Kendelse af 05-09-2024 - indlagt i TaxCons database den 07-10-2024
Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af 50.786 kr. i afgift af cigaretter og 318.870 kr. i afgift af nikotinholdige væsker – i alt 369.656 kr. – for varer, der befandt sig på adressen [adresse1], [by1], den 16. maj 2023.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.
[virksomhed1] ApS (herefter selskabet) var på kontroltidspunktet registreret med branchekoden ”521000 Oplagrings- og pakhusvirksomhed” og med adresse på [adresse2], [by2]. Selskabet har i perioden fra 28. september 2022 til 17. december 2022 været registreret med adresse på [adresse1], [by1]. Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister.
Ifølge Skattestyrelsen er selskabet ikke registreret for afgift efter forbrugsafgiftsloven eller tobaksafgiftsloven.
Selskabet har lejet lejemål [...] i ejendommen med adressen [adresse1], parterre, [by1] (herefter adressen), af [virksomhed2] A/S fra den 1. oktober 2022. Lejekontrakten er fra lejers og udlejers side uopsigelig indtil den 1. oktober 2023, og lejeren har ikke ret til hverken hel eller delvis fremleje af det lejede til tredjemand, ligesom lejer hverken helt eller delvist må overlade brugen af det lejede til andre. Den samlede årlige husleje er 78.800 kr. eksklusive moms, hvilket svarer til 6.567 kr. om måneden eksklusive moms.
Skattestyrelsen har været på uanmeldt kontrolbesøg på adressen den 16. maj 2023, idet Skattestyrelsen under et kontrolbesøg på en anden adresse har fundet nøgler til adressen.
Ved kontrolbesøget har Skattestyrelsen fundet 1.292 cigaretter og 27.854 elektroniske cigaretter med forskellige beholderstørrelser. De elektroniske cigaretter indeholder i alt 127.548 ml nikotinholdig væske med 20 mg nikotin pr. ml. Det fremgår af Skattestyrelsens bilag 1 til afgørelsen. Ingen af varerne er forsynet med stempelmærker.
Skattestyrelsen har beslaglagt varerne som sikkerhed for betaling af afgift, sagsomkostninger og eventuel bøde.
Under sagens behandling i Skattestyrelsen har selskabet fremlagt en fremlejekontrakt af 16. januar 2023. Det fremgår af lejekontrakten, at selskabet har fremlejet lejemål [...] på adressen til [person1] fra samme dato. Endvidere fremgår det, at der betales 15.000 kr. pr. måned for fremleje af lejemålet. Det fremgår ikke af kontrakten, hvordan og hvornår lejen skal betales. Selskabet har oplyst, at huslejen afregnes kontant.
Selskabet har trods opfordring ikke fremlagt dokumentation for, at [person1] har betalt husleje.
På baggrund af Skattestyrelsens henvendelse til [person1], har han gjort indsigelse mod at varerne på adressen tilhører ham. [...] Politi har til Skattestyrelsen oplyst, at [person1] har indgivet politianmeldelse om misbrug af hans identitet i forbindelse med fremlejekontrakten. Efterfølgende har [...] Politi besluttet at standse efterforskningen af sagen om bedrageri, idet den indledende efterforskning ikke har resulteret i beviser, som kan identificere en gerningsperson.
Selskabets repræsentant har under sagens behandling i Skattestyrelsen fremlagt en underskrevet erklæring dateret den 25. september 2023. Det fremgår af erklæringen, at [person1] erkender, at han har lejet lejemålet fra den 16. januar 2023, og at varerne, der blev beslaglagt den 16. maj 2023, tilhører ham. Det fremgår ikke af erklæringen, hvilket lejemål erklæringen vedrører.
Den 13. juli 2023 har Skattestyrelsen sendt et forslag til afgørelse til selskabet, og den 31. oktober 2023 har Skattestyrelsen truffet afgørelse i overensstemmelse med forslaget.
Skattestyrelsen har opkrævet 50.786 kr. i afgift af cigaretter og 318.870 kr. i afgift af nikotinholdige væsker – i alt 369.656 kr. – for varer, der befandt sig på adressen den 16. maj 2023.
Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende:
”...
1. Forbrugsafgift
...
