Kendelse af 28-08-2024 - indlagt i TaxCons database den 07-10-2024

Journalnr. 24-0044446

Klagepunkt

Skattestyrelsens

afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens

afgørelse

Indkomståret 2017

Genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7

Ja

Ugyldig

Annullation

Indkomståret 2018

Genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7

Ja

Ugyldig

Annullation

Faktiske oplysninger

Landsskatteretten har den 10. maj 2023 truffet afgørelse i klagesagen med sagsnr. [sag1]. Landsskatteretten fandt, at klagerens indbetalinger på henholdsvis 52.500 kr. til ratepension og 29.600 kr. til aldersopsparing foretaget den 30. december 2017 til [finans1] A/S, var indbetalt rettidigt og dermed skulle have skattemæssig virkning for indkomståret 2017 i stedet for indkomståret 2018. Klageren fik dermed fuldt medhold i sin påstand.

Klageren klagede den 30. januar 2024 til Administrations- og Servicestyrelsen, fordi klageren ikke havde modtaget nye årsopgørelser fra Skattestyrelsen efter Landsskatterettens afgørelse.

Skattestyrelsen har den 5. februar 2024 fremsendt forslag til klageren, hvoraf det fremgår, at Skattestyrelsen foreslår at genoptage klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2017 og 2018 efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7, for at korrigere klagerens pensionsindbetalinger fra indkomståret 2018 til indkomståret 2017.

Klageren har den 7. februar 2024 fremsendt bemærkninger til forslaget til Skattestyrelsen.

Skattestyrelsen har den 21. februar 2024 fremsendt et brev til klageren, hvorefter Skattestyrelsen den 23. februar 2024 har truffet den påklagede afgørelse i sagen i overensstemmelse med forslaget.

Skattestyrelsen har den 23. februar 2024 udskrevet nye årsopgørelser for indkomstårene 2017 og 2018.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har genoptaget klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2017 og 2018 for at korrigere klagerens pensionsindbetalinger fra indkomståret 2018 til indkomståret 2017.

Som begrundelse har Skattestyrelsen anført:

Faktiske oplysninger

Landsskatteretten har i afgørelse af 10. maj 2023 afgjort at indbetaling på 52.500 kr. til ratepension og 29.600 kr. til aldersopsparing foretaget den 30. december 2017 til [finans1] A/S, er indbetalt rettidigt og dermed skal have skattemæssig virkning for indkomståret 2017 i stedet for indkomståret 2018.

Vejledning i forhold til overskydende beløb på ratepension for 2018

Efter genindberetning til din private ratepension, overstiger indbetalingen på din ratepension maksimumbeløbet i pensionsbeskatningslovens § 16.

Beløbet på 578 kr. kan derfor tilbagebetales eller overføres til anden løbende ordning, jævnfør pensionsbeskatningslovens §21 A, stk. 2, og du behøver ikke en forhåndsgodkendelse fra Skattestyrelsen til denne rettelse.

Der er indbetalt 828 kr. til arbejdsgiveradministreret ratepension og 54.450 kr. til privat ratepension i 2018. I alt en samlet indbetaling til ratepension i 2018 på 55.278 kr.

Grænsen for indbetaling til ratepension i 2018 var 54.700 kr. og dermed er indbetalingen til ratepension på 578 kr. over grænsen.

Du skal kontakte dit pensionsinstitut og bede dem om at tilbageføre eller overføre det overskydende beløb fra ratepensionen. Du skal bruge blanket 07.083A til dette.

Du finder blanketten på skat.dk/blanket07083A.

Pensionsinstituttet skal sikre sig, at betingelserne for tilbagebetaling/overførsel er opfyldt, og indberette tilbagebetalingen/overførslen til Skattestyrelsen, hvilket også står på blanketten.

Bemærkninger

I Skattestyrelsen har vi modtaget dine bemærkninger, hvor du skriver,

[Udeladt]

Din anmodning om aktindsigt vedrørende henvendelser til [finans1] er fremsendt i separat mail. Med hensyn til ændring af årsopgørelser så er der tale om ældre indkomstår, 2017 og 2018, derfor skal rettelserne for [finans1] behandles og indberettes manuelt til årsopgørelsessystemet. Systemmæssigt dannes der ikke automatisk nye årsopgørelser for disse indkomstår.

