Kendelse af 01-05-2024 - indlagt i TaxCons database den 29-05-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Tilladelse til korrektion fra livsvarig livrente til kapitalpension | Nej | Ja | Stadfæstelse |
Klageren har den 10. februar 2019 underskrevet en erklæring med anmodning om overførsel af en pensionsordning udenfor jobskifte, jf. pensionsbeskatningslovens § 41, fra [pensionsselskab1] til [pensionsselskab2] A/S (herefter [pensionsselskab2]). Det fremgår af erklæringen, at klageren ønskede pensionsordningen overført hurtigst muligt, og at hun ønskede at bevare retten til at få sin pension udbetalt, når hun fyldte 60 år, uanset at det medførte øgede omkostninger.
Det fremgår af en oversigt over pensionsoverførslen og af en bekræftelse fra [pensionsselskab2] sendt til klageren den 23. maj 2019, at pensionsoverførslen fandt sted den 9. maj 2019, hvor [pensionsselskab2] modtog i alt 567.710,34 kr. Følgende fremgår endvidere af bekræftelsen fra [pensionsselskab2]:
”[...]
Vi har oprettet en ny pensionsordning for overførslen, da du har ønsket at bevare retten til pensionsalder 60 år. Dit nye policenummer er [...14].
Den tidligste pensionsalder på aftalenummer [...23] er 55 år.
Den tidligste pensionsalder på aftalenummer [...14] er 60 år.
Modtagne indbetalinger forrenter vi fra modtagelsesdatoen, og indtil indbetalingerne bliver investeret. Renten fastsættes af [pensionsselskab2].
Aftalte indbetalinger bliver normalt investeret inden for 20 bankdage.
Dine muligheder med Netpenslon
Via www.[pensionsselskab2].dk kan du logge på Netpension med NemlD. Her kan du se, hvordan den nye ordning ser ud, og du kan løbende følge med i f.eks. afkast, forsikringsdækninger og opsparing. Det er også her, du kan få svar på grundlæggende spørgsmål om din pension.
[...]”
Den 25. maj 2019 har [pensionsselskab2] sendt klageren en pensionsoversigt inklusiv bilag. Det fremgår blandt andet af pensionsoversigten, at aftalen mellem klageren og [pensionsselskab2] indeholdt to ordninger med hver sin beskatningsform. Beskatningsform 1, en pensionsordning med løbende udbetalinger, bortset fra ophørende alderspension, og Beskatningsform 3, en kapitalforsikring i pensionsøjemed. Endvidere fremgår det af pensionsoversigten, at der i forbindelse med udbetaling ved død og ved pensionering var tale om to former for udbetaling, henholdsvis en kapitaludbetaling og en livsvarig alderspension. For så vidt angår udbetaling ved død, fremgår det, at pr. 25. maj 2019 udgjorde kapitaludbetalingen 562.033 kr. som en engangsudbetaling, og den livsvarige alderspension udgjorde 258 kr. som en årlig udbetaling i 22 år.
[pensionsselskab2] har den 13. september 2019 modtaget en erklæring med anmodning om overførsel af klagerens kapitalpension til jf. pensionsbeskatningslovens § 41. Det fremgår af erklæringen, at klageren ønskede op til 56.100 kr. (2023) udbetalt med 60 % afgift.
[pensionsselskab2] har oplyst, at [pensionsselskab2] den 5. oktober 2019 udbetalte værdien af den livsvarige livrente fratrukket 40 % til klagerens Nemkonto. [pensionsselskab2] har hertil bemærket, at klageren ikke modtog en særskilt information herom. Det fremgår af klagerens kontoudtog fra konto [...77], at der den 10. oktober 2019 indgik et beløb på 3.518,77 kr. fra [pensionsselskab2]. Den 10. oktober 2019 overførte [pensionsselskab2] den resterende værdi på 571.859 kr. vedrørende kapitalpensionen til [finans1].
Ifølge [pensionsselskab2]s oplysninger har [pensionsselskab2] den 17. januar 2020 indberettet en diskvalifikation til Skattestyrelsen. Denne diskvalifikation har [pensionsselskab2] tilbagekaldt den 15. januar 2021, for den 20. december 2022 at indberette diskvalifikationen på ny.
Skattestyrelsen har fremsendt følgende oplysninger vedrørende indberetning og sletning af diskvalifikation:
”[...]
[Grafik udeladt, Schultz redak.]
[...]”
