Kendelse af 07-10-2024 - indlagt i TaxCons database den 16-11-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2020 | |||
Skattepligtige indkomst | 590.000 kr. | 23.219kr. | Forhøjes med 772 kr. |
Selskabet blev stiftet i 2014 af [virksomhed1] ApS, og har branchekoden 474200 Detailhandel med telekommunikationsudstyr. Selskabets direktør har siden stiftelsen været [person1], som også er selskabets reelle ejer og den tegningsberettigede. Selskabet er sambeskattet med [virksomhed1] ApS, der er administrationsselskab.
Skattestyrelsen har ved brev af 22. november 2021 anmodet om selskabets regnskabsmateriale med henblik på at kontrollere den oplyste indkomst for indkomståret 2020 og moms for perioden 1. juli 2019 til 30. juni 2020. Selskabet har selvangivet et resultat på 18.111 kr.
Selskabet fremsendte regnskabsbilag m.v. til Skattestyrelsen med [virksomhed2]. Den 7. december 2021 sendte selskabets daværende revisor [person2] fra [virksomhed3] ApS saldobalancer, kontospecifikationer, momsindberetninger og årsrapporter.
Skattestyrelsen har fundet en række uoverensstemmelser i det fremsendte regnskabsmateriale, som har medført, at Skattestyrelsen tilsidesatte selskabets regnskab og fastsatte indkomsten skønsmæssigt.
Skattestyrelsen har bl.a. konstateret følgende i forbindelse med deres kontrol:
• | Selskabets bilag indeholder ikke bilagsnumre, hvorved kontrolsporet ikke kan identificeres. |
• | Der foretages ikke bogføring af de hævninger, der sker i kassen i forbindelse med indsætningen af kassebeholdningen i banken. |
• | Der mangler dokumentation på selskabets ompostering af i alt 725.871,55 kr. inkl. moms fra momspligtig til momsfri omsætning. |
Af kontospecifikationen fremsendt af selskabets tidligere revisor ses ompostering af omsætningen fra momspligtige til momsfrie salg som følgende:
Konto 1001 Dagens salg
Dato | Posteringstekst | Beløb | Ovf. Moms |
30.11.19 | Momsfri salg | 416.873,60 kr. | 104.218,40 kr. |
30.06.20 | Momsfri salg | 163.823,64 kr. | 40.955,91 kr. |
I alt | 580.697,24 kr. | 145.174,31 kr. |
”Ovf. Moms” er modposteret på konto 1852 udgående afgift. Skattestyrelsen har ikke i bilagene fundet dokumentation for, hvorfor der er sket ompostering fra momspligtig til momsfrit salg.
Skattestyrelsen har modtaget 340 bilag med angivelse af dagens salg for i alt 1.809.346 kr. inkl. moms. Bilagene er sammenhængende med udtræk fra betalingskortautomatens fortløbende nummererede bilag i form af et såkaldt ”batchnummer”, og Skattestyrelsen har heraf udledt, at der er tale om salg, der er slået ind i kassen.
Fra den 16. april 2020 fremgår der køb med MobilePay på kasseoptællingsbilagene. Skattestyrelsen har for perioden 16. april 2020 til 30. juni 2020 opgjort, at MobilePay betalingerne udgør 2,71 % af det samlede kort og kontantsalg. Skattestyrelsen har forhøjet selskabets omsætning med 2,71 % af den samlede kort og kontantomsætning for perioden 1. juli 2019 til 16. april 2020, svarende til en forhøjelse på 39.224,92 kr. hidrørende fra omsætning fra MobilePay, idet Skattestyrelsen har skønnet, at betalinger med MobilePay har fulgt samme mønster både før og efter den 16. april 2020.
Skattestyrelsen har på kasseomsætningsbilagene fundet, at selskabet har slettet 193 kasseindslag for i alt 255.249,47 kr. inkl. moms i perioden 16. april 2020 til 30. juni 2020, svarende til 30,68 % af periodens registrerede omsætning, som Skattestyrelsen har skønnet som værende kontantomsætning, der først er slået ind i kassen og derefter slettet igen. Skattestyrelsen har skønnet, at selskabet har fulgt samme mønster både før og efter den 16. april 2020, og har derfor forhøjet omsætningen med 30 %, svarende til 434.224,22 kr. for perioden før den 16. april 2020.
Skattestyrelsen har fundet at der er sket registrering af 20 kasseindslag for i alt 20.126 kr. i perioden 16. april 2020 til 30. juni 2020 til konto eller indbetalt til konto. Skattestyrelsen har via-kassestrimlerne alene fundet en registreret omsætning på 1.052 kr., og har medregnet differencen på 19.074 kr. til omsætningen.
