Kendelse af 10-12-2024 - indlagt i TaxCons database den 31-01-2025

Journalnr. 24-0001243

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2020

Skattepligtig indkomst

45.984 kr.

58.150 kr.

Nedsættes til 25.392 kr.

Indkomståret 2021

Skattepligtig indkomst

145.390 kr.

88.066 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, herefter selskabet, blev stiftet den 5. december 2018. Selskabet har i perioden fra stiftelsen og frem til den 14. oktober 2021 været et iværksætterselskab med navnet [virksomhed2] IVS. Selskabet er drevet af [person1], der er direktør og hovedanpartshaver. Selskabet er registreret under branchekoden 464500 "Engroshandel med parfumerivarer og kosmetik" og bibranchekoden 562900 "Anden restaurationsvirksomhed". Derudover er selskabet registreret med binavnene "[virksomhed3] ApS" og "[virksomhed4] ApS". Selskabets formål er at drive virksomhed indenfor rengøring, engroshandel samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet har været moms- og arbejdsgiverregistreret i indkomstårene 2020 og 2021.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har selskabet i perioden fra januar 2020 til maj 2020 været registreret med mellem 1-3 ansatte, herunder 0,35-1,15 årsværk. Selskabet har ikke været registreret med ansatte i perioden fra juni 2020 til december 2021.

Selskabet har indberettet følgende lønangivelser i indkomstårene 2020 og 2021:

År

Antal ansatte

Lønudbetalinger

Indeholdt A-skat

Indeholdt AM-bidrag

2020

3

83.821 kr.

7.343 kr.

6.705 kr.

2021

0

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Selskabets indberettede lønninger fordeler sig således:

[person1] (hovedanpartshaver)

[person2]

[person3]

Timer

Beløb

Timer

Beløb

Timer

Beløb

Januar 2020

50

5.530 kr.

77

9.961 kr.

61

7.860 kr.

Februar 2020

50

5.530 kr.

70

9.056 kr.

29

3.751 kr.

Marts 2020

70

7.780 kr.

70

9.056 kr.

35

4.528 kr.

April 2020

81

10.479 kr.

30

3.881 kr.

Maj 2020

49

6.404 kr.

I alt

170

18.840 kr.

347

44.956 kr.

155

20.020 kr.

De af selskabet indberettede lønomkostninger svarer til en timepris afrundet på (18.840 kr. / 170 timer) = 110 kr./time for selskabets hovedanpartshaver, (44.956 kr. / 347 timer) = 130 kr./time for [person2] og (20.020 kr. / 155 timer) = 129 kr./time for [person3].

Skattestyrelsen har oplyst, at selskabets hovedanpartshaver har oppebåret løn fra en fuldtidsstilling hos [virksomhed5] ApS, CVR-nr. [...1], på 339.558 kr. i indkomståret 2020 og 419.727 kr. i indkomståret 2021.

Skattestyrelsen har videre oplyst, at selskabet har angivet en skattepligtig indkomst på 58.150 kr. for indkomståret 2020 og 88.066 kr. for indkomståret 2021.

I forbindelse med kontrol af selskabet har Skattestyrelsen den 20. juni 2022 anmodet selskabet om at indsende regnskabsmateriale for indkomstårene 2019-2021, herunder kontospecifikationer, fakturaer fra underleverandører, samarbejdsaftaler/-kontrakter og kontoudskrifter m.v. Selskabet har ikke imødekommet Skattestyrelsens anmodning af den 20. juni 2022, hvorfor Skattestyrelsen har indhentet selskabets kontoudskrifter hos [finans1]. Skattestyrelsen har modtaget selskabets kontoudskrifter den 25. juli 2022.

Skattestyrelsen har, efter en gennemgang af selskabets kontoudskrifter, opgjort selskabets skattepligtige indkomst til 45.984 kr. i indkomståret 2020 og 145.390 kr. i indkomståret 2021, og fordeler sig således:

Indkomståret 2020

Selvangivet indkomst

58.150 kr.

Forhøjelse af manglende omsætning

48.075 kr.

Forhøjelse af ikke godkendte udgifter

102.965 kr.

Fradrag for yderligere lønudgifter

-163.206 kr.

Opgjort skattepligtig indkomst

45.984 kr.

Indkomståret 2021

Selvangivet indkomst

88.066 kr.

Forhøjelse af manglende omsætning

286.615 kr.

Fradrag for yderligere lønudgifter

-229.291 kr.

Opgjort skattepligtig indkomst

145.390 kr.

