Kendelse af 05-12-2024 - indlagt i TaxCons database den 29-01-2025
Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Maskeret udlodning:
| 473.947 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Maskeret udlodning:
| 266.939 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
Klageren er direktør og eneanpartshaver i selskabet [virksomhed1] ApS, CVR-nr. [...1], herefter selskabet. Selskabet blev den 18. juli 2017 stiftet af [person1] under navnet [virksomhed2] ApS. Klageren erhvervede anparterne i selskabet den 29. marts 2021. Selskabet er registreret under branchekoden 452010 "Autoreparationsværksteder m.v.", hvor formålet er at drive auto- og klargøringsværksted samt at drive handel og industri i øvrigt. Selskabet har siden stiftelsen været registreret på adressen [adresse1], [by1].
Ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, herefter CVR, har selskabet i perioden januar 2022 - december 2022 været registreret med 5-6 ansatte, fordelt på 2-4 årsværk.
Skattestyrelsen har ved afgørelse af 14. marts 2024 nægtet selskabet fradrag for udgifter til fakturaer, der ikke er udstedt til selskabet for samlet 473.947 kr. inkl. moms, samt fakturaer, som Skattestyrelsen har anset for at være fiktive for samlet 266.939 kr. inkl. moms.
Skattestyrelsen har ved den påklagede afgørelse beskattet klageren af selskabets bogførte udgifter vedrørende fakturaer, der ikke har været udstedt til selskabet, og vedrørende fakturaer, der af Skattestyrelsen er anset for at være fiktive. Klageren er ved afgørelsen blevet beskattet med samlet 740.885 kr. for indkomståret 2022.
Selskabet har påklaget afgørelsen vedrørende skatte- og momsmæssigt fradrag for udgifterne til Landsskatteretten (sagsnr. [sag1] og [sag2]).
Indkøb, som ikke er faktureret til selskabet
Selskabet har for indkomståret 2022 fratrukket udgifter til fakturaer, der ikke er udstedt til selskabet med i alt 473.947 kr. inkl. moms.
Selskabet har fratrukket følgende udgifter:
Bogføringskonto | Dato | Bilagsnr. | Bogføringstekst | Bogført beløb ekskl. moms | Bogført moms | Beløb inkl. moms | Fakturaaddressat |
2120 "Reservedele" | 15-11-2022 | 2021419 | [virksomhed3] | 10.262 kr. | 2.565 kr. | 12.827 kr. | [person2], [adresse2], [by2] |
2153 "Lakbehandling" | 31-01-2022 | 11040 | [virksomhed4] A/S Maling | 33.000 kr. | 8.250 kr. | 41.250 kr. | [virksomhed5] ApS |
5220 "Advokat" | 12-08-2022 | 2021399 | Retssag/[person3] | 24.000 kr. | 6.000 kr. | 30.000 kr. | [virksomhed5] ApS |
5240 "Konsulentbistand" | 18-06-2022 | 2021060 | [virksomhed6] | 11.300 kr. | 2.825 kr. | 14.125 kr. | [virksomhed7] IVS |
5710 "Varme" | 26-08-2022 | 2021163 | [virksomhed8] | 1.608 kr. | 402 kr. | 2.010 kr. | [virksomhed5] ApS |
5710 "Varme" | 02-08-2022 | 2021415 | [virksomhed8] | 1.608 kr. | 402 kr. | 2.010 kr. | [virksomhed5] ApS |
5710 "Varme" | 02-11-2022 | 2021323 | [virksomhed8] | 1.292 kr. | 323 kr. | 1.615 kr. | [virksomhed5] ApS |
5720 "El" | 18-01-2022 | 13025 | [virksomhed9] | 20.521 kr. | 5.130 kr. | 25.651 kr. | [virksomhed5] ApS |
