Kendelse af 06-08-2024 - indlagt i TaxCons database den 19-09-2024

Journalnr. 23-0109896

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2021

Ikke godkendt fradrag for udgifter til advokat

2.000 kr.

0 kr.

Nedsættes til 0 kr.

Ikke godkendt fradrag for udgifter til [virksomhed1], f.10228

9.819 kr.

0 kr.

Nedsættes til 0 kr.

Ikke godkendt fradrag for udgifter til ”[virksomhed2]”

80.694,60 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Enkeltmandsvirksomheden [virksomhed3] CVR nr. [...1] blev stiftet den 1. april 2016, under branchekoden 561010 ”Restauranter”.

Klageren er virksomhedens fuldt ansvarlige deltager og ejer.

For indkomståret 2021 har klageren haft tre ansatte.

Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har klageren selvangivet et overskud på 173.242 kr. for indkomståret 2021.

Virksomheden har afholdt udgifter til en række forskellige anskaffelser i løbet af indkomståret 2021.

Skattestyrelsen har anmodet klageren om at fremsende virksomhedens regnskabsmateriale. Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med 118.698 kr. og forhøjet virksomhedens momstilsvar med 54.096 kr. for indkomståret 2021.

Klageren har ikke fremsendt dokumentation for de ovenstående udgifter under Skattestyrelsens behandling af sagen. Skattestyrelsen har derfor nægtet fradrag for de udokumenterede udgifter.

Dele af den skattepligtige forhøjelse er blevet påklaget til Landsskatteretten. Klageren har påklaget nægtet fradrag for udgifter for i alt 92.513,60 kr. for indkomståret 2021, fordelt på følgende på følgende udgifter:

Udgifter til advokat

2.000 kr.

Udgifter til [virksomhed1] f. 10228

9.819 kr.

Udgifter til [virksomhed2]

80.694,60 kr.

92.513,60

Under Skatteankestyrelsens behandling af klagesagen har repræsentanten fremsendt kvitteringer og fakturaer som dokumentation for de forskellige udgifter.

Udgiften til advokaten er bogført under konto 1509 Advokat. Udgiften fremgår af regnskabsbilag 397 og vedrører rådgivning om feriepenge.

Udgiften [virksomhed1], f. 10228 er bogført under konto 1452 Reparation af bil. Udgifterne fremgår af bilag 1353 og vedrører udskiftning af et drivakselled, spiralfjeder, bærekugle, styrekugle m.m. Det fremgår af de fremsendte bankkontoudtog, at der den 5. september er betalt 6.000 kr. vedrørende faktura 10228. Det fremgår af virksomhedens bogføring på konto 3201 Kreditorer, at restbeløbet på 6.273,75 kr. er skyldigt pr. 31. december 2021.

Udgifterne til [virksomhed2] er bogført under konto 1202 Varekøb i Danmark. Udgifterne fremgår af bilagene: 138, 230, 312, 315, 406, 1321, 1322, 1359 og 1360 og vedrører diverse pizzavarer. Beløbene har ikke fremgået af de fremsendte bankkontoudtog.

Skattestyrelsen har oplyst, at klageren ikke har indberettet oplysninger om køb af varer, som er betalt kontant, til Skattestyrelsen.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifter til driftsomkostninger på 118.698 kr. i indkomståret 2021.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

Efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, kan der ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst fratrækkes driftsomkostninger, dvs. de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, herunder ordinære afskrivninger og af bogføringslovens § 9. fremgår endvidere at alle transaktioner skal dokumenteres ved bilag.

Bevisbyrden for, at der foreligger en fradragsberettiget driftsomkostning og ikke f.eks. en privah1d gift, påhviler som udgangspunkt dig. Du skal derfor kunne dokumentere eller sandsynliggøre, at evt. udgiftsbilag dækker over realiteter, og at samtlige betingelser for fradrag er opfyldt, herunder at udgiften henhører til det pågældende indkomstår.

