Kendelse af 02-07-2024 - indlagt i TaxCons database den 30-07-2024

Journalnr. 23-0107086

Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms for udgifter til 11 underleverandører samt for udokumenterede udgifter med i alt 555.149 kr. i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2021. Klagen skyldes derudover, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med i alt 165.121 kr. i 2021.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1], herefter virksomheden, blev oprettet af [person1] den 20. august 2017 med adresse i [by1] frem til den 2. juni 2019, hvorefter adressen var [by2]. Virksomheden har været registreret med branchekode 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger”. Virksomheden ophørte den 30. september 2022, hvor virksomhedens momsregistrering og registrering som arbejdsgiver også ophørte.

Skattestyrelsen har taget virksomheden ud til kontrol. I den forbindelse har virksomheden fremlagt kontokort, skatteregnskab for 2020 og 2021, bankkontoudtog samt bilag vedrørende underleverandører.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, har virksomheden været registreret med 1-2 ansatte og 1,3-2 årsværk i 2020. Fra januar til oktober 2021 har virksomheden været registreret med 1-3 ansatte og 1,4-4 årsværk. Herefter har virksomheden ikke været registreret med ansatte.

Virksomhedens repræsentant har oplyst, at arbejdet er udført af ejer, ejers ægtefælle, ansatte og underleverandører, samt at alle fakturaer udstedt af underleverandørerne er betalt.

Virksomheden har indberettet løn med henholdsvis 570.808 kr. i 2020 og 608.219 kr. i 2021.

Virksomheden har som dokumentation for udgifter til løn og underleverandører indsendt to bilag benævnt ”system-1” og ”system 2” til illustration af, hvilke ejer- og andelsboligforeninger, der er blevet udført arbejde for i hele den påklagede periode. Materialet er udarbejdet af hovedentreprenøren, som virksomheden har udført arbejde for.

Virksomheden har derudover fremlagt regnskab for 2020 og 2021. Af regnskabet fremgår, at virksomheden har haft en omsætning på 1.332.113 kr. i 2020 og 2.555.443 kr. i 2021.

Skattestyrelsen har oplyst, at virksomheden har angivet moms halvårligt. Der er angivet følgende:

År

Halvår

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

2020

1. halvår

146.262 kr.

68.752 kr.

77.510 kr.

2020

2. halvår

206.436 kr.

76.445 kr.

129.991 kr.

I alt

352.698 kr.

145.197 kr.

207.501 kr.

2021

1. halvår

387.353 kr.

250.548 kr.

136.805 kr.

2021

2. halvår

86.387 kr.

54.810 kr.

31.577 kr.

I alt

473.740 kr.

305.358 kr.

168.382 kr.

Total

826.438 kr.

450.555 kr.

375.883 kr.

Salgsmoms

Skattestyrelsen har oplyst, at den angivne salgsmoms for 2020 stemmer med det fremlagte regnskab, idet de konstaterede mindre differencer skyldes periodeforskydninger.

For så vidt angår 2021, har Skattestyrelsen imidlertid ændret salgsmomsen.

Virksomheden har angivet salgsmoms med i alt 473.740 kr. i 2021.

Ifølge det fremlagte regnskab for 2021 har virksomheden omsat for 2.555.443 kr. Momsen heraf udgør 638.861 kr.

Købsmoms

Udgifter til underleverandører

Virksomheden har i kontrolperioden anvendt følgende underleverandører:

Underleverandør

år

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

[virksomhed2]

2020

85.500 kr.

21.375 kr.

106.875 kr.

[virksomhed3]

2020

30.000 kr.

7.500 kr.

37.500 kr.

[virksomhed4]

2020

75.300 kr.

18.824 kr.

94.124 kr.

[virksomhed5] A/S

2020

50.000 kr.

12.500 kr.

62.500 kr.

[virksomhed6]

2020

120.000 kr.

30.000 kr.

150.000 kr.

[virksomhed7]

2020

130.000 kr.

32.500 kr.

162.500 kr.

[virksomhed8]

2021

83.500 kr.

20.875 kr.

104.375 kr.

[virksomhed9]

2021

267.000 kr.

66.750 kr.

333.750 kr.

[virksomhed10]

2021

263.000 kr.

65.750 kr.

328.750 kr.

[virksomhed11]

2021

923.800 kr.

230.950 kr.

1.154.750 kr.

[virksomhed12] ApS

2021

161.000 kr.

40.250 kr.

201.250 kr.

Total

2.189.100 kr.

547.274 kr.

2.736.374 kr.

Følgende forhold gør sig gældende for underleverandørerne:

[virksomhed2], CVR-nr. [...1], herefter [virksomhed2]. [person2] oprettede [virksomhed2] den 27. september 2019 med adresse i [by3], og den 17. februar 2021 ophørte [virksomhed2]. Ifølge CVR var [virksomhed2] registreret med branchekode 783000 ”Anden personaleformidling”.

Ifølge CVR har [virksomhed2] i den påklagede periode ikke været registreret med ansatte.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] på intet tidspunkt har angivet moms.

Der er fremlagt følgende to fakturaer fra [virksomhed2] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

30.12.2019

162

mandskab til rengøring

48.000 kr.

12.000 kr.

60.000 kr.

30.01.2020

15

rengøring

37.500 kr.

9.375 kr.

46.875 kr.

i alt

85.500 kr.

21.375 kr.

106.875 kr.

Faktura 162 er bogført den 6. januar 2020, hvorfor Skattestyrelsen har medtaget den i år 2020.

Fakturaerne vedrører mandskab og rengøring. Det fremgår ikke, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet, og hvornår arbejdet er udført. Der bliver målt i antal og til enhedspriser, men det fremgår ikke, om arbejdet måles i timer eller andet.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] har udstedt fakturaer for et større antal mandskabstimer, som ikke vil kunne leveres af én person (virksomhedsindehaver) alene, uden at [virksomhed2] er arbejdsgiverregistreret.

Skattestyrelsen har desuden oplyst, at der i løbet af tre måneder er udstedt fakturaer for et tocifret millionbeløb, og at beløbene bliver indsat på [virksomhed2]s konti og efterfølgende bliver videreført til udlandet.

[person2] har til Skattestyrelsen oplyst, at han har været udsat for identitetstyveri.

[virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...2], herefter [virksomhed3], er startet den 30. august 2016 og er den 20. oktober 2021 opløst efter konkurs. Konkursdekretet blev afsagt den 26. november 2020. [virksomhed3] var registreret med hovedbranchekode 412000 ”Opførelse af bygninger” og bibrancherne 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger”, 494100 ”Vejgodstransport” og 782000 ”Vikarbureauer”. [virksomhed3]s formål var at drive håndværker & restaurations virksomhed, samt beslægtet virksomhed.

Ifølge CVR har [virksomhed3] været registreret med følgende ansatte i perioden januar 2020 til maj 2020:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

Januar 2020

24

24

Februar 2020

30

28

Marts 2020

25

25

April 2020

25

28

Maj 2020

1

1

Der er fremlagt én faktura fra [virksomhed3] til virksomheden som dokumentation for fradrag:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

20.02.2020

26

Mandskab

Iflg. Aftale rengøring

30.000 kr.

7.500 kr.

37.500 kr.

I alt

30.000 kr.

7.500 kr.

37.500 kr.

Af fakturaen fremgår, at der er tale om mandskabsudlejning og rengøring ifølge aftale. Arbejdet måles i antal og enhed i stk. til en stk. pris. Det fremgår ikke af fakturaen, hvor arbejdet er udført, hvornår arbejdet er udført, og af hvem arbejdet er udført.

Skattestyrelsen har ikke kunnet få kontakt til [virksomhed3] og har konstateret, at [virksomhed3] er ubekendt på den af [virksomhed3] oplyste adresse.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] ikke har angivet moms for 1. halvår af 2020, samt at [virksomhed3] i marts 2020 har indberettet løn for perioden januar 2020 for 24 personer med i alt 4.359.808 kr.

Skattestyrelsen har videre oplyst, at det ikke fremgår af [virksomhed3]s bankkonto, at der har været lønudgifter i den størrelsesorden, og at de indberettede A-skatter og AM-bidrag ikke er betalt.

[virksomhed3] har efter Skattestyrelsens oplysninger ikke indsendt årsrapporten for 2020 til Erhvervsstyrelsen.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] har haft fakturaindbetalinger på ca. 36.500.000 kr. i 1. halvår af 2020. Størstedelen af indbetalingerne er blevet overført til udlandet.

[virksomhed4] , CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed4]. [person3] oprettede [virksomhed4] den 3. september 2019 med adresse i [by4]. [virksomhed4] ophørte den 31. august 2020. [virksomhed4] var registreret med branchekode 821100 ”Kombinerede administrationsserviceydelser” og bibrancherne 493110 ”Rutebuskørsel, by- og nærtrafik”, 469000 ”Ikke-specialiseret engroshandel” og 782000 ”Vikarbureauer”.

Ifølge CVR havde [virksomhed4] i januar 2020 og februar 2020 én ansat og årsværk mellem 0.34-0.91.

[virksomhed4] har ikke angivet moms, og Skattestyrelsen har oplyst, at der kun er angivet en mindre lønudgift.

Der er fremlagt to fakturaer fra [virksomhed4] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

30.04.2020

001130

Vikar

I perioden april 2020

25.050,00 kr.

6.262,50 kr.

31.312,50 kr.

30.06.2020

1334

Vikar juni 2020

50.250,00 kr.

12.562,50 kr.

62.812,50 kr.

I alt

75.300 kr.

18.824 kr.