Forhøjelse af manglende omsætning

Skattestyrelsen har efter en gennemgang af selskabets kontoudskrifter opgjort selskabets omsætning og forhøjet selskabets skattepligtige indkomst med 48.075 kr. i indkomståret 2020 og 286.615 kr. i indkomståret 2021 på baggrund af den af Skattestyrelsen yderligere opgjorte salgsmoms.

Skattestyrelsen har opgjort selskabets omsætning og salgsmoms således:

Periode

Omsætning

Salgsmoms

Omsætning ekskl. moms

1. kvartal 2020

0 kr.

0 kr.

0 kr.

2. kvartal 2020

201.903 kr.

40.381 kr.

161.523 kr.

3. kvartal 2020

52.131 kr.

10.426 kr.

41.705 kr.

4. kvartal 2020

54.750 kr.

10.950 kr.

43.800 kr.

I alt

308.784 kr.

61.757 kr.

247.027 kr.

1. halvår 2021

0 kr.

0 kr.

0 kr.

2. halvår 2021

286.614 kr.

57.323 kr.

229.291 kr.

I alt

286.614 kr.

57.323 kr.

229.291 kr.

Selskabets omsætning er opgjort på baggrund af følgende indsætninger på selskabets konto hos [finans1]:

Betalingsdato

Posteringstekst

Beløb inkl. moms

Heraf moms

Beløb ekskl. moms

2. kvartal 2020

11-05-2020

overførsel

77.733,41 kr.

15.546,68 kr.

62.186,73 kr.

28-05-2020

45

18.525,00 kr.

3.705,00 kr.

14.820,00 kr.

03-06-2020

fak 22

20.000,00 kr.

4.000,00 kr.

16.000,00 kr.

03-06-2020

fak 46

5.625,00 kr.

1.125,00 kr.

4.500,00 kr.

19-06-2020

fak 22

15.000,00 kr.

3.000,00 kr.

12.000,00 kr.

30-06-2020

fak 49

2.125,00 kr.

425,00 kr.

1.700,00 kr.

17-04-2020

tilbage betaling

47.894,74 kr.

9.578,95 kr.

38.315,79 kr.

27-04-2020

fak 44

15.000,00 kr.

3.000,00 kr.

12.000,00 kr.

I alt

201.903,15 kr.

40.380,63 kr.

161.522,52 kr.

3. kvartal 2020

18-08-2020

[virksomhed4] ApS

9.562,00 kr.

1.912,40 kr.

7.649,60 kr.

01-07-2020

faktura 43

17.250,00 kr.

3.450,00 kr.

13.800,00 kr.

04-08-2020

[virksomhed4] ApS

18.525,00 kr.

3.705,00 kr.

14.820,00 kr.

10-08-2020

fak 22

6.793,75 kr.

1.358,75 kr.

5.435,00 kr.

I alt

52.130,75 kr.

10.426,15 kr.

41.704,60 kr.

4. kvartal 2020

18-12-2020

[virksomhed4] ApS

17.250,00 kr.

3.450,00 kr.

13.800,00 kr.

23-12-2020

[virksomhed6] ApS

12.500,00 kr.

2.500,00 kr.

10.000,00 kr.

19-11-2020

[virksomhed6] ApS

25.000,00 kr.

5.000,00 kr.

20.000,00 kr.

I alt

54.750,00 kr.

10.950,00 kr.

43.800,00 kr.

2. halvår 2021

03-09-2021

udenl overførsel

36.614,00 kr.

7.322,80 kr.

29.291,20 kr.

28-09-2021

afregn. Rest. Deposit

30.193,75 kr.

6.038,75 kr.

24.155,00 kr.

05-07-2021

afregn. Depositum

219.806,25 kr.

43.961,25 kr.

175.845,00 kr.

I alt

286.614,00 kr.

57.323,80 kr.

229.291,20 kr.

Der er ikke foretaget indsætninger på selskabets konto hos [finans1] i 1. halvår 2021.

Skattestyrelsen har på baggrund af den af Skattestyrelsen opgjorte omsætning forhøjet selskabets salgsmoms med i alt 66.938 kr. for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2021. Forhøjelsen udgør differencen mellem den af Skattestyrelsen opgjorte salgsmoms og den af selskabet angivne salgsmoms, og fordeler sig således:

Periode

Angivet salgsmoms

Beregnet salgsmoms

Ændring

1. kvartal 2020

32.227 kr.

0 kr.

-32.227 kr.

2. kvartal 2020

15.303 kr.

40.381 kr.

25.078 kr.

3. kvartal 2020

0 kr.

10.426 kr.

10.426 kr.

4. kvartal 2020

4.612 kr.

