Kendelse af 03-12-2024 - indlagt i TaxCons database den 24-01-2025

Journalnr. 24-0054171

Klagepunkt

Skattestyrelsens afgørelse

Klagerens opfattelse

Landsskatterettens afgørelse

1. januar - 31. december 2019

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat

531.730 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag

84.068 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

1. januar - 31. december 2020

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat

472.268 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag

74.667 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

1. januar - 31. december 2021

Efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat

352.356 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Efterbetaling af indeholdelsespligtig AM-bidrag

55.708 kr.

0 kr.

Stadfæstelse

Faktiske oplysninger

[virksomhed1] (tidligere [virksomhed2]), herefter virksomheden, er ifølge Det Centrale Virksomhedsregister, CVR, stiftet den 1. oktober 2013 af [person1]. Det fremgår af CVR, at virksomheden er registreret med branchekode 561020 "Pizzeriaer, grillbarer, isbarer m.v."

Virksomheden har siden stiftelsen været moms- og arbejdsgiverregistreret.

Virksomheden har angivet købsmoms således:

Periode

Købsmoms

1. kvartal 2019

137.886 kr.

2. kvartal 2019

147.653 kr.

3. kvartal 2019

116.185 kr.

4. kvartal 2019

152.223 kr.

I alt

553.947 kr.

1. kvartal 2020

120.883 kr.

2. kvartal 2020

129.019 kr.

3. kvartal 2020

177.519 kr.

4. kvartal 2020

124.603 kr.

I alt

552.024 kr.

1. kvartal 2021

171.351 kr.

2. kvartal 2021

144.616 kr.

3. kvartal 2021

68.507 kr.

4. kvartal 2021

128.031 kr.

I alt

512.505 kr.

Det fremgår af CVR, at virksomheden i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021 har været registreret med mellem 0,92-5 årsværk.

Virksomheden har angivet bidragspligtig A-indkomst således:

Periode

Beløb

1. januar 2019 til 31. december 2019

938.581 kr.

1. januar 2020 til 31. december 2020

916.544 kr.

1. januar 2021 til 31. december 2021

1.089.228 kr.

Skattestyrelsen har anmodet om regnskabsmateriale og dokumentation for virksomhedens brug af underleverandører. Skattestyrelsen har den 5. april 2023 og 12. april 2023 modtaget regnskabsmateriale i form af saldobalancer, kontospecifikationer, bankkontoudtog, fakturaer samt samarbejdsaftaler.

Det fremgår af saldobalancen, at virksomheden har haft et resultat før renter på -303.832 kr. (afrundet) i indkomståret 2019, - 485.565 kr. (afrundet) i indkomståret 2020 og -104.565 kr. (afrundet) i indkomståret 2021.

Af kontospecifikationen fremgår, at virksomheden i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 har haft en omsætning på 3.492.066 kr. (afrundet) og bogført udgifter til løn med 951.716 kr. (afrundet). I perioden 1. januar 2020 til 31. december 2020 har virksomheden haft en omsætning på 3.992.109 kr. (afrundet) og bogført udgifter til løn med 932.890 kr. (afrundet). I perioden 1. januar 2021 til 31. december 2021 har virksomheden haft en omsætning på 3.489.769 kr. (afrundet) og bogført udgifter til løn med 1.111.872 kr. (afrundet).

Virksomheden har bogført udgifter til underleverandører på henholdsvis konto 2040 "Fremmed hjælp", konto 3021 "Rengøring" og konto 3041 "Små anskaffelser" samt bogført købsmoms af ydelser fra underleverandører på konto 8010 "Indgående moms".

Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens A-skat og AM-bidrag skønsmæssigt med samlet 1.570.797 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021. Forhøjelsen fremkommer som en konsekvens af, at Skattestyrelsen ikke har godkendt fradrag for købsmoms af udgifter til 12 underleverandører.

Skattestyrelsen har ikke godkendt fradrag for købsmoms for følgende:

Faktura/bogføringsdato

Fakturanr.

Underleverandør

Beskrivelse

Beløb kr. ekskl. moms

Moms kr.

Beløb kr. inkl. moms

19-02-2019

1354

[virksomhed3] ApS

Rengøring for december 2018

Vikar/medarbejder for december 2018

64.160,00

16.040,00

80.200,00

27-02-2019

1390

[virksomhed3] ApS

Rengøring januar 2019

Vikar/medarbejder januar 2019

48.160,00

12.040,00

60.200,00

28-03-2019

688

[virksomhed4] ApS

Rengøring februar

Vikar februar

64.560,00

16.140,00

80.700,00

31-03-2019

2519-990

[virksomhed5] ApS

Rengøring marts 134 timer

Vikar medarbejder marts 128 timer

57.760,00

14.440,00

72.200,00

30-04-2019

2519-9873

[virksomhed6] ApS

Rengøring for april mdr 134 timer

Vikar medarbejde april

60.960,00

15.240,00

76.200,00

31-05-2019

1499

[virksomhed7] IVS

Rengøring i maj

Vikar i maj

72.960,00

18.240,00

91.200,00

30-06-2019

1521

[virksomhed8] IVS

Rengøring perioden juni 2019

Vikar medarbejder perioden juni 2019

73.360,00

18.340,00

91.700,00

31-08-2019

-

[virksomhed9]

Rengøring periode juli & august

Vikar periode juli & august

104.840,00

26.210,00

131.050,00

30-09-2019

10150

[virksomhed10]

Rengøring september

Vikar september

73.440,00

18.360,00

91.800,00

30-10-2019

10159

[virksomhed10]

Rengøring

Vikar

73.680,00

18.420,00

92.100,00

28-11-2019

10153

[virksomhed10]

Vikar og rengøring

[adresse1] og [adresse2]

72.800,00

18.200,00

91.000,00

31-12-2019

10214

[virksomhed10]

Vikar december

Rengøring december

74.000,00

18.500,00

92.500,00

Samlet 2019

840.680,00

210.170,00

1.050.850,00

01-03-2020

10720

[virksomhed11]

Rengøring i perioden februar 2020

Vikar i perioden februar 2020

83.160,00

20.790,00

103.950,00

31-03-2020

10725

[virksomhed11]

Rengøring i perioden marts 2020

Hovedrengøring inklusiv desinficering, pris efter aftale

56.960,00

14.240,00

71.200,00

30-04-2020

10731

[virksomhed11]

Rengøring i perioden april 2020

Desinficering perioden april 2020 aftalt pris

82.760,00

20.690,00

103.450,00

29-05-2020

10618

[virksomhed10]

Rengøring maj

Vikar maj

Desinfektion

83.160,00

20.790,00

103.950,00

27-07-2020

105

[virksomhed12]

Desinfektion

I perioden juni 2020

Rengøring i perioden juni 2020

Vikar i perioden juni 2020

83.560,00

20.890,00

104.450,00

31-07-2020

00140

[virksomhed12]

Hovedrengøring i perioden 01.07.2020-31-07-2020

Desinfektion [...] 70 % Alcohol 5 L

Steril masker 5 lags steril pr. pakke indeholder 50 stk.

