Kendelse af 13-11-2024 - indlagt i TaxCons database den 13-12-2024

Journalnr. 24-0000535

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Afgiftsperiode 1. halvår 2020

Opgjort momstilsvar vedrørende konkrete indsætninger

6.850 kr.

0 kr.

Nedsættes til 0 kr.

Afgiftsperiode 2. halvår 2020

Opgjort momstilsvar vedrørende konkrete indsætninger

4.732 kr.

0 kr.

Nedsættes til 0 kr.

Afgiftsperiode 1. halvår 2021

Opgjort momstilsvar vedrørende konkrete indsætninger

1.960 kr.

0 kr.

Nedsættes til 0 kr.

Afgiftsperiode 2. halvår 2021

Opgjort momstilsvar vedrørende konkrete indsætninger

14.915 kr.

0 kr.

Nedsættes til 0 kr.

Faktiske oplysninger

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, har indehaveren siden 1. oktober 2006 drevet enkeltmandsvirksomheden [virksomhed1] v/[person1], CVR-nr.: [...1]. Virksomheden er registreret med branchekode 692000 Bogføring og revision: skatterådgivning.

Indehaveren har angivet følgende moms for perioderne 1. halvår 2020 og 2. halvår 2020:

2020:

1. halvår

2. halvår

I alt

Salgsmoms

19.950 kr.

14.103 kr.

34.053 kr.

Købsmoms

3.793 kr.

980 kr.

4.773 kr.

Moms af ydelseskøb i udlandet med omvendt betalingspligt

0 kr.

30 kr.

30 kr.

Momstilsvar

16.157 kr.

13.153 kr.

29.310 kr.

Rubrik A. Værdien af ydelseskøb i andre EU-lande

0 kr.

120 kr.

120 kr.

Skattestyrelsen har tidligere foreløbig fastsat virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. halvår 2021 og 2. halvår 2021 til henholdsvis 12.000 kr. og 15.000 kr.

Skattestyrelsen har på baggrund af manglende fremsendelse af regnskab, indkaldt bankkontoudtog fra indehaverens bank.

Skattestyrelsen har på baggrund af bankkontoudtogene ansat virksomhedens moms som følgende:

2020:

1. halvår

2. halvår

I alt

Indsætninger anset skattepligtige

Heraf 20 % moms

Du har angivet

Difference

118.750 kr.

109.422 kr.

228.172 kr.

-23.750 kr.

-21.884 kr.

-45.634 kr.

19.950 kr.

14.103 kr.

34.053 kr.

3.800 kr.

7.781 kr.

11.581 kr.

2021:

1. halvår

2. halvår

I alt

Indsætninger anset skattepligtige

Heraf 20 % moms

Foreløbig fastsat

Difference

100.550 kr.

147.876 kr.

248.426 kr.

-20.110 kr.

-29.575 kr.

-49.685 kr.

12.000 kr.

15.000 kr.

27.000 kr.

8.110 kr.

14.575 kr.

22.685 kr.

Skattestyrelsen har ved opgørelsen af virksomhedens salgsmoms inddraget følgende indsætninger for indkomstårene 2020 og 2021:

2020:

Tekst

Dato

Beløb

[virksomhed2]

24. november 2020

6.110 kr.

Faktura 19290

2. juli 2020

5.700 kr.

Faktura 19298

2. januar 2020

19.250 kr.

Indsætninger fra [AL]

14. april 2020 til 23. december 2020

26.850 kr.

I alt 2020

57.910 kr.

- Moms

11.582 kr.

I alt 2020 ekskl. moms

46.328 kr.

2021:

Tekst

Dato

Beløb

Indfrielse af lån

17. december 2021

55.000 kr.

Nimbus

22. december 2021

19.576 kr.

Indsætninger fra [AL]

8. januar 2021 til 17. marts 2021

9.800 kr.

I alt 2021

84.376 kr.

- Moms

16.875 kr.

I alt 2021 ekskl. moms

67.501 kr.

Momsen for ovenstående indsætninger er fordelt således pr. halvår:

1. halvår 2020

6.850 kr.

