Kendelse af 03-12-2024 - indlagt i TaxCons database den 28-01-2025
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2020 | |||
Fradrag for udgifter til yderligere løn | 1.588 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Indkomståret 2021 | |||
Fradrag for udgifter til yderligere løn | 305 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Klageren har sammen med medinteressenten, [person1], drevet virksomheden [virksomhed1] I/S med CVR-nr. [...1] siden 1. juli 1999. Ejerforholdet er fordelt med 1 % til klageren og 99 % til [person1]. Virksomheden er ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, registreret med branchekode 561020 "Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v.".
Virksomheden har siden stiftelsen været momsregistreret og har i perioden 1. maj 2007 til 30. april 2021 været registreret som arbejdsgiver.
Det fremgår af CVR, at virksomheden i perioden 1. januar 2020 til 28. februar 2021 har været registreret med mellem 1,3-2 årsværk.
Virksomheden har angivet købsmoms således:
Periode | Købsmoms |
1. kvartal 2020 | 74.499 kr. |
2. kvartal 2020 | 93.317 kr. |
3. kvartal 2020 | 101.100 kr. |
4. kvartal 2020 | 76.987 kr. |
I alt | 345.903 kr. |
1. kvartal 2021 | 66.492 kr. |
I alt | 66.492 kr. |
Skattestyrelsen har anmodet om regnskabsmateriale og dokumentation for virksomhedens brug af underleverandører. Skattestyrelsen har den 5. april 2023 og 12. april 2023 modtaget regnskabsmateriale i form af saldobalancer, kontospecifikationer, bankkontoudtog, fakturaer samt samarbejdsaftaler.
Det fremgår af saldobalancen, at virksomheden har haft et resultat før renter på 78.717 kr. (afrundet) i indkomståret 2020 og -20.196 kr. (afrundet) i indkomståret 2021.
Af saldobalancen fremgår endvidere, at virksomheden i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020 har haft en omsætning på 1.957.056 kr. og udgifter til løn på 393.321 kr. (afrundet). I perioden 1. januar 2021 til 31. december 2021 har virksomheden haft en omsætning på 274.179 kr. (afrundet) og udgifter til løn på 83.167 kr. (afrundet).
Virksomheden har bogført udgifter til underleverandører på henholdsvis konto 2040 "Fremmed hjælp" og konto 3021 "Rengøring" og bogført købsmoms af ydelser fra underleverandører på konto 8010 "Indgående moms".
Skattestyrelsen har for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2021 nedsat klagerens skattepligtige indkomst med henholdsvis 1.588 kr. og 305 kr. som følge af yderligere fradrag for udgifter til løn og har i perioden 1. januar 2020 til 31. marts 2021 forhøjet virksomhedens momstilsvar med i alt (158.845 kr. + 30.535 kr.) 189.380 kr. Ændringerne er sammensat således:
Nedsættelse af klagerens skattepligtige indkomst:
Indkomståret 2020
Beløb kr. inkl. moms | Klagerens andel af den yderligere løn 1 % kr. | |
[virksomhed2] | 122.450,00 | |
[virksomhed3] | 87.200,00 | |
[virksomhed4] | 115.500,00 | |
[virksomhed5] | 284.450,00 | |
[virksomhed6] | 184.625,00 | |
I alt anset for løn | 794.225,00 | |
Tidligere fratrukket ekskl. moms som fremmedarbejde og rengøring | 635.380,00 | |
Yderligere godkendt skattemæssigt fradrag | 158.845,00 | 1.588,00 |
Indkomståret 2021
Beløb kr. inkl. moms | Klagerens andel af den yderligere løn 1 % kr. | |
[virksomhed6] | 152.675,00 | |
I alt anset for løn | 152.675,00 | |
Tidligere fratrukket ekskl. moms som fremmed hjælp, rengøring | 122.140,00 | |
Yderligere godkendt skattemæssigt fradrag for 2021 | 30.535,00 | 305,00 |
Forhøjelse af virksomhedens momstilsvar:
1. januar 2020 til 31. december 2020
Nægtelse af fradrag for købsoms for følgende underleverandører: | Moms kr. |
[virksomhed2] | 24.490,00 |
[virksomhed3] | 17.440,00 |
[virksomhed4] | 23.100,00 |
[virksomhed5] | 56.890,00 |
[virksomhed6] | 36.925,00 |
I alt | 158.845,00 |
1. januar 2021 til 31. marts 2021
Nægtelse af fradrag for købsoms for følgende underleverandører: | Moms kr. |
[virksomhed6] | 30.535,00 |
I alt | 30.535,00 |
Skattestyrelsen har anset virksomhedens brug af underleverandører for at være afholdt for at dække over løn til uregistrerede ansatte. Virksomhedens lønudgifter blev som følge heraf forhøjet med (794.225 kr. + 152.675 kr.) 946.900 kr. svarende til fakturabeløbene inkl. moms. Virksomhedens fradrag for udgifter til underleverandører samt købsmoms af ydelser fra underleverandører blev nedsat tilsvarende med (757.520 kr. + 189.380 kr.) 946.900 kr. Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse således anset, at det var fakturabeløbene inkl. moms, der var anvendt til udbetaling af løn til uregistreret ansatte, hvorefter Skattestyrelsen har godkendt et yderligere skattemæssigt fradrag for løn svarende til momsbeløbene, således at klagerens skattepligtige indkomst for de enkelte indkomstår er nedsat svarende til klagerens ejerandel på 1 % af virksomheden.