78.480,00

19.620,00

98.100,00

31-08-2020

00147

[virksomhed12]

Rengøring desinficerende hovedrengøring i perioden august 2020

89.750,00

22.437,50

112.187,50

30-09-2020

1124

[virksomhed13]

Rengøring

Vikar i perioden sep. 2020 inklusiv desinficerende behandling, aftalt pris

Steril masker 3-lags 50 stk. pr. pakke

Sprit desinficerende sprit 5 l

80.920,00

20.230,00

101.150,00

07-11-2020

1138

[virksomhed13]

Trappevask

Grund hovedrengøring inklusive sprit i perioden oktober 2020

54.720,00

13.680,00

68.400,00

08-12-2020

1140

[virksomhed13]

Trappevask

Grund hovedrengøring inklusiv sprit i perioden november 2020

53.200,00

13.300,00

66.500,00

Samlet 2020

746.670,00

186.667,50

933.337,50

07-01-2021

1140

[virksomhed13]

Rengøring

Grund hovedrengøring inklusiv sprit i perioden december 2020

54.340,00

13.585,00

67.925,00

01-02-2021

1136

[virksomhed13]

Rengøring efter aftale for perioden 01.01.2021 til 31.01.2021. Grundig rengøring inklusiv desinficering

47.120,00

11.780,00

58.900,00

01-02-2021

1138

[virksomhed13]

Rengøring efter aftale for perioden 01.01.2021 til 31.01.2021. Grundig rengøring inklusiv desinficering

Pris ifølge aftalen. [adresse1], [by1]

33.680,00

8.420,00

42.100,00

03-03-2021

1253-[virksomhed13]

[virksomhed13]

Grundig rengøring med desinfektion februar 2021

29.232,00

7.308,00

36.540,00

03-03-2021

1252-[virksomhed13]

[virksomhed13]

Grundig rengøring med desinfektion februar 2021, [adresse2]

42.336,00

10.584,00

52.920,00

05-05-2021

1515

[virksomhed13]

Grundig rengøring april mdr. med desinficering, [adresse2]

42.336,00

10.584,00

52.920,00

05-05-2021

1516

[virksomhed13]

Grundig rengøring april mdr. med desinficering, [adresse1]

33.936,00

8.484,00

42.420,00

27-03-2021

105

[virksomhed13]

Grundig rengøring og desinfektion marts 2021, [adresse2]

42.336,00

10.584,00

52.920,00

27-03-2021

108

[virksomhed13]

Grundig rengøring og desinfektion marts 2021, [adresse1]

33.936,00

8.484,00

42.420,00

27-06-2021

1589

[virksomhed13]

Rengøring juni mdr. med desinficering

33.936,00

8.484,00

42.420,00

27-06-2021

1588

[virksomhed13]

Rengøring [adresse2], [by2], juni mdr. rengøring med desinficering

42.336,00

10.584,00

52.920,00

30-11-2027

327

[virksomhed14] ApS

Rengøring og desinficering oktober

23.520,00

5.880,00

29.400,00

30-11-2027

328

[virksomhed14] ApS

Rengøring og desinficering november

23.520,00

5.880,00

29.400,00

30-11-2027

329

[virksomhed14] Ap

Rengøring og desinficering oktober

26.040,00

6.510,00

32.550,00

27-12-2021

330

[virksomhed14] ApS

Rengøring og desinficering november

Oprydning og bortskaffelse af affald, rengøring efter renovation

24.000,00

6.000,00

30.000,00

31-12-2021

[virksomhed14] ApS

12.480,00

3.120,00

15.600,00

31-12-2021

[virksomhed14] ApS

12.000,00

3.000,00

15.000,00

Samlet 2021

557.084,00

139.271,00

696.355,00

Samlet 1. januar 2019 til 30. marts 2021 (afrundet)

2.144.434,00

536.108,00

2.680.542,00

Flere af beløbene er betalt ved bankoverførsel.

Virksomheden har sammen med ovennævnte fakturaer fremlagt timesedler og samarbejdsaftaler mellem virksomhederne [virksomhed11] ([virksomhed11]), [virksomhed6] ApS ([virksomhed6]), [virksomhed7] IVS ([virksomhed7]), [virksomhed9] IVS ([virksomhed9]), [virksomhed12] ([virksomhed12]), [virksomhed10] ([virksomhed10]), [virksomhed13] ([virksomhed13]), [virksomhed8] IVS ([virksomhed8]) og [virksomhed5] ApS ([virksomhed5]).

Det fremgår af samarbejdsaftalerne, at der mellem virksomheden og underleverandørerne er indgået aftale om rengøring og mandskabsudleje. Flere af samarbejdsaftalerne specificerer ikke, hvilke opgaver der skal varetages, herunder det nærmere omfang heraf, ligesom samarbejdsaftalerne ikke indeholder oplysninger om pris og tid for arbejdets udførsel. Dette trods flere af samarbejdsaftalerne henviser til en "aftalt pris". Samarbejdsaftalerne angiver en ikrafttrædelsesdato, men størstedelen er uden underskrift.

Af timesedlerne fremgår en oversigt over datoer, antal timer, navn og tidspunkt for arbejdets udførsel. Timesedlerne indeholder ikke nærmere identificerbare oplysninger på personer, der ifølge det oplyste, har udført arbejdet.

Af timesedlerne for [virksomhed13] fremgår, at arbejdet er udført af [person2]. Ifølge Skattestyrelsen var [person2] udrejst af landet på tidspunktet for arbejdets udførsel.