10.950 kr.

6.338 kr.

I alt

52.142 kr.

61.757 kr.

9.615 kr.

1. halvår 2021

0 kr.

0 kr.

0 kr.

2. halvår 2021

0 kr.

57.323 kr.

57.323 kr.

I alt

0 kr.

57.323 kr.

57.323 kr.

Skattestyrelsens forhøjelse af selskabets omsætning er herefter beregnet ud fra den af Skattestyrelsen yderligere opgjorte salgsmoms. Selskabets manglende omsætning for indkomståret 2020 udgør (9.615 kr. x 5) = 48.075 kr., og for indkomståret 2021 udgør den manglende omsætning (57.323 kr. x 5) = 286.615 kr.

Forhøjelse af ikke godkendte udgifter

Skattestyrelsen har nægtet fradrag for den af selskabet angivne købsmoms på i alt 20.593 kr. for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2020, idet selskabet ikke har fremlagt dokumentation herfor.

Videre har Skattestyrelsen nægtet skattemæssigt fradrag for driftsudgifterne relateret til selskabets angivne købsmoms. Driftsudgifterne udgør (20.593 kr. x 4) = 82.372 kr. eksklusive moms. Det skal i den forbindelse bemærkes, at Skattestyrelsen i opgørelsen af selskabets skattepligtige indkomst har opgjort beløbet til 102.965 kr. eksklusive moms.

Fradrag for yderligere lønudgifter

Skattestyrelsen har videre skønsmæssigt forhøjet selskabets lønudgifter med 163.206 kr. i indkomståret 2020 og 229.291 kr. i indkomståret 2021, idet Skattestyrelsen har anset den yderligere opgjorte omsætning for anvendt til betaling af "sorte aflønninger".

Skattestyrelsens forhøjelse af selskabets yderligere lønudgifter er beregnet ud fra difference mellem den af Skattestyrelsen opgjorte omsætning eksklusive moms og selskabets lønindberetninger, og fordeler sig således:

Indkomståret 2020

Skattestyrelsens opgjorte omsætning ekskl. moms

247.027 kr.

Selskabets lønindberetninger

83.821 kr.

I alt

163.206 kr.

Indkomståret 2021

Skattestyrelsens opgjorte omsætning ekskl. moms

229.291 kr.

Selskabets lønindberetninger

0 kr.

I alt

229.291 kr.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt ændret selskabets skattepligtige indkomst til 45.984 kr. i indkomståret 2020 og 145.390 kr. i indkomståret 2021, idet Skattestyrelsen på baggrund af selskabets kontoudskrifter har ændret selskabets omsætning, ikke godkendt skattemæssigt fradrag for afholdte udgifter og godkendt skattemæssigt fradrag for yderligere lønudgifter.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende (uddrag):

"4. Skattepligtig indkomst

4.1. De faktiske forhold

...

4.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Selskabet har ikke selvangivet korrekt, idet Skattestyrelsen har opgjort selskabets omsætning til et højere beløb end der er selvangivet

Selskabet har ikke dokumenteret og/eller sandsynliggjort udgifterne der er med til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten jf. statsskattelovens § 6, litra a, hvorfor der ikke godkendes skattemæssigt fradrag for udgifterne.

Ændringen af den skattepligtige indkomst udgør herefter som følger:

Indkomståret 2020

Selvangivet indkomst 58.150 kr.

+ forhøjelse vedr. mgl. omsætning (salgsmoms omregnet) punkt 1 48.075 kr.

+ forhøjelse vedr. ikke godkendt udgifter, punkt. 2. 102.965 kr.

-fradrag for yderligere lønninger til en ukendt personkreds, punkt 3. -163.206 kr.

Opgjort selskabsindkomst 45.984 kr.

Indkomståret 2021

Selvangivet indkomst 88.066 kr.

+ forhøjelse vedr. mgl. omsætning (salgsmoms omregnet) punkt 1. 286.615 kr.

-fradrag for yderligere lønudgift til en ukendt personkreds, punkt 3. -229.291 kr.

Opgjort selskabsindkomst 145.390 kr."

Udtalelser fra Skattestyrelsen

I forbindelse med klagesagsbehandlingen har Skattestyrelsen den 16. november 2023 udtalt følgende:

"Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

Det bemærkes dog, at det fremgår af klagen, at Skattestyrelsen har medtaget kompensation vedrørende Covid 19 i opgørelsen over omsætning og salgsmoms. Dette er ikke korrekt."

På forespørgsel fra Skatteankestyrelsen har Skattestyrelsen den 27. juni 2024 udtalt følgende:

"Der er 3 ansatte i 2020.

