Kendelse af 05-09-2024 - indlagt i TaxCons database den 07-10-2024
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af 904 kr. i afgift af cigaretter og 22.823 kr. i afgift af nikotinholdige væsker – i alt 27.727 kr. – for varer, der befandt sig på adressen [adresse1], [by1], den 16. maj 2023.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.
[virksomhed1] ApS (herefter selskabet) var på kontroltidspunktet registreret med branchekode ”477110 Tøjforretning” og med adresse på [adresse2], [by2]. Selskabets formål var at drive tøjbutik samt hermed beslægtet virksomhed. Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister.
Ifølge Skattestyrelsen er selskabet ikke registreret for afgift efter forbrugsafgiftsloven eller tobaksafgiftsloven.
Selskabet har lejet lejemål [...] i ejendommen med adressen [adresse1], [by1] (herefter adressen), af [virksomhed2] ApS fra den 1. december 2020. Lejemålet kan ifølge lejekontrakten opsiges skriftligt af lejer og udlejer med et varsel på 3 måneder til fraflytning ved udgangen af en måned. Lejeren har ikke ret til at fremleje eller på anden måde overlade brugen af lejemålet til andre uden udlejers godkendelse. Den samlede årlige husleje er 108.000 kr., hvilket svarer til 9.000 kr. om måneden.
Skattestyrelsen har været på uanmeldt kontrolbesøg på adressen den 16. maj 2023, idet de den 21. marts 2023 har modtaget en anonym anmeldelse om salg af ulovlige elektroniske cigaretter på adressen.
Ved kontrolbesøget har Skattestyrelsen fundet 460 cigaretter og 753 elektroniske cigaretter med forskellige beholderstørrelser. De elektroniske cigaretter indeholder i alt 9.129 ml nikotinholdig væske med 20 mg nikotin pr. ml. Det fremgår af Skattestyrelsens bilag 1 til afgørelsen. Ingen af varerne er forsynet med stempelmærker.
Skattestyrelsen har beslaglagt varerne som sikkerhed for betaling af afgift, sagsomkostninger og eventuel bøde.
Selskabet har til Skattestyrelsen oplyst, at selskabet har opsagt lejekontrakten for adressen den 31. marts 2023 til fraflytning ved udgangen af juni 2023. Endvidere har selskabet oplyst, at selskabet er fraflyttet adressen ved udgangen af april 2023, idet selskabet har fremlejet lokalerne i perioden 1. maj 2023 til 30. juni 2023, fordi selskabet ønskede at fraflytte lokalerne tidligere.
Under sagens behandling i Skattestyrelsen er der fremlagt en fremlejekontrakt af 5. april 2023. Det fremgår af fremlejekontrakten, at selskabet har fremlejet lejemål 13 på adressen til [person1] for perioden 1. maj 2023 til 30. juni 2023, og at fremlejen er godkendt af udlejer. Endvidere fremgår det, at der betales 9.000 kr. pr. måned for fremleje af lejemålet, og at betalingen er aftalt som kontant betaling. Endelig fremgår det, at der samtidig med underskrift på fremlejekontrakten betales 9.000 kr. kontant for første måneds leje.
Skattestyrelsen har indhentet oplysninger om huslejebetaling fra udlejer for hele 2023. Udlejer har fremlagt dokumentation for at selskabet har betalt 9.000 kr. pr. måned i perioden januar 2023 til maj 2023.
Der foreligger ikke dokumentation for hvem, der har betalt husleje i juni 2023.
Selskabets direktør har til Skattestyrelsen oplyst, at [person1] skulle betale husleje for juni 2023 direkte til [virksomhed2] ApS.
Selskabet har trods opfordring ikke fremlagt dokumentation for, at [person1] har betalt husleje for juni 2023.
På baggrund af Skattestyrelsens henvendelse til [person1], har han gjort indsigelse mod, at varerne på adressen tilhører ham. [...] Politi har til Skattestyrelsen oplyst, at [person1] har indgivet politianmeldelse om misbrug af hans identitet i forbindelse med fremlejekontrakten. Efterfølgende har [...] Politi besluttet at standse efterforskningen af sagen om bedrageri, idet den indledende efterforskning ikke har resulteret i beviser, som kan identificere en gerningsperson.
