Dette afsnit handler om, hvornår et bindende svar kan bortfalde ved urigtige forudsætninger (oprindelige mangler).
Afsnittet indeholder:
I tilfælde hvor et enkeltstående bindende svar for direktivbaserede afgifter er i strid med EU-retten, skal det bindende svar tilbagekaldes.
Hvis et enkeltstående bindende svar for ikke-direktivbaserede afgifter er i strid med EU-retten, skal det bindende svar tilsvarende tilbagekaldes.
Er det enkeltstående bindende svar for ikke-direktivbaserede afgifter derimod alene i strid med dansk lovgivning og dansk praksis, kan der ikke ske tilbagekaldelse af et sådant enkeltstående urigtigt bindende afgiftssvar.
SFL § 25, stk. 2 regulerer, hvornår SKAT kan ophæve et bindende svar inden for bindingsperioden.
Landsskatteretten tiltræder, at SKATs bindende svar er i strid med EU-retten, hvorfor svar kan tilbagekaldes. Se SFL § 25, stk. 2. Et varsel på 3 måneder anses for passende og rimeligt til at indrette sig på, at SKATs svar ikke længere er bindende. Se SKM2015.798.LSR.
Skatterådet traf afgørelse om, at rådets bindende svar til spørger af 24. marts 2015 (SKM2015.280.SR), ikke længere er bindende, idet svaret er i strid med EU-retten. Afgørelsen træder i kraft med 3 måneders varsel. Se SKM2016.185.SR. Se også SKM2016.186.SR.
Nedenstående skema viser en oversigt over, i hvilke tilfælde den bindende virkning af et enkeltstående forkert bindende svar kan tilbagekaldes.
Direktivbaserede afgifter | Ikke-direktiv-baserede afgifter | |
Enkeltstående bindende afgiftssvar i strid med EU-retten | Kan tilbagekaldes | Kan tilbagekaldes |
Enkeltstående bindende afgiftssvar i strid med dansk lovgivning og dansk praksis | Kan tilbagekaldes 1) | Kan ikke tilbagekaldes |
1) Det forudsættes, at dansk lovgivning og praksis er i overensstemmelse med EU-retten.
I tilfælde hvor et enkeltstående bindende svar for direktivbaserede afgifter er i strid med EU-retten og derfor skal tilbagekaldes, skal SKAT tilbagekalde svaret direkte over for indehaveren af det bindende svar. Tilbagekaldelsen skal ske med fremadrettet virkning med et passende varsel, der fastsættes med udgangspunkt i indehaverens konkrete situation. Varslet vil som udgangspunkt ikke være kortere end tre måneder.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Landsskatteretten | ||
Landskatteretten tiltræder, at SKATs bindende svar er i strid med EU-retten, hvorfor svaret kan tilbagekaldes. Se SFL § 25, stk. 2. Et varsel på 3 måneder anses for passende og rimeligt til at indrette sig på, at SKATs svar ikke længere er bindende. | ||
SKAT | ||
Skatterådet traf afgørelse om, at rådets bindende svar til spørger af 24. marts 2015 (SKM2015.282.SR), ikke længere er bindende, idet svaret er i strid med EU-retten. Afgørelsen træder i kraft med 3 måneders varsel. | ||
Skatterådet traf afgørelse om, at rådets bindende svar til spørger af 24. marts 2015 (SKM2015.280.SR), ikke længere er bindende, idet svaret er i strid med EU-retten. Afgørelsen træder i kraft med 3 måneders varsel. |