Kendelse af 03-12-2024 - indlagt i TaxCons database den 28-01-2025

Journalnr. 24-0016595

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

Indkomståret 2020

Fradrag for udgifter til yderligere løn

343.924 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Indkomståret 2021

Fradrag for udgifter til yderligere løn

169.501 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

Klageren har sammen med medinteressenten, [person1], drevet virksomheden [virksomhed1] I/S, herefter interessentskabet, med CVR-nr. [...1] siden den 1. juli 1999. Ejerforholdet er fordelt med 99 % til klageren og 1 % til [person1]. Interessentskabet er ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, registreret med branchekode 561020 "Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v.".

Klageren har endvidere drevet virksomheden [virksomhed1] (tidligere [virksomhed2]), herefter enkeltmandsvirksomheden, siden den 1. oktober 2013. Det fremgår af CVR, at virksomheden er registreret med branchekode 561020 "Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v."

Skattestyrelsen har anmodet om regnskabsmateriale og dokumentation for virksomhedernes brug af underleverandører. Skattestyrelsen har den 5. april 2023 og 12. april 2023 modtaget regnskabsmateriale i form af saldobalancer, kontospecifikationer, bankkontoudtog, fakturaer samt samarbejdsaftaler.

Interessentskabet:

Interessentskabet har siden stiftelsen været momsregistreret og har i perioden 1. maj 2007 til 30. april 2021 været registreret som arbejdsgiver. Det fremgår af CVR, at interessentskabet i perioden 1. januar 2020 til 28. februar 2021 har været registreret med mellem 1,3-2 årsværk.

Interessentskabet har angivet købsmoms således:

Periode

Købsmoms

1. kvartal 2020

74.499 kr.

2. kvartal 2020

93.317 kr.

3. kvartal 2020

101.100 kr.

4. kvartal 2020

76.987 kr.

I alt

345.903 kr.

1. kvartal 2021

66.492 kr.

I alt

66.492 kr.

Det fremgår af saldobalancen, at interessentskabet har haft et resultat før renter på 78.717 kr. (afrundet) i indkomståret 2020 og -20.196 kr. (afrundet) i indkomståret 2021. Af saldobalancen fremgår endvidere, at interessentskabet i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020 har haft en omsætning på 1.957.056 kr. og udgifter til løn på 393.321 kr. (afrundet) samt i perioden 1. januar 2021 til 31. december 2021 har haft en omsætning på 274.179 kr. (afrundet) og udgifter til løn på 83.167 kr. (afrundet).

Det fremgår af kontospecifikationerne, at interessentskabet har bogført udgifter til underleverandører på henholdsvis konto 2040 "Fremmed hjælp" og konto 3021 "Rengøring" samt bogført købsmoms af ydelser fra underleverandører på konto 8010 "Indgående moms".

Skattestyrelsen har for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2021 nedsat klagerens skattepligtige indkomst med henholdsvis 157.257 kr. og 30.230 kr. som følge af yderligere fradrag for udgifter til løn i interessentskabet og har i perioden 1. januar 2020 til 31. marts 2021 forhøjet interessentskabets momstilsvar med i alt (158.845 kr. + 30.535 kr.) 189.380 kr. Ændringerne er sammensat således:

Nedsættelse af klagerens skattepligtige indkomst :

Indkomståret 2020

Beløb kr. inkl. moms

Klagerens andel af den yderligere løn 99 % kr.

[virksomhed3]

122.450,00

[virksomhed4]

87.200,00

[virksomhed5]

115.500,00

[virksomhed6]

284.450,00

[virksomhed7]

184.625,00

I alt anset for løn

794.225,00

Tidligere fratrukket ekskl. moms som fremmedarbejde og rengøring

635.380,00

Yderligere godkendt skattemæssigt fradrag

158.845,00

157.257,00

Indkomståret 2021

Beløb kr. inkl. moms

Klagerens andel af den yderligere løn 99 % kr.

[virksomhed7]

152.675,00

I alt anset for løn

152.675,00

Tidligere fratrukket ekskl. moms som fremmed hjælp, rengøring

122.140,00

Yderligere godkendt skattemæssigt fradrag for 2021

30.535,00

30.230,00

Forhøjelse af interessentskabets momstilsvar:

1. januar 2020 til 31. december 2020

Nægtelse af fradrag for købsoms for følgende underleverandører:

Moms kr.

[virksomhed3]

24.490,00

[virksomhed4]

17.440,00

[virksomhed5]

23.100,00

[virksomhed6]

56.890,00

[virksomhed7]

36.925,00

I alt

158.845,00

1. januar 2021 til 31. marts 2021

Nægtelse af fradrag for købsoms for følgende underleverandører:

Moms kr.

[virksomhed7]

30.535,00

I alt

30.535,00

Skattestyrelsen har anset interessentskabets brug af underleverandører for at være afholdt for at dække over løn til uregistrerede ansatte. Interessentskabets lønudgifter blev som følge heraf forhøjet med (794.225 kr. + 152.675 kr.) 946.900 kr. svarende til fakturabeløbene inkl. moms. Interessentskabets fradrag for udgifter til underleverandører samt købsmoms af ydelser fra underleverandører blev nedsat tilsvarende med (757.520 kr. + 189.380 kr.) 946.900 kr. Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse således anset, at det var fakturabeløbene inkl. moms, der var anvendt til udbetaling af løn til uregistreret ansatte, hvorefter Skattestyrelsen har godkendt et yderligere skattemæssig fradrag for løn svarende til momsbeløbene, således at klagerens skattepligtige indkomst for de enkelte indkomstår er nedsat svarende til klagerens ejerandel på 99 % af interessentskabet.