5720 "El" | 10-02-2022 | 13026 | [virksomhed9] | 24.750 kr. | 6.188 kr. | 30.938 kr. | [virksomhed5] ApS |
5720 "El" | 11-03-2022 | 13027 | [virksomhed9] | 19.980 kr. | 4.995 kr. | 24.975 kr. | [virksomhed5] ApS |
5720 "El" | 08-04-2022 | 13028 | [virksomhed9] | 19.571 kr. | 4.893 kr. | 24.464 kr. | [virksomhed5] ApS |
5720 "El" | 10-06-2022 | 13030 | [virksomhed9] | 21.547 kr. | 5.387 kr. | 26.934 kr. | [virksomhed5] ApS |
5720 "El" | 11-07-2022 | 2021295 | [virksomhed9] el | 16.456 kr. | 4.114 kr. | 20.570 kr. | [virksomhed5] ApS |
5720 "El" | 10-08-2022 | 2021133 | Elregning [virksomhed9] | 16.575 kr. | 4.144 kr. | 20.719 kr. | [virksomhed5] ApS |
5720 "El" | 10-08-2022 | 2021149 | [virksomhed9] Saldo betaling | 15.906 kr. | 3.977 kr. | 19.883 kr. | [virksomhed5] ApS |
5720 "El" | 11-08-2022 | 2021296 | [virksomhed9] el | 15.906 kr. | 3.977 kr. | 19.883 kr. | [virksomhed5] ApS |
5720 "El" | 09-09-2022 | 2021199 | [virksomhed9] el | 19.454 kr. | 4.864 kr. | 24.318 kr. | [virksomhed5] ApS |
5720 "El" | 20-10-2022 | 2021253 | [virksomhed9] el | 23.434 kr. | 5.858 kr. | 29.292 kr. | [virksomhed5] ApS |
5720 "El" | 15-11-2022 | 2021379 | [virksomhed9] el | 19.322 kr. | 4.831 kr. | 24.153 kr. | [virksomhed5] ApS |
5720 "El" | 15-11-2022 | 2021380 | [virksomhed9] el | 19.471 kr. | 4.868 kr. | 24.339 kr. | [virksomhed5] ApS |
5721 "Ref. Energiafg. El, vand, gas" | 18-02-2022 | 11070 | [virksomhed10] [...57] | 7.588 kr. | 1.897 kr. | 9.485 kr. | [virksomhed11] ApS |
5721 "Ref. Energiafg. El, vand, gas" | 06-05-2022 | 11240 | Vandregning | 29.397 kr. | 7.349 kr. | 36.746 kr. | [virksomhed11] ApS |
6180 "Leje/leasing" | 15-11-2022 | 13165 | [finans1] bank | 6.211 kr. | 1.553 kr. | 7.764 kr. | Leasingydelse varebil [reg.nr.1] |
I alt | 379.157 kr. | 94.789 kr. | 473.947 kr. |
Udgift til [virksomhed3]
Klagerens repræsentant har på mødet med Skatteankestyrelsen forklaret, at udgiften til [virksomhed3] udspringer af en forsikringssag med [virksomhed12]. Klageren har forklaret, at selskabet fik til opgave at reparere en Mercedes Vito, der havde været involveret i en ulykke. Klagerens repræsentant har fremlagt en taksatorrapport, der ud fra det oplyste dækker over selskabets reparation af en [virksomhed3] med registreringsnummer [reg.nr.2]. Af taksatorrapporten fremgår, at bilen har været udsat for en kollision på bilens bagende. Selskabet har i den forbindelse udskiftet bagkofanger samt dertil forbundne reparationer af bagenden.
Af fakturaen fra [virksomhed3] A/S fremgår, at der er faktureret for serviceeftersyn, reparation af fjernlys og reparation af en gul temperaturlampe. Fakturaen er udstedt til [virksomhed13] V/[person2] og vedrører en bil af mærket og model Mercedes Vito, registreringsnummer [reg.nr.2]. På mødet med Skatteankestyrelsen blev det forklaret, at bilens ejer havde betalt regningen fra [virksomhed3] på vegne af selskabet, der sidenhen overførte beløbet til bilens ejer.
