Dokumentets dato: | 19-11-2024 |
Offentliggjort: | 09-12-2024 |
SKM-nr: | SKM2024.618.SR |
Journalnr.: | 24-1185908 |
Referencer.: | Chokoladeafgiftsloven |
Dokumenttype: | Bindende svar |
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at der efter chokoladeafgiftslovens bestemmelser ikke var afgift på to smørepålæg.
Produkterne havde en sød smag af karamel/kanel og andre krydderier og smager karakteristisk af speculoos-krydderiblanding.
På baggrund af en samlet vurdering af produktet, fandt Skattestyrelsen, at produktet var omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som en sukkervare af enhver art.
Der blev herved lagt vægt på, at sukker var karaktergivende for varen, henset til det høje indhold af sukker på 28,1 %, den søde smag, samt at produktet havde et udseende og en fremtoning, der tydeligt signalerede, at der var tale om en sukkerholdig vare.
Spørgsmål
Svar
Beskrivelse af de faktiske forhold
Spørger ønsker at forhandle:
[Produktnavn] 2 forskellige varianter, Produkt 1 Creamy og Produkt 2 crunchy, af produktet [Produktnavn]. Producenten har på sin hjemmeside beskrevet produkterne som smørbar speculoos cookies til brød, kiks eller vafler.
Produkterne vil blive fremstillet i EU og indført til Danmark.
Produkterne er fremstillet af karamelliserede småkager, og består ifølge ingrediensliste og næringsdeklaration her under af:
Produkt 1 Creamy" -[Produktnavn 1]:
Ingredienser: Speculoos 58% (hvedemel, sukker, vegetabilske olier (palme, raps), kandissirup, hævemiddel (natriumbikarbonat), salt, kanel), vegetabilske olier og fedt (raps, palme), sukker, emulgator (solsikkelecitin), vegetabilsk protein (hvede), mel (havre), antioxidant (naturlig tocopherolekstrakt), syre (citronsyre).
Spørger har indsendt vareprøver, hvor følgende ligeledes fremgår:
Yderligere ingredienser
Coconut oil, candy powder, fructo-oligosaccharides, caramelized sugar, egg, skimmed milk powder
Næringsindhold pr. 100 g:
Energi 2435 kJ (585 Cal)
Protein 3,1 g
Fedt, total 39,8 g
- Heraf mættede fedtstoffer 6,7 g
Kulhydrater 51,4 g
- Heraf sukkerarter 28,1 g
Kostfibre 2 g
Natrium 0,18 g
Produkt 2 crunchy - [Produktnavn 2]
Ingredienser: Speculoos 61% (hvedemel, sukker, vegetabilske olier (palme, raps), kandissirup, hævemiddel (natriumbikarbonat), salt, kanel), vegetabilske olier og fedt (raps, palme), sukker, emulgator (solsikkelecitin), vegetabilsk protein (hvede), mel (havre), antioxidant (naturlig tocopherolekstrakt), syre (citronsyre).
Spørger har indsendt vareprøver, hvor følgende ligeledes fremgår:
Yderligere ingredienser
Coconut oil, candy powder, fructo-oligosaccharides, caramelized sugar, egg, skimmed milk powder
Næringsindhold pr. 100 g:
Energi 2435 kJ (585 Cal)
Protein 3,1 g
Fedt, total 39,8 g
- Heraf mættede fedtstoffer 6,7 g
Kulhydrater 51,4 g
- Heraf sukkerarter 28,1 g
Kostfibre 2 g
Natrium 0,18 g
Spørgers opfattelse og begrundelse
Det er vores opfattelse, at spørgsmålene bør besvares: Ja
Dette begrundes med, at de to omhandlende produkter fra [Produktnavn] ikke indeholder afgiftspligtige ingredienser og i øvrigt ikke kan anses som en erstatningsvare for chokoladesmørpålæg. Produkterne er fremstillet af et kageprodukt, der i sin rene form ikke er afgiftsbelagt, men fordi produktet ændrer form fra et kageprodukt til et spread-produkt bliver produktet pludseligt afgiftsbelagt.