Virksomheden har ikke fremlagt en samarbejdsaftale eller timesedler for virksomhedens samhandel med underleverandørerne [virksomhed3] ApS ([virksomhed3]), [virksomhed4] ApS ([virksomhed4]) og [virksomhed14] ApS ([virksomhed14]).

Følgende gør sig gældende vedrørende de angivne underleverandører:

[virksomhed3] ApS - CVR-nr. [...1], [virksomhed3], blev stiftet den 9. oktober 2018 og er opløst efter konkurs den 29. september 2021. [virksomhed3] var registreret med branchekode 410000 "Gennemførelse af byggeprojekter" og bibranchekode 782000 "Vikarbureauer". [virksomhed3]'s formål var at drive virksomhed med projektledelse, entreprise, investering, konsulentvirksomhed og anden hermed beslægtet virksomhed.

CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførelse.

Fakturaerne vedrører mandskabs- og vikarudleje indenfor rengøring for december 2018 og januar 2019, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet. Fakturaerne er udstedt til [virksomhed1] I/S.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed3]'s bankkonti er anvendt til gennemstrømning af penge. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke har været tegn på reel virksomhedsdrift, og at [virksomhed3] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

[virksomhed4] ApS - CVR-nr. [...2], [virksomhed4], blev stiftet den 22. november 2016 og er opløst efter konkurs den 27. januar 2022. [virksomhed4] var registreret med branchekode 433200 "Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed". [virksomhed4]'s formål var at drive bygningssnedkeri samt beslægtet aktiviteter.

CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførelse.

Fakturaen vedrører rengøring og vikarudleje for februar 2019, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om forfaldsdato, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at fakturaer i [virksomhed4] er udstedt med henblik på at opnå et uberettiget fradrag hos modtageren. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed4] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

[virksomhed5] ApS - CVR-nr. [...3], [virksomhed5], blev stiftet den 18. december 2012 og er opløst efter konkurs den 9. marts 2023. [virksomhed5] var registreret med branchekode 493920 "Turistkørsel og anden landpassagertransport" og bibranchekoderne 889990 "Andre sociale foranstaltninger uden institutionsophold i.a.n.", 463500 "Engroshandel med tobaksvarer" og 494100 "Vejgodstransport". [virksomhed5]'s formål var at drive virksomhed med engroshandel med medicinalvarer og sygeplejeartikler samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

Fakturaen vedrører rengøring og vikarudleje for marts 2019, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om forfaldsdato, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed5] ikke har haft ansatte. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed5] ikke har leveret den fakturerede ydelse.

[virksomhed6] ApS - CVR-nr. [...4] (under konkurs), [virksomhed6], er stiftet den 9. april 2018 og er registreret med branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser" og bibranchekode 494200 "Flytteforretninger". [virksomhed6]' formål er at drive kurer og transportservice samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

Fakturaen vedrører rengøring og vikarudleje for april 2019, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om forfaldsdato, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed6] er beliggende i [by3] og ikke har haft ansatte i perioden for fakturaens udstedelse og arbejdets udførsel. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed6] ikke har leveret den fakturerede ydelse.

[virksomhed7] IVS ([virksomhed15] IVS) - CVR-nr. [...5], [virksomhed7], blev stiftet den 5. december 2018 og er opløst efter konkurs den 17. august 2023. [virksomhed7] var registreret med branchekode 494100 "Vejgodstransport". [virksomhed7]'s formål var at drive virksomhed indenfor transport og kurerkørsel og anden i forbindelse hermed stående virksomhed.

CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaens udstedelse og arbejdets udførelse.

Fakturaen vedrører rengørings- og vikarudleje for maj 2019, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed7] ikke har været moms- eller arbejdsgiverregistreret. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed7] ikke har leveret den fakturerede ydelse.

[virksomhed8] IVS - CVR-nr. [...6] (under konkurs), [virksomhed8], er stiftet den 14. januar 2019 og er registreret med branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser". [virksomhed8]'s formål er at drive engrosvirksomhed og anden i forbindelse hermed stående virksomhed.

CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaens udstedelse og arbejdets udførelse.

Fakturaen vedrører rengørings- og vikarudleje for juni 2019, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at fakturaer i [virksomhed8] er udstedt med henblik på at opnå et uberettiget fradrag hos modtageren. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed8] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

[virksomhed9] IVS - CVR-nr. [...7], [virksomhed9], blev stiftet den 18. december 2018 og er opløst efter konkurs den 21. juli 2023. [virksomhed9] var registreret med branchekode 411000 "Gennemførelse af byggeprojekter" og bibranchekoder 811000 "Kombinerede serviceydelser" 469000 "Ikke-specialiseret engroshandel". [virksomhed9]'s formål var at drive virksomhed med maling og diverse håndværk.

CVR indeholder ikke oplysninger om ansatte i perioden for fakturaens udstedelse og arbejdets udførelse.

Fakturaen vedrører rengørings- og vikarudleje for juli og august 2019, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaen indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at fakturaer i [virksomhed9] er udstedt med henblik på at opnå et uberettiget fradrag hos modtageren. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed9] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

[virksomhed10] - CVR-nr. [...8], [virksomhed10], blev stiftet den 1. august 2017 og er ophørt den 8. december 2020. [virksomhed10] var registreret med branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser".

CVR indeholder alene oplysninger om ansatte for en mindre del af perioden for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførelse.

Fakturaerne vedrører rengørings- og vikarudleje for september 2019 til maj 2020, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet. Den ene faktura angiver to vejnavne, men er ikke yderligere specificeret. Én af fakturaerne er betalt efter den angivne forfaldsdato, ligesom der ikke er kronologi i fakturanummeringen. Der fremgår ikke oplysninger om udstedelse af rykkerskrivelse i forbindelse med de sene betalinger.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke har været tegn på reel virksomhedsdrift, og at [virksomhed10] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

[virksomhed11] - CVR-nr. [...9], [virksomhed11], blev stiftet den 3. september 2019 og er ophørt den 5. november 2020. [virksomhed11] var registreret med branchekode 412000 "Opførsel af bygninger" og bibranchekoderne 494100 "Vejgodstransport", 782000 "Vikarbureauer" og 469000 "Ikke-specialiseret engroshandel".