Klageren har for indkomstårene 2020 og 2021 indbetalt beløb over grundbeløbet på hendes alderspension. Det fremgår af årsopgørelse nr. 4 for indkomståret 2020 og af forslag til en ændret årsopgørelse for indkomståret 2021.
Årsopgørelse nr. 4 for indkomståret 2020 var tilgængelig i klagerens skattemappe fra den 9. januar 2023. Det fremgår af årsopgørelse nr. 4, at klageren blandt andet modtog årsopgørelsen, fordi der var foretaget en ændring i beregningen af afgift af indskud på alderspensionen. Endvidere fremgår følgende af de supplerende oplysninger på årsopgørelsen:
”[...]
Du har indskudt mere end 5.300 kr. på din aldersopsparing. Da du har fået udbetaling fra en fradragsberettiget pensionsordning efter den 31. marts 2018, er der beregnet en afgift på 40,00 % af det for meget indbetalte indskud. Du kan få afgiften nedsat til 4,00 %, hvis du beder dit pensions-/pengeinstitut om at overføre det for meget indbetalte indskud til en fradragsberettiget ratepensionsordning/pensionsordning med løbende udbetaling.
[...]”
Forslag til en ændret årsopgørelse for indkomståret 2021 var tilgængelig i klagerens skattemappe fra den 9. januar 2023. Det fremgår af forslaget, at ifølge oplysninger fra [finans1] A/S kunne klageren ikke indbetale mere end 5.400 kr. på sin aldersopsparing, hvilket betød, at der blev beregnet 40 % afgift af de indbetalinger, som oversteg 5.400 kr., jf. pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 6. Det fremgår af forslaget, at fristen til at gøre indsigelser var den 27. januar 2023.
Klageren har den 17. januar 2023 rettet henvendelse til Skattestyrelsen vedrørende den ændrede årsopgørelse for indkomståret 2020 og forslaget til en ændret årsopgørelse for indkomståret 2021, idet klageren har oplyst, at hun ikke er enig i ændringerne. Klageren har endvidere rettet henvendelse til [pensionsselskab2] den 27. februar 2023 vedrørende de af Skattestyrelsen foreslåede ændringer.
[pensionsselskab2] har anmodet Skattestyrelsen om tilladelse til at ændre den livsvarige livrente til en kapitalpension med virkning fra den 1. maj 2019. [pensionsselskab2] har begrundet anmodningen ved at henvise til de fejl, som [pensionsselskab2] har begået i forbindelse med oprettelsen af den livsvarige livrente, tilbagekaldelsen af diskvalifikationen den 15. januar 2021 og et generelt lavt informationsniveau overfor klageren fra [pensionsselskab2]s side.
Skattestyrelsen har den 24. august 2023 truffet den påklagede afgørelse. Skattestyrelsen har ikke givet tilladelse til [pensionsselskab2] til at ændre den livsvarige livrente til en kapitalpension fra den 1. maj 2019.
Skattestyrelsen har den 1. september 2023 truffet afgørelse om at ændre klagerens skatteansættelse for indkomståret 2021, hvorefter klageren skal betale en afgift på 40 % af sin aldersopsparing, jf. pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 6. Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen henvist til den påklagede afgørelse af 24. august 2023 og den af [pensionsselskab2] foretaget diskvalificerende udbetaling i 2019.
[pensionsselskab2] har overfor Skattestyrelsen og overfor klageren bekræftet, at [pensionsselskab2] begik en fejl ved at oprette en livsvarig livrente og her placere 5.624,55 kr. af det samlede beløb overført fra [pensionsselskab1]. [pensionsselskab2] har oplyst, at [pensionsselskab2] på daværende tidspunkt havde et meget lavt informationsniveau overfor deres kunder, hvorved det efter [pensionsselskab2]s opfattelse ikke har været muligt for klageren at gennemskue fejlen. Endvidere har [pensionsselskab2] overfor Skattestyrelsen og overfor klageren bekræftet, at tilbagekaldelsen af diskvalifikationen den 15. januar 2021 på tilsvarende vis var en fejl fra [pensionsselskab2]s side.
Skattestyrelsen har ikke givet tilladelse til, at [pensionsselskab2] kan ændre klagerens livsvarige livrente til en kapitalpension fra den 1. maj 2019.
Som begrundelse herfor har Skattestyrelsen anført følgende:
”[...]
Vi kan kun give tilladelse til at ændre pensionsordninger, i tilfælde hvor det er dokumenteret, at der er sket en åbenbar fejI.
