Dokumentets dato: | 22-06-2006 |
Offentliggjort: | 06-07-2006 |
SKM-nr: | SKM2006.458.LSR |
Journalnr.: | 2-2-1819-1472 |
Referencer.: | Aktieavancebeskatningsloven |
Dokumenttype: | Kendelse |
Der blev meddelt afslag på anmodning om tilladelse til skattefri aktieombytning i et tilfælde, hvor kommanditister som vederlag for anparter i et kommanditselskab, som ejede aktierne, der ønskedes ombyttet, skulle modtage aktier i et holdingselskab.
Sagen vedrører anmodning om tilladelse til skattefri aktieombytning
Landsskatterettens afgørelse
SKAT, Hovedcenteret har afvist at give tilladelse til skattefri aktieombytning.
Landsskatteretten stadfæster det meddelte afslag.
Sagens oplysninger
K/S B er ejet af ca. 7.000 kommanditister og ejerskabet er fordelt på ca. 21.000 kommanditanparter. Kommanditisterne er personer og aktie- eller anpartsselskaber, der er hjemmehørende i Danmark, idet der dog er 158 kommanditister med i alt 376 kommanditanparter, der er hjemmehørende i udlandet. Ansøgningen om aktieombytning omfatter udelukkende de af aktionærerne, der er hjemmehørende i Danmark og underlagt fuld dansk skattepligt.
Den eneste aktivitet for K/S B er ejerskabet af samtlige aktier i A A/S.
A A/S ejer to ældre produkttankskibe C og D. Selskabet har endvidere indgået kontrakt om nybygning af yderligere et produkttankskib til forventet levering i 2006. Med henblik på at forny flåden, forventes de 2 ældre produkttankskibe afhændet.
A A/S ejer 50 % af selskaberne E Ltd. og F Ltd. og 80 % af kommanditselskaberne K/S G og K/S H, der hver ejer et skib. Endelig ejer A A/S 50 % af et selskab, der skal forestå nybygningen af et kemikalietankskib til levering i september/oktober 2005.
A koncernens aktivitet består således udelukkende af rederivirksomhed, der kan opdeles i drift af produkttankskibe, multipurposeskibe (dvs. skibe der kan anvendes til flere forskellige formål) og kemikalietankskibe.
Ledelsen i A A/S har lagt en vækststrategi for koncernen, hvori indgår en børsnotering af A A/S. Aktieombytningen er et led i denne børsnotering, idet holdingselskabet (det erhvervende selskab) skal børsnoteres.
Formålet med børsnoteringen er primært ønsket om at opnå øget opmærksomhed om koncernens aktiviteter, bl.a. via medierne og løbende offentliggørelse af forhold om koncernen, at øge likviditeten i ejerandelene og at skabe øget mulighed for kapitalfremskaffelse.
Repræsentanten har oplyst, at Københavns Fondsbørs har offentliggjort planer om etablering af en alternativ markedsplads i regi af fondsbørsen. Den alternative markedsplads forventes etableret ultimo 2005. Ledelsen i A A/S og selskabets rådgivere har haft drøftelse med fondsbørsen om optagelse på den alternative markedsplads og ledelsen forventer, at børsnoteringen vil ske i dette regi. Repræsentanten har bemærket, at aktier der noteres på den nye markedsplads skattemæssigt anses for unoterede aktier.
Det er repræsentantens vurdering, at den nuværende ejerstruktur imidlertid giver væsentlige praktiske vanskeligheder for en børsnotering af A A/S, idet ejerstrukturen virker unødig indviklet og sætter hindringer for en effektiv handel med selskabets aktier. Den nuværende ejerstruktur vil derfor bevirke, at man ikke vil opnå de fordele ved en notering af selskabets aktier, som ellers påregnes. For at skabe en enklere ejerstruktur - der er egnet til en børsnotering - ønskes derfor etableret et holdingselskab ved apportindskud af kommanditanparterne i et nyt holdingselskab "http://www.taxcon.dk/showDoc.asp?oID=204768"http://www.taxcon.dk/showDoc.asp?oID=171663"http://www.taxcon.dk/showDoc.asp?oID=204768"http://www.taxcon.dk/showDoc.asp?oID=204768">SKM2004.164.TSS.
En tilladelse til det ansøgte må efter SKATs opfattelse anses som en omgåelse af UfR 1983.318.
De af repræsentanten nævnte situationer vedrørende opløsning af interessentskaber og kommanditselskaber ved skattefri virksomhedsomdannelse, skattefri fusion og skattefri tilførsel af aktiver kan efter SKATs opfattelse ikke føre til et andet resultat.