[person1] har modtaget 18.841 kr, som fordeler sig således:

Januar 2020: 5.530 kr. for 50 timers arbejde.

Februar 2020: 5.530 kr. for 50 timers arbejde.

Marts 2020: 7.780 kr. for 70 timers arbejde.

[person2] har modtaget 44.958 kr. som fordeler sig således:

Januar 2020: 9.961 kr. for 77 timers arbejde.

Februar 2020: 9.056 kr. for 70 timers arbejde.

Marts 2020: 9.056 kr. for 70 timers arbejde.

April 2020: 10.479 kr. for 81 timers arbejde.

Maj 2020: 6.404 kr. for 49 timers arbejde.

[person3] har modtaget 20.022 kr. som fordeler sig således:

Januar 2020: 7.860 kr. for 61 timers arbejde.

Februar 2020: 3.751 kr. for 29 timers arbejde.

Marts 2020: 4.528 kr. for 35 timers arbejde.

April 2020: 3.881 kr. for 30 timers arbejde.

· I 1. kvartal 2020 har der ifølge Skattestyrelsens oplysninger ikke været omsætning.
· I 2. kvartal 2020 har der ifølge Skattestyrelsens oplysninger været en omsætning på 201.903 kr. inkl. moms.
· I 3. og 4. kvartal 2020 har der ifølge Skattestyrelsens oplysninger være en omsætning på 106.881 kr.
· I 1. kvartal 2021 har der ifølge Skattestyrelsens oplysninger ikke været omsætning.
· I 2. kvartal 2021 har der ifølge Skattestyrelsens oplysninger været en omsætning på 286.614 kr.

Konklusion:

I januar, februar og marts måned 2020 har der været 3 ansatte (i alt 512 timer) men ingen omsætning.

I april og maj måned 2020 har der været 2 ansatte (i alt 160 timer) og en omsætning på 127.141 kr. Herudover har der i juni måned 2020 været en omsætning på 34.200 kr. men ingen ansatte.

3. og 4. kvartal 2020 har der været en omsætning på 106.8981 kr. men ingen ansatte.

1. kvartal 2021 har der hverken været ansatte eller omsætning.

2. kvartal 2021 har der været en omsætning på 286.614 kr. men ingen ansatte.

Et selskab kan ikke generere en omsætning uden at der har været ansatte.

Vedrørende indsætninger i forbindelse med Covid 19 kompensation:

· Det fremgår ikke af bankkontoudtoget fra [finans1], at der skulle være indsat 58.150 kr. i 2020 og 286.615 kr. i 2021. Derfor kan det oplyses, at beløbene ikke er medtaget i opgørelse af omsætningen for 2020 og 2021.

Til bemærkningen om at selskabets ejer er eneste ansatte:

· Det kan hertil oplyses, at selskabets hovedanpartshaver har modtaget 18.841 kr. brutto i 2020 (januar, februar og marts måned). Der har ikke været registreret nogen omsætning i disse måneder.

Til bemærkningen om at arbejdet snildt kan være udført af en mand (ejer):

· Hertil kan det oplyses, at der har været omsætning i måneder/kvartaler hvor der ikke har været registrerede ansatte.

Til bemærkningen om hvorfor selskabets hovedanpartshaver ikke har kunne oppebære den yderligere omsætning i 2020 og 2021 alene:

· Det har ikke kunne lade sig gøre, idet der har været omsætning uden registrerede ansatte til at kunne udføre arbejdet. (bortset fra nogle få måneder i 2020).

Til bemærkningen om hvorvidt hovedanpartshaveren har oppebåret indkomst fra andre steder i 2020 og 2021:

· I 2020 har hovedanpartshaver [person1] oppebåret løn fra [virksomhed5] ApS med 339.558 kr.
· I 2021 har hovedanpsrtshaver [person1] opprbåret løn fra [virksomhed5] ApS med 419.727 kr.

Til bemærkningen om at repræsentanten anfører, at hovedanpartshaveren har udvist løntilbageholdenhed:

· Det har Skattestyrelsen ingen bemærkninger til, bortset fra, at et selskab kan ikke udføre arbejde uden ansatte.

Til spørgsmålet om, hvorvidt har selskabet udbetalt løn i 2022 og 2023:

· Det kan oplyses, at selskabet ikke har angivet lønninger i 2022 og 2023.
· Endvidere kan det oplyses, at selskabet ikke har angivet moms i 2022 og 2023.