CVR indeholder for de fleste perioder for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførsel ikke oplysninger om ansatte.

Fakturaerne vedrører rengøring og vikarudleje for februar til april 2020, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.

Skattestyrelsen har oplyst, at daværende ejer af [virksomhed11] var udrejst af landet i perioden for arbejdets udførsel. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed11] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

[virksomhed12] - CVR-nr. [...10], [virksomhed12], blev stiftet den 29. juni 2019 og er ophørt den 11. januar 2022. [virksomhed12] var registreret med branchekode 433410 "Malerforretninger" og bibranchekoder 811000 "Kombinerede serviceydelser" og 461900 "Agenturhandel med blandet sortiment".

Fakturaerne vedrører vikarudleje og rengøring, herunder desinficering og køb af sterilmasker. Fakturaerne indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde, ligesom fakturaerne ikke indeholder oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet. Enhedsprisen for sterilmaskerne er angivet til 150 kr. pr. pakke indeholdende 50 stk. Der er ikke kronologi i fakturanummereringen.

Skattestyrelsen har oplyst, at fakturaer i [virksomhed12] er udstedt med henblik på at opnå et uberettiget fradrag hos modtageren. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed12] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

[virksomhed13] - CVR-nr. [...11], [virksomhed13], blev stiftet den 15. september 2020 og er ophørt den 15. november 2022. [virksomhed13] var registreret med branchekode 811000 "Kombinerede serviceydelser" og bibranchekode 469000 "Ikke-specialiseret engroshandel".

CVR indeholder for de fleste perioder for fakturaernes udstedelse og arbejdets udførsel ikke oplysninger om ansatte.

Fakturaerne vedrører køb af sterilmasker og sprit samt rengøring og vikarudleje for september 2020 til juni 2021. Fakturaerne indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde, herunder hvem der har udført arbejdet, ligesom flere af fakturaerne ikke indeholder oplysninger om, hvor arbejdet er udført. Flere af fakturaerne er betalt efter den angivne forfaldsdato, ligesom der ikke er kronologi i fakturanummereringen. Der fremgår ikke oplysninger om udstedelse af rykkerskrivelser i forbindelse med de sene betalinger.

Skattestyrelsen har oplyst, at [virksomhed13] ikke har haft ansatte, og at den daværende ejer var udrejst af landet i større dele af perioden, hvor der skulle være udført arbejde for virksomheden. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at [virksomhed13] ikke har leveret de fakturerede ydelser.

[virksomhed14] ApS - CVR-nr. [...12], [virksomhed14], blev stiftet den 29. december 2017 og er opløst efter konkurs den 28. februar 2024. [virksomhed14] var registreret under branchekode 439990 "Anden bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering. [virksomhed14]'s formål var at udøve virksomhed med handel og service samt aktiviteter i tilknytning hertil.

Fakturaerne vedrører rengøring og oprydning m.m. for oktober og november 2021, men indeholder ikke en nærmere beskrivelse af det udførte arbejde. Fakturaerne indeholder ikke oplysninger om, hvor arbejdet er udført, eller hvem der har udført arbejdet.

Skattestyrelsens afgørelse

Skattestyrelsen har skønsmæssigt ansat virksomhedens manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag til 1.570.797 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"2.4. Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Vi har i henhold til sagsfremstillingens punkt 1.4 ikke godkendt fradrag for købsmoms vedrørende underleverandørfakturaer fra følgende underleverandører:

2019

Beløb inkl. moms

[virksomhed3] ApS

140.400,00 kr.

[virksomhed4]

80.700,00 kr.

[virksomhed5] ApS

72.200,00 kr.

[virksomhed6] ApS

76.200,00 kr.

[virksomhed7] IVS

91.200,00 kr.

[virksomhed8] IVS

91.700,00 kr.

[virksomhed9]

131.050,00 kr.

[virksomhed10]

367.400,00 kr.

I alt

1.050.850,00 kr.

2020

[virksomhed10]

103.950,00 kr.

[virksomhed11]

278.600,00 kr.

[virksomhed12]

314.737,50 kr.

[virksomhed13]

236.050,00 kr.

I alt

933.337,50 kr.

2021

[virksomhed13]

544.405,00 kr.

[virksomhed14] ApS

151.950,00 kr.

I alt

696.355,00 kr.

Det er vores opfattelse, at betalinger af underleverandørerne er sket med henblik på tilbagebetaling til dig, for at du kunne aflønne personale uden indberetning og tilbageholdelse af A-skat og am-bidrag. Det antages således, at arbejdet er udført af ansatte hos dig. Vi henviser til SKM2016.9.BR og SKM2019.332.ØLR.

Da du har været registreret som arbejdsgiver siden 31. oktober 2013, og har ansatte, har du været klar over, at der skal indeholdes A-skat og am-bidrag af lønudbetaling efter kildeskattelovens § 6, stk. 1 og § 49, B, stk. 1. Det er derfor vores opfattelse, at der ikke foreligger en uklarhed om din indeholdelsespligt, som kan fritage dig for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og am-bidrag.

Vi har nægtet fradrag for udgifter til underleverandørerne på i alt 2.680.542 kr. inkl. moms i perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021. Disse udgifter anses, ifølge vores opfattelse, ikke for re- elle køb af arbejdskraft i henhold til sagsfremstillingens punkt 1.

Vi har således anset det samlede overførte beløb inkl. moms til underleverandørerne i nævnte perioden for reelt anvendt til lønninger til en ukendt personkreds, hvorved der ikke er sket indeholdelse af A-skat og am-bidrag. A-skat og am-bidrag vedrørende ukendte modtagere kan derefter opgøres således:

2019

Beløb der skal beregnes A-skat og AM-bidrag af 1.050.850 kr.

A-skat og am-bidrag, ukendt modtager

Am-bidrag 8 % af 1.050.850 kr. 84.068 kr.

A-skat 55 % af (1.050.850 kr. - 84.068 kr.) 966.782 kr. 531.730 kr.

I alt skyldig A-skat og am-bidrag for 2019 615.798 kr.

2020

Beløb der skal beregnes A-skat og AM-bidrag af 933.337 kr.

A-skat og am-bidrag, ukendt modtager

Am-bidrag 8 % af 933.337 kr. 74.667 kr.

A-skat 55 % af (933.337 kr. - 74.667 kr.) 858.670 kr. 472.268 kr.