Som følge af ovenstående har Skattestyrelsen forhøjet virksomhedens A-skat og AM-bidrag med samlet 554.883 kr. for perioden 1. januar 2020 til 28. februar 2021.
Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for følgende fakturaer:
Fakturadato | Fakturanr. | Underleverandør | Beskrivelse | Beløb kr. ekskl. moms | Moms kr. | Beløb kr. inkl. moms |
28-01-2020 | 10246 | [virksomhed2] | Rengøring Vikar | 44.160,00* | 11.040,00* | 55.200,00 |
01-03-2020 | 01120 | [virksomhed3] | Rengøring i perioden februar 2020 Vikar i perioden februar 2020 | 69.760,00 | 17.440,00 | 87.200,00 |
31-03-2020 | 10726 | [virksomhed4] | Rengøring i perioden marts 2020 Rengøring Hovedrengøring inklusive desinficering, aftalt pris | 36.120,00 | 9.030,00 | 45.150,00 |
30-04-2020 | 10732 | [virksomhed4] | Rengøring i perioden april 2020 Desinficering i perioden april 2020 aftalt pris! Vask i perioden april 2020 aftalt pris! | 56.280,00 | 14.070,00 | 70.350,00 |
29-05-2020 | 10619 | [virksomhed2] | Rengøring maj Desinfektion Tøj vask | 56.280,00 | 14.070,00 | 70.350,00 |
30-06-2020 | 108 | [virksomhed5] | Desinfektion I perioden juni 2020 Vask af arbejdetøj og textile i perioden juni 2020 Mandskabsudlejning i perioden juni 2020 Rengøring i perioden juni 2020 | 84.080,00 | 21.020,00 | 105.100,00 |
31-07-2020 | 00139 | [virksomhed5] | Rengøring i perioden juli 2020 Vask af arbejdetøj og textile i perioden juli 2020 ifølge aftale Vikar i perioden juli 2020 | 65.080,00 | 16.270,00 | 81.350,00 |
31-08-2020 | 00146 | [virksomhed5] | Vikar i perioden august 2020 | 46.200,00 | 11.550,00 | 57.750,00 |
28-09-2020 | 00145 | [virksomhed5] | Rengøring desinficerende hovedrengøring | 32.200,00 | 8.050,00 | 40.250,00 |
30-09-2020 | 1125 | [virksomhed6] | Rengøring Vikar i perioden sep. 2020 inklusiv desinficerende behandling, aftalt pris | 50.800,00 | 12.700,00 | 63.500,00 |
07-11-2020 | 1135 | [virksomhed6] | Rengøring Grund hovedrengøring inklusive sprit i perioden oktober 2020 | 47.880,00 | 11.970,00 | 59.850,00 |
08-12-2020 | 1139 | [virksomhed6] | Rengøring Grund hovedrengøring inklusiv sprit i perioden november 2020 | 49.020,00 | 12.255,00 | 61.275,00 |
Samlet 2020 | 637.860,00 | 159.465,00 | 797.325,00 | |||
07-01-2021 | 1141 | [virksomhed6] | Rengøring Grund hovedrengøring inklusiv sprit i perioden december 2020 | 47.120,00 | 11.780,00 | 58.900,00 |
01-02-2021 | 1137 | [virksomhed6] | Desinficerende Rosa forfriskende sprit | 27.900,00 | 6.975,00 | 34.875,00 |
01-02-2021 | 1134 | [virksomhed6] | Rengøring efter aftale for perioden 01.01.2021 til 31.01.2021. Grundig rengøring inklusiv desinficering | 47.120,00 | 11.780,00 | 58.900,00 |
Samlet 2021 | 122.140,00 | 30.535,00 | 152.675,00 | |||
Samlet 1. januar 2020 til 31. december 2021 | 760.000,00 | 190.000,00 | 950.000,00 |
*Virksomheden har bogført udgiften til 41.680 kr. og ikke 44.160 kr. samt købsmomsen til 10.420 kr. og ikke 11.040 kr. Bogføringsfejlen medfører en difference på henholdsvis (44.160 kr. - 41.680 kr.) 2.480 kr. og (11.040 kr. - 10.420 kr.) 620 kr. svarende til i alt (950.000 kr. - 946.900 kr.) 3.100 kr.