Eventuelt:

Det fremgår af klagen, at selskabet mener, at afgørelsen bør anses som ugyldig eller hjemvises, idet de her naturligvis vil fremsende det materiale som Skattestyrelsen har bedt om.

Det undrer Skattestyrelsen, at selskabet og dennes repræsentant ikke har fremsendt det ønskede materiale.

Vedrørende bankkonti er Skattestyrelsen i tvivl om vi har haft alle bankkonti inde til kontrol. Vi har kun været bekendt med kontoen i [finans1], men det er uvist om selskabet har andre danske eller eventuelt udenlandske bankkonti, eller om der er blevet benyttet en konto som ikke tilhører selskabet. Dette henset til, at Skattestyrelsen umiddelbart ikke kan finde indsætninger fra Covid19 kompensation. Endvidere er det bemærkelsesværdigt, at selskabet har haft ansatte i måneder hvor der ingen omsætning har været."

Skattestyrelsen har endvidere den 23. juli 2024 på forespørgsler fra Skatteankestyrelsen udtalt følgende:

"Svar til Skattankestyrelsens spørgsmål af den 11. juli 2024.

Til spørgsmålet om, hvorvidt jeg har haft overvejelser om, at omsætningen i juni måned 2020 kunne have været oppebåret for udført arbejde i april/maj måned.

· Idet jeg ikke har haft regnskabsmaterialet, har jeg ikke umiddelbart haft overvejelser om, at omsætningen i juni måned 2020 kunne have været oppebåret for udført arbejde i april/maj måned. Det ville blive gætterier. Jeg har ikke kunne konstatere det.

Til spørgsmålet, om jeg har haft disse overvejelser i forhold til selskabets omsætning i 1. kvartal 2020

· Se mit svar overfor. - tænker det må være samme svar.

Selskabets hovedanpartshaver har oppebåret løb fra [virksomhed5] ApS- D ønsker cvr-nr. nævnt

· CVR-nr. [...1]

Til spørgsmålet, om Skattestyrelsen har haft indkaldt hovedanpartshaverens personlige konti:

· Nej

Svar til Skattankestyrelsens spørgsmål af den 15. juli 2024.

Til spørgsmålet om hvordan hovedanpartshavenes løn hos [virksomhed5] ApS er periodiseret, herunder indberettet løn og timer for de enkelte måneder

· Se vedlagte udtræk

Til spørgsmålet om hvordan selskabets yderligere omsætning er medgået til sort løn, når der ikke er konstateret nogle kontanthævninger på selskabets konto i 2020 og 2021

· Det er korrekt at der ikke er foretaget kontante hævninger. Selskabet har foretaget nogle udenlandske overførsler, som kan være kommet tilbage i kontanter, og så afleveret til sorte ansatte eller sort betaling til allerede ansatte. Det kan også være foretaget fra konti som vi ikke er bekendt med. Vi ved det simpelthen ikke."

Selskabet opfattelse

Selskabet har principalt fremsat påstand om, at Skattestyrelsen afgørelse er ugyldig på grund af manglende partshøring og begrundelse.

Subsidiært, at sagen skal hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.

Til støtte for de fremsatte påstande har selskabet anført følgende i klage af den 17. oktober 2023 (uddrag):

"...

Det er klart at selskabet skal indsende materiale m.v. når SKAT beder om det, hvad man ikke har gjort. Der er dog flere ting jeg undrer mig over i afgørelsen som vi mener er fejlagtig på flere punkter.

Det er min opfattelse at afgørelsen bør anses ugyldig, jf. nedenstående begrundelse.

Alternativt bør sagen hjemvises til fornyet behandling hos SKAT, idet vi her naturligvis vil fremsende det materiale som Skattestyrelsen har bedt om.

Bemærkninger til afgørelsen

1. Opgørelse af omsætning og salgsmoms for 2020 og 2021

SKAT har indhentet kontoudskrifter vedr. selskabets bankkonto [...83] fra [finans1].

Ud fra posteringerne på bankkontoen mener SKAT at der i 2020 har været en omsætning på 308.784 DKK og 286.614 DKK i 2021 (2. halvår).

Det anføres at man har udarbejdet en opgørelse over selskabets omsætning og salgsmoms.

Jeg kan ikke se at vi har modtaget denne opgørelse og mener at der mangler en specifikation af de nævnte posteringer/indsættelser som man mener at selskabet skal beskattes og svare moms af. Selskabet har i 2020 og 2021 fået kompensation vedrørende Covid 19 som er indgået på kontoen og er medtaget i selskabets årsrapport.

