Kendelse af 14-08-2024 - indlagt i TaxCons database den 03-10-2024

Journalnr. 24-0014736

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2021

Yderligere omsætning - momsdifference

499.889 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Fradrag nedsættes for:

Manglende bilag

Transport af containere

Værkstedsregning til Mercedes

118.055 kr.

8.437 kr.

5.494 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Nedsættes til 19.813 kr.

Stadfæstelse

Stadfæstelse

Fradrag nedsættes for udgifter til telefoni

[virksomhed1]

[virksomhed2]

[virksomhed3]

4.754 kr.

228 kr.

3.379 kr.

0 kr.

0 kr.

0 kr.

Nedsættes til 0 kr.

Nedsættes til 0 kr.

Stadfæstelse

Fradrag nedsættes for udgifter til vægtafgift og grøn ejerafgift

6.995 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Fradrag nedsættes for udgifter til [virksomhed4]

1.600 kr.

0 kr.

Nedsættes til 0 kr.

Faktiske oplysninger

Klageren driver virksomheden [virksomhed5], tidligere [virksomhed6], med CVR-nr. [...1]. Virksomheden blev startet den 23. december 2013 og beskæftiger sig med cykelhandel og reparation, herunder udlejning og leasing af varer til fritid og sport.

Det fremgår af virksomhedens årsrapport for indkomståret 2021, at virksomhedens omsætning og driftsresultat før afskrivninger udgjorde henholdsvis 15.492.584 kr. og 1.071.634 kr.

Klageren har indberettet salgsmoms på 3.882.676 kr. fordelt med 569.119 kr., 1.207.633 kr., 1.339.780 kr. og 766.144 kr. i 1.-4. kvartal 2021. De indberettede beløb fremgår af momsafstemning sendt til Skattestyrelsen under konto 5410 Udgående moms.

Klageren har til Skattestyrelsen fremsendt en momsafstemning, hvoraf fremgår en samlet salgsmoms på 3.998.118,38 kr., fordelt med 603.056,90 kr., 1.264.049,21 kr., 1.354.229,02 kr. og 776.783,25 kr. i 1.-4. kvartal 2021.

Differencerne mellem den indberettede salgsmoms og salgsmomsen, der fremgår af klagerens fremsendte momsafstemning, udgør 33.937,02 kr., 56.415,78 kr., 14.448,89 kr. og 10.638,92 kr. i 1.-4. kvartal 2021, samlet 115.440,61 kr.

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens salgsmoms med samlet 115.440 kr. i henhold til de anførte differencer.

Med henvisning til en samlet salgsmoms på 3.998.118 kr., svarende til en omsætning på 15.992.473,52 kr., har Skattestyrelsen forhøjet virksomhedens omsætning med 499.889,52 kr.

I forbindelse med klagen har klagerens repræsentant fremsendt en ny momsafstemning, hvoraf fremgår en samlet salgsmoms på 3.831.176,04 kr. Sammen med momsafstemningen er der fremlagt udtræk af kontospecifikationerne for kontiene 1100, 1105, 1110, 1111, 1120, 1130, 1140, 1150, 1160, 1200 og 1290.

Følgende fremgår af den fremlagte momsafstemning:

Konto

Navn

Beløb ekskl. moms

Moms

Momsbeløb

1100

Varecykler

12.675.146,86

Ja

3.168.786,72

1100

Varecykler, korrektioner uden moms Bike smart peri

160.000,00

Ja

40.000,00

1105

Leasingindtægter B2B cykler

9.440,00

Ja

2.360,00

1110

Varesalg reservedele

3.564.674,25

Ja

891.168,56

1110

Varesalg reservedele, korrektioner uden moms

-3.600,00

Ja

-900,00

1111

Korrektion betalingskort m.v.

-255.009,94

Ja

-63.752,49

1111

Korrektion betalingskort m.v., korrektion u/moms

-3.600,00

Ja

-900,00

1120

Varesalg arbejdsløn

1.528.600,41

Ja

382.150,10

1130

Lejeindtægt/cykeludlejning

416.388,40

Ja

104.097,10

1140

Varesalg brugt

71.198,83

Nej

-

1160

Varesalg andre ydelser

17.285,80

Ja

4.321,45

1160

Varesalg andre ydelser uden moms

-1.527,40

Ja

-381,85

1200

Rabat varesalg/kunder

-2.379.652,99

Ja

-594.913,25

1290

Kassedifference

-47.877,67

Ja

-11.969,42

1290

Kassedifference u/moms

57.263,26

Ja

14.315,82

4780

Moms Scaleplint, tilbageført betalingskort

-225.408,30

Ja

-56.352,08

1150

Varesalg scooter (salg uden moms)

-160.632,96

Ja

-40.158,24

5435

EU moms

-26.785,56

Ja

-6.696,39

I alt:

3.831.176,04

Af den tidligere fremlagte momsafstemning fremgår:

Konto

Navn

Beløb ekskl. moms

Momsbeløb

1100

Varecykler

12.850.742,06

3.212.685,52

1105

Leasingindtægter B2B cykler

9.440,00

2.360,00

1110

Varesalg reservedele

3.561.074,25

890.268,56

1111

Varesalg diverse

3.600,00

900,00

1120

Varesalg arbejdsløn

1.528.600,41

382.150,10

1130

Lejeindtægt/cykeludlejning

416.388,40

104.097,10

1140

Varesalg brugt

71.198,83

-

1160

Varesalg andre ydelser

15.758,40

3.151,68

1200

Rabat varesalg/kunder

-2.247.412,98

-449.482,59

1290

Kassedifference

-58.060,62

-11.612,12

1210

Rabat Scalepoint

-106.037,43

1150

Varer uden gruppe - rabat

-160.632,96

-40.158,24

5435

EU moms

-21.594,93

-4.318,99

3.998.118,38

Der er ikke fremlagt en redegørelse for forskellen mellem den nu opgjorte salgsmoms på 3.831.176 kr., den indberettede salgsmoms på 3.882.676 kr. og salgsmomsen på 3.998.118,38 kr., som fremgår af momsafstemningen fremsendt til Skattestyrelsen.

Af virksomhedens kontospecifikationer – konto 5410 – udgående moms fremgår en samlet udgående moms for hele indkomståret 2021 på 3.831.627,54 kr.

Den 31. marts 2021 udgjorde saldoen 572.845,83 kr., den 29. juni 2021 udgjorde saldoen 1.778.836,76 kr., den 30. september 2021 udgjorde saldoen 3.124.691,51 kr., og den 30. december 2021 udgjorde saldoen 3.892.173,14 kr. Den 31. december 2021 er der bogført omposteringer på samlet 60.545,60 kr.

Manglende bilag

Udgifter til fragt – bilag 6103

Klageren har i regnskabet – konto 2040 – fragt, for indkomståret 2021 fratrukket udgifter til fragt på i alt 294,44 kr. ekskl. moms. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag herfor.