Skattestyrelsen har i opgørelsen taget udgangspunkt i fakturaerne og sammenholdt disse med bogføringen, der har dannet grundlag for den købsmoms, som virksomheden har angivet.
Fakturaernes pålydende er betalt ved bankoverførsel.
Klageren har sammen med ovennævnte fakturaer fremlagt samarbejdsaftaler, timesedler, korrespondance vedrørende momsregistrering, momsregistreringsforespørgsler samt kopi af legitimation på personer, som ifølge klageren har udført arbejdet.
Klageren har fremlagt timesedler og samarbejdsaftaler mellem virksomheden og underleverandørerne [virksomhed2] ([virksomhed2]), [virksomhed4] ([virksomhed4]), [virksomhed3] ([virksomhed3]), [virksomhed5] ([virksomhed5]) og [virksomhed6] ([virksomhed6]).
Det fremgår af samarbejdsaftalerne, at der mellem virksomheden og underleverandørerne er indgået aftale om rengøring og mandskabsudleje. Samarbejdsaftalerne specificerer ikke, hvilke opgaver der skal varetages, herunder det nærmere omfang heraf, ligesom samarbejdsaftalerne ikke indeholder oplysninger om pris, tid og sted for arbejdets udførsel. Samarbejdsaftalerne angiver en ikrafttrædelsesdato, men er ikke underskrevet.
Af timesedlerne fremgår en oversigt over datoer, antal timer, navn og tidspunkt for arbejdets udførsel. Timesedlerne indeholder ikke nærmere identificerbare oplysninger på personer, der ifølge det oplyste har udført arbejdet.
Flere af navnene som fremgår af timesedlerne, er uoverensstemmende med de tilsendte legitimationsoplysninger. Af timesedlerne for [virksomhed6] fremgår, at arbejdet er udført af [person2], som klageren har fremsendt legitimationsoplysninger for. Ifølge Skattestyrelsen var [person2] udrejst af landet på tidspunktet for arbejdets udførsel.
Følgende gør sig gældende vedrørende de angivne underleverandører:
[virksomhed3] - CVR-nr. [...2], [virksomhed3], blev stiftet den 3. september 2019 og er ophørt den 31. august 2020. [virksomhed3] var registreret med branchekode 821100 "Kombinerede administrationsserviceydelser" og bibranchekoder 493110 "Rutebuskørsel, by- og nærtrafik", 469000 "Ikke-specialiseret engroshandel" og 782000 "Vikarbureauer".
CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaens udstedelse og arbejdets udførelse.
Fakturaen vedrører rengørings- og vikarydelser for februar 2020, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.
Skattestyrelsen har oplyst, at fakturaer i [virksomhed3] er udstedt med henblik på at opnå et uberettiget fradrag hos modtageren. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed3] ikke har leveret de fakturerede ydelser.
[virksomhed2] - CVR-nr. [...3], [virksomhed2], blev stiftet den 1. august 2017 og er ophørt den 8. december 2020. [virksomhed2] var registreret med branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser".
CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførelse.
Fakturaerne vedrører rengørings- og vikarydelser for januar og maj 2020, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet. Den ene af fakturaerne er betalt efter den angivne forfaldsdato. Der fremgår ikke i sagen oplysninger om udstedelse af en rykkerskrivelse i forbindelse med den sene betaling.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke har været tegn på reel virksomhedsdrift, og at [virksomhed2] ikke har leveret de fakturerede ydelser.
[virksomhed4] - CVR-nr. [...4], [virksomhed4], blev stiftet den 3. september 2019 og er ophørt den 5. november 2020. [virksomhed4] var registreret med branchekode 412000 "Opførsel af bygninger" og bibranchekoderne 494100 "Vejgodstransport", 782000 "Vikarbureauer" og 469000 "Ikke-specialiseret engroshandel".
CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførelse.
Fakturaerne vedrører rengøring for marts og april 2020, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet. Den ene af fakturaerne er betalt efter den angivne forfaldsdato. Der fremgår ikke i sagen oplysninger om udstedelse af en rykkerskrivelse i forbindelse med den sene betaling.
Skattestyrelsen har oplyst, at daværende ejer af [virksomhed4] var udrejst af landet i perioden for arbejdets udførsel. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed4] ikke har leveret de fakturerede ydelser.
[virksomhed5] - CVR-nr. [...5], [virksomhed5], blev stiftet den 29. juni 2019 og er ophørt den 11. januar 2022. [virksomhed5] var registreret med branchekode 433410 "Malerforretninger" og bibranchekoder 811000 "Kombinerede serviceydelser" og 461900 "Agenturhandel med blandet sortiment".
