Kendelse af 03-12-2024 - indlagt i TaxCons database den 24-01-2025

Journalnr. 24-0012126

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

1. januar til 31. december 2019

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat

399.107 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag

63.100 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

1. januar til 31. december 2020

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat

401.878 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag

63.538 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

1. januar til 28. februar 2021

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat

77.253 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag

12.214 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] I/S, herefter virksomheden, er ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, stiftet den 1. juli 1999 af [person1] og [person2]. Det fremgår af CVR, at virksomheden er registreret med branchekode 561020 "Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v."

Virksomheden har siden stiftelsen været momsregistreret og har i perioden 1. maj 2007 til 30. april 2021 været registreret som arbejdsgiver.

Virksomheden har angivet købsmoms således:

Periode

Købsmoms

1. kvartal 2019

70.917 kr.

2. kvartal 2019

87.984 kr.

3. kvartal 2019

82.435 kr.

4. kvartal 2019

93.757 kr.

I alt

335.093 kr.

1. kvartal 2020

74.499 kr.

2. kvartal 2020

93.317 kr.

3. kvartal 2020

101.100 kr.

4. kvartal 2020

76.987 kr.

I alt

345.903 kr.

1. kvartal 2021

66.492 kr.

I alt

66.492 kr.

Det fremgår af CVR, at virksomheden i perioden 1. januar 2019 til 28. februar 2021 har været registreret med mellem 1,22-4 årsværk.

Virksomheden har angivet bidragspligtig A-indkomst således:

Periode

Beløb

1. januar 2019 til 31. december 2019

466.567 kr.

1. januar 2020 til 31. december 2020

386.894 kr.

1. januar 2021 til 28. januar 2021

81.699 kr.

Skattestyrelsen har anmodet om regnskabsmateriale og dokumentation for virksomhedens brug af underleverandører. Skattestyrelsen har den 5. april 2023 og den 12. april 2023 modtaget regnskabsmateriale i form af saldobalancer, kontospecifikationer, bankkontoudtog, fakturaer samt samarbejdsaftaler.

Det fremgår af saldobalancen, at virksomheden har haft et resultat før renter på 78.717 kr. (afrundet) i indkomståret 2020 og -20.196 kr. (afrundet) i indkomståret 2021. Der er ikke fremsendt saldobalance for indkomståret 2019.

Af kontospecifikationen fremgår, at virksomheden i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 har haft en omsætning på 1.985.683 kr. (afrundet) og har bogført lønudgifter med 466.567 kr. (afrundet). I perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020 har virksomheden haft en omsætning på 1.957.056 kr. og bogført udgifter til løn med 393.321 kr. (afrundet) og i perioden 1. januar 2021 til 31. december 2021 har virksomheden haft en omsætning på 274.179 kr. (afrundet) og bogført udgifter til løn med 83.167 kr. (afrundet).

Virksomheden har bogført udgifter til underleverandører på henholdsvis konto 3021 "Rengøring" og konto 2040 "Fremmed hjælp" og bogført købsmoms af ydelser fra underleverandører på konto 8010 "Indgående moms".

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens A-skat og AM-bidrag skønsmæssigt med samlet 1.017.090 kr. for perioden 1. januar 2019 til 28. februar 2021. Forhøjelsen fremkommer som en konsekvens af, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms af udgifter til 11 underleverandører.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for købsmoms for følgende fakturaer:

Fakturadato

Fakturanr.

Underleverandør

Beskrivelse

Beløb kr. ekskl. moms

Moms kr.

Beløb kr. inkl. moms

19-02-2019

1349

[virksomhed2] ApS

Rengøring for januar 2019

Vikar/medarbejder for januar 2019

29.680,00

7.420,00

37.100,00

13-03-2019

1486

[virksomhed2] ApS

Rengøring feb 2019

Vikar for feb 2019

38.280,00

9.570,00

47.850,00

31-03-2019

2519-991

[virksomhed3] ApS

Rengøring for marts 67 timer

Medarbejder for marts 162 timer

48.480,00

12.120,00

60.600,00

30-04-2019

2519-9874

[virksomhed4] ApS

Rengøring for april mdr 67 timer

Vikar medarbejde april 52 timer

26.480,00

6.620,00

33.100,00

31-05-2019

1498

[virksomhed5] IVS

Rengøring i maj

Vikar i maj

66.560,00

16.640,00

83.200,00

30-06-2019

6082019

[virksomhed6] IVS

Rengøring perioden juni 2019

Vikar medarbejder perioden juni 2019

66.560,00

16.640,00

83.200,00

31-07-2019

07082019

[virksomhed6] IVS

Rengøring perioden juli 2019

Vikar medarbejder perioden juli 2019

21.560,00

5.390,00

26.950,00

31-08-2019

00192

[virksomhed7]

Rengøring i perioden august

Vikar i perioden august

64.760,00

16.190,00

80.950,00

30-09-2019

01103

[virksomhed8]

Rengøring for september mdr. 2019

Vikar for september mdr. 2019

67.360,00

16.840,00

84.200,00

06-11-2019

10165

[virksomhed9]

