Kendelse af 05-07-2024 - indlagt i TaxCons database den 30-07-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
2023 Pension fra Spanien creditlempelse Pension fra Spanien exemption-lempelse | 33.360 kr. 0 kr. | 0 kr. 33.360 kr. | Stadfæstelse Stadfæstelse |
2024 Pension fra Spanien creditlempelse Pension fra Spanien exemptionlempelse | 33.360 kr. 0 kr. | 0 kr. 33.360 kr. | Stadfæstelse Stadfæstelse |
Det fremgår af oplysninger fra CPR-registret, at klageren den 1. januar 2023 er adressetilmeldt til Danmark, hvor klagerens bopælskommune er [by1]. Klageren har i perioden fra den 4. september 2017 til den 1. januar 2023 været adressetilmeldt til Spanien. Forud for dette, var klageren adressetilmeldt [adresse1], [by2], i perioden 19. oktober 2015 til 4. september 2017.
Klageren modtager pension fra Spanien. Klageren har oplyst, at han selv har indbetalt til sin spanske pension, som ifølge klagerens egne oplysninger, kan sidestilles med den danske aldersforsikring/aldersopsparing.
Klageren har fremsendt årsopgørelser for indkomstårene 2015, 2016 og 2017, hvoraf fremgår, at klageren er registreret som fuldt skattepligtig til Danmark.
Af årsopgørelsen for 2015 fremgår, at klageren har selvangivet ”Udenlandsk pension, credit” på 15.700 kr.
Af årsopgørelsen for 2017 fremgår, at klageren har selvangivet ”pensioner, dagpenge, stipendier m.v.” på 63.285 kr.
Klageren har endvidere oplyst følgende i forbindelse med klagesagsbehandlingen:
”Jeg startede med at arbejde som Autonom i Spanien i 1999 som også er året hvor mine indbetalinger til PENSION startede. Jeg arbejdede herefter i Spanien i de næste 15 år hvilket også var tiden hvor jeg indbetalte til min Pension. D.v.s. Jeg har indbetalt til min pensionsfund i 15 år som gør at jeg nu får udbetalt de ca. 2.800 kr.Per måned fra de indbetalte midler.”
Klageren har, trods opfordring fra Skattestyrelsen, ikke fremsendt oplysninger om betalt skat eller forventet betalt skat af pensionen i Spanien.
Klageren har i forbindelse med behandlingen af klagesagen fremlagt yderligere materiale.
Det fremlagte bilag af 4. maj 2021 vedrører vaccination for COVID-19 og dokumentation for bilforsikring gældende for perioden 25. november 2008 - 15. februar 2023.
Endvidere har klageren fremlagt en attest vedrørende registrering af unionsborger dateret den 30. september 2021 samt et legitimationskort udstedt den 22. marts 2011.
Skattestyrelsen har ændret klagerens forskudsopgørelse for indkomstårene 2023 og 2024.
Følgende fremgår af Skattestyrelsens afgørelse:
”Vi har ændret din forskudsopgørelse for 2023, 2024 på følgende punkter:
2023 Ændres fra Ændres til
Pension fra udlandet Exemption 39.620 kr. 0 kr.
Pension fra udlandet Credit 0 kr. 33.360 kr.
2024
Pension fra udlandet Exemption 40.887 kr. 0 kr.
Pension fra udlandet Credit 0 kr. 33.360 kr.
Begrundelse for ændring
Der er ikke en dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Spanien.
Pension fra Spanien er derfor til credit beskatning i Danmark jævnfør ligningsloven § 33.
Det vil sige, at du skal betale skat i Danmark af din pension fra Spanien, men Danmark giver ned-slag for den betalte skat i Spanien.
Du har ikke oplyst hvad du betaler i skat i Spanien – jeg har derfor ikke tilføjet dette på din forskudsopgørelse.
Beregning af ændring
Du har oplyst at du modtager 2.780 kr. i pension fra Spanien om måneden.
2.780 x 12 mdr. = 33.360 kr. om året.
Du kan se din forskudsopgørelse og dine skattekortoplysninger på skat.dk/tastselv.
Love og regler
Reglerne om, at vi kan ændre din forskudsopgørelse (forskudsregistreringen), står i kildeskattelovens § 53, stk. 2.
