Dette afsnit beskriver reglerne for overførsel af pensionsordninger med løbende udbetalinger til en anden pensionsordning.
Afsnittet indeholder:
Pensionsbeskatningsloven giver mulighed for at kunne overføre en pensionsordning med løbende udbetalinger til en anden pensionsordning uden skatte- og afgiftsmæssige konsekvenser, fordi overførslen ikke betragtes som en udbetaling eller indbetaling.
Det betyder, at der ikke skal betales skat eller afgift af det beløb, der overføres fra ordningen. Der betyder også, at der så heller ikke er fradragsret for det beløb, der overføres til den nye ordning.
Reglerne for overførsel af en pensionsordning med løbende udbetalinger er:
Skatterådet har taget stilling til, om det skal betragtes som en deloverførsel efter PBL § 41, stk. 1, med de skatte- og afgiftsmæssige konsekvenser, der følger heraf, for medlemmer af pensionskasser med opsparing fra før 1. januar 1983 og med ret til supplerende engangsydelser, der vælger af overføre indeståendet på den supplerende engangsydelse til kapitalforsikring efter PBL § 41, stk. 1, nr. 8. Skatterådet afgjorde, at medlemmer med opsparing påbegyndt før d. 1. januar 1983 har adgang til at overføre supplerende engangsydelser til kapitalforsikring uden skatte- og afgiftsmæssige konsekvenser. Se SKM2012.645.SR.
Adgangen til efter PBL § 41, stk. 1, nr. 1, at overføre til ophørende alderspensioner blev afskåret, når anmodningen om overførsel sker den 20. marts 2009 eller senere. Se § 3, stk. 7, i lov nr. 412 af 29. maj 2009.
Der gælder dog en overgangsregel for kollektive overenskomster. Hvis overenskomstparterne bag en kollektiv overenskomst inden den 22. april 2009 har aftalt, at arbejdstager har mulighed for en forhøjet pensionsudbetaling i de første 10 år eller mere efter pensioneringen efter en plan, der er fastsat på forhånd, kan der fortsat ske overførsel fra en livsvarig til en ophørende alderspension i overensstemmelse med denne nøgle. Overførslen kan ske indtil næste generelle overenskomst. Der kan fx være tale om, at pensionisten de første 10 år får dobbelt så meget udbetalt som i de efterfølgende år, og den forhøjede udbetaling tilvejebringes ved at overføre en del af den livsvarige alderspension til en ophørende alderspension. I de ordninger, der har denne mulighed, fremgår det af pensionsordningens regulativ, der er godkendt af overenskomstparterne. Det enkelte medlem kan alene til- eller fravælge den forhøjede udbetaling, der på forhånd er defineret. Se SKM2010.73.SR.
Se også afsnit C.A.10.2.8 om overførsel og flytning af en pensionsordning.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
SKAT | ||
To pensionskasser ønskede at overdrage samtlige pensionstilsagn i pensionskasserne til et livsforsikringsselskab efter kapitel 8 i lov om tilsyn med firmapensionskasser. Skatterådet spurgte, om det skal betragtes som en deloverførsel efter PBL § 41, stk. 1, for de medlemmer af pensionskasserne med opsparing fra før d. 1. januar 1983 og ret til supplerende engangsydelser, der vælger at overføre indeståendet på den supplerende engansydelse til kapitalforsikring efter PBL § 41, stk. 1, nr. 8. Efter Skatterådets opfattelse betragtes en supplerende engangsydelse generelt som en integreret del af en pensionsordning med løbende udbetalinger. Der er dog separate skattekoder og fradragsregler for den supplerende engangsydelse henholdsvis den del af ordningen, der har løbende udbetalinger. PBL § 41, stk. 1, nr. 8, giver under visse betingelser mulighed for afgiftsfri overførsel af en supplerende engangsydelse til en kapitalforsikring i pensionsøjemed. Efter Skatterådets opfattelse medfører denne specifikke lovhjemmel, at supplerende engangsydelser også i relation til overførsler efter PBL § 41, stk. 1, nr. 8, skal betragtes som én separat pensionsordning, og at en sådan overførsel er en overførsel af en hel pensionsordning. Skatterådet afgjorde derfor, at også medlemmer med opsparing påbegyndt før d. 1. januar 1983 har adgang til at overføre supplerende engangsydelser til kapitalforsikring uden skatte- og afgiftsmæssige konsekvenser. | ||
En tværgående pensionskasse forsikrede medarbejdere i danske virksomheder. Pensionsordningerne udsprang af en kollektiv overenskomst, og pensionskassens vedtægter og pensionsregulativ var vedtaget af overenskomstparterne efter de regler, der fremgik af vedtægterne. Efter regulativet kunne et medlem af pensionskassen vælge at få hele opsparingen udbetalt som en løbende livsvarig alderspension eller at få udbetalt forhøjet alderspension i mindst 10 år og maksimalt til det fyldte 80. år ved at reducere den livsvarige alderspension. Forhøjelsen skulle ske ved, at pensionskassen overførte en del af reserven fra den livsvarige alderspension til en ophørende alderspension efter PBL § 41. Den næste generelle overenskomstfornyelse skulle ske i april 2011. Skatterådet bekræftede, at pensionskassen frem til næste generelle overenskomstfornyelse for pensionskassens medlemmer fortsat kunne tilbyde disse at vælge "forhøjet løbende alderspension" i overensstemmelse med pensionsregulativet. Overførslen blev anset for omfattet af § 3, stk. 7, i lov nr. 412 af 29. maj 2009 og kunne ske uden skatte- og afgiftsmæssige konsekvenser. |