Rengøring oktober

Vikar oktober

59.960,00

14.990,00

74.950,00

05-12-2019

10166

[virksomhed9]

Rengøring november

Vikar november

68.960,00

17.240,00

86.200,00

30-12-2019

10202

[virksomhed9]

Rengøring december

Vikar december

72.360,00

18.090,00

90.450,00

Samlet 2019

631.000,00

157.750,00

788.750,00

28-01-2020

10246

[virksomhed9]

Rengøring

Vikar

44.160,00

11.040,00

55.200,00*

01-03-2020

01120

[virksomhed8]

Rengøring i perioden februar 2020

Vikar i perioden februar 2020

69.760,00

17.440,00

87.200,00

31-03-2020

10726

[virksomhed10]

Rengøring i perioden marts 2020

Rengøring

Hovedrengøring inklusive desinficering, aftalt pris

36.120,00

9.030,00

45.150,00

30-04-2020

10732

[virksomhed10]

Rengøring i perioden april 2020

Desinficering i perioden april 2020 aftalt pris!

Vask i perioden april 2020 aftalt pris!

56.280,00

14.070,00

70.350,00

29-05-2020

10619

[virksomhed9]

Rengøring maj

Desinfektion

Tøj vask

56.280,00

14.070,00

70.350,00

30-06-2020

108

[virksomhed11]

Desinfektion

I perioden juni 2020

Vask af arbejdetøj og textile i perioden juni 2020

Mandskabsudlejning i perioden juni 2020

Rengøring i perioden juni 2020

84.080,00

21.020,00

105.100,00

31-07-2020

00139

[virksomhed11]

Rengøring i perioden juli 2020

Vask af arbejdetøj og textile i perioden juli 2020 ifølge aftale

Vikar i perioden juli 2020

65.080,00

16.270,00

81.350,00

31-08-2020

00146

[virksomhed11]

Vikar i perioden august 2020

46.200,00

11.550,00

57.750,00

28-09-2020

00145

[virksomhed11]

Rengøring desinficerende hovedrengøring

32.200,00

8.050,00

40.250,00

30-09-2020

1125

[virksomhed12]

Rengøring

Vikar i perioden sep. 2020 inklusiv desinficerende behandling, aftalt pris

50.800,00

12.700,00

63.500,00

07-11-2020

1135

[virksomhed12]

Rengøring

Grund hovedrengøring inklusive sprit i perioden oktober 2020

47.880,00

11.970,00

59.850,00

08-12-2020

1139

[virksomhed12]

Rengøring

Grund hovedrengøring inklusiv sprit i perioden november 2020

49.020,00

12.255,00

61.275,00

Samlet 2020

637.860,00

159.465,00

797.325,00

07-01-2021

1141

[virksomhed12]

Rengøring

Grund hovedrengøring inklusiv sprit i perioden december 2020

47.120,00

11.780,00

58.900,00

01-02-2021

1137

[virksomhed12]

Desinficerende Rosa forfriskende sprit

27.900,00

6.975,00

34.875,00

01-02-2021

1134

[virksomhed12]

Rengøring efter aftale for perioden 01.01.2021 til 31.01.2021. Grundig rengøring inklusiv desinficering

47.120,00

11.780,00

58.900,00

Samlet 2021

122.140,00

30.535,00

152.675,00

Samlet 1. januar 2019 til 30. marts 2021

1.391.000,00

347.750,00

1.738.750,00

Skattestyrelsen har i opgørelsen taget udgangspunkt i bogføringen af fakturaerne.

Fakturaernes pålydende er betalt ved bankoverførsel.

Virksomheden har sammen med ovennævnte fakturaer fremlagt samarbejdsaftaler, timesedler, korrespondance vedrørende momsregistrering, momsregistreringsforespørgsler samt kopi af legitimation på personer, som ifølge virksomheden, har udført arbejde.

Virksomheden har fremlagt timesedler og samarbejdsaftaler mellem virksomheden og underleverandørerne [virksomhed3] ApS ([virksomhed3]), [virksomhed4] ApS ([virksomhed4]), [virksomhed5] IVS ([virksomhed5]), [virksomhed6] IVS ([virksomhed6]), [virksomhed9] ([virksomhed9]), [virksomhed10] ([virksomhed10]), [virksomhed7] ([virksomhed7]), [virksomhed8] ([virksomhed8]), [virksomhed11] ([virksomhed11]) og [virksomhed12] ([virksomhed12]).

Det fremgår af samarbejdsaftalerne, at der mellem virksomheden og underleverandørerne er indgået aftale om rengøring og mandskabsudleje. Samarbejdsaftalerne specificerer ikke, hvilke opgaver der skal varetages, herunder det nærmere omfang heraf, ligesom samarbejdsaftalerne ikke indeholder oplysninger om pris, tid og sted for arbejdets udførsel. Samarbejdsaftalerne angiver en ikrafttrædelsesdato, men er ikke underskrevet.

Af timesedlerne fremgår en oversigt over datoer, antal timer, navn og tidspunkt for arbejdets udførsel. Timesedlerne indeholder ikke nærmere identificerbare oplysninger på personer, der ifølge det oplyste, har udført arbejde.