2. halvår 2020

4.732 kr.

1. halvår 2021

1.960 kr.

2. halvår 2021

14.915 kr.

Indehaverens repræsentant har i forbindelse med indsendelse af klageskrivelsen og klagesagsbehandlingen, fremsendt følgende bilag:

Kontoudskrift fra [finans1], kontonr. [...38] for november måned 2020 tilhørende indehaveren.
Fakturanr. 19290 af 3. marts 2019 på 8.500 kr. inkl. moms, som vedrører honorar for bogføring og fakturering m.v. i perioden marts – december 2018.
Fakturanr. 19298 af 19. december 2019 på 19.250 kr., som vedrører honorar for bogføring m.v. for perioden 1. halvår 2019 og juli kvt. 2019.
Kontoudskrift fra [finans2] bank, kontonr. [...43] for perioden 1. januar 2020 til 2. august 2021 tilhørende [AL], som ifølge CPR-registeret er indehaverens far.
Lønseddel fra danløn af december 2021 udstedt fra [virksomhed3] ApS.
Kontoudskrift fra [finans2] tilhørende indehaveren og [AKT], hvoraf der fremgår overførsler den 8. april 2019, 3. maj 2019 og 23. maj 2019 på henholdsvis 42.000 kr., 8.200 kr. og 7.793,75 kr.
Kontoudskrift fra [finans1], tilhørende [RD], som ifølge CPR-registeret er indehaverens søn og [ANN].

Af kontoudskriften fra [finans1] tilhørende indehaveren, fremgår af 24. november 2020 en indsætning fra [virksomhed2] på 6.110 kr. Det fremgår af meddelelsen på kontoudskriften, at indsætningen er en tilbagebetaling af præmie fra [virksomhed2] motorkøretøjsforsikring.

Af fakturaerne 19290 og 19298, har indehaveren påført håndskrevet tekst, hvoraf på nota 19290 fremgår ”Vente” og ”Bet. D. 2/7-20 -2.800.-” og på nota 19298 er påført ”mail”. Det fremgår af posteringsteksten på indehaverens bankkonto for indsætningen af 2. juli 2020 ”Fakt 19290 minus 280”.

Vedrørende kontoudskrifterne fra [finans2] tilhørende [AL] er følgende transaktioner markeret:

Dato

Tekst

Beløb

14.04.2020

Bgs [person1], skurvogn+

-10.000 kr.

08.06.2020

Bgs [person1] skurvogn+

-5.000 kr.

01.07.2020

Bgs [person1], skurvogn+

-2.000 kr.

10.08.2020

Bgs [person1], skurvogn+

-2.500 kr.

05.10.2020

Bgs [person1], skurvogn+

-1.350 kr.

22.12.2020

Bgs [person1]

-3.500 kr.

08.01.2021

Bgs [person1], skurvogn+

-2.000 kr.

17.03.2021

Bgs [person1], lån

-7.800 kr.

i alt

34.150 kr.

Vedrørende lønsedlen fra danløn, er der markeret ”Udbetalt aconto d. 21/12 2021” med beløbet 19.576 kr. Af lønsedlen fremgår det, at indehaveren har haft en AM-indkomst på 433.520,81 kr. i 2021 og der er indeholdt A-skat og AM-bidrag på henholdsvis 151.557 kr. og 34.684 kr. i 2021.

Vedrørende kontoudskriften fra [finans2], er der 3 indsætninger markeret af henholdsvis 8. april 2019 og 3. maj 2019 med posteringsteksten ”Lån [person2] & [person3]” og indsætning af 23. maj 2019 med posteringsteksten ”[person2], [...]”.

Vedrørende kontoudskriften fra [finans1] tilhørende indehaverens søn og [ANN], er der markeret en overførsel af 17. december 2021 på 55.000 kr. til konto [...38] som er indehaverens konto.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har for afgiftsperioderne 1. halvår 2020 til 2. halvår 2021 forhøjet virksomhedens momstilsvar på baggrund af konkrete indsætninger med henholdsvis 6.850 kr., 4.732 kr., 1.960 kr. og 14.915 kr.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”...

