Kendelse af 06-05-2024 - indlagt i TaxCons database den 04-06-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2020 Beskatning af værdi af fri bil | 47.350 kr. | 0 kr. | Nedsættes til 0 kr. |
Indkomståret 2021 Beskatning af værdi af fri bil | 50.440 kr. | 0 kr. | Nedsættes til 0 kr. |
Klageren har i perioden 6. juni 2019 til 8. juli 2021 ejet 51 pct. af selskabet [virksomhed1] ApS (CVR-nummer [...1], tidligere [virksomhed2] ApS og [virksomhed3] ApS), herefter benævnt selskabet. Fra den 9. juli 2021 har klageren ejet 100 pct. af selskabet.
Selskabets formål er at drive virksomhed med handel med person- og varebiler, kommissionshandel og hermed forbundet virksomhed.
Selskabet har i perioden 6. juni 2019 til 9. juli 2020 været registreret på adressen [adresse1], [by1]. I perioden 10. juli 2020 til 22. juli 2021 har selskabet været registreret på adressen [adresse2], [by1]. Fra den 23. juli 2021 og frem har selskabet været registreret på adressen [adresse3], [by2].
Selskabet har i perioden 20. november 2020 til 16. november 2022 været registreret som primær ejer (ej bruger) af en Peugeot 308 med registreringsnummer [reg.nr.1], herefter benævnt bilen. Bilens 1. indregistreringsdato er den 26. marts 2009. Bilen er registreret til privat personkørsel (hvide nummerplader). Selskabet har ikke derudover i indkomstårene 2020 og 2021 været registreret med en bil.
[person1] har været registreret som bruger af bilen i perioden 20. november 2020 til 18. november 2021. [person2] har været registreret som bruger af bilen i perioden 18. november 2021 til 16. november 2022. [person1] og [person2] er ægtefæller.
Klagerens repræsentant har fremlagt en underskrevet låneaftale af 19. november 2020 mellem selskabet som långiver og [person1] som låntager vedrørende bilen. Følgende fremgår bl.a. heraf:
"(...)
1. Lånet
1.1 Långiver låner hermed 28.000 kr. ("Lånet") til Låntager, som samtidig anerkender at skylde Långiver samme beløb plus en rente på 1 % for Peugeot 308 stelnummer: [...] som låntager køber ved udløb af denne aftale. (lånetager har brugsretten på køretøjet)
1.2 Lånet overføres til Låntagers konto i [finans1]: [...78]. Den 1 i hver måned, med et beløb på: 2000,- i afdrag i 14 Måneder med begyndelse til 01-12-2020. Ved for sent betaling pålægges der en rente på 100,- pr. dato for overskridelse.
(...)
4. Lånetager må gerne have samlever indregistreret som bruger på køretøjet i låneperioden."
Klagerens repræsentant har endvidere fremlagt bankkontoudskrifter for selskabets bankkonti i [finans1] og [finans2]. Det fremgår heraf, at [person1] har overført 2.000 kr. til selskabet den 4. januar 2021, 7. februar 2021, 7. april 2021, 4. maj 2021, 8. juni 2021, 2. juli 2021, 4. august 2021, 3. september 2021, 4. oktober 2021, 3. november 2021, 6. december 2021, 6. januar 2022 og 2. februar 2022, og 4.000 kr. den 21. april 2022.
Derudover har klagerens repræsentant fremlagt en registreringsattest for bilen med anført registreringsdato den 18. november 2021. Det fremgår af registreringsattesten, at selskabet er indehaver af registreringsattesten, og at bilens bruger er [person2].
Klageren har i perioden 25. februar 2020 til 10. marts 2020 været registreret som ejer og bruger af en Hyundai I30. Klageren har ikke derudover i indkomstårene 2020 og 2021 været registreret med en bil.
Klageren har i perioden 14. september 2018 til 3. maj 2021 været registreret med bopæl på adressen [adresse4], [by1]. Klageren har herefter og indtil den 1. juli 2021 ikke været registreret på en adresse. I perioden 1. juli 2021 til 15. juni 2022 har klageren været registreret med bopæl på adressen [adresse5], [by1].
Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2020 og 2021 med henholdsvis 47.350 kr. og 50.440 kr. vedrørende værdi af fri bil.
Som begrundelse er følgende anført i afgørelsen:
”(...)
Du har anmodet om genoptagelse af indkomstårene 2020 og 2021 for så vidt angår beskatning af fri bil (...)
Skattestyrelsen kan ikke ændre grundlaget for din skat for indkomstårene 2020 og 2021.
Uanset du har sendt anmodningen om ændring af grundlaget for din skat inden for fristen i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2 og stk. 5 (lovbekendtgørelse nr. 835 af 3. juni 2022), ændrer vi ikke grundlaget for din skat fordi vi fastholder, at du har haft rådigheden over den bil, som er registreret til selskabet [virksomhed2] ApS/[virksomhed3] ApS (nu [virksomhed1] ApS), cvr-nr. [...1].
(...)
Begrundelse
Vi har gennemgået det materiale, som du har sendt til os.
(...)
Vedr. fri bil:
Du har oplyst, at du har kørt i din søsters biler.
Din søster har ifølge de oplysninger, som du har sendt til os fra hendes skattemappe, været bruger af en Audi A5 fra 18.12.2020 til 12.5.2021, og været ejer af en Renault Twingo fra 4.6.2020 til 9.7.2020.
Det er vores opfattelse, at oplysninger om, at din søster har haft biler ikke dokumenterer, at du har haft rådighed over din søsters biler. Perioderne, hvor din søster har haft bil, dækker i øvrigt ikke hele året i hverken 2020 eller 2021.
Du er indehaver og hovedanpartshaver i et selskab, som sælger og leaser biler.
Du har kun i en kortere periode været ejer af en privat bil.
Det er rådigheden over en fri bil, der beskattes. Det skattepligtige beløb fastsættes derfor uafhængigt af privatkørslens omfang. Det er dog vores opfattelse, at der må være privat kørsel mellem hjem og arbejde, da du har haft bopæl i [by1] og virksomheden har siden 1. august 2021 været beliggende i [by2].
Er bilen ikke til rådighed i en periode på mere end en måned, nedsættes den skattepligtige værdi af fri bil med 1/12 for hver fulde måned, bilen ikke har været til rådighed.
Den skattepligtige værdi beregnes således ud fra det antal måneder, hvor bilen helt eller delvist har været til rådighed. Har bilen kun været til rådighed en del af en måned, f.eks. på grund af udlandsrejser eller sygefravær, medregnes værdien af fri bil derfor for hele måneden.
Den skattemæssige værdi af fri firmabil sættes til en procentdel af bilens værdi. Det fremgår af ligningslovens § 16, stk. 4.
Den skattepligtige værdi af fri bil sættes til 25 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr. og 20 pct. af resten. Fra og med den 1. juli 2021 sættes den årlige værdi for resten af indkomståret 2021 til 24,5 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr., og 20,5 pct. af resten.
Den skattepligtige værdi beregnes dog altid af mindst 160.000 kr.
Vi mener stadig, at du har haft rådighed over en af selskabets biler i alle måneder i 2020 og 2021. Du har kun haft en privat bil fra 25. februar til 10. marts 2020. Derfor mener vi, at du har haft rådighed over en af selskabets biler i de resterende dage i både februar og marts.
Vi fastholder vores opfattelse af, at selskabet har stillet bil til rådighed for dig. Vi har ikke kendskab til, hvilke biler selskabet har haft på lager. Ligningslovens § 16, stk. 4 beskriver, at der skal opgøres værdi af fri bil for hver enkelt bil, der stilles til rådighed for privat brug. Der skal som udgangspunkt ske beskatning af hver enkelt bil, der er til rådighed for den ansatte.
I de tilfælde, hvor en ansat skifter bil en eller flere gange inden for samme kalendermåned, er det accepteret af Skattestyrelsen, at den ansatte kun beskattes af den dyreste bil. Det er eksempelvis tilfældet med en automobilforhandler.