Skattestyrelsen kontaktede [finans1] den 1. februar 2024 og fik den 2. februar 2024 tilsendt blanketter fra [finans1] med nye indberetninger for aldersopsparing og ratepension for 2017 og 2018. På baggrund af disse nye indberetninger sendes et forslag til ændring af dine årsopgørelser for indkomstårene 2017 og 2018.

Der er nye årsopgørelser for indkomstårene 2017 og 2018 med ovennævnte rettelser.

Bemærkningerne ændrer ikke ved vores forslag til afgørelse fra den 5. februar 2024, da der ikke er kommet nye oplysninger, der kan ændre afgørelsen. Derfor svarer afgørelsen til det forslag, vi sendte til dig den 5. februar 2024.

Love og regler

Vi sender dig dette brev på grundlag af skatteforvaltningslovens § 20.

Reglerne om fradrag for bidrag og præmie til privattegnede pensionsordninger står i pensionsbeskatningslovens § 18.

Reglerne om fradrag for bidrag og præmie til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger står i pensionsbeskatningslovens § 19.

Betingelserne for, hvornår du kan få ændret din skat inden for de ordinære frister, står i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. I skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1 står fristerne for, hvornår vi kan ændre din skat ordinært.

Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter udløbet af de ordinære frister står i skatteforvaltningslovens § 27.

Du kan finde de nyeste versioner af de love og regler, vi henviser til, på skat.dk/skattelove.

Du finder Den juridiske vejledning på skat.dk/juridiskvejledning.

(...)”

Skattestyrelsen har den 3. juni 2024 fremsendt supplerende udtalelse til klagen, hvoraf følgende fremgår:

”(...)

Skattestyrelsen er enig med borger i, at der er begået en procesfejl i borgerens sag, idet Skattestyrelsen ikke havde kompetence til at træffe afgørelse i borgerens sag, efter at Landsskatteretten havde afgjort sagen.

Jeg bemærker mig, at Skattestyrelsen har udarbejdet årsopgørelser til borgeren, der er i overensstemmelse med Landsskatterettens afgørelse.”

Skattestyrelsen har den 10. juni 2024 i forbindelse med fremsendelse af materiale til Skatteankestyrelsen oplyst, at der ikke er nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen.

Klagerens opfattelse

Klageren har nedlagt påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse er ugyldig.

Til støtte herfor har klageren anført:

”(...)

Min påstand er, at Skattestyrelsen afgørelse fra 23. februar 2024 er ugyldig, og at sagen er endeligt afgjort med Landsskatterettens kendelse fra 10. maj 2023 i sagen [sag1], som Skattestyrelsen ikke har indbragt for domstolene. Denne klage vedrører således samme sag, som den tidligere sag [sag1].

Da jeg den 30. januar 2024 endnu ikke havde modtaget nye årsopgørelser for 2017 og 2018 som følge af Landsskatteretten kendelse fra 10. maj 2023, klagede jeg over dette til Administrations- og Servicestyrelsen. Det er ikke første gang, at Skattestyrelsen undlader at behandle min sag jf. pkt. 1.8 i min klage fra 19. december 2022 i sagen [sag1]. Skattestyrelsen burde have udarbejdet de nye årsopgørelser umiddelbart efter, at Landsskatteretten afgjorde sagen den 10. maj 2023.

Den 5. februar 2024 modtog jeg det som bilag 1 medsendte forslag til afgørelse. Jeg var ikke enig i forslaget og sendte den 7. februar 2024 den i bilag 2 anførte mail til [person1] i en [...] besked. [person1] sender den 21. februar det som bilag 3 medsendte brev. Den 23. februar 2024 modtager jeg Skatteankestyrelsen afgørelse, der medsendes som bilag 4. Skattestyrelsen har i afgørelsen citeret mine bemærkninger i mailen fra 7. februar 2024, men ikke svaret på de stillede spørgsmål.

Skattestyrelsen skriver følgende i forslaget.