2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Der skal betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet, jf. momslovens § 4 stk. 1. Momsregistrerede virksomheder skal føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret og kontrol af afgiften. Det fremgår af momslovens § 55. Regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab. Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan afgiften fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

...

Vi har bedt dig om at fremsende regnskab, bogføring, momsafstemning, regnskabsbilag m.v. for perioden 1. januar 2020 – 31. december 2021.

Vi har ikke modtaget det materiale, vi har anmodet om.

Vi fastsætter derfor virksomhedens momstilsvar efter et skøn jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.

2.4.1. Salgsmoms

Efter retspraksis kan Skattestyrelsen skønsmæssigt ansætte indkomsten og fastsætte momstilsvaret på baggrund af indsættelser på bankkonto. Vi henviser til Østre Landsretsdom SKM.2013.613.ØLR

Med henvisning til opkrævningsloven § 5, stk. 2, vil vi derfor opgøre virksomhedens salgsmoms på baggrund af de skønnede skattepligtige indtægter, som vi har henført til omsætning til din virksomhed vedr. indkomstårene 2020 og 2021 jf. ovenstående punkt 1.4.

Vi vil fordele den beregnede salgsmoms ud fra, hvornår indbetaling i banken har fundet sted.

Salgsmomsen er beregnet som 20 % af de samlede indbetalinger jf. momsloven § 27, stk. 1.

2020:

  1. halvår
  1. halvår

I alt

Indsætninger anset skattepligtige

Heraf 20 % moms

Du har angivet

Difference

118.750 kr.

109.422 kr.

228.172 kr.

-23.750 kr.

-21.884 kr.

-45.634 kr.

19.950 kr.

14.103 kr.

34.053 kr.

3.800 kr.

7.781 kr.

11.581 kr.

Med henvisning til ovenstående, herunder opkrævningslovens § 5, stk. 2, forhøjes virksomhedens salgsmoms vedr. 2020 med 11.581 kr. fordelt på halve år som ovenstående.

2021:

  1. halvår
  1. halvår

I alt

Indsætninger anset skattepligtige

100.550 kr.

147.876 kr.

248.426 kr.

Heraf 20 % moms

-20.110 kr.

-29.575 kr.

-49.685 kr.

Foreløbig fastsat

12.000 kr.

15.000 kr.

27.000 kr.

Difference

8.110 kr.

14.575 kr.

22.685 kr.

Med henvisning til ovenstående, herunder opkrævningslovens § 5, stk. 2, forhøjes virksomhedens salgsmoms vedr. 2021 med 22.685 kr. fordelt på halve år som ovenstående.

...”

I forbindelse med klagesagens behandling er Skattestyrelsen fremkommet med følgende bemærkninger til klageskrivelsen:

”...

Virksomhedens momstilsvar

...

[virksomhed2]

Skattestyrelsens bemærkninger

Skattestyrelsen har i vores afgørelse beregnet salgsmoms på 1.222 kr. vedrørende indsætning af beløb fra [virksomhed2].

Da der er tale om tilbagebetaling af forsikringspræmie, er der efter Skattestyrelsen opfattelse ikke tale om en afgiftspligt leverance. Det er Skattestyrelsen indstilling, at virksomheden ikke skal betale salgsmoms på 1.222 kr.

Faktura 19290 og 19298

Skattestyrelsens bemærkninger

Virksomhedens har indberettet salgsmoms i 2020 på henholdsvis 19.950 kr. i 1. halvår og 14.103 kr. i 2. halvår. Skattestyrelsen har ikke modtaget virksomhedens momsregnskaber, selvom vi flere gange har anmodet om oplysningerne.

Skattestyrelsen har opgjort virksomhedens salgsmoms på baggrund af indsætninger på klagers bankkonti. Skattestyrelsen har i vores afgørelse taget højde for, at der skal betales salgsmoms af begge faktura i 2020 på henholdsvis 3.850 kr. i 1. halvår 2020 og 1.140 kr. i 2. halvår 2020. Skattemæssigt har vi anset, at beløbene skal medregnes i 2020 på betalingstidspunktet. Det samme gør sig gældende med hensyn til betaling af virksomhedens salgsmoms.

