Dette afsnit handler om beskatningsretten til fortjeneste ved skibs- og luftfart i international trafik.
Afsnittet indeholder:
Beskatningsretten til fortjeneste ved drift af skibe eller fly i international trafik er tillagt det land, hvor det foretagende, der driver skibet eller flyet, har sit sæde for den virkelige ledelse. Se modeloverenskomstens artikel 8, stk. 1.
Modeloverenskomstens artikel 8, stk. 1, er en særregel, som placerer beskatningsretten anderledes end modeloverenskomstens artikel 7.
Det særlige ved skibs- og luftfartsreglen (modeloverenskomstens artikel 8, stk. 1) er:
Globalindkomstprincippet betyder her, at
Modeloverenskomstens artikel 8, stk. 1, gælder også for foretagender, der både driver skibs- eller luftfartsvirksomhed, og som derudover har andre aktiviteter. Hvis et sådant foretagende driver den virksomhed, der består i andet end skibs- eller luftfartsvirksomhed, fra et fast driftssted i et andet land, gælder modeloverenskomstens artikel 5 og 7 for det faste driftssted. Der kan så opstå spørgsmål om, hvordan fortjeneste skal fordeles mellem det faste driftssted og skibs- og luftfartsvirksomheden. Problemstillingen er omtalt i punkt 20-21 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 8.
I nogle DBO'er er beskatningsretten ikke tillagt det land, hvor sædet for den virkelige ledelse findes, men i stedet det land, hvor foretagendet er registreret. Se punkt 2 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 8.
Beskatningsretten til fortjeneste ved drift af skibe i indenlandsk vandtransport er tillagt det land, hvor det foretagende, der driver skibet, har sit sæde for den virkelige ledelse. Se modeloverenskomstens artikel 8, stk. 2.
Transport ad indre vandveje er transport, der foregår på floder, kanaler, søer og lignende. Formålet er at ligestille transport ad indre vandveje med international skibstransport, når et foretagende i et land driver transport ad indre vandveje mellem flere punkter, der befinder sig i et andet land. Se punkt 15-17.1 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 8.
Denne særregel er sjældent med i de danske DBO'er. Der foregår ikke nævneværdig transport ad indre vandveje i Danmark. Bestemmelsen er dog medtaget i de DBO'er, hvor det andet land har ønsket det.