I alt skyldig A-skat og am-bidrag for 2020 546.935 kr.

2021

Beløb der skal beregnes A-skat og AM-bidrag af 696.355 kr.

A-skat og am-bidrag, ukendt modtager

Am-bidrag 8 % af 696.935 kr. 55.708 kr.

A-skat 55 % af (696.935 kr. - 55.708 kr.) 640.646 kr. 352.356 kr.

I alt skyldig A-skat og am-bidrag for 2021 408.064 kr.

Skyldig A-skat og am-bidrag for perioden 1. januar 2019 - 31. december 2021 udgør 1.570.797 kr. Beløbet specificeres således:

A-skat

Am-bidrag

I alt

2019

531.730 kr.

84.068 kr.

615.798 kr.

2020

472.268 kr.

74.667 kr.

546.935 kr.

2021

352.356 kr.

55.708 kr.

408.064 kr.

I alt

1.356.354 kr.

214.443 kr.

1.570.797 kr.

Vi har beregnet A-skat og am-bidrag skønsmæssigt efter opkrævningslovens § 5, stk. 2 af 1.050.850 kr. i 2019, 933.337 kr. i 2020 og 696.355 kr. i 2021 svarende til i alt 1.570.797 kr., hvilket du hæfter for i henhold til kildeskattelovens § 69 samt arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Se også Den juridiske vejledning A.D.5.2.2. Beløbet opkræves efter opkrævningslovens § 5, stk. 1.

Der beregnes am-bidrag med 8 % af grundlaget ifølge arbejdsmarkedsbidragslovens § 1.

Vi har beregnet A-skat med 55 % af grundlaget i henhold til kildeskattelovens § 48, stk. 8, da vi ikke har kendskab til, hvem der har været ansat. Der foreligger ikke skattekort, bikort eller frikort for yderligere ansatte.

Det er vores opfattelse, at det opgjorte lønbeløb til ukendte modtagere ligger udenfor den allerede angivne løn i virksomheden.

Vi har ud fra den opgjorte lønudgift på 1.050.850 kr. i 2019, 933.337 kr. i 2020 og 696.355 kr. i 2021, foretaget en teknisk fordeling med lige store beløb over årets 12 måneder, idet vi ikke er i besiddelse af yderligere oplysninger, der kan give en mere præcis fordeling.

A-skat og am-bidrag pr. måned er opgjort til.

Periode

Udbetalt løn pr. måned

Beregnet AM-bidrag pr. måned

Beregnet A-skat pr. måned

2019

87.570,83 kr.

7.005,67 kr.

44.310,83 kr.

2020

77.778,08 kr.

6.222,25 kr.

39.355,67 kr.

2021

58.029,58 kr.

4.642,33 kr.

29.363,00 kr.

Fastsættelse af am-bidrag og A-skat er omfattet af den almindelige 3-års forældelsesfrist i forældelseslovens § 3, stk. 1.

I henhold til forældelseslovens § 3, stk. 2 suspenderes denne frist, hvor vi som fordringshaver bliver bekendt med, at der er et tilgodehavende. Vi er først blevet bekendt med forholdet den 7. juli 2023, hvor vi har modtaget de sidste underleverandørfakturaer fra din advokat. Vi har på det tidspunkt fået kendskab til, at du har modtaget underleverandørfakturaer, som vi anser for at være uden realitet, men anvendt til betaling af løn til en for os ubekendt personkreds."

Udtalelse fra Skattestyrelsen

Skattestyrelsen har i udtalelse af 13. februar 2024 fastholdt den påklagede afgørelse.

Skattestyrelsen har i udtalelse af 6. marts 2024 supplerende anført følgende:

"... [person1] er et skatteobjekt. Derfor har vi behandlet hans personlige virksomhed og de skattemæssige konsekvenser fra I/S i en og samme afgørelse, hvilket er kutyme."

Skattestyrelsen har den 27. september 2024 bemærket følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:

"Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, der indstiller til stadfæstelse af Skattestyrelsens afgørelse af 4. december 2023.

Sagen omhandler, hvorvidt Skattestyrelsen med rette har forhøjet klagers indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag med i alt 1.570.797 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2019 på baggrund af klagers overførsler til underleverandører.

(...)

Skattestyrelsens vurdering

Forhøjelse af A-skat og AM-bidrag

I Skattestyrelsens udtalelse i den sammenholdte momssag med sagsnummer [sag1] har Skattestyrelsen tiltrådt Skatteankestyrelsens indstilling til stadfæstelse af nægtelse af fradrag for købsmoms for udgifter afholdt til underleverandørerne, da Skattestyrelsen ikke finder, at de omhandlede ydelser er blevet leveret til klager af de pågældende underleverandører.

Skattestyrelsen fastholder, at der ikke er realitet bag fakturaerne fra underleverandørerne og at de er bogført for at dække over udgifter til sorte lønninger, hvorfor vi har været berettiget til at forhøje klagers indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag.

Det er blandt andet henset til, at underleverandørerne har haft få eller ingen ansatte, og flere af underleverandørerne er gået konkurs. Vi har tillige lagt vægt på, at [virksomhed6] ApS ligger i [by3], hvorfor det er usandsynligt, at de har udført daglig rengørings- og vikararbejde i [by1]. Herudover er det dokumenteret, at ejerne i henholdsvis [virksomhed11] og [virksomhed13] har været udrejst i den periode, hvor arbejdet skulle være udført.

De fremlagte fakturaer lider desuden af indholdsmæssige mangler, herunder konkrete oplysninger om omfanget og arten af de fakturerede ydelser, ligesom de ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger om opgaverne eller hvornår de er udført.

Det er Skattestyrelsens vurdering, at underleverandørerne ikke har leveret de påståede rengørings- og vikarydelser til klager, hvorfor klager må anses for selv at have leveret ydelserne. Skattestyrelsen fastholder imidlertid, at klagers egne ansatte ikke har været i stand til at generere denne omsætning, hvorfor det er Skattestyrelsens vurdering, at klagers udgifter til underleverandørerne er afholdt for at dække over udbetaling af uregistreret arbejdskraft. Skattestyrelsen fastholder, at klager ikke har løftet den skærpede bevisbyrde for, at der er sket levering af ydelser til klager fra underleverandørerne. Skattestyrelsen finder derfor fortsat, at klagers indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag skal forhøjes.