Da vi ingen kendskab har til værdien af de biler, som selskabet har haft på lager, har vi valgt at anvende minimumsbeløbet ved beskatning af fri bil. Dvs. 160.000 kr.
Vi har konstateret, at selskabet [virksomhed2] ApS/[virksomhed3] ApS (nu [virksomhed1] ApS), cvr-nr. [...1], i perioden 20. november 2020 til 16. november 2022 har ejet en Peugeot 308 personbil med registreringsnummer [reg.nr.1]. Selskabet er i perioden registreret som primær ejer. Du er ikke registreret som bruger.
Bilen er 1. gangs registreret den 26. marts 2009, og er ved selskabets overtagelse 20. november 2020 ca. 11 1/2 år.
Der er ikke fremkommet oplysninger, som ændrer vores opfattelse, hvorfor vi fastholder beskatning af fri bil.”
Følgende fremgår af Skattestyrelsens udtalelse af 22. marts 2024:
”Med baggrund i de dokumenter, som repræsentanten har indsendt til Skatteankestyrelsen, anser vi det for dokumenteret, at Peugeot 308 med registreringsnummer [reg.nr.1], stelnr. [...], fra den 20. november 2020 har været registreret med [person1], som bruger, og fra den 18. november 2021 var bilen registreret med [person1]s ægtefælle, [person2], som bruger.
Vi anser det for dokumenteret, at [person3] ikke kan have haft rådighed over bilen fra 20. november 2020 til 31. december 2021.
Det ændrer dog ikke ved, at han anses at have haft rådighed over selskabets øvrige biler.
Selskabet [virksomhed1] ApS’ primære drift er salg og leasing af biler, hvorfor det er vores opfattelse, at han må have haft rådighed over selskabets biler.
Det er derfor stadig vores opfattelse, at selskabet har stillet bil til rådighed for ham.
Vi har ikke kendskab til, hvilke biler selskabet har haft på lager.
Ligningslovens § 16, stk. 4 beskriver, at der skal opgøres værdi af fri bil for hver enkelt bil, der stilles til rådighed for privat brug. Der skal som udgangspunkt ske beskatning af hver enkelt bil, der er til rådighed for den ansatte.
I de tilfælde, hvor en ansat skifter bil en eller flere gange inden for samme kalendermåned, er det accepteret af Skattestyrelsen, at den ansatte kun beskattes af den dyreste bil. Det er eksempelvis tilfældet med en automobilforhandler.
Det er vores opfattelse, at han har haft rådighed over en af selskabets biler i alle måneder i 2020 og 2021. Han har kun haft en privat bil fra 25. februar til 10. marts 2020. Derfor mener vi, at han har haft rådighed over en af selskabets biler i de resterende dage i både februar og marts, samt de resterende måneder i begge år.
Det er rådigheden over en fri bil, der beskattes. Det skattepligtige beløb fastsættes derfor uafhængigt af privatkørslens omfang. Det er dog vores opfattelse, at der må være privat kørsel mellem hjem og arbejde, da han har haft bopæl i [by1] og virksomheden har siden 1. august 2021 været beliggende i [by2].
Derfor fastholder vi, at der skal ske beskatning af værdi af fri bil.”
Følgende fremgår af Skattestyrelsens udtalelse af 18. april 2024 til Skatteankestyrelsens indstilling:
”Skattestyrelsen kan på det foreliggende grundlag tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling og begrundelse i ovennævnte klagesag, der omhandler indkomstårene 2020 og 2021.
Sagen vedrører, om det er dokumenteret/sandsynliggjort, at klagerens selskab har haft en bil, der kan anses for at være stillet til privat rådighed for klageren. Dette beror på en konkret bevisbedømmelse. Henset til de under klagesagen indkomne oplysninger samt sagens øvrige oplysninger kan det ikke i tilstrækkelig grad anses for dokumenteret/sandsynliggjort, at klagerens selskab har haft en bil, der kan anses for at have været stillet til rådighed for klageren. I sagen er der således tale om en konkret bevisbedømmelse, som efter Skattestyrelsens opfattelse medfører, at sagen ikke er principiel.”
Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klageren ikke skal beskattes af værdi af fri bil for indkomstårene 2020 og 2021.
Som begrundelse er følgende anført i klagen:
”(...) Denne klage fokuserer primært på beskatningen af fri bil og baserer sig på de tidligere sagsfremstillinger fra mig som [person3]' rådgiver samt Skattestyrelsen.
PÅSTAND
Nedsættelse af klagers A-skat og AM-bidrag i indkomståret 2020 og 2021.
SAGSFREMSTILLING
Skattestyrelsens afgørelse drejer sig om beskatningen af [person3]' indkomst for de nævnte indkomstår, specifikt i relation til beskatning af fri bil. Skattestyrelsen hævder, at [person3] har haft rådighed over en bil, der er blevet registreret under selskabet [virksomhed2] ApS/[virksomhed3] ApS (nu [virksomhed1] ApS), cvr-nr. [...1]. [person3] fastholder, at han kun har haft rådighed over én bil i selskabet og har dokumentation for dette.
BEGRUNDELSE FOR KLAGEN:
Manglende dokumentation fra Skattestyrelsen: [person3] har gentagne gange anmodet om, at Skattestyrelsen fremlægger dokumentation, der underbygger deres påstand om, at han har haft rådighed over flere biler i selskabet. Trods gentagne henvendelser er der ikke blevet fremlagt tilstrækkelig dokumentation fra Skattestyrelsen, der støtter deres påstand. Dette har medført en urimelig situation for [person3], der ikke kan imødegå påstandene uden tilstrækkelig dokumentation.
Beskatning af fri bil: [person3] fastholder, at han kun har haft rådighed over én bil i selskabet, og denne bil tilhørte en kunde, der lejede bilen i den pågældende periode, hvor den var registreret. Det er vigtigt at bemærke, at alle biler, der blev erhvervet i indkomstårene 2020 og 2021, blev afmeldt med det samme, i overensstemmelse med praksis, hvor [person3] indgik aftaler med kunder, inden købet blev foretaget. Der er ingen dokumentation, der understøtter påstanden om, at nogen af disse biler var registreret i en kortere periode. [person3] har også påpeget, at når bilen er afmeldt, er den ikke til hans rådighed, og det er ulovligt at køre i ikke-registrerede biler.
DEN RETLIGE VURDERING OG ANBRINGENDER
I Skattestyrelsens afgørelse af den 14. november 2023 hævder de, at [person3] har haft rådighed over flere biler, der er blevet registreret under selskabet [virksomhed2] ApS/[virksomhed3] ApS (nu [virksomhed1] ApS), cvr-nr. [...1], og at beløbene, der er blevet overført fra selskabet til [person3]' søsters bankkonto, udgør lønudbetalinger til [person3]. Skattestyrelsen fastholder også, at enhver hævning i selskabet, hvor der sker overførsler til [person3] eller personer, der er ham nærtstående, anses for at være skattepligtige for [person3].
[person3]’ INDSIGELSER OG ANBRUGNENDER SOM FØLGER:
[person3] erkender og respekterer betydningen af en grundig kontrol og opretholdelsen af høj integritet inden for skattelovgivningen. Han forstår også, at det er Skattestyrelsens ansvar at undersøge potentielle uregelmæssigheder og sikre overholdelse af reglerne.
Ikke desto mindre ønsker vi at fremføre [person3] synspunkter baseret på vores gennemgang af sagen og de foreliggende dokumenter. Vi mener, at der er aspekter ved Skattestyrelsens konklusioner, der kan være genstand for yderligere forklaring og efterforskning. Vores argumentation hviler på følgende observationer:
1. Manglende dokumentation fra Skattestyrelsen: [person3] har gentagne gange anmodet om, at Skattestyrelsen fremlægger dokumentation, der underbygger deres påstand om, at han har haft rådighed over flere biler i selskabet. Trods gentagne henvendelser er der ikke blevet fremlagt tilstrækkelig dokumentation fra Skattestyrelsen, der støtter deres påstand. Dette gør det umuligt for [person3] at imødegå påstandene og forstå grundlaget for beskatningen.