Bemærkning til hvorvidt der kan være tale om erstatningsvarer:
Det er vores vurdering, at produkterne på ingen måde er sammenlignelige med chokoladesmørepålæg. Produkterne indeholder ikke chokolade, kakao eller andre afgiftspligtige ingredienser og vil derfor heller ikke dække samme behov som et traditionelt chokoladesmørepålæg. Produkterne er derimod mere sammenligneligt med andre ikke-afgiftsbelagte spread-produkter der indeholder nødder eller frugtjuice samt kunsthonningsmøreprodukter med indhold af sukker og smagsekstrakter.
Bemærkninger til hvorvidt der kan være tale om sukkervarer:
Det er vores vurdering, at produkterne heller ikke kan anses for at være sukkervarer. Produkterne indeholder et kageprodukt tilsat sukker. Det er kageproduktet og smagen heraf, der er karaktergivende for produktet. Kageproduktet som det aktuelle produkt er ikke i sig selv afgiftspligtigt og indeholder helle ikke afgiftspligtige bestanddele.
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Det ønskes bekræftet, at der efter chokoladeafgiftslovens bestemmelser ikke er afgift på "Produkt 1 Creamy".
Begrundelse
Anmodningen handler om, hvorvidt varen er afgiftspligtig i sin helhed, og dermed er omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1. Kan varen ikke anses som omfattet heraf, skal der kun betales afgift af den mængde af afgiftspligtige bestanddele, der indgår i varen, jf. § 22 om dækningsafgift.
Chokoladeafgiftslovens § 1 er i stk. 1, er opdelt i forskellige varegrupper. Relevante varegrupper vedrørende denne anmodning er nr. 1, som omfatter chokoladevarer af enhver art, nr. 4, som omfatter sukkervarer af enhver art, samt nr. 9, om afgift på efterligninger af og erstatningsvarer for bl.a. chokolade- og sukkervarer.
Af lovforarbejderne til § 1, stk. 1, i lovforslag L 45 fra 1968, fremgår, at overgangen fra den ene varegruppe til den anden er flydende, og af lovforarbejderne til L 109 fra 2017, bilag 4, høringsskema, fremgår, at det beror på en konkret vurdering, om en vare er omfattet af chokolade- og sukkerafgiften.
Af lovforarbejderne til nuværende § 1, stk. 9, i lovforslag L 28 fra 1979, fremgår, at der ved vurdering af, om der er tale om et produkt omfattet af bestemmelsen om efterligninger og erstatningsvarer, skal foretages en samlet bedømmelse af produktets beskaffenhed, anvendelse, markedsføring og smag.
Chokoladevare
Det fremgår af SKM2015.654.ØLR, at begrebet "chokoladevarer" ikke er nærmere defineret i hverken lov eller forarbejder, men da det afgiftspligtige vareområde i § 1, stk. 1, nr. 1, omfatter varer af enhver art, så viser det, at "lovgivningsmagten har tilsigtet at give bestemmelsen et bredt anvendelsesområde, hvilket yderligere understreges ved bestemmelsen om afgiftspligt for efterligninger og erstatningsvarer" i lovens § 1, stk. 1, nr. 9.
Som det fremgår af SKM2015.654.ØLR, har Østre Landsret også fastslået, at "chokoladevarer" omfatter varer, hvor chokoladen er karaktergivende for produktet. Det fremgår endvidere, at "Der må i den forbindelse lægges vægt på bl.a. den relative mængde af chokolade i varen, hvor fremtrædende chokoladesmagen er, og om varen visuelt fremtræder som værende af chokolade."
Skattestyrelsen finder ikke, at det i sagen omhandlede smørepålæg er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, da produktet hverken indeholder chokolade eller kakao.
Efterligninger eller erstatningsvarer
Ved vurderingen af, om produktet kan anses for at være en efterligning af eller erstatningsvare for en sukker- eller chokoladevare, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, jf. § 1, stk. 1, nr. 1-7, skal der henses til varens karakter, herunder varens beskaffenhed, anvendelse, markedsføring og smag.
