Kendelse af 24-10-2024 - indlagt i TaxCons database den 29-11-2024

Journalnr. 24-0007436

Toldstyrelsen har pålagt klageren at betale told og moms af guldsmykker købt i Nepal med i alt 15.763 kr.

Landsskatteretten stadfæster Toldstyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger

Klageren, hans ægtefælle og to børn under 17 år ankom fra Nepal til Danmark, hvor de landede i [lufthavnen] den 21. november 2023. Klageren gik gennem grøn kanal og blev udtaget til kontrol.

Ved kontrollen fandt toldmyndigheden følgende guldsmykker i klagerens håndbagage:

- et armbånd
- et sæt øreringe
- fire halssmykker
- en fingerring
- to halssmykker med perler

Klageren havde to kvitteringer på halssmykkerne med perler og en kvittering, der omfattede de øvrige smykker.

Toldmyndigheden vejede smykkerne og konkluderede, at de øvrige smykker var de smykker, der fremgik af kvitteringen.

Toldmyndigheden udleverede fingerringen og de to halssmykker med perler til klageren uden beregning af told og moms.

Toldmyndigheden beregnede værdien af de resterende smykker til 1.062.710 nepalesiske rupees. Toldstyrelsen omregnede beløbet til 56.047 kr. Omregningen skete ved anvendelse af en vejledende valutakurs pr. 31. oktober 2023 på 5,2740.

Toldstyrelsen har beregnet told og moms således:

Position [...00]

Guldsmykker

Told

56.047 kr. x 2,5 %

1.401,18 kr.

Moms

(56.107+1.104) x 25 %

14.362,05 kr.

I alt (afrundet)

15.763,00 kr.

Toldstyrelsen pålagde herudover klageren at betale et depositum på 30.000 kr. for en eventuel bøde.

Betaling af told, moms og depositum var en betingelse for, at klageren kunne få smykkerne udleveret.

Klageren betalte 45.763 kr. og fik smykkerne udleveret.

Toldstyrelsens afgørelse

Toldstyrelsen har pålagt klageren at betale told og moms af guldsmykker købt i Nepal med i alt 15.763 kr.

Toldstyrelsen har begrundet afgørelsen således:

"I henhold til § 23, stk. 2, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 28 af 11. januar 2018 med senere ændringer (toldlov), har du pligt til at angive samtlige medbragte varer i overensstemmelse med de af EU og de i henhold til § 10, stk. 3, fastsatte regler herom.

Efter § 10, stk. 1, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 28 af 11. januar 2018 med senere ændringer (toldlov), opkræver vi told og afgifter af varer, som ikke er i fri omsætning i EU's toldområde og som indføres i det danske toldområde

Efter §§ 119, stk. 1, og 124, i Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 403 af 03. maj 2012 om toldbehandling, kan rejsende, der indrejser i det danske toldområde fra tredjelande told- og afgiftsfrit, medfører tobaksvarer og spiritus i det anførte om- fang.

Efter §§ 120, stk. 1, og 123, i Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 403 af 03. maj 2012 om toldbehandling med senere ændringer, kan rejsende, der indrejser i det danske toldområde fra tredjelande told- og afgiftsfrit, medfører andre varer omhandlede til en værdi, der ikke overstiger 430 euro (ca. 3.200 kr.)

Told opkræves efter § 2, jf. EU's retsakter, i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 28 af 11. januar 2018 med senere ændringer (toldlov)

Moms opkræves efter § 12 i Skatteministeriets lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016 (momslov).

Personens bemærkninger

Vi har ikke modtaget indsigelse mod det opkrævede beløb.

Snarest efter fristen på 3 måneder for at klage til Skatteankestyrelsen eller indbringe afgørelsen for domstolene er udløbet, vil din sag blive sendt til vurdering for strafansvar hos Skattestyrelsens straffesagsenhed, [adresse1], [...], [by1].

Du har også betalt din bøde som depositum på samme kvitteringer som told og afgifter."

Udtalelse fra Toldstyrelsen

Den 22. februar 2024 har Toldstyrelsen udtalt følgende:

"Toldstyrelsen forstår klagers klage som værende over bøde på 30.000 kr. Toldstyrelsen skal hertil oplyse, at der endnu ikke er truffet afgørelse om bøden, men blot indbetalt et depositum for en eventuel bøde. Sagens del vedrørende bøde sendes først til Skattestyrelsens straffesagsenhed efter klagefristen på de 3 måneder til Skatteankestyrelsen over afgørelsen for told og afgifter, er udløbet.

