Dokumentets dato: | 15-07-2008 |
Offentliggjort: | 13-08-2008 |
SKM-nr: | SKM2008.662.SR |
Journalnr.: | 08-098375 |
Referencer.: | Ligningsloven |
Dokumenttype: | Bindende svar |
Skatterådet bekræfter, at en virksomhed kan foretage fradrag for dækning af en enkelt medarbejders udgifter til operation, og at betalingen medfører skattepligt for medarbejderen. Skatterådet bekræfter samtidig, at forholdet ikke er omfattet af ligningslovens § 30, da betalingen ikke er et led i virksomhedens generelle personalepolitik.
X vil gerne støtte den enkelte medarbejder i disse tilfælde ud fra en individuel vurdering. Medarbejderen har arbejdet intensivt med at nedbringe sin overvægt og skal nu opereres for at mindske følgerne af sit meget markante vægttab. Det er vores opfattelse, at det er af betydning for medarbejderens helbred og trivsel - og dermed at det også kommer os til gode som arbejdsgiver. Der er ikke tale om en generel ordning, der tilbydes alle medarbejdere.
Svar
Ad spørgsmål 1 og 2
Efter SKATs opfattelse vil X have fradrag for udgiften som en lønudgift, jf. statsskattelovens § 6.
Hovedreglen er, at medarbejderen er skattepligtig af værdien af de goder, som arbejdsgiveren stiller til rådighed for medarbejderen. Den skattepligtige værdi svarer til den værdi, hvortil medarbejderen ville kunne erhverve sig det samme gode i det fri marked.
Personalegoder beskattes som personlig indkomst. Hvis personalegodet beskattes som A-indkomst, skal der også betales arbejdsmarkedsbidrag heraf. Hvis godet beskattes som B- indkomst, er værdien som hovedregel fritaget for arbejdsmarkedsbidrag.
Efter vejledning om indeholdelse af A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag, 2008-2, afsnit B.1.6.Personalegoder, vil der, hvis en arbejdsgiver betaler en medarbejders private udgifter, skulle indeholdes A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag.
Hvis betalingen af operationen er et led i X's generelle personalepolitik, vil betalingen af operationen kunne være omfattet af ligningslovens § 30. Ligeledes vil arbejdsgiverens betaling af operationen kunne være skattefri, såfremt behovet for operationen skyldes en arbejdsskade.
Da betalingen ikke er et led i X's generelle personalepolitik, er betingelsen for skattefrihed i ligningslovens § 30, stk. 3, ikke opfyldt.
Ligeledes skyldes behovet for operation ikke en arbejdsskade. Herefter vil arbejdsgiverens betaling af operationen være skattepligtig for medarbejderen, jf. Statsskattelovens § 4 og ligningslovens § 16.
Ad spørgsmål 3
Da betalingen ikke er et led i X's generelle personalepolitik og betingelsen for skattefrihed i ligningslovens § 30, stk. 3, derfor ikke er opfyldt, vil der ikke bestå nogen skattemæssige fordel ved en betaling via en kontantlønsnedgang.
Dette kan illustreres ved et simplificeret eksempel:
Betaler selv for godet | Godet betales via kontantlønsnedgang | |
Kontantløn | 490.000 | 400.000 |
Skatteværdi af godet | 0 | 90.000 |
Skat (50%) | 245.000 | 245.000 |
Løn til udbetaling (kontantløn - skat) | 245.000 | 155.000 |
Egen udgift | 90.000 | 0 |
Resterende rådighedsbeløb | 155.000 | 155.000 |
Det vil således kun være i de situationer hvor godet enten er skattefrit eller hvor godet er lempeligt beskattet, at en aftale om kontantlønsnedgang vil kunne være fordelagtig.
Skatterådets afgørelse og begrundelseSkatterådet er enig i SKATs indstilling og begrundelse.
Svaret er bindende for skattemyndighederne i følgende periodeI 5 år, der regnes fra modtagelsen af svaret jf. SFL § 25, stk. 1.