Som følge af ovenstående har Skattestyrelsen forhøjet interessentskabets A-skat og AM-bidrag med samlet 554.883 kr. for perioden 1. januar 2020 til 28. februar 2021.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for følgende fakturaer:

Fakturadato

Fakturanr.

Underleverandør

Beskrivelse

Beløb kr. ekskl. moms

Moms kr.

Beløb kr. inkl. moms

28-01-2020

10246

[virksomhed3]

Rengøring

Vikar

44.160,00*

11.040,00*

55.200,00

01-03-2020

01120

[virksomhed4]

Rengøring i perioden februar 2020

Vikar i perioden februar 2020

69.760,00

17.440,00

87.200,00

31-03-2020

10726

[virksomhed5]

Rengøring i perioden marts 2020

Rengøring

Hovedrengøring inklusive desinficering, aftalt pris

36.120,00

9.030,00

45.150,00

30-04-2020

10732

[virksomhed5]

Rengøring i perioden april 2020

Desinficering i perioden april 2020 aftalt pris!

Vask i perioden april 2020 aftalt pris!

56.280,00

14.070,00

70.350,00

29-05-2020

10619

[virksomhed3]

Rengøring maj

Desinfektion

Tøj vask

56.280,00

14.070,00

70.350,00

30-06-2020

108

[virksomhed6]

Desinfektion

I perioden juni 2020

Vask af arbejdetøj og textile i perioden juni 2020

Mandskabsudlejning i perioden juni 2020

Rengøring i perioden juni 2020

84.080,00

21.020,00

105.100,00

31-07-2020

00139

[virksomhed6]

Rengøring i perioden juli 2020

Vask af arbejdetøj og textile i perioden juli 2020 ifølge aftale

Vikar i perioden juli 2020

65.080,00

16.270,00

81.350,00

31-08-2020

00146

[virksomhed6]

Vikar i perioden august 2020

46.200,00

11.550,00

57.750,00

28-09-2020

00145

[virksomhed6]

Rengøring desinficerende hovedrengøring

32.200,00

8.050,00

40.250,00

30-09-2020

1125

[virksomhed7]

Rengøring

Vikar i perioden sep. 2020 inklusiv desinficerende behandling, aftalt pris

50.800,00

12.700,00

63.500,00

07-11-2020

1135

[virksomhed7]

Rengøring

Grund hovedrengøring inklusive sprit i perioden oktober 2020

47.880,00

11.970,00

59.850,00

08-12-2020

1139

[virksomhed7]

Rengøring

Grund hovedrengøring inklusiv sprit i perioden november 2020

49.020,00

12.255,00

61.275,00

Samlet 2020

637.860,00

159.465,00

797.325,00

07-01-2021

1141

[virksomhed7]

Rengøring

Grund hovedrengøring inklusiv sprit i perioden december 2020

47.120,00

11.780,00

58.900,00

01-02-2021

1137

[virksomhed7]

Desinficerende Rosa forfriskende sprit

27.900,00

6.975,00

34.875,00

01-02-2021

1134

[virksomhed7]

Rengøring efter aftale for perioden 01.01.2021 til 31.01.2021. Grundig rengøring inklusiv desinficering

47.120,00

11.780,00

58.900,00

Samlet 2021

122.140,00

30.535,00

152.675,00

Samlet 1. januar 2020 til 31. december 2021

760.000,00

190.000,00

950.000,00

*Interessentskabet har bogført udgiften til 41.680 kr. og ikke 44.160 kr. og købsmomsen til 10.420 kr. og ikke 11.040 kr. Bogføringsfejlen medfører en difference på henholdsvis (44.160 kr. - 41.680 kr.) 2.480 kr. og (11.040 kr. - 10.420 kr.) 620 kr., svarende til i alt (950.000 kr. - 946.900 kr.) 3.100 kr.

Fakturaernes pålydende er betalt ved bankoverførsel.

Enkeltmandsvirksomheden:

Enkeltmandsvirksomheden har siden stiftelsen været moms- og arbejdsgiverregistreret. Det fremgår af CVR, at enkeltmandsvirksomheden i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2021 har været registreret med mellem 0,92-5 årsværk.

Enkeltmandsvirksomheden har angivet købsmoms således:

Periode

Købsmoms

1. kvartal 2020

120.883 kr.

2. kvartal 2020

129.019 kr.

3. kvartal 2020

177.519 kr.

4. kvartal 2020

124.603 kr.

I alt

552.024 kr.

1. kvartal 2021

171.351 kr.

2. kvartal 2021

144.616 kr.

3. kvartal 2021

68.507 kr.

4. kvartal 2021

128.031 kr.

I alt

512.505 kr.