Selskabets repræsentant har under klagesagens behandling fremlagt en underskrevet erklæring dateret den 21. januar 2024. Det fremgår af erklæringen, at [person1] erkender, at han har lejet lejemålet fra den 1. maj 2023, og at varerne, der blev beslaglagt den 16. maj 2023, tilhører ham. Det fremgår ikke af erklæringen, hvilket lejemål erklæringen vedrører.
Skattestyrelsen har opkrævet 904 kr. i afgift af cigaretter og 22.823 kr. i afgift af nikotinholdige væsker – i alt 27.727 kr. – for varer, der befandt sig på adressen den 16. maj 2023.
Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende:
”...
...
I har tidligere oplyst, at lokalet var fremlejet til en anden person fra 1. maj 2023. Da den anonyme anmeldelse modtages den 21. marts 2023, lægges der dog ikke vægt på denne fremlejekontrakt.
...
Advokat [person2] gør gældende, at I har fremlejet lokalerne til [person1] for perioden 1. maj – 30. juni 2023.
Der er ikke fremlagt kvitteringer for, at [person1] har betalt husleje.
Ved henvendelse til [...] Politi er der blevet oplyst, at [person1] har indgivet politianmeldelse om misbrug af hans identitet i nærværende sag.
Den fremlagte fremlejekontrakt tillægges som følge heraf ingen betydning for afgørelsen af, hvem der er lejer af lokalerne og dermed ejer af de beslaglagte varer.
I forbindelse med kontrolbesøget den 16. maj 2023 konstaterede vi, at I opbevarede puffbars uden stempelmærker i jeres salgslokale Det er derfor vores opfattelse, at I har købt og fået tilsendt afgiftspligtige varer fra et andet EU-land eller erhvervet dem fra en uregistreret virksomhed i Danmark.
I har dermed købt afgiftspligtige nikotinprodukter, uden at være registreret som oplagshaver, se forbrugsafgiftslovens § 14a, stk. 1.
Når man ikke er autoriseret som oplagshaver, må man efter forbrugsafgiftslovens § 13 f ikke modtage eller opbevare afgiftspligtige varer, der ikke er pakket i forskriftsmæssigt lukket og behørig stemplede pakninger.
Da I ikke har købt stempelmærker og dermed ikke har betalt afgift af de tilsendte varer, har vi opgjort forbrugsafgiften efter et skøn, se forbrugsafgiftslovens § 18a, stk. 1, 2 pkt. og § 13 a, stk. 1.
Afgiften er opgjort på grundlag af en optælling af varerne.
Nikotinholdige væsker – over 12 mg. nikotin pr. milliliter
Produkt | ml pr. stk. | Antal stk. | ml i alt | Afgift i kr. |
Engangs e-cigaretter | Se bilag 1 | 753 | 9.129 | 22.823 |
I alt | 22.823 |
Afgiftssatsen er 2,5 kr. pr. ml.
Vi opkræver 22.823 kr. i afgift af nikotinvæske efter forbrugsafgiftslovens § 18a, stk. 1, 1. pkt.
...
...
I forbindelse med kontrolbesøget den 16. maj 2023 konstaterede vi, at I opbevarede cigaretter uden stempelmærker i jeres salgslokale Det er derfor vores opfattelse, at I har købt og fået tilsendt afgiftspligtige varer fra et andet EU-land eller erhvervet dem fra en uregistreret virksomhed i Danmark.
I har dermed købt afgiftspligtige cigaretter, uden at være registreret som oplagshaver, se tobaksafgiftslovens § 9, stk. 2.
Når man ikke er autoriseret som oplagshaver, må man efter tobaksafgiftslovens § 4 ikke modtage eller opbevare afgiftspligtige varer, der ikke er pakket i forskriftsmæssigt lukket og behørig stemplede pakninger.
Da I ikke har købt stempelmærker og dermed ikke har betalt afgift af de tilsendte varer, har vi opgjort forbrugsafgiften efter et skøn, se forbrugsafgiftslovens § 18a, stk. 1, 2 pkt. og § 13 a, stk. 1.
Afgiften er opgjort på grundlag af en optælling af varerne.