Klageren har fremlagt bilag 6103, som er en faktura fra [virksomhed7] til virksomheden, hvoraf fremgår en udgift til levering af pakker på 294,44 kr. ekskl. moms.

Udgifter til gebyrer – bilag 6224, 6691 og 6804

Klageren har i regnskabet – konto 2057Gebyr [finans1] finans – for indkomståret 2021 fratrukket udgifter til [finans1] finans/[...91], [finans1] retur vedr. tine og afr. [finans1] finans/[...90] på i alt 5.529,20 kr. uden moms. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag herfor.

Klageren har fremlagt bilag 6224 fra [finans1], hvorefter der er afholdt en udgift til ”Cykelkøb straksgebyr” på 2.659,84 kr.

Klageren har endvidere fremlagt bilag 6804 fra [finans1], hvoraf fremgår en afholdt udgift til ”Cykelkøb straksgebyr” på 1.732 kr.

Der er endvidere fremlagt bilag 6690, der er en henvendelse fra [finans1]. Det fremgår af bilaget, at der er tale om tilbagebetaling i forhold til en cykel, der blev returneret i januar. På dokumentet er der anført med håndskrift, at der er en difference på 1.895,59 kr. i ”gebyr?”, og at der er tilbagebetalt 11.752,41 kr., og at 1.137,36 kr. i ”gebyr?” er overført til kundens konto med henvisning til bilag 6691.

Det fremgår af kontospecifikationerne for konto 2057 – Gebyr [finans1] finans, at der er tilbagebetalt gebyr på 1.895,59 kr. fra [finans1].

Af virksomhedens kontoudtog fremgår, at der den 21. april 2021 er udbetalt følgende:

[person1] ([finans1]) retur

-1.137,36 kr.

Lån nr. [...14] ([...76]) kunde

-11.752,41 kr.

Udgifter konto 2060 - ompostering

Klageren har i regnskabet – konto 2060Småanskaffelser Værksted – for indkomståret 2021 fratrukket udgifter på i alt 80.017,18 kr.

Udgiften fremgår som en ompostering foretaget den 31. december 2021.

Af virksomhedens kontospecifikationer under konto 2860 – Småanskaffelser værksted, fremgår der udgifter for samlet 80.017,18 kr., der den 31. december 2021 fjernes fra kontoen ved en ompostering.

Udgifter til [...] Logovarer – bilag 552743 og 554495

Klageren har i regnskabet – konto 2135[...] Logovarer – for indkomståret 2021 fratrukket udgifter til ”[virksomhed6]” på i alt 2.216 kr., ekskl. moms.

Klageren har ikke fremlagt dokumentation for de afholdte udgifter, og Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag herfor.

Bilag 552743 og 554495 er ikke fremlagt.

Udgifter til arbejdsskadeforsikring – bilag 6122

Klageren har i regnskabet – konto 2145Arbejdsskadeforsikring - for indkomståret 2021 fratrukket udgifter til [virksomhed8] på i alt 3.607 kr. u moms.

Bilag 6122 er ikke fremlagt

Udgifter til arbejdstøj – bilag 8396

Klageren har i regnskabet – konto 2150 Arbejdstøj – for indkomståret 2021 fratrukket udgifter til varekøb udlignet via drift på i alt 759,20 kr., ekskl. moms. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgiften.

Bilag 8396 er ikke fremlagt.

Udgifter til reparation og vedligehold – bilag 7664

Klageren har i regnskabet – konto 2440 Reparation og vedligehold udv.- for indkomståret 2021 fratrukket udgifter til ”tes betaling - ingen åbne” på i alt 1.159,01 kr., ekskl. moms. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgiften. Udgiften er bogført den 9. september 2021.

Der er ikke fremlagt et bilag, hvor bilagsnummer 7664 fremgår. Klageren har fremlagt to fakturaer til virksomheden for virksomhedens andel af service på virksomhedens adresse. Fakturaerne har nummer 34233 og 34377, er for juli og august 2021, og udgør begge 579,50 kr. ekskl. moms.

Det fremgår af virksomhedens kontospecifikationer, at faktura nummer 34233 og 34377 er bogført den 31. juli 2021 og 31. august 2021 med henvisning til bilag 553496 og 553776.

Udgifter til småanskaffelser – bilag 7587

Klageren har i regnskabet – konto 2480 Småanskaffelser lokaler – for indkomståret 2021 fratrukket udgifter til [virksomhed9] på i alt 470,40 kr., ekskl. moms. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgiften.

Bilag 7587 er ikke fremlagt.

Udgifter til telefon – bilag 6437

Klageren har i regnskabet – konto 2490 Rengøring – for indkomståret 2021 fratrukket udgifter til ”[virksomhed1]/mangler faktura” på i alt 382,82 kr. ekskl. moms. Udgiften er bogført den 6. april 2021. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgiften.

Det fremgår af konto 2490 – Rengøring, at bilag 6437 er bogført igen med -478,52 kr.

På konto 2710 – Telefon er udgiften fratrukket med 382,82 kr., ekskl. moms.

Fakturaen er fremlagt, og udgiften fremgår af virksomhedens betalingsservice for april måned med en udgift på 478,52 kr., betalt den 6. april 2021. Der er på betalingsservicemeddelelsen henvist til bilag 6437.

Udgifter til kontorartikler – bilag 201759 og 201919

Klageren har i regnskabet – konto 2720 kontorartikler – for indkomståret 2021 fratrukket udgifter til kontorartikler på 2.808 kr. og 119,80 kr., i alt 2.927,8 kr., ekskl. moms. Udgifterne er bogført henholdsvis den 15. januar 2021 og den 29. november 2021.

Bilag 201759 og bilag 201919 er ikke fremlagt.

Udgift til forsikring – bilag 6120

Klageren har i regnskabet – konto 2740Forsikringer – for indkomståret 2021 fratrukket udgift til [virksomhed8] på i alt 5.809,13 kr. u. moms. Udgiften er bogført den 1. februar 2021 med bilag 6120.

Bilag 6120 er ikke fremlagt.

Udgift til kontingent – bilag 6871

Klageren har i regnskabet – konto 2755 Kontingent uden moms – for indkomståret 2021 fratrukket udgift til abbonnement/fi-kreditor på i alt 150 kr. uden moms. Udgiften er bogført den 5. juli 2021 med bilag 6871.

Bilag 6871 er ikke fremlagt.

Udgift til gebyr – bilag 554331

Klageren har i regnskabet – konto 2790 Gebyr – for indkomståret 2021 fratrukket udgift til [virksomhed10] på i alt 100 kr. uden moms. Udgiften er bogført den 7. oktober 2021 med bilag 554331.

Bilag 554331 er ikke fremlagt.