Udgifter til el, vand og varme
Udgifterne til [virksomhed8], [virksomhed9] og [virksomhed10] vedrører levering af el, vand og varme på selskabets adresse på [adresse1], [by1].
Klageren har på mødet med Skatteankestyrelsen forklaret, at selskabets lejekontrakt blev indgået efter, at [virksomhed5] ApS blev taget under konkursbehandling. I den forbindelse var det klagerens opfattelse, at der automatisk blev meldt debitorskifte til leverandørerne, og at selskabet alene betalte for selskabets forbrug.
Fakturaerne er udstedt til følgende selskaber:
[virksomhed5] ApS , CVR-nr. [...2], blev stiftet den 10. september 2015 og er den 23. september 2022 taget kunder konkursbehandling. [virksomhed5] ApS var registreret på adressen [adresse1], [by1], i perioden 11. maj 2016 - 26. april 2022.
[virksomhed14] ApS , CVR-nr. [...3], blev stiftet den 1. november 2018 af klageren og var i perioden 18. september 2020 - 5. oktober 2023 registreret på adressen C/O [person4] [adresse3], [by3].
[virksomhed11] ApS , CVR-nr. [...4], blev stiftet den 23. maj 2016 af [virksomhed15] ApS, CVR-nr. [...5]. [virksomhed11] ApS har siden stiftelsen været registreret på adressen [adresse1], [by1].
Følgende enheder er foruden ovenstående selskaber registreret på adressen [adresse1], [by1]:
Navn | Start |
[virksomhed16] ApS | 17. maj 2016 |
[virksomhed17] ApS | 3. marts 2015 |
[virksomhed16] ApS var i perioden 14. oktober 2022 - 1. marts 2023 legal ejer af selskabet.
Udgift til advokat og taksator
Selskabet har bogført udgifter til en faktura fra advokat [person5] (H) og [virksomhed6]. Fakturaerne er udstedt til henholdsvis [virksomhed5] ApS og [virksomhed7] IVS.
Fakturaen vedrørende advokat [person5] vedrører bistand i Retten i [by4] dom af 30. juni 2022.
Fakturaen fra [virksomhed6] vedrører konsulentassistance i forbindelse med opgørelse af en række køretøjer.
[finans1]
Selskabet har den 15. november 2022 bogført 6.211 kr. som bilag 13165 på konto 6180 "Leje / Leasing". Bogføringen er anført "[finans1], FILIAL AF [finans2] AS, NORGE".
Som dokumentation for udgiften har selskabet over for Skattestyrelsen fremlagt en oversigt fra Betalingsservice. Af oversigten fremgår en betalingsaftale med [finans1] med aftalenummer [...]317, der henviser til et køretøj af mærket Iveco Daily med registreringsnummer [reg.nr.1]. Den samlede betaling til [finans1] er opdelt i leasingydelsen for december 2022 (6.144 kr.), terminsgebyr (39 kr.), FI-kort gebyr (35 kr.) og moms (1.545,75 kr.). Betalingen udgør samlet 7.763,75 kr. inkl. moms
Selskabet har i tilknytning til klagen fremlagt følgende leasingkontrakter med [finans1]:
Leasinggiver | Dato | Leasingaftalenr. | Første indreg. dato | Km-tæller | Beløb (købsmoms) |
[finans1] | 10. oktober 2022 | [...]315 | 28. september 2019 | 144.000 | 6.183 kr. (1.545,75 kr.) |
[finans1] | 10. oktober 2022 | [...]349 | 29. september 2022 | 150.000 | 5.455 kr. (1.363,75 kr.) |
[finans1] | 10. oktober 2022 | [...]317 | 28. september 2019 | 145.000 | 6.183 kr. (1.545,75 kr.) |
Aftalerne er underskrevet af [person4] og [person6].