Flere af navnene som fremgår af timesedlerne, er uoverensstemmende med de tilsendte legitimationsoplysninger. Af timesedlerne for [virksomhed12] fremgår, at arbejdet er udført af [person3], som virksomheden har fremsendt legitimationsoplysninger for. Ifølge Skattestyrelsen var [person3] udrejst af landet på tidspunktet for arbejdets udførsel.

Virksomheden har ikke fremlagt en samarbejdsaftale eller timesedler for virksomhedens samhandlen med underleverandøren [virksomhed2] ApS ([virksomhed2]).

Følgende gør sig gældende vedrørende de angivne underleverandører:

[virksomhed2] - CVR-nr. [...1], [virksomhed2], blev stiftet den 9. oktober 2018 og er opløst efter konkurs den 29. september 2021. [virksomhed2] var registreret med branchekode 410000 "Gennemførelse af byggeprojekter" og bibranchekode 782000 "Vikarbureauer". [virksomhed2]'s formål var at drive virksomhed med projektledelse, entreprise, investering, konsulentvirksomhed og anden hermed beslægtet virksomhed.

CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførelse.

Fakturaerne vedrører mandskabs- og vikarudleje indenfor rengøring for januar og februar 2019, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed2]'s bankkonti er anvendt til gennemstrømning af penge. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke har været tegn på reel virksomhedsdrift, og at [virksomhed2] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

[virksomhed3] ApS - CVR-nr. [...2], [virksomhed3], blev stiftet den 18. december 2012 og er opløst efter konkurs den 9. marts 2023. [virksomhed3] var registreret med branchekode 493920 "Turistkørsel og anden landpassagertransport" og bibranchekoderne 889990 "Andre sociale foranstaltninger uden institutionsophold i.a.n.", 463500 "Engroshandel med tobaksvarer" og 494100 "Vejgodstransport". [virksomhed3]'s formål var at drive virksomhed med engroshandel med medicinalvarer og sygeplejeartikler samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

Fakturaen vedrører rengøring for marts 2019, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om forfaldsdato, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3] ikke har haft ansatte. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed3] ikke har leveret den fakturerede ydelse.

[virksomhed4] ApS - CVR-nr. [...3] (under konkurs), [virksomhed4], er stiftet den 9. april 2018 og er registreret med branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser" og bibranchekode 494200 "Flytteforretninger". [virksomhed4]' formål er at drive kurer og transportservice samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

Fakturaen vedrører rengøring for april 2019, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om forfaldsdato, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed4] er beliggende i [by1] og ikke har haft ansatte i perioden for fakturaens udstedelse og arbejdets udførsel. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed4] ikke har leveret den fakturerede ydelse.

[virksomhed5] IVS ([virksomhed13] IVS) - CVR-nr. [...4], [virksomhed5], blev stiftet den 5. december 2018 og er opløst efter konkurs den 17. august 2023. [virksomhed5] var registreret med branchekode 494100 "Vejgodstransport". [virksomhed5]'s formål var at drive virksomhed indenfor transport og kurerkørsel og anden i forbindelse hermed stående virksomhed.

CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaens udstedelse og arbejdets udførelse.

Fakturaen vedrører rengørings- og vikarydelser for maj 2019, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed5] ikke har været moms- eller arbejdsgiverregistreret. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed5] ikke har leveret den fakturerede ydelse.

[virksomhed6] IVS - CVR-nr. [...5] (under konkurs), [virksomhed6], er stiftet den 14. januar 2019 og er registreret med branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser". [virksomhed6]'s formål er at drive engrosvirksomhed og anden i forbindelse hermed stående virksomhed.

CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførelse.

Fakturaerne vedrører rengørings- og vikarydelser for juni og juli 2019, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet. Den ene af fakturaerne er betalt efter den angivne forfaldsdato. Der fremgår ikke i sagen oplysninger om udstedelse af en rykkerskrivelse i forbindelse med den sene betaling.

Skattestyrelsen har oplyst, at fakturaer i [virksomhed6] er udstedt med henblik på at opnå et uberettiget fradrag hos modtageren. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed6] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

[virksomhed7] - CVR-nr. [...6], [virksomhed7], blev stiftet den 1. april 2019 og er ophørt den 21. februar 2022. [virksomhed7] var registreret med branchekode 433410 "Malerforretninger" og bibranchekoder 467310 "Engroshandel med træ, trælast og byggematerialer" og 821100 "Kombinerede administrationsserviceydelser".

CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaens udstedelse og arbejdets udførelse.

Fakturaen vedrører rengørings- og vikarydelser for august 2019, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed7] ikke har været registreret som arbejdsgiver. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed7] ikke har leveret den fakturerede ydelse.

[virksomhed8] - CVR-nr. [...7], [virksomhed8], blev stiftet den 3. september 2019 og er ophørt den 31. august 2020. [virksomhed8] var registreret med branchekode 821100 "Kombinerede administrationsserviceydelser og bibranchekoder 493110 "Rutebuskørsel, by- og nærtrafik", 469000 "Ikke-specialiseret engroshandel" og 782000 "Vikarbureauer".

CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførelse.

Fakturaerne vedrører rengørings- og vikarydelser for september 2019 og februar 2020, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at fakturaer i [virksomhed8] er udstedt med henblik på at opnå et uberettiget fradrag hos modtageren. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed8] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

[virksomhed9] - CVR-nr. [...8], [virksomhed9], blev stiftet den 1. august 2017 og er ophørt den 8. december 2020. [virksomhed9] var registreret med branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser".

CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførelse.

Fakturaerne vedrører rengørings- og vikarydelser for oktober 2019 til maj 2020, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet. Den ene af fakturaerne er betalt efter den angivne forfaldsdato. Der fremgår ikke i sagen oplysninger om udstedelse af en rykkerskrivelse i forbindelse med den sene betaling.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke har været tegn på reel virksomhedsdrift, og at [virksomhed9] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

[virksomhed10] - CVR-nr. [...9], [virksomhed10], blev stiftet den 3. september 2019 og er ophørt den 5. november 2020. [virksomhed10] var registreret med branchekode 412000 "Opførsel af bygninger" og bibranchekoderne 494100 "Vejgodstransport", 782000 "Vikarbureauer" og 469000 "Ikke-specialiseret engroshandel".

CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførelse.

Fakturaerne vedrører rengøring for marts og april 2020, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet. Den ene af fakturaerne er betalt efter den angivne forfaldsdato. Der fremgår ikke i sagen oplysninger om udstedelse af en rykkerskrivelse i forbindelse med den sene betaling.

Skattestyrelsen har oplyst, at daværende ejer af [virksomhed10] var udrejst af landet i perioden for arbejdets udførsel. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed10] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

[virksomhed11] - CVR-nr. [...10], [virksomhed11], blev stiftet den 29. juni 2019 og er ophørt den 11. januar 2022. [virksomhed11] var registreret med branchekode 433410 "Malerforretninger" og bibranchekoder 811000 "Kombinerede serviceydelser" og 461900 "Agenturhandel med blandet sortiment".

Fakturaerne vedrører mandskabsudleje og rengøring m.m. for juni til september 2020, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet. Flere af fakturaerne er betalt efter den angivne forfaldsdato. Der fremgår ikke i sagen oplysninger om udstedelse af rykkerskrivelser i forbindelse med de sene betalinger.

Skattestyrelsen har oplyst, at fakturaer i [virksomhed11] er udstedt med henblik på at opnå et uberettiget fradrag hos modtageren. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed11] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

[virksomhed12] - CVR-nr. [...11], [virksomhed12], blev stiftet den 15. september 2020 og er ophørt den 15. november 2022. [virksomhed12] var registreret med branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser" og bibranchekode 469000 "Ikke-specialiseret engroshandel".

CVR indeholder for de fleste perioder for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførsel ikke oplysninger om ansatte.

Fakturaerne vedrører rengørings- og vikarydelser for september 2020 til februar 2021, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet. Flere af fakturaerne er betalt efter den angivne forfaldsdato, ligesom der ikke er kronologi i fakturanummeringen. Der fremgår ikke oplysninger om udstedelse af rykkerskrivelser i forbindelse med de sene betalinger.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed12] ikke har haft ansatte. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed12] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat virksomhedens manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag til 1.017.090 kr. for perioden 1. januar 2019 til 28. februar 2021.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har i henhold til sagsfremstillingens punkt 1.4 ikke godkendt fradrag for købsmoms vedrørende underleverandører fra følgende underleverandører:

2019

Beløb inkl. moms

[virksomhed2] ApS

84.950 kr.

[virksomhed3] ApS

60.600 kr.

[virksomhed4] ApS

33.100 kr.

[virksomhed5] IVS

83.200 kr.

[virksomhed6] IVS

110.150 kr.

[virksomhed7]

80.950 kr.

[virksomhed8]

84.200 kr.

[virksomhed9]

251.600 kr.

I alt

788.750 kr.

2020

[virksomhed9]

122.450 kr.

[virksomhed8]

87.200 kr.

[virksomhed10]

115.500 kr.

[virksomhed11]

284.450 kr.

[virksomhed12]

184.625 kr.

I alt

794.225 kr.

2021

[virksomhed12]

152.675 kr.

I alt

152.675 kr.

Det er vores opfattelse, at betalinger af underleverandørerne er sket med henblik på tilbagebetaling til jer, for at I kunne aflønne personale uden indberetning og tilbageholdelse af A-skat og am-bidrag. Det antages således, at arbejdet er udført af ansatte hos jer. Vi henviser til SKM2016.9.BR og SKM2019.332.ØLR.

Da I har været registreret som arbejdsgiver fra 1. maj 2007, og har haft ansatte, har I været klar over, at der skal indeholdes A-skat og am-bidrag af lønudbetaling efter kildeskattelovens § 46, stk. 1 og § 49, B, stk. 1. Det er derfor vores opfattelse, at der ikke foreligger en uklarhed om jeres indeholdelsespligt, som kan fritage jer for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag.