Udgifter til småanskaffelser – bilag 201760, 201783 og 554667

Klageren har i regnskabet – konto 2860 Småanskaffelser - værksted - for indkomståret 2021 fratrukket udgifter til brobizz, småanskaffelser og davidsen på 310,40 kr., 480 kr. og 999 kr., i alt 1.789,4 kr., ekskl. moms. Udgifterne er bogført henholdsvis den 1. februar, 9. april og 30. november 2021 med bilag 201760, 201783 og 554667.

Bilag 201760, 201783 og 554667 er ikke fremlagt.

Udgifter til forsikring og vægtafgift – bilag 552802, 553038, 553048, 7250 og 7285

Klageren har i regnskabet – konto 2900 Forsikring/vægt – gulplade – for indkomståret 2021 fratrukket udgifter til Skattestyrelsen og [virksomhed8] på 150 kr., 215 kr., 460 kr., 6.926,19 kr. og 5.092,50 kr. i alt 12.843,69 kr. ekskl. moms. Udgifterne er bogført henholdsvis den 2. marts 2021, 22. april 2021, 3. juni 2021, 1. oktober 2021 og 5. november 2021 med bilag 552802, 443038, 553048, 7250 og 7285.

Bilag 552802, 553038 og 553048 er ikke fremlagt. Udgiften til grøn ejerafgift på 5.092,50 kr. vedrørende registreringsnummer [reg.nr.1] fremgår af fremlagt skærmprint fra nummerplade.net med seneste dato den 1. april 2021.

Bil med registreringsnummer [reg.nr.1] fremgår ikke af klagerens personlige skatteoplysninger, R75.

Bilag 7250 fremgår af virksomhedens betalingsserviceoversigt for oktober 2021 og udgør betaling for forsikringspræmie for en erhvervsbil med registreringsnummer [reg.nr.1].

Bilag 7285 fremgår af virksomhedens betalingsserviceoversigt for november 2021 og udgør betaling for afgift på 5.092,50 kr.

Transport af containere

Klageren har i regnskabet – konto 2040 Fragt – for indkomståret 2021 fratrukket udgift til fragt på i alt 8.437,50 kr. ekskl. moms. Udgiften er bogført den 31. marts 2021 med bilag 552378. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag herfor.

Det fremgår af bilag 552378, at der er tale om transport af 2 stk. 40 fods containere fra [adresse1] i [by1] til klagerens tidligere privatadresse i [by2].

Der er ikke fremlagt oplysninger om, hvad der blev transporteret til klagerens adresse.

Værkstedregning til Mercedes – [reg.nr.2]

Klageren har i regnskabet – konto 2920 Reparation varevogn - gulplade – for indkomståret 2021 fratrukket udgift til reparation på i alt 5.494,53 kr. ekskl. moms. Udgiften er bogført den 13. juli 2021. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag herfor.

Det fremgår af bilag 553510, at der er tale om reparation af en Mercedes-B personbil.

Det fremgår af klagerens personlige skatteoplysninger, R75, at han er registreret som primær ejer og bruger af en MERCEDES-BENZ VIANO – personbil, beboelse – med registreringsnummer [reg.nr.2].

Udgifter til telefoni

[virksomhed1]

Klageren har i regnskabet – konto 2710 Telefon – for indkomståret 2021 samlet fratrukket udgifter til [virksomhed1] på 4.753,95 kr. ekskl. moms. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag herfor.

Klageren har fremlagt fakturaer fra [virksomhed1], hvoraf fremgår, at der er tale om betaling for bredbånd, linjeservice og global IP.

[virksomhed2]

Klageren har i regnskabet – konto 2710 Telefon – for indkomståret 2021 samlet fratrukket udgifter til [virksomhed2] på 228 kr. ekskl. moms. Bilag 6435 på 114 kr. ekskl. moms er bogført den 31. marts 2021, og bilag 7026 på 114 kr. er bogført den 30. september 2021. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag herfor.

Bilag 6435 og 7026 er fremlagt. Det fremgår af fakturaerne, at der er tale om abonnement for perioderne 1. april 2021 til 30. juni 2021 og 1. juli 2021 til 31. december 2021. Fakturaerne er stilet til ”Pattino Sport” og vedrører kontonummer [...91].

Det fremgår af specifikation fremlagt til bilag 7026, at fakturaen vedrører 2x”Personligt Nummer Basic” og vedrører telefonnummer [...]. Nummeret har været tilknyttet virksomheden som fax-nummer.

[virksomhed3]

Klageren har i regnskabet – konto 2710 telefon – for indkomståret 2021 samlet fratrukket udgifter til [virksomhed3] på 14.232,10 kr. ekskl. moms. Udgifterne knytter sig til telefonnumrene [...]50, [...]51 og [...]55. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifterne.

Udgifterne til disse numre udgør pr. måned henholdsvis 99 kr., 154 kr. og 99 kr., eller samlet 352 kr. ekskl. moms. Det fremgår af fakturaerne, at numrene er tilknyttet [person2] og [person3]. Der foreligger ikke oplysninger om personernes tilknytning til klagerens virksomhed.

Vægtafgift og grøn ejerafgift – [reg.nr.3] og [reg.nr.2]

Klageren har i regnskabet – konto 2900 Forsikring/vægt – gulplade – for indkomståret 2021 fratrukket udgifter til Skattestyrelsen/motorafgifter på 274,69 kr. for bilag 553049 bogført den 25. maj 2021 og til Skattestyrelsen/opkrævning på 6.720 kr. for bilag 6609 bogført den 7. juni 2021. Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag herfor.

Det fremgår af bilag 553049, at udgiften vedrører vægtafgift for registreringsnummer [reg.nr.3]. Skattestyrelsen har oplyst, at der er tale om en bådtrailer.

Det fremgår af bilag 6609, at udgiften vedrører afgift for registreringsnummer [reg.nr.2]. Det fremgår af klagerens personlige skatteoplysninger, R75, at han er registreret som primær ejer og bruger af en MERCEDES-BENZ VIANO – personbil, beboelse – med registreringsnummer [reg.nr.2].

[virksomhed4]

Klageren har i regnskabet – konto 2300 Annoncer og reklame – for indkomståret 2021 fratrukket udgift til ”aikiki/20228” på 1.600 kr., ekskl. moms for bilag 552514 bogført den 17. april 2021

Det fremgår af bilag 552514, at der er tale om 2 stk. ”Forberedelses tid [virksomhed4]”. Fakturaen er stilet til klageren personligt.

Klageren har fremlagt en mail fra NV, hvori NV over for klageren bekræfter, at han var booket til et sub kursus af [virksomhed6], og at det var klagerens personale, der var på kursus.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens omsætning for indkomståret 2021 med 499.889 kr. på baggrund af difference i indberettet salgsmoms og den salgsmoms, der fremgår af virksomhedens momsregnskab.

Skattestyrelsen ikke godkendt fradrag for udgifter på samlet 118.055 kr. med henvisning til, at der ikke har været fremsendt dokumentation.

