Kendelse af 09-10-2024 - indlagt i TaxCons database den 08-11-2024
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2019 | |||
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og hæftelse herfor | 76.115 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 95.143 kr. |
Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig AM-bidrag og hæftelse herfor | 12.034 kr. | 0 kr. | Forhøjes til 15.042 kr. |
[virksomhed1] As ApS, CVR-nr. [...1], herefter selskabet, blev stiftet den 4. juli 2018. Selskabet er ejet og drevet af [person1]. Selskabet er registreret under branchekoden 433200 ”Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed”. Selskabets formål er at drive virksomhed med totalrenoveringer. Selskabet var i perioden 4. juli 2018 til 24. februar 2020 registret med navnet [virksomhed2] AS IVS.
Selskabets første regnskabsår løb fra 4. juli 2018 til 31. december 2019 (indkomståret 2019).
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har selskabet i perioden været registreret med følgende antal ansatte:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
4. kvartal 2018 | 2-4 | 2-4 |
Selskabet har i indkomståret 2019 haft en omsætning på 1.720.500 kr. og afholdt udgifter til vareindkøb for 715.468 kr. og andre direkte omkostninger for 100.000 kr. Selskabet har indberettet løn med 362.834,90 kr. for indkomståret 2019.
Selskabet har fratrukket en udgift på 150.425 kr. ekskl. moms til [virksomhed3] ApS. Beløbet er bogført på selskabets konto 1210 ”vareindkøb” den 29. december 2018.
[virksomhed3] ApS , CVR-nr. [...2], blev stiftet den 21. februar 2018. [virksomhed3] ApS var ejet og drevet af [person2]. [virksomhed3] ApS var registreret under branchekoden 433900 ”Anden bygningsfærdiggørelse” og bibrancherne 811000 ”Kombinerede serviceydelser” og 461900 ”Agenturhandel med blandet sortiment”. [virksomhed3] ApS’ formål var at udøve virksomhed med anden bygningsfærdiggørelse. [virksomhed3] ApS blev opløst den 21. november 2022 efter konkurs.
Selskabet har fremlagt to fakturaer fra [virksomhed3] ApS:
Fakturadato | Fakturanr. | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
28.12.2018 | 278 | 150.425,00 kr. | 37.606,25 kr. | 188.031,25 kr. |
28.12.2018 | 282 | 150.425,00 kr. | 37.606,25 kr. | 188.031,25 kr. |
Fakturanr. 278 indeholder teksten ”Arbejde udført i iht aftale på forskellige steder for perioden 20.11.2018-28.12.2018”, antal timer (547 timer) og stk. pris (275 kr.).
Fakturanr. 282 indeholder teksten ”Arbejde udført i iht aftale på forskellige steder for perioden 20.11.2018-28.12.2018” og ”Udført – [adresse1] [by1]”. Beskrivelsen for udført arbejde er opdelt i tre områder (kælder, stueetage og 1. sal), og arbejdet består af reparationer, maling, spartling, slibning og opsætning af filt. Yderligere fremgår der antal timer (samlet 547 timer) stk. pris (275 kr.).
Begge fakturaer forfaldt til betaling den 2. januar 2019. Selskabet har betalt 188.031,25 kr. til [virksomhed3] ApS den 16. januar 2019.
Selskabet har fremlagt timesedler, skærmbillede af en facebook-profil og telefonnummer til en af de ansatte. Af timesedlerne fremgår to navne ([person3] og [person4]), uge-nr. (47-50), dato (19.11 – 16.12), timer ([person3]: 276, [person4]: 269, Samlet: 545), timer total ([person3]: 277, [person4]: 270, Samlet: 547) samt adressen [adresse1].
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister har [virksomhed3] ApS i den påklagede periode været registreret med følgende antal ansatte:
Periode | Antal ansatte | Årsværk |
4. kvartal 2018 | 2-4 | 2-4 |
Skattestyrelsen har oplyst, at betalingerne til [virksomhed3] ApS blev overført til udlandet. [virksomhed3] ApS har ikke haft driftsudgifter tilknyttet fakturaerne og har ikke afholdt udgifter til løn eller underleverandører.
Det har ikke været muligt for Skattestyrelsen at komme i kontakt med [virksomhed3] ApS.
Skattestyrelsen har foretaget en skønsmæssig forhøjelse af selskabets manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag på henholdsvis 76.115 kr. og 12.034 kr. for indkomståret 2019 i relation til den af selskabet afholdte udgift på 150.425 kr. ekskl. moms fra [virksomhed3] ApS.
Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført:
”2. Udenlandsk underleverandør
...