Fakturaerne vedrører mandskabsudleje og rengøring m.m. for juni til september 2020, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet. Flere af fakturaerne er betalt efter den angivne forfaldsdato. Der fremgår ikke i sagen oplysninger om udstedelse af rykkerskrivelser i forbindelse med de sene betalinger.
Skattestyrelsen har oplyst, at fakturaer i [virksomhed5] er udstedt med henblik på at opnå et uberettiget fradrag hos modtageren. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed5] ikke har leveret de fakturerede ydelser.
[virksomhed6] - CVR-nr. [...6], [virksomhed6], blev stiftet den 15. september 2020 og er ophørt den 15. november 2022. [virksomhed6] var registreret med branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser" og bibranchekode 469000 "Ikke-specialiseret engroshandel".
CVR indeholder for de fleste perioder for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførsel ikke oplysninger om ansatte.
Fakturaerne vedrører rengørings- og vikarydelser for september 2020 til februar 2021, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet. Flere af fakturaerne er betalt efter den angivne forfaldsdato, ligesom der ikke er kronologi i fakturanummereringen. Der fremgår ikke oplysninger om udstedelse af rykkerskrivelser i forbindelse med de sene betalinger.
Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed6] ikke har haft ansatte. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed6] ikke har leveret de fakturerede ydelser.
Skattestyrelsen har godkendt fradrag for udgifter til yderligere løn på henholdsvis 1.588 kr. og 305 kr. i indkomstårene 2020 og 2021 på baggrund af, at Skattestyrelsen i perioden har nægtet fradrag for købsmoms af udgifter til fem underleverandører afholdt i virksomheden. Skattestyrelsen har omkvalificeret udgifterne fra fremmed arbejde til uregistreret arbejdskraft. De yderligere lønudgifter udgør 1 % af momsbeløbene og svarer til klagerens ejerandel af virksomheden.
Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
"... 1. Fradrag for yderligere løn i [virksomhed1] I/S
1.1. De faktiske forhold
Vi har foretaget en gennemgang af underleverandørudgifter i interessentskabet [virksomhed1] I/S, som du ejer 1 % af.
Vi har anset, at der ikke er realitet i de modtagne underleverandørfakturaer. Vi har anset, at betalingerne til underleverandørerne er sket med henblik på tilbagebetaling til [virksomhed1] I/S, for at kunne aflønne personale.
Vi har derfor nægtet momsmæssigt fradrag for underleverandørfakturaerne, da bevisbyrden ikke er løftet for, at købsfakturaerne dækker over reelle leverancer af arbejdskraft til [virksomhed1] I/S.
Det er vores opfattelse, at betalingerne af underleverandørerne er sket med henblik på tilbagebetaling til [virksomhed1] I/S, for at kunne aflønne personale uden indberetning og tilbageholdelse af A-skat og am-bidrag.
Vi har sendt særskilt brev herom til [virksomhed1] I/S. Du har i din e-Boks modtaget en kopi af brevet.
Udgifterne til underleverandørerne er i regnskabet bogført ekskl. moms.
Du har oplyst resultat af virksomhed til 1.713 kr. i 2020 og - 202 (underskud) i 2021, svarende til din ejerandel i [virksomhed1] I/S.
(...)
1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Som det fremgår af punkt 1, har vi nægtet momsmæssigt fradrag for udvalgte underleverandørfakturaer, da bevisbyrden ikke er løftet for, at købsfakturaerne dækker over reelle leverancer af arbejdskraft til [virksomhed1] I/S.
Det er vores opfattelse, at betalingerne af underleverandørerne er sket med henblik på tilbagebetaling til [virksomhed1] I/S, for at kunne aflønne personale uden indberetning og tilbageholdelse af A-skat og am-bidrag.
Vi anser på denne baggrund, at betalingerne til underleverandørerne skal anses for løn afholdt i [virksomhed1] I/S.
Den fradragsberettigede løn/yderligere fradrag opgøres således for indkomstårene 2020 og 2021:
(...)
Resultat af virksomhed nedsættes med henholdsvis 1.588 kr. i 2020 og 305 kr. i 2021."
Udtalelse fra Skattestyrelsen
Skattestyrelsen har i udtalelse af 13. februar 2024 anført følgende.
"Afgørelsen af [person3] er en konsekvensændring af det opgjorte resultat i [virksomhed1] I/S. Afgørelsen vedrørende dette selskab er påklaget."
Skattestyrelsen har den 27. september 2024 bemærket følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:
"Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller til stadfæstelse af Skattestyrelsens afgørelse af 4. december 2024.