Vi har nægtet fradrag for udgifter til underleverandørerne på i alt 1.735.650 kr. inkl. moms i perioden 1. januar 2019 til 28. februar 2021. Disse udgifter anses, ifølge vores opfattelse, ikke for reelle køb af arbejdskraft i henhold til sagsfremstillingens punkt 1.

Vi har således anset det samlede overførte beløb inkl. moms til underleverandørerne i nævnte periode for reelt anvendt til lønninger til en ukendt personkreds, hvorved der ikke er sket indeholdelse af A-skat og am-bidrag. A-skat og am-bidrag vedrørende ukendte modtagere kan derefter opgøres således:

2019

Beløb der skal beregnes A-skat og am-bidrag af 788.750 kr.

A-skat og am-bidrag, ukendt modtager

Am-bidrag 8 % af 788.750 kr. 63.100 kr.

A-skat 55 % af (788.750 kr. - 63.100 kr.) 725.650 kr. 399.107 kr.

I alt skyldig A-skat og am-bidrag for 2019 462.207 kr.

2020

Beløb der skal beregnes A-skat og am-bidrag af 794.225 kr.

A-skat og am-bidrag, ukendt modtager

Am-bidrag 8 % af 794.225 kr. 63.538 kr.

A-skat 55 % af (794.225 kr. - 63.538 kr.) 730.687 kr. 401.878 kr.

I alt skyldig A-skat og am-bidrag for 2020 465.416 kr.

2021 (perioden 1. januar 2021 - 28. februar 2021)

Beløb der skal beregnes A-skat og am-bidrag af 152.675 kr.

A-skat og am-bidrag, ukendt modtager

Am-bidrag 8 % af 152.675 kr. 12.214 kr.

A-skat 55 % af (152.675 kr. - 12.214 kr.) 140.461 kr. 77.253 kr.

I alt skyldig A-skat og am-bidrag for perioden 1. januar 2021 - 28. februar 2021 89.467 kr.

Skyldig A-skat og am-bidrag for perioden 1. januar 2019 - 28. februar 2021 udgør 1.017.090 kr.

Beløbet specificeres således:

A-skat

Am-bidrag

I alt

2019

399.107 kr.

63.100 kr.

462.207 kr.

2020

401.878 kr.

63.538 kr.

465.416 kr.

2021

77.253 kr.

12.214 kr.

89.467 kr.

I alt

878.823 kr.

138.852 kr.

1.017.090 kr.

Vi har beregnet A-skat og am-bidrag skønsmæssigt efter opkrævningslovens § 5, stk. 2 af 788.750 kr. i 2019, 794.225 kr. i 2020 og 152.675 kr. i perioden 1. januar 2021 - 28. februar 2021 svarende til i alt 1.017.090 kr., hvilket I hæfter for i henhold til kildeskattelovens § 69 samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Se også Den juridiske vejledning A.D.5.2.2. Beløbet opkræves efter opkrævningslovens § 5, stk. 1.

Der beregnes am-bidrag 8 % af grundlaget ifølge arbejdsmarkedsbidragslovens § 1.

Vi har beregnet A-skat med 55 % af grundlaget i henhold til kildeskattelovens § 48, stk. 8, da vi ikke har kendskab til, hvem der har været ansat. Der foreligger ikke skattekort, bikort eller frikort for yderligere ansatte.

Det er vores opfattelse, at det opgjorte lønbeløb til ukendte modtagere ligger udenfor den allerede angivne løn i virksomheden.

Vi har ud fra den opgjort lønudgift på 788.750 kr. i 2019, 794.225 kr. i 2020 og 152.675 kr. i perioden 1. januar 2021 - 28. februar 2021 foretaget en teknisk fordeling med lige store beløb over årets 12 måneder (for 2021 i 2 måneder), idet vi ikke er i besiddelse af yderligere oplysninger, der kan give en mere præcis fordeling.

A-skat og am-bidrag pr. måned er opgjort til:

Periode

Udbetalt løn pr. måned

Beregnet AM-bidrag pr. måned

Beregnet A-skat pr. måned

2019

65.729,17 kr.

5.258,33 kr.

33.258,92 kr.

2020

66.185,42 kr.

5.294,83 kr.

33.489,83 kr.

1. januar 2021 - 28. februar 2021

76.337,50 kr.

6.107,00 kr.

38.626,50 kr.

Fastsættelse af am-bidrag og A-skat er omfattet af den almindelige 3-års forældelsesfrist i forældelseslovens § 3, stk. 1.

I henhold til forældelseslovens § 3, stk. 2 suspenderes denne frist, hvor vi som fordringshaver bliver bekendt med, at der er et tilgodehavende. Vi er først blevet bekendt med forholdet den 5. april 2023, hvor vi har modtaget materialet fra jeres advokat. Vi har på det tidspunkt fået kendskab til, at I har modtaget underleverandørfakturaer, som vi anser for at være uden realitet, men anvendt til betaling af løn til en for os ubekendt personkreds."