Spørgeren har om produktet oplyst, at smørepålægget "Produkt 1 Creamy" er fremstillet af karamelliserede småkager. De indsendte vareprøver er i plasticbøtter med låg. På indpakningen er anført teksten " [Produktnavn 1]" og "[Slogan]". Her er også billeder af en småkage og smørepålægget på toastbrød. Produktet indeholder bl.a. sukkerarter (28,1 %), fedt (39,8 %) og kanel. Producenten har på sin hjemmeside beskrevet varen som smørbar speculoos cookies til dit brød, kiks eller vafler. Produktet fremtræder som almindeligt cremet smørepålæg, med samme konsistens som chokoladesmørepålæg, og det har en lysebrun farve.
Skattestyrelsen finder, at produktet har en sød smag af karamel/kanel og andre krydderier, smager karakteristisk af speculoos-krydderiblanding, og kan anvendes som én blandt flere muligheder for smørepålæg, samt at det vil dække samme behov for forbrugeren som traditionelt chokoladesmørepålæg.
På baggrund af en samlet vurdering af produktets beskaffenhed, anvendelse, markedsføring og smag, finder Skattestyrelsen derfor, at det kan anses for at være en efterligning eller erstatningsvare omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9.
Dette er i overensstemmelse med praksis i SKM2018.531.LSR, hvor Landsskatteretten fandt, at en medium brun karamelsovs med en sød smag af karamel kunne anvendes som en blandt flere muligheder for topping/dessertsauce på is eller anden dessert, og at den vil dække samme behov for forbrugeren som en traditionel chokoladesovs, hvorfor produktet blev anset for at være en erstatningsvare omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9.
Af Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit E.A.2.3.3, fremgår, at afgiftspligtige chokoladevarer (nr. 1) bl.a. omfatter kakaoholdige, chokoladebrune, smørepålæg af sukker, fedt, hasselnødder, mælkepulver (5 %), kakaopulver (8 %) og smagsstoffer. Ligeledes fremgår det, at efterligninger og erstatningsvarer (nr. 9) bl.a. omfatter brune smørepålæg af bl.a. sukker, glucose, mælketørstof, mælkefedt og vitaminer.
Spørger har oplyst, at produktet ikke indeholder chokolade, kakao eller andre afgiftspligtige ingredienser og derfor ikke dækker samme behov som et traditionelt chokoladesmørepålæg. Spørger mener derfor, at produktet er mere sammenligneligt med andre ikke-afgiftsbelagte spread-produkter, der indeholder nødder eller frugtjuice samt kunsthonningsmøreprodukter med indhold af sukker og smagsekstrakter.
Skattestyrelsen skal hertil anføre, at der er tale om en konkret vurdering af produktet, med henvisning til princippet i Landsskatterettens afgørelse SKM2018.531.LSR.
Skattestyrelsens finder ikke, at produktet er et kunsthonningprodukt, som nævnt i Den juridiske vejledning 2024-2 under afsnittet " Eksempler: Andre varer der ikke betragtes som efterligninger eller erstatningsvarer", med henvisning til Spørgers bemærkning herom.
Skattestyrelsen vurderer derimod, at produktet er mere sammenligneligt med smørepålægget nævnt i Den juridiske vejledning 2024-2 under afsnittet "Eksempler: Andre varer der betragtes som efterligninger eller erstatningsvarer". Her blev et smørepålæg som fremtrådte som en brun masse, og bl.a. bestod af sukker, glucose, mælketørstof og mælkefedt, anset for omfattet af det afgiftspligtige vareområde. Det skal dog bemærkes, at dette produkt desuden var tilsat vitaminer, i modsætning til det i dette spørgsmål omhandlede produkt, hvorfor produkterne ikke er helt sammenlignelige.
Dog er tilsætning af vitaminer ikke afgørende for afgiftspligten. Dette synspunkt understøttes af Østre Landsret, der i SKM2015.654.ØLR udtalte, at der ikke var holdepunkter for at fx ernæringsindholdet indgår som en del af vurderingen, hvorfor tilsætning af vitaminer ikke har afgørende betydning.
Sukkervarer af enhver art
Overgangen mellem bestemmelsens forskellige varegrupper er flydende, og beror på en konkret vurdering af produktet.
Skattestyrelsen finder, at varen også kan være omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som en sukkervare af enhver art. Bestemmelsen er tilsigtet et bredt anvendelsesområde.