Der er ikke godkendt fradrag for transport af containere på 8.437,50 kr. og reparation af Mercedes på 5.494,53 kr. med henvisning til, at der ikke er tale om erhvervsmæssige udgifter.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for udgifter til [virksomhed1], [virksomhed2] og [virksomhed3] på samlet 8.361 kr. (4.754 kr.+228 kr.+3.379 kr.) med henvisning til manglende dokumentation og ikke erhvervsmæssig anvendelse.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for vægtafgift og grøn ejerafgift på 6.994,59 kr. (274,69 kr.+6.720 kr.) med henvisning til, at der ikke er tale om erhvervsmæssig anvendelse.

Der er ikke godkendt fradrag for udgift til kursus på 1.600 kr., da bilaget var adresseret til klageren privat.

Skattestyrelsen har som begrundelse for afgørelsen anført:

”(...)

1.Momsdifference

(...)

1.4.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

(...)

Skat

Virksomheden er efter statsskattelovens § 4 skattepligtig af alt omsætning ved salg af varer og ydelser.

Du har i dit regnskab medtaget en omsætning på 15.492.584 kr.

Idet salgsmomsen jf. dit momsregnskab udgør 3.998.118,38 kr., hvilket svarer til en omsætning på 15.992.473,52 kr., forekommer der en difference på 499.889,52 kr.

Vi foreslår derfor at forhøje din indkomst med 499.889,52 kr.

Ændringen på 499.889 kr. og moms på 115.441 kr., i alt 615.330 kr. anses som en hævning i relation til virksomhedsordningen. Ændring af købsmoms på 115.441 kr. anses som yderligere gæld.

Skattestyrelsens afgørelse

Du har indsendt et regneark benævnt ”Momssandsynliggørelse”, hvori du foretager en momsafstemning.

Det har ikke været muligt at afstemme momsen i denne opgørelse over til saldobalancen. Kontonumrene og titlerne stemmer desuden ikke overens med saldobalancen.

Skattestyrelsen finder det derfor ikke tilstrækkeligt sandsynliggjort, at denne opgørelse skal lægges til grund for dit momstilsvar og opgørelse af virksomhedens omsætning, hvorfor vi fastholder ændringerne.

2.Manglende bilag

(...)

2.4.Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Du kan fratrække de udgifter, der i årets løb er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomst jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 a.

Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Fradrag kræver, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, samt at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, der er indkomstopgørelsen uvedkommende, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 a og stk. 2.

I henhold til bogføringslovens § 9, skal enhver registrering/postering dokumenteres ved et originalt bilag, og i henhold til momsbekendtgørelsens § 82 skal registrerede virksomheder til dokumentation af købsmomsen kunne fremlægge fakturaer.

(...)

Der kan kun godkendes fradrag for udgifter i virksomheden, når der foreligger dokumentation i form af købsfaktura, hvor det fremgår, hvad der er købt.

Bankoverførsler er f.eks. ikke tilstrækkelig dokumentation for, hvilken udgift du har afholdt.

(...)

Skattestyrelsens afgørelse

Din revisor har den 23-10-2023 indsendt diverse dokumentation for tidligere adspurgte udgifter. Der godkendes derfor fradrag jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 a for de nu dokumenterede udgifter, dog med enkelte undtagelser se mere nedenfor.

De resterende udokumenterede udgifter består herefter af følgende bilag:

6103, 6224, 6691, 6804, 552743, 554495, 6122, 8396, 7664, 7587, 6437, 201759, 201919, 6120, 6871, 554331, 201760, 201783, 5546667, 552802, 553038, 553048, 7250, 7285 og omposteringen den 31/12-2021 på konto 2060 Småanskaffelser værksted.

Disse udgifter udgør samlet set 118.055 kr. i skat og 2.499 kr. i købsmoms.

Vi ændre derfor din indkomst til 118.055 kr.

(...)

Ændringen på 118.055 kr. og moms på 2.498 kr. anses som en hævning i relation til virksomhedsordningen.

Den samlede momsændring på 2.498 kr. anses som yderligere gæld i virksomheden.

Transport af containere

Bilag 552378 bogført på konto 2040 ”Fragt” (8.437,50 kr. + købsmoms med 2.109,38 kr.) udgør betaling for transport af 2 stk. 40 fods containere fra [adresse1], [by1] til [adresse2], [by3].

Da der er tale om transport af containere fra en ikke-erhvervsmæssig adresse hen til din bopælsadresse, anses udgiften ikke for at være erhvervsmæssig, og dermed er indkomstopgørelsen uvedkommende, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 a.

Vi ændre derfor din indkomst til 8.437 kr.

(...)

Ændringen på 8.437 kr. og moms på 2.109 kr. anses som en hævning i relation til virksomhedsordningen.

Den samlede momsændring på 2.109 kr. anses som yderligere gæld i virksomheden.

Værkstedsregning til Mercedes – [reg.nr.2]

Bilag 553510 bogført på konto 2920 ”Reparation varevogn - gulplade” (5.494,53 kr. + købsmoms med 1.373,63 kr.) udgør betaling for reparation fra din Mercedes Benz Viano.

Som nævnt i punkt 4, anses din Mercedes Benz Viano ([reg.nr.2]) for privat anvendt, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for udgifter til reparation af denne jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 a.

Vi ændre derfor din indkomst til 5.494 kr.

Endvidere nedsætter vi din købsmoms med 1.373 kr. fordelt således:

(...)

Ændringen på 5.494 kr. og moms på 1.373 kr. anses som en hævning i relation til virksomhedsordningen.

Den samlede momsændring på 1.373 kr. anses som yderligere gæld i virksomheden.

(...)

  1. Udgifter til telefoni

(...)

3.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Du kan fratrække de udgifter, der i årets løb er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomst jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 a.

Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Fradrag kræver, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, samt at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, der er indkomstopgørelsen uvedkommende, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 a og stk. 2.

(...)

I henhold til bogføringslovens § 9, skal enhver registrering/postering dokumenteres ved et originalt bilag, og i henhold til momsbekendtgørelsens § 82 skal registrerede virksomheder til dokumentation af købsmomsen kunne fremlægge fakturaer.

[virksomhed1]

Skattestyrelsen har bedt dig indsende alle bilag vedrørende udgifter til [virksomhed1]. Du har indsendt et billede af side 1 af fakturaen, hvorfor det ikke er muligt at se en specifikation for, hvad der betales for.

Der kan kun godkendes fradrag for udgifter i virksomheden, når der foreligger dokumentation i form af købsfaktura, hvor det fremgår, hvad der er købt.

Side 1 af faktura med opgørelse af fakturabeløb til betaling er f.eks. ikke tilstrækkelig dokumentation for, hvilken udgift du har afholdt.

Da der ikke er fremsendt fakturaer med specifikation af udgifterne til [virksomhed1], kan Skattestyrelsen ikke vurdere udgifternes tilknytning til virksomhedens indkomst. Der kan herefter ikke godkendes fradrag for de fratrukne udgifter til [virksomhed1] på 4.753,95 kr., da udgifterne ikke er tilstrækkeligt dokumenteret jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 a og bogføringslovens § 9.