Detailsalgspris for 20 styk cigaretter | 60 kr. | |
kr. | ||
Stykafgift | 10 x 193,54 øre | 38,708 |
Værdiafgift | 60 kr. x 1 pct. | 0,60 |
Tobaksafgift pr. pakke | 38,708 kr. + 0,60 kr. | 39,308 |
Tobaksafgift i alt | 23 pakker x 39,308 kr. | 904 kr. |
Afgiftssats for cigaretter: 193,54 øre pr. styk + 1,00 pct. af detailprisen
Vi opkræver 904 kr. i afgift af cigaretterne efter tobaksafgiftslovens § 32, da I som erhverver af varerne hæfter for den manglende betalte afgift efter tobaksafgiftslovens § 31, stk. 9.
...”
Udtalelse fra Skattestyrelsen af 2. januar 2024
I anledning af klagen har Skattestyrelsen den 2. januar 2024 fremsat følgende bemærkninger:
”...
Det er korrekt, at der er fremlagt en lejekontrakt mellem [virksomhed1] ApS og [person1]. Kontrakten er dateret den 5. april 2023 og er gældende fra den 1. maj 2023.
På baggrund af denne lejekontrakt blev skattestyrelsens første afgørelse om beslaglæggelse af varerne hos [virksomhed1] ApS ændret, og kravet blev i stedet rettet mod [person1].
På baggrund af skattestyrelsens henvendelse til [person1], har han gjort indsigelse mod, at varerne skulle tilhøre ham.
Han har ligeledes nægtet ethvert kendskab til lejekontrakten, og har anmeldt misbrug af hans identitet til politiet.
På denne baggrund, sammenholdt med, at [virksomhed1] ApS ikke har kunnet fremlægge dokumentation for betaling af husleje fra [person1], har Skattestyrelsen rettet det endelige krav mod [virksomhed1] ApS.”
Udtalelse fra Skattestyrelsen af 2. april 2024
Skattestyrelsen har 2. april 2024 bemærket følgende:
”Advokat [person2] har den 5. februar 2024 fremsendt en erklæring til jer.
...
Ud fra en samlet vurdering af de foreliggende oplysninger, anser Skattestyrelsen ikke den nu fremlagte erklæring for retvisende.”
Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at selskabet ikke hæfter for afgift af de varer, der befandt sig på adressen den 16. maj 2023.
Til støtte for påstanden har repræsentanten anført følgende:
”...
Skattestyrelsen var den 16. maj 2023 på kontrolbesøg på adressen [adresse1], [by1], hvor [virksomhed1] ApS tidligere havde lokaler.
[virksomhed1] ApS opsagde de nævnte lokaler den 31. marts 2023 til fraflytning ved udgangen af juni 2023. Det lykkedes imidlertid for [virksomhed1] ApS at finde en fremlejer – [person1] –[adresse3], [by3]., der overtog lokalerne den 1. maj 2023.
[virksomhed1] ApS havde på daværende tidspunkt ryddet lokalerne, hvorfor det alene var [person1], der havde varer i lejemålet.
[virksomhed1] ApS har ingen viden om, hvad [person1] skulle bruge lejemålet til og hvilke varer der var på stedet.
Det, der blev fundet den 16. maj 2023, tilhører således [person1].
Såfremt der er tale om afgiftspligtige varer, er det således [person1], der hæfter for afgifter og ikke [virksomhed1] ApS.”
Klagerens bemærkninger af 5. februar 2024
Selskabets repræsentant har den 5. februar 2024 bemærket følgende:
”Til orientering vedlægger jeg erklæring af 21. januar d.å. fra [person1], hvor han erkender, at de beslaglagte varer er hans, hvilket er ensbetydende med, at de beslaglagte varer ikke tilhører min klient, hvorfor en eventuel afgift skal rettes mod [person1], [adresse3], [by3].”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er godtgjort, at de afgiftspligtige varer, der befandt sig på adressen den 16. maj 2023, var i selskabets besiddelse, og dermed om selskabet hæfter for tobaksafgift og afgift af nikotinholdige væsker.
Retsgrundlaget
Tobaksafgiftsloven
Når der henvises til tobaksafgiftsloven, er det en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 1447 af 21. juni 2021 om tobaksafgifter med senere ændringer, som var gældende på kontroltidspunktet den 16. maj 2023.
