |
27-02-2020 | 9999 | Afr. [virksomhed4] | 16.412,50 kr. | 3.282,50 kr. |
16-06-2020 | 9999 | [virksomhed5] | 90.625,00 kr. | 18.125,00 kr. |
I alt | 107.037,50 kr. | 21.407,50 kr. | ||
Afrundet | 21.407 kr. |
Selskabets revisor har i et brev til Skattestyrelsen den 9. december 2022 oplyst følgende:
"...
De 2 afregninger til auktionshuse er salg af effekter tilhørende selskabet hvor der på afregning fra auktionshusene er modtaget afregning uden salgsmoms.
..."
Skattestyrelsen har den 10. januar 2023 efterspurgt underliggende afregningsbilag fra auktionshusene, og om der er særlige forhold, der gør, at salgene er momsfritagne. Skattestyrelsen har den 6. februar 2023 rykket selskabet for svar. Henvendelserne er ikke blevet besvaret.
Skattestyrelsen har som konsekvens heraf nedsat selskabets skattepligtige indkomst med et tilsvarende beløb for indkomståret 2020.
Skattestyrelsen har nedsat selskabets skattepligtige indkomst for indkomstårene 2019 og 2020 med henholdsvis 90.000 kr. og 91.407 kr. Ændringen skyldes, at Skattestyrelsen har ændret en del af selskabets omsætning til salgsmoms.
Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
"...
6. Skattemæssige konsekvensændringer
6.1. De faktiske forhold
De under afsnit 3 og 4 opgjorte ændringer til selskabets salgsmoms vil mindske selskabets omsætning - og dermed nedsætte det skattepligtige resultat - i 2019 og 2020.
For indkomståret 2019 og 2020 har selskabet selvangivet et skattepligtigt resultat efter anvendt underskud fra tidligere år på henholdsvis -48.107 kr. og 2.041.223 kr.
Ultimo 2019 har selskabet indberettet en underskudssaldo på 48.107 kr. til underskudsregisteret.
...
6.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Som en følge af de opgjorte momsændringer nedsættes den skattepligtige indkomst før underskud med 90.000 kr. i 2019 og 91.407 kr. 2020.
Ovennævnte konsekvensrettelse vedrører de momsændringer, som er opgjort under afsnit 3 og 4, idet disse vurderes at formindske selskabets indtægter - og dermed nedsætte den skattepligtige indkomst.
Vedrørende de opgjorte momsændringer under afsnit 1, 2 og 5 har Skattestyrelsen vurderet, at disse ikke påvirker selskabets skattepligtige indkomst, enten fordi ændringerne er opgjort med udgangspunkt i selskabets bogføring, som må antages at ligge til grund for opgørelsen af den skattepligtige indkomst eller fordi Skattestyrelsen på det foreliggende grundlag ikke har haft mulighed for at vurdere, om ændringerne påvirker selskabets skattepligtige indkomst.
Hvis I mener, at skattestyrelsens momsrettelser under afsnit 1, 2 og 5 har betydning for selskabets skattepligtige indkomst, bedes I selv anmode om at få genoptaget skatteansættelsen vedrørende disse forhold.
Ovennævnte konsekvensrettelser påvirker endvidere selskabets underskudssaldo ultimo 2019, som ændres fra 48.107 kr. til 138.107 kr.
..."
Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 11. juli 2023 udtalt følgende:
"...
Jf. det efterfølgende fastholder Skattestyrelsen, at selskabets momstilsvar berettiget er forhøjet med i alt 2.134.848 kr. i den aktuelle sag - og at selskabets skattepligtige indkomst før anvendt underskud som konsekvens heraf skal nedsættes med i alt 181.407 kr.
Som nævnt har Skattestyrelsen ved afgørelse af 25/4-2023 ændret selskabets momstilsvar med i alt 2.134.848 kr. Af dette beløb angår 21.407 kr. yderligere salgsmoms vedrørende auktionssalg, mens 6.088 kr. angår nægtet fradrag for købsmoms af fremmed arbejde.
Tilsyneladende vedrører klagen "alene" disse 2 forhold - altså 21.407 + 6.088 = 27.495 kr. ud af den samlede momsregulering på godt 2,1 mio. kr.
Fokus i Skattestyrelsens udtalelse er derfor på de gennemførte ændringer vedrørende salgsmoms af auktionssalg og købsmoms af fremmed arbejde.
Angående auktionssalg (afgørelsens punkt 4):
Som nævnt i afgørelsen er det Skattestyrelsens vurdering, at der mangler at blive afregnet salgsmoms af selskabets indtægter fra auktionssalg.