2.4 Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Ifølge fakturaen er der solgt arbejdskraft til diverse opgaver herunder reparation af træværk, malerarbejde, spartling m.v. Fakturaerne lever ikke op til fakturakravene, idet arten og mængden af det udførte arbejde ikke er nærmere specificeret. Man kan således ikke af fakturaerne se, hvem der har foretaget arbejdet, hvad der er leveret, hvor det er leveret og hvornår det er leveret. Det er anført på fakturaen at arbejdet er udført på forskellige steder.
Skattestyrelsen har indkaldt [virksomhed3] ApS’ regnskabsmateriale. Brevet er kommet retur til Skattestyrelsen med bemærkningen ”ubekendt på adressen”.
På fakturaerne fremgår det, at betaling af fakturaerne skal ske til en konto i [finans1] bank, hvorfra penge videre overføres til selskabets konto hos [finans2] i Litauen og her videre til andre konti i udlandet. Ved betaling skal man oplyse et reference nr. som starter med [...].
Endvidere fremgår det også fakturaer, hvor betaling skal ske til en konto i [finans3], hvorfra penge videre overføres til selskabets konto hos [finans4] LTD og her videre til andre konti i henholdsvis Danmark og udlandet. Ved betaling skal man oplyse ”[virksomhed3]”.
[virksomhed3] ApS har ingen umiddelbare tegn på betaling af driftsomkostninger der knytter sig til de fakturaer der er betalt til [finans2] eller [finans4] i [finans3], ligesom selskabet ikke har haft lønudgifter eller udgifter til underleverandører der gør det muligt at levere de fakturerede ydelser.
Der er ikke fremlagt supplerende oplysninger om samhandlen med [virksomhed3] ApS, så som kontrakt/samarbejdsaftale, timesedler/arbejdssedler, kontaktoplysninger eller korrespondance.
Det er Skattestyrelsen opfattelse, at der ikke er leveret nogen momspligtige ydelser fra [virksomhed3] ApS vedrørende mandskabsudlejning. Skattestyrelsen samlede vurdering er, at selskabet ikke har haft de tekniske, menneskelige eller økonomiske ressourcer til at levere de ydelser, der fremgår af fakturaerne. Selskabet har udelukkende været en fakturafabrik, er har udstedt fiktive fakturaer til brug for uberettiget momsfradrag og til at dække over sort løn hos modtagerne af fakturaerne.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at betalinger af underleverandører er sket med henblik på tilbagebetaling til selskabet, for at kunne aflønne personale uden indberetning og tilbageholdelse af A-skat og am-bidrag.
Da selskabet har udbetalt løn i regnskabsåret, har selskabet været klar over, at der skal indeholdes A-skat og Am-bidrag af lønudbetaling. Det er derfor Skattestyrelsen opfattelse, at der ikke foreligger en uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, som kan fritage selskabet for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag.
Skattestyrelsen har således anset det samlede fakturabeløb i perioden eksklusive moms for reelt anvendt til lønninger, hvorved der ikke er sket indeholdelse af A-skat og am-bidrag heraf.
Skattestyrelsen har beregnet am-bidrag og A-skat jf. ovenstående hvilket selskabet hæfter for i henhold til kildeskattelovens § 69 samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Der er foretaget beregning af ikke godkendt fradrag for udgifter til underleverandør ekskl. moms på 150.425 kr.
Beregningen er foretaget således:
Am-bidrag, 8 % af 150.425 kr. | 12.034 kr. |
A-skat, 55 % af 138.391 kr. (150.425 kr. – 12.034 kr.) | 76.115 kr. |
I alt | 88.149 kr. |
Skattestyrelsen har beregnet A-skatten med 55 % af grundlaget i henhold til kildeskattelovens § 48, stk. 8, da vi ikke har kendskab til, hvem der har været ansat i virksomheden ud over det angivne, hvorfor der ikke foreligger skattekort, bikort eller frikort for disse yderligere ansatte.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at det opgjorte lønbeløb til ukendte modtagere ligger udenfor den allerede angivne løn i virksomheden.
Selskabet vil som følge af dette blive opkrævet 88.149 kr. yderligere i kildeskat fordelt med 76.115 kr. i A-skat og 12.034 kr. i am-bidrag. Opkrævningen foretages med hjemmel i opkrævningslovens § 5, stk. 1 og stk. 2.
Den formueretlige forældelsesfrist er som udgangspunkt 3 år regnet fra forfaldstidspunktet, jf. forældelseslovens § 3, stk. 1. Har skattemyndighederne ikke tidligere haft kendskab til kravet/oplysningerne suspenderes fristen, hvorefter forældelsesfristen først løber fra det tidspunkt, hvor Skattemyndighederne får kendskab til forholdet, jf. forældelseslovens § 3, stk. 2. Idet Skattestyrelsen først blev bekendt med forholdet ved selskabets indsendelse af materiale den 2. februar 2022, ses forholdet ikke at være forældet.