Vi har bedt dig og [pensionsselskab2] om at sende os mødereferater, notater, underskrevne dokumenter eller andet dokumentation for hvad der var aftalt inden overførsel af pensionen til [pensionsselskab2] i 2019 som dokumentation for, at der er sket en åbenbar fejl i din pensionsoverførsel. Da vi ikke har modtaget dokumentationen, kan vi ikke give tilladelse til, at du får ændret din livsvarige livrente til en kapitalpension med virkning fra den 1. maj 2019.
[...]
Bemærkninger
I Skattestyrelsen har vi modtaget følgende bemærkninger og dokumentation fra [pensionsselskab2], hvor de skriver:
Til brug for jeres vurdering af vores anmodning om ændring af [person1]s pensionsordning, aftale nr. [...14] , sender vi herved yderligere dokumentation jf. jeres brev herom af den 8. maj 2023.
Vi gør i den forbindelse opmærksom på flg.:
• | Det fremgår godt nok af overførselsanmodningen til at skattekode 1 værdien ønskes udbetalt i.fm. overførsel af kapitalpensionsdelen - men selvom der ikke var taget stilling hertil, ville vi have gjort dette alligevel på grund af beløbets størrelse. Herudover fritager det i vores optik stadig ikke os for at bære ansvaret for den fejlagtige behandling af overførselsværdien fra [pensionsselskab1] i maj 2019. |
• | Vores tilbagekaldelse af diskvalifikationen i januar 2021 er desværre også en beklagelig fejl, hvorfor vi i december 2022 på ny indberetter diskvalifikationen i den tro, at dette er korrekt. Det er først ved [person1]s henvendelse i februar 2023, at vi ved nærmere research opdager den fejlagtige behandling af overførslen fra [pensionsselskab1] i maj 2019. [person1] er undervejs i indberetningsforløbet ikke blevet orienteret herom. |
Bemærkningerne og den indsendte dokumentation ændrer ikke ved vores forslag til afgørelse fra den 10. juli 2023, da der ikke er kommet nye oplysninger, der kan ændre afgørelsen. Derfor svarer afgørelsen til det forslag, vi sendte til dig den 10. juli 2023.
[...]”
Skattestyrelsen har i udtalelse af 8. december 2023 udtalt følgende til klagen:
”[...]
[person1] skriver i sin klage, at hun ikke på noget tidspunkt har fået oplyst, at hun havde en livrente hos [pensionsselskab2]. Det er ikke korrekt, da hun har modtaget en pensionsoversigt, hvor oversigtsdatoen var den 25. maj 2019. Her fremgår det klart, at policen både vedrører en kapitalpension og en livrente.
Oplysningen er hentet i sagsid. 477768350, hvorfor vi vedlægger afgørelsen i denne sag samt relevante sagsakter fra denne sag. Det kan også læses af den sags akter, at der i forbindelse med overførslen af kapitalpensionen fra [pensionsselskab2] til [finans1] er skrevet, at [person1] ønsker livrenten udbetalt til 60 pct. i afgift.
Vi skal samtidig gøre opmærksom på, at det er vores opfattelse, at [person1] burde have klaget over afgørelsen i sagen med sagsid. 477768350, da det er denne afgørelse, der er årsag til, at vi ændrer hendes årsopgørelse, så hun betaler 40 pct. i afgift af indbetalingerne til aldersopsparingen over den lave grænse.
[person1] spørger desuden i sin klage, hvorfor der ikke er nogen i Skatteforvaltningen, der har taget sagen op, da indberetningen om diskvalificerende udbetaling har stået i systemet fra 17. januar 2020 til 15. januar 2021. Svaret på dette er, at hendes årsopgørelse for indkomståret 2020 først bliver dannet efter 15. januar 2021. Det er derfor først efter dette tidspunkt, at der bliver set på hendes årsopgørelse. Desuden har vi ikke oplysningerne om indbetalingen til aldersopsparingen i 2020 før senest 20. januar 2021.
Vi har ingen øvrige bemærkninger til hendes klage.
[...]”
Skattestyrelsen har i en supplerende udtalelse af 21. februar 2024 udtalt følgende:
”[...]
Der er i forslag til afgørelse og afgørelse lagt vægt på, at der ikke er fremlagt dokumentation for at der var aftalt andet inden overførsel af pensionsordninger fra [pensionsselskab1] til [pensionsselskab2] i maj 2019.