I vores brev af 28. juni 2023 har vi bedt dig fremsende følgende bilag:

Bilag 904 og 1365 bogført under konto 1550 Diverse omkostninger
Bilag 397 bogført under konto 1509 Advokat
Bilag 14 3 bogført under konto 1506 Fragt. kørsel
Bilag 483 og 1353 bogført under konto 1452 reparationer af bil
Bilag 138,230, 312,315,316,406, 1321,1322,1359 og 1360 bogført under konto 1202 Varekøb i Danmark samt oplysninger om hvorledes købene er betalt.

Da du ikke har indsendt bilag på omkostningerne, har vi ikke haft mulighed for at vurdere om omkostningerne er driftsomkostninger. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for følgende:

Bilag

Dato

Tekst

Beløb inkl. Moms

Beløb ekskl. Moms

Konto

904

18-08-2021

parkering

510,00

510,00

1550: Diverse omkostninger

1365

10-08-2021

køb

18.628,00

18.628,00

1550: Diverse omkostninger

397

10-05-2021

advokat

2.500,00

2.000,00

1509: Advokat

143

18-02-2021

[virksomhed4]

795,00

636,00

1506: Fra gt, kørsel

483

30 -06-2021

Electricity bil

8.014,00

6.411,20

1452: Reparationer af bil

1353

31-08-2021

[virksomhed1], f.10228

12.373,75

9.819,00

1452: Reparationer af bil

138

15-01-2021

[virksomhed2]

9.651,00

7.720,80

1202: Varekøb i Danmark

230

27-03 -2021

[virksomhed2]

8.405,00

6.724,00

1202: Varekøb i Danmark

312

04 -04 -2021

[virksomhed2]

9.705,00

7.764,00

1202: Varekøb i Danmark

315

19-04-2021

[virksomhed2]

9.707,00

7.765,00

1202: Varekøb i Danmark

406

14-05-2021

[virksomhed2]

8.308,00

6.646.40

1202: Varekøb i Danmark

1321

06 -01 -2021

[virksomhed2]

9.651,00

7.720,80

1202: Varekøb i Danmark

1322

09-02 -2021

[virksomhed2]

9.060,00

7.248, 00

1202: Varekøb i Danmark

1359

01-10 -2021

[virksomhed2]

14.540,00

11.632,00

1202: Varekøb i Danmark

1360

05-11 -2021

[virksomhed2]

21. 842,00

17.473,60

1202: Vare køb i Danmark

118.698,80

Ved gennemgang af kontospecifikationerne er det endvidere konstateret at bilagene 138, 230, 312, 315, 316. 406, 1321,1322,1359 og 1360, bogført under konto 1202 Varekøb i Danmark, og modposteret under konto 210 l Kasse. Købene er derfor posteret som værende købt kontant, hvilket også harmonerer med de fremsendte bankkontoudtog, da købene ikke figurerer heraf.

Fradrag for udgifter vedrørende køb af varer og ydelser for mere end 8.000 kr. inkl. moms / 6.400 kr. ekskl. moms er betinget at at betaling sker via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, som sikrer identifikation af betalingsmodtager og betaler - dvs. digital betaling jf. bestemmelserne i ligningslovens § 8Y, stk. 1.

Hvis en virksomhed ikke har mulighed for at betale via et pengeinstitut eller betalingsinstitut. kan virksomheden opnå sit fradrag ved at indberette oplysninger om købet på Skatteforvaltningens hjemmeside. Indberetningen skulle havet været foretaget i forbindelse med virksomhedens oplysningsfrist for det indkomstår. hvori købet er foretaget jf. ligningslovens § SY, stk. 3. Oplysnings fristen for 202 1 var den 1. juli 2022.

Ved gennemgang af skattestyrelsens systemer, kan det konstateres at du ikke har indberettet oplysninger om køb af varer, som er betalt kontant, til skattestyrelsen.