Du kan finde de love og regler, vi henviser til, på skat.dk/skattelove.Du kan finde Den juridiske vejledning på skat.dk/juridiskvejledning.”
Udtalelse fra Skattestyrelsen
Skattestyrelsen fastholder den påklagede afgørelse, og har i udtalelsen anført følgende:
”Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.”
Klageren har fremsat påstand om, at klagerens spanske pension skal lempes på den danske forskudsopgørelse efter exemption-metoden.
Som begrundelse har klageren bl.a. anført følgende i klagen af 3. januar 2024:
”SKAT har lovstridigt ved ikke at følge tidligere bekræftelse fra SKAT selv at min pension fra Spanien er EXEMPT for skat i Danmark.
Nu har man bare sendt mig et NYT forskudsskema UDEN EXEMPT. Katastrofalt.
Vil I venligst OMGØR dette.
Se bilag vedr. korrespondance”
Klageren har den 18. januar 2024 fremsendt supplerende bemærkninger:
”Jeg ser til mit store shock at I IKKE som I SKAL (hvor I har mit HOVEDKORT) har brugt mit FULDE LOVPLIGTIGE FRADRAG på 48.700 Per år. Skat har ULOVLIGT OG LOVSTRIDIGT forsøgt at tage skat fra en udenlandsk pension som er exempt og lagt skatten over til jer som er Lovstridigt og som I intet har med at gøre.
JEG HAR MED DET SAMME KLAGET både snart til Ankestyrelsen når jeg har lånt de 1200 kr. Men også civilt søgsmål er startet. Dette er bare for groft. MEN DET BLIVER EN LANG SAG og med min lille pension allerede kan jeg ikke eksistere hvor de nu vil have jer til ulovligt til at tage 1000 kr. ekstra skat.
Jeg Beder jer venligst ØJEBLIKKELIG at gå tilbage til den tidligere betaling for 2024 og afvente anke sagerne.”
Klageren har den 4. februar 2024 fremsendt supplerende bemærkninger:
”Jeg ser at jeg ikke har sendt jer en kopi af DEN ORIGINALE 2024 Forskudsskema som jeg også telefonisk med SKAT tidligere fik fuldt og klart bekræftet. Netop at min PENSION fra SPANIEN fuldt og klart var EXEMPT for betaling af DANSK SKAT. Det var også udefra dette jeg besluttede mig til at flytte til [by1].
Min pension fra Spanien var naturligvis også i årene 2015-2017 hvor jeg var tilmeldt i [by2] Kommune EXEMPT og som jeg også da fik fuldt og klart bekræftet.
SÅ MIN KLAGE TIL SKATTEANKESTYRELSEN KAN KUN FULDSTÆNDIG BLIVE ACCEPTERET SÅ MIN PENSION FRA SPANIEN SOM JEG ER YDERST AFHÆNGIG ER EXEMPT OG AT SKAT ØJEBLIKKELIG MED TILBAGEVIRKENDE KRAFT BETALER MIG DET DE ULOVLIGT HAR TILBAGEHOLDT TIL MIG OG AT DE STOPPER MED AT GIVE MIG ALLE DISSE PROBLEMER. Jeg er 76 år med kun en lille pension alt i alt og ønsker fred og ro i min tilværelse.”
Klageren har den 10. februar 2024 fremsendt yderligere bemærkninger:
”Jeg har venligst sendt nyt tillæg til min ANKE, hvor jeg kan forstå at det at jeg boede i Spanien FØR 1 januar 2009 hvor dobbelt beskatnings aftalen blev opsagt var med til at min Pension fra Spanien er EXEMPT (Ingen skat i Danmark af denne). Og som som tidligere anført der er mange aspekter i denne sag, så der skulle absolut ikke være nogen som helst tvivl at min Spanske Pension er ig bliver EXEMPT.”
Klageren har den 15. februar 2024 fremsendt supplerende bemærkninger:
”Jeg har venligst sendt yderligere BILAG i sagen hvor min vedhæftede fil "SAG mod SKAT 2024-3" som indeholder "MIN SAMLEDE BEVISFØRELSE Etc" (der kan komme yderligere til) er YDERST VIGTIG i sagen.
