Dette afsnit handler overordnet om modeloverenskomsten.
Afsnittet indeholder:
OECD udgiver modeloverenskomsten på de to sprog, der anvendes som arbejdssprog i OECD, engelsk og fransk. Den engelske titel er: Model Tax Convention on Income and on Capital condensed version. July 2014."
Den engelske version af modeloverenskomsten (full version) kan downloades fra OECD's hjemmeside:
Modeloverenskomsten kan købes som bog ved henvendelse til OECD's boghandel på:
http://www.oecdbookshop.org/browse.asp?pid=title-detail&lang=en&ds=&ISB=9789264211155
Ovenstående henvisninger er til en kondenseret version (condensed version), som indeholder:
Der findes en fuld version med historiske noter, uddybende baggrundsrapporter og lister over alle de DBO'er, der er indgået blandt alle OECD-landene indbyrdes.
Det er ikke nødvendigt at have adgang til den fulde version af modeloverenskomsten. Derimod kan det i helt særlige tilfælde være relevant at studere en af baggrundsrapporterne, som fx baggrundsrapporten Attribution of Profits to Permanent Establishments, 2010. Her findes mere detaljerede fortolkningsbidrag.
Den kondenserede version af modeloverenskomsten indeholder henvisninger til baggrundsrapporterne på de relevante steder i kommentarerne til de enkelte artikler.
Skatteministeriet udgiver ikke nogen autoriseret dansk oversættelse af modeloverenskomsten. Hverken af selve teksten eller af kommentarerne.
OECD opdaterer løbende modeloverenskomsten og udgiver med få års mellemrum nye udgaver af den kondenserede version af modeloverenskomsten. Den seneste udgave er udgivet i 2014.
OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) er grundlagt i 1961 og udspringer af en tidligere organisation fra 1947. Dobbeltbeskatning var fra grundlæggelsen et prioriteret arbejdsområde for OECD. Den første modeloverenskomst kom allerede i 1963.
Modeloverenskomsten fra 1963 er bygget på en videreudvikling af DBO'er, der allerede var i brug på det tidspunkt. DBO'er blev allerede indgået i årene mellem de to verdenskrige, primært mellem nabolande som fx inden for Norden. Ingen af Danmarks nuværende DBO'er er over 50 år gamle. De udspringer derfor alle af en OECD-model.
OECD's modeloverenskomst fra 1963 blev revideret og udgivet på ny i 1977. Siden da har OECD revideret modeloverenskomsten kontinuerligt. Den nuværende kondenserede version er udgivet første gang i 1992 og revideret med få års mellemrum siden da. Den aktuelle 8. udgave udkom i juli 2010. Tidligere udgaver er udkommet i 2008 og 2005.
De ændringer, der sker fra udgave til udgave, vedtages af OECD's Committee for Fiscal Affairs (CFA) på baggrund af forarbejde i en række arbejdsgrupper bestående af repræsentanter for OECD-landene. Nogle af arbejdsgrupperne er permanente, mens andre etableres for at få løst en bestemt opgave.
De senere års ændringer i modeloverenskomsten har for det meste bestået i revision og uddybning af kommentarerne til modeloverenskomstens enkelte artikler.
Ændringer i selve teksten i modeloverenskomstens artikler er relativt sjældne. Af større ændringer nævnes:
OECD's modeloverenskomst for DBO'er (engelsk: Model Tax Convention on Income and on Capital) har siden 2003 bestået af i alt 30 artikler.
De 30 artikler er nummereret fra 1 til 31, fordi artikel 14 er udgået af modeloverenskomsten i 2000. Én af artiklerne, artikel 23 (metodebestemmelsen), findes i to versioner - artikel 23 A og artikel 23 B. Se afsnit C.F.8.2.2.23.
De 30 artikler i modeloverenskomsten er opdelt i 7 kapitler:
Danmarks DBO'er indeholder normalt ikke kapitelinddeling. Men strukturen og rækkefølgen af de enkelte artikler er som i modeloverenskomsten.
Modeloverenskomsten og dens kommentarer er ikke gennemført i national ret og er derfor ikke folkeretligt bindende. Der er, som navnet siger, tale om en model.
Modeloverenskomsten og dens kommentarer er tilvejebragt gennem et internationalt administrativt samarbejde mellem OECD's medlemslande. Kommentarerne er udtryk for landenes fælles opfattelse. OECD anbefaler, at landene tager udgangspunkt i kommentarerne, når de fortolker anvender og fortolker deres DBO'er. Se punkt 3 i indledningen til kommentarerne i modeloverenskomsten.
Det forekommer, at et enkelt land er uenigt i et enkelt element i kommentarerne, og i så fald kan landet få medtaget et forbehold i kommentarerne. Medmindre Danmark har taget et sådant forbehold, er kommentarerne udtryk for, hvordan Skatteministeriet mener, at en konkret bestemmelse i modeloverenskomsten skal udlægges.
I enhver konkret sag er det teksten i den konkrete DBO der gælder, og ikke teksten i modeloverenskomsten. Meget ofte vil DBO'ens bestemmelse dog være sammenfaldende med modeloverenskomstens tekst, eller der vil kun være små afvigelser. Det betyder, at kommentarerne til modeloverenskomsten meget ofte udgør et væsentligt bidrag til fortolkningen af DBO'en. Talrige danske afgørelser henviser til kommentarerne til modeloverenskomsten, og der findes eksempler på, at kommentarerne har haft afgørende betydning. Se TfS 1995, 731 LR.
Man skal dog være opmærksom på, at modeloverenskomsten og dens kommentarer er blevet til administrativt uden Folketingets medvirken. Kommentarerne har dermed ikke samme status som lovbemærkninger.
Kommentaren har kun bindende virkning for forvaltningen, herunder den kompetente myndighed, i det omfang der er tale om egentlige fortolkningsbidrag til udfyldelse af DBO-tekstens enkelte udtryk. Kommentarer, som kun indeholder anbefalinger af processuel karakter, eller som diskuterer overenskomstens indhold ud fra forudsætninger, der findes i landenes interne ret, har ikke direkte bindende virkning efter dansk ret. Kommentarernes retskildemæssige status indebærer endvidere, at de ikke er bindende for Landsskatteretten og domstolene.
Hvis en bestemmelse i en DBO afviger fra modeloverenskomsten, kan baggrund og begrundelse herfor i mange tilfælde findes i bemærkningerne til den lov, som har implementeret DBO'en i dansk ret. Henvisning til implementeringsloven kan findes i afsnit C.F.9 under de enkelte DBO'er.