Kendelse af 21-08-2024 - indlagt i TaxCons database den 20-09-2024

Journalnr. 24-0003163

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2019

Yderligere fradrag for lønudgifter

0 kr.

0 kr.

Forhøjes til 181.650 kr.

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1], herefter selskabet, blev stiftet den 3. april 2013 og er fortsat aktivt. Selskabet er ejet og drevet af [person1]. Selskabet er registreret under branchekoden 439990 ”Anden Bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering”. Formålet med selskabet er entreprenørvirksomhed.

Selskabet har ifølge Det Centrale Virksomhedsregister været registreret med 2-4 ansatte og 2-4 årsværk i perioden fra 1. januar 2019 til 31. december 2019.

Selskabet har i 2019 afholdt lønudgifter med i alt 1.208.796 kr. fordelt på 3 ansatte. Heraf er [person1] lønnet med i alt 535.184 kr.

Selskabet blev momsregistreret fra den 3. april 2013 og blev den 1. august 2013 registreret for selskabsskat, A-skat, AM-bidrag og ATP. Selskabet afregner moms kvartalsvis.

Selskabet har angivet følgende momstilsvar i den påklagede periode:

Periode

Salgsmoms

Købsmoms

Momstilsvar

4. kvartal 2019

1.290.004 kr.

688.650 kr.

601.354 kr.

Skattestyrelsen har i forbindelse med kontrol af selskabets underleverandører [virksomhed2] AS og [virksomhed3] ApS ændret selskabets momstilsvar med i alt 181.650 kr. for 4. kvartal 2019. Forhøjelsen skyldes nægtelse af fradrag for købsmoms af fakturaer udstedt af de to underleverandører:

Periode

Underleverandører

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

4. kvartal 2019

[virksomhed2] AS

348.000 kr.

87.000 kr.

435.000 kr.

4. kvartal 2019

[virksomhed3]

378.600 kr.

94.650 kr.

473.250 kr.

I alt

726.600 kr.

181.650 kr.

908.250 kr.

Skattestyrelsen har som følge af nægtelsen af fradrag for købsmomsen forhøjet selskabets A-skat og AM-bidrag med samlet 425.436 kr., idet Skattestyrelsen har anset betalingerne af fakturaerne for at være afholdt for at dække over løn til uregistrerede ansatte. Skattestyrelsen har som konsekvens heraf forhøjet selskabets lønudgifter med i alt 726.600 kr., svarende til fakturabeløbene ekskl. moms.

Skattestyrelsen ændrede tilsvarende selskabets skattemæssige fradrag for udgifter til underleverandører, hvorefter selskabets skatteansættelse forblev uændret.

Følgende gør sig gældende for de to underleverandører:

[virksomhed2] AS, CVR-nr. [...2], er startet den 1. februar 2017 og ophørt den 4. november 2019. Virksomhedsformen er enkeltmandsvirksomhed.[virksomhed2] AS var ejet og drevet af [person2]. [virksomhed2] AS er registreret under branchekoden 451110 ”Engroshandel med personbiler, varebiler og minibusser” og bibrancherne 812900 ”Andre rengøringsydelser”, 467320 ”Engroshandel med lak, maling, tapet, gulvbelægning m.v.” og 412000 ”Opførelse af bygninger”.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed2] AS været registreret med 5-9 ansatte og 2-4 årsværk.

Selskabet har angivet moms vedrørende udgifter til [virksomhed2] AS, og som dokumentation herfor har selskabet fremlagt følgende faktura:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

19. oktober 2019

932

348.000 kr.

87.000 kr.

435.000 kr.

Fakturaen vedrører ”Aconto for facadepudsarbejde pa [projekt1] i [by1]”. Arbejdet er ikke yderligere specificeret på fakturaen udover beløbets størrelse. Fakturaen er suppleret med en specifikation, som viser hvor mange procent af projektet, som er udført samt den afregningsmæssige status.

Herudover har selskabet fremlagt en entreprisekontrakt indgået den 12. marts 2019. Af entreprisekontrakten fremgår, at der foreligger bilag i form af en arbejdsbeskrivelse for facadeisolering, tegninger i henhold til arkitekt tegningsliste samt tidsplan. Disse bilag er ikke blevet fremlagt for Skattestyrelsen eller Skatteankestyrelsen og Landsskatteretten.

