Afsnittet handler om, hvornår der er tale om affald i forhold til afgiftspligt for affald og affaldsvarme efter kulafgiftsloven.
Afsnittet indeholder:
Afgift efter KULAL § 1, stk. 1, nr. 6 benævnes fremover som "tillægsafgiften".
Affald, som anvendes til at fremstille affaldsvarme nævnt i KULAL § 1, stk. 1, nr. 5, og affald nævnt i KULAL § 1, stk. 1, nr. 6, er omfattet af den definition, som gælder i miljølovgivningen. Se Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1309 af 18. december 2012(affaldsbekendtgørelsen). Affald er efter affaldsbekendtgørelsen ethvert stof eller enhver genstand, som indehaveren skiller sig af med eller agter eller er forpligtet til at skille sig af med.
At afgiften er knyttet op på definitionen af affald efter affaldsbekendtgørelsen medfører, at det ikke er afgørende i forhold til afgiftspligten vedr. forbrænding af affald, om affaldet er omfattet af kommunernes anvisningspligt. Dette medfører også, at det ikke har nogen betydning, om affaldet er importeret eller stammer fra virksomheder her i landet.
Al affaldsvarme og alt affald, som bruges som brændsel, er dermed som udgangspunkt omfattet af afgiftspligten.
Dette affald er efterfølgende benævnt "afgiftspligtigt affald" i relation til affaldsvarmeafgiften og tillægsafgiften.
Varme fra nedenstående affaldstyper er fritaget for affaldsvarmeafgift. Tilsvarende er samme affaldstyper fritaget for tillægsafgiften.
Affald er fritaget efter nr. 4 under følgende betingelser (se KULAL § 7 a, stk. 2, nr. 4 og stk. 3, nr. 5, som er indsat ved lov nr. 1174 af 5. november 2014):
Der anvendes de samme KN-koder i KULAL som i Energibeskatningsdirektivets artikel 2, nr. 5, henviser til koder i den kombinerede nomenklatur er til Kommissionens forordning (EF) nr. 2031/2001 af 6. august 2001 om ændring af bilag I til Rådets forordn ing (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif.
VE-affald
Affald, som er omfattet af KULAL § 7 a, stk. 2, nr. 4 og stk. 3, nr. 5 i KULAL benævnes VE-affald.
Det omhandlede VE-affald kunne eksempelvis være
Bestemmelsen om fritagelse for VE-affald er indsat i § 7 a, stk. 2, nr. 4 og stk. 3, nr. 5 i KULAL ved lov nr. 1174 af 5. november 2014, og har virkning fra 1. januar 2015.
Dokumentation for sorteret VE-affald
Efter § 7 a, stk. 5 i KULAL indsat ved lov nr. 1174 af 5. november 2014 er der særlige regler om dokumentation for affaldsbrændsel, som afgiftsfritages efter ovenstående nr. 4, og affaldet er fremkommet efter sortering.
De særlige regler gælder, når affaldsbrændslet er fremkommet på baggrund af sortering af sammensatte affaldsmængder med indhold af plast m.v. et sted i affaldskæden frem til forbrændingen af affaldet. For denne type affald, vil der være en risiko for, at affaldet indeholder plast m.v., som ikke er blevet korrekt frasorteret. Denne situation adskiller sig dermed fra den situation, hvor affaldet er født uden plast m.v., som det eksempelvis er tilfældet med husdyrgødning i hele selvstændige læs fra. Affaldet skal være rent efter sortering, dvs. uden indhold af fraktioner, som medfører afgiftspligt.
Skatteministeren har i bekendtgørelse nr. 1402 af 15. december 2014 om dokumentation for VE-affald fremkommet ved sortering fastsat regler for udarbejdelsen af dokumentation for sorteret VE-affald, som er fritaget for afgift efter § 7 a, stk. 2, nr. 4 og stk. 3, nr. 5 i KULAL (ovenstående nr. 4) indsat ved lov nr. 1174 af 5. november 2014.
Sortering omfatter enhver sortering, herunder kildesortering, der frembringer VE-affald.
Indsamlet affald, som består af affald fra mange forskellige kilder, anses umiddelbart ikke for at være rent VE-affald. Affaldet anses for at være kildesorteret, og det skal kunne dokumenteres, at affaldet ikke indeholder andet end VE-affald. Det kan fx være VE-affald indsamlet hos private husstande.
For træaffald, som fra kilden har indehold af kulbrinter i form af plastikmaling, lim baseret på olie af fossiloprindelse, plastiklaminat mv., skal det kunne dokumenteres for, at affaldet kan afbrændes afgiftsfrit, at affaldet har undergået en sortering, som sikrer, at affaldet ikke længere indeholder fraktioner, som kan medføre afgiftspligt.