1.4 Vores bemærkninger og begrundelse
Skattestyrelsen har indhentet oplysninger om huslejebetalinger hos udlejeren af lageret, [virksomhed2] A/S. Heraf fremgår det, at der fremsendes huslejeopkrævning til mailadressen [...@...com], hvilket er mailadressen til direktøren for [virksomhed1] ApS, [person2].
Samtidig er der fremsendt kopi af lejekontrakt for lageret, indgået mellem [virksomhed2] A/S og [virksomhed1] ApS. Det fremgår her af stk. 18.3 Lejer har ikke ret til hverken hel eller delvis fremleje af det lejede til tredjemand.
[person2] har oplyst, at den nye lejer indbetaler huslejen kontant til ham, men der kan ikke fremlægges dokumentation herfor.
Under henvisning til indsigelse fra advokat [person3] kan der tilføjes følgende:
Der kan ikke fremlægges dokumentation for betaling af husleje fra [person1] til [virksomhed1] ApS.
Der medsendes underskrevet erklæring fra [person1] om, at han er ejer af varerne.
[person1] har været til afhøring hos politiet i nærværende sag.
Ved henvendelse til [...] Politi er det oplyst, at [person1] har foretaget politianmeldelse om misbrug af hans identitetsoplysninger, men han har ikke været til afhøring.
Som følge af ovenstående anses [virksomhed1] ApS for rette lejer af lageret og dermed ejer af de varer, der befandt sig på lageret ved kontrolbesøget den 16. maj 2023..
I har dermed købt afgiftspligtig nikotinholdige væsker fra udlandet, uden at være registreret som oplagshaver, se forbrugsafgiftslovens § 14a, stk. 1.
Når man ikke er autoriseret som oplagshaver, må man efter forbrugsafgiftslovens § 13 f ikke modtage eller opbevare afgiftspligtige varer, der ikke er pakket i forskriftsmæssigt lukket og behørig stemplede pakninger.
Da I ikke har købt stempelmærker og dermed ikke har betalt afgift af de tilsendte varer, har vi opgjort forbrugsafgiften efter et skøn, se forbrugsafgiftslovens § 18a, stk. 1, 2 pkt. og § 13 a, stk. 1.
Afgiften er opgjort på baggrund af de optællinger, som vi har foretaget, og de fremgår af opgørelsen nedenfor:
Nikotinholdige væsker – over 12 mg. nikotin pr. milliliter (bilag 1)
Produkt | Antal stk. | ml i alt | Afgift i kr. |
Engangs e-cigaretter | 27.854 | 127.548 | 318.870 |
Afgiftssatsen er 2,5 kr. pr. ml.
Vi opkræver 318.870 kr. i afgift af nikotinvæsker efter forbrugsafgiftslovens § 18a, stk. 1, 1. pkt.
...
2. Tobaksafgift
...
2.4 Vores bemærkninger og begrundelse
...
Vi har ved vores kontrol konstateret, at der i virksomheden var cigaretter uden stempelmærker, jf. tobaksafgiftslovens § 2, stk. 4.
Efter tobaksafgiftslovens § 31, stk. 9 hæfter den der er i besiddelse af varerne for betaling af afgiften, såfremt afgiften af varerne ikke er betalt.
Afgiftsbeløbet for cigaretter er opgjort således:
Cigaretter
Produkt | Antal pakker | Antal stk | Afgift i kr. |
Rød Prince | 1.292 stk. | 25.840 | 50.786 |
Stykafgiften på cigaretter udgør 193,54 øre kr.pr. styk og 1 pct. af detailsalgsprisen (60 kr.)
...”
Udtalelse fra Skattestyrelsen af 7. februar 2024
I anledning af klagen har Skattestyrelsen den 7. februar 2024 fremsat følgende bemærkninger:
”...
Som det fremgår af sagen, er der først sendt afgørelse om beslaglæggelse til [virksomhed1] ApS, men på grund af fremsendelse af fremlejekontrakt til [person1] trækkes denne afgørelse tilbage.
[person1] nægter ethvert kendskab til sagen og politianmelder misbrug af hans identitet. Denne kendsgerning sammenholdt med, at [virksomhed1] ApS ikke kan fremlægge dokumentation for huslejebetalinger fra [person1] gør imidlertid, at afgørelsen igen rettes mod [virksomhed1] ApS.