Der er herved lagt vægt på, at sukker er karaktergivende for varen, henset til det høje indhold af tilsat sukker på 28,1 %, den søde smag, samt at produktet har et udseende og en fremtoning, der tydeligt signalerer, at der er tale om en sukkerholdig vare.
Dette er i overensstemmelse med praksis i SKM2024.421.BR, hvor byretten lagde til grund, at kriterierne i SKM2015.654.ØLR vedrørende vurderingen af chokoladevarers afgiftspligt, kan anvendes analogt i forbindelse med vurderingen af, hvorvidt en vare er afgiftspligtig efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som værende en sukkervare af enhver art.
Byretten fandt, at produkterne duftede sødt, samt at smagen var meget sød. Retten tiltrådte Skattestyrelsens beskrivelse af duft og smag, og af de af Landsskatteretten anførte grunde blev produkterne omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4 om sukkervarer af enhver art.
Byretten var enig med Landsskatteretten i, at produkterne havde et udseende og en fremtoning, der tydeligt signalerede, at der var tale om sukkerholdige varer, og fandt, at de omhandlede produkter med et sukkerindhold på ca. 25 % skulle anses som sukkervarer.
Spørger har oplyst, at produktet indeholder et kageprodukt tilsat sukker, og at det er kageproduktet og smagen heraf, der er karaktergivende for produktet.
Skattestyrelsen skal hertil anføre, at der er tale om et smørepålæg, som skal vurderes som et smørepålægsprodukt. Der er ikke tale om et kageprodukt. Hvis det lægges til grund, at produktet smager af kageproduktet, således som Spørger har anført, herunder at der er tale om et kageprodukt tilsat sukker, vil dette være i overensstemmelse med vurderingen af, at sukker er karaktergivende for varen, af de grunde nævnt ovenfor.
Til det oplyste om, at produktet ikke i sig selv er afgiftspligtigt og ikke indeholder afgiftspligtige bestanddele, bemærker Skattestyrelsen, at der skal foretages en vurdering af produktet i sin helhed, ikke af produktets bestanddele, som ikke har betydning for afgiftspligten i sagen her. Det bemærkes, at produktet i SKM2018.531.LSR heller ikke indeholdt bestanddele, der i sig selv var afgiftspligtige. Dette er ikke et krav for kunne blive omfattet at det afgiftspligtige vareområde for sukkervarer af enhver art. Her er det afgørende bl.a. indholdet af sukkerarter.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Nej".
Spørgsmål 2
Det ønskes bekræftet, at der efter chokoladeafgiftslovens bestemmelser ikke er afgift på "Produkt 2 crunchy".
Begrundelse
Anmodningen handler om, hvorvidt varen er afgiftspligtig i sin helhed og omfattet af bestemmelserne om chokolade- og sukkervarer i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1.
Produktet vurderes på samme vis som produktet i spørgsmål 1, da produkterne er sammenlignelige. Eneste forskel er, at produktet i spørgsmål 2 indeholder knas af karamelliserede småkager, og det er derfor let crunchy.
Chokoladevare
Skattestyrelsen finder ikke, at smørepålægget er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, da produktet hverken indeholder chokolade eller kakao.
Efterligning eller erstatningsvare
Ved vurderingen af, om produktet kan anses for at være en efterligning af eller erstatningsvare for en sukker- eller chokoladevare, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, jf. § 1, stk. 1, nr. 1-7, skal der henses til varens karakter, herunder varens beskaffenhed, anvendelse, markedsføring og smag.
Spørgeren har oplyst, at smørepålægget Produkt 2 crunchy er fremstillet af karamelliserede småkager. De indsendte vareprøver er i plasticbøtter med låg indeholdende smørepålægget. På indpakningen er anført teksten "[Produktnavn 2]" og "Your favourite cookie on toast"[MB1]. Her er også billeder af en småkage og smørepålægget på toastbrød. Produktet indeholder bl.a. sukkerarter (28,1 %), fedt (39,8 %) og kanel. Producenten har på sin hjemmeside beskrevet varen som smørbar speculoos cookies til dit brød, kiks eller vafler. Produktet fremtræder som almindeligt cremet smørepålæg, med samme konsistens som chokoladesmørepålæg, og det har en lysebrun farve.