Af saldobalancen for enkeltmandsvirksomheden fremgår, at enkeltmandsvirksomheden har haft et resultat før renter på -485.565 kr. (afrundet) i indkomståret 2020 og -104.565 kr. (afrundet) i indkomståret 2021. Af saldobalancen fremgår endvidere, at enkeltmandsvirksomheden i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020 har haft en omsætning på 3.992.109 kr. (afrundet) og udgifter til løn på 932.890 kr. (afrundet) samt i perioden 1. januar 2021 til 31. december 2021 har haft en omsætning på 3.489.769 kr. (afrundet) og udgifter til løn på 1.111.872 kr. (afrundet).

Det fremgår af kontospecifikationerne, at enkeltmandsvirksomheden har bogført udgifter til underleverandører på henholdsvis konto 2040 "Fremmed hjælp", konto 3021 "Rengøring" og konto 3041 "Små anskaffelser" samt bogført købsmoms af ydelser fra underleverandører på konto 8010 "Indgående moms".

Skattestyrelsen har for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2021 nedsat klagerens skattepligtige indkomst med henholdsvis 186.667 kr. og 139.271 kr. som følge af yderligere fradrag for udgifter til løn i enkeltmandsvirksomheden og har i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2021 forhøjet enkeltmandsvirksomhedens momstilsvar med i alt (186.667 kr. + 139.271 kr.) 325.938 kr. (afrundet). Ændringerne er sammensat således:

Nedsættelse af klagerens skattepligtige indkomst :

Indkomståret 2020

Beløb kr. inkl. moms

[virksomhed3]

103.950,00

[virksomhed5]

278.600,00

[virksomhed6]

314.737,50

[virksomhed7]

236.050,00

I alt anset for løn

933.337,50

Tidligere fratrukket ekskl. moms som fremmedarbejde og rengøring

746.670,00

Yderligere godkendt skattemæssigt fradrag (afrundet)

186.667,50

Indkomståret 2021

Beløb kr. inkl. moms

[virksomhed7]

544.405,00

[virksomhed8] ApS

151.950,00

I alt anset for løn

969.355,00

Tidligere fratrukket ekskl. moms som fremmed hjælp, rengøring

557.084,00

Yderligere godkendt skattemæssigt fradrag for 2021

139.271,00

Forhøjelse af enkeltmandsvirksomhedens momstilsvar:

1. januar 2020 til 31. december 2020

Nægtelse af fradrag for købsoms for følgende underleverandører:

Moms kr.

[virksomhed3]

20.790,00

[virksomhed5]

55.720,00

[virksomhed6]

62.947,50

[virksomhed7]

47.210,00

I alt (afrundet)

186.667,00

1. januar 2021 til 31. december 2021

Nægtelse af fradrag for købsoms for følgende underleverandører:

Moms kr.

[virksomhed7]

108.881,00

[virksomhed8] ApS

30.390,00

I alt

139.271,00

Skattestyrelsen har anset enkeltmandsvirksomhedens brug af underleverandører for at være afholdt for at dække over løn til uregistrerede ansatte. Enkeltmandsvirksomhedens lønudgifter blev som følge heraf forhøjet med (933.337 kr. + 696.355 kr.) 1.629.692 kr. (afrundet), svarende til fakturabeløbene inkl. moms. Enkeltmandsvirksomhedens fradrag for udgifter til underleverandører samt købsmoms af ydelser fra underleverandører blev nedsat tilsvarende med (1.303.754 kr. + 325.938 kr.) 1.629.692 kr. (afrundet). Skattestyrelsen har i den påklagede afgørelse således anset, at det var fakturabeløbene inkl. moms, der var anvendt til udbetaling af løn til uregistreret ansatte, hvorefter Skattestyrelsen har godkendt et yderligere skattemæssigt fradrag for løn svarende til momsbeløbene, således at klagerens skattepligtige indkomst for de enkelte indkomstår er nedsat svarende til momsbeløbene.

Som følge af ovenstående har Skattestyrelsen forhøjet enkeltmandsvirksomhedens A-skat og AM-bidrag med samlet 954.999 kr. for perioden 1. januar 2020 til 31. december 2021.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for følgende udgifter:

Faktura/bogføringsdato

Fakturanr.

Underleverandør

Beskrivelse

Beløb kr. ekskl. moms

Moms kr.

Beløb kr. inkl. moms

01-03-2020

10720

[virksomhed5]

Rengøring i perioden februar 2020

Vikar i perioden februar 2020

83.160,00

20.790,00

103.950,00

31-03-2020

10725

[virksomhed5]

Rengøring i perioden marts 2020

Hovedrengøring inklusiv desinficering, pris efter aftale

56.960,00

14.240,00

71.200,00

30-04-2020

10731

[virksomhed5]

Rengøring i perioden april 2020

Desinficering perioden april 2020 aftalt pris

82.760,00

20.690,00

103.450,00

29-05-2020

10618

[virksomhed3]

Rengøring maj

Vikar maj

Desinfektion

83.160,00

20.790,00

103.950,00

27-07-2020

105

[virksomhed6]

Desinfektion

I perioden juni 2020

Rengøring i perioden juni 2020

Vikar i perioden juni 2020

83.560,00

20.890,00

104.450,00

31-07-2020

00140

[virksomhed6]

Hovedrengøring i perioden 01.07.2020-31-07-2020

Desinfektion [...] 70 % Alcohol 5 L

Steril masker 5 lags steril pr. pakke indeholder 50 stk.