Bilagene fremsendt fra selskabet til Skattestyrelsen er kopi af bankkontoudtog, samt bilag knyttet til indtægterne i selskabet i form af kasseafstemningsbilag, kopi af fakturaer udstedt af selskabet og afregningsbilag for salg via selskabets hjemmeside via [virksomhed4].
På udgiftssiden er der tale om bilag knyttet til den almindelig drift, så som køb af annoncering fra f.eks. fra [virksomhed5] og [virksomhed6], fragt fra [virksomhed2], gebyr til [virksomhed4], betaling af mobiltelefonabonnementer, småreparationer, betaling af [...] parkering, køb i almindelige dagligvarebutikker samt betalingsserviceoversigter, som i udgangspunktet viser udgifter til husleje og el. Der er ligeledes fremlagt kopi af lønsedler fra selskabet.
Bilagene knyttet til selskabets salgsaktiviteter er køb af mobiltelefoner og tilbehør. Der er hovedsageligt tale om danske sælgere, f.eks. [virksomhed7] A/S, [virksomhed8] ApS og [virksomhed9]. De danske sælgere af mobiltelefoner har på deres fakturaer, i forskellige versioner påført, at moms afholdes af køberen. Tilbehør til mobiltelefoner er hovedsageligt købt hos [virksomhed10] ApS. Der er fakturaer for køb af taletidskort, hovedsageligt fra [virksomhed11].
Selskabet har fremlagt bilag for køb foretaget i andre EU-lande fra Polen og Holland, og for køb udenfor EU fra Kina.
Skattestyrelsen har fundet, at selskabet har købt mobiltelefoner og elektronik omfattet af reglerne om omvendt betalingspligt i momslovens § 46, stk. 1, nr. 8, uden at angive moms heraf som udgående og indgående og moms.
Skattestyrelsen har iblandt bilagene fundet 17 nummererede fakturaer eller kreditnotater med salg til erhvervsdrivende af telefoner og elektronik. for i alt 104.859,80 kr. ekskl. moms. Der er på 6 fakturaer indeholdt moms af det fulde beløb og 11 fakturaer er udstedt uden moms. Der fremgår ikke af fakturaerne, at der er tale om salg med indenlandsk omvendt betalingspligt eller brugte varer.
Skattestyrelsen har konstateret, at der mangler bilag fra nogle af salgene fra selskabets netbutik ([virksomhed4]). Skattestyrelsen har modtaget 4 bilag for salg via [virksomhed4], som beløber sig til 1.672 kr. inkl. moms. Det første bilagsnummer er 1199 og det sidste er 1207. I denne bilagsrække manglede 5 bilagsnumre, svarende til 55,56 % af bilagene. Skattestyrelsen har på den baggrund skønnet, at der mangler omsætning på 2.090 kr. Der er alene fremsendt [virksomhed4] fakturaer for perioden 1. juli 2019 til 31. december 2019. Skattestyrelsen har heraf udledt, at webbutikken er lukket ned pr. 31. december 2019.
Skattestyrelsen har i henhold til indberetninger fra Kompensationsordninger registreret, at selskabet har fået udbetalt følgende hjælpepakker:
Corona Løn Kompensation | 49.962 kr. |
Corona Selvstændig Kompensation | 115.000 kr. |
Corona Fast Udgift Kompensation | 57.166 kr. |
I alt | 222.128 kr. |
Selskabet har bogført følgende beløb vedrørende hjælpepakker på konto 1004 ”Erhvervsstyrelsen”
Dato | Posteringstekst | Beløb |
23.04.2020 | Hjelpepakke | 49.961,73 kr. |
06.05.2020 | Hjelpepakke | 69.000 kr. |
09.06.2020 | Hjelpe pakke | 23.000 kr. |
12.06.2020 | Hjelpepakke | 57.166,04 kr. |
I alt | 199.127,77 kr. |
Af selskabets saldobalance fremgår en omsætning på 1.986.661 kr. ekskl. moms og ifølge årsregnskabet ses der en omsætning på 1.787.533 kr., ekskl. moms.