Selskabet har derudover fremlagt kvitteringer fra Skat.dk for ejer/brugerskifte af følgende køretøj fra [finans1]:
Køretøj |
| Dato | Første indreg. dato | Registreringsnummer |
Iveco Daily, 35S18 | [finans1] | 19. oktober 2022 | 27. juni 2019 | [reg.nr.3] |
Iveco Daily 35S18 | [finans1] | 18. oktober 2022 | 20. juni 2019 | [reg.nr.4] |
Iveco Daily 35S18 | [finans1] | 18. oktober 2022 | 5. juli 2019 | [reg.nr.5] |
Fiktive fakturaer
Selskabet har bogført udgifter for 213.550 kr. ekskl. moms til underleverandørerne [virksomhed18] og [virksomhed17] ApS. Udgifterne udgør 266.937 kr. inkl. moms.
Selskabet har fratrukket følgende udgifter:
Bogføringskonto | Dato | Bilagsnr. | Bogføringstekst | Beløb ekskl. moms | Moms | Beløb inkl. moms |
6470 "Vedligeholdelse" | 06-04-2022 | 2021180 | Vedligehold/Service af lånebiler ([virksomhed18]) | 23.400 kr. | 5.850 kr. | 29.250 kr. |
6470 "Vedligeholdelse" | 24-02-2022 | 2021181 | [virksomhed18] | 23.400 kr. | 5.850 kr. | 29.250 kr. |
2120 "Reservedele" | 18-01-2022 | 2021182 | [virksomhed18] | 12.079 kr. | 3.020 kr. | 15.099 kr. |
2120 "Reservedele" | 09-02-2022 | 2021183 | [virksomhed18] Faktura 255 | 18.645 kr. | 4.661 kr. | 23.306 kr. |
2120 "Reservedele" | 30-03-2022 | 2021184 | [virksomhed18] Faktura 272 | 14.935 kr. | 3.734 kr. | 18.669 kr. |
2120 "Reservedele" | 13-04-2022 | 2021185 | [virksomhed18] Faktura 289 | 10.149 kr. | 2.537 kr. | 12.686 kr. |
2120 "Reservedele" | 19-04-2022 | 2021186 | [virksomhed18] Faktura 311 | 23.688 kr. | 5.922 kr. | 29.610 kr. |
2120 "Reservedele" | 28-04-2022 | 2021187 | [virksomhed18] Faktura 323 | 15.243 kr. | 3.811 kr. | 19.054 kr. |
2120 "Reservedele" | 02-05-2022 | 2021188 | [virksomhed18] Faktura 327 | 10.592 kr. | 2.648 kr. | 13.240 kr. |
2120 "Reservedele" | 17-05-2022 | 2021189 | [virksomhed18] Faktura 340 | 4.532 kr. | 1.133 kr. | 5.665 kr. |
2120 "Reservedele" | 07-06-2022 | 2021190 | [virksomhed18] Faktura 366 | 7.894 kr. | 1.974 kr. | 9.868 kr. |
2120 "Reservedele" | 13-06-2022 | 2021191 | [virksomhed18] Faktura 388 | 2.987 kr. | 747 kr. | 3.734 kr. |
2120 "Reservedele" | 17-06-2022 | 2021192 | [virksomhed18] Faktura 394 | 33.686 kr. | 8.422 kr. | 42.108 kr. |
2120 "Reservedele" | 28-06-2022 | 2021193 | [virksomhed18] Faktura 407 | 3.320 kr. | 830 kr. | 4.150 kr. |
5150 "Rep./Vedligeholdelse af inventar" | 19-10-2022 | 2021308 | [virksomhed17] | 9.000 kr. | 2.250 kr. | 11.250 kr. |
I alt | 213.550 kr. | 53.388 kr. | 266.938 kr. |
Følgende fremgår om leverandørerne:
[virksomhed17] ApS , CVR-nr. [...6], herefter [virksomhed17], blev stiftet den 1. januar 2014 og er under konkursbehandling. Konkursdekretet blev afsagt den 13. september 2022. [person7] indtrådte i direktionen den 29. oktober 2014 og blev den 20. maj 2022 erstattet af [person8], der var direktør indtil konkursdekretets afsigelse. [virksomhed17] er registreret under branchekoden 412000 "Opførelse af bygninger", hvor formålet er byggeri og entreprise samt hermed beslægtet aktivitet.