Derudover har man opgjort selskabets indtjening som de faktiske foretagne indbetalinger med fradrag af lønudgifter. Dvs. der er ikke taget højde for at selskabet har afholdt udgifter til husleje, kørsel, administrationsomkostninger m.v. samt varekøb, jf. nedenfor.

2. Nægtelse af fradrag for købsmoms

Selskabets aktivitet består i at drive rengøringsvirksomhed samt import og salg af parfume m.v. Selskabet kan naturligvis ikke erhverve indtægter ved rengøringsvirksomhed og salg af importerede varer uden også at afholde udgifter til rengøringsartikler, varekøb m.v.

3. Skønsmæssig opgørelse af A-skat og am-bidrag

Iflg. SKATs opgørelse skulle selskabet have haft en omsætning på 58.150 DKK for 2020 og 286.615 DKK for 2021, jf. at de selvangivne indtægter er Covid 19 kompensation.

Jeg stiller mig lidt uforstående over bemærkningerne om at selskabet ikke har kunnet udføre arbejdet uden ansatte i 2021 eller uden flere ansatte eller yderligere løn til dem som allerede er ansat i 2020.

Selskabets ejer har oplyst at han er eneste ansatte og at han selv forestår udførelse af rengøringsarbejdet. Mig bekendt accepteres det i praksis at en ejer/hovedaktionær udviser løntilbageholdenhed, hvad der er tilfældet.

I og med at der ikke er påvist nogle udbetalinger til andre "lønmodtagere" og at den omsætning som SKAT hævder man har haft i de 2 år ikke er større end at arbejdet snildt kan være udført af en mand (ejer) mener jeg at det fastsatte A-skattetilsvar og am-bidrag er helt grundløst."

Landsskatterettens afgørelse

Sagen angår, om Skattestyrelsens afgørelse er ugyldig som følge af manglende partshøring og begrundelse, og om det er med rette, at Skattestyrelsen skønsmæssigt har ændret selskabets skattepligtige indkomst fra 58.150 kr. til 45.984 kr. i indkomståret 2020 og fra 88.066 kr. til 145.390 kr. i indkomståret 2021

Retsgrundlaget

Formalitet

Skattestyrelsen er som offentlig myndighed underlagt de almindelige forvaltningsretlige principper, medmindre der findes præciseringer og særlige undtagelser i skatteforvaltningsloven.

Det følger af skatteforvaltningslovens § 19, stk. 1 og 2, at skatteforvaltningen forinden der træffes en afgørelse, skal udarbejde en sagsfremstilling. Sagsfremstillingen skal indeholde en redegørelse for de oplysninger, som er tillagt betydning for den påtænkte afgørelse. Der skal endvidere oplyses om den afgørelse, som disse oplysninger efter forvaltningens vurdering fører til, med en begrundelse, der opfylder de krav til begrundelsen af en forvaltningsafgørelse, der følger af forvaltningsloven.

Det følger videre af skatteforvaltningslovens § 20, stk. 1, at hvis skatteforvaltningen agter at træffe en afgørelse om skatteansættelse på et andet grundlag end det, der er oplyst til told- og skatteforvaltningen, skal den selvangivelsespligtige og eventuelt andre parter underrettes om den påtænkte afgørelse. Underretningen skal opfylde de krav til begrundelsen af en forvaltningsafgørelse, der følger af forvaltningsloven. Partshøring og begrundelse er begge forvaltningsretlige garantiforskrifter, og manglende overholdelse vil bevirke ugyldighed, hvis det ikke kan godtgøres, at manglen er konkret uvæsentlig.

Derudover følger det af skatteforvaltningslovens § 20, stk. 2, at Skattestyrelsen i forbindelse med fremsendelse af agterskrivelse efter skatteforvaltningslovens § 20, stk. 1, samtidig skal underrette den selvangivelsespligtige om, at afgørelsen vil blive truffet som varslet, medmindre den pågældende over for told- og skatteforvaltningen fremkommer med en begrundet skriftlig eller mundtlig udtalelse imod afgørelsen inden for en nærmere angivet frist, der ikke uden den pågældendes samtykke kan være mindre end 15 dage regnet fra skrivelsens datering, medmindre en anden frist er bestemt i lovgivningen, jf. skatteforvaltningslovens § 20, stk. 2.

Endvidere følger det af officialprincippet, som er en ulovbestemt retsgrundsætning, at det som udgangspunkt påhviler myndigheden selv at fremskaffe de fornødne oplysninger om de foreliggende sager, eller foranledige at parterne selv medvirker til sagsoplysningen. Princippet skal understøtte og sikre, at der træffes materielt lovlige og rigtige afgørelser. Såfremt afgørelsesmyndigheden ikke overholder denne garantiforskrift, kan afgørelsen tilsidesættes som ugyldig. Af officialprincippet følger tillige, at en forvaltningsretlig afgørelse først må træffes, når de nødvendige oplysninger foreligger, jf. Østre Landsrets dom offentliggjort som SKM2014.325.ØLR.