Et forbrændingsanlæg, som forbrænder sorteret VE-affald uden afgift, skal altid på forlangende over for SKAT kunne dokumentere, at det forbrændte VE-affald opfylder betingelserne for fritagelse, dvs. at affaldet ikke indeholder bestanddele, som medfører afgiftspligt.
Se §§ 2 og 3 i bekendtgørelse om dokumentation for VE-affald fremkommet ved sortering.
Dokumentationen skal bestå af følgende
Erklæring fra affaldsleverandøren
Dokumentation for procedurer for håndtering af VE-affald og egenkontrol
Ad. 1. Erklæring fra affaldsleverandøren
En affaldsleverandør er enhver, der leverer VE-affald til et forbrændingsanlæg. Affaldsforbrændingsanlæg skal på forlangende kunne fremlægge erklæringer fra sine affaldsleverandører af sorteret VE-affald med følgende oplysninger:
Affaldets art, opdelt efter:
Papir og pap
Træaffald
Andet VE-affald, som ikke er omfattet af a. eller b.
Sammensætning. Dvs. hvis der er tale om blandet affald, skal det fremgå om der indgår papir/pap eller træaffald i affaldet.
Mængde angivet i ton pr. læs
Forbrændingsanlægget skal endvidere kunne fremlægge udstedet faktura fra affaldsleverandøren til forbrændingsanlægget som dokumentation for, at der er leveret VE-affald på baggrund af en aftale mellem affaldsleverandøren og forbrændingsanlægget. Typisk vil der i forvejen være indgået en aftale mellem affaldsleverandøren og forbrændingsanlæg, som indeholder oplysninger om, hvem affaldsleverandøren er, typen af affald, forventet mængde osv. Foreligger der ikke en aftale mellem affaldsleverandøren og forbrændingsanlægget om levering og modtagelse af VE-affald, skal der indgås en.
Den udstedte faktura skal også indeholde oplysninger om energiindholdet i VE-affaldet efter affaldets faktiske brændværdi. Foreligger der ikke et dokumenteret energiindhold efter KULAL § 7, stk. 1 kan forbrændingsanlægget anvende følgende brændværdier:
papir, pap og træaffald med vandindhold under 20 pct. 14,7 MJ/kg
Andet VE-affald med vandindhold over 20 pct., som ikke er pap/papir eller træaffald 4,0 MJ/kg
Se §§ 3 og 4 i bekendtgørelse om dokumentation for VE-affald fremkommet ved sortering.
For affald, hvor der ikke foreligger et dokumenteret energiindhold efter kulafgiftslovens § 7, stk. 1, og affaldet ikke er omfattet af pkt. 1 eller 2, anvendes et energiindhold på 9,4 kr./GJ, som er energiindholdet for affald efter kulafgiftslovens § 7, stk. 1.
Bemærk, at satserne for energiindhold efter dokumentationsbekendtgørelsen, ikke finder anvendelse ved fastsættelse af afgiftsgrundlaget efter kulafgiftslovens § 7, stk. 1.
Ad. 2 Procedurer for håndtering af VE-affald og egenkontrol
Forbrændingsanlægget skal fastsætte egne procedurer for håndtering af VE-affald, som sikrer, at VE-affaldet opfylder betingelserne for afgiftsfritagelsen.
Forbrændingsanlægget skal også kunne dokumentere, at der udføres stikprøvekontrol af det VE-affald, som modtages. Stikprøvekontrollen skal udføres i et omfang, der anses for fornødent til at bekræfte, at de modtagne læs er VE-affald som angivet i erklæringerne fra affaldsleverandørerne - herunder art og sammensætning.
Antallet af gennemførte stikprøvekontroller og parametrene for udtagelsen af VE-affald til kontrol fastlægges i forbrændingsanlæggets kontrolprocedure for modtagelse af VE-affald.
Miljøstyrelsen har som led i tilsynet med forbrændingsanlæggene udarbejdet retningslinjer for, hvad der skal indgå af vurderinger i afgørelser om fastsættelse af modtagevilkår for ikke farligt affald. Vilkår skal fastlægges ud fra en velbegrundet konkret vurdering af de enkelte anlægs indretning og drift, men generelt er det vurderet, at ca. 5 pct. af andet end dagrenovation og dagrenovationslignede affald samt neddelt affald skal udtages til stikprøve, hvor affaldet gennemgås nærmere.
En egen kontrol, som er del af anlæggets generelle egen kontrol og opfylder Miljøstyrelsens retningslinjer for egen kontrol, vil som udgangspunkt anses for at være tilstrækkelig i forhold til stikprøver af VE-affald.
Forbrændingsanlæggets dokumentation for udførte stikprøvekontroller kan eksempelvis fremvises i form af billeddokumentation og beskrivelse af en visuel kontrol eller anden tilsvarende dokumentation.
Se §§ 5 og 6 i Bekendtgørelse om dokumentation for VE-affald fremkommet ved sortering.