Sammen med klagen fremsender advokat [person3] en erklæring, hvor [person1] erkender, at det er hans varer, der er blevet beslaglagt.
Da denne erklæring er udformet på samme måde som den fremlejekontrakt, som [person1] nægter ethvert kendskab til, ændrer denne erklæring ikke på vores afgørelse.
Der fremsendes ligeledes afgørelse fra [...] Politi i den sag, hvor [person1] har anmeldt identitetstyveri.
Af afgørelsen fremgår det, at sagen henlægges da den indledende efterforskning ikke har resulteret i spor eller andre beviser, der kan medføre en sigtelse for strafbare forhold.
Der er således ikke tale om, at anmeldelsen er trukket tilbage som anført af advokat [person3].
Efter vores opfattelse er der således intet der beviser, at der ikke har været tale om et misbrug af [person1]’s identitet.
Under anbringender anfører advokat [person3], at Skattestyrelsen ikke har dokumenteret, at de beslaglagte produkter er afgiftspligtige.
De beslaglagte varer består dels af engangs e-cigaretter (nikotinvæsker), der er afgiftspligtige efter forbrugsafgiftslovens § 13a, og dels af cigaretter, der er afgiftspligtige efter tobaksafgiftslovens § 1.”
Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at afgiften nedsættes til 0 kr.
Til støtte for påstanden har repræsentanten anført følgende:
”...
Jeg kan i det hele henholde mig til mit indlæg af 1. oktober 2023 med bilag, hvor det bestrides, at klager er ejer af de pågældende produkter, idet lokalerne var fremlejet til [person1], som har vedkendt sig ejerskabet af de pågældende produkter.
...
Til støtte for klagen gøres det som nyt anbringende gældende, at Skattestyrelsen ikke har dokumenteret, at de beslaglagte produkter er afgiftspligtige.
Klager har intet kendskab til de pågældende produkter og der er i sagen ikke fremlagt noget bevis for, at produkterne var afgiftspligtige.
Det bestrides fortsat, at klager var været i besiddelse eller ejer af de omhandlede produkter, og at det i forlængelse heraf bestrides, at der er indtrådt afgiftspligt for klager.
Synspunktet støttes af de eksisterende oplysninger, hvoraf det fremgår, at [person1] var fremlejer af lokalerne og han har vedkendt sig ejerskabet af produkterne.
[...] Politi har ved sin afgørelse fra juli måned 2023 (nyt bilag) endvidere ikke fundet anledning til at efterforske en sag, hvor [person1] i samme anledning skulle være bedraget ved, at hans navn blev angivet på en fremlejekontrakt.
På denne baggrund er der således ikke grund til antage, ligesom det ej heller er bevist, at klager har været i besiddelse af eller ejer af de i sagen omhandlede produkter.”
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er dokumenteret, at de afgiftspligtige varer, der befandt sig på adressen den 16. maj 2023, var i selskabets besiddelse, og dermed om selskabet hæfter for tobaksafgift og afgift af nikotinholdige væsker.
Retsgrundlaget
Tobaksafgiftsloven
Når der henvises til tobaksafgiftsloven, er det en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 1447 af 21. juni 2021 om tobaksafgifter med senere ændringer, som var gældende på kontroltidspunktet den 16. maj 2023.
For cigaretter skal der her i landet betales en afgift på 193,54 øre pr. styk og 1 % af detailsalgsprisen. Det fremgår af tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Pakninger med afgiftspligtige cigaretter til forbrug her i landet skal forsynes med stempelmærker i forbindelse med fremstillingen her i landet eller senest ved modtagelsen fra udlandet. Det fremgår af tobaksafgiftslovens § 2, stk. 1, 1. pkt. Virksomheder, der ikke er autoriserede, må ikke modtage eller opbevare afgiftspligtige varer, der ikke er pakket i forskriftsmæssigt lukkede og behørigt stemplede pakninger. Det fremgår af tobaksafgiftslovens § 4, stk. 1.