94.124 kr.

Af fakturaen fremgår vikar, men det fremgår ikke, hvilket type arbejde der er blevet udført. Det er ikke specificeret, hvor arbejdet er udført, af hvem arbejdet er udført, og hvornår arbejdet er udført. Der er angivet tid for det udførte arbejde som ”i perioden april 2020” og ”vikar juni 2020”. De to fakturaer har et meget forskelligt udseende.

[virksomhed4] har ikke reageret på Skattestyrelsens henvendelser.

Skattestyrelsen har oplyst, at bankkontoen ikke ejes af [virksomhed4], og at ejer af [virksomhed4] var udrejst på tidspunktet for størstedelen af aktiviteten i [virksomhed4].

[virksomhed5] A/S , CVR-nr. [...4], herefter [virksomhed5], er startet den 30. april 2012. [virksomhed5] er registreret med branchekode 259900 ”Fremstilling af andre færdige metalprodukter i.a.n.” og bibrancherne 439910 ”Murere”, 431100 ”Nedrivning” og 782000 ”Vikarbureauer”. [virksomhed5]s formål er produktion.

[virksomhed5] er under konkurs. Konkursdekret er afsagt den 8. april 2021.

[virksomhed5] har ifølge CVR været registreret med mellem 9-12 ansatte i år 2020 og haft 5-11 årsværk. I juli måned 2020, hvor den fremlagte faktura er udstedt, har [virksomhed5] haft 10 ansatte og fem årsværk.

Der er fremlagt én faktura fra [virksomhed5] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

30.07.2020

1020

Akkord ifølge aftale trappevask og rengøring i perioden juli måned 2020

50.000 kr.

12.500 kr.

62.500 kr.

I alt

50.000 kr.

12.500 kr.

62.500 kr.

Ud fra fakturaen fremgår det, at der er tale om trappevask og rengøring i perioden juli måned 2020 efter aftale. Der er ikke angivet, hvor mange timer arbejde, der er blevet udført, ligesom der ikke fremgår en timepris. Fakturaen beskriver ikke, hvem der har udført arbejdet, hvor arbejdet er udført, og hvornår arbejdet er udført.

Skattestyrelsen har oplyst, at der er afsagt dom vedrørende [virksomhed5] den 24. juni 2021 og 28. juni 2021, hvor den reelle ejer og direktør i [virksomhed5] ”[person4]” samt 4 medgerningsmænd er fundet skyldig i hvidvask af særlig grov beskaffenhed efter straffelovens § 290 a, stk. 2, jf. stk. 1.

[virksomhed6], CVR-nr. [...5], herefter [virksomhed6]. [person5] oprettede den 29. juni 2019 [virksomhed6] med adresse i [by5]. Efter den 28. april 2020 har [virksomhed6] haft adresse i [by6]. [virksomhed6] er ophørt den 11. januar 2022. [virksomhed6] var registreret med branchekode 433410 ”Malerforretninger” og bibrancherne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 461900 ”Agenturhandel med blandet sortiment”.

Ifølge CVR har [virksomhed6] været registreret med 1-4 ansatte og 0.82-4 årsværk i perioden februar 2020 til august 2020. Der fremgår ikke oplysninger om ansatte efter august 2020.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed6] ikke har indberettet moms, og at der ingen indikation er på, at der har været brugt underleverandører, ligesom der ikke er indberettet lønninger.

Skattestyrelsen har oplyst, at det fremgår af [virksomhed6]’ bankkontoudtog, at udbetalinger er sket til udlandet, uden at Skattestyrelsen kan se, hvad der er købt.

Der er fremlagt én faktura fra [virksomhed6] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

01.10.2020

00149

Rengøring

Desinficerende hovedrengøring i perioden august 2020

Rengøring

Desinficerende hovedrengøring i perioden september 2020

120.000 kr.

30.000 kr.

150.000 kr.

I alt

120.000 kr.

30.000 kr.

150.000 kr.

Af fakturaen fremgår, at der er foretaget hovedrengøring. Det fremgår ikke, hvor arbejdet er udført, hvornår arbejdet er udført, og af hvem arbejdet er blevet udført. Der fremgår desuden ikke et timeantal. Det fremgår, at perioden er august 2020 og september 2020.

Skattestyrelsen har oplyst, at ejer af [virksomhed6] er indrejst til Danmark den 26. februar 2019 og udrejst af Danmark den 1. januar 2020.

[virksomhed7] , CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed7]. [virksomhed7] blev oprettet den 1. juli 2019 af [person6] med adresse i [by7]. [virksomhed7] er ophørt den 26. september 2021. Ifølge CVR har [virksomhed7] været registreret med branchekode 951200 ”Reparation af kommunikationsudstyr” og bibrancherne 532000 ”Andre post- og kurertjenester”, 741020 ”Kommunikationsdesign og grafisk design” og 812100 ”Almindelig rengøring i bygninger”.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed7] ikke har angivet moms i kontrolperioden, at der ikke har været ansatte i kontrolperioden, og at [virksomhed7] har ikke været registreret som arbejdsgiver. Af CVR fremgår ingen ansatte i [virksomhed7].

Virksomheden har fremlagt én faktura fra [virksomhed7] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:

Fakturadato

Fakturanr.

tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

01.10.2020

0122

Oktober og november udlejning af mandskab

130.000 kr.

32.500 kr.

162.500 kr.

I alt

130.000 kr.

32.500 kr.

162.500 kr.

Af fakturaen fremgår, at der er udlejet mandskab. Det fremgår ikke, hvilken type opgave der er udført. Der er ikke en specifikation af, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet, og hvilke dage arbejdet er udført.

Leveringsdatoen fremgår som den 1. oktober 2020, dvs. samme dag som fakturadatoen.

[virksomhed8] /[virksomhed13] ApS, CVR-nr. [...7], herefter [virksomhed8], er startet den 14. juli 2021. [virksomhed8] er registreret med branchekode 661900 ”Andre hjælpetjenester i forbindelse med finansiel formidling” og bibranchen 783000 ”Anden personaleformidling”. [virksomhed8]s formål er at drive virksomhed med finansiel rådgivning med tilhørende services og arbejde med fintech og tilhørende services. [virksomhed8] er et binavn til selskabet [virksomhed13] ApS, og selskabet er også registreret med binavnene [virksomhed14] ApS, [virksomhed15] ApS, [virksomhed16] ApSo og [virksomhed17] ApS.

Skattestyrelsen har oplyst, at uagtet at [virksomhed8] har angivet moms, er det angivne i væsentligt misforhold til de faktiske forhold. Der er uploadet udgiftsbilag vedrørende den fiktive underleverandør [virksomhed18] ApS for 13,5 mio. kr., uagtet at disse ikke er afregnet fra [virksomhed8]s bankkonto.

[virksomhed8] er under konkurs. Der er den 21. juni 2022 afsagt konkursdekret.

Det fremgår af CVR, at [virksomhed8] ikke har haft ansatte.

Der er fremlagt én faktura fra [virksomhed8] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

18.01.2021

326

16 Periode

December

1 stk.

83.500 kr.

20.875 kr.

104.375 kr.

I alt

83.500 kr.

20.875 kr.

104.375 kr.

Fakturaen indeholder ikke en beskrivelse af, hvad der er lavet. Det fremgår ikke, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet, og hvilke dage arbejdet er udført.

På fakturaen fremgår logo for [virksomhed8]. I bunden er det angivet, at selskabet hedder [virksomhed15] ApS, og ikke [virksomhed8].

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed8] har udstedt fakturaer for 56 mio. kr. inklusive moms. Der er udstedt fakturaer inden for adskillige brancher, og størstedelen af faktureringen fra [virksomhed8] er vedrørende mandskabstimer. Skattestyrelsen har videre oplyst, at i 2021 udgjorde indberettet A-indkomst 662.066 kr. til tre personer. De indbetalte beløb til [virksomhed8] bliver for langt størstedelens vedkommende videreført til konti i udlandet. De udgiftsbilag, der er uploadet vedrørende overførsler til udlandet, ses ikke at have sammenhæng med den foretagne fakturering fra [virksomhed8].

Endvidere har Skattestyrelsen oplyst, at der er væsentlig fejlfakturering, som ikke efterfølgende er blevet forsøgt korrigeret ved udstedelse af kreditnotaer og nye fakturaer. Der er udstedt fakturaer, som efterfølgende er krediteret ved kreditnota, og som alligevel er afregnet til bankkonto.

[virksomhed9], CVR-nr. [...8], herefter [virksomhed9]. [virksomhed9] er oprettet den 26. august 2020 af [person7] med adresse i [by8]. Frem til den 28. september 2020 fremgik [virksomhed9] med en adresse i [by8], herefter en adresse i [by9]. [virksomhed9] er ophørt den 10. januar 2022. Virksomheden var registreret med hovedbranche 821100 ”Kombinerede administrationsserviceydelser” og bibrancherne 782000 ”Vikarbureauer” og 469000 ”Ikke-specialiseret engroshandel”.

Skattestyrelsen har ikke kunnet få kontakt til [virksomhed9] og ejeren.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed9] ikke har angivet moms og løn, og at der desuden ikke er dokumentation for brug af underleverandører.

Det fremgår af CVR, at der ikke har været ansatte i [virksomhed9].

Der er fremlagt to fakturaer fra [virksomhed9] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

28.03.2021

1042

Rengøring

Trappe vask og rengøring februar måned 2021

132.000 kr.

33.000 kr.

165.000 kr.

07.04.2021

1045

Rengøring

Trappevask og diverse rengøring for marts måned

135.000 kr.

