Kendelse af 04-09-2024 - indlagt i TaxCons database den 07-10-2024
Motorstyrelsen har beregnet registreringsafgiften for sagens køretøj til 92.007 kr.
Landsskatteretten stadfæster Motorstyrelsens afgørelse.
Den 15. april 2024 anmodede klageren Motorstyrelsen om en værdiansættelse af en personbil af mærket Nissan.
I Køretøjsregisteret findes oplysninger om køretøjet, herunder tekniske oplysninger. I afsnittet ”Målt forbrug” er det angivet, at målenormen er NEDC, og det målte brændstofforbrug er 8,8 l/100 km, samt at det målte CO2-udslip er 267,0 g/km. I afsnittet ”Forbrug (afgiftsgrundlag)” er det angivet, at det samlede beregnede brændstofforbrug er 11,4 km/l, og at det samlede beregnede CO2-udslip er 323,1 g/km.
Klageren har fremlagt en dataerklæring for køretøjet fra [virksomhed1] GmbH af 9. april 2024. Oplysningerne i dataerklæringen stemmer overens med oplysningerne i Køretøjsregistreret, og dataerklæringen angiver ingen WLTP-tal.
Motorstyrelsen har truffet afgørelse om, at klageren skal betale en registreringsafgift på 92.007 kr., såfremt klageren ønsker at indregistrere køretøjet. Registreringsafgiften indeholder et CO2-tillæg på 71.597 kr.
Afgørelsen er begrundet med følgende:
”Vi har brugt satsen: Personbil, Privat personkørsel, da vi vurderede køretøjet og beregnede afgiften. Vi har følgende oplysninger om køretøjet:
Mærke NISSAN
Model 200 SX
1. registreringsdato 2. oktober 1997
Stelnummer [...]
Kilometerstand 190
Drivkraft Benzin
Brændstofforbrug 11,40
Beregnet CO2-udslip 323,1”
Der er nedlagt påstand om, at registreringsafgiften skal nedsættes til 80.314 kr.
Til støtte herfor har klageren anført, at afgiftsberegningen er fejlbehæftet, da beregningen bør tage udgangspunkt i et samlet beregnet CO2-udslip på 255,2 g/km. På dette grundlag har klageren beregnet registreringsafgiften til 80.314 kr., herunder et CO2-tillæg på 49.965 kr.
Motorstyrelsen har i forbindelse med klagen udtalt følgende:
”Det fremgår af partens indsendte bilag (datacertificate), at brændstofforbruget på sagens køretøj er oplyst til 8,8 l/100 km og at CO 2-udslip er oplyst til 267 g/km. Begge værdier er identiske med de værdier i DMR, og som Motorstyrelsen har anvendt i beregningen af registreringsafgiften.
Det fremgår af partens indsendte bilag (Tekniske oplysninger), at parten ikke har oplyst værdien for CO 2-udslip på 267 i beregningen, hvorfor parten kommer frem til et andet resultat. En indtastning af CO 2-udslip i de tekniske oplysninger medfører et samlet beregnet CO 2-udslip på 326 g/km, som ligeledes er oplyst på sagens køretøj i DMR.
Vi henviser her til Motorstyrelsens nyhedsbrev af den 3. august 2021 hvor yderligere oplysninger vedr. omberegninger af målenorm fra NEDC til WLTP står oplyst.”
Landsskatteretten skal tage stilling til, hvilket samlet beregnet CO2-udslip, der skal lægges til grund ved beregningen af registreringsafgiften for køretøjet.
Retsgrundlag
Af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 2-4 (lovbekendtgørelse 2022-05-24 nr. 785 om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v.), fremgår følgende:
” Stk. 2. For personbiler beregnes et tillæg i registreringsafgiften efter stk. 1, nr. 2, på 213,5 kr. (2010-niveau) pr. g af de første 125 g CO2 pr. km, 427 kr. (2010-niveau) pr. g af de næste 35 g CO2 pr. km og 812 kr. (2010-niveau) pr. g CO2 pr. km af resten.