Skattestyrelsen finder, at produktet har en sød smag af karamel/kanel og andre krydderier, smager karakteristisk af speculoos-krydderiblanding, og kan anvendes som én blandt flere muligheder for smørepålæg, samt at det vil dække samme behov for forbrugeren som traditionelt chokoladesmørepålæg.
På baggrund af en samlet vurdering af produktets beskaffenhed, anvendelse, markedsføring og smag, finder Skattestyrelsen derfor, at det kan anses for at være en efterligning eller erstatningsvare omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9.
Sukkervarer af enhver art
Skattestyrelsens finder, at varen også kan være omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som en sukkervare af enhver art. Bestemmelsen er tilsigtet et bredt anvendelsesområde.
Der er herved lagt vægt på, at sukker er karaktergivende for varen, henset til det høje indhold af tilsat sukker på 28,1 %, den søde smag, samt at produktet har et udseende og en fremtoning, der tydeligt signalerer, at der er tale om en sukkerholdig vare.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 2 besvares med "Nej".
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling om, at produkterne er omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1.
Skatterådet mener, at produkterne er omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som en sukkervare af enhver art. Skatterådet fandt således, at sukkeret er karaktergivende for produkterne, henset til det høje indhold af tilsat sukker på 28,1 %, den søde smag, samt at produkterne har et udseende og en fremtoning, der tydeligt signalerer, at der er tale om sukkerholdige produkter.
Skatterådet mener ikke, at produkterne var omfattet af bestemmelsen om efterligning af eller erstatningsvare for en chokoladevare, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, da produkterne ikke vil dække de samme behov for forbrugeren som en traditionel chokoladesmørepålæg.
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Spørgsmål 1 og 2
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse 2021-06-21 nr. 1446 om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m. (chokoladeafgiftsloven)
Kap. 1. Afgift af chokolade- og sukkervarer
Afgiftspligtigt vareområde
§ 1
Af følgende varer svares afgift til statskassen:
1. Chokolade og chokoladevarer, kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og kakaopræparater af enhver art.
2. Lakridssaft, lakrids og lakridsvarer af enhver art. Pulveriseret lakridsrod og blandinger af salmiak og lakridsrod og lign.
3. Marcipan- og nougatmasser og varer heraf.
4. Konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign. tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art.
5. Tyggegummi.
6. Kandiseret frugt og frugtskal og andre kandiserede varer med undtagelse af skaller af citrusfrugter.
7. Sukkade, marmelade og tilsvarende varer, når de er formet i plader, stænger, figurer og lign.
8. Kager, kiks og lign. delvis bestående af skummasse, når bagværket ikke udgør mindst to tredjedele af varens rumfang.
9. Andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under 1-7.
Forarbejder
Lovforslag nr. 45 af 20. november 1968
I bemærkningerne til § 1, stk. 1, står der, at "Det afgiftspligtige vareområde er ikke foreslået ændret".
I lovforslagets almindelige bemærkninger står der i øvrigt:
"Det forhold, at forslaget medfører en væsentlig forøgelse af afgiftsbelastningen for de billige varer, kunne ændres, hvis man var i stand til at opdele vareområdet i forskellige afgiftsklasser med hver sin afgiftssats. En sådan opdeling lader sig dog ikke foretage på rimelig og rationel måde, fordi overgangen fra den ene vareart til den anden er flydende inden for chokolade- og sukkervareområdet.
(...)"
Lovforslag nr. 28 af 15. november 1979
I lovforslagets almindelige bemærkninger står der til § 1:
"[...] at afgiftspligten tillige omfatter andre varer, der efter beskaffenhed, anvendelse eller smag betragtes som erstaningsvarer for eller efterligninger af de under 1-8 nævnte varer.
Det foreslås, at det tydeliggøres, at også en vares markedsføring (emballage, reklamering mv.) skal indgå i bedømmelsen vedrørende afgiftspligt efter denne bestemmelse."