Sagen omhandler, hvorvidt Skattestyrelsen med rette har godkendt fradrag for udgifter til yderligere løn på henholdsvis 1.588 kr. og 305 kr. i indkomstårene 2020 og 2021 på baggrund af nægtelse af fradrag for købsmoms af fakturaer fra fem underleverandører i interessentskabet [virksomhed1] I/S.
(...)
Skattestyrelsens vurdering
Det er fortsat Skattestyrelsens vurdering, at betalingerne til underleverandørerne skal anses for løn afholdt i virksomheden.
Lønudgifter udgør efter indeholdelse af A-skat og AM-bidrag almindelige driftsomkostninger, som er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.
Skattestyrelsen fastholder, at den fradragsberettigede lønudgift i virksomheden opgøres til 158.845 kr. for indkomståret 2020 og til 30.535 kr. i indkomståret 2021. Beløbene svarer til momsbeløbet af de afholdte udgifter til underleverandører. Klagers andel udgør herefter 1.588 kr. og 305 kr., svarende til klagers ejerandel på 1 % af interessentskabet.
Der henvises til opgørelsen i den påklagede afgørelse side 2-3."
Klageren har fremsat påstand om, at de yderligere lønudgifter for indkomstårene 2020 og 2021 skal nedsættes til 0 kr.
Klagerens daværende repræsentant har som begrundelse for påstanden anført:
"Sagen relaterer sig til klagers ejerandel på 1 % af [virksomhed1] I/S, som på nærværende tidspunkt er under rekursbehandling for skattemyndighederne, idet der fejlagtigt er nægtet købsfradrag med den begrundelse, at betalingerne til underleverandørerne er sket med henblik på tilbagebetaling til [virksomhed1] I/S, for at kunne aflønne personale.
Der henvises på det foreliggende grundlag til sagen vedrørende virksomheden."
Klagerens daværende repræsentant har i klagesagen vedrørende [virksomhed1] I/S anført:
"... NÆRMERE OM DE ENKELTE SAMARBEJDSPARTNERE I SAGEN
[virksomhed7] [...7]
[virksomhed7] er stiftet d. 9. oktober 2018 af [person4]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 2. Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse af 4. december 2023, at Skatteyder har betalt fakturaer for rengøring i december 2018 og januar 2019, samt. vikar for december 2018 og januar 2019 på i alt 140.400 kr.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse af 4. december 2023, at de omhandlede fakturaer, ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke nærmere specificeret. Skattestyrelsen begrunder dette med, at de personer som har udført arbejdet ikke er nærmere specificeret på disse fakturaer. Endvidere anfører skattestyrelsen, at der efter endt kontrol med [virksomhed7] ApS kan skattestyrelsen konstatere, at underleverandøren har benyttet sin bankkonto til gennemstrømning.
Klager bestrider Skattestyrelsens opfattelse og foreholder sig uforstående overfor at disse momenter, som har skabt fundament for skattemyndighedernes nægtelse af fradrag for købsmoms. Klager bemærker hertil at alle disse forhold samlet set er fradraget fo
købsmomsen uvedkommende i henhold til EU - praksis, som der henvises til under afsnittet " retsgrundlaget". Derudover bør det bemærkes, at skatteyder drevet forretningen agtsomt ved, at bl.a. hele tiden sikre sig, at sine underleverandører har været momsregistreret hos Erhvervsstyrelsen, jf. bilag 3. Af bilaget fremgår en mailkorrespondance mellem skatteyder og Jm entreprise hvor skatteyder udtrykker sin bekymring overfor den manglende momsregistrering. Skatteyder har derfor handlet på linje med hvad man med rimelighed kan forvente af en almen forretningsdrivende her i landet.
[virksomhed8] cvr. [...8]
[virksomhed8] er stiftet den 22. november 2016 af [virksomhed9] ApS med følgende CVR-nummer, [...9]. Oplysningerne er indhentet fra erhvervsstyrelsen CVR-register og fremlægges som bilag 3.
Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse af 4. december 2023, at Klager har betalt et beløb på 80.700 kr. i alt for fakturaer 80.700 kr. for rengøring og vikarmedarbejder for februar 2019.
[virksomhed10] ApS [...10]
[virksomhed10] ApS er stiftet den 18. december 2012 af [person5] og [person6]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 4.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse af 4. december 2023, at Skatteyder har betalt 72.200 kr. for rengøring og medarbejder i marts 2019. Det fremgår yderligere af afgørelsen, at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.
Desuden anfører Skattestyrelsen, at selskabet er taget under konkursbehandling den 1. oktober 2019. Selskabet var registreret med branchen " Turistkørsel og anden landpassagertransport".
Endvidere fremlægges samarbejdsaftaler og timesedler fra nærværende underleverandør, som løfter den fornødne bevisbyrde for realiteten bag de omhandlende fakturaer, jf. bilag 5.