Der fremgår følgende af tobaksafgiftslovens § 8, stk. 1:
”Der betales afgift her i landet ved varernes overgang til forbrug, hvorved forstås,
1) | når varer forlader afgiftssuspensionsordningen, |
2) | ved modtagelsen, når varer fra andre EU-lande erhverves af virksomheder eller personer, der ikke er berettiget til at forarbejde eller oplægge varerne uden afgiftsberigtigelse, |
3) | når der fremstilles eller forarbejdes varer uden for afgiftssuspensionsordningen, eller |
4) | når varer importeres her i landet fra steder uden for EU, jf. § 12, medmindre de pågældende varer umiddelbart efter importen henføres under afgiftssuspensionsordningen, eller ved uretmæssig indpassage af varer, medmindre toldskylden er bortfaldet i medfør af artikel 124, stk. 1, litra e-g eller k, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 om EU-toldkodeksen.” |
Der fremgår følgende af tobaksafgiftslovens § 9, stk. 1 og 2:
”En autoriseret oplagshaver er en virksomhed eller person, der som led i udøvelsen af sit erhverv har fået autorisation til at fremstille, forarbejde, oplægge, modtage eller afsende varer under afgiftssuspensionsordningen i et afgiftsoplag, jf. § 20, stk. 1.
Stk. 2. Virksomheder, der her i landet fremstiller varer nævnt i § 1 og § 7, eller virksomheder, der modtager sådanne varer fra udlandet, skal autoriseres som oplagshaver hos told- og skatteforvaltningen.”
Der fremgår følgende af tobaksafgiftslovens § 31, stk. 9:
”For afgiftspligtige varer, der ikke er afgiftsberigtiget efter loven, og hvor der ikke er sket autorisation eller registrering eller stillet sikkerhed, hæfter erhververen og den, der er i besiddelse af varerne.”
Der fremgår følgende af tobaksafgiftslovens § 32, stk. 1, 1. og 2. pkt.:
”Såfremt varer overdrages, erhverves eller anvendes på en sådan måde, at der ikke er betalt den afgift, som skulle have været betalt efter loven, afkræves det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav. Kan størrelsen af det skyldige beløb ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse af beløbet. ...”
Forbrugsafgiftsloven
Når der henvises til forbrugsafgiftsloven, er det en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 1445 af 21. juni 2021 om forskellige forbrugsafgifter med senere ændringer, som var gældende på kontroltidspunktet den 16. maj 2023.
Der skal betales en afgift på 2,5 kr. pr. ml af nikotinholdige væsker, hvis indhold af nikotin er højere end 12 mg nikotin pr. ml. Det fremgår af forbrugsafgiftslovens § 13 a, stk. 1, nr. 2.
Der fremgår følgende af forbrugsafgiftslovens § 13 d, stk. 1 og 2:
”Afgiftspligtige varer omfattet af § 13, § 13 a, stk. 1, eller § 13 b, stk. 1, skal være pakket i detailsalgspakninger senest 1 måned efter fremstillingen af varen her i landet eller modtagelsen af varen fra udlandet. Detailsalgspakninger skal påføres et stempelmærke ved pakning af varen heri eller senest ved modtagelsen fra udlandet, hvis de afgiftspligtige varer modtages fra udlandet i detailsalgspakninger.”
”Stk. 2. Betalingen af afgiften skal ske i forbindelse med bestillingen af stempelmærker, medmindre den registrerede oplagshaver har stillet sikkerhed efter § 13 g, stk. 1.”
Der fremgår følgende af forbrugsafgiftslovens § 13 f:
”Virksomheder, der ikke er registreret som oplagshavere, må ikke modtage eller opbevare afgiftspligtige varer, der ikke er pakket i forskriftsmæssigt lukkede og behørigt stemplede pakninger.”
Der fremgår følgende af forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 1, 1. pkt:
”Virksomheder, der fremstiller eller fra udlandet modtager afgiftspligtige varer, skal registreres som oplagshaver hos told- og skatteforvaltningen. ...”
Der fremgår følgende af forbrugsafgiftslovens § 18 a, 1. og 2. pkt.:
”Enhver virksomhed, der overdrager, erhverver, tilegner sig, opbevarer eller anvender varer, hvoraf der ikke er betalt afgift, som skulle være betalt efter § 13, § 13 a, stk. 1, eller § 13 b, stk. 1, afkræves det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav. Kan størrelsen af det skyldige beløb ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse af beløbet. ...”