Der kan desuden ikke godkendes fradrag for købsmoms af udgifter til [virksomhed1] på 1.188,50 kr. jf. momslovens § 37, da udgifterne ikke er dokumenteret med en faktura med specifikation af udgifterne jf. momsbekendtgørelsens § 82.

Vi foreslår at forhøje din indkomst med 4.754 kr. og nedsætte din købsmoms med 1.186 kr. fordelt således pr. kvartal:

(...)

[virksomhed2]

Du kan fratrække de udgifter, der i årets løb er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomst jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 a.

Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Fradrag kræver, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, samt at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, der er indkomstopgørelsen uvedkommende, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 a og stk. 2.

I henhold til bogføringslovens § 9, skal enhver registrering/postering dokumenteres ved et originalt bilag, og i henhold til momsbekendtgørelsens § 82 skal registrerede virksomheder til dokumentation af købsmomsen kunne fremlægge fakturaer.

Efter momslovens § 37 kan ved opgørelsen af afgiftstilsvaret som indgående afgift, fradrages afgiften for virksomhedens indkøb m.v. af varer og ydelser, der udelukkende anvendes til brug for virksomhedens leverancer.

Det fremgår af momslovens § 27, stk. 4, at der i afgiftsgrundlaget kan fradrages rabatter, der er betinget af vilkår, som ikke er opfyldt ved leveringen, for så vidt rabatten senere bliver effektiv. Fradraget foretages, når rabatten bliver effektiv.

Der kan kun godkendes fradrag for udgifter i virksomheden, når der foreligger dokumentation i form af købsfaktura, hvor det fremgår, hvad der er købt.

Bankoverførsler er f.eks. ikke tilstrækkelig dokumentation for, hvilken udgift du har afholdt. Udgifterne der fremgår af bilag 6435 er ikke fremsendt.

Når der ikke fremsendes fakturaer, hvor det fremgår, hvad der er købt, så er det ikke muligt for Skattestyrelsen at vurdere udgifterne tilknytning til virksomhedens indkomst. Der kan derfor ikke godkendes fradrag for dine udgifter til [virksomhed2] på i alt 228 kr. ex. moms, da udgifterne ikke er tilstrækkeligt dokumenteret jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 a og bogføringslovens § 9.

Der kan desuden ikke godkendes fradrag for købsmoms på 57 kr. jf. momslovens § 37, da udgifterne ikke er dokumenteret med købsfakturaer jf. momsbekendtgørelsens § 82.

Vi foreslår at forhøje din indkomst med 228 kr.

Endvidere foreslår vi at nedsætte din købsmoms med 56 kr. fordelt således:

(...)

[virksomhed3]

Du kan fratrække de udgifter, der i årets løb er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomst jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 a.

Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Fradrag kræver, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, samt at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, der er indkomstopgørelsen uvedkommende, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 a og stk. 2.

På bilaget fra [virksomhed3] ses der betalt for 7 telefonnumre, hvoraf 1 tilhører virksomheden, 1 alarm, 1 tilhører dig privat og 1 tilhører dig erhvervsmæssig, dvs. i alt 724 kr. inkl. moms (154 kr. + 99 kr. + 99 kr. + 249 kr. + 104 kr. + 19 kr.). De øvrige telefonnumre står anført til [person3], [person2] og en unavngiven person.

Du ses, udover [virksomhed3], at have udgifter til 7 telefonnumre via [virksomhed11], som alle er tilknyttet ”Touchpoint”, som bl.a. giver mulighed for menu-omstilling og kø funktioner. Disse udgifter anses for at være erhvervsmæssige anvendte telefonnumre, hvorfor der godkendes fradrag for disse.

Dine udgifter til [virksomhed3] til telefonnummer [...]50, [...]51 og [...]55 anses ikke for at have erhvervsmæssig anvendelse, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for udgiften til disse telefonnumre.

Udgifterne til disse telefonnumre, udgør på bilag 552087 følgende:

Inkl. moms

Skat

Moms

Telefonnr.

[...]50

99 kr.

79,20 kr.

19,80 kr.

Telefonnr.

[...]51

154 kr.

123.20 kr.

30,80 kr.

Telefonnr.

[...]55

99 kr.

79,20 kr.

19,80 kr.

I alt

352 kr.

281,60 kr.

70,40 kr.

Idet udgiften ses at være betalt månedligt hele året opgøres den årlige udgift for disse 3 telefonnumre til 3.379,20 kr. (281,60 kr. x 12 mdr.) samt moms til 844,80 kr. (70,40 kr. x 12 mdr.)

(...)

Vi foreslår at forhøje din indkomst med 3.379,20 kr.

(...)

Ændringerne på samlet 8.361 kr. og moms på 2.086 kr., i alt 10.447 kr. anses som en hævning i relation til virksomhedsordningen. Ændring af købsmoms på 2.086 kr. anses som yderligere gæld.

Skattestyrelsens afgørelse

Da du ikke er kommet med indvendinger mod det tidligere fremsendte forslag, fastholder Skattestyrelsen ændringerne.

  1. Vægtafgift/Grøn ejerafgift

(...)

4.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Du kan fratrække de udgifter, der i årets løb er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomst jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 a.

Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Fradrag kræver, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, samt at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, der er indkomstopgørelsen uvedkommende, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 a og stk. 2.

En bådtrailer anses ikke for at være anvendt erhvervsmæssigt i din virksomhed, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for udgifter til vægtafgift af denne med 274,69 kr.

Du fratrækker desuden udgifter til grøn ejerafgift (6.720 kr.) på en Mercedes Benz Viano. Virksomheden afholder i forvejen udgifter til Volkswagen Transporter, som anses for anvendt erhvervsmæssigt i virksomhed. Anvendelsen af din Mercedes Benz Viano anses derfor for privat anvendt, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for udgifter til denne.

Vi foreslår at forhøje din indkomst med 6.994,59 kr. (274,69 kr. + 6.720 kr.)

Ændringerne på samlet 6.995 kr. anses som en hævning i relation til virksomhedsordningen.

Skattestyrelsens afgørelse

Da du ikke er kommet med indvendinger mod det tidligere fremsendte forslag, fastholder Skattestyrelsen ændringerne.

  1. [virksomhed4]

(...)

5.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Udgifter til reklame, som afholdes i forbindelse med den skattepligtiges erhverv med det formål at opnå salg af varer og tjenesteydelser i det pågældende og senere indkomstår, kan fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Se ligningslovens § 8, stk. 1.

Bilag 552514 udgør betaling for deltagelse i et [virksomhed4] for 2 personer. Der er intet på fakturaen, der tilkendegiver, at der er tale om betaling for reklame, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag for reklameudgifter jf. ligningslovens § 8, stk. 1.

Du kan fratrække de udgifter, der i årets løb er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomst jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 a.