Inden afgørelse sendes i august 2023 bliver jeg opmærksom på at fristen for tilbagebetaling af afgift for 2019 er forældet. Afgift betalt i oktober 2019 i forbindelse med udbetaling af livrenten søges først tilbage i 2023. Dette er dog ikke tilføjet afgørelsen.
[...]”
Skattestyrelsen har den 6. marts 2024 fremlagt følgende oversigt og forklaring:
”[...]
Vedrørende 2020 årsopgørelsen
[...]
25-03-2021 dannes årsopgørelse 1 for 2020
09-06-2021 dannes forslag til årsopgørelse 2020
05-07-2021 dannes årsopgørelse 2 for 2020
06-07-2021 dannes forslag til årsopgørelse 2020
02-08-2021 dannes årsopgørelse 3 for 2020
09-01-2023 dannes årsopgørelse 4 for 2020*
*) hvorfor der for 2020 dannes en afgørelse uden forslag tænker jeg at eneste ændring er at de nye oplysninger medfører en afgift (ikke en skat)
At der så for indkomstår 2021 dannes forslag den 9. januar 2023, hænger sammen med at vores system på dette tidspunkt vil medtage vejledning om vejledning om overførsel til rate/livspension. Vores system er sat til denne vejledning et stykke ind i 2023 (selv om dette burde ske inden udgangen af 2022) af hensyn til indberetninger og rettelser i indberetninger.
(der er lukket for indberetning ultimo året og derfor denne forlængelse af rettelser)
Beskrevet på side 3 i forslag til 2021 af 9. januar 2023.
Supplerende oplysninger vedr. skatteberegning
Du har indskudt mere end 5.400 kr. på din aldersopsparing. Da du har fået udbetaling fra en fradragsberettiget pensionsordning efter den 31. marts 2018, er der beregnet en afgift på 40,00 % af det for meget indbetalte indskud. Du kan få afgiften nedsat til 4,00 %, hvis du beder dit pensions- /pengeinstitut om at overføre det for meget indbetalte indskud til en fradragsberettiget ratepensionsordning/pensionsordning med løbende udbetaling.
Vedrørende 2021 årsopgørelsen
[...]
15-03-2022 dannes årsopgørelse 1 for 2021
09-01-2023 dannes forslag til årsopgørelse 2021 (efter nye indberetninger)
01-09-2023 dannes årsopgørelse 2 for 2021*
*) efter forslaget den 9. januar 2023 modtager vi indsigelse til 2021 årsopgørelsen og derfor sendes afgørelsen først den 1. september 2023 efter behandling.
[...]”
Klageren har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsen skal give tilladelse til, at hendes livsvarige livrente ændres til en kapitalpension med virkning fra den 1. maj 2019.
Til støtte herfor har klageren anført følgende:
”[...]
Selvfølgelig kan en medarbejder fra SKAT pakke min sag og mig ind i love, paragraffer og stykker. Loven er, når man kun anskuer sagen på den måde, uomtvisteligt på SKATS side i denne sag.
Jeg ønsker at klage over afgørelsen, med henvisning til, hvordan jeg som almindelig borger føler mig stærk uretfærdigt behandlet af en myndighed, som jeg indtil nu har haft stor respekt for og tillid til. Jeg har hele mit liv været lønmodtager med ret gennemsigtige skatteforhold, og jeg har med glæde betalt min skat, fordi jeg mente, at man her i landet fik meget for pengene.
Jeg er enlig folkepensionist, og har ønsket at spare op til min alderdom ved at indbetale “det høje” beløb på min aldersopsparing. Der har naturligvis ikke været noget økonomisk spekulativt i dette. Havde jeg anet, at det ville udvikle sig, som det har, havde jeg selvsagt have undladt indbetalingerne.
Jeg har i denne sag hele tiden været uvidende om, at jeg overhovedet havde en livrente hos [pensionsselskab2] med en værdi for mig på Dkk 3518,77 i efteråret 2019. Det er ikke blevet mig oplyst på noget tidspunkt, og det er heller ikke blevet oplyst min bank. Det kan ses i Pensionsoverførsel (se vedlagte foto) fra [pensionsselskab2] til Tværtimod fremgår det klart, at det drejede sig om en kapitalpension. Og kun en sådan. [pensionsselskab2] har endvidere “lagt sig fladt ned” og har indrømmet fejl.
Desuden har [pensionsselskab2] af uvisse årsager indberettet diskvalifikation til SKAT den 17. januar 2020, tilbagekaldt denne den 15. januar 2021, og så endelig igen indberettet en diskvalifikation den 20. december 2022.