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke ud fra sagens oplysninger har foreligget en sådan uklarhed om klagers indeholdelsespligt, at klager kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag, idet klager har udbetalt løn i regnskabsårene, og har derfor været klar over, at der skal indeholdes Askat og AM-bidrag af udbetalingerne.

Udover ovenstående henvises der til vores begrundelser som anført i den påklagede afgørelse.

For så vidt angår beregningsgrundlaget for A-skat og AM-bidrag lægger Skattestyrelsen fakturabeløb inklusiv moms fra underleverandører til grund. Da der ikke er oplysninger om, at klager har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der have være indeholdt med 55 % i A-skat og 8 % i AM-bidrag.

På baggrund af ovenstående fastholder Skattestyrelsen således, at klagers indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag skal forhøjes med i alt 1.570.797 kr. for indkomstårene 2019-2021.

Formalitet

Klager har gjort gældende, at den påklagede afgørelse skal hjemvises til fornyet behandling ved Skattestyrelsen, idet Skattestyrelsen har behandlet virksomhedens indeholdelsespligt og indehaverens personlige skatteforhold i én og samme afgørelse.

Det er Skattestyrelsens vurdering, at afgørelsen ikke er behæftet med formelle fejl, der kan begrunde en hjemvisning. Vi lægger vægt på, at indehaveren driver en personligt ejet virksomhed og er medinteressent i et interessentskab, der skattemæssigt er en transparant enhed. Indehaveren er således rette skattesubjekt af skattemæssige konsekvensændringer, der kan henhøres til indehaverens andel i virksomhederne."

Virksomhedens opfattelse

Virksomheden har fremsat påstand om, at forhøjelse af virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021 nedsættes med 1.570.797 kr.

Til støtte for påstanden har virksomhedens repræsentant bl.a. anført:

"... ANBRINGENDER

(...)

Den konkrete sag

Det fremgår af skattestyrelsens afgørelse af 4. december 2024, at virksomhedens ud- gifter til underleverandører er anset for at dække over lønninger til egne ansatte. Skattestyrelsen anfører i en forbindelse:

"Det er vores opfattelse, at betalinger af underleverandørerne er sket med henblik på tilbagebetaling til dig, for at du kunne aflønne personale uden indberetning og tilbageholdelse af A-skat og am-bidrag. Det antages således, at arbejdet er udført af ansatte hos dig. Vi henviser til SKM2016.9.BR og SKM2019.332.ØLR."

Foruden den udokumenterede påstand om, at Selskabet har modtaget de beløb, som ifølge Skattestyrelsen er hævet fra samarbejdspartneres bankkonti, er det ikke nærmere begrundet, hvorfor skatteyder anses for at være indeholdelsespligtig af A- skat og arbejdsmarkedsbidrag i relation til udgifterne til de omtvistede underleverandører. Det skal i den forbindelse særligt fremhæves, at afgørelsen alene er baseret på en fejlagtig opfattelse jf. afgørelsen. Skattestyrelsen har ikke indhentet oplysninger eller i øvrigt søgt at belyse sagen yderligere. Dette særligt henset til, at Skattestyrelsen læg- ger til grund, at Klager skulle have modtaget pengene retur. Det forekommer yderst urealistisk, at Klager skulle modtage beløb retur, som er afholdt for arbejde udført. En sådan påstand forudsætter at Skattestyrelsen som minimum kan godtgøre forholdet.

Det skal dertil bemærkes, at Skattestyrelsen for de i sagen nævnte samarbejdspartnere ligeledes har opkrævet A-skat og Am-bidrag. Skattestyrelsen har således anlagt en tilgang, hvor Skattestyrelsen opkræver samme beløb hos flere skattesubjekter. En sådan fremgangsmåde er både uhjemlet og forkert, idet Skattestyrelsen ikke kan opkræve samme beløb flere steder. Også dette forhold forbigår Skattestyrelsen helt uden bemærkninger, men anlægger en opfattelse der er forkert, og i strid med Skattestyrelsen egne interne procedurer, hvorefter A-skat og AM-bidrag ikke kan opkræves hos flere Skattesubjekter.

Også af denne grund skal Klager have medhold i sine påstand.

I relation til indeholdelsespligten er det vigtigt at holde sig for øje, at hovedkriteriet for, om en indkomst kan kvalificeres som A-indkomst i medfør af kildeskattelovens § 43, stk. 1, er, hvorvidt indkomsten udgør et vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold.

Det er således afgørende at foretage en vurdering af, om hvorvidt der konkret er tale om vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold. I nærværende sag er der ikke foretaget en selvstændig vurdering heraf, ligesom afgørelsen vedrørende spørgsmålet om indeholdelsespligt af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag heller ikke understøttes af observationer eller øvrige objektive kendsgerninger vedrørende samarbejdet mellem virksomhederne.

På denne baggrund gøres det gældende, at bevisbyrden for at anse skatteyder for indeholdelsespligtig af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag ikke er løftet.

I nærværende sag foreligger udspecificerede fakturaer fra underleverandørerne, og ligesom det må anses for at være ubestridt, at Selskabet reelt har betalt disse fakturaer.

Under disse omstændigheder påhviler der skattestyrelsen en tung bevisbyrde for at anse Selskabet for indeholdelsespligtig af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, ud fra en betragtning om at samarbejdet mellem parterne ikke er reelt, og de omhandlede beløb er anvendt til betaling af yderligere ansatte. Det fremgår af den modtaget skrivelse, at skattestyrelsen har den fejlagtige opfattelse, at betalingen af fakturaerne blot har fungeret som et sløringsmiddel der skulle dække over Selskabets yderligere ansatte.

Endvidere er der flere forhold i nærværende sag, der taler for at betragte samarbejdspartnere som selvstændigt erhvervsdrivende. Det fremgår af cirkulæret til personskatteloven og Den juridiske vejledning, at der i tvivlstilfælde skal foretages en samlet bedømmelse af en række momenter, i forholdet mellem den der udfører arbejdet, og den arbejdet udføres for. Ved denne bedømmelse lægges der vægt på, om der i vederlaget i væsentligt omfang indgår betaling for andet end den personlige arbejdsydelse.