Udtalelse fra Skattestyrelsen

Skattestyrelsen har i udtalelse af 13. februar 2024 fastholdt den påklagede afgørelse.

Skattestyrelsen har den 27. september 2024 bemærket følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:

"Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller til stadfæstelse af Skattestyrelsens afgørelse af 4. december 2023.

Sagen omhandler, hvorvidt Skattestyrelsen med rette har forhøjet klagers indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med i alt 1.017.090 kr. for perioden 1. januar 2019 til 28. februar 2019 på baggrund af klagers overførsler til underleverandører.

(...)

Skattestyrelsens vurdering

I Skattestyrelsens udtalelse i den sammenholdte momssag med sagsnummer 24- 0011467 har Skattestyrelsen tiltrådt Skatteankestyrelsens indstilling til stadfæstelse af nægtelse af fradrag for købsmoms for udgifter afholdt til underleverandørerne, da Skattestyrelsen ikke finder, at de omhandlede ydelser er blevet leveret til klager af de pågældende underleverandører.

Skattestyrelsen fastholder, at der ikke er realitet bag fakturaerne fra underleverandørerne og at de er bogført for at dække over udgifter til sorte lønninger, hvorfor vi har været berettiget til at forhøje klagers indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag.

Det er blandt andet henset til, at underleverandørerne har haft få eller ingen ansatte, og flere af underleverandørerne er gået konkurs. Vi har tillige lagt vægt på, at [virksomhed4] ApS og [virksomhed7] ligger henholdsvis i [by1] og [by2], hvorfor det er usandsynligt, at de har udført daglig rengørings- og vikararbejde i [by3]. Herudover er det dokumenteret, at ejeren i [virksomhed10] har været udrejst i den periode, hvor arbejdet skulle være udført. Der er desuden fremlagt samarbejdsaftaler, som ikke er underskrevet.

De fremlagte fakturaer lider desuden af indholdsmæssige mangler, herunder konkrete oplysninger om omfanget og arten af de fakturerede ydelser, ligesom de ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger om opgaverne eller hvornår de er udført.

Det er Skattestyrelsens vurdering, at underleverandørerne ikke har leveret de påståede rengørings- og vikarydelser til klager, hvorfor klager må anses for selv at have leveret ydelserne. Skattestyrelsen fastholder imidlertid, at klagers egne ansatte ikke har været i stand til at generere denne omsætning, hvorfor det er Skattestyrelsens vurdering, at klagers udgifter til underleverandørerne er afholdt for at dække over udbetaling af uregistreret arbejdskraft. Skattestyrelsen fastholder, at klager ikke har løftet den skærpede bevisbyrde for, at der er sket levering af ydelser til klager fra underleverandørerne. Skattestyrelsen finder derfor fortsat, at klagers indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag skal forhøjes.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke ud fra sagens oplysninger har foreligget en sådan uklarhed om klagers indeholdelsespligt, at klager kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag, idet klager har udbetalt løn i regnskabsårene, og har derfor været klar over, at der skal indeholdes Askat og AM-bidrag af udbetalingerne.

Ud over ovenstående henvises der til vores begrundelser som anført i den påklagede afgørelse.

For så vidt angår beregningsgrundlaget for A-skat og AM-bidrag lægger Skattestyrelsen fakturabeløb inklusiv moms fra underleverandører til grund. Da der ikke er oplysninger om, at klager har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der have være indeholdt med 55 % i A-skat og 8 % i AM-bidrag.

På baggrund af ovenstående fastholder Skattestyrelsen således, at klagers indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag skal forhøjes med i alt 1.017.090 kr. for perioden 1. januar 2019 til 28. februar 2019."

Virksomhedens opfattelse

Virksomheden har fremsat påstand om, at forhøjelse af virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag for perioden 1. januar 2019 til 28. februar 2021 nedsættes med 1.017.090 kr.

Til støtte for påstanden har virksomhedens daværende repræsentant bl.a. anført:

"... ANBRINGENDER

(...)

Den konkrete sag - Nærmere om indeholdelsespligten

Det fremgår af skattestyrelsens skrivelse af 9. august 2023, at virksomhedens udgifter til underleverandører er anset for at dække over lønninger til "yderligere ansatte".

Foruden den udokumenterede påstand om, at Selskabet har modtaget de beløb, som ifølge Skattestyrelsen er hævet fra samarbejdspartneres bankkonti, er det ikke nærmere begrundet, hvorfor skatteyder anses for at være indeholdelsespligtig af A- skat og arbejdsmarkedsbidrag i relation til udgifterne til de omtvistede underleverandører.

I relation til indeholdelsespligten er det vigtigt at holde sig for øje, at hovedkriteriet for, om en indkomst kan kvalificeres som A-indkomst i medfør af kildeskattelovens § 43, stk. 1, er, hvorvidt indkomsten udgør et vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold.

Det er således afgørende at foretage en vurdering af, om hvorvidt der konkret er tale om vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold. I nærværende sag er der ikke foretaget en selvstændig vurdering heraf, ligesom afgørelsen vedrørende spørgsmålet om indeholdelsespligt af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag heller ikke understøttes af observationer eller øvrige objektive kendsgerninger vedrørende samarbejdet mellem virksomhederne.