”Skattestyrelsen foreslår, at du kan få genoptaget din skatteansættelse for indkomstårene 2017 og 2018, da betingelserne for genoptagelse er opfyldt, jævnfør Skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1, nr. 7.”

I afgørelsen skriver Skattestyrelsen følgende.

”Skattestyrelsen genoptager din skatteansættelse for indkomstårene 2017 og 2018, da betingelserne for genoptagelse er opfyldt, jævnfør Skatteforvaltningslovens § 27 stk. 1, nr. 7. ”

Som anbringender for min påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse fra 23. februar 2024 er ugyldig, anfører jeg følgende.

  1. Landsskatteretten har ændret min skatteansættelse i 2017 og 2018 i afgørelsen fra 10. maj 2023, og afgørelsen er derfor i strid med kompetencereglerne i skatteforvaltningslovens § 14. Ifølge skatteforvaltningslovens § 14, stk. 1, 2) kan Skattestyrelsen kan ikke træ?e afgørelse i en sag, i det omfang Landsskatteretten har taget stilling til sagen.
  1. Afgørelsen er tru?et efter udløbet af fristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2
  1. Der foreligger efter min opfattelse ikke nogen praksisændring. For det første har jeg i afsnit 2 i min klage i sagen [sag1] argumenteret med, at det følger af pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 1, 2. pkt., at mine indbetalinger den 30. december 2017 har skattemæssig virkning i 2017. For det andet har jeg i afsnit 2.4 argumenteret med, at dette også fremgår af den dagældende formulering i afsnit C.A.10.2.2.3.2 i Skattestyrelsen juridiske vejledning. For det tredje har jeg argumenteret med, at det følger af svaret fra Skattestyrelsens afdeling, Jura Erhverv, i bilag 27 til min klage i sagen [sag1], at der er fradrag når ”betalingen er gennemført og ikke efterfølgende kan fortrydes”. For det fjerde har Skattestyrelsen ikke udsendt noget styresignal om praksisændring jf. afsnit A.A.8.2.2.1.2.7 i Skattestyrelsens juridiske vejledning.

Er der en sag, der skal genoptages, er det Landsskatterettens afgørelse 21-0098390, hvor Landsskatteretten har tru?et en anden afgørelse i en tilsvarende sag som anført i pkt. 2.5 i min klage i sagen [sag1]. At Landsskatteretten træ?er en forkert afgørelse i sagen 21-0098390 skyldes, at Skattestyrelsen gentagne gange fejlinformerer bl.a. Landsskatteretten om bogføringstidspunktet. Afgørelsen 21-0098390 drejer sig om indbetalinger i indkomståret 2020, hvor indkomsten stadig kunne ændres inden for de ordinære frister, da Landsskatteretten afgjorde min sag den 10. maj 2023. Jeg kan ikke udelukke, at sagen 21-0098390 er genoptaget, men det fremgår ikke af afgørelsesdatabasen.

Da resultatet i afgørelsen 21-0098390 skyldes, at Skattestyrelsen fejlinformerer Landsskatteretten om bogføringstidspunktet, kan afgørelsen efter min opfattelse ikke danne praksis. Hvis afgørelsen skulle danne praksis, kan denne praksis ikke gælde forud for den 20. januar 2022, hvor Landsskatteretten træ?er afgørelse i sagen.

Landsskatteretten har i afgørelsen fra 10. maj 2023 efter min opfattelse ikke hjemvist min sag til Skattestyrelsen i henhold til § 12, stk. 5 i bekendtgørelse nr. 2373 af 10. december 2021, da der intet anføres om hjemvisning i kendelsen. Hvis sagen havde været hjemvist, ville Skattestyrelsens afgørelse fra 23. februar 2024 efter min opfattelse have været ugyldig, da [person1], der også deltog i behandlingen af min sag i Skattestyrelsen før jeg første gang klagede til Landsskatteretten, har foretaget ansættelse jf. SKM2018.518.SKTST.