Jeg har indbetalt det høje beløb den 4. januar 2020. Havde jeg haft mistanke om en livrente, hvilken jeg ikke havde, ville jeg ikke have kunnet ane “uråd”, idet [pensionsselskab2] først indberetter diskvalifikation den 17. januar 2020.
Næste store indbetaling falder den 1. januar 2021, og på det tidspunkt stod beløbet til diskvalifikation, men eftersom jeg ikke er bekendt med en livrente, indbetaler jeg. [pensionsselskab2] tilbagekalder diskvalifikationen 14 dagen efter. Den 15. januar 2021. Hvor meget skal man egentlig som borger i Danmark holde øje med hvad der foregår i ens skattemappe?
Fejlagtigt og ikke fejlagtigt.
Fra 17. januar 2020 til 15. januar 2021 har beløbene (ialt dkk 100.400) stået som diskvalificerede. Lige under et år. Hvorfor har ingen hos SKAT taget sagen op i al den tid? Det sidste beløb den 1. Januar 2021, kunne måske være undgået...
At lave en fejl, er menneskeligt. Men at ikke ville rette den, hvis man kan, er utilgiveligt. Synes jeg. Jeg vil bede jer om endnu engang kigge på sagen, [...].
[...]”
Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen ikke har givet tilladelse til at ændre klagerens livsvarige livrente til en kapitalpension med virkning fra den 1. maj 2019, idet Skattestyrelsen anser, at der ikke er sket åbenbare fejl, der kan begrunde en korrektion.
Retsgrundlaget
Følgende fremgår af pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 6, stk. 8 og stk. 9:
”[...]
Stk. 6. Sker der udbetaling af eller foretages der afgiftspligtige dispositioner over en af kapitel 1 omfattet rateforsikring, rateopsparing, pensionsordning med løbende udbetalinger eller indeksordning fra og med det tiende indkomstår før det indkomstår, hvor pensionsopspareren når folkepensionsalderen, betales i tilfælde omfattet af § 16, stk. 1, 2. pkt., en afgift på 40 pct. af indkomstårets indbetalinger til aldersforsikring, aldersopsparing og supplerende engangssum, der overstiger et grundbeløb på 7.150 kr. (2010-niveau) [5.400 kr. 2021-niveau], jf. dog stk. 8. [...]
[...]
Stk. 8. I løbet af det indkomstår, der følger efter det indkomstår, hvori der er indbetalt beløb over beløbsgrænsen som angivet i stk. 5, kan sådanne for meget indbetalte beløb overføres til en pensionsordning omfattet af kapitel 1, bortset fra aldersforsikring, aldersopsparing og supplerende engangssum. Der betales en afgift på 4 pct. af det overførte beløb. Overførslen har virkning for det indkomstår, hvor der er foretaget indbetaling over beløbsgrænsen som angivet i stk. 5.
Stk. 9. Stk. 8 finder tilsvarende anvendelse på indbetalinger som nævnt i stk. 6.
[...]”
Som udgangspunkt skal der være en konkret hjemmel til korrektion af en pensionsordning. Foretagne indbetalinger skal derfor anses for indbetalt på den konkrete pensionsordning og kan derfor kun udbetales til ejeren af ordningen mod betaling af afgift eller overføres til en anden pensionsordning efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 41.
I pensionsbeskatningsloven er der generelt ikke hjemmel til at tillade korrektioner af foretagne indbetalinger til eller udbetalinger fra en pensionsordning. Enhver form for udbetaling eller disposition over en pensionsordning i utide betragtes som en afgiftspligtig udbetaling. Til sådanne udbetalinger hører normalt også korrektion af “fejlagtige” indbetalinger ved tilbageførsel.
Efter praksis kan der gives tilladelse til afgiftsfri udbetaling/korrektion i tilfælde, hvor der er sket en åbenbar fejldisposition, og hvor den påberåbte fejl ikke beror på ejerens misforståelse af reglerne. Korrektionsmulighederne er som udgangspunkt forbeholdt tilfælde, hvor ordningen er oprettet i ansættelsesforhold, idet den ansatte i denne situation ofte er uden indflydelse på den opståede fejl. Det fremgår af Den Juridiske Vejledning, afsnit C.A.10.2.7.2.
Fejldispositionen skal have været så åbenbar, at den ikke giver anledning til tvivl, jf. Told- og Skattestyrelsens afgørelse af 11. maj 1999, offentliggjort som TfS 1999, 738.
