A.C.3.2.1.2.8 Om forskellige former for regnskabsmangler, SKL § 17

Dette afsnit beskriver gerningsindholdet og strafferammen i SKL § 17 om forskellige former for regnskabsmangler.

Afsnittet indeholder:

Regel

Bestemmelsen er en ordensforskrift, der omfatter forskellige former for regnskabsmangler, og strafferammen er begrænset til bøde.

Den, der

straffes med bøde. Se SKL § 17, stk. 1.

Bemærk

Simpel uagtsom overtrædelse er også strafbar, da der ikke er nogen begrænsning af ansvaret i bestemmelsen.

Den, der forsætligt eller groft uagtsomt

straffes med bøde. Se SKL § 17, stk. 2.

Den, der forsætligt eller groft uagtsomt

straffes med bøde. Se SKL § 17, stk. 3.

Ved udmåling af bødestraf skal der tages hensyn til den økonomiske fordel af overtrædelsen. Det skal anses for en skærpende omstændighed, at overtrædelsen er begået som led i en systematisk overtrædelse af skattelovgivningen. Dette følger af SKL § 17, stk. 4. Se afsnit A.C.3.5.3.6 Bødeniveau for overtrædelse af forskellige regnskabspligter.

Bemærk

Bestemmelsen om straf for manglende TP-dokumentation er indsat ved lov nr. 408 af 1. juni 2005 med ikrafttræden fra 3. juni 2005. Det samme gælder de materielle bestemmelser, som straffen knytter sig til. Se SKL § 3 B, stk. 5 og 6. Bestemmelsen i SKL § 3 B, stk. 10 og 11 om land for land rapport for multinationale koncerner er indsat ved lov nr. 1884 af 29. december 2015.

Personer omfattet af reglen

Der er tale om pligter, der påhviler erhvervsdrivende i forbindelse med dokumentation af den skattepligtige indkomst. Både fysiske og juridiske personer kan straffes.

Subjektive betingelser for strafansvar

Reglen er en ordensforskrift, og da bødestraffens størrelse er uafhængig af, om der er forsæt til undladelsen, eller der er tale om grov uagtsomhed, er bevis for grov uagtsomhed tilstrækkelig som betingelse for ansvar.

Ved manglende opbevaring af årsregnskab, bilagsmateriale og indberetningspligtige oplysninger er ansvaret objektiveret, da der ikke skal meget til at statuere simpel uagtsomhed.