Jeg har også vedhæftet den sidste kommunikation fra SKAT i forbindelse med min SERIØSE, ALVORLIGE Klage hvor de siger at de ikke kan ændre min forskudsopgørelse FØR at I har behandlet min sag. Allerede her kan man se at SKAT nu har fundet ud af at de har gjort noget helt FORKERT (Jeg kalder det både ulovligt, stik imod tidligere afgørelser og så uacceptabelt og groft og så mod en pensionist der har så lille pension) men ikke vil ændre både mit forskudsopgørelse samt engang for alle slutte hetsen mod mig og stadfæste afgørelsen at min Spanske Pension er og bliver Exempt for dansk skat før Skattestyrelsen har informeret dem om at man giver mig fuldstændig ret i min alvorlige klage.”
Klageren har den 18. februar 2024 fremsendt supplerede bemærkninger:
”Jeg er ikke klar over om I har indsigt i mine vigtige Årsopgørelser fra 2015-2017 hvor jeg var bosiddende i Danmark som også klar beviser at SKAT har stadfæstet det de allerede havde bekræftet til mig inden jeg tog ophold i Danmark at min pension fra Spanien var EXEMPT for dansk skat.
Opgørelsen fra 2015 viser også at de var fuld klar over min pension fra Spanien og beløbet.
Jeg har her vedhæftet opgørelserne fra 2015 og 2016. Der var ikke plads til den fra 2017 der sendes i seperat mail.
Jeg spørger venligst igen hvornår jeg kan forvente at min ankesag starter med at blive behandlet.”
Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling
”Det er absolut skræmmende og forkastelig læsning og viser så YDERST TYDELIGT at I fuldkommen er SKATS videre arm og på ingen måde overhovedet er uvildig. Det hele er så diktatorisk hvor I overhovedet ikke refererer til det jeg skriver hvorfor min pension fra Spanien er EXEMPT selvom der ikke mere er en dobbelt beskatnings aftale. I henviser bare til en lov og ikke hvorfor mit tilfælde skal ses som et eksempel der falder uden for den lov. Fordi:
1) SKAT har Allerede i 2015-2017 set min udbetaling af pension fra Spanien som EXEMPT. De har klart herved bekræftet at I mit tilfælder er og bliver min pension fra Spanien Exempt.
2) En af årsager fra ovennævnte kan have været (Men også andre årsager kan være relateret til dette) at jeg den 28 November 2007 (hvorved man i henhold til lov paragraf 3 af 20. Februar 2008 FRITAGES for betaling af skat af Pensions Udbetalinger) er bosiddende og arbejder som selvstændig (Autonom) i Spanien og hvor jeg hele tiden siden år 2000 har indbetalt til min pension der. Jeg er først tilbage i Danmark EFTER Starten af udbetaling af min spanske pension.
3) I har OVERHOVEDET ikke henvist til at min Pension I Spanien som Selvstændig skal sidestilles som ALDERSOPSPARING hvor jeg netop har sparet op til min Spanske Pension med de månedlige indbetalinger. Som selvstændig skal man i dentale et minimums beløb som man kan forhøje og herved få en højere pension. Og jeg har ALDRIG trukket nogen som helst indbetalinger af dette fra i Danmark. Nøjagtig som man netop ikke må når man har en ALDERSOPSPARING. Og en ALDERSOPSPARING er herved SKATTEFRI
4) I har heller IKKE overhovedet sat jer ind i og bekræftet at jeg LOVMÆSSIGT har fuldt RET til at have mit BUNDFRADAG på de 4.140 kr.Per måned ENE ALENE HENFØRENDE til min pensions udbetaling hos UDBETALING DANMARK - Min "ARBEJDSGIVER" som jeg har bestemt skal have MIT HOVEDKORT. Hvor SKAT bare forsøger at mikse alt sammen. Helt fuldstændig uacceptabelt og respektløs og lovstridig og I skal selvfølgelig også klart have stadfæstet dette i jeres "FORSLAG til AFGØRELSE". Så forkasteligt.
SE OGSÅ VEDHÆFTEDE FILER hvor jeg henviser til dette.
