Dette afsnit beskriver, hvordan en ansættelsessag oversendes fra en indsats- eller kundeserviceafdeling til SKATs straffesagsenheder.
Afsnittet indeholder:
Hvis en indsats- eller kundeservicemedarbejder har grundlag for at formode, at en skatteyder kan have overtrådt told-, skatte- eller afgiftslovgivningen, skal der tages stilling til, om der skal gøres strafansvar gældende.
Når indsats- eller kundeservicemedarbejderen har behandlet spørgsmålet om ændring af en afgifts- eller skatteansættelse og truffet afgørelse om en ændring, kan sagen oversendes til SKATs straffesagsenheder, som herefter foretager den strafferetlige vurdering.
Denne funktionsadskillelse af ansættelsessagen og straffesagen er en parallel til det grundlæggende retssikkerhedsmæssige princip i strafferetsplejen om, at den der varetager efterforskningen ikke også afgør skyldsspørgsmålet.
x
Som udgangspunkt skal skatteyderen orienteres om, at sagen efter klagefristens udløb vil blive oversendt til vurdering af et muligt strafansvar. Orienteringen kan gives i forslag til afgørelse eller i afgørelsen.
Der kan være særlige forhold, som kan begrunde, at skatteyderen ikke orienteres om, at sagen efterfølgende vil blive sendt til ansvarsvurdering, fx hvor det vil forringe politiets senere muligheder for efterforskning. Som eksempel kan nævnes sager, hvor der er en tydelig indikation af, at en direktør i et selskab er stråmand. Hvis selskabet eller direktøren orienteres om, at sagen vil blive sendt til ansvarsvurdering, må det formodes, at eventuelle "bagmænd" vil bruge oplysningen til at bortskaffe beviser for deres egen rolle.
x