På denne baggrund gøres det gældende, at bevisbyrden for at anse skatteyder for indeholdelsespligtig af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag ikke er løftet.

I nærværende sag foreligger udspecificerede fakturaer fra underleverandørerne, og ligesom det må anses for at være ubestridt, at Selskabet reelt har betalt disse fakturaer.

Under disse omstændigheder påhviler der skattestyrelsen en tung bevisbyrde for at anse Selskabet for indeholdelsespligtig af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, ud fra en betragtning om at samarbejdet mellem parterne ikke er reelt, og de omhandlede beløb er anvendt til betaling af yderligere ansatte. Det fremgår af den modtaget skrivelse, at skattestyrelsen har den fejlagtige opfattelse, at betalingen af fakturaerne blot har fungeret som et sløringsmiddel der skulle dække over Selskabets yderligere ansatte.

Endvidere er der flere forhold i nærværende sag, der taler for at betragte samarbejdspartnere som selvstændigt erhvervsdrivende. Det fremgår af cirkulæret til personskatteloven og Den juridiske vejledning, at der i tvivlstilfælde skal foretages en samlet bedømmelse af en række momenter, i forholdet mellem den der udfører arbejdet, og den arbejdet udføres for. Ved denne bedømmelse lægges der vægt på, om der i vederlaget i væsentligt omfang indgår betaling for andet end den personlige arbejdsydelse.

Der er imidlertid ingen forskel på, hvordan de enkelte samarbejdspartnere er blevet betalt.

Der er ingen holdepunkter for at anse arbejdet udført af de enkelte samarbejdspartnere for at være udført for Selskabets regning og risiko, idet der efter selskabets opfattelse på samarbejdsaftalens indgåelse var tale om underleverandører, som selv afholdte omkostninger til lønninger m.v. Det samme gør sig gældende i relation til eventuelle ulykker og lign., der måtte opstå° under arbejdets udførelse, fastsættelse af arbejdstid m.v.

Der er således ingen holdepunkter for at anse Selskabet for at have egentlige instruktionsbeføjelser over for underleverandørerne, hvilket er en afgørende forudsætning for at statuere indeholdelsespligt.

Ud fra en samlet bedømmelse af de vurderingsmomenter, der fremgår af cirkulære nr. 129 af den 4. juli 1994 til personskatteloven, afsnit 3.1.1.2, samt af Den juridiske vejledning 2020-2, afsnit C.C.1.2.1, gøres det sammenfattende gældende, at underleverandørerne har udøvet virksomhed af økonomisk karakter med det formål at opnå et overskud, hvorfor der er tale om en selvstændig virksomhed, som ikke har været underlagt instruktionsbeføjelser fra Selskabet. De beløb, som er betalt/hævet fra Selskabets konto til underleverandørerne har således ikke udgjort vederlag for "personligt arbejde i tjenesteforhold, hvorfor der ikke er grundlag for at pålægge Selskabet indeholdelsespligt af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i medfør af kildeskattelovens § 43, stk.

1.

For så vidt angår spørgsmålet om indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag er der i nærværende sag tale om udbetalinger til en selvstændig erhvervsvirksomhed, som falder uden for A-indkomst-begrebet i kildeskattelovens § 43, stk. 1, jf. argumentationen ovenfor. Der er således ikke tale om udbetalinger for personligt arbejde i tjenesteforhold omfattet af kildeskattelovens § 43, stk. 1, hvilket medfører, at der i henhold til daværende arbejdsmarkedsbidragslovs §§ 7 og 8 ikke skal betales arbejdsmarkedsbidrag af udbetalingerne.

Det gøres sammenfattende gældende, at der ikke i nærværende sag foreligger omstændigheder, som giver grundlag for at pålægge indeholdelsespligt for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, ligesom bevisbyrden herfor ikke er løftet.

Nærmere om hæftelsen for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag

Såfremt Skattestyrelsen på trods af det anførte, finder, at der i nærværende sag foreligger tilstrækkeligt grundlag til at anse Selskabet for at være arbejdsgiver i relation til underleverandørerne, gøres det gældende, at selskabet ikke hæfter for manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, idet der ikke er udvist forsømmelighed i henhold til kildeskattelovens § 69, stk. 1.

Det gøres gældende, at der på intet tidspunkt har foreligget en sådan "rimelig klarhed" i nærværende sag for Selskabet om, at der rettelig var tale om en lønmodtagersituation i forhold til samarbejdet med underleverandørerne.

Omstændighederne i nærværende sag taler med al tydelighed for, at der i relation til samarbejdet mellem selskabet og underleverandørerne har været tale om et helt almindeligt samhandelsforhold mellem uafhængige virksomheder, jf. ovenfor.

Dette understøttes i øvrigt af, at Skattestyrelsen ikke er fremkommet med oplysninger, iagttagelser el.lign., som objektivt understøtter Skattestyrelsen opfattelse af, at virksomheden har udbetalt til skatteyders "yderligere ansatte".