For perioden 01.01.2019 – 31.12.2019 har virksomheden indberettet salgsmoms på henholdsvis 1.400 kr. i 1. halvår 2019 og 23.850 kr. i 2. halvår 2019. Skattestyrelsen har ingen opgørelse/specifikation af den indberettede salgsmoms.

Det er Skattestyrelsens indstilling, at vi på baggrund af de oplysninger der foreligger, fastholder at virksomheden skal betale salgsmoms af begge fakturaer i 2020.

Indfrielse af lån

Skattestyrelsens bemærkninger

Skattestyrelsen har i vores afgørelse medregnet indsætninger på 55.000 kr., hvoraf salgsmoms udgør 11.000 kr. Ifølge teksten fra bankkontoudtog vedrører indsætningen ”Indfrielse af lån”.

Da der er tale om overførsler fra familiemedlemmer i form af lån, er det Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke er tale om afgiftspligtige leverancer. Der er Skattestyrelsens indstilling, at virksomheden ikke skal betale salgsmoms på 11.000 kr.

[person4]

Skattestyrelsens bemærkninger

Skattestyrelsen har i vores afgørelse medregnet indsætninger på 26.850 kr. i 2020 og 9.800 kr. i 2021, hvoraf salgsmoms udgør henholdsvis 5.370 kr. i 2020 og 1.960 kr. i 2021. Da der er tale om gave mellem nære slægtningen, er det Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke er tale om afgiftspligtige leverancer. Det er Skattestyrelsens indstilling, at virksomheden ikke skal betale salgsmoms på 7.330 kr. (5.370 kr. + 1.960 kr.).

[virksomhed3] ApS

Skattestyrelsens bemærkninger

Skattestyrelsen har i vores afgørelse medregnet overførsel på 19.576 kr. hvoraf salgsmoms udgør 3.915 kr. Da der er tale om en overførsel af aconto-løn, er der ikke tale om en afgiftspligtig leverance. Det er Skattestyrelsens indstilling, at virksomheden ikke skal betale salgsmoms på 3.915 kr.

...”

Klagerens opfattelse

Indehaverens repræsentant har nedlagt påstand om, at virksomheden ikke skal betale salgsmoms af konkrete indsætningerne svarende til 6.850 kr., 4.732 kr., 1.960 kr. og 14.915 kr. for afgiftsperioderne 1. halvår 2020 til 2. halvår 2021.

Indehaverens repræsentant har i klagen som begrundelse for påstanden anført følgende:

”...

PÅSTAND

Der nedlægges påstand om, at Klagers skatteansættelser for indkomstårene 2020 og 2021 skal nedsættes med henholdsvis 41.440 kr. og 72.389 kr., og at Klagers momsansættelser for 1. og 2. halvår 2020 skal nedsættes med henholdsvis 6.850 kr. og 3.510 kr., samt at Klagers momsansættelser for 1. og 2. halvår 2021 skal nedsættes med 1.960 kr. og 16.137 kr.

ANBRINGENDER

...

MOMS

Til støtte for den nedlagte påstand vedrørende moms gøres det overordnet gældende, at der ikke er tale om betaling for levering af momspligtige varer eller ydelser.

Skattestyrelsen har under henvisning til momslovens § 27 skønsmæssigt forhøjet Klagers momsansættelser.

Af momslovens § 27, stk. 1 fremgår følgende:

”Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, herunder tilskud, der er direkte forbundet med varens eller ydelsens pris, men ikke indbefattet afgiften efter denne lov. Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør afgiftsgrundlaget 80 pct. af det modtagne beløb.”

Det gøres i forlængelse af ovenstående ligeledes gældende, at der ikke er tale om betaling for for levering af momspligtige varer eller ydelser. Som gennemgået er der ikke tale om skattepligtige indtægter. Der er derimod tale om tilbagebetaling af forsikringspræmie, betaling for fakturaer udstedt og beskattet i et tidligere indkomstår, overførsler fra familiemedlemmer og udbetaling af løn. Disse overførsler er således hverken skatte- og/eller momspligtige.