Ændring i overskud af virksomhed

Da du ikke har dokumenteret købene samt fremsendt oplysninger om hvorledes købene er betalt, forhøjer vi din indkomst med 118.698 kr.

Overskud af virksomhed ændres derfor fra l 73.242 kr. til 291.940 kr.

Såfremt du på et senere tidspunkt indsender dokumentation for omkostningerne, vil vi naturligvis se på om du er berettiget til fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

...”

Udtalelse fra Skattestyrelsen

I forbindelse med klagesagens behandling hos Skatteankestyrelsen har klageren fremsendt dokumentation for en række udgifter afholdt af virksomheden.

Skattestyrelsen har i udtalelse af 12. februar 2024 anført følgende:

”...

Skattestyrelsen har gennemgået de modtagne bilag af 6. februar 2024, som revisor [person1] efterfølgende har indsendt til skatteankestyrelsen.

Ved gennemgang af nedenstående bilag, kan det konstateres at bilagene er købt kontant. Vi vurderer dette ud fra teksten på bonerne: ”Modtaget – Kontant”.

Bilag

Dato

Tekst

Beløb inkl. Moms

Beløb ekskl. Moms

Bon 46711

138

15-01-2021

[virksomhed2]

9.651,00

7.720,80

Bon 50851

230

27-03-2021

[virksomhed2]

8.405,00

6.724,00

Bon 51323

312

04-04-2021

[virksomhed2]

9.705,00

7.764,00

Bon 52240

315

19-04-2021

[virksomhed2]

9.707,00

7.765,00

Bon 53754

406

14-05-2021

[virksomhed2]

8.308,00

6.646,40

Bon 46711

1321

06-01-2021

[virksomhed2]

9.651,00

7.720,80

Bon 48504

1322

09-02-2021

[virksomhed2]

9.060,00

7.248,00

Bon 60794

1359

01-10-2021

[virksomhed2]

14.540,00

11.632,00

Bon 62491

1360

05-11-2021

[virksomhed2]

21.842,00

17.473,60

80.694,60

Som oplyst overfor klager i afgørelsen af 13. september 2023, er fradrag for udgifter vedrørende køb af varer og ydelser for mere end 8.000 kr. inkl. moms / 6.400 kr. ekskl. Moms, betinget af, at betaling sker via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, som sikrer identifikation af betalingsmodtager og betaler – dvs. digital betaling jf. bestemmelserne i ligningslovens § 8Y, stk. 1.

Hvis en virksomhed ikke har mulighed for at betale via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, kan virksomheden opnå sit fradrag ved at indberette oplysninger om købet på Skatteforvaltningens hjemmeside. Indberetningen skulle havet været foretaget i forbindelse med virksomhedens oplysningsfrist for det indkomstår, hvori købet er foretaget jf. ligningslovens § 8Y, stk. 3. Oplysningsfristen for 2021 var den 1. juli 2022.

Skattestyrelsen anser derfor ikke bilagene: 138, 230, 312, 315, 406, 1321,1322,1359 og 1360 som fradragsberettigede ifølge ligningslovens § 8Y, da klager ikke har indberettet kontant købene til skattestyrelsens systemer. Der godkendes derfor ikke fradrag for i alt 80.694 kr.

Der godkendes derfor alene fradrag for bilag 397 og 1353 med i alt 11.819 kr. jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a., da vi har vurderet at omkostningerne er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

...”

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at der skal godkendes fradrag for udgifter til diverse omkostninger på i alt 92.513 kr. i indkomståret 2021.

Klageren har fremsat påstand om, at følgende udgifter skal kunne fradrages som driftsomkostninger:

”...

På vegne af [...] skal jeg hermed klage over det nægtede fradrag for de med gult markerede udgifter. Fradraget er blevet nægtet som følgende af manglende dokumentation. Vedhæftet følger dokumentation for de afholdte udgifter.

På baggrund af ovenstående og vedhæftede skal vi anmode om, at den skattepligtige indkomst for 2021 nedsættes med 92.513 kr.