Ifølge udskrift fra CVR har [virksomhed17] i perioden januar 2022 - maj 2022 været registreret med 9-10 ansatte fordelt på 7-8 årsværk.
[virksomhed18] , CVR-nr. [...7], herefter [virksomhed18], er en enkeltmandsvirksomhed, der blev startet den 1. maj 2015 af [person9], der stadig er direktør. [virksomhed18] er registreret under branchekoden "Detailhandel med personbiler, varebiler og minibusser.
Ifølge udskrift fra CVR har [virksomhed18] i januar 2022 været registreret med 2 ansatte, fordelt på 1,12 årsværk.
Selskabet har bogført udgifterne til [virksomhed17] på konto 5150 "Rep./Vedligeholdelse af inventar" og til [virksomhed18] på konto 2120 "Reservedele". Selskabet har tilsvarende bogført købsmoms af udgifterne på konto 60300 "Købsmoms (indgående)".
Ifølge Skattestyrelsens oplysninger blev [virksomhed18] afmeldt fra momsregistrering den 27. januar 2022.
Klageren har på mødet i Skatteankestyrelsen oplyst, at der ikke er sket levering i henhold til fakturaerne fra [virksomhed18], da de ikke blev enige om aftalens indhold. Klageren har derudover oplyst, at fakturaerne ved en fejl blev bogført af selskabets revisor.
Fakturaerne fra [virksomhed18] og [virksomhed17] ses ikke at være betalt fra selskabets konto.
Skattestyrelsen har anset udgifter bogført i selskabet for at være maskeret udlodning, der er tilgået klageren. Skattestyrelsen har som følge heraf forhøjet klagerens aktieindkomst med 740.885 kr. for indkomståret 2022.
Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
" 1.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Du er direktør og hovedanpartshaver af [virksomhed1] ApS. Du har dermed den bestemmende indflydelse i selskabet.
Alt hvad der af selskabet udloddes til aktuelle aktionærer (anpartshavere) er skattepligtigt for aktionærerne (anpartshaverne) efter reglerne i ligningslovens § 16 A.
Hvis der i selskabets løbende drift er fratrukket udgifter, der er selskabet uvedkommende, er der tale om maskeret udbytte, der er omfattet af ligningslovens § 16 A.
Vi har udført kontrol af dit selskab for perioden 1. januar 2022 - 31. december 2022 og har i den forbindelse gennemgået selskabets kontospecifikationer i kontrolperioden.
Vi har konstateret gennem kontrol af selskabet og gennemgang af regnskabsmateriale og bilag at der er tale om indkøb uden reel bagvedliggende varer og ydelser med bogført indkøb for:
• Jævnfør punkt 1.1 afsnit " Indkøb ikke faktureret til selskabet" 473.947 kr.
• Jævnfør punkt 1.1 afsnit " Fiktiv faktura" 266.938 kr.
• I alt inkl. moms 740.885 kr.
Vi kan derfor ikke anerkende udgifterne som erhvervsmæssige udgifter i selskabet.
[virksomhed1] ApS har ikke dokumenteret, at indkøb for 2022 på i alt 740.885 kr. er erhvervsmæssigt begrundet.
Da indkøbet ikke er dokumenteret at være erhvervsmæssigt, anses hævningerne for at være flytning af penge foretaget i din private interesse og i kraft af din bestemmende indflydelse i selskabet som hovedanpartshaver. Vi finder derfor, at der er grundlag for at statuere maskeret udbytte ifølge reglerne i ligningslovens § 16 A, stk. 1.
Maskeret udbytte
Vi anser ovennævnte udgifter for maskeret udbytte, der er skattepligtigt efter ligningslovens § 16 A, stk. 2., nr. 1.