Lovforslag nr. 109 af 16. november 2017
Den tidligere § 1, stk. 1, nr. 3, blev ændret, og der blev indsat en ny bestemmelse i § 1, stk. 1, nr. 4.
Som bilag 4 til lovforslaget fremgår bl.a.:
"(...) Derudover er der med lovforslaget ikke tiltænkt ændringer i praksis.
Det følger af chokoladeafgiftsloven, at det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en vare er omfattet af chokolade- og sukkerafgiften eller ej. Afgiftspligtige masser lader sig ikke entydigt afgrænse, idet de kan bestå af en lang række ingredienser, hvis sammensætning er afgørende for, om varen må anses for at udgøre en chokolade- og sukkervare herunder massens indhold af chokolade og sukker. Ved vurderingen af, om en masse anses for afgiftspligtig, indgår, om varen efter sin beskaffenhed, anvendelse og ernæringsindhold må betragtes som en chokolade- og sukkervare.
Praksis
Østre Landsret har formuleret specifikke kriterier til forståelsen af bestemmelsen om afgift af chokoladevarer.
Landsretten fandt, at begrebet "chokoladevarer" hverken er defineret i chokoladeafgiftsloven, i forarbejderne til denne lov eller i de tidligere love om afgift på chokoladevarer. Landsretten fandt videre, at anvendelsen af ordene "chokolade og chokoladevarer … af enhver art" i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, viser, at lovgivningsmagten har tilsigtet at give bestemmelsen et bredt anvendelsesområde, hvilket yderligere er understreget ved bestemmelsen om afgiftspligt for efterligninger og erstatningsvarer i lovens § 1, stk. 1, nr. 10 (i dag nr. 9).
I overensstemmelse med en naturlig sproglig forståelse af "chokoladevarer" fandt Landsretten, at bestemmelsen omfatter varer, hvor chokoladen er karaktergivende for produktet, og at der i den forbindelse må lægges vægt på bl.a.:
Østre Landsret udtalte videre, at der ikke er holdepunkter for, at varens pris, ernæringsindhold og aftagergrupper indgår i afgrænsningen af begrebet "chokoladevarer" i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Sagen omhandlende, hvorvidt to vitaminvingummiprodukter var afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4 (/5) som "sukkervarer af enhver art".
Retten udtalte, at det er produkternes udformning og objektive kendetegn på tidspunktet for afgiftspligtens indtræden, der danner grundlaget for vurderingen af, om produkterne er omfattet af afgiftspligten i chokoladeafgiftsloven.
Retten fandt, at indholdet af sukker i de to vitaminvingummiprodukter var karaktergivende for produkterne, og at produkterne derfor var afgiftspligtige "sukkervarer af enhver art". Retten lagde herved vægt på den relative mængde af sukker i produkterne samt produkternes smag og visuelle fremtræden.
Rettens begrundelse og resultat
[...]
Retten har fået forevist og udleveret eksempler på produktet til henholdsvis kvinder og mænd i ubrudt emballage, der begge har overskredet datoen for "best before", henholdsvis den 29. september 2021 og den 5. juli 2020. Rettens medlemmer har ved prøvesmagning fundet, at begge slags tyggevitaminer dufter sødt og af en frugtaroma, samt at smagen i begge tilfælde er meget sød. I det omfang, smagsstofferne er bevaret, kan retten tiltræde Skattestyrelsens beskrivelse af duft og smag. Retten kan endvidere tiltræde Skattestyrelsens beskrivelse af tyggevitaminernes fysiske fremtræden.
Da produktet indeholder sukker, er det en forudsætning for, at produktet er omfattet af afgiftspligten, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4(/5), at produktet kan anses som omfattet af beskrivelsen "sukkervarer af enhver art".
Af de af Landsskatteretten anførte grunde, finder retten, at indholdet af sukker er karaktergivende for produktet, og retten finder derfor, at "(red.produkt.nr.1.fjernet)" og "(red.produkt.nr.2.fjernet)" er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4 (i perioden fra 1. januar 2018 til 30. november 2018 efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 5).
SKM2023.266.LSR - stadfæstet ved byrettens dom, SKM2024.421.BR
Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter 2 forskellige vitamin- og kosttilskudsprodukter, der fremstod som vingummier, skulle anses som omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens kapitel 1.
