Dette afsnit handler om virksomheders afregning af vinafgiften. Afsnittet beskriver dels de generelle regnskabsregler, og dels de specifikke regnskabskrav for de enkelte varetyper.
Afsnittet indeholder:
Autoriserede oplagshavere er forpligtede til at føre regnskab over fremstilling, tilgang og udlevering af afgiftspligtige varer. Se ØLVINAL § 14, stk. 1, 1. pkt.
Registrerede varemodtagere skal føre regnskab over tilgang og udlevering af varer, som ikke er fremstillet af virksomheden. Se ØLVINAL § 14, stk. 1, 2. pkt.
Regnskabet kan føres i virksomhedens almindelige forretningsregnskab eller i tilslutning til dette. Regnskabet skal tilrettelægges, så det tilgodeser både de afgiftsmæssige hensyn, og de kvalitetsmæssige hensyn, som fremgår af EU-vinmarkedsordningen, som administreres af Fødevarestyrelsen.
Se også afsnit E.A.3.2.7 om afgiftsfritagelse og afgiftsgodtgørelse.
For at leve op til kravene i ØLVINAL § 14 skal regnskaberne, medmindre andet er anført for det enkelte regnskab nedenfor, efter SKATs opfattelse føres efter følgende konteringsplan:
Vin | Konto |
>1,2-6 % vol. (afgiftsklasse 1) | 1.1 Fustagevarer 1.2 Mousserende vin m.m. 1.3 Flaskevarer |
>6-15 % vol. (afgiftsklasse 2) | 2.1 Fustagevarer 2.2 Mousserende vin m.m. 2.3 Flaskevarer |
>15-22 % vol. (afgiftsklasse 3) | 3.1 Fustagevarer 3.2 Mousserende vin m.m. 3.3 Flaskevarer |
Konto... | Omfatter... |
1.1, 2.1 og 3.1 | Vin (bulkvarer) |
1.2, 2.2 og 3.2 | Mousserende vin og frugtvin, uanset oprindelse og kvalitetsbetegnelse, der har et overtryk på mindst 3 bar ved 20 grader celsius. |
1.3, 2.3 og 3.3 | Flaskevarer, dvs. alle indførte flaskevarer, egne tapninger og al frugtvin, dog bortset fra mousserende vin. |
De nærmere regnskabsregler for flaskevarer, fustagevarer og frugtvin fremgår af afsnittene nedenfor.
Se også
Regnskabet føres i liter. Flaskevarer regnes om til liter efter flaskernes virkelige cl-indhold.
Regnskabet kan føres på xblanketternex nedenfor, eller i virksomhedens eget regnskab, hvis dette indeholder samme oplysninger.
Frugtvinsdriftsbog | |
Til- og afgang af fustagevarer | |
Kvartalsopgørelse, vin og frugtvin | |
Udleveringsregnskab, vin og frugtvin | |
Til- og afgang af ubeskattede flaskevarer | |
Registreringsanmeldelse | |
Frugtvinsblandingsseddel | |
Forenklet ledsagedokument (EU) |
For flaskevarer føres følgende regnskaber:
Tilgangsregnskabet omfatter flaskevarer, som virksomheden
Posteringerne foretages på grundlag af følgende bilag:
Afgangsregnskabet omfatter varer, som virksomheden
Posteringerne føres på grundlag af følgende bilag:
SKAT kan tillade, at til- og afgangsregnskabet helt eller delvist føres med periodiske posteringer på grundlag af virksomhedens interne regnskab, hvis dette indeholder de samme oplysninger.
Virksomheden skal føre regnskab over den afgiftspligtige udlevering af varer og over returnering af afgiftspligtige varer.
Udleveringsregnskabet omfatter varer, som virksomheden
Alle udleveringsbilag (fakturaer, notaer, følgesedler mv.) skal bogføres hver dag med oplysninger om dato, bilagsnummer og udleveret litermængde under hver konto. Litertallet behøver ikke at fremgå af bilag eller bilagskopier.
De enkelte kolonner i regnskabet skal tælles sammen for hver kalendermåned og overføres til afgiftsangivelsen. Ved kvartalets udgang skal summerne for 1., 2. og 3. måneds afgiftsangivelse bogføres i kvartalsafslutningen. Se nedenfor om kvartalsafslutning.