Selskabet har anført, at selskabet forud for samarbejdet med de to underleverandører har foretaget kontrol af oplysninger på Det Centrale Virksomhedsregister og af momsregistrering. Selskabet har også oplyst, at det er [virksomhed2] AS, der har udarbejdet timeregnskab, samt at ejeren selv har deltaget i udførelsen af opgaverne.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2] AS har ændret karakter i 2018, og at virksomhedens omsætning i 2019 er steget kraftigt. Skattestyrelsen har endvidere oplyst, at [virksomhed2] ASs momsindberetninger ikke stemmer overens med indsætninger og overførsler på virksomhedens bankkonti. Skattestyrelsen har også oplyst, at det ikke har været muligt at komme i kontakt med [virksomhed2] AS, at [virksomhed2] AS har overført omsætning til udenlandske bankkonti, at [virksomhed2] AS har sammenhæng med flere virksomheder, som er blevet tvangsafmeldt af Skattestyrelsen, og at [virksomhed2] AS har angivet en forholdsvis lille A-indkomst set i forhold til [virksomhed2] ASs aktivitet.

[virksomhed3] ApS, CVR-nr. [...3], herefter [virksomhed3], er stiftet den 10. april 2015 og ophørt den 19. august 2021. [virksomhed3] har været ejet og drevet af [person3] i perioden fra den 1. august 2019 til 19. august 2021.

[virksomhed3] har fra den 10. april 2015 til den 12. april 2019 haft 3 ejere. Herefter overgik ejerskabet til den ene ejer for perioden fra den 12. april 2019 til den 1. august 2019. Fra den 1. august 2019 overgik ejerskabet til [person3].

[virksomhed3] er registreret under branchekoden 412000 ”Opførelse af bygninger” og bibranchen 451110 ”Engroshandel med personbiler, varebiler og minibusser”. Selskabets formål er at drive virksomhed med investering i ejendomme og opførelse af bygninger samt hermed beslægtet virksomhed.

Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed3] ikke haft registrerede ansatte frem til december 2019. I december 2019 har [virksomhed3] haft 6 ansatte fordelt på 1,02 årsværk.

Selskabet har angivet moms vedrørende udgifter til [virksomhed3], og som dokumentation herfor har selskabet fremlagt følgende faktura:

Fakturadato

Fakturanr.

Beløb ekskl. moms

Moms

Beløb inkl. moms

10. december 2019

187

378.600 kr.

94.650 kr.

473.250 kr.

Fakturaen vedrører ”Projekt: [projekt1] ifl. slutopgorelse”. Fakturabeløbet er ikke yderligere specificeret udover beløbets størrelse. Fakturaen er suppleret med en specifikation, som viser hvor mange procent af projektet, som er udført, samt den beløbsmæssige status.

Herudover er der fremlagt en entreprisekontrakt indgået den 25. oktober 2019. Arbejdet vedrører samme projekt som fakturaen fra [virksomhed2] AS. Entreprisekontrakten er i vid udstrækning enslydende med kontrakten indgået med [virksomhed2] AS. Selskabet har ikke fremsendt de underliggende arbejdsbeskrivelser, arkitekttegninger eller tidsplan.

Selskabet har fremlagt en mail fra [person3] til [person1] dateret den 11. januar 2020 med overskriften ”Diverse firmaoplysninger fra [virksomhed3] efter aftalen”. Mailen er herudover tom. Yderligere har selskabet fremlagt to billeder af opslag på skat.dk foretaget af [virksomhed3]. Det ene billede viser en oversigt over medarbejdere ansat hos [virksomhed3]. Det fremgår ikke af billedet, hvilken periode ansættelsen vedrører, eller hvor meget de ansatte er aflønnet med. Det andet billede viser et beløb på [virksomhed3]s skattekonto. Det fremgår ikke af billedet, hvad beløbet dækker over, eller hvilken angivelsesperiode opslaget vedrører.

Selskabet har oplyst, at det er [virksomhed3], der har udarbejdet timeregnskab.

Skattestyrelsen har oplyst, at overførslerne til [finans1] er videreoverført til betalingstjenesten [finans2] i Litauen. Herudover er det oplyst, at [virksomhed3] ikke har udbetalt løn i 2019 og har udbetalt ca. 60.000 kr. i løn i 2020.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt forhøjet selskabets lønudgifter med i alt 726.600 kr., svarende til fakturabeløbene ekskl. moms for indkomståret 2019. Skattestyrelsen har med tilsvarende beløb ændret selskabets skattemæssige fradrag for udgifter til underleverandører, hvorefter selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2019 forbliver uændret.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført følgende:

”Afgørelse: Skattestyrelsen har ændret selskabets moms, A-skat og AM-bidrag

...

Resultatet er, at selskabet skal betale 181.650 kr. mere i moms, og at selskabet skal efterbetale A-skat og AM-bidrag med i alt 425.436 kr. Den skattepligtige indkomst forbliver talmæssigt uændret.

...

Ovenstående korrektioner har ingen indvirkning på den skattepligtige indkomst, da det ikke godkendte fradrag modsvares af den fradragsberettigede lønudgift.

...

1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

...

For at selskabet kan opnå skattemæssigt fradrag for udgifter afholdt af selskabet, skal udgifterne være med til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i selskabet i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1 litra a.