Stk. 3. Grundlaget for tillæg efter stk. 2 er CO2-udledning som fastsat i overensstemmelse med den på verdensplan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer (WLTP), jf. Kommissionens forordning (EU) nr. 1151/2017 af 1. juni 2017. For personbiler, for hvilke der ikke opgøres CO2-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. pkt., anvendes i stedet CO2-udledning opgjort efter Rådets direktiv 80/1268/EØF eller forordning (EF) nr. 692/2008 (NEDC) multipliceret med 1,21. For personbiler, for hvilke der ikke foreligger en måling af CO2-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. pkt., men hvor der foreligger et omregnet brændstofforbrug, beregnes CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km med 24 for benzindrevne biler og med 26,5 for dieseldrevne biler. For personbiler, for hvilke der alene foreligger et omregnet brændstofforbrug som angivet i 2. pkt., beregnes CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det angivne brændstofforbrug i liter pr. 100 km med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler. For personbiler, for hvilke der hverken foreligger angivelse af CO2-udledning i gram pr. kilometer som angivet i 1. eller 2. pkt. eller brændstofforbrug som angivet i 3. eller 4. pkt., beregnes CO2-udledning i stedet på baggrund af bilens forbrug af brændstof beregnet i liter pr. 100 km, jf. brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2, 9 eller 10. Det beregnede brændstofforbrug i liter pr. 100 km omregnes til CO2-udledning i gram pr. kilometer ved at multiplicere det beregnede brændstofforbrug med 29 for benzindrevne biler og med 32 for dieseldrevne biler.
Stk. 4. Grænseværdierne for CO2-udledning, der er angivet i stk. 2, reguleres med et reguleringstal. Reguleringstallet udgør 1,00 i årene 2020 og 2021 og nedsættes med 0,033 årligt i hvert af årene 2022-2025 og med 0,011 i hvert af årene 2026-2035, og de herved fremkomne grænseværdier afrundes til nærmeste hele gram. Fra og med 2036 anvendes de samme grænseværdier som for 2035.”
Landsskatterettens begrundelse og resultat
For personbiler skal beregnes et CO2-tillæg i registreringsafgiften. Metoden til fastsættelse af et CO2-tillæg fremgår af registreringsafgiftslovens § 4, stk. 2-4. Bestemmelsens stk. 3 angiver i prioriteret rækkefølge de forskellige grundlag, hvorpå et CO2-tillæg kan beregnes.
Det er udgangspunktet, at grundlaget for beregningen af CO2-tillægget er personbilens CO2-udledning fastsat efter WLTP-målenormen, jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 3, 1. pkt. Såfremt der ikke for personbilen findes WLTP-tal, da beregnes CO2-tillægget på grundlag af CO2-udledningen fastsat efter NEDC-målenormen multipliceret med 1,21, jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 3, 2. pkt.
Det kan konstateres, at der ikke foreligger WLTP-tal for køretøjet, men der foreligger NEDC-tal, som angiver køretøjets CO2-udslip til 267,0 g/km. Når dette CO2-udslip multipliceres med 1,21, da fremkommer et samlet beregnet CO2-udslip på 323,1 g/km.
Landsskatteretten finder derfor, at CO2-tillægget i registreringsafgiften for køretøjet med rette er beregnet til 71.597 kr. ved anvendelse af et samlet beregnet CO2-udslip efter registreringsafgiftslovens § 4, stk. 3, 2. pkt., for køretøjet på 323,1 g/km.
Det bemærkes i øvrigt, at CO2-tillægget ikke skal beregnes på baggrund af køretøjets brændstofforbrug, da der foreligger en måling af køretøjets CO2-udslip.
Der er ikke i øvrigt gjort indsigelse over for beregningen af registreringsafgiften for køretøjet, og Landsskatteretten kan tiltræde beregningen af registreringsafgiften.
Landsskatteretten stadfæster herefter Motorstyrelsens afgørelse.