Dette afsnit handler om reglerne om vurderingsankenævnenes møder.
Afsnittet indeholder:
Vurderingsankenævnet udøver sin virksomhed i møder, herunder møder i besluttende led.
Vurderingsankenævnet havde i strid med nævnets forretningsorden ikke afgjort sagen på et møde, og afgørelsen var derfor truffet uden den fornødne organhabilitet. Som følge af de helt grundlæggende mangler ved vurderingsankenævnets afgørelse, blev nævnets afgørelse anset for ugyldig og annulleret. Se SKM2014.754.LSR.
Møderne er ikke offentlige. Nævnet kan således ikke beslutte, at møderne eller dele heraf skal være offentlige.
Når nævnet påtænker at træffe en afgørelse, der ikke fuldt ud imødekommer klagerens påstand, har klageren ret til et møde med nævnet. Udover denne situation er der ingen mulighed for at tillade en klager at overvære nævnets møder. Der er således ingen mulighed for at tillade en klager at overvære vurderingsankenævnets forhandlinger om afgørelsen i vedkommendes egen sag.
Lyd- og billedoptagelse af vurderingsankenævnets møder må ikke finde sted.
Se BEK nr. 1515 af 13/12/2013 § 8 .
Vurderingsankenævnet kan foretage besigtigelse af en ejendom. Se SFL § 38, stk. 4. Klageren skal orienteres herom, og besigtigelse må alene finde sted med klagerens eller dennes repræsentants medvirken. Se BEK nr. 1515 af 13/12/2013 § 12.
Nævnet har ikke pligt til at besigtige en ejendom.
Se afsnit A.A.7.4.3 om sagens oplysning.
Det er formanden, der efter aftale med Skatteankestyrelsen, som fastsætter tid og sted for mødernes afholdelse. Skatteankestyrelsen foretager herefter indkaldelse til møderne. Formanden skal dog, såfremt 1/3 af medlemmerne forlanger det, inden 14 dage indkalde til møde.
Mødeindkaldelsen skal så vidt muligt fremsendes med mindst en uges varsel.
Dagsordenen udsendes samtidig med mødeindkaldelsen.
Formanden fastsætter efter aftale med Skatteankestyrelsen mødets dagsorden.
Vurderingsankenævnet er ikke afskåret fra at behandle en sag, der ikke er opført på mødets dagsorden. Hvis et medlem gør indsigelse herimod, må sagen dog udsættes til næste møde, medmindre det er åbenbart, at sagen ikke tåler udsættelse på grund af frister eller lignende.
Se BEK nr. 1515 af 13/12/2013 § 8.
Sammen med mødeindkaldelsen skal medlemmerne modtage
Dette gælder dog ikke, hvis medlemmerne tidligere har modtaget materialet. Hvis der er tale om et antal enslydende sager, kan Skatteankestyrelsen beslutte, at der kun skal sendes materiale vedrørende én sag, som angives som eksempel for alle sagerne.
Se BEK nr. 1515 af 13/12/2013 § 8.
For at det samlede vurderingsankenævn kan træffe afgørelse, skal mindst halvdelen af ankenævnets medlemmer eller deres stedfortrædere være til stede. Se SFL § 10, stk. 2.
Et besluttende led kan træffe afgørelse, når mindst 3 medlemmer af leddet eller deres stedfortrædere deltager. Dette gælder uanset det besluttende leds størrelse. Se SFL § 10, stk. 3.
Formanden eller en næstformand skal altid deltage i afgørelsen.
Vurderingsankenævnet træffer sine afgørelser ved afstemning. Det er formanden, der beslutter, i hvilken rækkefølge de stillede forslag sættes til afstemning. Afstemningen foregår ved håndsoprækning og afgøres ved stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Det enkelte vurderingsankenævnsmedlem har pligt til at tage stilling til de afgørelser, nævnet skal træffe. Undlader et medlem at stemme, betragtes dette, som om medlemmet har stemt for det forslag, der er til afstemning.
Afstemning i en sag kan undlades, hvis formanden skønner, at afstemning er unødvendig, og ingen medlemmer forlanger, at der foretages afstemning.
Se BEK nr. 1515 af 13/12/2013 § 9.
Der skal føres en protokol over vurderingsankenævnets møder. Protokollen skal som minimum indeholde følgende
For hver enkelt sag skal følgende fremgå af protokollen
Protokollen skal tillige påføres bemærkninger i hver sag, hvis en af følgende situationer opstår
Protokollen skal tillige indeholde oplysninger om:
Nævnet skal godkende protokollen.
Se BEK nr. 1515 af 13/12/2013 § 10.
Skemaet viser relevante afgørelser om rækkevidden af prøvelsen, når der ikke foreligger en endelig administrativ afgørelse af sagens materielle spørgsmål.
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Landsskatteretskendelser | ||
Vurderingsankenævnet havde i strid med nævnets forretningsorden ikke afgjort sagen på et møde, og afgørelsen var derfor truffet uden den fornødne organhabilitet. Som følge af de helt grundlæggende mangler ved vurderingsankenævnets afgørelse, blev nævnets afgørelse anset for ugyldig og annulleret. |