Driftsomkostningsbegrebet indebærer, at der skal være en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelse af indkomsten. Der skal altså være en aktuel driftsmæssig begrundelse for at afholde udgiften.

Fradrag kræver, at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, samt at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, der er indkomstopgørelsen uvedkommende, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 a og stk. 2.

Idet udgiften er udstedt til dig privat, anses udgiften ikke for at have erhvervsmæssig karakter og dermed privat, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag jf. statsskattelovens § 6, stk. 1 a.

Vi foreslår at forhøje din indkomst med 1.600 kr.

(...)

Ændringen på 1.600 kr. og moms på 400 kr., i alt 2.000 kr. anses som en hævning i relation til virksomhedsordningen. Ændring af købsmoms på 400 kr. anses som yderligere gæld.

Skattestyrelsens afgørelse

Da du ikke er kommet med indvendinger mod det tidligere fremsendte forslag, fastholder Skattestyrelsen ændringerne.

(...)”

Skattestyrelsen har den 22. marts 2024 fremsendt følgende bemærkninger til klagen:

”(...)

Vi har gennemgået alle de indsendt bilag og har følgende kommentarer:

[virksomhed3] – Vedrørende punkt 3 i afgørelsen

Der er indsendt hele årets betalte fakturaer.

De modtagne bilag bekræfter, at vores skøn af de ikke godkendte udgifter er opgjort korrekt.

[virksomhed1] – Vedrørende punkt 3 i afgørelsen

Der er indsendt hele årets betalte fakturaer. Der er tidligere nægtet fradrag for udgifterne grundet manglende dokumentation.

Udgifterne vedrører betaling for bredbånd til virksomheden. Der er derfor fradrag for alle udgifterne til [virksomhed1] med 4.753,95 kr. i skattemæssigt fradrag og købsmoms med 1.188,50 kr., da de nu er blevet dokumenteret.

[virksomhed12]

Bilaget udgør betaling af diverse reservedele køb i [virksomhed12].

Der er ikke i forbindelse med sagsbehandlingen taget stilling til dette bilag, hvorfor det ikke anses for at vedrører punkterne i vores afgørelse.

Udskrift af kontobevægelser

Det er ikke umiddelbart muligt at afklare hensigten med dette udskrift, da der ikke medfølger nogen forklaring. Det har derfor ikke været muligt at tage stilling til bilag.

[virksomhed13]

Bilagene udgør bilag 7523, 6078, 6124, 7249 og 7243 bogført på konto 2036 ”Leasing cykler”.

Udgifterne er tidligere blevet dokumenteret og godkendt.

Grøn ejerafgift på [reg.nr.1]

Bilaget udgør bilag 6456 bogført på konto 2900 ”Forsikring/vægt – gulplade”

Udgiften er tidligere blevet dokumenteret og godkendt.

[virksomhed4] – Vedrørende punkt 5 i afgørelsen

Der er modtaget en bekræftelse fra eventholder på, at deltagerne på kurset udgjorde ansatte i virksomheden, samt at var en fejl, at regningen var udstedt til klager.

Udgiftens ses nu at være blevet dokumenteret. Der er fradrag for udgiften med 1.600 kr. i skattemæssigt fradrag og købsmoms med 400 kr.,

Ejendomsservice – vedrørende punkt 2 i afgørelsen

Der er vedlagt 2 fakturaer fra juli og august måneds ejendomsservice.

Det bogførte beløb (bilag 7664) på konto 2440 ”Reparation/vedligehold udv.” udgør betaling af de 2 ovenstående fakturaer.

Udgiftens ses nu at være blevet dokumenteret. Der er fradrag med 1.159,01 kr. i skattemæssigt fradrag og 289,75 kr. i købsmoms.

Koda

Bilaget udgør bilag 6451 bogført på konto 2755 ”Kontingent uden moms”

Udgiften er tidligere blevet dokumenteret og godkendt.

Husleje

Bilaget udgør bilag 6457 bogført på konto 2400 ”Husleje”

Udgiften er tidligere blevet dokumenteret og godkendt.

Momsdifference

Der er i forbindelse med klagen fremsendt en ny momsafstemning, samt diverse udtræk fra følgende bogføringskonti:

Konto, 1100, 1105, 1110, 1111, 1120, 1130, 1140, 1150, 1160, 1200 og 1290

Der er ikke modtaget en redegørelse for årsagen til den store difference mellem den først modtaget momsafstemning og den bogførte omsætning. Skattestyrelsen har i forbindelse med sagsbehandlingen haft udbedt sig en sådan redegørelse, hvilket ikke er modtaget.

Modtagelsen af en ny momsafstemning, som er tilpasset den nuværende bogføring, giver ikke en forklaring på, hvorfor differencen før var så stor. Skattestyrelsen har ligeledes haft udbedt sig diverse dokumentation i forbindelse med vores stikprøvekontrol af virksomhedens omsætning, hvilket ikke er modtaget, hvorfor det ej heller har været muligt at kontrollere, om de daglige salg er bogført korrekt. Skattestyrelsen fastholder derfor ændringen.

(...)”

Klagerens opfattelse

Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at virksomhedens omsætning ikke skal forhøjes på baggrund af difference mellem indberettet salgsmoms og momsafstemning, samt at fradrag for udgifter ikke nedsættes.

Repræsentanten har som begrundelse for påstanden anført:

”(...)

forhøjelse af indkomsten jf. sags id [...] for punkterne 1-8

(...)”

Ved henvendelse af 21. februar 2024 har klagerens repræsentant anført:

”[person4] har været igennem et forløb her i efteråret 2023 med skildsmisse, salg af hus og salg af virksomhed og i den forbindelse var der en del bilag m.v. som Skat havde indkaldt til kontrol som han ikke kunne finde frem. Han har nu efter sagen er overgået til Skatteankestyrelsen fundet en lille del af disse bilag det er dem som vi fremsender til Skatteankestyrelsen

Samtidig har vi lavet en ny moms sandsynlighedsberegning efter virksomheden nye kontoplan.

klagen til Skatteankestyrelsen er derfor fremsendt pga. der er fremkommet nye bilag til sagen”

Klagerens repræsentant har ved samtale med Skatteankestyrelsens sagsbehandler uddybet, at der alene klages over følgende:

Pkt. 1 – der er fremsendt ny momsafstemning

Pkt. 2 – dog ikke dobbelt bogføring og rykkergebyrer

Pkt. 3 – der er fremsendt yderligere dokumentation

Pkt. 4 – der er fremsendt ny dokumentation

Pkt. 5 – der er fremsendt yderligere dokumentation

Klagerens repræsentant har den 11. juni 2024 fremsendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling af 30. maj 2024:

”(...)

I forbindelse med fremsættelse af forslag til afgørelse om skatteankesag nr. 240014736 vil vi indsende vores kommentarer vedrørende punktet om yderligere omsætning – momsdifference.

Det er Skatteankestyrelsens opfattelse, at denne post skal forhøje skattegrundlaget med kr. 499.899, vurderet på baggrund af fremsendt momssandsynliggørelse.