KONKLUSION:
Det hele viser så klart hvor I på INGEN MÅDE OVERHOVEDET er upartiske men går SKATS ærinde, og bare henviser til en enkelt lov om dobbelt beskatning og overhovedet ikke sætter jer ind i de andre muligheder der ligger til grund for min dispensation/fravigelse fra denne lov som netop også er begrundelsen for at jeg IKKE betalte SKAT af min Spanske Pension i 2015-2017 og netop HELE 2 gange får bekræftet af SKAT hvor jeg ringer dem op så jeg er 100 % sikker også i den jeg bosætter mig igen i Danmark i 2023.
Det er en helt og fuldstændig grotesk "Forslag til Afgørelse" I her kommer med jeg på ABSOLUT INGEN MÅDER vil ACCEPTERE hvor I også fuldstændig ser stort på og undsiger mine rettigheder som borger.
Når det går videre til Landsskatteretten vil jeg have at ALT hvad jeg har indsendt til jer Inklusive alt jeg har skrevet her i denne mail bliver givet til Landskatteretten. Venligst bekræft og indformer mig om hvornår den bliver behandlet der.”
”Jeg har hele tiden på nær 2015-12017 hvor jeg var i Danmark været TILKNYTTET SPANIEN. Jeg har vedhæftet forskellige bekræftigelser på dette.
Så vil I venligst fuldt og helt nu bekræfte at jeg fuldstændig klart og uden I på nogen måde prøver at komme udenom dette og kører SKATS lovstridige ærinder kommer ind under paragraf 3 fra februar 2008 FRITAGES for dansk skat af mine udbetalinger fra min spanske pension.”
Klageren har den 20. maj 2024 fremsat yderligere bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling
”Jeg har endnu engang gennemgået min sag og jeg bliver mere og mere forfærdet at se
Hvordan jeg som “den lille mand” så let og fuldstændig groteskt og 100 % uacceptabelt kan komme i en så forfærdelig og så ekstrem uretfærdig situation når man er oppe mod alle de ressourcer, midler og hvor “ vi alene ved hvad der er ret og lov” mentaliteten er så herskende i de instanser der har med SKAT at gøre.
Kan se at min sag bare helt og klart skal afkortes og hurtigst muligt afsluttes UDEN at man på nogen som helst måder ønsker at sætte sig ind i de KLARE fakta jeg har indgivet at min pension fra Spanien ER og SKAL være EXCEMPT for dansk skat.
Men den lille sag for SKAT og alle andre involverede er YDERST og ALARMERENDE VIGTIG SAG FOR MIG:
Jeg er 76 år og har nu kun min meget lille Delpension på 17/42 fra DK (Udbetalt 4.270 kr.Per måned) og en Lille pension fra Spanien på 2780. Jeg har et så ekstremt lav rådeheds beløb der er langt under de anbefalede 5-6.000 kr.om måneden.
Det eneste både SKAT og Skatteankestyrelsen har gidet interessere sig for min sag er ved at skrive at Danmark og Spanien har ophævet dobbeltbeskatningsaftalen og derfor skal jeg bare rette ind til højre og betale skat af alt hvad jeg tjener. Sådan – slut
Naturligvis kender jeg til dette men det har INTET med min sag at gøre da min pension er baseret på andre regler/love og herved er Exempt.
1) | Det har SKAT også selv bekræftet både da jeg kontaktede dem per telefon i forbindelse med mit ophold i Danmark i årene 2015-2017 og ved at jeg netop ikke skulle betale skat af min Spanske pension da. De sagde ikke hvad der eksakt lå til grund for dette men det må være en af de årsager jeg selv har listet op i mine mange svar til alle implicerede parter. Hverken fra SKATs ell Ankestyrelsens side har man katastrofalt overhovedet ikke gidet sætte sig ind i dette. Hvis så var denne sag for længst afgjort og jeg var blevet forskånet for alle de problemer, stress osv. sagen har forårsaget. |
2) | INDEN jeg igen tog ophold i Danmark Per 1.1 2023 tog jeg igen kontakt til SKAT telefonisk hvor jeg fik det GENBEKRÆFTET at jeg IKKE skulle betale Skat af min spanske pension og medarbejderen der i [by3] ønskede også oplysninger om beløb etc. Da hun så ville sætte dette ind på mit forskudsskema. Så det er SKAT og SKAT alene der fuldt som aftalt og bestemt af SKAT at beløbet kom under EXEMPT. Der må og skal være en kopi af denne samtale med skat under mine kontakter med SKAT.Også dette ville have sluttet sagen, men også dette har man ikke gidet verificere. |
Dette viser så KLART og TYDELIGT at SKAT har erklæret min spanske SKAT for EXEMPT
Og så forsøger en anden medarbejder i SKAT nu her i 2023 katastrofalt at se bort fra en klar tidligere afgørelse fra SKAT uden på nogen som helst måder at sætte sig ind i min sag, men blot fortæller mig at Danmark og Spanien ikke mere har en dobbeltbeskatnings aftale og derfor skal jeg betale skat af denne og helt hensynsløst med det samme har sat mig i skat på 39 % af denne pension.