Der fremlægges desuden dokumentation for den specifikke medarbejder, jf. bilag 6, som har udført det arbejde der fremgår af fakturaerne fra denne underleverandør.
[virksomhed11] ApS [...11]
[virksomhed11] ApS er stiftet den 9. april 2018 af [virksomhed12] ApS med følgende CVR-nummer, [...12]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 7.
Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at selskabet er den 17. august 2021, er taget under konkursbehandling.
Selskabet var beliggende i [by1]. Selskabet formål var at drive kurer og transport. Herudover fremgår det af skattestyrelsens afgørelse, at der i henhold til fakturaen er faktureret for "rengøring og medarbejder" i april 2019 for i alt 76.200 kr.
Skattestyrelsen har i nærværende afgørelse nægtet fradrag fra denne underleverandør med henvisning til, at de omhandlende fakturaer ikke lever op til de i loven fastsatte krav til en faktura. Det kan hertil bemærkes, at dette moment ikke kan danne grundlag for nægtelse af fradrag i henhold til Eu- praksis på området, som vil blive behandlet under afsnittet " retsgrundlag".
Desuden fremlægges samarbejdsaftaler og timesedler fra nærværende underleverandør, som løfter den fornødne bevisbyrde for realiteten bag de omhandlende fakturaer, jf. bilag 8.
[virksomhed13] [...13]
[virksomhed13] ApS er stiftet d. 05. december 2018 af [person7]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 9.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse, at der er blevet betalt 91.200 kr. for rengøring og medarbejder i maj 2019. Desuden fremgår det af skattestyrelsens afgørelse, at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.
Skatteyder foreholder sig uforstående overfor at disse momenter, som har skabt fundament for skattemyndighedernes nægtelse af fradrag for købsmoms. Skatteyder bemærker hertil at alle disse forhold samlet set er fradraget for købsmomsen uvedkommende i henhold til EU - praksis, som der henvises til under afsnittet " retsgrundlaget". Derudover bør det bemærkes, at skatteyder drevet forretningen agtsomt ved, at bl.a. hele tiden sikre sig, at sine underleverandører har været momsregistreret hos Erhvervsstyrelsen, jf. bilag 10.
Af bilaget fremgår en mailkorrespondance mellem skatteyder og [virksomhed13] hvor skatteyder udtrykker sin bekymring overfor den manglende momsregistrering. Skatteyder har derfor handlet på linje med hvad man med rimelighed kan forvente af en almen forretningsdrivende her i landet.
Desuden fremlægges samarbejdsaftaler og timeseddeler fra nærværende underleverandør, som løfter den fornødne bevisbyrde for realiteten bag de omhandlende fakturaer, jf. bilag 11.
[virksomhed14] [...14]
[virksomhed14] er stiftet den 14. januar 2019 af [person8]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 12.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse, at der er blevet betalt 91.200 kr. for rengøring og medarbejder i maj 2019. Endvidere fremgår det af skattestyrelsens afgørelse, at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.
Skatteyder foreholder sig uforstående overfor at disse momenter, som har skabt fundament for skattemyndighedernes nægtelse af fradrag for købsmoms. Skatteyder bemærker hertil at alle disse forhold samlet set er fradraget for købsmomsen uvedkommende i henhold til EU - praksis, som der henvises til under afsnittet " retsgrundlaget". Derudover bør det bemærkes, at skatteyder drevet forretningen agtsomt ved, at bl.a. hele tiden sikre sig, at sine underleverandører har været momsregistreret hos Erhvervsstyrelsen, jf. bilag 13.
Af bilaget fremgår en mailkorrespondance mellem skatteyder og [virksomhed14] IVS hvor skatteyder udtrykker sin bekymring overfor den manglende momsregistrering. Skatteyder har derfor handlet på linje med hvad man med rimelighed kan forvente af en almen forretningsdrivende her i landet. Desuden fremlægges samarbejdsaftaler og timeseddeler fra nærværende underleverandør, som løfter den fornødne bevisbyrde for realiteten bag de omhandlende fakturaer, jf. bilag 14.
[virksomhed15] IVS [...15]
[virksomhed15] IVS er stiftet den 18. december 2018 af [person9]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 15.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse, at der er blevet betalt 91.200 kr. for rengøring og medarbejder i maj 2019.
Endvidere fremgår det af skattestyrelsens afgørelse, at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.
Desuden fremlægges samarbejdsaftaler og timeseddeler fra nærværende underleverandør, som løfter den fornødne bevisbyrde for realiteten bag de omhandlende fakturaer, jf. bilag 16.