Skattestyrelsen har ændret selskabets skattepligtige indkomst og forhøjet den med 566.781 kr. Skattestyrelsen har, baseret på det indsendte materiale, skønnet selskabets omsætning til 2.246.536 kr. ekskl. moms ud fra følgende:
3 kvt.2019 | 4 kvt.2019 | 1 kvt.2020 | 2 kvt.2020 | Total | |
Salg jf. kassereg | 1.297.173,76 | 1.259.944,84 | 2.557.118,60 | ||
Momsfrit salg af telefonkort jf. køb | 57.010,00 | 33.347,28 | 90.357,28 | ||
Moms af salget | 0,00 | -248.032,75 | 0,00 | -245.319,51 | -493.352,26 |
Netto forretningssalg | 0,00 | 1.049.141,01 | 0,00 | 1.014.625,33 | 2.063.766,34 |
Provision telefonkort Brutto | 2.510,82 | 1.993,84 | 1.743,87 | 645,27 | 6.893,80 |
Moms af provisioner | -502,16 | -398,77 | -348,77 | -129,05 | -1.378,75 |
Netto provision | 2.008,66 | 1.595,07 | 1.395,10 | 516,22 | 5.515,05 |
Salg [virksomhed4] | 673,00 | 999,00 | 1.672,00 | ||
Skøn for manglende bilagsnr. | 2.090,00 | 0,00 | 2.090,00 | ||
Bruttosalg | 2.763,00 | 999,00 | 3.762,00 | ||
Moms af salget | -552,60 | -199,80 | -752,40 | ||
Netto salg | 2.210,40 | 799,20 | 0,00 | 0,00 | 3.009,60 |
Salg jf. faktura | 27.252,00 | 42.877,50 | 10.381,25 | 24.349,00 | 104.859,75 |
Moms af salget | -5.450,40 | -8.575,50 | -2.076,25 | -4.869,80 | -20.971,95 |
Netto salg | 21.801,60 | 34.302,00 | 8.305,00 | 19.479,20 | 83.887,80 |
Netto omsætning | 26.020,66 | 1.085.837,28 | 9.700,10 | 1.034.620,75 | 2.156.178,79 |
Momsfri | 0,00 | 57.010,00 | 0,00 | 33.347,28 | 90.357,28 |
Skattestyrelsen har fundet bilag på 38 køb af elektronik fra privatpersoner, hvoraf Skattestyrelsen ikke mener, at alle bilag kan danne grundlag for fradrag, fordi bilagene ifølge Skattestyrelsen er fejlbehæftede, herunder, at der på en række bilag mangler datering og/eller oplysninger om, hvad der købes. Skattestyrelsen har godkendt fradrag for 17 bilag, beløbende sig til 19.999 kr., som ikke er pålagt moms.
Skattestyrelsen har godkendt fradrag for bilag vedrørende køb af momsfrie telefonkort for i alt 90.357,28 kr.
Skattestyrelsen har på baggrund af de fremsendte bilag, skønsmæssigt ansat fradragsberettigede udgifter til følgende ekskl. moms:
Momspligtige køb | 586.123,71 kr. |
Momsfrit køb | 212.629,49 kr. |
Momsfri telefonkort | 90.357, 94 kr. |
IT med omvendt betalingspligt | 349.576,72 kr. |
Varer EU omvendt betalingspligt | 95.609,59 kr. |
Ydelser EU omvendt betalingspligt | 1.455,04 kr. |
Import – importmoms | 333,75 kr. |
I alt | 1.336.085,58 kr. |
Selskabet har indberettet 434.992,92 kr. i løn til eIndkomst, men har bogført 435.092,92 kr. Atp er bogført med 10.276,10 kr., hvilket Skattestyrelsen har skønnet berettiget. Skattestyrelsen har taget udgangspunkt i indberetningerne til eIndkomst, og har skønnet de fradragsberettigede lønudgifter til 445.269,02 kr.
Skattestyrelsen har godkendt lagerregulering på 71.700 kr., jf. selskabets saldobalance, ligesom Skattestyrelsen har godkendt renteudgifter til bank på 1.068,42 kr., jf. saldobalance.
Skattestyrelsen har skønnet skattepligtig indkomst på 590.000 kr. på baggrund af følgende:
Omsætning | 2.246.536,06 kr. |
Driftsudgifter | -1.336.085,58 kr. |
Køb fra private | -19.999,00 kr. |
Coronapakker | 222.128,00 kr. |
Lagerregulering | -71.700,00 kr. |
Løn | -445.269,02 kr. |
Renter bank | -1.068,42 kr. |
Skøn | 594.542,04 kr. |
Forhøjelse af indkomsten er fremkommet således:
Skønnet overskud afrundes til | 590.000 kr. |
Selvangivet overskud | 23.219 kr. |
Forhøjelse af indkomsten | 566.781 kr. |
Elafgift
Skattestyrelsen har nægtet godtgørelse af elafgift på baggrund af, at Skattestyrelsen ikke har modtaget bilag, som kan danne grundlag for godtgørelse.