(...)

Bilag

Dato

Tekst

Bel ø b inkl. Mom s

Be b e k skl. Moms

Konto

904

18-08-2021

parkering

510,00

510,00

1550: Diverse omkostninger

1365

10-08 -2021

køb

18.628,00

18.628,00

1550: Diverse omkostninger

397

10-05-2021

advokat

2.500,00

2.000,00

1509: Advokat

143

18-02-2021

[virksomhed4]

795,00

636,00

1506: Fragt, kørsel

483

30 -06-2021

Electricity bil

8.014,00

6.411, 20

1452: Reparationer af bil

1353

31-08-2021

[virksomhed1], f.10228

12.373, 75

9.819,0 0

1452: Reparationer af bil

138

15-01-2021

[virksomhed2]

9.651,00

7.720,80

1202: Varekøb i Danmark

230

27-03-2021

[virksomhed2] food

8.405,00

6.724,00

1202: Varekøb i Danmark

312

04-04-2021

[virksomhed2]

9.705,00

7.764,00

1202: Varekøb i Danmark

315

19-04-2021

[virksomhed2]

9.707,00

7.765,00

1202: Varekøb i Danmark

406

14-05 -2021

[virksomhed2] od

8.308, 00

6.646,40

1202: Varekøb i Danmark

1321

06 -01-2021

[virksomhed2]

9.651,00

7.720,80

1202: Varekøb i Danmark

1322

09-02 - 2021

[virksomhed2] [food

9.060,00

7.248,00

1202: Varekøb i Danmark

1359

01-10 -2021

[virksomhed2]

14.540,00

11.632,00

1202: Varekøb i Danmark

1360

05-11 -2021

[virksomhed2]

21.842,00

17.473,60

1202: Varekøb i Danmark

118.698,80

...”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har for indkomståret 2021 forhøjet virksomhedens indkomst med fradrag for udgifter på i alt 92.513 kr. til diverse omkostninger. Skattestyrelsen har i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, ikke anset udgifterne for medgået til at erhverve, sikre og vedligeholde virksomhedens indkomst. Derudover har Skattestyrelsen anset virksomheden for ikke at opfylde betingelserne i ligningsloven § 8 y, stk. 1, og stk. 3.

Retsgrundlaget

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for afholdelsen og størrelsen af en udgift, og for at udgiften er fradragsberettiget, påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Ifølge bogføringslovens § 9 (Lovbekendtgørelse nr. 648 af 1. marts 2015) skal enhver registrering dokumenteres ved bilag, og såfremt der er udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb. Det følger af bogføringslovens § 5, at der ved bilag forstås enhver nødvendig dokumentation for transaktioner, der registreres i bogføringen, uanset dokumentationen er på elektronisk medie, mikrofilm, papir eller andet medie.

Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan der fradrages udgifter vedrørende køb af varer og ydelser betinget af, at betaling sker via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, som sikrer identifikation af betalingsmodtager og betaler, medmindre betalingen samlet udgør mindre end 8.000 kr. inklusive moms. Dette følger af ligningslovens § 8 Y, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 806 af 8. august 2019).

Ved betaling via et pengeinstitut eller betalingsinstitut menes enten betaling fra konto til konto eller betaling på anden måde til modtagerens konto, f.eks. ved anvendelse af betalingskort, hvorved der sikres en entydig elektronisk identifikation af betaler og betalingsmodtager. Dette følger af § 1, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 1044 af 8. november 2012 om visse ligningslovsregler m.v.

Såfremt en virksomhed ikke har mulighed for at betale via et pengeinstitut eller betalingsinstitut, kan virksomheden opnå sit fradrag ved at indberette oplysninger om købet på told- og skatteforvaltningens hjemmeside, herunder fakturaoplysninger, der entydigt identificerer leverandøren, og betalingen heraf. Dette følger af ligningslovens § 8 Y, stk. 3.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Klageren har drevet virksomhed med restauration. Ifølge Skattestyrelsens oplysninger har klageren selvangivet et overskud for virksomheden på 173.242 kr. for indkomståret 2021.

