Dette afsnit handler om fremgangsmåden med pålæg af daglige bøder.
Afsnittet indeholder:
De daglige bøder kan pålægges fra en given dato. Forudsætningen for at pålægge daglige bøder er, at SKAT mindst 14 kalenderdage forinden underretter virksomheden om, at bøden bliver pålagt fra den anførte dato.
Varslingen skal indeholde oplysninger om bødens størrelse, og der skal tages forbehold for en eventuel forhøjelse af bøden (normalt en fordobling). De daglige bøder kan forhøjes med en uges skriftlig varsel, hvis den fastsatte bøde ikke har givet resultat.
Ved indberetnings- eller oplysningspligter efter skattekontrolloven kan varslet om daglige bøder gives samtidig med pålægget om at efterkomme indberetnings- eller oplysningspligten. Varslet kan også gives efterfølgende, hvis pålægget ikke efterkommes.
Drejer det sig om påbud, som blev indført med lov nr. 1344 af 19. december 2008 efter "Cola-loven", kildeskatteloven, momsloven eller opkrævningsloven, gives varslet om daglige bøder samtidig med påbuddet.
En virksomhed har modtaget et skriftligt påbud om at efterleve regnskabsregler i chokoladeafgiftsloven. Virksomheden har fået en frist på mindst 14 dage fra modtagelsen til at efterleve påbuddet. Det fremgår samtidig af påbuddet, at SKAT kan pålægge virksomheden daglige bøder efter udløbet af fristen, hvis påbuddet ikke efterleves.
Hvis sidste frist for at efterleve påbuddet er den 17. i en måned, kan der pålægges daglige bøder fra den 18. i måneden.
Konstateres det først den 20. i måneden, at påbuddet ikke efterleves, kan virksomheden alligevel pålægges daglige bøder fra den 18. i måneden.
Et pålæg eller påbud er ikke omfattet af reglerne om partshøring, fordi manglende efterlevelse af den pågældende bestemmelse må anses som åbenlyst konstaterbar.
Pålæg eller påbud er en afgørelse i forvaltningslovens forstand. Det betyder, at det kan påklages til Landsskatteretten. Se SFL § 11.
Klagen har ikke opsættende virkning.
De daglige bøder er ikke en strafferetlig sanktion, det betyder, at grundlaget for bøden ikke hviler på en vurdering af den subjektive tilregnelse bag den manglende efterlevelse af et pålæg eller påbud.
Grundlaget for de daglige bøder er kun den objektive konstatering af, at virksomheden ikke har efterlevet det modtagne pålæg eller påbud inden for den angivne frist. Daglige bøder vil derfor ikke "forfølge" virksomheden i andre sammenhænge, fx i relation til reglerne om næringsbrev.
Der gælder et almindeligt proportionalitetsprincip i relation til daglige bøder. Det betyder bl.a., at tvangsmidlet (de daglige bøder) ikke må stå i misforhold til undladelsen.
Kravet om den daglige bøde skal for så vidt angår juridiske personer rettes mod den fysiske person, der har det formelle ansvar for at overholde den pågældende regel. Fx rettes bødekravet ved aktieselskaber mod formanden for selskabets bestyrelse og ved anpartsselskaber mod den, der tegner selskabet.
Ved fastsættelse af bødens størrelse skal der tages hensyn til virksomhedens økonomiske formåen, men bødestørrelsen beror i øvrigt på et konkret skøn.
Daglige bøder gives for hver kalenderdag, det vil sige syv dage om ugen og uafhængigt af virksomhedens åbningstider.
En daglig bøde skal dog mindst være på 1.000 kr. og der beregnes kun én daglig bøde, fx på 1.000 kr. pr. dag, uanset antallet af forhold.
Der er udpantningsret for pålagte daglige bøder, og bøderne kan inddrives efter reglerne i inddrivelseslovgivningen.
I praksis inddrives bøderne løbende for perioder af 10 kalenderdage. Hvis inddrivelsen viser sig at være forgæves, kan der ske afsoning.
Afsoning sker ved at SKAT anmoder politiet i den politikreds, hvor ejeren af virksomheden eller den fysiske person, der har det formelle ansvar for overholdelse af reglen, har hjemting.
Daglige bøder bortfalder, når virksomheden efterlever påbuddet. Det samme gælder, selvom der er foretaget udlæg for bøderne. Er sagen overdraget til politiet med henblik på afsoning, skal politiet straks underrettes om, at bøderne er bortfaldet.
Betalte bøder tilbagebetales ikke.