Skattestyrelsen har den 14/11-2022, i forbindelse med bilagskontrollen, bedt om at få tilsendt de
underliggende bilag til selskabets 2 indtægtsposteringer fra auktionssalg (hvoraf der ikke er bogført salgsmoms) og bedt om svar på de spørgsmål, som er nævnt under bemærkninger, jf. nedenstående.
...
Selskabets revisor, [person2], oplyser den 11/12-2022, at indtægterne fra auktionssalg vedrører salg af effekter tilhørende selskabet, hvor der på afregningen fra auktionshusene er modtaget afregning uden moms. Skattestyrelsen modtog ved den lejlighed ikke de underliggende bilag til posteringerne vedrørende auktionssalg.
Skattestyrelsen rykker den 10/1-2023 revisor for de underliggende bilag til posteringerne vedrørende auktionssalg. I den forbindelse fremgik følgende af Skattestyrelsens mail til revisor:
"Så vidt jeg kan se, har jeg ikke modtaget de underliggende afregningsbilag fra auktionshusene, og jeg vil derfor høre, om jeg kan få dig til at sende mig disse? Umiddelbart tænker jeg, at der skal afregnes moms af disse salg, eller er der noget, som gør, at salgene er momsfritagne?"
Skattestyrelsen modtog ikke svar fra revisor på ovennævnte rykker af 10/1-2023, og dermed heller ikke de underliggende bilag til posteringerne vedrørende auktionssalg.
Skattestyrelsen rykker igen den 6/2-2023 revisor for de underliggende bilag til posteringerne vedrørende auktionssalg. Skattestyrelsen modtog heller ikke her svar fra revisor.
På den baggrund foreslog Skattestyrelsen i forslag til afgørelse af 28/3-2023, at selskabets salgsmoms skulle forhøjes med 21.407 kr. vedrørende indtægter fra auktionssalg.
Skattestyrelsen modtog ikke bemærkninger til ovennævnte forslag til afgørelse.
På den baggrund afgjorde Skattestyrelsen i afgørelse af 25/4-2023, at selskabets salgsmoms skulle forhøjes med 21.407 kr. vedrørende indtægter fra auktionssalg.
Angående købsmoms af fremmed arbejde (afgørelsens punkt 5):
Som nævnt i afgørelsen er det Skattestyrelsens vurdering, at der ikke kan gives fradrag for købsmoms af fremmed arbejde på i alt 6.088 kr.
Skattestyrelsen har den 14/11-2022, i forbindelse med bilagskontrollen, bedt om at få tilsendt det underliggende bilag til en postering på konto 5091 "Tilgang i årets løb", hvoraf der er fratrukket 6.088 kr. i købsmoms. Teksten til posteringen er "Køb af fremmed arbej". Samtidig bliver revisor bedt om at svare på de spørgsmål, som er nævnt under bemærkninger, jf. nedenstående.
...
Selskabets revisor, [person2], oplyser den 11/12-2022, at der er tale om en lønudgift. Skattestyrelsen modtog ved den lejlighed ikke det underliggende bilag til posteringen, men revisor oplyste, at selve udgiften efterfølgende var omposteret, jf. nedenstående.
...
Det er Skattestyrelsens vurdering, at den markerede ompostering ikke vedrører den postering, hvoraf der fratrækkes 6.088 kr. i købsmoms og som ændres i Skattestyrelsens afgørelse af 25/4-2023. Dels vedrører ovennævnte ompostering en grundpostering, som er sket den 29/12-2020, mens den aktuelle postering, hvoraf der er fratrukket 6.088 kr. i købsmoms, er sket den 15/12-2020. Dels udgør momsen af ovennævnte ompostering 6.177 kr., mens den købsmoms, som er tilbageført i Skattestyrelsens afgørelse af 25/4-2023, kun udgør 6.088 kr. Det fremgår desuden af bogføringen, at den tilbageførte købsmoms vedrører en postering på konto 5091 "Tilgang i årets løb" (i stedet for den postering på brændstofkontoen, som revisor har markeret).
Skattestyrelsen rykker den 10/1-2023 revisor for det underliggende bilag til posteringen vedrørende køb af fremmed arbejde - og dermed dokumentation for den fratrukne købsmoms. I den forbindelse fremgik følgende af Skattestyrelsens mail til revisor:
"Den 15/12-2020 er der debiteret 6.088,28 kr. på købsmomskontoen vedr. køb af fremmed arbejde. Så vidt jeg kan se, har jeg ikke modtaget det underliggende bilag til denne postering, og jeg vil derfor høre, om jeg kan få dig til at sende mig dette?"