Den fremsendte momssandsynliggørelse er på fejlagtig vis en urigtig opgørelse, hvorfor der bedes ses bort fra denne momssandsynliggørelse.

Der er tidligere i sagsforløbet fremsendt en ny momssandsynliggørelse, hvori det i årsregnskabet optaget momsgrundlag er specificeret. Vi anmoder derfor om, at denne bliver taget i betragtning i forbindelse med gennemgangen af skatteankesagen.

Den vedlagte momssandsynliggørelse redegør for den i årsrapporten, side 33 specifikation 20, optaget salgsmoms på kr. 3.831.627, på nær en difference på kr. 451 som vi vurderer uvæsentlig i vores momssandsynliggørelse.

I den vedhæftede afstemning af salgsmomsen har vi redegjort for den i årsrapporten optagede salgsmoms. De anvendte beløb i momssandsynliggørelsen er specificeret i underliggende kontoudtræk fra bogføringssystemet. Denne momssandsynliggørelse er samme opgørelse, om er fremsendt tidligere og en del af sagsmaterialet.

Som nævnt ovenfor anmoder vi om, at denne momssandsynliggørelse erstatter den i sagsfremstillingen anvendte momssandsynliggørelse. Den fremsendte momsspecifikation stemmer overens til kontospecifikationen for udgående moms, kr. 3.831.627,57, på nær tidligere nævnte difference på kr. 451.

Som nævnt ovenfor bedes der ses bort fra momssandsynliggørelsen på kr. 3.998.118,38, da denne er blevet opgjort på et fejlagtigt grundlag.

Differencen mellem den bogførte salgsmoms på kr. 3.831.178,04 og den indberettede salgsmoms på kr. 3.882.676 er et udtryk for en difference på den indberettede moms, hvor der er indberettet kr. 51.500 for meget i løbet af året, hvilket vores specifikation af momsen tager højde for, jf. fremsendte specifikation af momse på side 33, specifikationsnr. 20, i årsrapporten, differerende med differencen på kr. 451 jf. tidligere nævnte difference i momssandsynliggørelsen.

Vi anmoder derfor om, at der i skatteankesagen bliver taget højde for ovenstående redegørelse og at den fremsendte momssandsynliggørelse på kr. 3.831.176,04 i salgsmoms bliver anvendt i sagen.”

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om der er grundlag for at forhøje virksomhedens bogførte omsætning på baggrund af fremlagte momsafstemninger. Der skal endvidere tages stilling til, om der er grundlag for at ændre på Skattestyrelsens afgørelse vedrørende ikke godkendte fradrag.

Retsgrundlaget

Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det fremgår af statsskattelovens § 4.

Enhver skatteyder skal oplyse sin indkomst, uanset om denne er positiv eller negativ. Det følger af skattekontrollovens § 2, stk. 1. (Lovbekendtgørelse 2022-03-02 nr. 283)

Erhvervsdrivende skal ifølge skattekontrollovens § 6, stk. 1, nr. 1 indgive et skattemæssigt årsregnskab i overensstemmelse med de regler, skatteministeren har fastsat. Kravene til regnskabet fremgår af mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder (bekendtgørelse nr.1296 af 14. november 2018) og årsregnskabsloven (lovbekendtgørelse nr. 395 af 25. maj 2009 med efterfølgende ændringer).

Enhver erhvervsdrivende, der fører regnskab, har, hvad enten den pågældende ifølge lovgivningen er regnskabspligtig eller ej, pligt til på begæring af told- og skatteforvaltningen til denne at indsende sit regnskabsmateriale med bilag for såvel tidligere som for det løbende regnskabsår og andre dokumenter, der kan have betydning for skatteligningen, herunder for afgørelsen af skattepligt her til landet. Det fremgår af skattekontrollovens § 53, stk. 1.

Regnskabet skal bl.a. være udarbejdet på grundlag af en løbende bogføring, herunder et ført og afstemt kasseregnskab.

Kravene til den løbende bogføring og registrering fremgår af bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006).

Af dagældende bogføringslovs §§ 7, stk. 3, og 9, stk. 1, fremgår:

”Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse- og likvidbeholdninger.

(...)

Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb.”

Efterkommes anmodningen om regnskabsmateriale ikke, eller hvis regnskabet ikke opfylder kravene, kan indkomsten fastsættes skønsmæssigt. Det fremgår skattekontrollovens § 74, jf. §§ 53, stk. 3 og 6, stk. 2.

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettigede i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten. Det kræver, dels at udgiftsafholdelsen ligger inden for de naturlige rammer af virksomheden, dels at udgiften ikke kan karakteriseres som en privatudgift, som er indkomstopgørelsen uvedkommende.

Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Yderligere omsætning

Det fremgår af den til Skattestyrelsen fremsendte momsafstemning, at der ikke er indberettet salgsmoms i overensstemmelse med bogføringen.

Den indberettede salgsmoms på samlet 3.882.676 kr. svarer til en omsætning på 15.530.704 kr., og det fremgår af den fremlagte årsrapport, at virksomheden har haft en nettoomsætning på 15.492.584 kr. Den til Skattestyrelsen fremlagte momsafstemning viser endvidere en difference på 115.441 kr. Der er således ikke indberettet salgsmoms i overensstemmelse med virksomhedens bogføring.

Landsskatteretten finder, at der er grundlag for at foretage en skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens omsætning i overensstemmelse med den momsafstemning, der har været fremlagt for Skattestyrelsen i forbindelse med kontrolsagen, jf. skattekontrollovens § 74, jf. §§ 53, stk. 3 og 6, stk. 2, idet regnskabet ikke lever op til kravene i bogføringsloven.

Der er ikke fremlagt bilag, der tilstrækkeligt redegør for, hvori forskellen består mellem den indberettede salgsmoms, den salgsmoms, der fremgår af momsafstemningen sendt til Skattestyrelsen i forbindelse med kontrolsagen, og den opdaterede momsafstemning, der er sendt i forbindelse med klagesagen.

Det er således ikke muligt at følge kontrolsporet og præcist afstemme den afgiftspligtige salgsmoms til virksomhedens regnskab og kontospecifikationer.

Retten finder herefter, at der ikke er fremlagt oplysninger, der på tilstrækkelig vis dokumenterer virksomhedens reelle omsætning, hvorfor retten tiltræder den skønsmæssige forhøjelse af virksomhedens omsætning foretaget af Skattestyrelsen. Repræsentantens bemærkninger af 11. juni 2024 kan ikke føre til et andet resultat, idet der ikke konkret er redegjort for det fejlagtige grundlag, den oprindelige momssandsynliggørelse skulle have været baseret på.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens skønsmæssige forhøjelse af virksomhedens omsætning på 499.889 kr.

Ikke godkendte fradrag for afholdte udgifter

Manglende bilag

Klageren har fremlagt bilag 6103, 6224, 6691 og 6804.