Vi anser, at du som hovedanpartshaver er skattepligtig i 2022 med 740.885 kr., som maskeret udbytte, der beskattes efter ligningslovens § 16 A, stk. 2., nr. 1:
Indkomstår | 2022 |
Indkøb ikke faktureret til selskabet | 473.947 kr. |
Fiktiv faktura | 266.938 kr. |
Maskeret udbytte i alt | 740.885 kr. |
Maskeret udbytte beskattes som aktieindkomst efter personskattelovens § 4 a, stk. 1, nr. 1.
Vi har ikke kontrolleret andre forhold vedrørende din skat
..."
Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 30. maj 2024 udtalt følgende:
"...
Det er vores opfattelse, det for bilag 13165 for [finans1] er tilstrækkelig dokumenteret,
at udgifterne er afholdt for selskabet. Det er herefter vores opfattelse, at maskeret udbytte i forhold til vores afgørelse af den 14. marts 2024 punkt 6.4 (side 28 nederst /29 øverst, se også side 13) nedsættes med i alt (6.211 kr. + 1.553 kr.) 7.764 kr.
..."
Klagerens repræsentant har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens opgørelse af maskeret udbytte til beskatning hos klageren skal nedsættes med 740.885 kr. for indkomståret 2022, subsidiært med et lavere beløb efter Landsskatterettens skøn.
Til støtte for påstanden er bl.a. anført:
"Bilag 799
Klager fremlægger dataerklæring fra færdselsstyrelsen og libanesisk registreringsattest og synsrapporter med betinget godkendelse. Klagers erhvervelse af bilen er omfattet af brugtmomsordningen, hvorfor salget også er bogført med "varer uden moms". Der er ingen fortjeneste (bilag 1).
Bilag 776
Samtlige rettelser skyldes indtastningsfejl og deraf afledte rettelser.
Bilag 13108+13144
Klager fremlægger købsbevis fra [virksomhed12] (køb af brugtbil [reg.nr.6]) for kr. 36.800 kr. (bilag 13144) og slutseddel, hvoraf fremgår samme bil sammen med anden brugt bil [reg.nr.7] (KIA RIO) overdrages til [person10] kr. 66.200 kr. + kr. 36.800 samlet kr. 103.00 (bilag 2).
Der er muligvis sket fejl i bogføringen, men desuagtet udløser køb og salg af ovennævnte bil intet momstilsvar. Forholdet er omfattet af brugtmomsordningen.
Bemærkninger ad forhøjelse af salgsmoms
Klager kan ikke acceptere, at bogføringens momstilsvar lægges til grund, da der kan forekomme menneskelige fejl ved bogføringen. Klagers revisors indberetning skal lægges til grund med kr. 844.987 kr. for 2022.3.
Forhøjelser vedrørende bilag 799, 13009, 13108, og 13144 kan ikke accepteres, jf. ovenstående betragtninger.
Forhøjelse af salgsmoms vedrørende bilag 776 kan accepteres jf. ovenstående betragtninger.
Sammenfattende kan klager alene acceptere forhøjelse af salgsmoms med i alt 25.445 kr. for 2022.
Købsmoms
Leverandøraftaler mellem [virksomhed5] videreført af [virksomhed1]
Indledningsvist lægges til grund, at bilag påført [virksomhed5] ApS (CVR-nr. [...2]) ret beset vedrører selskabet, [virksomhed1] ApS (CVR-nr. [...1]). Ved gennemgang af registreringshistorikken ses, at selskaberne har haft adresse samme sted, og de aftaler gældende mellem Leverandørerne og [virksomhed5] er videreført af [virksomhed1] efter [virksomhed5] fik afmeldt virksomhedsadresse fra [adresse1], [by1] den 16.05.2022 og blev anmodet tvangsopløst jf. selskabslovens § 225 den 23.06.2022. Skattestyrelsen anmodes derfor om korrektion af forhøjelsen af momstilsvaret idet omfang dette skyldes bilag er påført [virksomhed5] og ikke Klager.