Retten fandt, at det afgørende for vurderingen af, om de omhandlede produkter var omfattet af afgiftspligten, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, var hvorvidt produkterne kunne anses som sukkervarer af enhver art. Retten bemærkede i den henseende, at bestemmelsen er tilsigtet et bredt anvendelsesområde. Retten fandt, at der ved vurderingen af, om de omhandlede produkter kunne anses som sådanne sukkervarer, skulle lægges vægt på, om sukkeret var karaktergivende for produkterne. Retten fandt, at der bl.a. skulle tages hensyn til den relative mængde af sukker i varerne, hvor fremtrædende sukkersmagen var, og om produkterne visuelt fremtrådte som værende af sukker, jf. SKM2022.27.LSR.
Henset til produkternes indhold af sukker, produkternes smag samt produkternes udseende fandt Landsskatteretten, at produkterne skulle anses som sukkervarer, der var omfattet af chokoladeafgiftslovens afgiftspligtige vareområde, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1. Selskabets henvisning til produkternes pris, produkternes benævnelse som kosttilskud samt produkternes tiltænkte anvendelse kunne ikke føre til et andet resultat.
Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter 11 forskellige vitamin- og kosttilskudsprodukter, der fremstod som vingummier, er omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Retten fandt, at det afgørende for vurderingen af, om de omhandlede produkter var omfattet af afgiftspligten, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, var hvorvidt produkterne kunne anses som sukkervarer. Retten bemærkede i den henseende, at bestemmelsen er tilsigtet et bredt anvendelsesområde. Retten fandt, at der ved vurderingen af, om de omhandlede produkter kunne anses som sådanne sukkervarer, skulle lægges vægt på, om sukkeret var karaktergivende for produkterne. Retten fandt, at der bl.a. skulle tages hensyn til den relative mængde af sukker i varerne, hvor fremtrædende sukkersmagen var, og om produkterne visuelt fremtrådte som værende af sukker, jf. SKM2022.27.LSR.
Henset til varernes indhold af sukker, varernes smag samt varernes udseende fandt Landsskatteretten, at varerne skulle anses som sukkervarer, der var omfattet af chokoladeafgiftslovens afgiftspligtige vareområde, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1. Klagerens henvisning til varernes pris, varernes benævnelse som kosttilskud samt varernes tiltænkte anvendelse kunne ikke føre til et andet resultat.
Landsskatteretten fandt, at der skulle svares dækningsafgift af en række produkter, herunder at der skulle svares afgift af produkter med henholdsvis glasur og karamel.
Til produkterne med karamel udtalte Landsskatteretten, at det fremgik af ingredienslisterne til produkterne med varenr. 5001607 og 5001499, at karamellen i disse produkter bl.a. indeholdt glukosesirup, sukret kondenseret skummetmælk, sukker, vand, fedtstof, modificeret stivelse, aroma, emulgatorer og surhedsregulerende middel. Herudover var der mindre variationer i indholdet i den anvendte karamel i de omhandlede produkter. Retten lagde derfor til grund for sin afgørelse, at den karamel, der er anvendt i de fire omhandlede produkter alle grundlæggende bestod af sukkerarter, kondenseret mælk, fedtstoffer, emulgator, og aroma.
Den karamel, der var anvendt i produkterne, havde et højt indhold af sukkerarter, og disse udgjorde den primære ingrediens. Sukkeret blev efter det oplyste anset for at have en afgørende indvirkning på både karamellens smag og fremtræden i form af glinsende, gyldenbrun masse. Karamellen bestod udover sukkerarter også af kondenseret mælk, fedtstoffer og andre tilsætningsstoffer. Samlet set havde alle ingredienserne undergået en ikke uvæsentlig forarbejdning, og indholdet af karamel i varerne kunne fortæres uden yderligere forarbejdning. Henset hertil fandt retten, at indholdet af karamel i de omhandlede fire varer skulle anses som afgiftspligtige bestanddele, hvoraf der skal svares dækningsafgift ved importen her til landet, jf. chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 1 og 3, jf. § 1, stk. 1, nr. 4.