Retspraksis
Det følger af Retten i [by3] dom af 16. december 2015, offentliggjort som SKM2016.70.BR, at erklæringer, der er udfærdiget til brug for sagen ikke kan tillægges selvstændig bevismæssig betydning, når de ikke er bestyrket ved objektivt konstaterbare forhold.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Skattestyrelsen har ved et kontrolbesøg på adressen den 16. maj 2023 fundet 1.292 cigaretter og 27.854 elektroniske cigaretter. De elektroniske cigaretter indeholder i alt 127.548 ml nikotinholdig væske med 20 mg nikotin pr. ml. Varerne er afgiftspligtige efter tobaksafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, og forbrugsafgiftslovens § 13 a, stk. 1, nr. 2.
Selskabet har lejet lokalerne på adressen. Dette er ubestridt. Der er derfor som udgangspunkt formodning for, at de afgiftspligtige varer, der var til stede på adressen på kontroltidspunktet, var i selskabets besiddelse. Dette har selskabet imidlertid bestridt.
Selskabet har oplyst, at lejemålet mod kontant betaling er fremlejet til [person1] fra den 16. januar 2023, uanset at selskabet ifølge lejekontrakten hverken var berettiget til at fremleje lejemålet eller overlade brugen af lejemålet til andre. [person1] har imidlertid indgivet politianmeldelse om misbrug af hans identitet i forbindelse med fremlejeforholdet. Endvidere er lejeudgiften ifølge fremlejekontrakten mellem [person1] og selskabet betydeligt højere end lejeudgiften ifølge lejekontrakten mellem selskabet og [virksomhed2] A/S. På den baggrund finder Landsskatteretten, at den fremlagte fremlejekontrakt ikke kan tillægges selvstændig bevismæssig betydning.
Den fremlagte erklæring om, at varerne tilhører [person1] er dateret den 25. september 2023. Erklæringen er dermed udfærdiget efter at Skattestyrelsen den 13. juli 2023 har sendt et forslag til afgørelse til selskabet. Landsskatteretten finder, at erklæringen ikke kan tillægges selvstændig bevismæssig betydning, idet erklæringen er udarbejdet til brug for sagen. Retten henviser i den forbindelse til Retten i [by3] dom af 16. december 2015, offentliggjort som SKM2016.70.BR.
Selskabet har trods opfordring ikke fremlagt dokumentation for, at [person1] har betalt husleje. Endvidere har selskabet ikke på anden vis fremlagt dokumentation, som kan godtgøre, at lejemålet er fremlejet. Der foreligger således ikke objektivt konstaterbare forhold, der kan bestyrke, at adressen er fremlejet.
På den baggrund finder Landsskatteretten, at selskabet hæfter for afgift af cigaretterne og afgift af den nikotinholdig væske, idet selskabet ikke har dokumenteret, at varerne ikke var i selskabets besiddelse på kontroltidspunktet. Dette følger af tobaksafgiftslovens § 31, stk. 9, og forbrugsafgiftslovens § 18 a, 1. pkt.
På kontroltidspunktet er selskabet ikke registreret for tobaksafgift. Cigaretterne er derfor overgået til forbrug og tobaksafgiften er forfaldet til betaling. Det følger af tobaksafgiftslovens § 8, stk. 1.
Endvidere er detailsalgspakningerne med elektroniske cigaretter ikke forsynet med stempelmærker. Afgiften for den nikotinholdig væske er derfor forfaldet til betaling. Det følger af forbrugsafgiftslovens § 13 d, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2.
Selskabet har ikke ført et regnskab, der kan danne grundlag for opgørelsen af tobaksafgiften og afgiften af nikotinholdig væske. Skattestyrelsen har derfor været berettiget til at foretage en skønsmæssig opgørelse af afgifterne. Det følger af tobaksafgiftslovens § 32, stk. 1, 2. pkt., og forbrugsafgiftslovens § 18 a, stk. 1, 2. pkt.
Skattestyrelsens skøn og størrelsen af afgifterne er i sagen ubestridt.
Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse vedrørende opkrævning af tobaksafgift og afgift af nikotinholdig væske på i alt 369.656 kr. for afgiftspligtige varer, der befandt sig på adressen ved Skattestyrelsens kontrolbesøg den 16. maj 2023.