[virksomhed16] ApS [...15]
[virksomhed16] ApS er stiftet den 29. december 2017 af [virksomhed17] ApS, [...16]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 17.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse, at der er blevet betalt 151.950 kr. for rengøring og desinfektion for oktober - november 2021.
Endvidere fremgår det af skattestyrelsens afgørelse, at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.
[virksomhed2] [...3]
[virksomhed2] er stiftet d. 1. august 2017 af [person10]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 18.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse, at der er blevet betalt 471.350 kr. for rengøring og vikarmedarbejder for september - december 2019 og maj 2020.
Endvidere fremgår det af skattestyrelsens afgørelse, at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.
Desuden fremlægges samarbejdsaftaler og timeseddeler fra nærværende underleverandør, som løfter den fornødne bevisbyrde for realiteten bag de omhandlende fakturaer, jf. bilag 19.
[virksomhed4] [...17]
[virksomhed4] er stiftet d. 3. september 2019 og den fulde ansvarlig deltager er [person11]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 20.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse, at der er blevet betalt 278.600 kr. for rengøring, vask og desinficering februar - april 2020.
Endvidere fremgår det af skattestyrelsens afgørelse, at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.
I forhold til denne underleverandør fremlægges der dokumentation af samarbejdet i form af samarbejdskontrakt og timeseddel som bilag 21.
[virksomhed5] [...5]
[virksomhed5] er stiftet d. 26. juni 2019 og den fulde ansvarlig deltager er [person12]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 22.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse, at der er blevet betalt 278.600 kr. for rengøring, vask og desinficering februar - april 2020.
Endvidere fremgår det af skattestyrelsens afgørelse, at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.
Desuden fremlægges samarbejdsaftaler og timesedler fra nærværende underleverandør, som løfter den fornødne bevisbyrde for realiteten bag de omhandlende fakturaer, jf. bilag 23.
[virksomhed6] [...6]
[virksomhed6] er stiftet d. 15. september 2010 og den fulde ansvarlige deltager er [person2]. Oplysningerne er indhentet fra Erhvervsstyrelsens CVR-register fremlægges som bilag 24.
Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse, at der er blevet betalt 780.455 kr. for rengøring, desinficering og sterile masker i perioden september, oktober, november, december 2020 og januar - juni 2021.
Desuden fremgår det af skattestyrelsens afgørelse, at fakturaerne ikke lever op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret.
Endvidere fremlægges samarbejdsaftaler og timesedler fra nærværende underleverandør, som løfter den fornødne bevisbyrde for realiteten bag de omhandlende fakturaer, jf. bilag 25.
ANBRINGENDER
Til støtte for den nedlagte påstand gøres det for så vidt angår forhøjelsen af skatteyders momstilsvar overordnet gældende, at der ikke er grundlag for at nægte skatteyder fradrag for købsmoms vedrørende virksomhedens udgifter til sine samarbejdspartnere, da de fakturerede ydelser er betalt, som det fremgår af kontoudtogene.
Derfor er der ikke grundlag for at nægte fradrag for købsmoms i medfør af momslovens § 37 under henvisning til momsbekendtgørelsens § 57, ligesom der ikke i øvrigt er grundlag for at rejse tvivl om fakturaernes realitet.
Retsgrundlaget
(...)
Det gøres gældende, at der ikke er grundlag for at nægte fradrag for købsmoms for udgifter til de omhandlende samarbejdspartnere, idet det er tilstrækkeligt sandsynliggjort, at underleverandørerne har udført arbejde for Selskabet.
Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1, at en virksomhed, der er momsregistreret, kan få momsfradrag. Skatteyder er en registreret virksomhed og opfylder derfor kravet i momslovens § 37.
Som beskrevet ovenfor gælder der dog en række yderligere dokumentationskrav for at opnå fradrag for købsmoms. Disse dokumentationskrav er opstillet for at sikre, at der reelt sker en levering mod vederlag.
Det følger af momsbekendtgørelses § 57, at en faktura skal indeholde både udstedelsesdato, fortløbende nummerering og omfanget og arten af de leverede ydelser m.v. Det gøres gældende, at de fremlagte fakturaer opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsens § 57.
Såfremt Skattestyrelsen måtte gøre gældende, at fakturakravene ikke fuldt ud opfylder kravene i momsbekendtgørelsen, henvises til praksis fra EU-Domstolen, hvoraf det fremgår, at de enkelte fakturakrav vægter forskelligt. Det er således muligt løfte bevisbyrden for fradrag for købsmoms, såfremt det er de mindre vægtige fakturakrav, der ikke er opfyldt.
De særligt vægtige krav er kravet om identifikation af "den person, der har udstedt disse fakturaer, og arten af de leverede tjenesteydelser", jf. eksempelvis præmis 38 i sag C-438/09, Boguslaw Juliusz Dankowski. Det er således disse krav, der er bedst egnet til at sandsynliggøre opfyldelse af formålet med momssystemsdirektivet.