Og ydermere har han helt og fuldt lovstridigt Ændret mit bundfradrag på mit HOVEDKORT der ligger hos Udbetaling Danmark fra de lovbestemte 4.141 kr. Per måned til 1.610 kr.. Endnu en helt katastrofal fjernelse af MINE RETTIGHEDER som dansk borger. Til trods for mine mange kraftige indsigelser har hverken SKAT eller Skatteankestyrelsen taget hensyn til/ændret dette endsige overhovedet at gidet at se på dette.
SKAT starter sager med fuld styrke og aggresivitet mod alle der har SNYDT i skat men her hvor SKAT forsøger at SNYDE mig for en allerede klar afgørelse at jeg IKKE skal betale skat af min spanske pension sker der intet. Jeg skal bare tromles ned.”
Klageren har den 24. maj 2024 fremsat yderligere bemærkninger:
”Venligst se min VIGTIGE besked d.d. Til SKAT vedr. min lovpligtige RET til at have SEPERAT HOVEDKORT hvor der er tilknyttet mit bundfradrag på 4.140 kr.og et SEPERAT Bikort på 39 %.
Og det er også FULDSTÆNDIGT uacceptabelt og tilsidesættelse af min RET også fra jeres side når I overhovedet IKKE har bekræftet i jeres beslutninger at SKAT Skal givevmig et Seperat HOVEDKORT med bundfradraget på de 4.140.
Jeg Beder jer venligst øjeblikkelig at ændre dette i sagens akter.”
Sagen angår, om klagerens spanske pension er omfattet af reglerne i ligningslovens § 33, stk. 1, om credit-lempelse eller reglerne i ligningslovens § 33 A, stk. 1, om exemption-lempelse.
Retsgrundlaget
Det fremgår af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, at pligt til at svare indkomstskat til staten påhviler bl.a. personer, der har bopæl her i landet.
Det følger af globalindkomstprincippet i statsskattelovens § 4, stk. 1, at personer, der er fuldt skat-tepligtige her til landet, er skattepligtige af de samlede årsindtægter, hvad enten de hidrører her fra landet eller ikke.
I lov nr. 85 af 20. februar 2008 om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien er følgende bestemt i §§ 2 og 3:
Ӥ 2
Overenskomst af 3. juli 1972 mellem Danmark og Spanien til undgåelse af dobbeltbeskatning, for så vidt angår indkomstskat og formueskat, jf. bekendtgørelse nr. 70 af 16. august 1973, kan af regeringen opsiges på Danmarks vegne.
§ 3. Ved opsigelse af de i §§ 1 og 2 nævnte overenskomster bliver en person, som den 28. november 2007 var hjemmehørende i Frankrig eller Spanien, og som den 31. januar 2008 modtog efterløn eller pension, som efter de nævnte overenskomster kun kunne beskattes i dette land, fritaget for beskatning af de pågældende indtægter, så længe vedkommende forbliver hjemmehørende i Frankrig henholdsvis Spanien. Skattefritagelsen efter 1. pkt. gælder også for andre pensioner, som vedkommende senere modtager, og som efter de nævnte overenskomster kun kunne beskattes i Frankrig eller Spanien.
(...)”
Af ligningslovens § 33, stk. 1, og § 33 A, stk. 1, fremgår:
”§ 33 Skat, der er betalt til fremmed stat, til Grønland eller til Færøerne og opkrævet af indkomst fra kilder dér, det være sig ved direkte påligning eller ved indeholdelse, kan fradrages i de indkomstskatter til stat og kommune, der skal svares af denne indkomst i Danmark. Fradragsbeløbet skal dog ikke kunne overstige den del af den samlede danske skat, der efter forholdet mellem den i fremmed stat, i Grønland eller på Færøerne beskattede del af indkomsten og hele den i Danmark beskattede indkomst falder på førstnævnte del af indkomsten.”