Det gøres sammenfattende gældende, at Klagers momsansættelser for 1. og 2. halvår 2020 skal nedsættes med henholdsvis 6.850 kr. og 3.510 kr., og at Klagers momsansættelser for 1. og 2. halvår 2021 skal nedsættes med henholdsvis 1.960 kr. og 16.137 kr.

...”

Indehaveren og indehaverens repræsentant har på et møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler fastholdt anbringenderne om, at virksomhedens momstilsvar skal nedsættes med konkrete indsætninger for afgiftsperioderne 1. halvår 2020 til 2. halvår 2021.

Indehaveren og indehaverens repræsentant har endvidere anført, at vedrørende indbetalingerne fra [AL], var der ikke tale om egentlige lån, men nærmere udlæg, da indehaveren har afholdt udgifter til [AL]’s skurvogn og [AL] derfor har overført penge tilbage til indehaveren, når der var mulighed for dette.

Indehaverens repræsentant har korrigeret den i klagen anførte påstand eftersom [virksomhed2] indsætningen vedrører afgiftsperioden 2. halvår 2020 og ikke 2. halvår 2021, således virksomhedens momstilsvar nedsættes med henholdsvis 6.850 kr., 4.732 kr., 1.960 kr. og 14.915 kr. for afgiftsperioderne 1. halvår 2020 til 2. halvår 2021.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om hvorvidt der er grundlag for at foretage en skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens momstilsvar.

Landsskatteretten skal endvidere tage stilling til, om det pålagte momstilsvar på 6.850 kr., 4.732 kr., 1.960 kr. og 14.915 kr. for afgiftsperioderne 1. halvår 2020 til 2. halvår 2021 som følge af konkrete indsætninger er virksomhedens momstilsvar uvedkommende.

Retsgrundlag

Juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, er afgiftspligtige. Det fremgår af momslovens § 3, stk. 1.

Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Det fremgår af momslovens § 4.

Afgiftspligten indtræder på det tidspunkt, hvor leveringen finder anvendelse af varen eller ydelsen. Dette fremgår af momslovens § 23, stk. 1.

Hvis der udstedes en faktura over en leverance, anses faktureringstidspunktet som leveringstidspunktet, for så vidt faktureringen sker inden eller snarest efter leverancens afslutning. Dette fremgår af momslovens § 23, stk. 2.

Finder betaling helt eller delvis sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, anses betalingstidspunktet som leveringstidspunkt, jf. § 23, stk. 3.

Momsregistrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afgiftsperiode, til skatteforvaltningen, angive størrelsen af virksomhedens indgående og udgående merværdiafgift i perioden. Forskellen mellem den indgående og udgående afgift er virksomhedens afgiftstilsvar. Det fremgår af momslovens §§ 56, stk. 1 og 57, stk. 1.

Virksomheder der anvender halvår afgiftsperioder, skal angivelsen af momstilsvaret foretages senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb. Dette følger af momslovens § 57, stk. 4.

For virksomheder, der i medføre af momslovens § 57, stk. 4, anvender kalenderhalvåret som afgiftsperiode i første og andet halvår af 2020, sammenlægges første halvdel af kalenderåret 2020 med anden halvdel af kalenderåret 2020, således, at angivelsesfristen for den samlede periode udløber den 1. marts 2021, medmindre virksomheder angivet et momstilsvar for første halvår senest den 1. september 2020. Dette følger af lov nr. 211 af 17. marts 2020 om midlertidig udskydelse af betalingsfrister for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, B-skat og foreløbigt arbejdsmarkedsbidrag samt midlertidig udskydelse af angivelses- og betalingsfrister og forlængelse af afgiftsperioder for moms m.v. § 8.

Momsregistrerede virksomheder skal ifølge momslovens § 55, stk. 1, føre et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af afgiftstilsvaret for hver afgiftsperiode og kontrollen af merværdiafgiftens berigtigelse.

De nærmere krav til regnskabsgrundlaget er fastsat i momsbekendtgørelsen, bogføringsloven og årsregnskabsloven. Det fremgår bl.a. heraf, at regnskabet skal være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab, jf. bogføringsloven.