2. Beskatning af fri bil: [person3] fastholder, at han kun har haft rådighed over én bil i selskabet, og denne bil tilhørte en kunde, der lejede bilen i den pågældende periode, hvor den var registreret. Det er vigtigt at bemærke, at alle biler, der blev erhvervet i indkomstårene 2020 og 2021, blev afmeldt med det samme, i overensstemmelse med praksis, hvor [person3] indgik aftaler med kunder, inden købet blev foretaget. Der er ingen dokumentation, der understøtter påstanden om, at nogen af disse biler var registreret i en kortere periode. Vi kan præsentere en opgørelse over bilerne, der viser, hvornår de blev købt og afmeldt i indkomstårene 2020 og 2021.
3. Sammenblanding af privat og selskabsøkonomi: Skattestyrelsens afgørelse nævner behovet for korrekt adskillelse af privat økonomi og selskabsøkonomi. [person3] mener, at han har fulgt denne praksis korrekt og har dokumentation for, at der ikke er sket sammenblanding af økonomierne. Han har også bemærket, at han har været i en økonomisk ufordelagtig position, der ikke tillod ham at erhverve en bil til privat brug i de pågældende indkomstår.
AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER:
På baggrund af de fremlagte anbringender og den manglende dokumentation fra Skattestyrelsen anmoder vi som [person3]' rådgiver om, at Skatteankestyrelsen omgør Skattestyrelsens afgørelse og foretager en grundig gennemgang af beskatningen af fri bil for indkomstårene 2020 og 2021. [person3] ønsker en retfærdig og objektiv afgørelse baseret på de faktiske forhold og dokumentationen, der er tilgængelig.
(...)”
Følgende fremgår af repræsentantens bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse:
”Vi ønsker at fremsætte nogle kommentarer samt præsentere supplerende oplysninger og dokumenter, som vi anser for afgørende for Skatteankestyrelsens og Landsskatterettens vurdering af sagen. Disse oplysninger er nødvendige, da vi mener, at vi besidder bevisbyrden for at påvise, at selskabets Peugeot 308 ikke har været til rådighed for [person3]' private anvendelse.
Det bør vægtes af retten, at det drejer sig om en Peugeot 308, registreret til privat personkørsel (med hvide nummerplader), og at klageren i den pågældende periode hverken har været registreret som ejer eller bruger af nogen bil. Det er korrekt, at [virksomhed1] har været indehaver af bilen Peugeot 308 i den nævnte periode. Dog har hverken [virksomhed1] eller [person3] været registreret som bruger af bilen. Ifølge registreringsattesten tilhører bilen [person2], som tidligere beskrevet. Denne bil blev leased i den pågældende periode til [person2]. Som dokumentation for denne påstand vedlægger vi registreringsattesten og aktindsigten fra Motorstyrelsen, som vi anmodede om den 13. februar 2024, for at underbygge, at bilen ikke har været til rådighed for vores klient. Motorstyrelsen bekræfter, at [virksomhed1] ikke har været registreret som bruger af køretøjet, men udelukkende som ejer af køretøjet i perioden fra den 20. november 2020 til den 16. november 2022. Vi opfordrer Landsskatteretten til at tage disse dokumenter i betragtning og gennemgå de vedhæftede dokumenter fra Motorstyrelsen.
Det bør også noteres, at selvom det er underordnet i denne sammenhæng, har vi leasingsaftalen med kunden samt dokumentation for kundens faktiske betalinger til [virksomhed1] ApS.
(...)”
Følgende fremgår af repræsentantens forklaring til Skatteankestyrelsens anmodning om redegørelse for hændelsesforløbet for bilen:
”Som det fremgår af §4 i aftalen, tillader den, at [person1] kan have sin samlever/hustru registreret som bruger af køretøjet i perioden. Dette har han valgt at gøre, og derfor er bilen registreret under [person2].