”§ 33 A Har en person, der er skattepligtig efter kildeskattelovens § 1, under ophold uden for riget i mindst 6 måneder uden andre afbrydelser af opholdet end nødvendigt arbejde her i riget i direkte forbindelse med udlandsopholdet, ferie el.lign. af en sammenlagt varighed på højst 42 dage erhvervet lønindkomst ved personligt arbejde i tjenesteforhold, nedsættes den samlede indkomstskat med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske indkomst. Nedsættelsen omfatter ikke den del af lønindkomsten, der kan henføres til arbejde her i landet. Ved opgørelsen af den nævnte 6-månedersperiode anses ophold om bord på et dansk skib, der er registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, jf. lov om beskatning af søfolk, for at være ophold uden for riget. Ophører skattepligten efter kildeskattelovens § 1 inden udløbet af 6-månedersperioden, finder reglerne i denne bestemmelse tilsvarende anvendelse på lønindkomst erhvervet i den periode, hvor skattepligten bestod, såfremt betingelserne i 1. pkt. i øvrigt er opfyldt.”
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Klageren var i indkomstårene 2023 og 2024 fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til bopælsbestemmelsen i kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Det følger af den fulde skattepligt, at klageren er skattepligtig her til landet af al skattepligtig indkomst, uanset om indkomsten stammer her fra landet eller fra udlandet. Det fremgår af globalindkomstprincippet i statsskattelovens § 4. Klagerens pension fra Spanien skal derfor beskattes i Danmark.
Dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Spanien af 8. februar 1957 blev opsagt med virkning fra den 1. januar 2009.
Det følger af overgangsbestemmelsen i § 3, stk. 1, i lov nr. 85 af 20. februar 2008 om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien, at personer, som var hjemmehørende i Spanien den 28. november 2007, fritages for beskatning i Danmark af indkomst fra pensionsudbetalinger, som efter overenskomsten kun kunne beskattes i Spanien.
Retten finder, at klageren ikke er omfattet af overgangsbestemmelsen, som fremgår af § 3 til lov nr. 85 af 20. februar 2008, idet klageren ikke opfylder betingelserne om at have været hjemmehørende i Spanien den 28. november 2007 og ”forblev hjemmehørende i Spanien”.
Retten finder endvidere, at klagerens bemærkninger til den fremsendte sagsfremstilling, herunder det fremlagte materiale, ikke dokumenterer, at klageren har været hjemmehørende i Spanien den 28. november 2007 og ”forblev hjemmehørende i Spanien”.
Retten finder herefter, at reglerne om credit-lempelse i ligningslovens § 33, stk. 1, finder anvendelse for at undgå dobbeltbeskatning. Klageren har imidlertid ikke fremlagt oplysninger om betalt skat eller forventet betalt skat i Spanien trods opfordring hertil. Idet der ikke er fremlagt dokumentation for betalt skat eller oplysninger om forventet betalt skat i Spanien, finder retten, at der ikke kan gives credit-lempelse på forskudsregistreringen efter bestemmelserne i ligningslovens § 33, stk. 1.
Klageren har anført, at pension fra Spanien skal beskattes efter exemption-metoden. Bestemmelserne i ligningslovens § 33 A er en intern lempelsesregel, der bruges, hvis der ikke er indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og det pågældende land, f.eks. Spanien. Bestemmelsen vedrører alene lønindkomst ved personligt arbejde i tjenesteforhold. Pensionsudbetalinger anses efter praksis ikke for at være en lønindkomst, og klageren kan derfor ikke anvende lempelsesreglen i ligningslovens § 33 A, stk. 1, på de spanske pensionsudbetalinger.
Landsskatteretten finder, at klageren ikke er omfattet af overgangsbestemmelsen i lov nr. 85 af 20. februar 2008 om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien. Endvidere finder retten, at der på grund af manglende dokumentation for betalt skat i Spanien vedrørende pensionen ikke kan gives lempelse på forskudsregistreringen efter ligningslovens § 33, stk. 1.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.