Dernæst lægges til grund, at [virksomhed1] ApS og [virksomhed7] IVS (CVR-nr. [...3]) nu [virksomhed14] ApS er ejet af samme ultimative ejer, [person4]. Det beror på leverandøren, [virksomhed6]s fejlregistrering af modtageren af leverancen, såfremt der er påført [virksomhed7] IVS på bilag 2021060 vedrørende konsulentbistand.
Herudover lægges til grund, at Klager med rette kan bogføre købsmoms for udgifter til [virksomhed3] (bilag 2021419) til trods for at faktura er udstedt til [person2], idet Klager har forestået reparation af bilen efter aftale med [virksomhed12] og taksatoren, og udgifterne til [virksomhed3] var omfattet af forsikringens dækning. Som dokumentation herfor fremlægges taksatorrapport og faktura fra [virksomhed3] som sagens bilag 3.
Lejekontrakt og husleje
Der betales månedligt erhvervsleje med kr. 15.750 ex moms til udlejer, [virksomhed19] ApS. Opkrævninger og rykkerskrivelser fremlægges som bilag 4.
15.750 ex moms x 12 mdr = 189.000 kr. ex moms, hvorfor købsmoms hertil udgør kr. 47.250 ud af samlet indberettet købsmoms kr. 520.640 kr.
Klager har efter bedste evne efter bistand fra revisoren forsøgt at indhente samtlige bilag vedrørende købsmoms beskrevet.
Indkøb ikke faktureret til selskabet
Dokumentation for udgifter (bilag 2021419) til [virksomhed3] fremlægges samlet som sagens bilag 3.
Dokumentation for udgifter til (bilag 12992, 2021298, 2021299) Vedligehold lokaler, gulv-fliser fremlægges samlet som sagens bilag 5.
Dokumentation for udgifter (bilag 11040) til [virksomhed4] A/S fremlægges som sagens bilag 6.
Dokumentation for udgifter (bilag 2021173-2021328) til [virksomhed20] A/S fremlægges samlet som sagens bilag 7.
Dokumentation for udgifter (bilag 13025-2021380) til [virksomhed9] fremlægges samlet som sagens bilag 8. Bemærk leverandøraftalen er videreført af klager, dog muligvis ikke registreret korrekt af leverandøren, idet [virksomhed5] fremgår en få del af bilagene. Fælles for bilagene er dog at leverancen er sket til [adresse1], hvor klager har driftssted, ligesom at det af regninger fra [virksomhed9] ses at det stadig er den samme el-måler.
...
Maskeret udbytte
Som følge af Klagers ovenstående fremlagte dokumentation i form af sagens bilag 1-8 kan Klager ikke acceptere at der skulle være tale om indkøb ikke faktureret til selskabet, hvorfor der ligeledes ikke kan være tale om maskeret udbytte.
Samlet gøres det gældende, at Skattestyrelsen fejlagtigt har foretaget regulering af momstilsvar - indkomstregulering - maskeret udbytte m.v.
Såfremt Skattestyrelsen fastholder ændringerne af momstilsvar - indkomstregulering - maskeret udbytte anmodes Skattestyrelsen at foretage genberegning på baggrund af den af Skattestyrelsen modtagne dokumentation jf. sagens bilag 1-8
..."
Klagerens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse
Klagerens repræsentant har fremsat følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse:
"...
Moms
Klagers virksomhed består blandt andet i opkøb af biler fra forsikringsselskabet [virksomhed12] A/S ved brugtmomsordningen. Klager reparerer herefter bilerne og videresælger til tredjemand. Det gøres gældende, at køb og salg af bilerne er omfattet af brugtmomsordningen, og at beregningsgrundlaget for moms ved salg af en bil naturligvis ikke er salgssummen.