Skatteankestyrelsen har, i forbindelse med gennemgang af bilag fremsendt fra Skattestyrelsen, fundet, at de fleste elafregninger fremgår via betalingsserviceoversigterne, men at der ikke foreligger konkrete fakturaer til de enkelte betalinger.
Skatteankestyrelsen har fundet én faktura relateret til betaling af el og elafgift fra [virksomhed12] A/S, udstedt til [virksomhed13] ApS, på i alt 1.514,28 kr. ekskl. moms (1.892,85 kr. inkl. moms) for perioden 1. januar 2020 til 31. januar 2020. Elafgift er udspecificeret til at udgøre 775,44 kr. ekskl. moms. Af bankkontoudtog ses beløbet på 1.892,85 kr. at være betalt fra selskabets bankkonto den 2. marts 2020.
Der er den 3. februar 2020 posteret 1.514,28 kr. vedrørende el på konto 1302 – El i saldobalancen.
Skatteankestyrelsen har bedt Skattestyrelsen om en supplerende udtalelse i forhold til fakturaen fra [virksomhed12] A/S. Skattestyrelsen har den 13. maj 2024 oplyst følgende:
” Jeg kan se, at bilaget i den opgørelse der er lagt til grund for skønnet ... er ført med 1.514,28 kr. og indgående moms 378,57 kr. i alt 1.892,85 kr.
Jeg er helt enig i, at det er overset, at selskabet i henhold til dette konkrete bilag ville have været berettiget til godtgørelse for elafgift med:
Samlet afgift jf. bilag | 775,44 kr. |
-minimumsafgift | 3,48 kr. |
I alt | 771,96 kr. |
Vi må derfor indstille, at Landsskatteretten, vedrørende dette bilag ændre afgørelsen på følgende to punkter:
• Godkender godtgørelse af elafgift for 1. halvår 2020 med 772 kr.
Og korresponderende
• Forhøjer den skønsmæssige ansættelse med yderligere 772 kr.
Idet elafgiften er medregnet ved opgørelse af det skattemæssige resultat.”
Selskabet påstår i forbindelse med nærværende klagesag, at Skattestyrelsens skøn ikke er korrekt, idet selskabet ikke har fremlagt samtlige købsbilag. Selskabet har ikke fremsendt yderligere købsbilag under sagsbehandlingen i Skatteankestyrelsen.
Skattestyrelsen har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst med 566.781 kr. baseret på en skønsmæssig opgørelse af den skattepligtige indkomst.
Skattestyrelsen har anført følgende begrundelse:
”...
1. Skønsmæssig ansættelse af indkomst og momstilsvar
...
1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 1 at Skattestyrelsen udøver forvaltningen af lovgivning om skatter og lovgivning om vurdering af landets faste ejendomme.
Det fremgår af den juridiske vejlednings afsnit A.C.2.1.4.4.1, at Skatteforvaltningen kan foretage en skatteansættelse skønsmæssigt, hvis den skattepligtige er omfattet af reglen i skattekontrollovens § 5 om skattepligtige, der modtager et oplysningsskema ikke ved oplysningsfristens udløb har givet forvaltningen oplysninger som nævnt i skattekontrollovens § 2, som kan danne grundlag for ansættelsen.
Tilsvarende fremgår det af den juridiske vejlednings afsnit A.B.5.2, at hvis virksomhedens regnskaber ikke er egnede som grundlag for en opgørelse af den afgift eller A-skat m.v., som virksomheden skal angive, kan Skatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse af tilsvaret jf. opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Det er en forudsætning for gennemførelse af en skønsmæssig ansættelse, at virksomhedens regnskabsgrundlag kan tilsidesættes.
Bogføringslovens gælder for erhvervsdrivende virksomheder etableret her i landet af enhver art uanset ejer- eller hæftelsesforhold samt erhvervsaktiviteter, der udøves her i landet af virksomheder, som er hjemmehørende i udlandet jf. bogføringslovens § 1.
Bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik. Desuden skal bogføringen tilrettelægges og udføres således, at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug jf. bogføringslovens § 6.
Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herunder skal transaktionerne registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne.
Registreringerne skal så vidt muligt foretages i den rækkefølge, som transaktionerne er foretaget i. Registreringerne skal henvise til de tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme den enkelte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen jf. bogføringslovens § 7.
Alle registreringer skal kunne følges til det i bogføringslovens § 4, stk. 1, omhandlede regnskab, opgørelse eller opstilling. Tallene heri skal kunne opløses i de registreringer, hvoraf de er sammensat jf. bogføringslovens § 8.
Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag jf. bogføringslovens § 9.
Den bogføringspligtige skal opbevare regnskabsmaterialet på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, materialet vedrører jf. bogføringslovens § 10.
Skattestyrelsen har gennemgået selskabets årsrapport, indberettede skattepligtige indkomst, kontospecifikationer, indsendte regnskabsbilag og kontoudskrifter fra banken, hvilket bl.a. giver anledning til følgende bemærkninger:
• | Det kan i henhold til selskabets tildeling af bilagsnumre, konstateres at bogføringens registreringer i overensstemmelse med bogføringslovens § 7, stk. 2 henviser til de konkrete bilagsnumre. |
Ingen af de indsendte bilag indeholder imidlertid oplysninger om deres bilagsnummer, hvorved disse ikke indeholder de fornødne oplysninger til at identificere kontrolsporet, hvorved bogføringslovens § 9, stk. 2 ikke er opfyldt.
• | Der foretages ikke bogføring af de faktuelle hævninger der sker i kassen i forbindelse med indsætningen af kassebeholdningen i banken. |
• | Der bogføres i flere tilfælde overførsler fra-kassen til bankkonto, som ikke underbygges af tilsvarende indsætninger på banken jf. bankens kontoudtog. |
• | Der foretages i flere tilfælde betalinger via selskabets bankkonto, som i strid med fakta bogføres som kontantbetalinger fra-kassebeholdningen. |
• | Selskabet har på flere opgørelser registreret større kassedifferencer, uden at der sker nogen bogføring heraf. |
Det er ved gennemgang af selskabets bogføringsmateriale endvidere konstateret:
• | At der ikke forefindes noget bilagsmateriale, der underbygger selskabets ompostering af 725.871,55 kr. ekskl. moms fra momspligtig omsætning til momsfri omsætning. |
Det skal hertil, anføres at forretningen ikke i overvejende grad ses at henvende sig til erhvervsdrivende kunder ligesom de få fakturaer, der forefindes i materialet til erhvervskunder alle angiver at være salg med moms.
Salgene ses således ikke at kunne været omfattet af reglerne om omvendt betalingspligt for elektronik jf. momslovens § 46, stk. 1, nr., 8 og stk. 2.
• | At selskabets bogføring indeholder 17 nummererede faktura eller kreditnotaer til erhvervsdrivende for salg af telefoner og elektronik, hvoraf 6 indeholder moms af de fulde beløb, mens de resterende 11 er faktureret uden moms. |
Selskabet har ikke på fakturaen angivet, at der skulle være tale om salg af elektronik med indenlands omvendt betalingspligt eller at der skulle være tale om brugte varer.
• | At selskabet i forbindelse med køb af mobiltelefoner og elektronik omfattet af reglerne om omvendt betalingspligt, har undladt at angive momsen heraf som henholdsvis udgående og indgående afgift. |
• | At bilagsmapperne indeholder 4 særskilt nummererede bilag fra selskabets salg fra netbutik, hvor bilagene er nummereret i intervallet fra 1199 til 1207. |
Der mangler således 5 bilagsnumre eller 55,56 % af bilagsmassen, hvilket indikerer at der mangler bogføring af skattepligtige indtægter jf. statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a af disse bilag.
• | At bilagsmapperne indeholder 38 unummererede bilag i forbindelse med køb af elektronik fra privat personer. |
Der er for en stor del af disse konstaterede fejl, der medfører at der ikke kan godkendes skattemæssigt fradrag herfor jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, herunder:
• | Bilag der ikke er dateret |
• | Bilag der ikke er underskrevet af sælger |
• | Bilag der mangler oplysning/identifikation af sælger |
• | Bilag der mangler oplysning om, hvad der er købt |
• | At bilagsmapperne indeholder flere købs- og salgsbilag der anfører at varerne er bestilt af/solgt af [person3], trods at [person3] jf. selskabets oplysninger til eIndkomst fratrådte den 31. oktober 2016. |
Når leverandører angiver at varerne er bestilt af [person3], eller selskabet må dette antages at være korrekt, hvorfor han fortsat må anses, at være ansat i selskabet. Når der ikke bogføres løn til ham, må denne henset til regnskabets kvalitet i øvrigt, anses at være betalt af en ikke registreret kontantomsætning.
• At ingen af bilagene indeholder noget grundlag for opgørelse af elafgift, der kan tilbagebetales jf. elafgiftslovens § 11.