Selskabet har ikke fremlagt arbejdssedler eller timeopgørelser, der kan henføres til de konkrete fakturaer, som kan dokumentere eller på anden måde godtgøre, at de omhandlende tjenesteydelser rent faktisk er leveret til selskabet.

Det, at fakturaerne er betalt via bankoverførsler, kan ikke alene udgøre et sikkert bevis for, at der er leveret en ydelse til selskabet.

Dokumentationsgrundlaget i denne sag er ikke fyldestgørende ifølge Skattestyrelsens opfattelse.

Efter Skattestyrelsens opfattelse kan der rejses berettiget tvivl om realiteten af fakturaerne fra disse underleverandører i forhold til, om der er sket levering af de fakturerede ydelser fra de pågældende underleverandører.

Skattestyrelsen har i henhold til punkt 1.1 oplistet konstaterbare faktiske forhold vedrørende de virksomheder, som Skattestyrelsen ikke kan godkende hverken momsmæssigt eller skattemæssigt fradrag for.

...”

Skattestyrelsen har sendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling:

”...

Skattestyrelsens begrundelse

Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, hvor selskabet har ret til yderligere fradrag for lønudgifter på 181.650 kr., som følge af forhøjelse af selskabets A-skat og AM-bidrag i den sammenholdte sag, sagsnr. 23-0052199.

Materielt

Årsagen til fradraget bygger dels på, at Skattestyrelsen har foretaget en længere gennemgang og beskrivelse af selskabets underleverandører, og har dermed konstateret, at der er tale om fiktive fakturaer, hvorved selskabets overførsler er anset for at dække udgifter til løn til uregistreret arbejdskraft.

Skattestyrelsen har derfor anvendt fakturaernes nettobeløb som beregningsgrundlag for at opgøre virksomhedens yderligere indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag.

Efter indeholdelsen, udgør lønudgifterne almindelige driftsomkostninger i indkomståret 2019, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde selskabets indkomst.

Skattestyrelsen er af den opfattelse, at selskabets fradrag for lønudgifter bør ændres i overensstemmelse med Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, så der godkendes et yderligere fradrag for lønudgifter på 127.192 kr., som en almindelig driftsomkostning, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

...”

Selskabets opfattelse

Selskabets repræsentant har fremsat påstand om, at selskabet har fradrag for den ikke fradragsberettigede købsmoms på 181.650 kr. i indkomståret 2019.

Til støtte for påstanden har repræsentanten den 14. juni 2023 anført følgende (uddrag):

”...

Fradrag for moms

Skattestyrelsen har afvist vores anmodning om fradrag for den opkrævet tilbagebetaling af momsen med følgende begrundelse:

”Ovenstående korrektioner har ingen indvirkning på den skattepligtige indkomst, da det ikke godkendte fradrag modsvares af den fradragsberettigede lønudgift.”

[virksomhed1] ApS har betalt den moms som Skattestyrelsen nu har nægtet fradrag for til [virksomhed2] AS og [virksomhed3] ApS, hvorfor der skattemæssigt skal godkendes fradrag for denne udgift jf. SL § 6, stk. 1 litra a.

...”

Selskabets repræsentant er ikke kommet med bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om selskabet har ret til yderligere fradrag for lønudgifter som følge af Landsskatterettens afgørelse af klagesagen med sagsnummer 23-0052199, hvor selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag blev forhøjet.

Retsgrundlaget

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettiget i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, herunder skal udgiftsafholdelsen ligge inden for de naturlige rammer af virksomheden.

Bevisbyrden for, at der foreligger fradragsberettigede udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, påhviler – i overensstemmelse med, hvad der generelt gælder for skattemæssige fradrag – som udgangspunkt skatteyderen, jf. Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort som SKM2004.162.HR.

Den, der anser sig berettiget til fradrag for udgifter efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, må således i fornødent omfang kunne dokumentere eller i hvert fald sandsynliggøre, at betingelserne for fradrag er opfyldt.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten har i afgørelsen af klagesagen med sagsnummer 23-0052199 ændret Skattestyrelsens afgørelse af 6. juni 2023 vedrørende selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag. I afgørelsen har retten anset fakturabeløbene inkl. moms for at være udgifter til løn til uregistreret arbejdskraft. Som konsekvens heraf har Landsskatteretten opgjort lønudgifter i selskabet til i alt 908.250 kr. i indkomståret 2019.

Efter indeholdelsen af A-skat og AM-bidrag udgør disse lønudgifter almindelige driftsomkostninger i indkomståret 2019, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde selskabets indkomst. Udgiften til løn, for hvilken der er indeholdt A-skat og AM-bidrag, er en fradragsberettiget udgift efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Som konsekvens af forhøjelsen af selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag ændrer Landsskatteretten herefter Skattestyrelsens afgørelse og godkender et yderligere fradrag for lønudgifter på i alt 181.650 kr. i indkomståret 2019.