Landsskatteretten stadfæstede SKAT's afgørelse, hvorefter en række flydende glasurprodukter på tube (til kageovertræk og dekoration) er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Landsskatteretten anførte, at begrebet "sukkervarer" hverken er defineret i chokoladeafgiftsloven eller i lovens forarbejder. Anvendelsen af ordene "…i øvrigt sukkervarer af enhver art" i § 1, stk. 1, nr. 4, sammenholdt med de varer, der i øvrigt specifikt var nævnt i bestemmelsen, viste imidlertid, at bestemmelsen var tilsigtet et bredt anvendelsesområde, hvilket yderligere var understreget ved bestemmelsen om afgiftspligt for efterligninger og erstatningsvarer i lovens § 1, stk. 1, nr. 10. Retten fandt i overensstemmelse med en naturlig sproglig forståelse, at "sukkervarer" i § 1, stk. 1, nr. 4, omfattede varer, hvis objektive karakteristika medførte, at sukkeret var karaktergivende for produktet.
Henset til produkternes høje indhold af sukkerarter, søde smag, og konsistens, samt at produkterne, udover sukkerarter, bestod af en række øvrige ingredienser, der samlet set havde undergået en ikke uvæsentlig forarbejdning, fandt retten, at de fem omhandlede varer var sukkervarer, omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Landsskatteretten stadfæstede et bindende svar fra Skatterådet om, at en chokolade/sukkerbar var en sukkervare, omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, om sukkervarer, fordi sukker var karaktergivende for varen, henset til indholdet af tilsat sukker på 34 % af varen, den søde smag samt, at varen fremtrådte som en traditionel slikvare.
Der skulle svares chokoladeafgift af karamelsovs i henhold til chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 10.
Landsskatteretten finder ikke, at karamelsovsen er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, da produktet hverken indeholder chokolade eller kakao.
Ved vurderingen af, hvorvidt karamelsovsen kan anses for at være en efterligning af eller erstatningsvare for en sukker- eller chokoladevare, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 10, jf. § 1, stk. 1, nr. 1, skal der henses til varens karakter, herunder varens beskaffenhed, anvendelse og markedsføring.
Det er Landsskatterettens opfattelse, at den pågældende karamelsovs kan anvendes som en blandt flere muligheder for topping/dessertsauce på is eller anden dessert, og at den vil dække samme behov for forbrugeren som en traditionel chokoladesovs. Det er oplyst om karamelsovsen, at den har en medium gylden brun farve og er en tyktflydende væske med en sød smag af karamel.
Landsskatteretten finder derfor, at karamelsovsen, efter en samlet vurdering af dens beskaffenhed og anvendelse, kan anses for at være en erstatningsvare omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 10.
Anmodningen drejede sig om, hvorvidt der skulle svares afgift af det færdigproducerede produkt Dulche de leche efter chokoladeafgiftsloven. Produktet bestod af kondenseret mælk med tilsat sukker (45 %) samt bl.a. vaniljearoma.
Skatterådet fandt, at produktet var omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som bl.a. omfatter "sukkervarer af enhver art".
Der blev lagt vægt på produktets høje sukkerindhold på 45 %, produktets søde smag og duft af karamel samt dets visuelle fremtræden som en sukkervare. Derudover blev der lagt vægt på, at produktet havde undergået en ikke uvæsentlig forarbejdning, hvorefter produktet var direkte anvendeligt, og kunne konsumeres uden yderligere forarbejdning.
Skatterådet fandt, at en proteinbar var omfattet af begrebet "sukkervarer", jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, som bl.a. omfatter sukkervarer af enhver art. Der blev lagt vægt på den relative mængde af sukkerarter (31 %), samt på produktets smag og visuelle fremtræden. Indholdet af sukker var karaktergivende for produktet, med henvisning til SKM2015.654.ØLR, jf. SKM202021.600.LSR, samt SKM2009.816.LSR.
Den juridiske vejledning 2024-2 afsnit E.A.2.3.3
Chokoladevarer, lovens § 1, stk. 1, nr. 1, omfatter bl.a. følgende produkt:
[MB1]Samme spørgsmål gør sig gældende her: Skal dette fjernes, anonymiseres eller blive stående?