78.480,00

19.620,00

98.100,00

31-08-2020

00147

[virksomhed6]

Rengøring desinficerende hovedrengøring i perioden august 2020

89.750,00

22.437,50

112.187,50

30-09-2020

1124

[virksomhed7]

Rengøring

Vikar i perioden sep. 2020 inklusiv desinficerende behandling, aftalt pris

Steril masker 3-lags 50 stk. pr. pakke

Sprit desinficerende sprit 5 l

80.920,00

20.230,00

101.150,00

07-11-2020

1138

[virksomhed7]

Trappevask

Grund hovedrengøring inklusive sprit i perioden oktober 2020

54.720,00

13.680,00

68.400,00

08-12-2020

1140

[virksomhed7]

Trappevask

Grund hovedrengøring inklusiv sprit i perioden november 2020

53.200,00

13.300,00

66.500,00

Samlet 2020

746.670,00

186.667,50

933.337,50

07-01-2021

1140

[virksomhed7]

Rengøring

Grund hovedrengøring inklusiv sprit i perioden december 2020

54.340,00

13.585,00

67.925,00

01-02-2021

1136

[virksomhed7]

Rengøring efter aftale for perioden 01.01.2021 til 31.01.2021. Grundig rengøring inklusiv desinficering

47.120,00

11.780,00

58.900,00

01-02-2021

1138

[virksomhed7]

Rengøring efter aftale for perioden 01.01.2021 til 31.01.2021. Grundig rengøring inklusiv desinficering

Pris ifølge aftalen. [adresse1], [by1]

33.680,00

8.420,00

42.100,00

03-03-2021

1253-[virksomhed7]

[virksomhed7]

Grundig rengøring med desinfektion februar 2021

29.232,00

7.308,00

36.540,00

03-03-2021

1252-[virksomhed7]

[virksomhed7]

Grundig rengøring med desinfektion februar 2021, [adresse2]

42.336,00

10.584,00

52.920,00

05-05-2021

1515

[virksomhed7]

Grundig rengøring april mdr. med desinficering, [adresse2]

42.336,00

10.584,00

52.920,00

05-05-2021

1516

[virksomhed7]

Grundig rengøring april mdr. med desinficering, [adresse1]

33.936,00

8.484,00

42.420,00

27-03-2021

105

[virksomhed7]

Grundig rengøring og desinfektion marts 2021, [adresse2]

42.336,00

10.584,00

52.920,00

27-03-2021

108

[virksomhed7]

Grundig rengøring og desinfektion marts 2021, [adresse1]

33.936,00

8.484,00

42.420,00

27-06-2021

1589

[virksomhed7]

Rengøring juni mdr. med desinficering

33.936,00

8.484,00

42.420,00

27-06-2021

1588

[virksomhed7]

Rengøring [adresse2], [by2], juni mdr. rengøring med desinficering

42.336,00

10.584,00

52.920,00

30-11-2027

327

[virksomhed8] ApS

Rengøring og desinficering oktober

23.520,00

5.880,00

29.400,00

30-11-2027

328

[virksomhed8] ApS

Rengøring og desinficering november

23.520,00

5.880,00

29.400,00

30-11-2027

329

[virksomhed8] Ap

Rengøring og desinficering oktober

26.040,00

6.510,00

32.550,00

27-12-2021

330

[virksomhed8] ApS

Rengøring og desinficering november

Oprydning og bortskaffelse af affald, rengøring efter renovation

24.000,00

6.000,00

30.000,00

31-12-2021

[virksomhed8] ApS

12.480,00

3.120,00

15.600,00

31-12-2021

[virksomhed8] ApS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Samlet 2021

557.084,00

139.271,00

696.355,00

Samlet 1. januar 2020 til 31. december 2021 (afrundet)

1.303.754,00

325.938,00

1.629.692,00

I opgørelsen har Skattestyrelsen medregnet bogførte udgifter til [virksomhed8] ApS ([virksomhed8]), hvoraf der er fremlagt fakturaer for fire af posteringerne.

Flere af beløbene er betalt ved bankoverførsel.

Klagerens samlede skattemæssige ændringer for indkomstårene 2020 og 2021:

Ovennævnte opgørelser har medført en nedsættelse af klagerens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2020 og 2021 med følgende:

Indkomståret 2020 kr.

Indkomståret 2021 kr.

[virksomhed1] I/S

157.257

30.230

[virksomhed1]

186.667

139.271

Fradrag for yderligere løn i alt

343.924

169.501

Materiale og underleverandører:

Klageren har sammen med ovennævnte fakturaer fremlagt timesedler og samarbejdsaftaler mellem virksomheden og underleverandørerne [virksomhed5] ([virksomhed5]), [virksomhed6] ([virksomhed6]), [virksomhed3] ([virksomhed3]), [virksomhed7] ([virksomhed7]) og [virksomhed4] ([virksomhed4]).

Det fremgår af samarbejdsaftalerne, at der mellem virksomhederne og underleverandørerne er indgået aftale om rengøring og mandskabsudleje. Flere af samarbejdsaftalerne specificerer ikke, hvilke opgaver der skal varetages, herunder det nærmere omfang heraf, ligesom samarbejdsaftalerne ikke indeholder oplysninger om pris og tid for arbejdets udførsel. Samarbejdsaftalerne angiver en ikrafttrædelsesdato, men størstedelen er uden underskrift.