33.750 kr.

168.750 kr.

I alt

267.000 kr.

66.750 kr.

333.750 kr.

Det fremgår på fakturaerne, at der er tale om rengøring og trappevask for henholdsvis februar og marts i 2021. Det fremgår ikke, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet, og hvilke dage arbejdet er udført.

[virksomhed9]’ adresse på fakturaen stemmer ikke overens med oplysningerne i CVR. På fakturaen fremgår en adresse i [by8]. [virksomhed9] havde adresse i [by8] i perioden 26. august 2020 til 28. september 2020. Herefter er den sidste oplyste adresse en C/O adresse, [adresse1], [by9].

[virksomhed10] , CVR-nr. [...9], herefter [virksomhed10], blev oprettet den 15. september 2020 af [person8] med adresse i [by10]. [virksomhed10] har fra den 16. januar 2021 haft adresse i [by11]. [virksomhed10] er ophørt den 15. november 2022. [virksomhed10] var registreret med branchekode 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og bibranche 469000 ”Ikke-specialiseret engroshandel”.

Det fremgår af CVR, at der ikke har været ansatte i [virksomhed10].

Skattestyrelsen har oplyst, at hverken [virksomhed10] eller ejeren har reageret på Skattestyrelsens henvendelser.

Skattestyrelsen har derudover oplyst, at [virksomhed10] ikke har angivet moms og ikke har indberettet løn.

Videre har Skattestyrelsen oplyst, at ejeren er indrejst fra Nederlandene den 30. juli 2020 og udrejst den 5. januar 2021 ligeledes til Nederlandene.

Der er fremlagt fire fakturaer fra [virksomhed10] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

30.03.2021

1513

Håndværker service

Sag Nr 19848 Nedrivning af lofter, vægge, gulve samt oprydning på pladserne

38.000 kr.

9.500 kr.

47.500 kr.

05.05.2021

1512

Håndværker service

Sags nr. 19646. opbankning samt slibning af gulve samt udtagning af tank.

80.000 kr.

20.000 kr.

100.000 kr.

26.05.2021

1571

Rengøring og trappevask april måned 2021

105.000 kr.

26.250 kr.

131.250 kr.

26.05.2021

1572

Rengøring og trappevask April måned 2021

40.000 kr.

10.000 kr.

50.000 kr.

I alt

263.000 kr.

65.750 kr.

328.750 kr.

Af fakturaerne fremgår, at der er tale om håndværkerservice, trappevask og rengøring. Det fremgår ikke, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet, og hvilke dage arbejdet er udført.

Der er ikke kronologi i fakturanumrene. Faktura 1512 er udstedt senere end faktura 1513.

[virksomhed11] ApS, CVR-nr. [...10], herefter [virksomhed11], er startet den 11. august 2017. [virksomhed11] er registreret med branchekode 432900 ”Anden bygningsinstallationsvirksomhed” og bibranche 467200 ”Engroshandel med metaller og metalmalme”. [virksomhed11]s formål er installation i bygninger og anlæg bortset fra el-installationer (43.21.00) og VVS- og blikkenslagerarbejde.

[virksomhed11] er under konkurs. Konkursdekret er afsagt den 17. marts 2022.

[person9] er registreret som værende i direktionen i samhandelsperioden. Skattestyrelsen har oplyst, at [person9] ikke har modtaget løn fra [virksomhed11].

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed11] har været registreret for moms i samhandelsperioden. I 1. halvår 2021 har [virksomhed11] samlet angivet salgsmoms med 2.354.039 kr. For 3. og 4. kvartal 2021 har [virksomhed11] ikke angivet moms.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har [virksomhed11] været arbejdsgiverregistreret i perioden med samhandel. I 2021 har [virksomhed11] samlet indberettet løn med 144.099,71 kr.

Det fremgår af CVR, at [virksomhed11] har ansatte i januar til april 2021. Antallet af ansatte er mellem en og tre og årsværk er mellem 0,07 og 1,7 i perioden.

Der er fremlagt seks fakturaer fra [virksomhed11] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

14.06.2021

722

Rengøring af trappe mm

195.000 kr.

48.750 kr.

243.750 kr.

29-07.2021

860

Rengørings service ifølge aftale

185.000 kr.

46.250 kr.

231.250 kr.

11.08.2021

905

[adresse2], [by12]

Oprydning og stuesugning aftalt time forbrug på denne opgave

[adresse3], [by12]

Oprydning og stuesugning samt bortskaffelse af miløjet farligt affald. Aftalt time forbrug på denne opgave.

155.200 kr.

38.800 kr.

194.000 kr.

13.08.2021

909

Ekstra arbejde

44.600 kr.

11.150 kr.

55.750 kr.

21.09.2021

1007

Trappevask

Extra

Maincleaning

149.000 kr.

37.250 kr.

186.250 kr.

13.10.2021

1073

Trappe vask

Extra

Maincleaning

[adresse4]

[adresse5]

195.000 kr.

48.750 kr.

243.750 kr.

I alt

923.800 kr.

230.950 kr.

1.154.750 kr.

Mængden af informationer varierer på fakturaerne.

Faktura 905 er mere detaljeret end de andre fakturaer. Her fremgår en geografisk placering for det udførte arbejde. På faktura 1073 er der også oplyst en geografisk placering for det udførte arbejde, men det er ikke beskrevet hvilket arbejde, der er udført på lokationen. De øvrige fakturaer mangler en beskrivelse af, hvor arbejdet er udført.

Fælles for fakturaerne er, at det ikke er nærmere specificeret, hvad der er lavet. Der er anvendt beskrivelser som rengøring, trappevask, oprydning og ekstra arbejde. Endvidere er det ikke angivet på fakturaerne, hvem der har udført arbejdet, eller hvornår arbejdet er udført.

Skattestyrelsen har oplyst, at der er udført kontrol af [virksomhed11], og i den forbindelse er det konstateret, at i perioden fra 1. april 2021 til 1. februar 2022 har [virksomhed11] faktureret serviceydelser for i alt 42.748.980 kr. inkl. moms.

Skattestyrelsen har også oplyst, at i sommeren 2022 har [by13] Byret dømt en person for overtrædelse af straffelovens § 290a ved, under særligt skærpende omstændigheder, at have overført 12 forskellige selskabers midler, herunder [virksomhed11], der direkte eller indirekte var udbytte af en strafbar lovovertrædelse, til hovedsageligt udlandet for at skjule eller tilsløre den ulovlige oprindelse (hvidvask). Den dømte har forklaret, at selskaberne, herunder [virksomhed11], blev brugt til at skaffe kontanter.

Selskaberne udstedte fakturaer til forskellige selskaber og ”købte” efterfølgende kontanter af den dømte. Når håndværksvirksomheder, som udførte reelt arbejde, ønskede kontanter, købte de en faktura hos en af den dømtes kunder, og den dømte sørgede efterfølgende for, at pengene kom ud i kontanter.

[virksomhed12] ApS , CVR-nr. [...11], herefter [virksomhed12], er startet den 28. august 2018. [virksomhed12] er registreret med branchekode 467200 ”Engroshandel med metaller og metalmalme” og bibranche 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed”. [virksomhed12]s formål er at drive virksomhed med handel med metaller, jernmalm og ædelmetaller.

[virksomhed12] er under konkurs. Konkursdekret er afsagt den 25. juli 2022.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed12] har været registreret for moms, A-skat og AM-bidrag i perioden 28. august 2018 til 25. juli 2022, men [virksomhed12] har ikke angivet moms, A-skat og AM-bidrag i perioden.

Ifølge CVR har [virksomhed12] været registreret med følgende ansatte i perioden maj 2021 til december 2021:

Periode

Antal ansatte

Årsværk

Maj 2021

2

2

Juni 2021

2

2

Juli 2021

2

1,84

August 2021

2

1,38

September 2021

2

2

Oktober 2021

2

2

November 2021

9

4

December 2021

14

10

Der er fremlagt to fakturaer fra [virksomhed12] til virksomheden som dokumentation for retten til fradrag:

Fakturadato

Fakturanr.

Tekst

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

29.10.2021

21306

Trappevask

Ekstra rengøring

Hovedrengøring

81.000 kr.

20.250 kr.

101.250 kr.

29.10.2021

21307

Trappevask

Ekstra rengøring

Hovedrengøring

80.000 kr.

20.000 kr.

100.000

I alt

161.000 kr.

40.250 kr.

201.250 kr.

Af fakturaerne fremgår, at der er udført trappevask og rengøring. Det fremgår ikke af fakturaerne, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet, og hvilke dage arbejdet er udført. Angivelserne af arbejdet måles i antal og enhed i stk.

Skattestyrelsen har oplyst, at i sommeren 2022 har [by13] Byret dømt en person for overtrædelse af straffelovens § 290a ved, under særligt skærpende omstændigheder, at have overført 12 forskellige selskabers midler, herunder [virksomhed12]s, der direkte eller indirekte var udbytte af en strafbar lovovertrædelse, til hovedsageligt udlandet for at skjule eller tilsløre den ulovlige oprindelse (hvidvask). Den dømte har forklaret, at selskaberne, herunder [virksomhed12], blev brugt til at skaffe kontanter. Selskaberne udstedte fakturaer til forskellige selskaber og ”købte” efterfølgende kontanter af den dømte. Når håndværksvirksomheder, som udførte reelt arbejde, ønskede kontanter, købte de en faktura hos en af den dømtes kunder, og den dømte sørgede efterfølgende for, at pengene kom ud i kontanter.