I relation til indeholdelsespligten er det vigtigt at holde sig for øje, at hovedkriteriet for, om en indkomst kan kvalificeres som A-indkomst i medfør af kildeskattelovens § 43, stk. 1, er, hvorvidt indkomsten udgør et vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold.

Der er i nærværende sag ikke foretaget en selvstændig vurdering heraf. Som anført ovenfor er det Skattestyrelsen, der skal løfte bevisbyrden for, at virksomheden har handlet forsømmeligt og undladt at indberette lønninger til ansatte i virksomheden.

Denne bevisbyrde er ikke løftet alene ved den udokumenterede henvisning til, at tilsyneladende er blevet solgt flere timer end der har været til rådighed fra såvel egne som underleverandørers lønoplyste timer. Det må atter igen anføres, at Selskabet ikke er berettiget eller forpligtet til at få indsigt i deres underleverandørernes rene interne forhold, ligesom der ej heller har været anledning til sådan et initiativ, idet Selskabets egne kunder aldrig har gjort indsigelse imod manglende levering. Såfremt, rekursmyndighederne måtte nå° frem til, at der de facto er tale om en lønmodtagersituation, og Selskabet er indeholdelsespligtigt, gøres det gældende, at selskabet helt oplagt har været i undskyldelig uvidenhed herom.

I nærværende sag kan det konstateres, at der tilsyneladende - i direkte strid med praksis - anvendes en automatik, i forhold til vurderingen af om der foreligger forsømmelighed, hvis det fastslås, at der er tale om et lønmodtagerforhold omfattet af kildeskattelovens § 43.

Ved en gennemgang af Skattestyrelsens afgørelse kan det konstateres, at der ikke er foretaget nogen selvstændig vurdering af, om der er udvist forsømmelighed i medfør af kildeskattelovens § 69, stk. 1, idet det slet ikke behandles, hvorfor selskabet anses for at have udvist den påkrævede forsømmelighed til at statuere et hæftelsesansvar, jf. nærmere nedenfor.

Bevisbyrden for, at selskabet har handlet forsømmeligt, er således ikke løftet, hvilket skal ses i sammenhæng med, at der ej heller er grundlag for at pålægge selskabet indeholdelsespligt for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i nærværende sag."

Virksomhedens repræsentant er ikke kommet med bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse af 27. september 2024 og Skatteankestyrelsens indstilling.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen skønsmæssigt har ansat virksomhedens manglende indeholdelse af A-skat til 878.238 kr. samt AM-bidrag til 138.852 kr., samlet 1.017.090 kr., for perioden 1. januar 2019 til 28. februar 2021. Forhøjelsen er sket på baggrund af virksomhedens brug af underleverandører.

Retsgrundlaget

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af dagældende kildeskattelovs § 48, stk. 7, i lovbekendtgørelse nr. 117 af 29. januar 2016 og dagældende kildeskattelovs § 48, stk. 8, i lovbekendtgørelse nr. 824 af 28. april 2021.

Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 % af grundlaget.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre virksomheden godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra virksomhedens side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten har i klagesagen med sagsnummer 24-0011467 vedrørende virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2019 til 31. marts 2021 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår fradrag for købsmoms for udgifter afholdt til [virksomhed2], [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed8], [virksomhed9], [virksomhed10], [virksomhed11] og [virksomhed12]. Retten har anset virksomhedens fakturaer til disse underleverandører for at være fiktive og har som følge heraf ikke godkendt fradrag for købsmoms af virksomhedens udgifter hertil.

Henset til, at fakturaerne lider af indholdsmæssige mangler, og at virksomheden ikke har fremlagt timesedler eller lignende, som indeholder oplysninger om, hvem der har udført det fakturerede arbejde, og som retten tillægger vægt, finder retten, at udgifterne ikke dækker over reelle leverancer. Retten har tillige lagt vægt på, at størstedelen af underleverandørerne ikke har været registreret med ansatte på fakturatidspunktet og i mange tilfælde er gået konkurs, ligesom retten har henset til, at underleverandørerne har været registreret med branchekoder, der er uoverensstemmende med de fakturerede ydelser.

Henset til ovennævnte forhold finder retten det usandsynligt, at underleverandørerne har levereret de påståede rengørings- og vikarydelser til virksomheden, hvorfor arbejdet i henhold til de udstedte fakturaer må være udført af en anden. Der foreligger ikke oplysninger om, hvem der konkret har udført arbejdet. Retten finder herefter, at virksomheden har haft uregistreret arbejdskraft, og at udgifterne til underleverandørerne er afholdt for at dække over udbetaling af løn, der ikke er oplyst til myndighederne.

Retten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.

Det af repræsentanten anførte kan ikke føre til et andet resultat.

Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, at virksomheden kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Virksomheden hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra de angivne underleverandører i den påklagede periode.

Da der ikke er oplysninger om, at virksomheden har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.

Landsskatteretten tiltræder Skattestyrelsens metode for opgørelse af virksomhedens yderligere lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har lagt fakturaernes bruttobeløb, dvs. inkl. moms til grund for beregningsgrundlaget.

Skattestyrelsen stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.