Angående registreringen af bilen dagen efter aftalen blev indgået, skyldes det, som tidligere forklaret, at virksomheden på det tidspunkt ikke havde tilstrækkelig kapital og ønskede at sikre sig en leasing- eller lejeaftale for bilen med en kontrakt, inden bilen blev købt eller hentet. På den måde sikrede [person3] sig, at han ikke bandt sine penge i en bil, han ikke kunne komme af med.
Forlængelsen af betalingsperioden ud over de 14 måneder fra startdatoen skyldes, at [person1] ikke altid har overholdt sine betalingsforpligtelser, og derfor er perioden nogle gange blevet forlænget for at tilpasse afdragene. Som det også fremgår af hans kundekort, stemmer betalingerne overens med de beløb, der er opkrævet af ham.
(...)”
Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt det er med rette, at Skattestyrelsen har beskattet klageren af værdi af fri bil for indkomstårene 2020 og 2021 på baggrund af, at klageren som hovedanpartshaver i selskabet, der driver handel med person- og varebiler, har haft stillet en af selskabets biler til rådighed for privat anvendelse.
Retsgrundlaget
Stiller et selskab en bil til rådighed for privat anvendelse for en hovedanpartshaver, skal denne beskattes af værdien heraf, uanset om han er ansat i selskabet. Det fremgår af ligningslovens § 16, stk. 1, og § 16 A, stk. 5. Værdien ansættes efter bestemmelsen i ligningslovens § 16, stk. 4, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 5, 2. pkt.
Bilens skattepligtige værdi beregnes mindst af 160.000 kr. Det fremgik af ligningslovens § 16, stk. 4, 2. pkt., som blev overført med samme ordlyd til ligningslovens § 16, stk. 4, 7. pkt., ved lov nr. 203 af 13. februar 2021 (herefter ændringsloven). Ændringerne af bestemmelsen havde virkning fra og med den 1. juli 2021, jf. ændringslovens § 9, stk. 6, jf. § 4, nr. 7-15. Ændringerne skyldes, at der i bestemmelsen blev indsat nye punktummer.
Er bilen kun til rådighed en del af året, nedsættes den skattepligtige værdi svarende til det antal hele måneder, hvori bilen ikke har været til rådighed. Det fremgik af ligningslovens § 16, stk. 4, 8. pkt., som blev overført med samme ordlyd til § 16, stk. 4, 18. pkt., ved ændringsloven.
Bevisbyrden for, at en firmabil har været stillet til rådighed for privat anvendelse, påhviler som udgangspunkt Skattestyrelsen, hvis hovedanpartshaverens og selskabets adresse ikke har været sammenfaldende i perioden, og bilen ikke har været parkeret ved hovedanpartshaverens bopæl. Bevisbyrden vendes dog, hvis de faktiske forhold taler for, at bilen har været til rådighed for privat anvendelse. Det følger af Højesterets dom af 30. juni 2014, offentliggjort som SKM2014.504.HR.
Det forhold, at en hovedanpartshaver er bilforhandler, er ikke i sig selv tilstrækkeligt til at vende bevisbyrden, jf. Landsskatterettens afgørelse af 28. juni 2018, offentliggjort som SKM2018.451.LSR.
Ved vurderingen af de faktiske forhold lægges der vægt på, hvorvidt bilen er velegnet til erhvervsmæssig transport, jf. højesteretsdommen offentliggjort som SKM2014.504.HR og Højesterets dom af 1. marts 2005, offentliggjort som SKM2005.138.HR. Der lægges endvidere vægt på, til hvilken anvendelse bilen er registreret. Der henvises blandt andet til byretsdommen af 23. juni 2016, offentliggjort som SKM2016.586.BR, hvor retten fandt, at der var en formodning om, at bilen var til rådighed for skatteyderen, idet bilen var registreret til blandet kørsel, og der var betalt privatbenyttelsesafgift. Byretten fandt herefter, at formodningen om, at der forelå privat rådighed for skatteyderen som indehaver og direktør i selskabet, skulle afkræftes af skatteyderen. Ligeledes lægges der vægt på, om der er fremlagt et behørigt kørselsregnskab, jf. højesteretsdommen offentliggjort som SKM2005.138.HR, byretsdommen offentliggjort som SKM2016.586.BR og byretsdommen af 4. januar 2022, offentliggjort som SKM2022.71.BR.