Toldstyrelsen mener derfor, klagen skal afvises"

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at told og moms skal nedsættes til et lavere beløb, og at bøden skal nedsættes til 0 kr., da han alene har handlet uagtsomt.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"Jeg mener ikke, at jeg har handlet forsætligt, således at jeg skal betale 2 gange summen af told og moms. Jeg landede i lufthavnen efter en lang flyvetur fra Nepal, og havde min kone og to børn med mig. Det var stressende og uoverskueligt. Vi tænkte mest på bare at komme hjem og få hvile. Vi forsøgte ikke at skjule vores smykker, hvilket ses ved at vi var iført en del af smykkerne igennem lufthavnen, og smykkerne kunne tydeligt ses. Vi var i øvrigt heller ikke klar over reglerne om at skulle angive sine varer i lufthavnen. På baggrund af dette, finder jeg det urimeligt, at modtage en bøde på det dobbelelte af summen af told og moms. Jeg syntes i stedet at det er uagtsomt."

Den 23. september 2024 har klageren oplyst til Skatteankestyrelsens sagsbehandler, at hans ægtefælle havde ønsket at købe smykkerne, da de var på ferie i Nepal, fordi de er specielle, og det ikke er muligt at finde den type i Danmark. De har ikke rejst meget, og kendte ikke til reglerne. Det er meget at skulle betale næsten 46.000 kr.

Klageren mener, at Toldstyrelsen har anvendt en forkert valutakurs, da han fik en bedre kurs, når han selv vekslede.

Klageren har ikke efterfølgende hørt fra Toldstyrelsen vedrørende bøden.

Klageren håber, Landsskatteretten vil have forståelse for hans situation. Han synes, Toldstyrelsen har været urimeligt hård.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til Toldstyrelsens opkrævning af told- og moms på de guldsmykker, klageren medbragte fra Nepal.

Landsskatteretten skal endvidere tage stilling til, om retten har kompetence til at træffe afgørelse vedrørende Toldstyrelsens pålæg om, at klageren skulle betale depositum for en eventuel bøde.

Retsgrundlaget

EU-toldkodeksen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen (952/2013)) beskriver de regler, der gælder for varer, der føres ind i eller ud af EU's toldområde. Det fremgår af artikel 1, stk. 1, i EU-toldkodeksen.

Der opstår pligt til at betale told, hvis man ikke overholder forpligtelserne i toldlovgivningen, når man importerer ikke-EU-varer i Unionens toldområde. Det fremgår af artikel 79, stk. 1, litra a, i EU-toldkodeksen.

Personer, som rejser mellem lande, der ligger uden for EU's toldområde og det danske toldområde, har pligt til at angive de varer, de medbringer, i overensstemmelse med de regler, der er fastsat af EU og i medfør af toldlovens § 10, stk. 3. Det fremgår af § 23, stk. 1 og 2, i den dagældende toldlov: lovbekendtgørelse nr. 29 af 4. januar 2022.

Toldlovens § 10, stk. 3, giver skatteministeren hjemmel til at fastsætte regler for kontrol og toldbehandling af bl.a. varer, der indføres i EU's toldområde. Ministeren har udnyttet denne hjemmel til udstedelse af toldbehandlingsbekendtgørelsen. Den dagældende bekendtgørelse havde nr. 1080 af 1. juni 2021.

Personer, der har bopæl i det danske toldområde, og som indrejser fra bl.a. et tredjeland, kan afgiftsfrit genindføre det rejseudstyr, som den pågældende medførte ved udrejsen. Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsens § 113, stk. 2.

Herudover kan personer, der indrejser til Danmark med fly fra tredjelande, told- og afgiftsfrit medbringe varer, hvis værdi ikke overstiger 430 euro. Det fremgår af § 116, stk. 1, i toldbehandlingsbekendtgørelsen.

Varer, hvis værdi overstiger det afgiftsfri beløb, skal afgiftsberigtiges i deres helhed. Værdien af den enkelte vare kan ikke opdeles. Overstiger den samlede værdi af den rejsendes varer 430 euro, indrømmes der kun afgiftsfritagelse for den del af varerne, hvis sammenlagte værdi ikke overstiger 430 euro. Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsens § 119, stk. 1 og 2.

Den 21. november 2023 svarede 430 euro til 3.206 kr.

Ved værdien af varer forstås varernes detailpris på indkøbsstedet, inklusive skatter og afgifter, som i indkøbslandet er pålagt varer af den pågældende art, når de omsættes i sædvanlig detailhandel. Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsens § 119, stk. 3.