Skattestyrelsen godkender herefter et skønsmæssigt fradrag for lønudgifter for regnskabsåret 2019 på 150.425 kr., jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Da selskabet allerede har fratrukket udgiften i regnksabet som en udgift til underleverandører, sker der ikke ændring af den skattepligtige indkomst.
Der foretages ikke regulering af momsen, idet Skattestyrelsens frist for at ændre denne er overskredet.
Skattestyrelsens bemærkninger til modtaget indsigelse
Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse at [virksomhed3] ApS ikke har leveret det arbejde og de arbejdstimer, der fremgår af fakturaen. Denne vurdering bygger på den kontrol og de undersøgelser Skattestyrelsen har foretaget af [virksomhed3] ApS.
Indsendelse af timesedlerne ændre ikke ved denne vurdering.
Skattestyrelsen anfægter ikke, at der er udført arbejde på adressen, men det er vores opfattelse at dette arbejde ikke kan være udført af [virksomhed3] ApS, hvorfor fakturaen ikke kan anvendes som grundlag for at få godkendt et fradrag i skatteansættelsen.
Vi fastholder på denne baggrund vores korrektioner som anført ovenfor.”
Skattestyrelsen har til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling udtalt:
”Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller til en forhøjelse af klagers indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag i forhold til Skattestyrelsens afgørelse samt en forhøjelse af klagers fradrag for lønudgifter.
Sagen omhandler, hvorvidt Skattestyrelsen med rette har forhøjet klagers indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med 89.149 kr. for perioden 4. juli 2018 til 31. december 2019 på baggrund af klagers overførsler til underleverandøren [virksomhed3] ApS.
Endvidere omhandler sagen, hvorvidt Skattestyrelsen med rette har nægtet klager fradrag for driftsomkostninger på i alt 150.425 kr. for indkomståret 2019.
Faktiske forhold
[virksomhed1] As ApS med CVR-nr. [...1] blev stiftet den 4. juli 2018 af [person1], som er registreret som direktør og ejer med en ejer- og stemmeandel på 100 %. Selskabet er registreret med branchekode ”433200 Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed”. Det fremgår af CVR-registeret, at selskabets formål er at drive virksomhed med totalrenoveringer samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.
Klager anmodede den 22. september 2020 om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2019.
I forbindelse med behandlingen af genoptagelsesanmodningen har Skattestyrelsen indhentet klagers regnskabsmateriale.
Klager har fratrukket udgifter til underleverandør [virksomhed3] ApS. Bilaget er bogført den 29. december 2018, og fakturabeløbet udgør 188.031,25 kr., heraf udgør 37.606,25 kr. moms. Der er taget skattemæssigt fradrag på 150.425 kr., som Skattestyrelsen har nægtet.
Det skal kort bemærkes, at Skatteankestyrelsen fejlagtigt har skrevet 155.425 kr. i deres indstilling.
Skattestyrelsen har efter en kontrol og undersøgelse af underleverandøren samt de fremlagte fakturaer forhøjet klagers indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag.
A-skat og AM-bidrag
Retsgrundlag
...
Skattestyrelsens vurdering
Skattestyrelsen fastholder, at vi har været berettiget til at forhøje klagers indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag.
Det er henset til, at de fremlagte fakturaer lider af indholdsmæssige mangler. Arten og mængden af det udførte arbejde er ikke nærmere specificeret, og man kan ikke se, hvem der har foretaget arbejdet eller hvornår det leveret.
Klager har ikke fremlagt en samarbejdsaftale med [virksomhed3] ApS. Herudover er udgiften bogført som vareindkøb, men der er ifølge fakturaerne tale om ydelser.
Det bemærkes, at betalingerne til [virksomhed3] ApS overføres til udlandet, og det er Skattestyrelsens vurdering, at selskabet ikke har haft de tekniske, menneskelige eller økonomiske ressourcer til at levere det påståede arbejde. Fakturaerne anses derfor for at være fiktive, og dækker ikke over reelle leverancer fra [virksomhed3] ApS.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at klager må anses for at have leveret ydelser til kunder og klager har haft en omsætning på 1.720.500 kr. i perioden den 4. juli 2018 til den 31. december 2019.Skattestyrelsen fastholder imidlertid, at klagers egne ansatte ikke har været i stand til at generere denne omsætning, hvorfor det er Skattestyrelsens vurdering, at klagers udgifter til underleverandøren er afholdt for at dække over udbetaling af uregistreret arbejdskraft. Skattestyrelsen fastholder, at klager ikke har løftet den skærpede bevisbyrde for, at der er sket levering af ydelser til klager fra underleverandøren. Skattestyrelsen finder derfor fortsat, at klagers indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag skal forhøjes.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke har foreligget en sådan uklarhed om klagers indeholdelsespligt, at klager kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag, idet klager har udbetalt løn i regnskabsåret, og har derfor været klar over, at der skal indeholdes A-skat og AM-bidrag af udbetalingerne.
