Dette afsnit handler om muligheden for, at en fond eller forening kan fusionere skattefrit.
Afsnittet indeholder:
En fusion forudsætter vedtægtsændringer, og disse skal godkendes af fondsmyndigheden. Reglerne om ændringer af fondes vedtægter findes i FL kap. 9 og EFL kap. 11.
Fonde og foreninger kan under visse betingelser fusionere skattefrit.
FUL kap. 1 kan anvendes af fonde eller foreninger
Skattemæssigt sondres der ikke mellem fonde omfattet af FBL § 1, stk. 1, nr. 1, og fonde omfattet af FBL § 1, stk. 1, nr. 4. Skattemæssigt sondres der heller ikke mellem erhvervsdrivende fonde og ikke-erhvervsdrivende fonde.
Der kan ikke gennemføres en skattefri fusion af en fond og en forening.
Bestemmelserne i FUL §§ 2, 9 og 11, der gælder for ejerne, kan ikke anvendes ved fusion af fonde og ved fusion af en fond og et datterselskab. Disse bestemmelser kan derimod være relevante ved fusioner mellem foreninger omfattet af fondsbeskatningsloven.
Reglerne i EFL kapitel 10-12 om opløsning af erhvervsdrivende fonde skal overholdes.
Det følger af EFL kapitel 11, at en fond kan opløses uden likvidation ved overdragelse af fondens aktiver og gæld som helhed til en bestående fond eller ved sammenslutning af flere fonde til en ny fond.
En moderfond kan også overtage et datterselskab (aktie- eller anpartsselskab) på betingelse af, at fonden overtager datterselskabets aktiver og gæld som helhed, så selskabet opløses uden likvidation.
Ønsker en erhvervsdrivende og en ikke-erhvervsdrivende fond at fusionere, anvendes opløsningsbekendtgørelsen ikke umiddelbart, da det er fondsmyndigheden, der fastsætter betingelserne for den konkrete fusion. Ofte aftales det dog mellem fondsmyndighederne at anvende principperne i bekendtgørelsen.
Der kan ske skattefri fusion af brancheforeninger mv. og af arbejdsmarkedssammenslutninger. Der kan også ske skattefri fusion af brancheforeninger mv. og arbejdsmarkedssammenslutninger imellem. Se FUL § 14 c, nr. 3.
Fusion af faglige foreninger kræver ikke godkendelse. Vedtægtsændringer skal indsendes senest 4 uger efter ændringens vedtagelse. Se FL § 48, stk. 2.
Den modtagende forening beskattes som arbejdsmarkedssammenslutning, hvis foreningen har arbejdsgiver- eller fagforeningsmæssige formål.
Der kan ikke ske skattefri fusion af en forening og en fond. Der vil reelt være tale om opløsning af foreningen og indskud af værdierne i en fond.
Fonde, som efter ferieloven administrerer ikke hævede feriegodtgørelser, kan have til formål at opkøbe og udleje feriehuse til de ansatte i kommunerne. Disse feriefonde ejer derfor i vidt omfang fast ejendom. Sådanne feriefonde vil være skattepligtige efter reglen i SEL § 1, stk. 1, nr. 6.
Feriefondene er undergivet tilsyn af Feriekontoret i Pensionsstyrelsen, og de er derfor ikke omfattet af fondslovene og dermed af fondsbeskatningsloven.
Sammenlægningen af kommuner og nedlæggelse af amterne som følge af kommunalreformen i 2007 medførte, at også de lokale feriefonde kunne fusioneres eller spaltes. Se FUL § 14 c, stk. 1, nr. 4.
Feriefonde, der er oprettet i følge ferielovens § 36, kan derfor også fusionere skattefrit efter reglerne i fusionsskatteloven.
For at disse feriefonde skattefrit kan fusionere mv., skal følgende betingelser dog være opfyldt:
SKAT skal have meddelelse om fusionen mv. senest en måned efter den dag, hvor fusionen er endeligt vedtaget.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
SKAT | ||
Skatterådet fandt, at FUL § 14 c, nr. 3, giver mulighed for skattefri fusion dels af to arbejdsgiverforeninger, dels af to brancheforeninger, og dels af to arbejdsgiverforeninger og en brancheforening. | ||
TfS 1994, 320 LR | Ligningsrådet har behandlet spørgsmålet om, hvorvidt en fusion af to fonde i følge FUL § 14 c, stk. 1, nr. 1, kunne gennemføres uden beskatning, selv om fusionen skulle gennemføres ved, at den indskydende fonds egenkapital, dvs. både den disponible og bundne kapital, overførtes til den disponible kapital i den modtagende fond. Den indskydende fond havde ikke modtaget gaver til udvidelse af den bundne kapital og derfor ikke fået fritagelse for beskatning af gaver efter fondsbeskatningslovens regler. Ligningsrådet bemærkede, at det grundlæggende spørgsmål om placering af den indskydende fonds egenkapital bør fastlægges af fondsmyndighederne i forbindelse med disse myndigheders godkendelse af sammenlægningen. Ligningsrådet fandt, at en eventuel tilladelse fra fondsmyndighederne til, at den bundne del af den indskydende fonds kapital overføres til den modtagende fonds disponible kapital, ikke var til hinder for at anvende fusionsskattelovens regler. |