Dokumentets dato: | 31-01-2011 |
Offentliggjort: | 02-02-2011 |
SKM-nr: | SKM2011.72.SR |
Journalnr.: | 10-184438 |
Referencer.: | Kildeskatteloven Modeloverenskomst |
Dokumenttype: | Bindende svar |
Skatterådet kunne bekræfte, at betingelserne for udlejning af arbejdskraft, jfr. KSL § 2, stk. 1, nr. 3 anses for opfyldt, når spørger lejer udenlandsk arbejdskraft på betingelser som gældende i medfør af udkastet til rammeaftale med tillægsaftale.
Spørgsmål: Kan betingelserne for udlejning af arbejdskraft, jfr. KSL § 2, stk. 1, nr. 3 anses for opfyldte, når spørger lejer udenlandsk arbejdskraft på betingelser som gældende i medfør af vedlagte udkast til rammeaftale med tillægsaftale?
Svar: Ja
Beskrivelse af de faktiske forhold
Spørger beskæftiger sig bl.a. med industriklatring. Det har imidlertid til udførelse af sådanne opgaver vist sig vanskeligt at få tilstrækkelig dansk arbejdskraft, hvorfor det vil være nødvendigt at leje udenlandsk arbejdskraft.
I den forbindelse ønsker selskabet at opnå sikkerhed for, at beskatning af de pågældende lejede medarbejdere, når aftale om leje af udenlandsk arbejdskraft indgås på grundlag af vedlagte rammeaftale, kan ske i henhold til gældende danske skatteregler for udlejning af arbejdskraft, jfr. KSL § 2, stk. 1, nr. 3.
Spørgers eventuelle opfattelse ifølge anmodning og bemærkninger til sagsfremstilling
Ifølge spørgeren er betingelserne for, at der er tale om arbejdsudleje, jfr. Ligningsvejledningen 2010 D.A.2.3, opfyldte, når det vedlagte udkast til rammeaftale mellem lejer og udlejer finder anvendelse, idet
Skatteministeriets indstilling og begrundelse
Udenlandsk arbejdskraft kan arbejde i Danmark på flere måder
Lovgrundlag
Kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3
Efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3 er der bl.a. pligt for personer, der ikke er omfattet af lovens § 1, til at svare indkomstskat til staten, når de erhverver indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i forbindelse med at være stillet til rådighed for at udføre arbejde her i landet. Det er uden betydning for skattepligten, hvilken form vederlaget udbetales i.
Arbejdsudleje
Begrebet arbejdsudleje (ovenfor pkt. 2) tager i dansk ret ifølge betænkning over forslag til lov om ændring af kildeskatteloven og selskabsloven (1981-1982) sigte på entrepriselignende forhold. Herved er det begrebsmæssige slægtskab til entrepriseaftaler fastslået. Problemet er, at de to situationer (2) og (ovenfor pkt. 3) som nævnt ovenfor behandles skattemæssigt meget forskelligt.
I arbejdsudlejesituationen er der ikke tvivl om, at lønmodtageren er ansat i den udenlandske virksomhed, men det er den danske virksomhed, der har det overordnede ansvar og risiko for det arbejde, der udføres.
Ved afgørelsen af om der tale om et entrepriseforhold eller et arbejdsudlejeforhold, kan skattemyndighederne lægge vægt på nedenstående forhold der, såfremt de besvares med et ja, vil kunne godtgøre, at der er tale om et arbejdsudlejeforhold,
Der henvises til cirkulære nr. 135 af 4/11 1988 om opkrævning af indkomst og formueskat efter kildeskatteloven, pkt. 42.
Begrebet arbejdsudleje er også et internationalt anerkendt begreb indenfor skatteretten. Det fremgår således af bemærkningerne til OECD modeloverenskomstens artikel 15, at brugeren af arbejdskraften kan være den reelle arbejdsgiver under stort set de samme betingelser, som nævnt ovenfor. Betingelserne er, jf. pkt. 8 i kommentarerne til OECD-modelaftalens artikel 15:
Der er tale om en samlet vurdering. Den nationale vurdering af, om der er tale om arbejdsudleje, må antages at være identisk med den internationale vurdering, der foretages med udgangspunkt i kommentaren til OECD-modeloverenskomstens artikel 15.
En meget væsentlig del af denne vurdering er vurderingen af hvem, der bærer ansvar og risiko for arbejdsresultatet. Udgangspunktet er, at hvis der betales efter regning, altså efter medgået tid, bærer hvervgiveren (bygherren, brugeren) risikoen for arbejdsresultatet, jf. f.eks. Hans Henrik Vagner, Entrepriseret, 4. udgave ved Torsten Iversen, side 39 og Eric Boesgaard, Entrepriseudbud, 1. udgave side113. Det taler i udpræget grad for, at der foreligger en arbejdsudlejesituation.
Retspraksis:
Sagen omhandler, hvorvidt der i forbindelse med indgåelse af 15 kontrakter inden for produktion af juletræer, pyntegrønt m.v., foreligger entrepriseaftale eller arbejdsudleje vedrørende udførelse af de i kontrakterne angivne arbejdsopgaver. Skatterådet svarer bekræftende på, at de som bilag 1 til 15 vedlagte kontrakter med appendix 1 og 2 ikke er en kontrakt om arbejdsudleje.