Af timesedlerne fremgår en oversigt over datoer, antal timer, navn og tidspunkt for arbejdets udførsel. Timesedlerne indeholder ikke nærmere identificerbare oplysninger på personer, der ifølge det oplyste har udført arbejdet.

Af timesedlerne for [virksomhed7] fremgår, at arbejdet er udført af [person2]. Ifølge Skattestyrelsen var [person2] udrejst af landet på tidspunktet for arbejdets udførsel.

Klageren har ikke fremlagt en samarbejdsaftale eller timesedler for enkeltmandsvirksomhedens samhandel med underleverandøren [virksomhed8].

Følgende gør sig gældende vedrørende de angivne underleverandører:

[virksomhed4] - CVR-nr. [...2], [virksomhed4], blev stiftet den 3. september 2019 og er ophørt den 31. august 2020. [virksomhed4] var registreret med branchekode 821100 "Kombinerede administrationsserviceydelser" og bibranchekoder 493110 "Rutebuskørsel, by- og nærtrafik", 469000 "Ikke-specialiseret engroshandel" og 782000 "Vikarbureauer".

CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaens udstedelse og arbejdets udførelse.

Fakturaen vedrører rengørings- og vikarydelser for februar 2020, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at fakturaer i [virksomhed4] er udstedt med henblik på at opnå et uberettiget fradrag hos modtageren. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed4] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

[virksomhed3] - CVR-nr. [...3], [virksomhed3], blev stiftet den 1. august 2017 og er ophørt den 8. december 2020. [virksomhed3] var registreret med branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser".

CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaens udstedelse og arbejdets udførelse.

Fakturaerne vedrører rengørings- og vikarudleje for januar og maj 2020, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke har været tegn på reel virksomhedsdrift, og at [virksomhed3] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

[virksomhed5] - CVR-nr. [...4], [virksomhed5], blev stiftet den 3. september 2019 og er ophørt den 5. november 2020. [virksomhed5] var registreret med branchekode 412000 "Opførsel af bygninger" og bibranchekoderne 494100 "Vejgodstransport", 782000 "Vikarbureauer" og 469000 "Ikke-specialiseret engroshandel".

CVR indeholder for de fleste perioder for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførsel ikke oplysninger om ansatte.

Fakturaerne vedrører rengøring og vikarudleje for februar til april 2020, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at daværende ejer af [virksomhed5] var udrejst af landet i perioden for arbejdets udførsel. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed5] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

[virksomhed6] - CVR-nr. [...5], [virksomhed6], blev stiftet den 29. juni 2019 og er ophørt den 11. januar 2022. [virksomhed6] var registreret med branchekode 433410 "Malerforretninger" og bibranchekoder 811000 "Kombinerede serviceydelser" og 461900 "Agenturhandel med blandet sortiment".

Fakturaerne vedrører vikarudleje og rengøring, herunder desinficering og køb af sterilmasker. Fakturaerne indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde, ligesom fakturaerne ikke indeholder oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet. Enhedsprisen for sterilmaskerne er angivet til 150 kr. pr. pakke indeholdende 50 stk. Der er ikke kronologi i fakturanummereringen.

Skattestyrelsen har oplyst, at fakturaer i [virksomhed6] er udstedt med henblik på at opnå et uberettiget fradrag hos modtageren. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed6] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

[virksomhed7] - CVR-nr. [...6], [virksomhed7], blev stiftet den 15. september 2020 og er ophørt den 15. november 2022. [virksomhed7] var registreret med branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser" og bibranchekode 469000 "Ikke-specialiseret engroshandel".

CVR indeholder for de fleste perioder for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførsel ikke oplysninger om ansatte.

Fakturaerne vedrører køb af sterilmasker og sprit samt rengøring og vikarudleje for september 2020 til juni 2021. Fakturaerne indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde, herunder hvem der har udført arbejdet, ligesom flere af fakturaerne ikke indeholder oplysninger om, hvor arbejdet er udført. Flere af fakturaerne er betalt efter den angivne forfaldsdato, ligesom der ikke er kronologi i fakturanummereringen. Der fremgår ikke oplysningerne om udstedelse af rykkerskrivelser i forbindelse med de sene betalinger.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed7] ikke har haft ansatte, og at den daværende ejer var udrejst af landet i større dele af perioden for arbejdets udførsel. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed7] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

[virksomhed8] ApS - CVR-nr. [...7], [virksomhed8], blev stiftet den 29. december 2017 og er opløst efter konkurs den 28. februar 2024. [virksomhed8] var registreret under branchekode 439990 "Anden bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering". [virksomhed8]'s formål var at udøve virksomhed med handel og service samt aktiviteter i tilknytning hertil.

Fakturaerne vedrører rengøring og oprydning m.m. for oktober og november 2021, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har godkendt fradrag for udgifter til yderligere løn på henholdsvis 343.924 kr. og 169.501 kr. i indkomstårene 2020 og 2021 på baggrund af, at Skattestyrelsen i perioden har nægtet fradrag for købsmoms af udgifter til underleverandører afholdt i henholdsvis interessentskabet [virksomhed1] I/S og den personlig ejet virksomhed [virksomhed1]. De yderligere lønudgifter fra [virksomhed1] I/S udgør 99 % af momsbeløbene og svarer til klagerens ejerandel af interessentskabet. De yderligere lønudgifter fra [virksomhed1] udgør 100 % af momsbeløbene og svarer til klagerens fulde ejerandel af enkeltmandsvirksomheden.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"... 3.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vedrørende din personlig ejede virksomhed

Som det fremgår af punkt 1, har vi nægtet momsmæssigt fradrag for udvalgte underleverandørfakturaer, da bevisbyrden ikke er løftet for, at købsfakturaerne dækker over reelle leverancer af arbejdskraft til dig.

