Dette afsnit handler om bl.a. leverandørers og kunders oplysningspligt over for SKAT og om SKATs adgang til at foretage kontrol hos dem.
Afsnittet indeholder:
Er det ikke muligt at skaffe de nødvendige oplysninger til brug for kontrollen hos virksomheden selv, er der hjemmel til at indhente oplysninger hos tredjemand. Se ML § 75.
En tredjemand kan være:
SKAT kan også gennemføre kontrol hos leverandører og kunder. Se ML § 75, stk. 7.
Leverandører til registreringspligtige virksomheder skal give SKAT oplysninger om deres leverancer af varer og ydelser til disse virksomheder, hvis SKAT beder om det. Der er ikke krav om, at der skal være tale om navngivne virksomheder. Se ML § 75, stk. 1.
Enhver leverandør er efter sin ordlyd oplysningspligtig efter bestemmelsen.
Bestemmelsen omfatter alle leverancer, dvs. også leverancer, der kan karakteriseres som indkøb til privatforbrug, idet myndighederne skal have en mulighed for at kontrollere, at virksomheden ikke har medregnet indkøb af denne type i virksomhedens købsmoms.
Begrebet registreringspligtige virksomheder og omfatter også ikke-registrerede virksomheder, som burde være registreret.
Hvis SKAT beder om det, skal erhvervsdrivende kunder give SKAT oplysninger om deres indkøb af varer og ydelser til virksomheden. Se ML § 75, stk. 2.
Bestemmelsen omfatter alle erhvervsdrivende, og ikke kun de momspligtige virksomheder, fx vil en virksomhed, der er registreret efter lønsumsafgiftsloven være omfattet af bestemmelsen. I praksis vil bestemmelsen dog hovedsageligt blive anvendt over for momsregistrerede virksomheder.
Pengeinstitutter, advokater og andre, der modtager midler til forvaltning eller erhvervsmæssigt udlåner penge, skal give enhver oplysning om deres økonomiske mellemværende med specifikke navngivne virksomheder, hvis SKAT beder om det. Se ML § 75, stk. 3.
Oplysningspligten omfatter fx angivelser af bevægelser på indskuds- eller lånekonti, oplysninger om trukne og indsatte checks, diskonterede veksler og om størrelsen af lån og depoter.
SKAT kan efter bestemmelsen vedrørende en navngiven virksomhed kræve oplysninger fra et pengeinstitut om de underliggende transaktionsoplysninger, herunder specificering af beløb, samt oplysninger om hvem, der er indbetaler eller er modtager af et beløb på kontoen, såfremt pengeinstituttet ligger inde med de pågældende oplysninger.
SKAT har ligeledes adgang til at få oplyst på hvis vegne en indbetaling eller udbetaling har fundet sted, og herunder også om eventuelle fuldmagtsforhold vedrørende konto tilhørende en navngiven virksomhed.
Momslovens ML § 75, stk. 3, skal fortolkes på samme måde som SKL § 8 D, stk. 1, første punktum - se afsnit A.C.2.1.1.5.
Hvis SKAT beder om det, skal forsikringsselskaber give oplysninger i forbindelse med kontrollen med momspligtige erhvervelser af nye lystfartøjer efter ML § 11, stk. 6, nr. 2. Se ML § 75, stk. 4.
Til brug ved kontrolarbejdet giver bestemmelsen SKAT mulighed for at få oplysninger fra forsikringsselskaberne om lystfartøjer, som de har forsikret.
I modsætning til ML § 75, stk. 3, er stk. 4 ikke begrænset til navngivne personer eller virksomheder.
SKAT har, hvis det har væsentlig betydning for kontrol af afgiftsgrundlaget, mulighed for - med Skatterådets tilladelse - at indhente oplysninger fra udbydere af betalingstjenester til brug for momskontrollen med fjernsalg og elektronisk leverede ydelser til forbrugere. Der er tale om oplysninger om betalinger, hvilket fx kan være bankoverførsler, mobile betalinger eller betalinger via internettet. Se ML § 75, stk. 5, indsat ved lov nr. 1888 af 29. december 2015.
SKAT kan anmode om oplysninger om det samlede beløb, som en virksomhed har modtaget fra danske kunder. I denne sammenhæng er det ikke relevant for SKAT at kende identiteten på den enkelte forbruger eller hvilken betalingsmetode, der er anvendt, blot det kan konstateres, at salget er sket til en forbruger her i landet. Udlevering af oplysninger til SKAT skal ske i overensstemmelse med PDL, således at kun oplysninger, som er nødvendige for SKATs kontrol udleveres. Oplysningerne skal derfor være anonymiseret for oplysninger, der vedrører køberen (den enkelte forbruger). Se ML § 75, stk. 6, indsat ved lov nr. 1888 af 29. december 2015.
SKAT skal ved indhentning af kontroloplysninger indhente Skatterådets tilladelse, da udbydere af betalingstjenester skal generere oplysninger fra privatpersoners konti. Forelæggelsen for Skatterådet skal indeholde en beskrivelse af kontrollens formål, hvem den eller de oplysningspligtige er, og en begrundelse for, at oplysningerne er af væsentlig betydning for kontrol af momsgrundlaget.
Med henblik på at kunne kontrollere kravet om digital betaling, når der er leveret ydelser eller varer sammen med ydelser for beløb over 10.000 kr., er der i ML § 75, stk. 8, bestemt, at enhver køber på SKATs anmodning skal meddele oplysninger om indkøbet og betalingen heraf, herunder kopi af faktura og dokumentation for betaling. Med enhver køber menes såvel erhvervsdrivende som private.
Henvendelse til private borgere vil kun ske i tilfælde, hvor oplysningerne ikke kan fremskaffes fra leverandøren.
Hvis det skønnes nødvendigt, er SKAT til enhver tid mod legitimation, men uden retskendelse, berettiget til at foretage kontrol af varebeholdninger og regnskaber mv. hos de leverandører og kunder, der er nævnt i ML § 75, stk. 1 og 2.
På samme måde er SKAT berettiget til at gennemse kontrakter mv. hos virksomheder, der finansierer registrerede virksomheder. Se ML § 75, stk. 7.
Efter ML § 75, stk. 9, kan SKAT give den oplysningspligtige påbud om at efterleve reglerne for meddelelse af oplysninger efter ML § 75, stk. 1-5, SKAT kan pålægge ejeren eller den ansvarlige ledelse af virksomheden daglige bøder efter ML § 77 indtil påbuddet efterleves. Om fremgangsmåden ved påbud og pålæg af daglige bøder - se A.C.2.1.2
Ingen af de oplysningspligtige tredjemænd er berettiget til at kræve betaling for at levere de ønskede oplysninger mv.