Sagen omhandler, hvorvidt der i forbindelse med indgåelse af 21 kontrakter inden for produktion af agurker foreligger entrepriseaftale eller arbejdsudleje vedrørende udførelse af de i kontrakterne angivne arbejdsopgaver. Skatterådet svarer bekræftende på, at de som bilag 1 - 21 vedlagte kontrakter ikke er en kontrakt om arbejdsudleje.
Sagen omhandler, hvorvidt der i forbindelse med indgåelse af 2 kontrakter inden for minkpelsproduktion samt inden for produktion af juletræer foreligger entrepriseaftale eller arbejdsudleje vedrørende udførelse af de i kontrakterne angivne arbejdsopgaver. Skatterådet svarer bekræftende på, at de som bilag 1 og 2 vedlagte kontrakter ikke er en kontrakt om arbejdsudleje.
Skatterådet kunne bekræfte, at den som vedlagte entreprisekontrakt med appendix 1 og 2 om høst af tomater ikke er en kontrakt om arbejdsudleje.
Skatterådet fandt, at der er tale om arbejdsudleje i en situation, hvor et dansk rekrutteringsfirma indgår aftale med udenlandske konsulentfirmaer om, at disse firmaer skal stille udenlandske konsulenter med specialviden til rådighed for danske kunder, der har overladt rekrutteringsopgaven til det danske rekrutteringsfirma. Konsulenterne er ansat i de udenlandske konsulentfirmaer, der også udbetaler løn til konsulenterne. De danske kunder vil være forpligtet til at indeholde arbejdsudlejeskat samt AM- og SP-bidrag.
Spørgsmål:
Kan betingelserne for udlejning af arbejdskraft, jfr. KSL § 2, stk. 1, nr. 3 anses for opfyldte, når spørger lejer udenlandsk arbejdskraft på betingelser som gældende i medfør af vedlagte udkast til rammeaftale med tilhørende tillægsaftale?
Arbejdskraften er ansat i den udenlandske virksomhed og modtager aflønning fra denne. De er således ikke ansatte direkte i spørgers virksomhed. Aftalerne indgås mellem spørgers virksomhed og den udenlandske virksomhed og ikke med de enkelte arbejdstagere.
Efter Skatteministeriets opfattelse kan den i denne sag forelagte aftale efter en samlet vurdering af nedenstående betingelser, som vurderes enkeltvis, anses for at være en aftale om udlejning af arbejdskraft.
Der bliver ikke reduceret i en kontraktsum eller lignende afhængigt af arbejdsresultatet. Der er endvidere ikke aftalt yderligere om ansvar og risiko for arbejdsresultatet. Udlejeren bærer således ikke ansvar eller risiko for arbejdsresultatet, og dette taler for arbejdsudleje.
Det fremgår klart af aftalen, at brugeren har instruktionsmyndigheden over arbejdstageren, hvilket taler for arbejdsudleje.
Arbejdet udføres på forskellige arbejdspladser, som brugeren anviser. Dette taler således hverken for arbejdsudleje eller entreprise.
Det fremgår ikke klart af aftalen, at vederlaget til udlejeren beregnes på grundlag af den tid, der er medgået, men spørger har oplyst, at dette er tilfældet, hvilket lægges til grund. Dette taler for arbejdsudleje.
Arbejdstagerne medbringer selv nødvendigt arbejdstøj under hensyntagen til årstiden og arbejdets karakter, herunder sikkerhedshjelm og sikkerhedssko. Herudover stiller brugeren det for arbejdets udførelse nødvendige værktøj og andet udstyr til rådighed. Såfremt en opgave kræver specialtøj, herunder sko, stilles dette udstyr, såfremt andet ikke er aftalt, til rådighed ved Lejers foranstaltning. Det er Skatteministeriets opfattelse, at lejeren stiller hovedparten af arbejdsredskaber og materiel til rådighed, hvilket taler for arbejdsudleje.
Det fremgår tydeligt af tillægsaftalen, at der indgås aftaler om navngivne medarbejdere med bestemte kvalifikationer. Dette taler for arbejdsudleje.
Det skal afslutningsvist bemærkes, at såfremt der sker ændringer eller tilføjelser i aftalen eller i tillægsaftalen i forhold til de her fremlagte, vil aftalerne ikke være omfattet af dette bindende svar.
Skatteministeriet har ikke taget stilling til, hvorvidt arbejdstagerne opnår at blive fuldt skattepligtige efter KSL § 1, stk. 1, nr. 2 med deraf følgende eventuelle beskatningsmulighed efter dobbeltbeskatningsoverenskomst, eller om de bliver begrænset skattepligtig efter KSL § 2, stk. 1, nr. 1, fordi den udenlandske arbejdsgivers aktivitet i DK over en 8 måneders periode konstituerer et fast driftssted med deraf følgende grundlag ligeledes også efter overenskomsten for at beskatte såvel arbejdstagerne og arbejdsgiveren efter reglerne om begrænset skattepligt.
Skatteministeriets indstilling:
Skatteministeriet indstiller, at spørgsmålet besvares med ja.
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltrådte Skatteministeriets begrundelse og indstilling.