Skattestyrelsen har den 23. februar 2024 udskrevet nye årsopgørelser for 2017 og 2018. Jeg har ikke bemærkninger til disse årsopgørelser, som jeg ikke ønsker ændret. Da Skattestyrelsens sagsbehandling ikke er betryggende, ønsker jeg som anført blot at få fastslået, at Skattestyrelsens afgørelse fra 23. februar 2024 er ugyldig, og at sagen er endeligt afgjort med Landsskatterettens kendelse fra 10. maj 2023, der er grundlaget for de nye årsopgørelser fra 23. februar 2024.

(...)”

Klageren har den 9. juni 2024 fremsendt bemærkninger til Skatteankestyrelsens brev af 4. juni 2024, hvoraf følgende fremgår:

”(...)

Jeg har ikke bemærkninger til [person2] udtalelse fra 3. juni 2024.

Henset til,

at jeg allerede i min mail til Skattestyrelsen fra den 7. februar 2024, der er citeret i afgørelsen, gjorde Skattestyrelsen opmærksom på, at forslaget var i strid med skatteforvaltningslovens § 14, stk. 1, og Skattestyrelsen således vidste, at afgørelsen var i strid med skatteforvaltningslovens § 14, stk. 1, da Skattestyrelsen gennemførte ændringen,
at Skattestyrelsen gentagne gange har undladt at behandle min sag og senest i forbindelse med udsendelse af nye årsopgørelser, hvor der først sker noget, da jeg efter 81/2 måneds venten klager til Administrations- og Servicestyrelsen, og
at en accept af, at Skattestyrelsen genoptager sagen, medfører, at klagen til Skatteankestyrelsen er tilbagekaldt,

finder jeg det for risikabelt at acceptere, at Skattestyrelsen genoptager sagen.

Jeg ønsker derfor ikke sagen genoptaget af Skattestyrelsen. Jeg ønsker i stedet for, at Skatteankestyrelsen træffer beslutning om, at afgørelsen fra 23. februar 2024 er ugyldig som anført i min klage. Efter min opfattelse er det den mest sikre måde at få afsluttet sagen, der nu verserer på 7. år.”

Landsskatterettens afgørelse

Sagen handler om, hvorvidt Skattestyrelsen har haft kompetence til at træffe afgørelse i en sag, som Landsskatteretten allerede har truffet afgørelse om. Afgørelsen handlede om, hvornår klagerens pensionsindbetalinger skulle have skattemæssig virkning. Landsskatteretten fandt, at pensionsindbetalingerne skulle have skattemæssig virkning i indkomståret 2017 i stedet for indkomståret 2018.

Retsgrundlaget

Af skatteforvaltningslovens § 14, stk. 1, nr. 2, fremgår følgende:

”Der gælder følgende kompetencebegrænsninger:¨

1) [...]

2) Told- og skatteforvaltningen kan ikke træffe afgørelse i en sag, i det omfang Skatterådet, Landsskatteretten, skatteankeforvaltningen, et skatteankenævn, et vurderingsankenævn eller et motorankenævn har taget stilling til sagen, jf. dog § 27, stk. 3, og § 32, stk. 3, og § 32 a, stk. 3.”

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten har den 10. maj 2023 truffet afgørelse om, at klagerens indbetalinger på henholdsvis 52.500 kr. til ratepension og 29.600 kr. til aldersopsparing foretaget den 30. december 2017 til [finans1] A/S, var indbetalt rettidigt og dermed skulle have skattemæssig virkning for indkomståret 2017 i stedet for indkomståret 2018.

Skattestyrelsen har den 23. februar 2024 genoptaget klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2017 og 2018 efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 7. Skattestyrelsen har begrundet genoptagelsen med henvisning til Landsskatterettens afgørelse af 10. maj 2023 om korrektion af indbetalinger fra indkomståret 2018 til indkomståret 2017.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen ikke havde kompetence til at træffe afgørelse i sagen om korrektion af klagerens indbetalinger til ratepension og alderspension fra indkomståret 2018 til indkomståret 2017, da Landsskatteretten allerede havde truffet afgørelse herom den 10. maj 2023.

På denne baggrund finder Landsskatteretten, at den påklagede afgørelse er ugyldig, hvorved afgørelsen annulleres.