El-regninger
I relation til Elregningerne fra [virksomhed9] skal gentages, at der blot ikke er meddelt debitorskifte til Elforsyningsvirksomheden, men desuagtet er elektriciteten forbrugt og betalt af [virksomhed1] ApS, og de på sagen fremlagte bilag skal godkendes som værende udstedt til [virksomhed1] ApS. Der henvises til bilag 8.
..."
Klagerens yderligere bemærkninger til sagen
Klagerens repræsentant har den 9. september 2024 fremsat følgende bemærkninger til sagen:
"...
Ad 4.
Vedrørende bilag 13029 agter Klager agter at kontakte [virksomhed9] A/S pr. e-mail [...@...com] med henblik på, at få tilrettet modtagerfeltet til rette selskab, således at der figurere [virksomhed1] og ikke [virksomhed5]. Som tidligere anført er elforbruget aftaget af Klager. Skatteankestyrelsen anmodes om at meddele en frist herfor.
..."
Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skattepligtige indkomst med 740.885 kr. for indkomståret 2022 i form af maskeret udbytte fra selskabet, da udgifterne er anset for ikke at være afholdt i selskabets interesse.
Retsgrundlaget
Alt, hvad der af selskabet udloddes til aktionærer, medregnes som udgangspunkt til den skattepligtige indkomst som udbytte af aktier. Det fremgår af ligningslovens § 16 A, stk. 1, og stk. 2, nr. 1.
Et økonomisk gode kan anses for at have passeret hovedaktionærens økonomi, selv om godet ikke tilfalder aktionæren personligt, men derimod f.eks. en aktionærs nærtstående. Det fremgår af forarbejderne til ligningslovens § 16 A (Folketingstidende 1999/2000, Tillæg A, spalte 6470-6471) og Højesterets dom af 14. februar 2008, offentliggjort som SKM2008.211.HR.
Østre Landsret har i dom af 22. marts 2017, offentliggjort som SKM2017.294.ØLR, bl.a. udtalt:
"...
Ved [by5] Byrets upåankede dom af 6. november 2014 har skattemyndighederne fået medhold i, at A ApS ikke har fradragsret for nogen af de under denne sag omhandlede udbetalinger eller overførsler.
Udgangspunktet er herefter, at de ikke fradragsberettigede udbetalinger eller overførsler, som A ApS har foretaget, skal anses for maskeret udlodning til S, medmindre det godtgøres, at de af A ApS afholdte udgifter angår selskabet.
..."
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Landsskatteretten har i afgørelserne af klagesagerne med sagsnr. [sag1] og [sag2] vedrørende selskabets skattepligtige indkomst for indkomståret 2022 og selskabets momstilsvar for afgiftsperioderne i 2022 i det væsentlige stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse og nægtet selskabet skatte- og momsfradrag for udgifter, idet fakturaerne ikke er udstedt til selskabet og derfor ikke er anset at dække over ydelser leveret til selskabet. Retten har derudover lagt vægt på, at flere af fakturaerne ikke ses at være blevet betalt fra selskabets bankkonto.
Hvad angår selskabets udgifter til [finans1] lagde retten vægt på, at selskabets bogførte udgifter ikke kunne afstemmes med de fremlagte leasingkontrakter og kvitteringer fra SKAT.dk. Selskabet havde dermed ikke løftet bevisbyrden for, at udgifterne var fradragsberettigede.
Da selskabet ikke kan fradrage udgifterne, er udgangspunktet herefter, at udgifterne skal anses for maskeret udlodning til klageren, medmindre klageren kan godtgøre, at udgifterne angår selskabet.
Klageren har som reel ejer og direktør i selskabet ikke fremlagt dokumentation for, at omkostningerne angår selskabet. Retten finder herefter, at udgifterne ikke er fradragsberettigede for selskabet, men at klageren er skattepligtig af beløbene som maskeret udlodning, idet han ikke har dokumenteret, at betalingerne angår selskabet.
Beløbene må derfor anses for at have passeret klagerens økonomi og skal som følge heraf beskattes som maskeret udbytte hos klageren.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.