Skattestyrelsen modtog ikke svar fra revisor på ovennævnte rykker af 10/1-2023, og dermed heller ikke det underliggende bilag til posteringen vedrørende køb af fremmed arbejde.
Skattestyrelsen rykker igen den 6/2-2023 revisor for det underliggende bilag til posteringen vedrørende køb af fremmed arbejde. Skattestyrelsen modtog heller ikke her svar fra revisor.
På den baggrund foreslog Skattestyrelsen i forslag til afgørelse af 28/3-2023, at selskabets købsmoms skulle nedsættes med 6.088 kr. vedrørende køb af fremmed arbejde.
Skattestyrelsen modtog ikke bemærkninger til ovennævnte forslag til afgørelse.
På den baggrund afgjorde Skattestyrelsen i afgørelse af 25/4-2023, at selskabets købsmoms skulle nedsættes med 6.088 kr. vedrørende køb af fremmed arbejde, da der ikke var modtaget dokumentation for den fratrukne købsmoms."
Skattestyrelsen har den 27. november 2023 fremsendt bemærkninger til de øvrige punkter i afgørelsen:
"...
Punkt 1:
I forbindelse med kontrollen har selskabet indsendt dets bogføring for perioden 1/7-2019 til 31/12-2020.
Det fremgår af posteringerne på salgs- og købsmomskontiene, at selskabet salgsmoms er på 6.175.795 kr., mens selskabets købsmoms ifølge bogføringen er på 4.408.324 kr. for ovennævnte periode. Ifølge selskabets egen bogføring burde den angivne moms således havde været på i alt 1.767.471 kr., jf. nedenstående.
...
P.S.: Selskabet har hverken posteringer vedr. moms af køb i udlandet eller energiafgifter. Selskabets bogføring fremgår af det materiale, som blev sendt til Skatteankestyrelsen den 11/7-2023. Salgsmomskontoen har nr. 6901, mens købsmomskontoen har nr. 6902.
Problemet er, at selskabet for samme periode alene har angivet 199.118 kr. i moms, jf. nedenstående beløb fra TastSelv.
...
Der er således en samlet difference mellem den bogførte og den angivne moms på i alt 1.767.471 - 199.118 = 1.568.353 kr.
Denne forhøjelse af momsen skyldes primært, at den bogførte moms vedr. [adresse1] ikke er blevet angivet.
For yderligere specifikation af differencen henvises til afgørelsens punkt 1.
Punkt 2:
Hvis selskabets bogføring var 100 % korrekt, ville der ikke være andre ændringer end de 1.568.353 kr., som er nævnt under punkt 1.
Dette er desværre ikke tilfældet.
I forbindelse med kontrollen har Skattestyrelsen fundet 4 forhold i relation til selskabets bogførte moms, som giver anledning til yderligere reguleringer.
Afgørelsens punkt 2 vedrører det forhold, at der hverken er bogført eller angivet moms i forbindelse med salget af [adresse1] 3D (og salgsmomsen herfra indgår således ikke i den difference, som er opgjort under punkt 1), hvilket selskabets revisor har erkendt. Skattestyrelsen har opgjort, at den manglende salgsmoms vedr. dette forhold udgør 379.000 kr.
For yderligere specifikation heraf henvises til afgørelsens punkt 2.
Punkt 3:
I forbindelse med salget af de øvrige ejendomme i [adresse1] er der, i modsætning til [adresse1] 3D, bogført salgsmoms - men ikke nok. Ifølge tingbogsoplysningerne er disse ejendomme nemlig solgt til en højere pris end der fremgår af bogføringen, og der mangler således at blive bogført (og angivet) noget salgsmoms. Skattestyrelsen har opgjort, at den manglende salgsmoms vedr. dette forhold udgør 160.000 kr. (heller ikke denne difference indgår i det beløb, som er opgjort under punkt 1).
For en nærmere specifikation af beløbet henvises til afgørelsens punkt 3, afgørelsens bilag 1 og de vedhæftede tingbogsoplysninger vedr. ejendommenes handelspriser m.v."
Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at opgørelsen af selskabets skattepligtige indkomst for indkomstårene 2019 og 2020 hjemvises til fornyet behandling.
Til støtte for påstanden er bl.a. anført:
"...