Virksomheden har ikke fremlagt samarbejdsaftaler, kontaktoplysninger eller underbilagtil støtte for samarbejdet med underleverandørerne.

Udgifter, hvor der ikke er fremlagt dokumentation

Virksomheden har foretaget fradrag for købsmoms for en udgift benævnt som bilag 195:

Fakturadato

Bilag

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

03.03.2020

195

31.500 kr.

7.875 kr.

39.375 kr.

I alt

31.500 kr.

7.875 kr.

39.375 kr.

Virksomheden har ikke fremlagt materiale, der svarer til det nævnte bilag 195.

Øvrige udgifter – godkendt af Skattestyrelsen

Ifølge den påklagede afgørelse har virksomheden fået godkendt fradrag for købsmoms for udgifter med i alt 161.261 i 2021. Virksomheden har angivet købsmoms med 305.358 kr., mens det af virksomhedens regnskab fremgår, at der har været udgifter svarende til et købsmomsbeløb på 466.619 kr.

Denne del af Skattestyrelsens afgørelse anses ikke for at være påklaget.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har truffet afgørelse om at nægte virksomheden fradrag for købsmoms for udgifter til 11 underleverandører samt for udokumenterede udgifter med i alt 555.149 kr. i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2021. Skattestyrelsen har derudover truffet afgørelse om at forhøje virksomhedens salgsmoms med i alt 165.121 kr. i 2021.

Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende (uddrag):

”...
1.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Momsangivelse:

I forslag af 11. april 2023 blev salgsmomsen opgjort i henhold til de indhentede salgsfakturaer fra [...] og udgør derved den momspligtige omsætning efter momslovens § 4.

For indkomstårene 2020, anser Skattestyrelsen den angivne salgsmoms for at være angivet korrekt, idet de konstaterede mindre differencer vurderes at skyldes periodeforskydninger.

For 2. halvår 2021 har Skattestyrelsen beregnet salgsmoms til 261.794 kr. ud fra fakturaer modtaget fra [...].

Du har afmeldt virksomheden den 30. september 2022, men der er fakturaer og betalinger til underleverandører efter denne dato.

Det fremgår af det modtagne regnskab, at momsen udgør følgende, jf. bilag 2:

2021

Iflg. Regnskab

Angivet

Difference

Salgsmoms

638.861 kr.

473.740 kr.

165.121 kr.

Købsmoms

466.619 kr.

305.358 kr.

161.261 kr.

172.242 kr.

168.382 kr.

3.860 kr.

Vi har ikke modtaget kontokort for salgs- og købsmoms. Differencen ændres for 2. halvår 2021, idet det ser ud til, at der ikke har været indberettet korrekt moms for denne periode.

Gennemgang af underleverandører:

Skattestyrelsen har gennemgået selskabets brug af underleverandører som er bogført på konto 1030 – Service tjenester, og har følgende kommentarer til de enkelte underleverandører.

[virksomhed2] CVR-nr. [...1]

Der er modtaget 2 fakturaer:

Dato

Faktnr.

Bilagsnr.

Tekst

Beløb (kr.)

Moms (kr.)

I alt (kr.)

30-12-2019 bogf. 06-01-20

162

8102187

Mandskab til rengøring

48.000

12.000

60.000

31-01-2020

15

20144

Rengøring

37.500

9.375

46.875

I alt

85.500

21.375

106.875

Man kan ikke ud fra fakturaerne se hvad der er lavet, andet end rengøring. Der er ingen specifikation af, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet og hvilke dage arbejdet er udført. Der er ikke modtaget samarbejdsaftaler, kontaktoplysninger eller underbilag, der specificerer fakturaerne. Der er ingen oplysning på, hvor arbejdet er udført.

Fakturaerne lever ikke op til fakturakravene, idet arten af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.

Skattestyrelsen har haft kontrol af virksomheden og har følgende bemærkninger.

Virksomheden har ikke angivet moms.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed2] er en fiktiv virksomhed. Fakturaer udstedt af [virksomhed2] er alene oprettet med henblik på at give andre virksomheder et uretmæssigt momsfradrag, samt til at sløre betalingsforløbet.

Skattestyrelsen lægger særligt vægt på følgende forhold:

På trods af at virksomheden har haft en kort periode med aktivitet, er der i løbet af tre måneder, udstedt fakturaer for kr. 12.553.087 eksklusiv moms.
Af fakturaerne fremgår bankkontonumre som ikke tilhører virksomheden.
Fakturaerne er mangelfuldt udfyldt. Størstedelen af fakturaerne opfylder ikke kravene til en

faktura jf. momsbekendtgørelsens § 58. Der fremgår eksempel på flere af fakturaerne ”Leje af mandskab, tømrer iht. aftale 1 stk. ”, ”Rengøring” m.v.

[virksomhed2] har ikke råderet over personale, der kan have leveret de på fakturaerne anførte ydelser.
[person2], der står som ejer af virksomheden, har forklaret han har været udsat for identitetstyveri.
Beløb indsat på kontiene bliver efterfølgende videreført til udlandet.
Der er på intet tidspunkt angivet moms til Skattestyrelsen.
[virksomhed2] udsteder fakturaer for et større antal mandskabstimer, som ikke vil kunne leveres af én person (virksomhedsindehaver) alene, uden at [virksomhed2] er arbejdsgiver registreret.

Det er Skattestyrelsen opfattelse, at [virksomhed2] ikke har haft de menneskelige, økonomiske og tekniske ressourcer til levering af ydelser svarende til omsætningen, samt at der ikke er leveret reelle momspligtige ydelser fra [virksomhed2].

Ikke godkendt fradrag for moms af fakturaerne fra [virksomhed2] med i alt 21.375 kr.

[virksomhed3] ApS CVR-nr. [...2]

Der er modtaget 1 faktura:

Dato

Faktnr.

Bilagsnr.

Tekst

Beløb (kr.)

Moms (kr.)

I alt (kr.)

20-02-2020

26

347

Iflg. Aftale rengøring

30.000

7.500

37.500

I alt

30.000

7.500

37.500

Man kan ikke ud fra fakturaen se hvad der er lavet, andet end rengøring. Der er ingen specifikation af, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet og hvilke dage arbejdet er udført. Der er ikke modtaget samarbejdsaftaler, kontaktoplysninger eller underbilag, der specificerer fakturaen. Der er ingen oplysning på, hvor arbejdet er udført.

Fakturaen lever ikke op til fakturakravene, idet arten af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.

Skattestyrelsen har haft kontrol af selskabet, hvor vi ikke har fået kontakt til selskabet. Selskabet er ubekendt på adressen.

[virksomhed3] ApS er stiftet den 30/8 2016.
[virksomhed3] ApS har ikke angivet moms for 1. halvår 2020.
[virksomhed3] ApS har i marts 2020 indberettet løn for perioden januar til maj 2020 for 24 personer med i alt 4.359.808 kr. Det fremgår ikke af selskabets bankkonto, at der har været lønudgifter i den størrelse, og de indberettede A-skatter og am-bidrag er ikke betalt.
Skattestyrelsen har ved kontrollen anset, at de foretagne lønindberetninger i 2020 for at være fiktive lønninger uden reelt indhold.
[virksomhed3] ApS har ikke indsendt årsrapporten for 2020 til Erhvervsstyrelsen.
[virksomhed3] ApS´s formål er at drive håndværker & restaurations virksomhed, samt beslægtet virksomhed. Hovedbranchekoden var 412000: Opførelse af bygninger (hovedbranche). Selskabet har følgende øvrige branchekoder: 812100: Almindelig rengøring i bygninger, 94100: Vejgodstransport og 782000: Vikarbureauer
Skattestyrelsen har ved kontrollen konstateret, at [virksomhed3] ApS har haft fakturaindbetalinger på ca. 36.500.000 kr. i 1. halvår 2020. Størstedelen af indbetalingerne bliver overført til udlandet.
Det ses ikke, at der knytter sig driftsomkostninger til selskabet og der er ikke fremlagt dokumentation for erhvervsmæssig drift.

På baggrund af ovenstående er det Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed3] ApS er en fiktiv virksomhed. Fakturaer udstedt af [virksomhed3] ApS er alene oprettet med henblik på at give andre virksomheder et uretmæssigt momsfradrag, samt til at sløre betalingsforløbet.

Ikke godkendt fradrag for moms af fakturaen fra [virksomhed3] ApS med i alt 7.500 kr.

[virksomhed4] CVR-nr. [...3]

Der er modtaget 2 fakturaer:

Dato

Faktnr.

Bilagsnr.

Tekst

Beløb (kr.)

Moms (kr.)

I alt (kr.)

30-04-2020

96

1130

Vikar

25.050

6.262

31.312

30-06-2020

494

1334

Vikar

50.250

12.562

62.812

I alt

75.300

18.824

94.124

Man kan ikke ud fra fakturaerne se hvad der er lavet, andet end betaling for vikar. Der er ingen specifikation af, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet og hvilke dage arbejdet er udført. Der er ikke modtaget samarbejdsaftaler, kontaktoplysninger eller underbilag, der specificerer fakturaerne. Der er ingen oplysning på, hvor arbejdet er udført.

Fakturaerne lever ikke op til fakturakravene, idet arten af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.

Skattestyrelsen har haft kontrol af virksomheden.

Virksomheden har ikke reageret på Skattestyrelsen henvendelser

De har ikke angivet moms. Der er kun angivet en lille lønudgift.

Bankkontoen ejes ikke af virksomheden.

Det er herefter Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke er sket levering af momspligtige ydelser efter momslovens § 4 stk. 1. Fakturaer anses for udarbejdet til brug for uretmæssig moms- og skattefradrag hos modtager af fakturaerne.