Kvartalsafslutningen skal indeholde:
Ad. 2.
Svind på fustagevarer indeholder normalt svind ved fordampning, tapning, optræk mv. Dette svind bliver ikke beskattet.
Ad. 3.
Svind på flaskevarer indeholder eventuelle tyverier, brækage, og udleverede prøver. Dette svind skal beskattes. Mængden overføres til afgiftsangivelsen for den sidste måned i kvartalet.
For fustagevarer føres følgende regnskaber:
Tilgangsregnskabet omfatter varer, som virksomheden
Posteringerne føres på grundlag af følgende bilag:
Afgangsregnskabet omfatter varer, som virksomheden
Posteringerne føres på grundlag af følgende bilag:
For at kunne følge det enkelte parti vin, som modtages på fustage, gennem de forskellige behandlinger mv. i virksomheden, skal virksomheden forsyne hvert parti fustager med et tilgangsnummer.
Tilgangsnummeret skal noteres på alle tilgangsbilag, dvs. ledsagedokumenter, enhedsdokumenter, oprindelsescertifikater, handelsdokumenter og fakturaer.
Nummeret skal desuden fremgå af regnskabet og stå på ledsagedokument/enhedsdokument over ubeskattede udleveringer.
Virksomheden skal i et internt regnskab gøre rede for varer, som virksomheden har aftappet.
Tapperegnskabet skal for hver vareart og hver aftapning indeholde oplysninger om:
For alle tapninger skal det tilgangsnummer, som virksomheden har tildelt partiet, noteres i tapperegnskabet.
SKAT kan tillade, at varer bliver aftappet og påsat etiketter af en aftapningscentral, dvs. en oplagshaver, som har fået tilladelse til dette af SKAT.
Se også afsnit E.A.3.2.4 om virksomheder omfattet af reglerne.
Virksomheden skal etablere et identifikationssystem for at sikre, at den enkelte flaske vin, der er tappet her i landet, tidsmæssigt kan føres tilbage til det kvartal, hvor vinen enten er tappet eller har fået påsat etiket.
I stedet for tidspunktet for tapning eller påsætning af etiket kan det tilgangsnummer, som virksomheden har tildelt det pågældende parti, angives. Det er dog en forudsætning, at hele partiet er tappet indenfor det samme kvartal.
Identifikationssystemet skal omfatte al druevin, der bliver tappet her i landet. Der skal bruges samme identifikationssystem for alle virksomhedens tapninger. Identifikationssystemet skal gøre det muligt at knytte den enkelte flaske vin til ledsagedokumentet for den enkelte vare.
Virksomheden kan selv vælge det system, der passer bedst. Her er nogle forslag til mulige identifikationssystemer:
Oplysningen kan efter virksomhedens eget valg stå på etiketten (hoved- eller bagetiket), på en særlig oblat eller lignende eller på selve beholderen.
Regnskab over virksomhedens fremstilling af frugtvin og beholdning af uaftappede varer skal føres i frugtvinsdriftsbogen (blanket 22.009). Frugtvinsdriftsbogen indeholder følgende fire konti:
Nummer | Navn |
1 a | Saft, hensat til gæring |
1 b | Gæret saft, tilsat ethanol |
1 c | Frugtvin til lagring, blanding mv. |
1 d | Ethanol |
Frugtvinsdriftsbogen føres efter vejledningen forrest i bogen.
Frugtvinsblandingssedlen (blanket 22.064) skal bruges, hvis virksomheden ændrer varernes sammensætning eller mængde.
Når frugtvinen er tappet på flaske, skal den overføres til til- og afgangsregnskabet. Posteringerne skal ske månedsvis eller kvartalsvis på grundlag af et internt regnskab over den tappede mængde. Den tappede mængde skal beregnes efter det virkelige cl-indhold i de tappede flasker.
Konto 1 c skal afsluttes ved udløbet af hvert kvartal. Følgende ultimoposteringer skal fremgå af rubrikken "Afgang":
Derefter posteres balancen under hver afgiftsklasse, og til- og afgangskolonnerne tælles sammen og balanceres to og to.
Differencer og slutbeholdninger skal overføres til kvartalsopgørelsen. Se ovenfor.
Alle konti i frugtvinsdriftsbogen skal afsluttes ved kalenderårets udløb, og beholdningerne overføres til driftsbogen for det følgende år.