• At selskabet fra 16. april 2020 anvender et nyt kasseregistreringssystem, der bl.a. viser
• at MobilePay betalinger efter den 16. april 2020 udgjorde 2,71 % af det samlede kort og kontant salg.
• at selskabet i perioden 16/4 - 30/6 2020, har slettet 193 kasseindslag på i alt 255.249,47 kr., svarende til 30,68 % af periodens registrerede omsætning.
• at selskabet via-kasseapparatet registrer kontosalg og indbetalinger på konto, som ikke indtægtsføres, trods der ikke i bogføringen findes debitorer.
og at denne typer korrektioner af omsætningen på det foreliggende grundlag også må antages at have fundet sted før anskaffelse af nyt kasseregistreringssystem.
Det er som følge af ovenstående, Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke foreligge en bogføring som er egnet til fastsættelse af den skattepligtige indkomst eller de halvårlige momstilsvar, hvorfor disse ansættes skønsmæssigt jf. skattekontrollovens § 74 og opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Ved skønnene har vi taget udgangspunkt i:
• Selskabets årsregnskab
• Selskabets indsendte bogføring
• Selskabets momsangivelse
• Selskabets indberetninger til eIndkomst
• De af rådgiver, indsendte skattemæssige specifikationer.
• Oplysninger fra selskabets skattekonto.
Selskabets:
Skattepligtige resultat er herefter skønsmæssigt ansat til | 590.000 kr. |
Udgående moms ansættes i henhold til bilagsmaterialet skønsmæssigt til | 603.849 kr. |
Moms af EU-varekøb inkl. import ansættes i henhold til bilagsmaterialet til | 23.986 kr. |
Rubrik A - EU-varekøb ansættes i henhold til bilagsmaterialet til | 95.610 kr. |
Moms af EU- ydelseskøb ansættes i henhold til bilagsmaterialet til | 364 kr. |
Rubrik A - EU-ydelseskøb ansættes i henhold til bilagsmaterialet til | 1.455 kr. |
Indgående afgift ansættes i henhold til bilagsmaterialet til | 244.408 kr. |
Godtgørelsesberettigede elafgift ansættes som følge af manglende bogføringsgrundlag til | 0 kr. |
...”
Skattestyrelsen har den 10. juli 2024 fremsendt bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling. Skattestyrelsen har tiltrådt indstillingen fra Skatteankestyrelsen.
Skattestyrelsen har udtalt:
” Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der i overvejende grad indstiller stadfæstelse af den påklagede afgørelse, dog med en indrømmelse af godtgørelse af elafgift på 772 kr. for 1. halvår 2020, og en forhøjelse af tilsvarende beløb som skattepligtig indkomst.
Skønsmæssig forhøjelse af momstilsvar
Der er ved gennemgang af materialet konstateret, at klagers bogføring ikke er egnet som grundlag til fastsættelse af den skattepligtige indkomst eller de halvårlige momstilsvar for de påklagede perioder. Eksempelvis er der konstateret uregelmæssigheder i bogføringen, og det er ikke muligt at afstemme bogføringen til hverken underliggende bilag eller klagers bank. Der er ligeledes konstateret huller i faktura-rækken. Der har således ikke været ført et regnskab, som var egnet til at danne grundlag for opgørelse og kontrol af momstilsvaret, hvorfor regnskabsmaterialet ikke opfylder kravene i momsloven §§ 55 – 57 og bogføringsloven §§ 7, 8 og 9. Skattestyrelsen har herved været berettiget til at ansætte klagers skatte- og momsansættelse skønsmæssigt jf. skattekontrollovens § 74, jf. §§ 6, stk. 3 og 53, stk. 3. og opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Klager har gjort gældende, at Skattestyrelsens afgørelse er ikke retvisende. Til støtte herfor er der henvist til, at klager ikke har indsendt dokumentation for fradragsberettiget udgifter og ikke indsendt tilstrækkelig dokumentation for faktiske indkomst. Klager mener som følge heraf, at Skattestyrelsens skøn ikke er baseret på et retvisende grundlag.
Skattestyrelsen har til brug for den skønsmæssige ansættelse taget udgangspunkt i klagers egne oplysninger. Herunder klagers årsregnskab, indsendte bogføring, momsangivelse, indberetninger til eIndkomst, oplysninger fra klagers skattekonto. Skattestyrelsen har ved ansættelsen af klagers momstilsvar eksempelvis taget udgangspunkt i klagers kasseregistreringer, provisioner for taletidskort, [virksomhed4]-salg, fakturaer, bogførte salg, EU-vare- og ydelseskøb samt importmoms.