Klagerens påstand og argumenter
Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at der skal gives tilladelse til skattefri aktieombytning, således at kommanditisterne i K/S B ombytter deres kommanditandele med aktier i et nystiftet holdingselskab "I Holding A/S".
Da K/S B skattemæssigt er transparent, kan transaktionen omfattes af aktieavancebeskatningslovens § 13, stk. 1 og 2.
Kommanditisternes skattemæssige situation ændres ikke som følge af aktieombytningen, idet de såvel før som efter aktieombytningen anses for aktionærer i A A/S og aktieombytningen ændrer ikke på deres anskaffelsestidspunkt eller anskaffelsessum.
Kommanditanparterne handles i dag via Dansk Aktie- og Anpartsbørs A/S. Ved aktieombytningen og den efterfølgende børsnotering opnår kommanditisterne en større omsættelighed af deres ejerandele, ligesom handelsomkostningerne vil falde markant.
Kommanditselskaber og andre personselskabers transparens er total i skattemæssig forstand, med mindre dette særskilt er reguleret ved lov. Transparensen gælder derfor også i relation til reglerne om skattefri aktieombytning, hvorfor kommanditisterne og ikke kommanditselskabet skal anses for at være aktionærer i A A/S i relation til aktieavancebeskatningslovens § 13, stk. 1 og 2.
Transaktionen er endvidere ikke en omgåelse af Kaehler-dommen. Ejerne opnår ganske vist, at der kan gennemføres en ændring af ejerstrukturen, uden at der derved udløses skat. Dette er dog ikke anderledes end ved enhver anden transaktion, der gennemføres med succession. Det forhold, at et personselskab opløses uden umiddelbar beskatning, kan ikke i sig selv føre til, at omstruktureringen ikke kan gennemføres med succession. Kaehler-dommen medfører kun beskatning, hvis der ikke gælder særlige regler, som undtager herfor, hvilket er tilfældet med aktieavancebeskatningslovens § 13, stk. 1 og 2.
SKATs indstilling
SKAT har indstillet det påklagede afslag stadfæstet.
Landsskatterettens bemærkninger og begrundelse
Anmodningen om tilladelse til skattefri aktieombytning er indgivet til SKAT ved brev af 1. juli 2005 i henhold til dagældende bestemmelse i § 13 i aktieavancebeskatningsloven.
Den 1. januar 2006 er aktieavancebeskatningsloven, som affattet ved lov nr. 1413 af 21. december 2005, trådt i kraft.
Kommanditselskabet har ikke foretaget aktieombytningen inden den 1. januar 2006.
Da skattefri aktieombytning ikke kan foretages med tilbagevirkende kraft, og da aktieombytningen ikke de facto er foretaget inden 1. januar 2006, skal anmodningen vurderes i henhold til de på afgørelsestidspunktet gældende regler for skattefri aktieombytning, dvs. i henhold til § 36 i aktieavancebeskatningsloven, som denne er affattet ved lov nr. 1413 af 21. december 2005.
Det fremgår af § 36, stk. 1, 1. pkt., at aktionærerne i det erhvervede selskab ved ombytning af aktier har adgang til beskatning efter reglerne i fusionsskattelovens §§ 9 og 11, når såvel det erhvervende som det erhvervede selskab er omfattet af begrebet selskab i en medlemsstat i artikel 3 i direktiv 90/434/EØF. Endvidere fremgår det af § 36, stk. 1, 5. pkt., at bestemmelserne i § 36, stk. 1, 1.-4. pkt. ikke finder anvendelse, når det erhvervede eller det erhvervende selskab ved beskatningen her i landet anses for at være en transparent enhed.
Det bemærkes, at uanset at K/S B i skattemæssig henseende anses transparent, er det kommanditselskabet, der betragtes som ejer af de omhandlede aktier, hvorved en aktieombytning foretaget af kommanditisterne i K/S B forudsætter at aktierne er udlagt til de enkelte kommanditister med de deraf følgende skattemæssige konsekvenser, jf. UfR 1983.318.
Ved det ansøgte, hvorved aktierne ikke forlods er udlagt til kommanditisterne, er det således K/S B, der i aktieavancebeskatningslovens § 36's forstand er det erhvervede selskab.
Da et kommanditselskab ikke er et selskab i en medlemsstat i artikel 3 i direktiv 90/434/EØF's forstand, og da et kommanditselskab i skattemæssig henseende anses at være en transparent enhed, kan kommanditisterne i K/S B ikke ombytte deres kommanditanparter med aktier i et holdingselskab ("I Holding A/S").
Det påklagede afslag på tilladelse til skattefri aktieombytning stadfæstes derfor.