Der er imidlertid ingen forskel på, hvordan de enkelte samarbejdspartnere er blevet betalt.

Der er ingen holdepunkter for at anse arbejdet udført af de enkelte samarbejdspartnere for at være udført for Selskabets regning og risiko, idet der efter selskabets opfattelse på samarbejdsaftalens indgåelse var tale om underleverandører, som selv afholdte omkostninger til lønninger m.v. Det samme gør sig gældende i relation til eventuelle ulykker og lign., der måtte opstå° under arbejdets udførelse, fastsættelse af arbejdstid m.v.

Der er således ingen holdepunkter for at anse Selskabet for at have egentlige instruktionsbeføjelser over for underleverandørerne, hvilket er en afgørende forudsætning for at statuere indeholdelsespligt.

Ud fra en samlet bedømmelse af de vurderingsmomenter, der fremgår af cirkulære nr. 129 af den 4. juli 1994 til personskatteloven, afsnit 3.1.1.2, samt af Den juridiske vej- ledning 2020-2, afsnit C.C.1.2.1, gøres det sammenfattende gældende, at underleverandørerne har udøvet virksomhed af økonomisk karakter med det formål at opnå et overskud, hvorfor der er tale om en selvstændig virksomhed, som ikke har været underlagt instruktionsbeføjelser fra Selskabet. De beløb, som er betalt/hævet fra Selskabets konto til underleverandørerne har således ikke udgjort vederlag for "personligt arbejde i tjenesteforhold, hvorfor der ikke er grundlag for at pålægge Selskabet indeholdelsespligt af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i medfør af kildeskattelovens § 43, stk.

1.

For så vidt angår spørgsmålet om indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag er der i nærværende sag tale om udbetalinger til en selvstændig erhvervsvirksomhed, som falder uden for A-indkomst-begrebet i kildeskattelovens § 43, stk. 1, jf. argumentationen ovenfor. Der er således ikke tale om udbetalinger for personligt arbejde i tjenesteforhold omfattet af kildeskattelovens § 43, stk. 1, hvilket medfører, at der i henhold til daværende arbejdsmarkedsbidragslovs §§ 7 og 8 ikke skal betales arbejdsmarkedsbidrag af udbetalingerne.

Det gøres sammenfattende gældende, at der ikke i nærværende sag foreligger omstændigheder, som giver grundlag for at pålægge indeholdelsespligt for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, ligesom bevisbyrden herfor ikke er løftet.

Nærmere om hæftelse for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag

Såfremt Skatteankestyrelsen på trods af det anførte, finder, at der i nærværende sag foreligger tilstrækkeligt grundlag til at anse Selskabet for at være arbejdsgiver i relation til underleverandørerne, gøres det gældende, at selskabet ikke hæfter for manglende indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, idet der ikke er udvist forsømmelighed i henhold til kildeskattelovens § 69, stk. 1.

Det gøres gældende, at der på intet tidspunkt har foreligget en sådan "rimelig klarhed" i nærværende sag for Selskabet om, at der rettelig var tale om en lønmodtagersituation i forhold til samarbejdet med underleverandørerne.

Omstændighederne i nærværende sag taler med al tydelighed for, at der i relation til samarbejdet mellem selskabet og underleverandørerne har været tale om et helt almindeligt samhandelsforhold mellem uafhængige virksomheder, jf. ovenfor.

Dette understøttes i øvrigt af, at Skattestyrelsen ikke er fremkommet med oplysninger, iagttagelser el.lign., som objektivt understøtter Skattestyrelsen opfattelse af, at virksomheden har udbetalt til skatteyders "yderligere ansatte".

I relation til indeholdelsespligten er det vigtigt at holde sig for øje, at hovedkriteriet for, om en indkomst kan kvalificeres som A-indkomst i medfør af kildeskattelovens § 43, stk. 1, er, hvorvidt indkomsten udgør et vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold.

Der er i nærværende sag ikke foretaget en selvstændig vurdering heraf. Som anført ovenfor er det Skattestyrelsen, der skal løfte bevisbyrden for, at virksomheden har handlet forsømmeligt og undladt at indberette lønninger til ansatte i virksomheden.

Denne bevisbyrde er ikke løftet alene ved den udokumenterede henvisning til, at tilsyneladende er blevet solgt flere timer end der har været til rådighed fra såvel egne som underleverandørers lønoplyste timer. Det må atter igen anføres, at Selskabet ikke er berettiget eller forpligtet til at få indsigt i deres underleverandørernes rene interne forhold, ligesom der ej heller har været anledning til sådan et initiativ, idet Selskabets egne kunder aldrig har gjort indsigelse imod manglende levering. Såfremt, rekursmyndighederne måtte nå° frem til, at der de facto er tale om en lønmodtagersituation, og Selskabet er indeholdelsespligtigt, gøres det gældende, at selskabet helt oplagt har været i undskyldelig uvidenhed herom.

I nærværende sag kan det konstateres, at der tilsyneladende i direkte strid med praksis anvendes en automatik, i forhold til vurderingen af om der foreligger forsømmelighed, hvis det fastslås, at der er tale om et lønmodtagerforhold omfattet af kildeskattelovens § 43.

Ved en gennemgang af Skattestyrelsens afgørelse kan det konstateres, at der ikke er foretaget nogen selvstændig vurdering af, om der er udvist forsømmelighed i medfør af kildeskattelovens § 69, stk. 1, idet det slet ikke behandles, hvorfor selskabet anses for at have udvist den påkrævede forsømmelighed til at statuere et hæftelsesansvar, jf. nærmere nedenfor.

Bevisbyrden for, at selskabet har handlet forsømmeligt, er således ikke løftet, hvilket skal ses i sammenhæng med, at der ej heller er grundlag for at pålægge selskabet indeholdelsespligt for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i nærværende sag.

På baggrund af ovenstående gør Klager gældende, at Klager skal have medhold i sin påstand, herunder at Skattestyrelsen ikke kan i én og samme afgørelse kan behandle virksomhed og personlige forhold."

Virksomhedens repræsentant er ikke kommet med bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse af 27. september 2024 og Skatteankestyrelsens indstilling.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten skal tage stilling til, om det er med rette, at Skattestyrelsen skønsmæssigt har ansat virksomhedens manglende indeholdelse af A-skat til 1.356.354 kr. samt AM-bidrag til 214.443 kr., samlet 1.570.797 kr., for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021. Forhøjelsen er sket på baggrund af virksomhedens brug af underleverandører.