Det er vores opfattelse, at betalingerne af underleverandørerne er sket med henblik på tilbagebetaling til dig, for at kunne aflønne personale uden indberetning og tilbageholdelse af A-skat og am-bidrag.

Vi anser på denne baggrund, at betalingerne til underleverandørerne skal anses for løn afholdt i virksomheden.

Den fradragsberettigede løn/yderligere fradrag opgøres således for indkomstårene 2020 og 2021:

(...)

Vedrørende interessentskabet [virksomhed1] I/S

Som det fremgår af brev til [virksomhed1] I/S, har vi nægtet momsmæssigt fradrag for ud valgte underleverandørfakturaer, da bevisbyrden ikke er løftet for, at købsfakturaerne dækker over reelle leverancer af arbejdskraft til [virksomhed1] I/S.

Det er vores opfattelse, at betalingerne af underleverandørerne er sket med henblik på tilbagebetaling til [virksomhed1] I/S, for at der kunne aflønnes personale uden indberetning og tilbageholdelse af A-skat og am-bidrag.

Vi anser på denne baggrund, at betalingerne til underleverandørerne skal anses for løn afholdt i [virksomhed1] I/S.

Den fradragsberettigede løn/yderligere fradrag opgøres således for indkomstårene 2020 og 2021:

(...)

Herefter specificeres den fradragsberettigede løn efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a således:

(...)

Resultat af virksomhed nedsættes med henholdsvis 343.924 kr. i 2020 og 169.501 kr. i 2021. Herefter udgør resultat af virksomhed 447.171 kr. for 2020 og -84.929 kr. for 2021."

Udtalelse fra Skattestyrelsen

Skattestyrelsen har i udtalelse af 13. februar 2024 fastholdt den påklagede afgørelse.

Skattestyrelsen har i udtalelse af 6. marts 2024 supplerende anført:

"... [person3] er et skatteobjekt. Derfor har vi behandlet hans personlige virksomhed og de skattemæssige konsekvenser fra I/S i en og samme afgørelse, hvilket er kutyme."

Skattestyrelsen har den 27. september 2024 bemærket følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:

"Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller til stadfæstelse af Skattestyrelsens afgørelse af 4. december 2023.

Sagen omhandler, hvorvidt Skattestyrelsen med rette har godkendt fradrag for udgifter til yderligere løn på henholdsvis 343.924 kr. og 169.501 kr. i indkomstårene 2020 og 2021 på baggrund af nægtelse af fradrag for købsmoms af fakturaer fra seks underleverandører i henholdsvis interessentskabet [virksomhed1] I/S og den personligt ejet virksomhed [virksomhed1].

(...)

Skattestyrelsens vurdering

Fradrag

Det er fortsat Skattestyrelsens vurdering, at betalingerne til underleverandørerne skal anses for løn afholdt i virksomhederne.

Lønudgifter udgør efter indeholdelse af A-skat og AM-bidrag almindelige driftsomkostninger, som er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

For så vidt angår interessentskabet fastholdes det, at den fradragsberettigede lønudgift i virksomheden opgøres til 158.845 kr. for indkomståret 2020 og til 30.535 kr. i indkomståret 2021. Beløbene svarer til momsbeløbet af de afholdte udgifter til underleverandører. Klagers andel udgør herefter 157.257 kr. og 30.230 kr., svarende til klagers ejerandel på 99 % af interessentskabet.

For så vidt angår enkeltmandsvirksomheden fastholdes det, at den fradragsberettigede lønudgift opgøres til 186.667 kr. for indkomståret 2020 og til 139.271 kr. i indkomståret 2021. Beløbene svarer til momsbeløbet af de afholdte udgifter til underleverandører.

Der henvises til opgørelserne i den påklagede afgørelse side 18-19.

Skattestyrelsen fastholder således, at klagers samlede fradragsberettigede lønudgifter fra virksomhederne opgøres til 343.924 kr. og 169.501 kr. for indkomstårene 2020 og 2021.

Formalitet

Klager har gjort gældende, at den påklagede afgørelse skal hjemvises til fornyet behandling ved Skattestyrelsen, idet Skattestyrelsen har behandlet virksomhedens indeholdelsespligt og indehaverens personlige skatteforhold i én og samme afgørelse.

Det er Skattestyrelsens vurdering, at afgørelsen ikke er behæftet med formelle fejl, der kan begrunde en hjemvisning. Vi lægger vægt på, at indehaveren driver en personligt ejet virksomhed og er medinteressent i et interessentskab, der skattemæssigt er en transparant enhed. Indehaveren er således rette skattesubjekt af skattemæssige konsekvensændringer, der kan henhøres til indehaverens andel i virksomhederne."