Ejer af virksomheden er udrejst for tidspunktet for størstedelen af aktiviteten i [virksomhed4].

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed4] skal anses for at være fiktiv.

Konklusionen er således, at [virksomhed4] ikke har leveret de fakturerede ydelser, idet de ikke har haft de tekniske eller menneskelige ressourcer til at levere de ydelser de har faktureret for.

Ikke godkendt fradrag for moms af fakturaerne fra [virksomhed4] med i alt 18.824 kr.

[virksomhed5] A/S CVR-nr.[...4]

Der er modtaget 1 faktura:

Dato

Faktnr.

Bilagsnr.

Tekst

Beløb (kr.)

Moms (kr.)

I alt (kr.)

30-07-2020

264

1020

Akkord trappevask og rengøring

50.000

12.500

62.500

I alt

50.000

12.500

62.500

Man kan ikke ud fra fakturaen se hvad der er lavet, andet end trappevask og rengøring. Der er ingen specifikation af, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet og hvilke dage arbejdet er udført. Der er ikke modtaget samarbejdsaftaler, kontaktoplysninger eller underbilag, der specificerer fakturaen. Der er ingen oplysning på, hvor arbejdet er udført.

Fakturaen lever ikke op til fakturakravene, idet arten af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.

Skattestyrelsen har haft kontrol af selskabet.

Der har været en dom vedrørende selskabet:

Det fremgår af byretsdommene af 24. juni 2021 og 28. juni 2021 samt retsmødebegæringerne, at den reelle ejer og direktør af selskabet [virksomhed5] A/S ”[person4]” samt 4 medgerningsmænd er fundet skyldig for hvidvask af særlig grov beskaffenhed efter straffelovens § 290 a, stk. 2 jf. stk. 1. Af dommene fremgår det, at De har erkendt og er dømt for:

via selskabet [virksomhed5] A/S, CVR-nr. [...4], [adresse6] i [by14], under særligt skærpende omstændigheder, at have konverteret eller overført penge, som direkte eller indirekte var udbytte af en strafbar lovovertrædelse, for at skjule eller tilsløre den ulovlige oprindelse, idet de sigtede foranledigede, at andre personer, selskaber og virksomheder via betaling af fiktive fakturaer fik overført penge gennem [virksomhed5] A/S’ bankkonti videre til udenlandske konti, uagtet at de sigtede vidste eller bestemt formodede, at pengene var direkte eller indirekte udbytte af strafbare lovovertrædelser, og at overførslerne skete for at skjule eller tilsløre den ulovlige oprindelse”.

Det er herefter Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke er leveret nogen momspligtige ydelser fra [virksomhed5] A/S, der vedrører mandskabsudlejning. Skattestyrelsens samlede vurdering er, at selskabet ikke har haft de tekniske, menneskelige eller økonomiske ressourcer til at levere de ydelser, der fremgår af fakturaerne. Selskabet har udelukkende været en fakturafabrik, der har udstedt fiktive fakturaer til brug for uberettiget momsfradrag og dække over sort løn hos modtagerne af fakturaerne.

Ikke godkendt fradrag for moms af fakturaerne fra [virksomhed5] A/S med i alt 12.500 kr.

[virksomhed6] CVR-nr. [...5]

Der er modtaget 1 faktura:

Dato

Faktnr.

Bilagsnr.

Tekst

Beløb (kr.)

Moms (kr.)

I alt (kr.)

01-10-2020

369

149

Desinficerede hovedrengøring

120.000

30.000

150.000

I alt

120.000

30.000

150.000

Man kan ikke ud fra fakturaen se hvad der er lavet, andet end hovedrengøring. Der er ingen specifikation af, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet og hvilke dage arbejdet er udført. Der er ikke modtaget samarbejdsaftaler, kontaktoplysninger eller underbilag, der specificerer fakturaen. Der er ingen oplysning på, hvor arbejdet er udført.

Fakturaen lever ikke op til fakturakravene, idet arten af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.

Skattestyrelsen har kontrol af virksomheden, vi har ikke modtaget det udbedte materiale. Virksomheden har ikke indberettet moms, og således ingen indikation på at der har været brugt underleverandører. På virksomhedens bankkontoudtog kan ses, at udbetalinger sker til udlandet uden man kan se hvad der er købt.

Skattestyrelsen har afmeldt virksomheden for moms, da der ikke er indberettet moms.

Ejer af virksomheden er indrejst til DK den 26-02-2019 og udrejst af DK 01-01-2020.

Det er Skattestyrelsen opfattelse, at virksomheden/ejer ikke har kunne udføre arbejdet og der er ikke indberettet lønninger for perioden.

[virksomhed6] anses at være en fiktiv virksomhed.

Ikke godkendt fradrag for moms af fakturaerne fra [virksomhed6] med i alt 30.000 kr.

[virksomhed7] CVR-nr. [...6]

Der er modtaget 1 faktura:

Dato

Faktnr.

Bilagsnr.

Tekst

Beløb (kr.)

Moms (kr.)

I alt (kr.)

01-10-2020

371

122

Udlejning af mandskab

130.000

32.500

162.500

I alt

130.000

32.500

162.500

Man kan ikke ud fra fakturaen se hvad der er lavet, andet end udlejning af mandskab. Der er ingen specifikation af, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet og hvilke dage arbejdet er udført. Der er ikke modtaget samarbejdsaftaler, kontaktoplysninger eller underbilag, der specificerer fakturaen. Der er ingen oplysning på, hvor arbejdet er udført.

Fakturaen lever ikke op til fakturakravene, idet arten af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.

Skattestyrelsen har haft kontrol af virksomheden. Vi har ikke modtaget det udbedte materiale.

Skattestyrelsen har indkaldt bankkontoudtog, som virksomheden og ejeren af virksomheden har været registreret med.

Skattestyrelsen bemærker, at kort tid efter, der indsættes et beløb på kontoen, foretages en række overførsler samt hævninger af forskellig art. Der foretages også meget jævnligt kontante hævninger fra de undersøgte bankkonti. Det er ikke muligt for Skattestyrelsen at vurdere, om alle disse hævninger har relation til den erhvervsmæssige drift. Der overføres også beløb til personer, der ikke er identificeret.

Virksomheden har ikke angivet moms i kontrol perioden, og der har ikke været ansatte i kontrolperioden og virksomheden har ikke været registreret som arbejdsgiver.

Skattestyrelsen har vurderet der har været ”sorte” lønninger i virksomheden, hvorfor der er beregnet A-skat og am-bidrag i [virksomhed7].

Ikke godkendt fradrag for moms af fakturaerne fra [virksomhed7] med i alt 32.500 kr.

[virksomhed8] /[virksomhed13] ApS CVR-nr. [...7]

Der er modtaget 1 faktura:

Dato

Faktnr.

Bilagsnr.

Tekst

Beløb (kr.)

Moms (kr.)

I alt (kr.)

18-01-2021

81

326

Periode december

83.500

20.875

104.375

I alt

83.500

20.875

104.375

Man kan ikke ud fra fakturaen se hvad der er lavet, andet end periode december. Der er ingen specifikation af, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet og hvilke dage arbejdet er udført. Der er ikke modtaget samarbejdsaftaler, kontaktoplysninger eller underbilag, der specificerer fakturaen. Der er ingen oplysning på, hvor arbejdet er udført.

Fakturaen lever ikke op til fakturakravene, idet arten af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.

Selskabet har ikke heddet [virksomhed8] siden 9. juni 2020.

Skattestyrelsen har haft kontrol af selskabet og det er Skattestyrelsens opfattelse at [virksomhed13] ApS har udstedt fiktive fakturaer til brug for andre virksomheders uretmæssige skatte- og momsfradrag, med efterfølgende tilbageløb af kontanter til brug for fakturamodtagere uden korrekt indberetning til Skattestyrelsen af A-skat eller udlodning. Dette begrunder Skattestyrelsen med følgende forhold:

Uagtet at [virksomhed13] ApS har angivet moms, er det i væsentligt misforhold til de faktiske forhold.
[virksomhed13] ApS har udstedt fakturaer for 56 mio. inklusive moms.
Der ses væsentlig fejlfakturering, som ikke efterfølgende er forsøgt korrigeret ved udstedelse af kreditnotaer og nye fakturaer.
Der er udstedt fakturaer som efterfølgende er krediteret ved kreditnota, og som alligevel er afregnet til bankkonto.
Der er udstedt fakturaer inden for adskillige brancher.
Indbetalte beløb til [virksomhed13] ApS bliver for langt størstedelens vedkommende videreført til konti i udlandet.
De udgifter der er dokumenteret ved bilag, er udgifter der ikke anses for at være medgået til at generere en momspligtig omsætning.
Der er uploadet udgiftsbilag vedrørende den fiktive underleverandør, [virksomhed18] ApS for 13,5 mio. kr., uagtet disse ikke ses afregnet fra [virksomhed13] ApS’ bankkonto.
De udgiftsbilag der er uploadet vedr. overførsler til udlandet, ses på ingen måde at have sammenhæng med den foretagne fakturering fra [virksomhed13] ApS.
Størstedelen af faktureringen fra [virksomhed13] ApS er vedrørende mandskabstimer, til trods for at [virksomhed13] ApS i 2020 ikke er arbejdsgiverregistreret. I 2021 udgør indberettet A-indkomst 662.066 kr. til tre personer.

Ikke godkendt fradrag for moms af fakturaerne fra [virksomhed13] ApS med i alt 20.875 kr.