For cigaretter skal der her i landet betales en afgift på 193,54 øre pr. styk og 1 % af detailsalgsprisen. Det fremgår af tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Pakninger med afgiftspligtige cigaretter til forbrug her i landet skal forsynes med stempelmærker i forbindelse med fremstillingen her i landet eller senest ved modtagelsen fra udlandet. Det fremgår af tobaksafgiftslovens § 2, stk. 1, 1. pkt. Virksomheder, der ikke er autoriserede, må ikke modtage eller opbevare afgiftspligtige varer, der ikke er pakket i forskriftsmæssigt lukkede og behørigt stemplede pakninger. Det fremgår af tobaksafgiftslovens § 4, stk. 1.
Der fremgår følgende af tobaksafgiftslovens § 8, stk. 1:
”Der betales afgift her i landet ved varernes overgang til forbrug, hvorved forstås,
1) | når varer forlader afgiftssuspensionsordningen, |
2) | ved modtagelsen, når varer fra andre EU-lande erhverves af virksomheder eller personer, der ikke er berettiget til at forarbejde eller oplægge varerne uden afgiftsberigtigelse, |
3) | når der fremstilles eller forarbejdes varer uden for afgiftssuspensionsordningen, eller |
4) | når varer importeres her i landet fra steder uden for EU, jf. § 12, medmindre de pågældende varer umiddelbart efter importen henføres under afgiftssuspensionsordningen, eller ved uretmæssig indpassage af varer, medmindre toldskylden er bortfaldet i medfør af artikel 124, stk. 1, litra e-g eller k, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 om EU-toldkodeksen.” |
Der fremgår følgende af tobaksafgiftslovens § 9, stk. 1 og 2:
”En autoriseret oplagshaver er en virksomhed eller person, der som led i udøvelsen af sit erhverv har fået autorisation til at fremstille, forarbejde, oplægge, modtage eller afsende varer under afgiftssuspensionsordningen i et afgiftsoplag, jf. § 20, stk. 1.
Stk. 2. Virksomheder, der her i landet fremstiller varer nævnt i § 1 og § 7, eller virksomheder, der modtager sådanne varer fra udlandet, skal autoriseres som oplagshaver hos told- og skatteforvaltningen.”
Der fremgår følgende af tobaksafgiftslovens § 31, stk. 9:
”For afgiftspligtige varer, der ikke er afgiftsberigtiget efter loven, og hvor der ikke er sket autorisation eller registrering eller stillet sikkerhed, hæfter erhververen og den, der er i besiddelse af varerne.”
Der fremgår følgende af tobaksafgiftslovens § 32, stk. 1, 1. og 2. pkt.:
”Såfremt varer overdrages, erhverves eller anvendes på en sådan måde, at der ikke er betalt den afgift, som skulle have været betalt efter loven, afkræves det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav. Kan størrelsen af det skyldige beløb ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse af beløbet. ...”
Forbrugsafgiftsloven
Når der henvises til forbrugsafgiftsloven, er det en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 1445 af 21. juni 2021 om forskellige forbrugsafgifter med senere ændringer, som var gældende på kontroltidspunktet den 16. maj 2023.
Der skal betales en afgift på 2,5 kr. pr. ml af nikotinholdige væsker, hvis indhold af nikotin er højere end 12 mg nikotin pr. ml. Det fremgår af forbrugsafgiftslovens § 13 a, stk. 1, nr. 2.
Der fremgår følgende af forbrugsafgiftslovens § 13 d, stk. 1 og 2:
”Afgiftspligtige varer omfattet af § 13, § 13 a, stk. 1, eller § 13 b, stk. 1, skal være pakket i detailsalgspakninger senest 1 måned efter fremstillingen af varen her i landet eller modtagelsen af varen fra udlandet. Detailsalgspakninger skal påføres et stempelmærke ved pakning af varen heri eller senest ved modtagelsen fra udlandet, hvis de afgiftspligtige varer modtages fra udlandet i detailsalgspakninger.”
”Stk. 2. Betalingen af afgiften skal ske i forbindelse med bestillingen af stempelmærker, medmindre den registrerede oplagshaver har stillet sikkerhed efter § 13 g, stk. 1.”
Der fremgår følgende af forbrugsafgiftslovens § 13 f:
”Virksomheder, der ikke er registreret som oplagshavere, må ikke modtage eller opbevare afgiftspligtige varer, der ikke er pakket i forskriftsmæssigt lukkede og behørigt stemplede pakninger.”
Der fremgår følgende af forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 1, 1. pkt:
”Virksomheder, der fremstiller eller fra udlandet modtager afgiftspligtige varer, skal registreres som oplagshaver hos told- og skatteforvaltningen. ...”