Klagerens opfattelse

Klageren har fremsat påstand om, at de yderligere lønudgifter for indkomstårene 2020 og 2021 skal nedsættes til 0 kr.

Til støtte for påstanden har klagerens daværende repræsentant bl.a. anført:

"... Sagen relaterer sig til klagers ejerandel på 99 % af [virksomhed1] I/S, som på nærværende tidspunkt er under rekursbehandling for skattemyndighederne, idet der fejlagtigt er nægtet købsfradrag med den begrundelse, at betalingerne til underleverandørerne er sket med henblik på tilbagebetaling til [virksomhed1] I/S, for at kunne aflønne personale. Dette bestrides."

Klagerens daværende repræsentant har i klagesagen vedrørende [virksomhed1] anført følgende:

ANBRINGENDER

Til støtte for den nedlagte påstand gøres det for så vidt angår forhøjelsen af Klagers momstilsvar overordnet gældende, at der ikke er grundlag for at nægte skatteyder fradrag for købsmoms vedrørende virksomhedens udgifter til sine samarbejdspartnere, da de fakturerede ydelser er betalt, som det fremgår af kontoudtogene.

Derfor er der ikke grundlag for at nægte fradrag for købsmoms i medfør af momslovens § 37 under henvisning til momsbekendtgørelsens § 57, ligesom der ikke i øvrigt er grundlag for at rejse tvivl om fakturaernes realitet.

Det bemærkes i forlængelse af ovenstående, at Skattestyrelsens opfattelse ikke er dokumenteret ud fra konkrete objektive forhold jf. EU-Domstolens praksis jf. nærmere herom nedenfor.

Skattestyrelsen har lagt vægt på, at der ikke er fremlagt arbejdssedler eller timeopgørelser, der kan henføres til de konkrete fakturaer, som kan dokumentere eller på anden måde godtgøre, at de omhandlende tjenesteydelser rent faktisk er leveret. Der henvises til de i sagen fremlagte bilag.

(...)

Det gøres gældende, at der ikke er grundlag for at nægte fradrag for købsmoms for udgifter til de omhandlende samarbejdspartnere, idet det er tilstrækkeligt sandsynliggjort, at underleverandørerne har udført arbejde for Selskabet.

Det fremgår af momslovens § 37, stk. 1, at en virksomhed, der er momsregistreret, kan få momsfradrag. Skatteyder er en registreret virksomhed og opfylder derfor kravet i momslovens § 37.

Som beskrevet ovenfor gælder der dog en række yderligere dokumentationskrav for at opnå fradrag for købsmoms. Disse dokumentationskrav er opstillet for at sikre, at der reelt sker en levering mod vederlag.

Det følger af momsbekendtgørelses § 57, at en faktura skal indeholde både udstedelsesdato, fortløbende nummerering og omfanget og arten af de leverede ydelser m.v. Det gøres gældende, at de fremlagte fakturaer opfylder betingelserne i momsbekendtgørelsens § 57.

Såfremt Skattestyrelsen måtte gøre gældende, at fakturakravene ikke fuldt ud opfylder kravene i momsbekendtgørelsen, henvises til praksis fra EU-Domstolen, hvoraf det fremgår, at de enkelte fakturakrav vægter forskelligt. Det er således muligt løfte bevisbyrden for fradrag for købsmoms, såfremt det er de mindre vægtige fakturakrav, der ikke er opfyldt.

De særligt vægtige krav er kravet om identifikation af "den person, der har udstedt disse fakturaer, og arten af de leverede tjenesteydelser", jf. eksempelvis præmis 38 i sag C- 438/09, Boguslaw Juliusz Dankowski. Det er således disse krav, der er bedst egnet til at sandsynliggøre opfyldelse af formålet med momssystemsdirektivet.

I nærværende sag fremgår det klart af fakturaerne, at de er udstedt af underleverandøren til Skatteyder. Dette er udtrykkeligt anført i samtlige af fakturaerne udstedt af de pågældende underleverandører, ligesom der foreligger underbilag til fakturaerne.

Af fakturaerne fremgår det ligeledes, tydeligt, hvad selskaberne har leveret til Selskabet.

De to vægtigste krav ifølge EU-Domstolen er således opfyldt. Det er i den forbindelse væsentligt at bemærke, at oplysninger i de omtvistede fakturaer i f.eks. byretssagen i SKM2016.509 også var angivet meget sparsomt, men alligevel formåede sagsøger bl.a. igennem vidneforklaringer at løftede bevisbyrden for, at der var leveret en afgiftspligtig ydelse i henhold til fakturaerne.

Det er ved vurderingen af nærværende sag væsentligt at se på hensynet bag momsbekendtgørelsens § 57. Betingelserne i momsbekendtgørelsens § 57 er således alene formelle krav, der er opstillet for at sikre, at der reelt er sket en levering af en ydelse mod betaling for ydelsen.

Kravene skal således ikke opfyldes for kravenes skyld, men fordi det skaber en større sandsynlighed for, at man kan være sikker på, at leveringerne bliver ydet, og der sker betaling for leveringen.

I nærværende sag er det således ubestridt, at de i sagen omtalte samarbejdspartnere har modtaget betaling fra Selskabet, hvilket også understøttes af Selskabets bankkontoudskrifter. Denne faktiske betaling må anses som en indikation af, at der er realitet bag fakturaerne med underleverandørerne.