Ud over ovenstående henvises der til vores begrundelser som anført i den påklagede afgørelse.
For så vidt angår beregningsgrundlaget for A-skat og AM-bidrag lægger Skattestyrelsen fakturabeløb inklusiv moms fra underleverandør til grund. Da der ikke er oplysninger om, at klager har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der have være indeholdt med 55 % i A-skat og 8 % i AM-bidrag.
På baggrund af ovenstående finder Skattestyrelsen således, at klagers indeholdelsespligtige A-skat skal forhøjes med 95.143 kr. og AM-bidrag med 15.042 kr., i alt 110.185 kr. Vi tiltræder dermed Skatteankestyrelsens talmæssige opgørelse, som det fremgår af indstillingen af 30. august 2024.”
Selskabet har fremsat påstand om, at forhøjelsen af selskabets A-skat og AM-bidrag skal nedsættes med henholdsvis 76.115 kr. og 12.034 kr. for indkomståret 2019.
Til støtte for påstanden har selskabet den 27. oktober 2023 anført:
”Skattestyrelsen har ikke løftet bevisbyrden for, at selskabet ikke har ret til fradrag for sine erhvervsmæssige omkostninger, der er med til at erhverve, sikre og vedligeholde den skattepligtige indkomst, jf., SL § 6.”
Sagen angår, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med 88.149 kr. for perioden 4. juli 2018 til 31. december 2019 på baggrund af selskabets overførsler til [virksomhed3] ApS.
Retsgrundlaget
Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.
I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.
Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af kildeskattelovens § 48, stk. 7.
Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 % af grundlaget.
Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre selskabet godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra selskabets side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.
Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler selskabet, ikke opgøres på grundlag af selskabets regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte selskabets tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
De fremlagte fakturaer lider af indholdsmæssige mangler. Der er ikke fremlagt en samarbejdsaftale, og udgifterne til [virksomhed3] ApS er bogført som vareindkøb på trods af, at der ifølge fakturateksten er tale om ydelser. Betalingerne til [virksomhed3] ApS blev overført til udlandet. [virksomhed3] ApS er opløst efter konkurs og har ikke haft de menneskelige og tekniske ressourcer til at udføre det påståede arbejde. Fakturaerne anses på baggrund heraf for at være fiktive og dermed for ikke at dække over reelle leverancer fra [virksomhed3] ApS.
Selskabet har leveret ydelser til selskabets kunder og har ifølge selskabets regnskab haft en omsætning på 1.720.500 kr. i perioden. Retten finder, at selskabets egne ansatte, herunder også når der henses til de indberettede lønninger, ikke har været i stand til at generere denne omsætning, hvorfor selskabets udgifter til [virksomhed3] ApS anses for at dække over udbetaling af løn til uregistrerede ansatte. Retten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.
Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om selskabets indeholdelsespligt, at selskabet kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Selskabet hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af udgifterne til [virksomhed3] ApS.
Da der ikke er oplysninger om, at selskabet har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.
Landsskatteretten tiltræder ikke Skattestyrelsens opgørelse af selskabets yderligere lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har lagt fakturaernes nettobeløb, dvs. ekskl. moms, til grund for beregningen.
Landsskatteretten anser fakturaerne for at være fiktive, hvorfor det på fakturaerne anførte momsbeløb falder uden for momslovens anvendelsesområde, idet der ikke er tale om levering mod vederlag efter momslovens § 37. Retten finder derfor, at fakturabeløbene i sin helhed skal udgøre beregningsgrundlaget, svarende til fakturaernes bruttobeløb, dvs. inkl. moms.
Beregningsgrundlaget
Landsskatteretten fastsætter herefter beregningsgrundlaget og forhøjelsen af den indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag således:
Beregningsgrundlag | 188.031 kr. |
AM-bidrag (8 % af 188.031 kr.) | 15.042 kr. |
A-skat (55 % af 188.031 kr. – 15.042 kr.) | 95.143 kr. |
Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag i alt | 110.185 kr. |
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse i overensstemmelse hermed.