Til støtte for de nedlagte påstand vedrørende momsansættelserne for perioden fra den 1. juli 2019 til den 31. december 2020 gøres det helt overordnet gældende, at den påklagede afgørelse af den 25. april 2023 indeholder flere væsentlige retlige mangler.
Til støtte for, at den påklagede afgørelse af den 25. april 2023 indeholder flere retlige mangler gøres følgende nærmere gældende:
For det første har Skattestyrelsen beregnet moms af [virksomhed1] ApS' indtægter fra auktionssalg uden at være i besiddelse af oplysninger om, hvorvidt der er tale om afgiftspligtige salg efter momslovens § 4 eller salg fritaget for moms efter momslovens § 13, jf. sagens punkt 4.
For det andet har Skattestyrelsen nægtet [virksomhed1] ApS fradrag for købsmoms i henhold til momslovens § 37 vedrørende selskabets køb af fremmed arbejde, selvom [virksomhed1] ApS har købt ydelser, der udelukkende er anvendt til brug for selskabet, jf. sagens punkt 5.
Til støtte for den nedlagte påstand vedrørende [virksomhed1] ApS' skatteansættelser, gøres det helt overordnet gældende, at de gennemførte ændringer er konsekvensændringer, hvorfor en hjemvisning at selskabets momstilsvar for perioden fra den 1. juli 2019 til den 31. december 2020 ligeledes må føre til en hjemvisning af [virksomhed1] ApS' skatteansættelser for samme periode, dvs. indkomstårene 2019 og 2020,
..."
Klagerens yderligere bemærkninger til sagen
Selskabets daværende repræsentant har den 23. august 2023 fremsat følgende bemærkninger:
"...
I forlængelse af din telefoniske henvendelse og din efterfølgende besked skal jeg hermed oplyse, at vi har påklaget Skattestyrelsens afgørelse af den 25. april 2023 og således opgørelsen af selskabets momstilsvar for perioden fra den 1. juli 2019 til den 31. december 2020 og opgørelsen af selskabets skattepligtige indkomst for indkomstårene 2019 og 2020.
At der grundlag for en hjemvisning af sagen med henblik på fornyet opgørelse af ovennævnte støttes på de anførte anbringender.
Der henvises i det hele til det anførte i den kortfattede klage af den 5. juli 2023.
..."
Retsmøde
Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling
Skattestyrelsen har udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:
" Skattestyrelsens begrundelse/vurdering
Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens forslag til sagens afgørelse.
Formelt
Vi har i vores udtalelse i den sammenholdte momssag (vores sagsnummer [sag1]) indstillet at momsreguleringen vedrørende indkomståret 2019, skal bortfalde grundet ugyldighed.
Materielt
Som konsekvens af vores vurdering af momssagen vedrørende indkomståret 2020, er vi af den opfattelse at nærværende sag vedrørende skat skal behandles som nedenstående.
Skatteansættelsen for 2020, skal ændres som konsekvens af og i overensstemmelse med ændringerne i momssagen vedrørende indkomståret 2020.
Der sker således en nedsættelse af en skattepligtige indkomst for indkomståret 2020. Denne ændring er således afledt af og en direkte følge af, at Skattestyrelsen har ændret selskabets salgsmoms for indkomståret 2020.
Derfor tiltræder vi, at der sker en nedsættelse af den skattepligtige indkomst på i alt 91.407 kr.
Hjemvisning af sagen
Vi finder ikke, at ansættelsesændringerne indeholder fejl, manglende begrundelser eller øvrige retlige mangler, der kan begrunde en hjemvisning af sagen. Vi finder heller ikke, at der er manglende overholdelse af tidsfrister til stede i sagen, som kan begrunde en hjemvisning af sagen.
Samlet set vurderer vi, at ansættelsen af skatteansættelsen for indkomståret 2020 er gyldigt foretaget, så sagen ikke skal hjemvises til fornyet sagsbehandling hos Skattemyndighederne.
..."
Indlæg under retsmødet
Skattestyrelsen tiltrådte Skattestyrelsen indstillingen om stadfæstelse af selskabet skattepligtige indkomst for indkomståret 2020, samt at selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2019 nedsættes til 0 kr.
Selskabet var ikke fremmødt på retsmødet.
Selskabet var ikke fremmødt på retsmødet.
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har nedsat selskabets skattepligtige indkomst med 181.407 kr. for indkomstårene 2019 og 2020 efter nedsættelse af overskud fra salg af ejendomme og bogførte indtægter fra auktionssalg. Landsskatteretten skal derudover tage stilling til, om der er grundlag for hjemvisning af Skattestyrelsens afgørelse til fornyet behandling som følge af væsentlige retlige mangler.