På baggrund af det ovenfor anførte gøres det sammenfattende gældende, at Skattestyrelsen ikke har grundlag for at nægte fradrag for købsmoms efter momslovens § 37, idet det er godtgjort, at skatteyder har fået leveret ydelserne, idet omfang det fremgår af fakturaerne."

Klagerens repræsentant er ikke kommet med bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse af 27. september 2024 og Skatteankestyrelsens indstilling.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har godkendt fradrag for udgifter til yderligere løn på henholdsvis 343.924 kr. og 169.501 kr. i indkomstårene 2020 og 2021 på baggrund af nægtelse af fradrag for købsmoms af fakturaer fra seks underleverandører i henholdsvis interessentskabet [virksomhed1] I/S og den personligt ejet virksomhed [virksomhed1]. De yderligere lønudgifter fra [virksomhed1] I/S udgør 99 % af momsbeløbene og svarer til klagerens ejerandel af interessentskabet. De yderligere lønudgifter fra [virksomhed1] udgør 100 % af momsbeløbene og svarer til klagerens fulde ejerandel af enkeltmandsvirksomheden.

Retsgrundlaget

Udgifter afholdt i årets løb for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten er fradragsberettiget i henhold til statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Der skal foreligge en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten, herunder skal udgiftsafholdelsen ligge inden for de naturlige rammer af virksomheden.

Bevisbyrden for skattemæssige fradrag påhviler som udgangspunkt den skattepligtige. Det følger af Højesterets dom af 19. marts 2004, offentliggjort i SKM2004.162.HR.

Den, der anser sig for berettiget til fradrag for udgifter til underleverandører, skal således kunne dokumentere eller i hvert fald sandsynliggøre, at ydelserne ifølge de pågældende fakturaer er reelle.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten har i afgørelserne af klagesagerne med sagsnr. 24-0012126 og 24-0054171 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelser vedrørende interessentskabets og enkeltmandsvirksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, hvor Skattestyrelsen har anset de afholdte udgifter til [virksomhed3], [virksomhed5], [virksomhed4], [virksomhed6], [virksomhed7] og [virksomhed8] svarende til et bruttobeløb på henholdsvis 946.900 kr. og 1.629.692 kr. for at være yderligere løn i indkomstårene 2020 og 2021. I sagerne med sagsnr. 24-0012126 og 24-0054171 har retten i lighed med Skattestyrelsen anset udgifterne til underleverandørerne som en lønudgift og anset beløbene inkl. moms på henholdsvis 946.900 kr. og 1.629.692 kr. for at udgøre beregningsgrundlaget for udgifter til aflønning af uregistrerede ansatte.

Som konsekvens heraf har Landsskatteretten for indkomstårene 2020 og 2021 i lighed med Skattestyrelsen opgjort en yderligere lønudgift for interessentskabet på henholdsvis 158.845 kr. og 30.535 kr. svarende til momsbeløbene af de afholdte udgifter til underleverandører samt opgjort en yderligere lønudgift for enkeltmandsvirksomheden på henholdsvis 186.667 kr. og 139.271 kr. svarende til momsbeløbene af de afholdte udgifter til underleverandører.

Efter indeholdelsen af A-skat og AM-bidrag udgør lønudgiften på henholdsvis (158.845 kr. + 30.535 kr.) 189.380 kr. og (186.667 kr. + 139.271 kr.) 325.938 kr. en almindelig driftsomkostning, der er afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde virksomhedernes indkomst. Udgiften til løn, for hvilken der er indeholdt A-skat og AM-bidrag, er en fradragsberettiget udgift efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Klagerens andel af de yderligere fradragsberettigede lønudgifter er herefter opgjort til dels 157.257 kr. og 30.230 kr. svarende til klagerens ejerandel på 99 % af interessentskabet og dels 186.667 kr. og 139.271 kr. svarende til klagerens fulde ejerandel af enkeltmandsvirksomheden. Klagerens samlede fradragsberettigede lønudgifter fra virksomhederne kan herefter opgøres til 343.924 kr. og 169.501 kr. for indkomstårene 2020 og 2021.

Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.

Skattestyrelsens afgørelse omfatter alene indkomstårene 2020 og 2021. Landsskatteretten har alene hjemmel til at træffe afgørelse over Skattestyrelsens afgørelse, jf. skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, nr. 1. Idet Skattestyrelsen ikke har behandlet indkomståret 2019, har retten ikke kompetence til at træffe afgørelse vedrørende dette indkomstår.

Hjemvisning

Klagerens repræsentant har anført, at Skattestyrelsens afgørelse skal hjemvises til fornyet behandling ved Skattestyrelsen, idet Skattestyrelsen har truffet afgørelse om ændring af enkeltmandsvirksomhedens momstilsvar og indeholdelsespligt samt ændring af klagerens skattemæssige forhold i én og samme afgørelse.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsens afgørelse ikke er behæftet med formelle fejl, der kan føre til hjemvisning af afgørelsen til fornyet behandling ved førsteinstans. Retten har lagt vægt på, at klageren dels driver en personligt ejet virksomhed og dels er medinteressent i et interessentskab, der skattemæssigt er en transparant enhed, og at klageren således er rette skattesubjekt af skattemæssige konsekvensændringer, der kan henføres til klagerens andel i virksomhederne.