I nærværende sag fremgår det klart af fakturaerne, at de er udstedt af underleverandøren til Skatteyder. Dette er udtrykkeligt anført i samtlige af fakturaerne udstedt af de pågældende underleverandører.
Af fakturaerne fremgår det ligeledes, tydeligt, hvad selskaberne har leveret til Selskabet.
De to vægtigste krav ifølge EU-Domstolen er således opfyldt. Det er i den forbindelse væsentligt at bemærke, at oplysninger i de omtvistede fakturaer i f.eks. byretssagen i SKM2016.509 også var angivet meget sparsomt, men alligevel formåede sagsøger bl.a. igennem vidneforklaringer at løftede bevisbyrden for, at der var leveret en afgiftspligtig ydelse i henhold til fakturaerne.
Det er ved vurderingen af nærværende sag væsentligt at se på hensynet bag momsbekendtgørelsens § 57. Betingelserne i momsbekendtgørelsens § 57 er således alene formelle krav, der er opstillet for at sikre, at der reelt er sket en levering af en ydelse mod betaling for ydelsen.
Kravene skal således ikke opfyldes for kravenes skyld, men fordi det skaber en større sandsynlighed for, at man kan være sikker på, at leveringerne bliver ydet, og der sker betaling for leveringen.
I nærværende sag er det således ubestridt, at de i sagen omtalte samarbejdspartnere har modtaget betaling fra Selskabet, hvilket også understøttes af Selskabets bankkontoudskrifter. Denne faktiske betaling må anses som en indikation af, at der er realitet bag fakturaerne med underleverandørerne.
På baggrund af det ovenfor anførte gøres det sammenfattende gældende, at Skattestyrelsen ikke har grundlag for at nægte fradrag for købsmoms efter momslovens § 37, idet det er godtgjort, at skatteyder har fået leveret ydelserne, idet omfang det fremgår af fakturaerne."
Klagerens repræsentant er ikke kommet med bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse af 27. september 2024 og Skatteankestyrelsens indstilling.
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har godkendt fradrag for udgifter til yderligere løn på henholdsvis 1.588 kr. og 305 kr. i indkomstårene 2020 og 2021 på baggrund af nægtelse af fradrag for købsmoms af 15 fakturaer fra fem underleverandører. De yderligere lønudgifter udgør 1 % af momsbeløbene og svarer til klagerens ejerandel af virksomheden.
Retsgrundlaget
Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettiget i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, herunder skal udgiftsafholdelsen ligge inden for de naturlige rammer af virksomheden.
Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.
Den, der anser sig for berettiget til fradrag for udgifter til underleverandører, skal således kunne dokumentere eller i hvert fald sandsynliggøre, at ydelserne ifølge de pågældende fakturaer er reelle.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten har i afgørelsen af klagesagen med sagsnr. [sag1] stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse vedrørende virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, hvor Skattestyrelsen har anset de afholdte udgifter til [virksomhed2], [virksomhed4], [virksomhed3], [virksomhed5] og [virksomhed6] svarende til et bruttobeløb på 946.900 kr. for at være yderligere løn i indkomstårene 2020 og 2021. I sagen med sagsnr. [sag1] har retten i lighed med Skattestyrelsen anset udgifterne til underleverandørerne som en lønudgift og anset beløbene inkl. moms på i alt 946.900 kr. for at udgøre beregningsgrundlaget for udgifter til aflønning af uregistrerede ansatte. Som konsekvens heraf har Landsskatteretten i lighed med Skattestyrelsen opgjort en yderligere lønudgift for virksomheden på henholdsvis 158.845 kr. og 30.535 kr. i indkomstårene 2020 og 2021 svarende til momsbeløbene af de afholdte udgifter.
Efter indeholdelsen af A-skat og AM-bidrag udgør lønudgiften på 189.380 kr. en almindelig driftsomkostning, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde virksomhedens indkomst. Udgiften til løn, for hvilken der er indeholdt A-skat og AM-bidrag, er en fradragsberettiget udgift efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Klagerens andel af de yderligere fradragsberettigede lønudgifter i virksomheden er herefter opgjort til henholdsvis 1.588 kr. og 305 kr. indkomstårene 2020 og 2021 svarende til klagerens ejerandel på 1 % af virksomheden.
Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.
Skattestyrelsens afgørelse omfatter alene indkomstårene 2020 og 2021. Landsskatteretten har alene hjemmel til at træffe afgørelse over Skattestyrelsens afgørelse, jf. skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, nr. 1. Idet Skattestyrelsen ikke har behandlet indkomståret 2019, har retten ikke kompetence til at træffe afgørelse vedrørende dette indkomstår.