Personer, der ankommer til det danske toldområde fra et tredjeland, har pligt til straks at foretage angivelse til told- og skatteforvaltningen, hvis de medfører varer, der skal told- og afgiftsberigtiges. Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsens § 122, stk. 2.

Personer, der ankommer til det danske toldområde, skal foretage angivelse ved at passere et kontrolområde, som består af 2 kanaler, hvoraf den ene (rød kanal) er mærket "varer at angive", og den anden (grøn kanal) er mærket "ingen varer at angive", såfremt et sådant kontrolområde er etableret på ankomststedet. Personer, der passerer igennem den grønne kanal, har ved passagen angivet, at de ikke medfører varer, der skal told- og afgiftsberigtiges. Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsens § 122, stk. 3.

Den, der indfører varer, som ikke er i fri omsætning i EU's toldområde, i det danske toldområde, hæfter for de told- og afgiftsbeløb, der hviler på varerne. Det fremgår af toldlovens § 39, stk. 1, nr. 1.

Landsskatteretten har kompetence til at træffe afgørelse i klager over Toldstyrelsens afgørelser. Det følger af § 11 i skatteforvaltningsloven (lovbekendtgørelse 2024-09-20 nr. 1053).

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten skal tage stilling til om Toldstyrelsens opkrævning af told- og moms på de guldsmykker, klageren medbragte fra Nepal, er sket med rette.

Beregningen af told og moms

Klageren ankom med fly fra Nepal til [lufthavnen] den 21. november 2023. Ved ankomsten havde klageren forskellige guldsmykker, der var købt i Nepal, i sin bagage. Klageren havde kvitteringer, der viste, at smykkerne var købt i Nepal. Klageren har således indført varer, som ikke var i fri omsætning, fra et tredjeland til EU's toldområde.

Klageren passerede den grønne kanal i lufthavnen. Klageren angav dermed ikke smykkerne til fortoldning, hvorfor der opstod pligt til at betale told efter EU-toldkodeksens artikel 79, stk. 1, litra a, og toldbehandlingsbekendtgørelsen § 122.

Tolden beregnes af på grundlag af smykkernes detailpris på indkøbsstedet inklusive skatter og afgifter. Det fremgår af toldbehandlingsbekendtgørelsens § 119, stk. 3.

De fremlagte fakturaer må antages at vise den pris, klageren har betalt for smykkerne. Det lægges til grund, at Toldstyrelsen har reduceret værdien med værdien af smykker, der lå under det afgiftsfri beløb for klageren og hans ægtefælle, og opgjort de resterende smykkers værdi til 1.062.710 nepalesiske rupees. Klageren har ikke gjort indsigelser over for denne del af afgørelsen.

Toldstyrelsen har omregnet de 1.062.710 nepalesiske rupees til danske kroner på grundlag af en uofficiel vekselkurs den 31. oktober 2023 på 5,2740.

Der ses ikke at eksistere en officiel vekselkurs fra nepalesiske rupees til danske kroner, og klageren har ikke fremlagt dokumentation for, at kursen ikke var retvisende ved indrejsen den 21. november 2023. Landsskatteretten finder derfor ikke grundlag for at tilsidesætte den kurs Toldstyrelsen har anvendt i sin beregning.

Landsskatteretten finder herefter, at Toldstyrelsen med rette har opkrævet told og moms af de seks guldsmykker, som klageren indførte den 21. november 2023.

Depositum på 30.000 kr. for evt. bøde

Det fremgår af toldstyrelsens rapport af 21. november 2023, at Toldstyrelsen - ud over den beregnede told og moms - pålagde klageren at betale et depositum på 30.000 kr., hvis han ville have smykkerne udleveret. Rapporten fastslår ikke, at klageren skal betale en bøde.

Toldstyrelsens afgørelse af 16. januar 2024 angår kun told og moms.

Toldstyrelsen har således, hverken ved rapporten af 21. november 2023 eller ved afgørelsen af den 16. januar 2024 truffet afgørelse om, at klageren skal betale en bøde.

Landsskatteretten har kun kompetence til at tage stilling til de forhold, der fremgår af den afgørelse, der klages over. Retten kan derfor kun tage stilling til om Toldstyrelsen med rette har pålagt klageren at betale den beregnede told og moms.

Herudover bemærker retten, at bødepålæg er en strafferetlig sanktion, der ikke er omfattet af den administrative klageadgang, men henhører under domstolene. Afgørelsen om, at klageren skulle betale depositum for en eventuel bøde er så nært knyttet til et evt. bødepålæg, at Landsskatteretten ikke har kompetence til at tage stilling til dette spørgsmål.