Det er rådigheden, og ikke den faktiske anvendelse, der beskattes. Der kan således statueres rådighed, uagtet at skatteyderen ikke er observeret i bilen i forbindelse med private formål, og uagtet at der er en privat bil i husstanden, jf. byretsdommen offentliggjort som SKM2022.71.BR.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Klageren har i indkomstårene 2020 og 2021 været hovedanpartshaver i selskabet. Selskabets adresse og klagerens bopælsadresse har ikke været sammenfaldende i de pågældende indkomstår, og der er ikke konkrete holdepunkter for at fastslå, om en af selskabets biler har været parkeret ved hovedanpartshaverens bopæl. Det er således som udgangspunkt Skattestyrelsen, der har bevisbyrden for, at en af selskabets biler har været stillet til rådighed for klagerens private anvendelse.
Selskabet har i perioden 20. november 2020 til 16. november 2022 været registreret som primær ejer af en Peugeot 308 med registreringsnummer [reg.nr.1]. Selskabet har ikke derudover i indkomstårene 2020 og 2021 været registreret med en bil.
Perioden 1. januar 2020 til 19. november 2020
Landsskatteretten finder, at der ikke for perioden 1. januar 2020 til 19. november 2020 er konkrete faktiske omstændigheder, der taler for at vende bevisbyrden. Det er således Skattestyrelsen, der har bevisbyrden for, at en af selskabets biler har været stillet til rådighed for klagerens private anvendelse.
Efter en konkret vurdering af sagens faktiske forhold finder Landsskatteretten, at Skattestyrelsen ikke har løftet sin bevisbyrde. Retten har herved lagt vægt på, at selskabet ikke har været registreret som hverken ejer eller bruger af en bil i perioden, og at Skattestyrelsen ikke i den påklagede afgørelse har anført, hvilken bil selskabet skulle have stillet til rådighed for klagerens private anvendelse.
Klageren er således ikke skattepligtig af værdi af fri bil for perioden 1. januar 2020 til 19. november 2020 med 47.350 kr.
Perioden 20. november 2020 til 31. december 2021
På baggrund af sagens konkrete faktiske omstændigheder finder Landsskatteretten, at det er klageren, der for perioden 20. november 2020 til 31. december 2021 har bevisbyrden for, at selskabets Peugeot 308 ikke har været stillet til rådighed for hans private anvendelse. Retten har herved lagt vægt på, at der er tale om en Peugeot 308, som er registreret til privat personkørsel (hvide nummerplader), og at klageren i den pågældende periode ikke har stået registreret som hverken ejer eller bruger af en bil. Dette skaber en formodning om, at selskabets bil har været stillet til klagerens private rådighed.
Efter en konkret vurdering af sagens faktiske forhold finder Landsskatteretten, at klageren har løftet sin bevisbyrde. Retten har herved lagt vægt på, at klageren har fremlagt en underskrevet låneaftale af 19. november 2020 mellem selskabet som långiver og [person1] som låntager af bilen, ligesom klageren har fremlagt bankkontoudskrifter, hvoraf det fremgår, at [person1] løbende har betalt selskabet de aftalte afdrag i henhold til låneaftalen for lån af bilen i perioden. Hertil kommer, at hverken klageren eller selskabet har stået registreret som bruger af bilen i perioden, idet bilens bruger har været registreret som henholdsvis [person1] og [person2], som er ægtefælle til [person1]. Det forhold, at [person2] er registreret som bruger af bilen i en del af perioden, når [person1] har indgået låneaftalen og betalt ydelserne, ses at være i overensstemmelse med låneaftalens punkt 4, hvoraf det fremgår, at [person1] må registrere sin samlever som bruger af bilen i låneperioden.
Klageren er således heller ikke skattepligtig af værdi af fri bil for perioden 20. november 2020 til 31. december 2021 med 50.440 kr.
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.