[virksomhed9] CVR-nr.[...8]

Der er modtaget 2 fakturaer:

Dato

Faktnr.

Bilagsnr.

Tekst

Beløb (kr.)

Moms (kr.)

I alt (kr.)

28-03-2021

102

1042

Trappevask og rengøring

132.000

33.000

165.000

07-04-2021

104

1045

Trappevask og rengøring

135.000

33.750

168.750

I alt

267.000

66.750

333.750

Man kan ikke ud fra fakturaerne se hvad der er lavet, andet end trappevask og rengøring. Der er ingen specifikation af, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet og hvilke dage arbejdet er udført. Der er ikke modtaget samarbejdsaftaler, kontaktoplysninger eller underbilag, der specificerer fakturaerne. Der er ingen oplysning på, hvor arbejdet er udført.

Fakturaerne lever ikke op til fakturakravene, idet arten af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.

Skattestyrelsen har kontrol af virksomheden og ejeren. Der er ikke har svaret på Skattestyrelsens henvendelser.

Virksomheden har ikke angivet moms og løn. Ingen dokumentation for brug af underleverandører.

Det er Skattestyrelsens vurdering, at virksomheden ikke har leveret det på fakturaen oplyste.

Ikke godkendt fradrag for moms af fakturaerne fra [virksomhed9] og renovering med i alt 66.750 kr.

[virksomhed10] CVR-nr. [...9]

Der er modtaget 4 fakturaer:

Dato

Faktnr.

Bilagsnr.

Tekst

Beløb (kr.)

Moms (kr.)

I alt (kr.)

30-03-2021

108

1513

Håndværkerservice, nedrivning m.v.

38.000

9.500

47.500

05-05-2021

110

1512

Håndværkerservice, opbankning m.v.

80.000

20.000

100.000

26-05-2021

114

1571

Rengøring og trappevask

105.000

26.250

131.250

26-05-2021

115

1572

Rengøring og trappevask

40.000

10.000

50.000

263.000

65.750

328.750

Man kan ikke ud fra fakturaerne se hvad der er lavet, andet end håndværkerservice, trappevask og rengøring. Der er ingen specifikation af, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet og hvilke dage arbejdet er udført. Der er ikke modtaget samarbejdsaftaler, kontaktoplysninger eller underbilag, der specificerer fakturaerne. Der er ingen oplysning på, hvor arbejdet er udført.

Fakturaerne lever ikke op til fakturakravene, idet arten af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.

Skattestyrelsen har haft kontrol af virksomheden og virksomheden har ikke reageret på vores henvendelse. Virksomheden har ikke angivet moms og ikke angivet løn

Ejeren er indrejst fra Nederlandene den 30. juli 2020 og udrejst den 5. januar 2021, ligeledes til Nederlandene.

Det anses ikke at virksomheden har udført det oplyste arbejde.

Ikke godkendt fradrag for moms af fakturaerne fra [virksomhed10] med i alt 65.750 kr.

[virksomhed11] ApS CVR-nr. [...10]

Der er modtaget 6 fakturaer:

Dato

Faktnr.

Bilagsnr.

Tekst

Beløb (kr.)

Moms (kr.)

I alt (kr.)

14-06-2021

430

722

Rengøring trappe vask

195.000

48.750

243.760

I alt

1.halvår

195.000

48.750

243.760

29-07-2021

627

860

Rengøring service

185.000

46.250

231.250

11-08-2021

638

905

Oprydning m.v. [adresse]

155.200

38.800

194.000

13-08-2021

640

909

Ekstra arbejde

44.600

11.150

55.750

21-09-2021

651

1007

Trappevask

149.000

37.250

186.250

13-10-2021

909

1073

Trappevask m.v.

195.000

48.750

243.750

I alt

2. halvår

728.800

182.200

911.000

Man kan ikke ud fra fakturaerne se hvad der er lavet, andet end rengøring, trappevask, oprydning, ekstra arbejde. Der er ingen specifikation af, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet og hvilke dage arbejdet er udført. Der er ikke modtaget samarbejdsaftaler, kontaktoplysninger eller underbilag, der specificerer fakturaerne. Der er ingen oplysning på, hvor arbejdet er udført.

Fakturaerne lever ikke op til fakturakravene, idet arten af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.

Skattestyrelsen har haft kontrol af [virksomhed11] ApS.

[person9] er registreret som værende i direktionen i samhandelsperioden. [person9] har ikke modtaget løn fra [virksomhed11] ApS.

[virksomhed11] ApS har været registreret for moms i samhandelsperioden. I 1. halvår 2021 har selskabet samlet angivet salgsmoms med 2.354.039 kr. For 3. og 4. kvartal 2021 har selskabet ikke angivet moms.

[virksomhed11] ApS har været arbejdsgiverregistreret i perioden med samhandel. I år 2021 har selskabet samlet angivet løn med 144.099,71 kr.

For perioden fra 1/4 2021 til 1/2 2022 har [virksomhed11] ApS faktureret serviceydelser for i alt for i alt 42.748.980 kr. inkl. moms.

[virksomhed11] ApS er registreret med branchekode 432 900 Anden bygningsinstallationsvirksomhed (hovedbranche) og 467 200 Engroshandel med metaller og metalmalme.

Fakturaer udstedt af [virksomhed11] ApS opfylder ikke kravene i momsbekendtgørelsens § 57 stk. 1, da art og/eller mængde og/eller leveringsdato ikke er tilstrækkeligt beskrevet.

Af kreditorinformation fra kurator fremgår bl.a.:

”Kurator har trods kontakt til selskabets seneste direktør, forgæves forsøgt at få oplysninger om selskabets forhold, herunder spørgsmål om selskabets anlæg, driftsmateriale og inventar. Idet selskabets seneste direktør ikke besvarede kurators spørgsmål, indkaldte kurator selskabets seneste direktør til at afgive forklaring om selskabets forhold i Sø- og Handelsretten, jf. konkurslovens § 100, jf. § 105. Direktøren nægtede at udtale sig, med henvisning til selvinkrimineringsforbuddet”.

”Kurator har iværksat en gennemgribende og omfattende omstødelsesundersøgelse, der på nuværende tidspunkt ikke er tilendebragt. Det er kurators opfattelse, at der er foretaget omfattende udokumenterede udbetalinger, der ikke ses at være foretaget i det konkursramte selskabs interesse. Foreløbigt har kurator fremsendt krav om tilbagebetaling over for 58 udenlandske beløbsmodtagere”.

En person er i sommeren 2022 dømt i [by13] Byret for overtrædelse af straffelovens § 290 a ved, under særligt skærpende omstændigheder, at have overført 12 forskellige selskabers midler, herunder [virksomhed11] ApS, der direkte eller indirekte var udbytte af en strafbar lovovertrædelse, til hovedsageligt udlandet for at skjule eller tilsløre den ulovlige oprindelse (hvidvask).

Den dømte har forklaret, at selskaberne, herunder [virksomhed11] ApS, blev brugt til at skaffe kontanter. Selskaberne udstedte fakturaer til forskellige selskaber og ”købte” efterfølgende kontanter af den dømte. Når håndværksvirksomheder, som udførte reelt arbejde, ønskede kontanter, købte de en faktura hos en af den dømtes kunder, og den dømte sørgede efterfølgende for, at pengene kom ud i kontanter.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed11] ApS ikke har leveret de på fakturaerne.

Ikke godkendt fradrag for moms af fakturaerne fra [virksomhed11] ApS med i alt 230.950 kr.

[virksomhed12] ApS CVR-nr. [...11]

Der er modtaget 2 fakturaer:

Dato

Faktnr.

Bilagsnr.

Tekst

Beløb (kr.)

Moms (kr.)

I alt (kr.)

29-10-2021

950

21306

Trappevask m.v.

81.000

20.250

101.250

29-10-2021

951

21307

Trappevask m.v.

80.000

20.000

100.000

I alt

161.000

40.250

201.250

Man kan ikke ud fra fakturaerne se hvad der er lavet, andet end trappevask og rengøring. Der er ingen specifikation af, hvor arbejdet er udført, hvem der har udført arbejdet og hvilke dage arbejdet er udført. Der er ikke modtaget samarbejdsaftaler, kontaktoplysninger eller underbilag, der specificerer fakturaerne. Der er ingen oplysning på, hvor arbejdet er udført.

Fakturaerne lever ikke op til fakturakravene, idet arten af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.

Skattestyrelsen har haft kontrol af selskabet.

[virksomhed12] ApS har været registreret for moms, A-skat og AM-bidrag i perioden 28. august 2018 til 25. juli 2022, men har ikke angivet.

En person er i sommeren 2022 dømt i [by13] Byret for overtrædelse af straffelovens § 290 a ved, under særligt skærpende omstændigheder, at have overført 12 forskellige selskabers midler, herunder [virksomhed12] ApS, der direkte eller indirekte var udbytte af en strafbar lovovertrædelse, til hovedsageligt udlandet for at skjule eller tilsløre den ulovlige oprindelse.

Den dømte har forklaret, at selskaberne, herunder [virksomhed12] ApS, blev brugt til at skaffe kontanter. Selskaberne udstedte fakturaer til forskellige selskaber og ”købte” efterfølgende kontanter af den dømte. Når håndværksvirksomheder, som udførte reelt arbejde, ønskede kontanter, købte de en faktura hos en af den dømtes kunder, og den dømte sørgede efterfølgende for, at pengene kom ud i kontanter.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed12] ApS ikke har leveret de på fakturaerne.

Ikke godkendt fradrag for moms af fakturaerne fra [virksomhed12] ApS med i alt 40.250 kr.