Ifølge momsbekendtgørelse BKG af 30. juni 2015 nr. 808 § 58 skal en faktura indeholde følgende:

1) Udstedelsesdato (fakturadato).
2) Fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen.
3) Den registrerede virksomheds (sælgerens) registreringsnummer.
4) Den registrerede virksomheds og køberens navn og adresse.
5) Mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser.
6) Den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, eller hvor et afdragsbeløb betales, forudsat en sådan dato er fastsat og forskellig fra fakturaens udstedelsesdato.
7) Afgiftsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed.
8) Gældende afgiftssats.
9) Det afgiftsbeløb, der skal betales.

Hvis regnskabet ikke opfylder kravene, eller hvis der ikke har været indsendt regnskab, været bogført, registreret eller angivet moms af virksomhedens omsætning og omkostninger for perioden, kan skatteforvaltningen fastsætte virksomhedens afgiftstilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Retten har i afgørelsen med sagsnr. [sag1] vedrørende en forhøjelse af indehaverens overskud af virksomhed for indkomstårene 2020 og 2021 fundet, at Skattestyrelsen har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af indehaverens overskud af virksomhed. Retten har i afgørelsen lagt vægt på, at indehaveren ikke havde selvangivet resultat af virksomhed og ikke havde sendt virksomhedens regnskabsmateriale på Skattestyrelsens anmodning.

Retten finder, at Skattestyrelsen tilsvarende har været berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. halvår 2020 til 2. halvår 2021. Retten har lagt vægt på, at indehaveren ikke har fremsendt virksomhedens regnskabsmateriale, jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2, idet den yderligere omsætning findes at være momspligtig efter momslovens § 4.

Retten har desuden i afgørelsen med sagsnr. [sag1] fundet, at konkrete indsætninger på følgende beløb ikke skulle indgå i virksomhedens omsætning:

Periode

Beløb inkl. moms

Beløb ekskl. moms

Moms

1. halvår 2020

34.250 kr.

27.400 kr.

6.850 kr.

2. halvår 2020

23.660 kr.

18.928 kr.

4.732 kr.

1. halvår 2021

9.800 kr.

7.840 kr.

1.960 kr.

2. halvår 2021

74.576 kr.

59.661 kr.

14.915 kr.

Retten har i afgørelsen lagt vægt på, at indehaveren har godtgjort, at indsætningerne fra henholdsvis [virksomhed2], indehaverens far, indehaverens søn og nimbus ikke udgør momspligtig omsætning i indehaverens virksomhed.

Med samme begrundelse finder retten, at indsætningerne fra [virksomhed2], indehaverens far, indehaverens søn og nimbus ikke skal medregnes virksomhedens momstilsvar for afgiftsperioderne 1. halvår 2020 til 2. halvår 2021.

Retten har endvidere i afgørelse med sagsnr. [sag1] fundet, at indsætningerne vedrørende faktura 19290 og 19298 er virksomhedens momspligtige omsætning i indkomståret 2020 uvedkommende. Retten har lagt vægt på, at indehaveren erhvervede ret til betalingen i indkomståret 2019.

Det fremgår af de fremsendte fakturaer, at de er udstedt henholdsvis den 3. marts 2019 og 19. december 2019.

Retten finder på baggrund heraf, at ovenstående indsætninger er virksomhedens momstilsvar uvedkommende for afgiftsperioderne 1. og 2. halvår 2020. Retten har lagt vægt på, at afgiftspligten indtræder ved udstedelsen af fakturaerne henholdsvis den 3. marts 2019 og 19. december 2019 jf. momslovens § 23, stk. 2. Retten finder, at der ikke er grundlag for at anse betalingstidspunktet for leveringstidspunktet, da betaling ikke er sket inden levering eller udstedelse af faktura.

Retten nedsætter på baggrund heraf virksomhedens momstilsvar i overensstemmelse med ovenstående.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse og nedsætter virksomhedens momstilsvar for de ovenstående konkrete indsætninger til 0 kr. for afgiftsperioderne 1. halvår 2020 til 2. halvår 2021.