Retsgrundlaget
Som skattepligtig indkomst betragtes med undtagelse af særligt fastsatte begrænsninger den skattepligtiges samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke, bestående i penge eller formuegode af pengeværdi. Det fremgår af statsskattelovens § 4, stk. 1. Det følger af dagældende selskabsskattelovs § 12, stk. 1, at selskaber kan fradrage underskud fra indeværende år i opgørelsen af den skattepligtige indkomst for de efterfølgende indkomstår. Underskud fra tidligere indkomstår kan fradrages fuldt ud i den del af årets skattepligtige indkomst, der ikke overstiger et grundbeløb på 7,5 mio. kr. (2010-niveau), jf. stk. 2. Et herefter resterende underskud kan fradrages i 60 % af den del af årets skattepligtige indkomst, der overstiger grundbeløbet. Underskud kan kun fremføres i et senere indkomstår i det omfang, at det ikke efter reglerne i stk. 2 kan rummes i tidligere års indkomst, jf. stk. 3.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Skattestyrelsen har nedsat selskabets skattepligtige indkomst med 181.407 kr. for indkomstårene 2019 og 2020. Nedsættelsen er en afledt ændring af Skattestyrelsens forhøjelse af selskabets salgsmoms for indtægter fra salg af ejendomme på [adresse1] og indtægter fra auktionssalg for perioden 2. halvår 2019 - 2. halvår 2020.
Landsskatteretten har i afgørelsen af klagesagen med sagsnummer 23-0059120 vedrørende selskabets momstilsvar for afgiftsperioder i 2019 og 2020 ændret Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår forhøjelse af selskabets salgsmoms i 2. halvår 2019, idet ændringerne for denne periode ikke kunne gennemføres. På baggrund af dette finder retten tilsvarende, at der ikke er grundlag for at nedsætte selskabets skattepligtige indkomst med 90.000 kr. for indkomståret 2019.
For indkomståret 2020 finder Landsskatteretten, at det er med rette, at Skattestyrelsen har nedsat selskabets skattepligtige indkomst med 91.407 kr. efter forhøjelse af selskabets salgsmoms. Retten har lagt vægt på, at salgssummerne, der fremgår af tingbogsoplysningerne, er udtryk for ejendommenes samlede salgssummer, der indeholder salgsmoms.
Selskabets omsætning fra salg af ejendomme og auktionssalg, som vedrører selskabets skattepligtige indkomst, jf. statsskattelovens § 4, bliver derfor ændret på grund af yderligere opkrævning af salgsmoms.
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.
Landsskatteretten overlader opgørelsen af selskabets skattepligtige indkomst efter underskud til Skattestyrelsen for indkomstårene 2019 og 2020.
Hjemvisning
Det følger af almindelige forvaltningsretlige principper, at en rekursinstans kan hjemvise en klagesag, hvis førsteinstansens afgørelse indeholder fejl i afgørelsens retlige grundlag, eller den er behæftet med væsentlige formelle fejl. Ligeledes bør der ske hjemvisning, hvis sagen bygger på et forkert oplysningsgrundlag, eller oplysningsgrundlaget ved rekursinstansen er ændret i væsentlig grad. Hjemvisningen medfører, at sagen sendes tilbage til førsteinstansen med henblik på, at denne skal træffe en ny afgørelse i sagen.
Skattestyrelsen har foretaget ændringer af selskabets skattepligtige indkomst, som blandt andet beror på ændring af selskabets salgsmoms vedrørende bogførte indtægter fra auktionssalg. Ændringen er foretaget som følge af, at der ikke er fremlagt underliggende bilag til de bogførte posteringer.
Selskabets repræsentant har gjort gældende, at Skattestyrelsens afgørelse vedrørende forholdet indeholder flere væsentlige retlige mangler. Der er henvist til, at ændringen er foretaget til trods for, at Skattestyrelsen ikke har været i besiddelse af oplysninger om de solgte effekter, herunder om disse skulle være momsfritagne.
Skattestyrelsen har den 10. januar 2023 efterspurgt selskabets revisor for bilag vedrørende auktionssalgene. Skattestyrelsen rykkede for svar den 6. februar 2023. Selskabet besvarede ikke Skattestyrelsens henvendelser og har ikke under klagesagsbehandlingen fremlagt bilag for indtægterne.
Landsskatteretten finder på baggrund heraf, at Skattestyrelsens afgørelse ikke indeholder væsentlige retlige mangler, der kan føre til hjemvisning af sagen.