Manglende dokumentation

03-04-2020

195

Ikke modtaget

31.500

7.875

39.375

I alt

31.500

7.875

39.375

Vi har ikke modtaget ovenstående bilag og der kan således ikke opnå fradrag for ikke dokumenteret bilag jf. momsloven § 37.

Konklusion:

På det foreliggende grundlag kan Skattestyrelsen ikke godkende fradrag for moms af køb hos følgende underleverandører, jf. vedlagte bilag 4:

Fordeling på perioder

(kr.)

2020

[virksomhed2]

21.375

[virksomhed3]

7.500

[virksomhed4]

18.824

Bilag ikke modtaget

7.875

1. halvår 2020

55.574

[virksomhed5] A/S

12.500

[virksomhed6]

30.000

[virksomhed7]

32.500

2. halvår 2020

75.000

2021

[virksomhed8]

20.875

[virksomhed9]

66.750

[virksomhed10]

65.750

[virksomhed11] ApS

48.750

1. halvår 2021

202.125

[virksomhed11] ApS

182.200

[virksomhed12] ApS

40.250

2. halvår 2021

222.450

I alt

555.149

Skattestyrelsen har som udgangspunkt tilbageført købene på bogføringsdatoen, således at den fratrukne købsmoms tilbageføres på det tidspunkt, hvor den oprindeligt er fratrukket. Kontospecifikation for service tjenester vedlægges sammen med bilag 4.

Fakturaerne kan efter Skattestyrelsens opfattelse ikke anvendes som dokumentation for momsfradrag efter momslovens § 37, stk. 1, idet fakturaerne fra de pågældende underleverandører i større eller mindre grad har mangler i forhold til fakturakravene i momsbekendtgørelsen kapitel 12 § 58 og 79 for 2020 og 2021, hvilket i sig selv gør det umuligt for Skattestyrelsen at afgøre, hvad der ifølge fakturaerne er udført arbejde for, hvilke dage arbejdet er udført og hvor mange timer per dag arbejdet er udført. Ligeledes har Skattestyrelsen ikke modtaget oplysninger om, hvilke personer der har udført arbejdet. Der henvises til momsbekendtgørelsen § 82 for 2020 og 2021.

Skattestyrelsen finder ligeledes ikke, at de fremlagte fakturaer opfylder de indholdsmæssige krav i momsbekendtgørelsens § 58 stk. 1 for 2020-2021. De fremlagte system 1 og 2 (jf. bilag 3), anses ikke at være udfyldt af de enkelte underleverandører.

Udover manglende dokumentation/redegørelse kan der efter Skattestyrelsens opfattelse, rejses berettiget tvivl om realiteten i fakturaerne fra flere af de anvendte underleverandører.

I flere af ovenstående virksomheder/selskaber anses, at der er en række usædvanlige forhold som er med til, at Skattestyrelsen er i tvivl om de anvendte underleverandører reelt har leveret en ydelse til selskabet, og om der er realitet bag de modtagne fakturaer, udstedt af underleverandørerne.

Timesedler er en del af regnskabsgrundlaget og skal opbevares i lighed med fakturaerne i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører, jævnfør bogføringslovens § 12. Vi har ikke modtaget timesedler fra virksomhedens underleverandører, hvor man kan se hvem der udføre arbejde, hvor mange timer de enkelte medarbejder har brugt, hvor arbejdet er udført og hvor mange timer per dag der er brugt.

Efter Skattestyrelsens opfattelse, har flere af ovenstående selskaber/virksomheder, ikke haft de tekniske, økonomiske eller menneskelige ressourcer til at levere de fakturerede ydelser.

Det er også påfaldende, at der er så stor skift i brug af underleverandører, herunder at der kun er en enkelte faktura fra flere af underleverandørerne.

Skattestyrelsen er ikke i tvivl om at arbejdet er udført. Men det er Skattestyrelsen opfattelse at der ikke er udført arbejde af de oplyste underleverandører.

Der henvises til Østre Landsrets dom SKM2009.325 ØLR ifølge hvilken der påhviler køber en særlig forpligtelse til at dokumentere, at købsfakturaer kan danne grundlag for fradrag hos køber, hvis der kan rejses tvivl om fakturaernes realitet. Det har ingen betydning for vurderingen, at fakturabeløbene er betalt.

Denne bevisbyrde kan løftes ved blandt andet at fremvise specifikationer til fakturaerne, der kan belyse, hvad der præcist er købt. Skattestyrelsen anser ikke der er indsendt nogen form for regnskabsmateriale, hvor denne skærpede bevisbyrde anses for løftet.

Der henvises ligeledes til SKM2019.231 HR hvor der er uden betydning om den der ønsker fradrag har handlet i god tro.

I SKM2017.461 ØLR og SKM2019.332 ØLR (stadfæstelse i SKM2018.578 BR), er der nægtet fradrag for udgifter til underleverandørerne da bevisbyrden ikke var løftet, bl.a. på grund af fakturaerne ikke tilstrækkeligt var belyst.

Ligeledes har der været en del EU-retspraksis på området, der henvises til afgørelserne som er oplyst under punkt 1.3.

Der henvises til Skats hjemmeside https://skat.dk”sådan undgår du leverandører, der svindler for skat og moms”

Ændring af moms:

2021

Regnskab

Jf. vedlagte bilag 2

Angivet jf. side 2

Difference ændring 2. halvår

Salgsmoms

638.861 kr.

473.740 kr.

165.121 kr.

Købsmoms

466.619 kr.

305.358 kr.

161.261 kr.

2020

1. halvår

2. halvår

Ændring i alt

Ikke godkendt moms vedrørende underleverandører jf. ovenstående

55.574 kr.

75.000 kr.

130.574 kr.

2021

1. halvår

2. halvår

Ændring i alt

Ændring if. Regnskab

Salgsmoms ændring jf. ovennævnte opgørelse

165.121 kr.

Købsmoms ændring jf. ovennævnte opgørelse

-161.261 kr.

Ændring angivelse

3.860 kr.

3.860 kr.

Ikke godkendt moms vedrørende underleverandører jf. ovenstående

202.125 kr.

222.450 kr.

424.575 kr.

Ændring i alt

202.125 kr.

226.310 kr.

428.435 kr.

...”

Skattestyrelsen er fremkommet med følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

”...

Salgsmoms

Virksomheden har angivet salgsmoms på i alt 473.740 kr. i indkomståret 2021.

Skattestyrelsen har efter gennemgang af virksomhedens regnskab konstateret, at selskabet havde en omsætning på 2.555.443 kr. i indkomståret 2021. Skattestyrelsen finder, at virksomheden har angivet for lidt salgsmoms. Skattestyrelsen har som følge heraf forhøjet virksomhedens salgsmoms med i alt 165.121 kr.

Eftersom der ikke er fremlagt nye oplysninger, der kan ændre vores vurdering, fastholder Skattestyrelsen vores afgørelse for dette klagepunkt.

Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens indstilling.

Købsmoms - underleverandører

Skattestyrelsen har nægtet selskabet fradrag for købsmoms i momsperioderne 1. og 2. halvår 2020 og 2021, på henholdsvis 55.574 kr., 75.000 kr., 202.125 kr. og 222.450 kr., idet vi ikke finder det for dokumenteret, at der er sket levering af modydelser for betalingerne.

Virksomheden har nedlagt påstand om, at de skal bevilges fradrag for de fakturaer vi har nægtet fradrag for.

Skattestyrelsen finder stadigt ikke, at virksomheden kan bevilges fradrag for købsmos, eftersom de fremlagte fakturaer ikke opfylder fakturakravene i momsbekendtgørelsen kapitel 12 § 58 og 79 for 2020 og 2021, idet det ikke fremgår af fakturaerne hvilket arbejde der er udført, hvilke dage arbejdet er udført eller hvor mange timer per dag, arbejdet er udført. Skattestyrelsen har heller ikke modtaget oplysninger om, hvilke personer der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen finder endvidere, at de fremlagte fakturaer ikke opfylder de indholdsmæssige krav i momsbekendtgørelsens § 58 stk. 1 for 2020-2021, idet de fremlagte system 1 og 2 ikke anses for at være udfyldt af de enkelte underleverandører. Det fremgår heller ikke af den fremlagte dokumentation, hvem der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen gør opmærksom på, at der påhviler virksomheden en skærpet bevisbyrde for, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til de fremlagte fakturaer, jf. SKM2023.213.ØLR.

Skattestyrelsen finder ikke, at det ud fra det fremlagte materiale er muligt at kontrollere, hvorvidt det er modtaget en modydelse. Skattestyrelsen finder således, at virksomheden ikke har løftet bevisbyrden for at der er sket levering.

Skattestyrelsen bemærker i forbindelse hermed, at størstedelen af underleverandørerne hverken har været registreret med ansatte eller indeholdt A-skat og AM-bidrag, jf. SKM2021.395.BR. Selvom underleverandørerne ikke har haft registreret nogle ansatte, har de omsat for flere million kr. indenfor en meget kort periode. Betalingerne er herefter overført til udlandet. De har heller ikke afregnet moms, eller angivet moms i et omfang, der stemmer med virksomhedsdriften i øvrigt. Flere af underleverandørerne desuden gået konkurs eller ophørt.

Afslutningsvis bemærkes det, at flere underleverandører er dømt ved byretten for hvidvask af særlig grov beskaffenhed efter straffelovens § 290 a, stk. 2 jf. stk. 1.

På ovenstående grundlag tiltræder Skattestyrelsen Skatteankestyrelsens indstilling om stadfæstelse af dette klagepunkt.