Virksomheden har afholdt udgifter til en række forskellige anskaffelser i løbet af indkomståret. Klageren har blandt andet fratrukket udgifter til advokatrådgivning, autoservice, [virksomhed2] og parkering.

Udgiften til advokaten på 2.000 kr. er bogført under konto 1509 Advokat. Udgiften fremgår af regnskabsbilag 397 og vedrører rådgivning om feriepenge fra virksomhedens advokat.

Udgiften [virksomhed1], f. 10228 på 9.819 kr. er bogført under konto 1452 Reparation af bil. Udgifterne fremgår af bilag 1353 og vedrører udskiftning af et drivakselled, spiralfjeder, bærekugle, styrekugle m.m. Det fremgår af de fremsendte bankkontoudtog, at der den 5. september er betalt 6.000 kr. vedrørende faktura 10228. Det fremgår af virksomhedens bogføring på konto 3201 Kreditorer, at restbeløbet på 6273,75 kr. er skyldigt pr. 31. december 2021.

Udgifterne til [virksomhed2] er bogført under konto 1202 Varekøb i Danmark. Udgifterne fremgår af bilagene: 138, 230, 312, 315, 406, 1321, 1322, 1359 og 1360. Beløbene har ikke fremgået af de fremsendte bankkontoudtog.

Klageren har fremsendt dokumentation for udgifterne til advokaten, [virksomhed1] og [virksomhed2] i form af fakturaer og kvitteringer.

Klageren har ikke indberettet oplysninger om køb af varer, som er betalt kontant, til Skattestyrelsen.

Landsskatteretten finder, at det fremsendte dokumentation for udgiften på 2.000 kr. til advokaten, som fremgår af regnskabsbilag 397, dokumenterer, at udgifterne har været afholdt til at erhverve, sikre og vedligeholde virksomhedens indkomst, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Landsskatteretten finder derudover, at klageren opfylder betingelserne i ligningslovens § 8 Y, stk. 1, og stk. 3. Landsskatteretten har henset til, at udgiften er under beløbsgrænsen i sidstnævnte bestemmelse, og at hævningen fremgår af klagerens kontoudtog.

Landsskatteretten finder, at det fremsendte dokumentation for udgiften på 9.819 kr. til [virksomhed1]. F.10228, som fremgår af regnskabsbilag 1353, dokumenterer, at udgifterne har været afholdt til at erhverve, sikre og vedligeholde virksomhedens indkomst, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Landsskatteretten finder derudover, at klageren opfylder betingelserne i ligningslovens § 8 Y, stk. 1, og stk. 3. Landsskatteretten har henset til, at den del af udgiften, som er betalt i det påklagede indkomstår, fremgår af klagerens kontoudtog.

Landsskatteretten finder, på det foreliggende grundlag, at udgifterne på i alt 80.694 kr. til [virksomhed2] ikke opfylder betingelserne i ligningslovens § 8 Y, stk. 1, og 3. Landsskatteretten har henset til, at der ikke sket betaling for købet af varer hos [virksomhed2] ved en overførsel fra en konto til en anden konto eller digital betaling på en anden måde, og at udgifterne på de enkelte bilag alle overstiger 8.000 kr. Landsskatteretten har herudover lagt vægt på klageren har posteret købene som kontant køb, og at der ikke figurerer nogen hævninger på de fremlagte kontoudskrifter, samt at klageren ikke har indberettet oplysninger om køb af varer, som er betalt kontant, til Skattestyrelsen. Landsskatteretten finder derfor, at klageren ikke opfylder betingelserne i ligningslovens § 8 Y, stk. 1, og stk. 3.

Landsskatteretten ændrer derfor Skattestyrelsens afgørelse og nedsætter Skattestyrelsens forhøjelse med 11.819 kr.