Afsnittet beskriver, hvorhen ansøgeren skal sende sin ansøgning om tilladelse til skattefri spaltning, hvilke oplysninger en ansøgning skal indeholde og hvilken mulighed, der er for efterfølgende omgørelse. Endelig beskriver afsnittet, hvordan ansøgeren kan klage over en afgørelse fra SKAT.
Afsnittet indeholder:
Ansøgeren skal sende sin ansøgning om tilladelse til skattefri spaltning til SKAT.
Følgende dokumenter skal som udgangspunkt ledsage en ansøgning om tilladelse til skattefri spaltning:
Ad a) Ansøgeren skal i regnskabsopstillingen angive følgende i skemaform:
Dette materiale skal som udgangspunkt som minimum være til stede, før SKAT kan begynde at behandle ansøgningen.
Det er desuden hensigtsmæssigt, at der er noter til regnskabsopstillingen.
SKAT vil naturligvis efter behov bede om øvrige oplysninger, hvis det er nødvendigt i de konkrete sager.
Kombisager er sager, hvor en aktieombytning bliver fulgt af en ophørsspaltning. I kombisager er det naturligvis en betingelse, at det selskab, der bliver stiftet ved aktieombytningen, er stiftet senest pr. ombytningsdatoen og bliver registreret i Erhvervsstyrelsen under iagttagelse af de frister, der er fastsat i selskabslovgivningen.
Ansøgeren skal som udgangspunkt ikke sende selskabsretlige dokumenter til SKAT. I det omfang det er påkrævet efter selskabslovningen, skal ansøgeren sende selskabsretlige dokumenter til Erhvervsstyrelsen.
Hvis SKAT i et konkret tilfælde efterfølgende vil kontrollere, om en spaltning opfylder betingelserne for skattefrihed efter fusionsskatteloven, må SKAT rekvirere de selskabsretlige dokumenter hos Erhvervsstyrelsen.
SKAT kan i forbindelse med en tilladelse til skattefri spaltning bestemme, at der skal udarbejdes specifikke dokumenter, som ansøgeren skal sende til SKAT inden de frister, der er nævnt i FUL § 6, stk. 3 eller § 6, stk. 4. Se FUL § 15 a, stk. 1, 3. pkt. Med specifikke dokumenter menes dokumenter, som ikke allerede er krævet udarbejdet og sendt til Erhvervsstyrelsen i henhold til selskabslovgivningen.
Hvis en spaltning ikke opfylder betingelserne i fusionsskatteloven for at kunne gennemføres skattefrit, er spaltningen skattepligtig, med mindre der bliver givet tilladelse til omgørelse efter SFL § 29. Der er ikke hjemmel andre steder end i SFL § 29 til at foretage berigtigelse i denne situation. Se SKM2004.33.TSS.
SKAT har kompetencen til at tillade omgørelse.
Hvis der bliver givet tilladelse til omgørelse, skal ansøgeren på ny forelægge spaltningen for SKAT.
Se afsnit A.A.14.1 om omgørelse.
Landsskatteretten behandler afgørelser om skattefri spaltning truffet af SKAT. Se SFL § 11, stk. 1, nr. 1. Skatteankestyrelsen er sekretariat for Landsskatteretten, og af praktiske grunde skal klagen derfor sendes til Landsskatteretten.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
SKAT | ||
Omgørelse. Berigtigelse af en fusion, der ikke opfyldte betingelserne i fusionsskatteloven for at kunne gennemføres som en skattefri fusion, forudsatte, at der blev tilladt omgørelse efter den dagældende SSL § 37 C. | Afgørelsen omhandler den tidligere gældende regel i SSL § 37 C. Den nuværende hjemmel til omgørelse findes i SFL § 29. |