Skattepligtig indkomst

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Hvis der konstateres en yderligere indtægtskilde, eller det konstateres, at en skattepligtig har modtaget indtægter af en vis størrelse, som ikke kan ses at være selvangivet, påhviler det efter omstændighederne den skattepligtige at godtgøre, at disse indtægter stammer fra midler, der allerede er beskattet, eller som er undtaget fra beskatning.

Der henvises til Højesterets dom af 10. oktober 2008, offentliggjort som SKM2008.905H, hvor Højesteret fandt, at der i et tilfælde, hvor der løbende over en længere periode blev indsat større beløb på skatteyderens bankkonti, sammenholdt med de foreliggende oplysninger om skatteyderens indtægtsforhold i de pågældende indkomstår, påhviler skatteyderen at godtgøre, at de indsatte beløb stammer fra beskattede midler.

Der lægges i denne forbindelse vægt på, om den skattepligtiges forklaringer kan underbygges af objektive kendsgerninger. Det fremgår af Højesterets dom af 7. marts 2011, offentliggjort som SKM2011.208.HR.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettiget i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, herunder skal udgiftsafholdelsen ligge inden for de naturlige rammer af virksomheden.

Bevisbyrden for, at der foreligger fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, påhviler - i overensstemmelse med, hvad der generelt gælder for skattemæssige fradrag - som udgangspunkt skatteyderen, jf. Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort som SKM2004.162.HR.

Den, der anser sig berettiget til fradrag for udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, må således i fornødent omfang kunne dokumentere eller i hvert fald sandsynliggøre, at betingelserne for fradrag er opfyldt.

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler selskabet, ikke opgøres på grundlag af selskabets regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte selskabets tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Det fremgår videre af skattekontrollovens § 74, at:

"Har en skattepligtig omfattet af § 5 ikke rettidigt givet told- og skatteforvaltningen oplysninger efter § 2, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skatteansættelse skønsmæssigt.

...

Stk. 3.

Told- og skatteforvaltningen skal som grundlag for den skønsmæssige ansættelse efter stk. 1 og 2 navnlig lægge vægt på oplysninger om den skattepligtige indkomst for tidligere år, årsopgørelser, forskudsregistreringer og oplysninger fra indberetningspligtige. Er den skattepligtige erhvervsdrivende, indgår i grundlaget tillige oplysninger om moms og afgifter og eventuelle oplysninger om bruttoavancen for indkomståret og tidligere indkomstår. Er den skattepligtige en fysisk person, indgår i grundlaget efter stk. 2 tillige oplysninger om den skattepligtiges privatforbrug, herunder oplysninger om skattefrie indtægter og oplysninger om formue. Told- og skatteforvaltningen kan dog foretage en skønsmæssig ansættelse efter stk. 1 eller 2 uden anvendelse af de nævnte oplysninger, hvis ansættelsen kan foretages på et mere sikkert grundlag på baggrund af andre oplysninger."

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Formalitet

Selskabet har fremsat principal påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse er ugyldig. Selskabet har anført, at der mangler partshøring og begrundelse.

Landsskatteretten finder ikke grundlag for at anse Skattestyrelsens afgørelse for ugyldig. Retten bemærker herved, at Skattestyrelsen har foretaget korrekt partshøring, og at afgørelsen af den 19. juli 2023 ses at opfylde begrundelseskravene.

Det bemærkes tillige, at ansættelserne er foretaget inden for den ordinære ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, hvorfor ansættelserne er rettidigt foretaget.

Skattepligtig indkomst

Selskabet har angivet en skattepligtig indkomst med 58.150 kr. i indkomståret 2020 og 88.066 kr. i indkomståret 2021.

Skattestyrelsen har opgjort selskabets skattepligtige indkomst skønsmæssigt på baggrund af kontoudskrifter fra [finans1], og har som følge heraf ændret selskabets skattepligtige indkomst til 45.984 kr. i indkomståret 2020 og 145.390 kr. i indkomståret 2021. Ændringen fremkommer som konsekvens af, at selskabet ikke har imødekommet Skattestyrelsens anmodning af den 20. juni 2020 om at fremlægge regnskabsmateriale til brug for opgørelsen af selskabets skattepligtige indkomst.