Skattestyrelsen finder herefter ikke at klager ved sine anbringender har dokumenteret, at Skattestyrelsens skøn er fastsat på et urigtigt grundlag, hvorfor skønnet fastholdes. Der henses til, at der er tages udgangspunkt i klagers egne oplysninger, og fremlagte regnskabsmateriale. Videre bemærkes, at det påhviler klager som moms-pligtig at overholde momslovens regelsæt, herunder at udarbejde regnskab efter momslovens §§ 55 – 57, samt bogføringslovens regelsæt.
Ompostering af momspligtigt til ikke-momspligtig omsætning.
Skattestyrelsen har ved gennemgang af klagers regnskabsmateriale konstateret, at klager uden dokumentation har omposteret 725.871,55 kr. ekskl. moms fra moms-pligtig til momsfri omsætning i henhold til reglerne om omvendt betalingspligt for mobiltelefoner.
Idet der ikke forefindes noget bilagsmateriale, der underbygger klagers ompostering fra momspligtig omsætning til momsfri omsætning, findes salgene ikke at kunne være omfattet af reglerne om omvendt betalingspligt for elektronik jf. momslovens § 46, stk. 1, nr., 8 og stk. 2. Hertil bemærkes, at klager ikke i overvejende grad ses at henvende sig til erhvervsdrivende kunder ligesom de få fakturaer, der forefindes i materialet til erhvervskunder alle angiver at være salg med moms.
Elafgift
Godtgørelse for afgift forudsætter dokumentation i form af faktura eller særskilt opgørelse, jf. § 11, stk. 15.
I den påklagede afgørelse har Skattestyrelsen nægtet godtgørelse af elafgift for den påklagede periode, med henvisning til, at klagers regnskabsmateriale ikke kan danne grundlag for opgørelse af elafgift.
Skattestyrelen har dog ved supplerende udtalelse af den 31. maj 2024 godkendt godtgørelse af elafgift for 1. halvår 2020 med 772 kr., på baggrund af et konkret bilag. Skattestyrelsen finder dog, at den skattepligtige indkomst samtidig forhøjes med tilsvarende beløb, idet afgiftsbeløbet er indeholdt i de driftsudgifter, som Skattestyrelsen har godkendt fradrag for.
...”
Selskabet har nedlagt påstand om, at selskabets skattepligtige indkomst skal nedsættes med 566.781 kr., idet Skattestyrelsens forhøjelse af selskabets indkomst ikke er baseret på et retvisende grundlag.
Selskabet har til støtte herfor anført:
”...
Skattestyrelsen har forhøjet Selskabets momsansættelse med ... kr. 300.218 for perioden 1. juli 2019 – 30. juni 2020. Selskabets skattepligtige indkomst er ... forhøjet med kr. 566.781 for indkomståret 2020.
...
1. Sagens problemstilling
Sagen vedrører overordnet spørgsmålet om, hvorvidt Selskabets moms for perioderne ... og 1. juli 2019 - 30. juni 2020 skal forhøjes skønsmæssigt som antaget af Skattestyrelsen. Selskabet har ikke indsendt dokumentation for selskabets fradragsberettiget udgifter, hvilket betyder, at Skattestyrelsens afgørelse er ikke retvisende. Derudover er Selskabets skattepligtige ... forhøjet med kr. 566.781 for indkomståret 2020 baseret på Skattestyrelsens skøn. Selskabet har ikke indsendt tilstrækkelig dokumentation for deres faktiske indkomst, hvorfor Skattestyrelsens skøn ikke er baseret på et retvisende grundlag. Denne dokumentation er Selskabet ved at indhente fra Selskabets revisor. Dokumentationen vil blive fremlagt for Skatteankestyrelsen.
2. Faktum
Der henvises i første omgang til sagsfremstilling i Skattestyrelsens afgørelse, jf. bilag 1.
Faktum vil blive suppleret i det næste indlæg i sagen – herunder vil der blive fremlagt dokumentation for Selskabets fradragsberettigede udgifter.
...”
Selskabet har ikke sendt bemærkninger til Skatteankestyrelsens foreløbige vurdering af sagen.
Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt Skattestyrelsen har været berettiget til at tilsidesætte selskabets regnskabsgrundlag og forhøje selskabets indkomst skønsmæssigt, samt om selskabet er berettiget til yderligere fradrag.
Retsgrundlag:
Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.
Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af gældende skattekontrollovs § 2, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 1535 af 19. december 2017).
Erhvervsdrivende skal ifølge gældende skattekontrollovs § 6, stk. 2, nr. 1 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr.1296 af 14. november 2018) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).
Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af gældende skattekontrollovs § 53, stk. 1. Regnskabet skal bl.a. være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.
Efterkommes anmodningen om regnskabsmateriale ikke, eller hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår af gældende skattekontrollovs § 74, jf. §§ 53, stk. 3 og 6, stk. 3.
Kravene til den løbende bogføring og registrering fremgår af bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).
Af dagældende bogføringslovs §§ 7, stk. 1-3, 8 og 9, stk. 1, fremgår følgende:
”Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens art og omfang. Herudover skal transaktioner registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne. En virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registreres køb og salg, kan i stedet registrere på grund af daglige kasseopgørelser.
Registreringer skal så vidt muligt foretages i den rækkefølge, som transaktionerne er foretaget i. Registreringerne skal henvise til de tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme den enkelte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen.
Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.
...
Alle registreringer skal kunne følges til det i § 4, stk. 1 omhandlende regnskab, opgørelse eller opstilling. Tallene heri skal kunne opløses i de registreringer, hvoraf de er sammensat.
Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”
Udgifter afholdt i årets løb til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver dels, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.
Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Skattestyrelsen har konstatereret flere uregelmæssigheder i selskabets bogføring og har ikke været i stand til at afstemme bogføringen til hverken banken eller de underliggende bilag. Landsskatteretten er derfor enig med Skattestyrelsen i, at regnskabet kan tilsidesættes og den skattepligtige indkomst kan fastsættes skønsmæssigt, jf. skattekontrolloven § 74, jf. §§ 6, stk. 3 og 53, stk. 3.
Skattestyrelsen har til brug for deres skønsmæssige ansættelse af den skattepligtige indkomst taget udgangspunkt i det materiale, som selskabet har fremlagt.
Skattestyrelsen har ved deres ansættelse af omsætningen lagt vægt på de salgsbilag, som angiver ”dagens salg”, hvori Skattestyrelsen har taget højde for salg af momsfrie telekort, salg via fremlagte fakturaer og salg via hjemmeside ([virksomhed4]). Skattestyrelsen har på baggrund af fakturanumrene fremlagt fra salg via [virksomhed4], skønnet en yderligere omsætning fra de fakturanumre, der mangler i bilagsrækken. Skattestyrelsen har ligeledes, på baggrund af registrerede MobilePay betalinger i perioden 17. april 2020 til 30. juni 2020 skønsmæssigt ansat yderligere omsætning hidrørende fra MobilePay for perioden 1. juli 2019 til 16. april 2020, ligesom Skattestyrelsen har skønnet yderligere omsætning på baggrund af slettede kasseindslag, som Skattestyrelsen har skønnet at hidrøre fra kontantomsætning for perioden 1. juli 2019 til 15. april 2020. Den skattepligtige omsætning er ansat ekskl. salgsmoms.
På udgiftssiden har Skattestyrelsen ved skønnet lagt vægt på de fremlagte bilag, som dokumenterer køb af varer. Skattestyrelsen har godkendt køb af mobiltelefoner fra private i det omfang, at der foreligger bilag som dokumenterer, hvad der er købt, samt udgifter til løn, renter, lagerregulering og driftsudgifter; herunder udgifter til el og husleje.
Skattestyrelsen har, for så vidt angår godtgørelse af elafgift, nægtet godtgørelse heraf fordi bogføringsgrundlaget mangler. Der foreligger et bilag fra [virksomhed12] A/S med angivelse af den betalte elafgift for perioden 1. januar 2020 til 31. januar 2020. Skattestyrelsen har indstillet, at selskabet får godtgjort elafgiften for 772 kr. samtidig med, at den skattepligtige indkomst forhøjes med samme beløb, idet afgiftsbeløbet er indeholdt i de driftsudgifter, som Skattestyrelsen har godkendt fradrag for.
Landsskatteretten har ved afgørelse i sagsnr. [sag1] godtgjort elafgift i henhold til bilaget fra [virksomhed12] A/S. Som en direkte konsekvens heraf og i overensstemmelse med Skattestyrelsens indstilling forhøjer Landsskatteretten selskabets skattepligtige indkomst med 772 kr.
Landsskatteretten finder i øvrigt, at det af Skattestyrelsen udøvede skøn kan lægges til grund ved fastsættelsen af den skattepligtige indkomst, idet Skattestyrelsen ved skønnet har taget udgangspunkt i det regnskabsmateriale og lønindberetninger, som selskabet har foretaget.
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, og forhøjer selskabets skattepligtige indkomst med 772 kr.