I konkrete tilfælde kan der gives tilladelse til korrektion af fejl foretaget af ejeren af pensionsordningen uden for ansættelsesforhold, hvis det blandt andet kan dokumenteres, at der er tale om en åbenbar fejldisposition, som kan annulleres civilretligt, eller ejeren af pensionsordningen straks retter henvendelse til Skatteforvaltningen og pensionsinstituttet for at få rettet fejlen. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 6. september 2016, offentliggjort som SKM2016.628.LSR.
Landsskatteretten fandt imidlertid i SKM2016.628.LSR, at der ikke kunne ske korrektion, idet det ikke var godtgjort, at der var tale om en sådan åbenbar fejldisposition, at der efter praksis kunne ske tilbagebetaling. Skatteyderen havde ved en fejl underskrevet og afleveret en blanket fra sin bank om udbetaling af ratepension. Skatteyderen havde ønsket udbetaling fra sin aldersopsparing, men banken havde udleveret en forkert blanket til dette formål, hvilket hverken skatteyderen eller banken havde opdaget.
Landsskatteretten fandt ud fra en konkret vurdering i afgørelse af 4. december 2017, offentliggjort som SKM2017.735.LSR, at der uden afgiftsbetaling kunne ske tilbagebetaling af et beløb hidrørende fra et ejendomssalg i udlandet indbetalt til en alderspension. Banken ville normalt have afvist indbetalingen, da den oversteg den maksimale indbetalingsgrænse, og skatteyderen reagerede hurtigt efter overførslen ved at tage kontakt til banken.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Klageren har ved erklæring af 10. februar 2019 anmodet om overførsel af en pensionsordning fra [pensionsselskab1] til [pensionsselskab2] på i alt 567.710,34 kr.
Ifølge en bekræftelse og en pensionsoversigt inklusive police sendt til klageren fra [pensionsselskab2], henholdsvis den 23. maj 2019 og den 25. maj 2019, omfattede klagerens aftale med [pensionsselskab2] to ordninger, henholdsvis en pensionsordning med løbende udbetalinger (beskatningsform 1) og en kapitalforsikring i pensionsøjemed (beskatningsform 3).
I forlængelse af at [pensionsselskab2] modtog en erklæring med anmodning om overførsel af klagerens kapitalpension til [finans1] den 13. september 2019, udbetalte [pensionsselskab2] den 5. oktober 2019 værdien af den resterende ordning, den livsvarige livrente, fratrukket 40 % til klagerens Nemkonto. Beløbet på 3.518,77 kr. fra [pensionsselskab2] indgik på klagerens bankkonto den 10. oktober 2019.
[pensionsselskab2] har overfor Skattestyrelsen bekræftet, at [pensionsselskab2] begik en fejl ved at oprette en livsvarig livrente og her placere 5.624,55 kr. ud af de i alt 567.710,34 kr. Endvidere har [pensionsselskab2] overfor Skattestyrelsen bekræftet, at en tilbagekaldelse af en diskvalifikation den 15. januar 2021 på tilsvarende vis var en fejl fra [pensionsselskab2]s side. [pensionsselskab2] har oplyst, at [pensionsselskab2] på daværende tidspunkt havde et meget lavt informationsniveau overfor deres kunder, hvorved klageren ikke modtog en særskilt information om udbetalingen den 5. oktober 2019 eller om fejlen den 15. januar 2021.
Landsskatteretten finder efter en konkret vurdering, at der i forbindelse med klagerens pensionsoverførsel, herunder [pensionsselskab2]s oprettelse af den livsvarige livrente, ikke er sket en sådan åbenbar fejldisposition, der ikke giver anledning til nogen tvivl, at der kan ske en korrektion af den livsvarige livrente til en kapitalpension. Der henvises til SKM2016.628.LSR.
Landsskatteretten har herved lagt vægt på, at klageren modtog en skriftlig bekræftelse på overførslen og en pensionsoversigt, hvoraf det tydeligt fremgik, at der var tale om to ordninger med hver sin beskatningsform. Klageren reagerede hverken overfor Skattestyrelsen eller overfor [pensionsselskab2] på dette, ligesom klageren efter det oplyste ikke reagerede på udbetalingen fra [pensionsselskab2] til klagerens bankkonto den 10. oktober 2019.
Det forhold, at [pensionsselskab2] har oplyst, at [pensionsselskab2] begik fejl og havde et lavt informationsniveau overfor deres kunder, kan ikke føre til et andet resultat.
Landsskatteretten stadfæster på den baggrund Skattestyrelsens afgørelse.