Købsmoms – udokumenterede udgifter

Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms på 7.875 kr., idet virksomheden ikke har fremlagt behørig dokumentation.

Virksomheden har angivet fradraget med henvisning til bilag 195. Skattestyrelsen fastholder, at der ikke kan bevilges fradrag, eftersom virksomheden ikke har fremlagt det omtalte bilag.

Skattestyrelsen tiltræder herefter Skatteankestyrelsens indstilling i dets helhed.

...”

Virksomhedens opfattelse

Virksomhedens repræsentant har fremsat påstand om, at virksomheden har indberettet og betalt moms korrekt. Forhøjelsen af virksomhedens momstilsvar er derfor uberettiget.

Til støtte for påstanden har repræsentanten den 23. november 2023 anført følgende (uddrag):

”...

Som advokat for [person1], CPR-nr.. [...], i dennes egenskab af indehaver af [virksomhed1], CVR-nr. [...12], påklager jeg herved Skattestyrelsens afgørelse af 25. august 2023 til Skatteankenævnet/Landsskatteretten, jf. klagevejledningen i afgørelsen side 25.

Der henvises herefter til skrivelsen af 23. juni 2023 og de der fremsendte bilag (bilag 1med underbilag 1-9).

Spørgsmålet er, hvorvidt der foreligger ”en fakturafabrik” med henblik på hvidvask, eller der, som angivet af klager, foreligger betaling af fakturaer for faktisk udført arbejde i rengøringsbranchen.

Der henvises til de sammen med ovennævnte skrivelse fremsendte underbilag 1-9, der viser de enkelte selskaber, der har været arbejdet for og de fakturaer, der er udstedt det pågældende år 2020 og 2021. Det fastholdes, at materialet, som angivet i ovennævnte redegørelse er udarbejdet af den arbejdsgiver (hovedentreprenør) som klager har arbejdet for, og som viser de enkelte ejerforeninger, hvor der har været udført arbejde, jf. underbilag 6-7 for regnskabsårene 2020 og 2021. Dette viser således de enkelte ejerforeninger og antallet af timer, der har været udført arbejde for.

Klager vil skaffe erklæringer for de pågældende ejerforeninger om, at arbejdet faktisk er udført, og at der er betalt fra ejerforeningerne side.

Det fastholdes således, at der foreligger fuld dokumentation for, at alt det udførte arbejde er udført.

Der henvises herudover til det sammen med klagematerialet af Skattestyrelsen fremlagte bilagsmateriale (det af klager indleverede materiale), der dokumenterer det udførte arbejde.

Sagen er derfor i væsentlig grad en ”vidnesag”, og der ønskes her gennemført mundtlig forhandling for Landsskatteretten eller Skatteankenævnet, hvis dette tillades.

...”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms for udgifter til 11 underleverandører samt for udokumenterede udgifter med i alt 555.149 kr. i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2021. Landsskatteretten skal derudover tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med i alt 165.121 kr. i 2021.

Retsgrundlaget

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående afgift i perioden til skattemyndighederne. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1, og 57, stk. 1.

Følgende fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2:

”Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt.”

Af momslovens § 37 fremgår følgende (uddrag):

”Virksomheder registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51a kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, jf. § 56, stk. 3, fradrage afgiften efter denne lov for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer, som ikke er fritaget for afgift efter § 13, herunder leverancer udført i udlandet, jf. dog stk. 6.

Stk. 2. Den fradragsberettigede afgift er

1) afgiften af varer og ydelser, der er leveret til virksomheden,

...”

Bestemmelsen i momslovens § 37 implementerer 6. direktivs artikel 17, nu momssystemdirektivets artikel 167 til 168 og artikel 178 til 179.

Af dagældende § 82 i momsbekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 fremgår følgende:

”Registrerede virksomheder skal til dokumentation af den indgående afgift kunne fremlægge fakturaer, herunder forenklede fakturaer og afregningsbilag, eller enhedsdokumentets eksemplar 8 med eventuelle rettelsesmeddelelser m.v. fra SKAT eller fakturaer for erhvervelser fra andre EU-lande med anførelse af sælgerens og køberens registreringsnummer. ”

Momsbekendtgørelsens kapitel 12 indeholder en række fakturakrav. I bekendtgørelsens dagældende § 58, stk. 1, er fastsat de nærmere krav til fakturaens indhold:

”Med forbehold for de øvrige bestemmelser i dette kapitel skal en faktura, herunder afregningsbilag, jf. § 68 i denne bekendtgørelse, indeholde:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).

2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.

3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.

4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.

5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.

6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.

7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.

8) Gældende afgiftssats.

9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.”

EF-domstolen har i sag C-152/02 (Terra Baubedarf-Handel GmbH) udtalt, jf. præmis 34, at fradraget som omhandlet i 6. direktivs artikel 17, stk. 2 (nu momssystemdirektivets artikel 168), skal ske for den afgiftsperiode, hvori de to betingelser i 6. direktivs artikel 18, stk. 2, 1. afsnit (nu momssystemdirektivets artikel 179), begge er opfyldt. Det vil sige, at der skal være foretaget levering af goder eller tjenesteydelser, og at den afgiftspligtige skal være i besiddelse af en faktura eller et dokument, der ifølge kriterier fastsat af den pågældende medlemsstat kan anses for et tilsvarende dokument.

Ved anmodning om fradrag i henhold til momslovens § 37 påhviler det virksomheden at godtgøre, at betingelserne herfor er opfyldt.

Såfremt fakturaerne ikke opfylder de forskriftsmæssige krav om angivelse af ydelsernes art og omfang, foreligger der unormale forhold, hvorefter virksomheden pålægges en skærpet bevisbyrde for, at der har foreligget et underleverandørforhold med heraf følgende fradragsret, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Salgsmoms

Virksomheden har angivet salgsmoms med i alt 473.740 kr. i 2021.

Af virksomhedens regnskab fremgår, at virksomheden omsatte for 2.555.443 kr. kr. i 2021. Momsbeløbet heraf udgør 638.860 kr.

Landsskatteretten finder på denne baggrund, at virksomheden har angivet for lidt i salgsmoms. Det er herefter med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med 165.121 kr. i 2021.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Købsmoms - underleverandører

De fremlagte fakturaer indeholder ikke de forskriftsmæssige oplysninger i momsbekendtgørelsen, herunder konkrete oplysninger om omfanget og arten af de leverede ydelser, ligesom fakturaerne ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger om de udførte opgaver, og hvor og hvornår arbejdet er udført.

Der påhviler derfor virksomheden en skærpet bevisbyrde for, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til de fremlagte fakturaer.

Virksomheden har ikke fremlagt dokumentation i form af samarbejdsaftaler eller andet, som understøtter fakturaerne. Virksomheden har fremlagt ”system 1” og ”system 2”, der illustrerer, hvor der er udført arbejde, og sub total af de timer der er udført arbejde. Opgørelserne dokumenterer ikke, at der er sket levering af de ydelser, der fremgår af de udstedte fakturaer fra underleverandørerne. Af opgørelserne kan det ikke aflæses, hvem der har udført arbejdet, og hvornår arbejdet er udført. Virksomheden har dermed ikke kunnet redegøre for grundlaget for samarbejdet med underleverandørerne, jf. SKM2020.484.BR.

Størstedelen af underleverandørerne ([virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9] og [virksomhed10]) har ikke været registreret med ansatte og har ikke indeholdt A-skat og AM-bidrag, jf. SKM2021.395.BR. De samme underleverandører har desuden ikke afregnet moms eller har angivet moms i et omfang, der ikke stemmer med virksomhedsdriften i øvrigt. Endvidere er underleverandørerne i mange tilfælde gået konkurs eller ophørt. Flere af underleverandørerne er tillige registreret med en branchekode, som ikke stemmer overens med det udførte arbejde.

Flere af underleverandørerne ([virksomhed2] og [virksomhed3]) har udstedt fakturaer for flere millioner kroner inden for en kort periode, til trods for, at de ingen ansatte har. Betalingerne er herefter blevet videreført til udlandet. Endvidere er tre af underleverandørerne ([virksomhed5], [virksomhed11] og [virksomhed12]) dømt ved byretten for hvidvask af særlig grov beskaffenhed efter straffelovens § 290 a, stk. 2, jf. stk. 1.

Under disse omstændigheder finder retten, at virksomheden ikke har løftet den skærpede bevisbyrde for, at betingelserne for fradrag i henhold til momslovens § 37 er opfyldt. Virksomheden har således ikke dokumenteret, at der er foretaget momspligtige leverancer i henhold til de fremlagte fakturaer. Retten finder, at der samlet set er tale om så usædvanlige omstændigheder, at de indsendte fakturaer ikke kan anses for at være reelle.

Det forhold, at fakturaerne eventuelt er betalt ved elektroniske pengeoverførsler, udgør ikke i sig selv dokumentation for, at levering af ydelserne har fundet sted, hvorfor dette ikke i sig selv kan føre til et andet resultat, jf. førnævnte SKM2023.213.ØLR.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Købsmoms – udokumenterede udgifter

Virksomheden har angivet fradrag med 7.875 kr. for en udgift benævnt bilag 195. Der er ikke fremlagt et bilag med nr. 195.

Det følger af momsbekendtgørelsen, at en virksomhed som dokumentation for retten til købsmoms skal kunne fremlægge en faktura.

Retten finder, at det er med rette, at Skattestyrelsen har nægtet virksomheden fradrag for købsmoms med 7.875 kr., idet virksomheden ikke har fremlagt behørig dokumentation.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.