Selskabet har i forbindelse med sagsbehandlingen hos Skattestyrelsen eller Skatteankestyrelsen ikke fremlagt dokumentation i relation til den skattepligtige indkomst.

Landsskatteretten finder ud fra de i sagen fremlagte oplysninger, at Skattestyrelsen har været berettiget til at ansætte selskabets indkomst skønsmæssigt. Retten finder videre, at Skattestyrelsen med rette har anvendt selskabets kontoudskrifter som grundlag for opgørelsen af den skattepligtige indkomst, da dette anses som et sikkert grundlag, jf. skattekontrollovens § 74, stk. 3.

Forhøjelse af manglende omsætning

Landsskatteretten har i klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende selskabets momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2021 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse for så vidt angår selskabets salgsmoms. Retten har i sagen fundet, at indsætningerne på selskabets bankkonto hidrører fra arbejde, der faktisk er udført, og at selskabets bemærkninger om, at Skattestyrelsen i opgørelsen har medregnet kompensation vedrørende Covid-19 ikke kunne føre til et andet resultat, da dette er udokumenteret.

Landsskatteretten finder i overensstemmelse hermed, at selskabet har haft en yderligere omsætning på henholdsvis 48.075 kr. og 286.615 kr. i indkomstårene 2020 og 2021, som skal medregnes i selskabets skattepligtige indkomst herfor.

Forhøjelse af ikke godkendte udgifter

Skattestyrelsen har ikke godkendt selskabets fradrag for den af selskabet angivne købsmoms på i alt 20.593 kr. for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2020 og skattemæssigt fradrag for de dertilhørende driftsudgifter, idet selskabet ikke har fremlagt dokumentation herfor.

Landsskatteretten har i klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende selskabets momstilsvar for perioden fra den 1. januar 2020 til den 31. december 2020 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse for så vidt angår selskabets købsmoms, idet selskabet ikke har fremlagt dokumentation for den af selskabet angivne købsmoms på i alt 20.593 kr.

På baggrund heraf finder Landsskatteretten, at selskabet ikke er berettiget til at få skattemæssigt fradrag for de tilsvarende udgifter i indkomståret 2020. Retten har i den forbindelse lagt vægt på, at selskabet ikke har dokumenteret eller tilstrækkeligt sandsynliggjort, at udgifterne er afholdt for at erhverve, sikre eller vedligeholde indkomsten.

Skattestyrelsen har i sin afgørelse skønnet, at selskabet har foretaget skattemæssige fradrag for indkomståret 2020 i overensstemmelse med den af selskabet angivne købsmoms på i alt 20.593 kr. for afgiftsperioden 2020. Skattestyrelsen har fejlagtigt beregnet det skattemæssige fradrag til at udgøre 102.965 kr. og anført, at beløbet er eksklusive moms. Landsskatteretten finder, at beløbet er inklusive moms henset til at købsmomsen udgør 20 procent af det samlede beløb.

Landsskatteretten finder herefter, at selskabet i indkomståret 2020 ikke kan godkendes fradrag med i alt 82.372 kr. efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Fradrag for yderligere lønudgifter

Landsskatteretten har i klagesagen med sagsnummer [sag2] vedrørende selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag for indkomstårene 2020 og 2021 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, idet retten har anset differencen mellem den af Skattestyrelsen opgjorte omsætning eksklusive moms og selskabets lønindberetninger for at være udgifter til løn til uregistreret arbejdskraft. Som konsekvens heraf har Landsskatteretten opgjort selskabets yderligere lønudgifter til 163.206 kr. i indkomståret 2020 og 229.291 kr. i indkomståret 2021.

Udgifter til løn, for hvilken der er indeholdt A-skat og AM-bidrag, er fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, hvorfor lønudgifterne udgør almindelige driftsomkostninger, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde selskabets indkomst.

Samlet opgørelse af den skattepligtige indkomst

Landsskatteretten finder på baggrund af ovenstående, at selskabets skattepligtige indkomst for indkomstårene 2020 og 2021 skal opgøres således:

Indkomståret 2020

Selvangivet indkomst

58.150 kr.

Forhøjelse af manglende omsætning

48.075 kr.

Forhøjelse af ikke godkendte udgifter

82.373 kr.

Fradrag for yderligere lønudgifter

-163.206 kr.

Opgjort skattepligtig indkomst

25.392 kr.

Indkomståret 2021

Selvangivet indkomst

88.066 kr.

Forhøjelse af manglende omsætning

286.615 kr.

Fradrag for yderligere lønudgifter

-229.291 kr.

Opgjort skattepligtig indkomst

145.390 kr.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.