Retsgrundlaget

Til A-indkomst henregnes enhver form for vederlag i penge samt i forbindelse hermed ydet fri kost og logi for personligt arbejde i tjenesteforhold, herunder løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision, drikkepenge og lignende ydelser. Dette følger af kildeskattelovens § 43, stk. 1, 1. pkt.

I forbindelse med enhver udbetaling af A-indkomst skal den, for hvis regning udbetalingen foretages, indeholde foreløbig skat i det udbetalte beløb. Indeholdelsen foretages ved, at den indeholdelsespligtige beregner det beløb, der skal indeholdes, og tilbageholder dette beløb i A-indkomsten. Det fremgår af kildeskattelovens § 46, stk. 1.

Har den indeholdelsespligtige hverken modtaget skattekort, bikort eller frikort, skal der indeholdes A-skat med 55 % af den udbetalte eller godskrevne A-indkomst. Dette følger af dagældende kildeskattelovs § 48, stk. 7, i lovbekendtgørelse nr. 117 af 29. januar 2016 og dagældende kildeskattelovs § 48, stk. 8, i lovbekendtgørelse nr. 824 af 28. april 2021.

Endvidere følger det af arbejdsmarkedsbidragslovens § 1, at personer, der er skattepligtige her til landet, har pligt til at svare skat i form af arbejdsmarkedsbidrag til staten, samt at bidraget udgør 8 % af grundlaget.

Grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for lønmodtagere m.v. er ethvert vederlag i penge eller naturalier, der kan henføres til personligt arbejde i ansættelsesforhold, herunder løn i opsigelsesperiode, løn under sygdom og barsel m.v., efterbetalinger, fratrædelsesgodtgørelser, efterløns- og pensionslignende ydelser m.v., når sådanne ydelser har sammenhæng med et tidligere ansættelsesforhold eller hverv. Det fremgår af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.

Den, som undlader at opfylde sin pligt til at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, er umiddelbart ansvarlig for betaling af manglende beløb over for det offentlige, medmindre virksomheden godtgør, at der ikke er udvist forsømmelighed fra virksomhedens side. Det fremgår af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsbidragslovens § 7.

Kan størrelsen af det tilsvar, som påhviler virksomheden, ikke opgøres på grundlag af virksomhedens regnskaber, kan told- og skatteforvaltningen ansætte virksomhedens tilsvar skønsmæssigt. Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 2.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten har i klagesagen med sagsnummer [sag1] vedrørende virksomhedens momstilsvar for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021 stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse, for så vidt angår fradrag for købsmoms for udgifter afholdt til [virksomhed3], [virksomhed4], [virksomhed5], [virksomhed6], [virksomhed7], [virksomhed9], [virksomhed8], [virksomhed10], [virksomhed11], [virksomhed12], [virksomhed13] og [virksomhed14]. Retten har anset virksomhedens fakturaer til disse underleverandører for at være fiktive og har som følge heraf ikke godkendt fradrag for købsmoms af virksomhedens udgifter hertil.

Henset til, at fakturaerne lider af indholdsmæssige mangler, og at virksomheden ikke har fremlagt timesedler eller lignende, som indeholder oplysninger om, hvem der har udført det fakturerede arbejde, og som retten tillægger vægt, finder retten, at udgifterne ikke dækker over reelle leverancer. Retten har tillige lagt vægt på, at størstedelen af underleverandørerne ikke har været registreret med ansatte på fakturatidspunktet og i mange tilfælde er gået konkurs, ligesom retten har henset til, at underleverandørerne har været registreret med branchekoder, der er uoverensstemmende med de fakturerede ydelser.

Henset til ovennævnte forhold finder retten det usandsynligt, at underleverandørerne har levereret de påståede rengørings- og vikarydelser til virksomheden, hvorfor arbejdet i henhold til de udstedte fakturaer må være udført af en anden. Der foreligger ikke oplysninger om, hvem der konkret har udført arbejdet. Retten finder herefter, at virksomheden har haft uregistreret arbejdskraft, og at udgifterne til underleverandørerne er afholdt for at dække over udbetaling af løn, der ikke er oplyst til myndighederne.

Retten finder derfor, at det er med rette, at Skattestyrelsen har forhøjet virksomhedens indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, jf. Østre Landsrets dom af 13. februar 2023, offentliggjort som SKM2023.213.ØLR.

Det af repræsentanten anførte kan ikke føre til et andet resultat.

Ud fra sagens oplysninger har der ikke foreligget en sådan uklarhed om virksomhedens indeholdelsespligt, at virksomheden kan fritages for hæftelsesansvar for den manglende indeholdelse af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat, jf. kildeskattelovens § 69, stk. 1, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 7. Virksomheden hæfter derfor for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag i henhold til fakturaerne fra de angivne underleverandører i den påklagede periode.

Da der ikke er oplysninger om, at virksomheden har modtaget skattekort, bikort eller frikort, skulle der være indeholdt 55 % af den udbetalte A-indkomst og 8 % i arbejdsmarkedsbidrag.

Landsskatteretten tiltræder Skattestyrelsens metode for opgørelse af virksomhedens yderligere lønudgifter, hvor Skattestyrelsen har lagt fakturaernes bruttobeløb, dvs. inkl. moms, til grund for beregningsgrundlaget.

Skattestyrelsen stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelse.

Formalitet

Virksomhedens daværende repræsentant har anført, at Skattestyrelsens afgørelse skal hjemvises til fornyet behandling ved Skattestyrelsen, idet Skattestyrelsen har truffet afgørelse om ændring af virksomhedens momstilsvar og indeholdelsespligt samt ændring af indehaverens skattemæssige forhold i én og samme afgørelse.

Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsens afgørelse ikke er behæftet med formelle fejl, der kan føre til hjemvisning af afgørelsen til fornyet behandling ved førsteinstans. Retten har lagt vægt på, at indehaveren dels driver en personligt ejet virksomhed og dels er medinteressent i et interessentskab, der skattemæssigt er en transparant enhed, og at indehaveren således er rette skattesubjekt af skattemæssige konsekvensændringer, der kan henføres til indehaverens andel i virksomhederne.