E.A.7.3.1.4 Historik

Dette afsnit beskriver den historiske baggrund for lovgivningen på affaldsafgiftsområdet.

Afsnittet indeholder:

Indførsel af affaldsafgift

Affaldsafgiften blev indført ved lov nr. 329 af 4. juni 1986, og trådte i kraft den 1. januar 1987.

Følgende bestemmelse blev indsat i miljøbeskyttelsesloven: "Der skal betales afgift af affald, der tilføres en registreringspligtig virksomhed."

Virksomheder eller anlæg, der modtog affald fra kommunale renovationsordninger til deponering eller forbrænding, skulle anmelde sig til registrering hos toldvæsenet.

Det fremgår af lovbemærkningerne, at der skulle betales afgift af alt affald, der blev tilført den registreringspligtige virksomhed, enten til deponering eller til forbrænding. De registreringspligtige virksomheder var virksomheder, der modtog affald fra kommunale renovationsordninger.

Afgiftspligten omfattede:

Afgiftspligten omfattede ikke:

Fradragsberettiget affald:

Lov om afgift af affald og råstoffer

Ved lov nr. 838 af 19. december 1989 blev affaldsafgiften overført til affaldsafgiftsloven. Kredsen af registreringspligtige virksomheder blev udvidet. Virksomheder, der modtog alle former for affald til deponering og forbrænding efter kommunal anvisning, skulle registreres. Det fremgik af lovbemærkningerne, at reglerne svarede til de gældende regler i miljøbeskyttelsesloven. Administration og opkrævning af affaldsafgiften blev overført til toldvæsenet.

Eksempel fra praksis

Et kraftvarmeværk, der fik tilført affald til forbrænding, var registreringspligtig. Et interessantskab, der havde en samarbejdsaftale med kraftvarmeværket om opførelse og drift af kraftvarmeværket, herunder indsamling og aflevering af affald til kraftvarmeværket, kunne ikke anses for registreringspligtig. Se TfS1999, 582.

Regler om affald fra udlandet og ændringer i fritagelsesbestemmelserne

Affaldsafgiftsloven blev ændret ved lov nr. 1071 af 23. december 1992. Fremover skulle virksomheder, der modtog affald fra udlandet med henblik på deponering eller forbrænding, også registreres.

Loven indeholdt følgende fritagelser for registrering

Ændringer i afgiftspligtigt vareområde og afgiftens størrelse - Afgift af kalk

Ved lov nr. 1224 af 27. december 1996 blev der fastsat bestemmelser om afgiftspligt af kalk, der tilføres forbrændingsanlæg til røggasrensning ved affaldsforbrænding og afgiftspligt af slam, der afbrændes på forbrændingsanlæg på rensningsanlæg.

Loven indeholdt desuden følgende fritagelser

Der blev indført afgiftsdifferentiering. Der var en sats for affald, der deponeres. En anden sats for affald, der forbrændes i forbindelse med el- eller kraftvarmeproduktion og en tredje sats for affald, der afleveres til anden forbrænding. Det blev præciseret, at afgiftspligten blev gjort uafhængig af, om kommunen har foretaget en konkret anvisning af affaldet, og at registreringspligten også omfatter virksomheder, der forbrænder eller deponerer affald på egen grund.

Eksempler fra praksis

Deponering af eget affald på egen grund var ikke omfattet af registreringspligten. Der skulle således ikke betales affaldsafgift i denne situation. Afgørelsen vedrører afgiftsperioder fra før lovændringen. Se SKM2003.26.HR.

Afgiftsmæssig fordeling af affaldet mellem de forskellige satser er beskrevet i TfS 2000, 610.

Afgift af aske og slagge fra elværker mv.

Ved lov nr. 1107 af 29. december 1997 blev fritagelsesbestemmelserne igen ændret. Loven indeholdt nu følgende fritagelser

Afgiftsfritagelse i forbindelse med forebyggelse af BSE

Ved lov nr. 359 af 22. maj 2000 blev følgende fritagelse tilføjet

Generel afgiftsfritagelse ved forbrænding og midlertidig afgiftsfritagelse ved deponering i forbindelse med forebyggelse af BSE

Bestemmelsen blev ændret ved lov nr. 487 af 7. juni 2001. Fritagelserne vedrørende BSE blev ændret til:

Ændringer i det afgiftspligtige vareområde og regler for mellemdeponering af forbrændingsegnet affald.

Ved lov nr. 1057 af 17. december 2002 blev der ændret i fritagelsesbestemmelserne.

Følgende fritagelser blev tilføjet

Samtidig blev der indsat en bestemmelse om, at medforbrænding af affald ikke omfatter produktion af energi. Der blev indført regler om mellemdeponering af forbrændingsegnet affald og regler om alternativ metode til vejning af affald.

Eksempel fra praksis

Fremstilling af energi anses ikke for udnyttelse af materialer i affaldet og kan ikke karakteriseres som medforbrænding. Se SKM2009.140.LSR.

Forskellige ændringer i fritagelsesbestemmelserne

Ved lov nr. 127 af 27. februar 2004 blev fritagelsesbestemmelserne ændret.

Fritagelsen

ændres til

ændres til

Fritagelse fra affaldsafgift for forbrænding af fiberfraktioner der stammer fra afgasning og separering af husdyrgødning

Ved lov nr. 512 af 7. juni 2006 blev følgende fritagelse tilføjet:

Fritagelse for afgift af visse typer affald fra egen cementproduktion

Ved lov nr. 529 af 17. juni 2008 blev følgende fritagelse tilføjet:

Registrering af deponeringsanlæg til farligt affald. Ændringer i fritagelserne og afgiftssatserne

Ved lov nr. 527 af 12. juni 2009 er forbrændingsafgiften blevet indekseret og afgiften på deponering af affald forhøjet. Specielle deponeringsanlæg til farligt affald skal registreres. Fritaget for registrering er

Ved lov nr. 903 af 4. juli 2013 er reglerne ved fraførsel af farligt affald fra et deponeringsanlæg ændret.

Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften

Ved lov nr. 461 af 12. juni 2009 blev forbrændingsafgiften af affald omlagt til en almindelig afgift på energi og CO2. Omlægningen betyder, at affaldsforbrændingsafgiften ikke længere opkræves efter affaldsafgiftsloven. Bestemmelserne om affaldsforbrænding er overført til energiafgiftslovgivningen.

Eksempler fra praksis

Afbrænding af rapsolie og palmeolie i selskabets kraftcentral er afgiftsfri under forudsætning af, at der ikke er tale om restprodukter eller anvisningspligtigt affald. Se SKM2006.728.SR.

Træaffald fra træforarbejdningsvirksomhed tilført forbrændingsanlægget som rene selvstændige læs, er fritaget for afgift. Tilførsel af brændselsflis med rester af spånplade, malet træ m.m. opfyldte ikke betingelserne. Betingelserne er, at affaldet stammer fra en træforarbejdningsvirksomhed og er tilført forbrændingsanlægget som rene selvstændig læs. Se TfS1994, 887.

Satsændringer m.m.

Ud over de ovenfor beskrevne ændringer i afgiftspligtens omfang mm, er bestemmelserne om bl.a. opgørelse af den afgiftspligtige mængde og satserne blevet ændret flere gange.

Der henvises til de relevante lovændringer for en nærmere gennemgang.