Der fremgår følgende af forbrugsafgiftslovens § 18 a, 1. og 2. pkt.:
”Enhver virksomhed, der overdrager, erhverver, tilegner sig, opbevarer eller anvender varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle være betalt efter § 13, § 13 a, stk. 1, eller § 13 b, stk. 1, afkræves det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav. Kan størrelsen af det skyldige beløb ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse af beløbet. ...”
Retspraksis
Det følger af Retten i [by4] dom af 16. december 2015, offentliggjort som SKM2016.70.BR, at erklæringer, der er udfærdiget til brug for sagen ikke kan tillægges selvstændig bevismæssig betydning, når de ikke er bestyrket ved objektivt konstaterbare forhold.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Skattestyrelsen har ved et kontrolbesøg på adressen den 16. maj 2023 fundet 460 cigaretter og 753 elektroniske cigaretter. De elektroniske cigaretter indeholder i alt 9.129 ml nikotinholdig væske med 20 mg nikotin pr. ml. Varerne er afgiftspligtige efter tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, og forbrugsafgiftslovens § 13 a, stk. 1, nr. 2.
Selskabet har lejet lokalerne på adressen. Dette er ubestridt. Der er derfor som udgangspunkt formodning for, at de afgiftspligtige varer, der var til stede på adressen på kontroltidspunktet, var i selskabets besiddelse. Dette har selskabet imidlertid bestridt.
Selskabet har oplyst, at lejemålet er opsagt den 31. marts 2023, og at lejemålet mod kontant betaling er fremlejet til [person1] for perioden 1. maj 2023 til 30. juni 2023. [person1] har imidlertid indgivet politianmeldelse om misbrug af hans identitet i forbindelse med fremlejeforholdet. På den baggrund finder Landsskatteretten, at den fremlagte fremlejekontrakt mellem selskabet og [person1] ikke kan tillægges selvstændig bevismæssig betydning.
Den fremlagte erklæring om, at varerne tilhører [person1] er dateret den 21. januar 2024. Erklæringen er dermed udfærdiget efter Skattestyrelsens afgørelse af 31. oktober 2023. Landsskatteretten finder, at erklæringen ikke kan tillægges selvstændig bevismæssig betydning, idet erklæringen er udarbejdet til brug for sagen. Retten henviser i den forbindelse til Retten i [by4] dom af 16. december 2015, offentliggjort som SKM2016.70.BR.
Selskabet har trods opfordring ikke fremlagt dokumentation for, at [person1] har betalt husleje for juni 2023. Endvidere har selskabet ikke på anden vis fremlagt dokumentation, som kan godtgøre, at lejemålet var fremlejet. Der foreligger således ikke objektivt konstaterbare forhold, der kan bestyrke, at adressen var fremlejet.
På den baggrund finder Landsskatteretten, at selskabet hæfter for afgift af cigaretterne og afgift af den nikotinholdig væske, idet selskabet ikke har godtgjort, at varerne ikke var i selskabets besiddelse på kontroltidspunktet. Dette følger af tobaksafgiftslovens § 31, stk. 9, og forbrugsafgiftslovens § 18 a, 1. pkt.
På kontroltidspunktet var selskabet ikke registreret for tobaksafgift. Cigaretterne er derfor overgået til forbrug og tobaksafgiften er forfaldet til betaling. Det følger af tobaksafgiftslovens § 8, stk. 1.
Endvidere er detailsalgspakningerne med elektroniske cigaretter ikke forsynet med stempelmærker. Afgiften for den nikotinholdig væske er derfor forfaldet til betaling. Det følger af forbrugsafgiftslovens § 13 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2.
Selskabet har ikke ført et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af tobaksafgiften og afgiften af nikotinholdig væske. Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at foretage en skønsmæssig opgørelse af afgifterne. Det følger af tobaksafgiftslovens § 32, stk. 1, 2. pkt., og forbrugsafgiftslovens § 18 a, stk. 1, 2. pkt.
Skattestyrelsens skøn og størrelsen af afgifterne er i sagen ubestridt.
Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse vedrørende opkrævning af tobaksafgift og afgift af nikotinholdig væske på i alt 27.727 kr. for afgiftspligtige varer, der befandt sig på adressen ved Skattestyrelsens kontrolbesøg den 16. maj 2023.