Retten godkender herefter fradrag for de bogførte udgifter til fragt og gebyrer på henholdsvis 294,44 kr. ekskl. moms og 5.529,20 kr. uden moms. Retten har i forhold til de bogførte gebyrer lagt vægt på, at transaktionssporet kan følges til en bogført returvare.

I forhold til posteringen på 80.017,18 kr. på konto 2060 finder retten, at der ikke er tale om en udgift, der er taget fradrag for, idet der er tale om en ompostering fra konto 2860 til konto 2060. Virksomhedens resultat skal ikke påvirkes af denne ompostering, hvorfor Skattestyrelsens nedsættelse af virksomhedens fradrag ændres med 80.017,18 kr.

I forhold til bilag 6437 til telefoni har Skattestyrelsen nedsat virksomhedens fradrag på baggrund af bilagets postering på bogføringskonto 2490. Bilaget er krediteret med 382,82 kr. og debiteret med 478,52 kr. samme dag, den 6. april 2021, svarende til beløbet henholdsvis inklusive og eksklusive moms. Bilaget er tillige bogført på konto 2710, og Skattestyrelsen har ikke nedsat virksomhedens fradrag på baggrund af denne postering. Da bilaget er fremlagt og omposteret fra konto 2490 til konto 2710, finder retten, at virksomhedens fradrag ikke skal nedsættes med 382,82 kr. ekskl. moms på baggrund af posteringen på konto 2490.

I forhold til udgifter til forsikring og vægtafgift fratrukket på bogføringskonto 2900 er bilag 7250 og 7285 fremlagt. Retten godkender fradrag på 6.926,19 kr. og 5.092,50 kr. ekskl. moms. Der er lagt vægt på, at udgifterne vedrører en erhvervsbil med registreringsnummer [reg.nr.1].

Bilag 55802, 553038 og 553048, der er fratrukket på samme bogføringskonto, er ikke fremlagt, hvorfor der ikke godkendes fradrag. Idet der ikke er beløbsmæssig sammenhæng mellem posteringerne og udgiften til grøn ejerafgift på 5.092,50, der fremgår af fremlagte skærmprint fra nummerplade.net, kan skærmprintet ikke føre til et andet resultat.

For så vidt angår udgifter til reparation og vedligehold, godkender retten ikke fradrag for bilag 7664, da der ikke er fremlagt dokumentation for udgiften. De til klagen fremlagte bilag er fakturanummer 34233 og 34377, som er bogført i regnskabet. Der er således allerede godkendt fradrag for de fremlagte bilag.

Bilag 552743, 554495, 6122, 8396, 7587, 201759, 201919, 6120, 6871, 554331, 201760, 201783 og 554667 er fortsat ikke fremlagt, hvorfor der ikke godkendes fradrag herfor.

Skattestyrelsens nedsættelse af virksomhedens fradrag på baggrund af manglende bilag ændres med 98.242 kr., fra 118.055 kr. til 19.813 kr.

Transport af containere

Der er ikke fremlagt oplysninger om, hvad bilag 552378 i form af faktura på 8.437,50 kr. ekskl. moms dækker over, idet det ikke er oplyst, hvad der blev transporteret til klagerens privatadresse.

Retten finder, at ikke kan godkendes fradrag for udgiften, da der ikke er fremlagt dokumentation for, at der er tale om en udgift, der er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i virksomheden. Retten har lagt vægt på, at der er tale om en transport til klagerens privatadresse og ikke til virksomhedens adresse.

Da der ikke er fremlagt yderligere oplysninger om, hvorfor transporten skete til klagerens adresse, er der en formodning for, at der er tale om et privat køb, der er virksomheden uvedkommende.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende dette punkt.

Værkstedregning til Mercedes – [reg.nr.2]

Det fremgår af bilag 553510, at der er tale om reparation af en Mercedes-B personbil, og da det fremgår af klagerens personlige skatteoplysninger, at han var registreret som primær ejer og bruger af en MERCEDES-BENZ VIANO – personbil, beboelse – med registreringsnummer [reg.nr.2], finder retten, at udgiften til reparation på 5.494,53 kr. er en privat udgift, der er virksomheden uvedkommende.

Der er ikke fremlagt dokumentation for, at der er tale om en udgift, der er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i virksomheden.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Udgifter til telefoni

[virksomhed1]

Klageren har fremlagt fakturaer fra [virksomhed1] på samlet 4.753,95 kr., hvoraf fremgår, at der er tale om betaling for bredbånd, linjeservice og global IP.

Retten finder, at der er fremlagt dokumentation for, at der er tale om udgifter anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i virksomheden, hvorfor der godkendes skattemæssigt fradrag for udgifterne.

Landsskatteretten ændrer således Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter der godkendes fradrag for udgifter med det bogførte beløb på 4.753,95 kr. til [virksomhed1].

[virksomhed2]

Udgifterne til [virksomhed2] vedrører telefonnummer [...], som har været tilknyttet virksomheden som faxnummer. Da bilag 6435 og 7026 er fremlagt, og da der er tale om en udgift tilknyttet virksomheden finder retten, at der ikke er grundlag for at nedsætte virksomhedens fradrag med 228 kr.

Det forhold, at henvendelser via faxnummer må anses for begrænset kan ikke føre til et andet resultat.

Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse og godkender fradrag for udgifter til [virksomhed2] med 228 kr.

[virksomhed3]

På baggrund af de fremlagte bilag finder retten, at der ikke er grundlag for at ændre på Skattestyrelsens skøn over de fradragsberettigede udgifter til [virksomhed3].

Der er ikke fremlagt dokumentation for, at alle de anførte telefonnumre anvendes i virksomheden, og det er således ikke godtgjort, at den samlede udgift er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i virksomheden.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

Vægtafgift og grøn ejerafgift – [reg.nr.3] og [reg.nr.2]

Bilag 553049 vedrører vægtafgift for registreringsnummer [reg.nr.3], der efter det oplyste er en bådtrailer. Da der ikke er fremlagt oplysninger om, hvordan denne trailer anvendes til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten i virksomheden, finder retten, at der er tale om en privat udgift, der er virksomheden uvedkommende, hvorfor der ikke kan godkendes fradrag herfor.

Tilsvarende gælder bilag 6609, der vedrører afgift for registreringsnummer [reg.nr.2], der er klagerens private bil.

Landsskatteretten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.

[virksomhed4]

Bilag 552514 udgør 2 stk. ”Forberedelses tid [virksomhed4]” til 1.600 kr. ekskl. moms.

Fakturaen er stilet til klageren personligt, men med henvisning til fremlagt mail fra NV, der bekræfter, at han var booket af klagerens virksomhed, og at det var klagerens personale, der var på kursus, finder retten, at der er tale om en virksomhedsrelateret udgift, som der kan godkendes fradrag for.

Landsskatteretten ændrer således Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter der godkendes fradrag for udgifter med 1.600 kr. ekskl. moms.